اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   توصيات مدفوعة يومية من شركة انجليزية مجانا للحبايب (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=34271)

FXDD30 28-11-2013 07:31 PM

رد: توصيات مدفوعة يومية من شركة انجليزية مجانا للحبايب

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 (المشاركة 576879)
شكرا لك يا اخ كريموو على الموافقة وما فى تاخير ولا شئ

الملف كما هو واضح فى الصورة

رقم 1 : يشير الى مكان 3 شيت - الاول للازواج ذات الارقام العشرية الاربعة - الثانى خاص بازواج الين - الثالث خاص بالذهب فقط

رقم 2 : يشير الى نوع التوصية فى حالة الشراء فقط

رقم 3 : يشير الى نوع التوصية فى حالة البيع فقط

رقم 4 : يشير الى الخانات التى تملاء يدويا فقط فى الملف وهم ذو اللون الاصفر مع ملاحظة انه تم اغلاق كافة الخانات الاخرى حتى لا يتم العبث بمعادلاته عن طريق الخطاء وتصبح نتائج الملف غير دقيقة

رقم 5 : يشير الى مكان تحديد قيمة النقطة بالدولار يدويا وهذه هى اهم خانة فى الملف كله حيث ان بعض المنصات التى تعمل بنظام السنت تختلف فيها قيمة النقطة عن المنصات الاخرى وايضا لاختلاف قيمة نقاط بعض الازواج مثل اليورو ين او المجنون

بداية الامر يكون بكتابة راس المال المتاح لديك ثم تحديد نسبة مئوية مستعد لخسارتها فى صفقة واحدة لتكون مثلا 10 او 7 او 3 % او اى رقم حسب اختيارك

بعد ذلك ستجد مبلغ الخسارة تم كتابته اتوماتيك تحت خانة خسارة بالـ $

ثم تقوم بادخال بيانات الصفقة من نقطة الدخول و الاستوب و الهدف وتكون الارقام اللى حتكتبها فى الملف هى نفس الارقام اللى انت حتدخل بيها فعلا بمعنى لو انت نقصت من نقطة الدخول 5 نقط مثلا او زودت الاستوب او قللت الهدف يبقى تكتب الارقام فى الملف مطابقة للارقام التى تم تحديدها وليست مثل التوصية

بعد كتابة الدخول والاستوب و الهدف يظهر اتوماتيك الاستوب و الهدف بالنقاط ويظهر ايضا لوت الدخول اتوماتيك بناء على النسبة اللى تم تحديدها فى بداية الامر

اهم نقطة الان هى خانة قيمة النقطة وهنا لن يكتبها الملف اتوماتيك نظرا لما تم توضيحه بالاعلى ولكن عليك انت كتابتها يدويا على حسب قيمة اللوت اللى ظهر لك وعلى حسب قيمة نقطة الزوج ففى الصورة المرفقة لصفقة الباوند كان لوت الدخول الاتوماتيك من الجدول هو 0.40 وهذا اللوت فى معظم المنصات بخلاف السنت يكون ب 4 $ للنقطة الواحدة اذن تقوم انت بكتابتها فى المكان المخصص لها وهنا سيظهر قيمة الاستوب والهدف بالـ $ وعليك كل مرة تكتب فيها توصية جديدة ان لا تنسى تغيير قيمة النقطة هذه لانها مهمة جدا جدا

واخيرا يظهر لك نسبة ربح الصفقة من راس المال

ارجو ان تسفيدوا منه واى سوال انا موجود ان شاء الله

تحياتى للجميع

والله جهد كبير ماشاء الله اخي يعطيك مليون عافية بس انا مش عايز اخرب المشاركة والله بس فيه طريقة اسهل بكثير واسرع انا بستخدم مؤشر تحط البالانس كل مايزيد و الستوب لوز كم نقطة والريسك من البالانس وهو هيحسب كم قيمة اللوت علي حسب الرافعه وهيظهر ادامك السبريد وقيمة النقطة لاي عمله تحطها علي المؤشر وهذه صوره من المؤشر في المرفقات ..
هذه صورة اوضح من المرفقات بعد التعديل بستخدمه علي حساب السكالبينج لسرعته

FXDD30 28-11-2013 10:45 PM

1 مرفق
هذا المؤشر ياحبايب الان عذرا علي التاخير

forex 2012 29-11-2013 12:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FXDD30 (المشاركة 576919)

والله جهد كبير ماشاء الله اخي يعطيك مليون عافية بس انا مش عايز اخرب المشاركة والله بس فيه طريقة اسهل بكثير واسرع انا بستخدم مؤشر تحط البالانس كل مايزيد و الستوب لوز كم نقطة والريسك من البالانس وهو هيحسب كم قيمة اللوت علي حسب الرافعه وهيظهر ادامك السبريد وقيمة النقطة لاي عمله تحطها علي المؤشر وهذه صوره من المؤشر في المرفقات ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FXDD30 (المشاركة 576966)

شكرا لك اخى الكريم ..... اهو المؤشر موجود و ملف الاكسيل موجود

مالكمش حجة يا اعضاء ... كل واحد يستخدم اللى يريحه المهم نلتزم بأدارة راس مال سليمة

J3ifer 29-11-2013 06:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FXDD30 (المشاركة 576919)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FXDD30 (المشاركة 576966)

أنا لما شفت المؤشر ده قلت ادخل على الكود حقه عشان أخليه يحسب قيمة الحساب تلقائي بدل ما كل مرة أحط البلانس كل ما يزيد كما تفضلت فاكتشفت أن هذه الخاصية موجوده فقط ضع قيمة البلانص صفر وهو سوف يقوم بتحديث قيمة الحساب تلقائيا

مؤشر قمة في الروعة أشكرك أخي

karimoo 29-11-2013 02:05 PM

السلام عليكم اخواني

Sell AUDUSD 0.9100 SL 0.9150 TP 0.8950

Sell EURUSD 1.3606 SL 1.3640 TP 1.3550

Buy Gold 1244 SL 1240 TP 1250

ربنا يرزق و يبارك لكم

mahmoud hussein 29-11-2013 02:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimoo (المشاركة 577141)
السلام عليكم اخواني

ربنا يرزق و يبارك لكم

الى الاهداف باذن الله

مملكة الجروح 29-11-2013 02:30 PM

تم ادخال الكل ما عدا الذهب مخافة الحرمانية

forexone 29-11-2013 03:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimoo (المشاركة 577141)
السلام عليكم اخواني

ربنا يرزق و يبارك لكم

تم التفعيل

J3ifer 29-11-2013 03:17 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة J3ifer (المشاركة 577082)
أنا لما شفت المؤشر ده قلت ادخل على الكود حقه عشان أخليه يحسب قيمة الحساب تلقائي بدل ما كل مرة أحط البلانس كل ما يزيد كما تفضلت فاكتشفت أن هذه الخاصية موجوده فقط ضع قيمة البلانص صفر وهو سوف يقوم بتحديث قيمة الحساب تلقائيا

مؤشر قمة في الروعة أشكرك أخي

المؤشر يحدث الحساب تلقائيا مرة واحدة عند وضعه على الشارت وبعد تغير الحساب بخسارة أو ربح لا يغير القيم فقمت بتعديل بسيط عليه لاجعله يحدث الحساب باستمرار

المؤشر بالمرفقات

michael thabet 29-11-2013 03:47 PM

مبروك صفقة الدهب يا شباب
ولكن لي تعليق صغير
أليس غريبا أن نشتري الدهب والدولار في نفس الوقت
مع أنهم دائما عكس بعض

الساعة الآن 08:27 PM