اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   استراحة اف اكس ارابيا (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=10)
-   -   الاقتصاد الاسلامى هو الحل (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=17299)

farok 24-12-2011 10:56 PM

الاقتصاد الاسلامى هو الحل

خبراء العالم :

الاقتصاد الاسلامى هو الحل

http://www.youtube.com/watch?v=6mrZ4zReQKM&feature=related

تقرير امريكا عن انتشار الاسلام

عرفتوا بقه ليه العالم بيعطى الدول الاسلامية المليارات كمعونات علشان تنظيم و تحديد النسل ؟

http://www.youtube.com/watch?v=vg1lMMIdrYQ&feature=related

MAMDOH111 24-12-2011 10:59 PM

رد: الاقتصاد الاسلامى هو الحل

جزاك الله خيرا ياباشا

على هذا الموضوع الرائع

http://www.youtube.com/watch?v=aXgP_JnLnho

د/محمد حسام 24-12-2011 11:45 PM

تسلم يا فاروق باشا علي مواضيعك الجامده

farok 25-12-2011 01:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام (المشاركة 248362)
تسلم يا فاروق باشا علي مواضيعك الجامده

والله يادكتور كنت عايز اكتب موضوع كامل بس وقتى ملخبط الاسبوع ده
وجزاك الله كل خير

farok 25-12-2011 02:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAMDOH111 (المشاركة 248351)
جزاك الله خيرا ياباشا

على هذا الموضوع الرائع

تسلم ايدك ياباشا

معاذ عودات 25-12-2011 10:41 AM

اهلن يا غالي
نعم الموضوع من زمان سمعت عنه
وسيتم تطبيقه بشكل او باخر
الاسلام هو الحل في جميع الاحوال

shobra 25-12-2011 02:54 PM

يا سلام عليك يا ابو يحى الواحد بقى يستنا الاجازه مخصوص علشان مواضيعك الرائعه بارك الله فيك

أ.نادر غيث 25-12-2011 04:34 PM

نعم كثير من البنوك في دول الخليج بل وحتى في اوروبا بدأت تعمل بنظام المعاملات الاسلامية
بعد فشل الرأسمالية والاشتراكية وحتى النظام المختلط

أحمد الرويني 25-12-2011 09:17 PM

بارك الله فيك يا فاروق و جعلة في ميزان حسناتك و جزاك الله عنا كل خير

فالحقيقة أنتظر مواضيعك كل أسبوع

فعلاً الاسلام هو الحل

farok 26-12-2011 12:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 248524)
يا سلام عليك يا ابو يحى الواحد بقى يستنا الاجازه مخصوص علشان مواضيعك الرائعه بارك الله فيك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 248642)
بارك الله فيك يا فاروق و جعلة في ميزان حسناتك و جزاك الله عنا كل خير

فالحقيقة أنتظر مواضيعك كل أسبوع

فعلاً الاسلام هو الحل

بارك الله فيكم وشكرا جزيلا لكم

احمد صلاح 26-12-2011 01:03 AM

شكرا على الموضوع ياروقا ,,

اعتقد ان العالم يتجه الى الفائده صفر ,
والاسلام يحرم هذه الفائده الذى تعطيها بنوكنا

وصول الفائده للصفر ليسعى كل الاشخاص للقيام بالاستثمار بدلا من الادخار مما يعود بالنفع للدوله

بالتوفيق ,,

farok 26-12-2011 04:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 248730)
شكرا على الموضوع ياروقا ,,

اعتقد ان العالم يتجه الى الفائده صفر ,
والاسلام يحرم هذه الفائده الذى تعطيها بنوكنا

وصول الفائده للصفر ليسعى كل الاشخاص للقيام بالاستثمار بدلا من الادخار مما يعود بالنفع للدوله

بالتوفيق ,,

بالظبط كده بابوصلاح

ولسه انا هجيب رأى علماء الغرب فى جميع مجالات الحياة والتى كانت نتيجتها ان تطبيق النظام الاسلامى فيها هو احسن حل

Tarek adel 26-12-2011 08:49 AM

انا تناقشت فى ذات الموضوع مع صديق لى وقدر يقنعنى فعلا ان النظام ااقتصادى الاسلامى افضل لانه يهتم بالمشاريع الحقيقية ذات نسبة نجاح عاليه مش مجرد انه يسلف المقترض من مال المودعين ويدفع فايده الايداع من فوايد المقترضين وتلاقى الاتنين ولا شغالين ولا حاجه.
لكن السؤال اللى مش لاقيله ايجابة...ان الكلام ده جميل جدا بالنسبة للى عاوزين يعملوا مشاريع واستثمار لكن بالنسبه لواحد عاوز يجيب عربيه ومتربه كويس لكن مش معاه تمن العربية بالكامل...او اللى عاوز يتجوز محتاج يأجر قاعه فرح او يشطب شقته ويقضى شهر العسل او اى قرض شخصى تراه...كيف سيقرضه البنك بنود فوائد ربوية؟

farok 27-12-2011 04:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 248792)
انا تناقشت فى ذات الموضوع مع صديق لى وقدر يقنعنى فعلا ان النظام ااقتصادى الاسلامى افضل لانه يهتم بالمشاريع الحقيقية ذات نسبة نجاح عاليه مش مجرد انه يسلف المقترض من مال المودعين ويدفع فايده الايداع من فوايد المقترضين وتلاقى الاتنين ولا شغالين ولا حاجه.
لكن السؤال اللى مش لاقيله ايجابة...ان الكلام ده جميل جدا بالنسبة للى عاوزين يعملوا مشاريع واستثمار لكن بالنسبه لواحد عاوز يجيب عربيه ومتربه كويس لكن مش معاه تمن العربية بالكامل...او اللى عاوز يتجوز محتاج يأجر قاعه فرح او يشطب شقته ويقضى شهر العسل او اى قرض شخصى تراه...كيف سيقرضه البنك بنود فوائد ربوية؟

قال الرسول صلى الله عليه وسلم
( من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه )

وبالنسبة للقرض فهو مسموح فى حالات قصوى يعنى مثلا هتترمى فى الشارع انت وعيالك او مثلا مش لاقى تاكل وحتى فى الحالات ده لو صبرت واستعنت بالله هيعوضك كل خير

المسلمين عندهم اقوى سلاح يقدروا يحققوا به كل مايريدونه ولكنهم نادرا مايستخدموه

الدعاء ثم الدعاء ثم الدعاء

هات شخص واحد تعرفه اخذ قرض علشان عربية او شقة كبيرة وحلوة او اى شىء وحاليا مبيلعنش تلاتين اليوم اللى اخذ فيه القرض !!

انت عايز تبدأ حياتك وتاخذ قرض ربا

يعنى هتأسس حياتك على الحرام

تفتكر هتكون حياة عاملة ازاى ؟!!

عايز تعيش دنيتك

اعمل لأخرتك ....

Tarek adel 27-12-2011 09:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 249067)
قال الرسول صلى الله عليه وسلم
( من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه )

وبالنسبة للقرض فهو مسموح فى حالات قصوى يعنى مثلا هتترمى فى الشارع انت وعيالك او مثلا مش لاقى تاكل وحتى فى الحالات ده لو صبرت واستعنت بالله هيعوضك كل خير

المسلمين عندهم اقوى سلاح يقدروا يحققوا به كل مايريدونه ولكنهم نادرا مايستخدموه

الدعاء ثم الدعاء ثم الدعاء

هات شخص واحد تعرفه اخذ قرض علشان عربية او شقة كبيرة وحلوة او اى شىء وحاليا مبيلعنش تلاتين اليوم اللى اخذ فيه القرض !!

انت عايز تبدأ حياتك وتاخذ قرض ربا

يعنى هتأسس حياتك على الحرام

تفتكر هتكون حياة عاملة ازاى ؟!!

عايز تعيش دنيتك

اعمل لأخرتك ....

ايوة بس انت كده هتأخر سن الجواز اكتر..ياعم انا معنديش مانع اتجوز فى اودتى اصلا واقضيها ميكروباصات وشهر العسل هو ويك اند فى العجمى...لكن الطرف التانى عاوز فلوس على طول
ده حل غير عملى ويسىء للمجتمع..لازم يكون فى حل للشباب اللى اهلهم مش اغنياء ازاى كده!
هذا الاسلوب يعطى كل القوة لاصحاب المال والمحظوظين اللى اهلهم سايبنلهم ثروات بدون تعب.
كان عندى امل يكون عندك اجابة مرضية ولهذا تفرجت على الفيديوهات لكن للاسف مفيش حلول

د/محمد حسام 27-12-2011 11:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 249104)
ايوة بس انت كده هتأخر سن الجواز اكتر..ياعم انا معنديش مانع اتجوز فى اودتى اصلا واقضيها ميكروباصات وشهر العسل هو ويك اند فى العجمى...لكن الطرف التانى عاوز فلوس على طول
ده حل غير عملى ويسىء للمجتمع..لازم يكون فى حل للشباب اللى اهلهم مش اغنياء ازاى كده!
هذا الاسلوب يعطى كل القوة لاصحاب المال والمحظوظين اللى اهلهم سايبنلهم ثروات بدون تعب.
كان عندى امل يكون عندك اجابة مرضية ولهذا تفرجت على الفيديوهات لكن للاسف مفيش حلول

مين قال مافيش حلول امال اموال الزكاه راحت فين الاقتصاد الاسلامي مبني علي الزكاه مش علي الضرائب وما ادراك ما اموال الزكاه لو كل مسلم دفعها والزكاه انواعها كتيره مشاكل كتير هتتحل منها وطبعا منها اللي انت بتتكلم عنها وممكن ساعتها تعطي القروض الحسنه من غير فايده يعني من اموال الزكاه الدين الاسلامي والحمد لله ماسابش حاجه

Tarek adel 27-12-2011 02:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام (المشاركة 249129)
مين قال مافيش حلول امال اموال الزكاه راحت فين الاقتصاد الاسلامي مبني علي الزكاه مش علي الضرائب وما ادراك ما اموال الزكاه لو كل مسلم دفعها والزكاه انواعها كتيره مشاكل كتير هتتحل منها وطبعا منها اللي انت بتتكلم عنها وممكن ساعتها تعطي القروض الحسنه من غير فايده يعني من اموال الزكاه الدين الاسلامي والحمد لله ماسابش حاجه

اموال الزكاة للفقراء مش للى عاوزين يجيبوا عربيات يابانى او المانى!
اما لو قصدك ان الزكاة ستقضى على الفقر الى ان يفيض لدرجه ان الناس تركب المانى بباقى فلوس الزكاة فهسألك...الى ان ينتهى اخر فقير فى مصر كيف سيتزوج الشباب؟وكيف ستوفر لهم ولعائلتهم وسيله انتقال كريمة بدون فوائد ربوية.
بالمناسبة الضرائب حاجه والزكاة حاجه تانية خالص فكما قلت اموال الزكاة للفقراء مش لرصف الطرق ودعم النزين ولا بناء المدارس ولا تعمير الصحراء او تنقية مياه الشراب!

farok 27-12-2011 03:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 249104)

يعنى انت راضى بقليلك بس المشكلة فى الطرف التانى ؟

يعنى المشكلة فى الطرف التانى مش فى القرض !

خلاص شوف طرف تانى يرضى هوه كمان بقليله ويكون هدفه انه يساعدك على بناء حياتكم مع بعض بالحلال وانها تكون وسيلة لمساعدتك فى انتاج الفلوس وليس لأخذها وبس !!

وبالنسبة للاجابة المرضية اللى انت مستنيها

انت مش هترضيك الا اجابة واحدة بس وهى ان اعطيك الطريقة السهلة والسريعة علشان تجيب عربية وشقة وشهر عسل

وفى الاخر هقولك

اعمل لاخرتك

دنيتك هتجيلك راكعة تحت رجلك !!

د/محمد حسام 27-12-2011 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 249163)
اموال الزكاة للفقراء مش للى عاوزين يجيبوا عربيات يابانى او المانى!
اما لو قصدك ان الزكاة ستقضى على الفقر الى ان يفيض لدرجه ان الناس تركب المانى بباقى فلوس الزكاة فهسألك...الى ان ينتهى اخر فقير فى مصر كيف سيتزوج الشباب؟وكيف ستوفر لهم ولعائلتهم وسيله انتقال كريمة بدون فوائد ربوية.
بالمناسبة الضرائب حاجه والزكاة حاجه تانية خالص فكما قلت اموال الزكاة للفقراء مش لرصف الطرق ودعم النزين ولا بناء المدارس ولا تعمير الصحراء او تنقية مياه الشراب!

طبعا اموال الزكاه مش للي عايزين يجيبوا عربيات الماني ده معروف وانا ما قلتش كده اطلاقا مش عارف انت شفتني قايلها فين وعارف برده ان الضرائب حاجه والزكاه حاجه تانيه بس واضح انك انت اللي مش عارف ان الزكاه عادي لرصف الطرق ممكن وبناء المدارس وتعمير الصحراء ممكن اوي اوي مين اللي قالك انها ما تنفعش

Tarek adel 27-12-2011 10:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 249168)
يعنى انت راضى بقليلك بس المشكلة فى الطرف التانى ؟

يعنى المشكلة فى الطرف التانى مش فى القرض !

خلاص شوف طرف تانى يرضى هوه كمان بقليله ويكون هدفه انه يساعدك على بناء حياتكم مع بعض بالحلال وانها تكون وسيلة لمساعدتك فى انتاج الفلوس وليس لأخذها وبس !!

وبالنسبة للاجابة المرضية اللى انت مستنيها

انت مش هترضيك الا اجابة واحدة بس وهى ان اعطيك الطريقة السهلة والسريعة علشان تجيب عربية وشقة وشهر عسل

وفى الاخر هقولك

اعمل لاخرتك

دنيتك هتجيلك راكعة تحت رجلك !!

حسنا اذا بالورقة والقلم لا يوفر الاقتصاد الاسلامى حلولا كافية بل انه يغلق فى وجهك الحلول المتاحة واحتسب الاجر لاخرتك
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام (المشاركة 249201)
طبعا اموال الزكاه مش للي عايزين يجيبوا عربيات الماني ده معروف وانا ما قلتش كده اطلاقا مش عارف انت شفتني قايلها فين وعارف برده ان الضرائب حاجه والزكاه حاجه تانيه بس واضح انك انت اللي مش عارف ان الزكاه عادي لرصف الطرق ممكن وبناء المدارس وتعمير الصحراء ممكن اوي اوي مين اللي قالك انها ما تنفعش

انا سمعت اهل العلم بيقولوا ان الزكاة للفقراء فقط اما رصف الطرق فيستفيد منه الاغنياء والفقراء لذا لا تجوز اموال الزكاة وتعمير الصحراء كذلك اكيد مش القطامية هايتس دى اسمها تعمير للصحراء ليسكنها الاثرياء فكيف تنشىء مدن الاثرياء بأموال الفقراء...وانا لما سألت عن شراء سياره او قرض شخصى حضرتك قلتلى من الزكاة فازاى مستغرب منى وسؤالى عن جواز مساعدة من يريد ركوب السيارات باموال الفقراء؟
على كل اجاباتكم وصلت

د/محمد حسام 27-12-2011 10:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 249280)
حسنا اذا بالورقة والقلم لا يوفر الاقتصاد الاسلامى حلولا كافية بل انه يغلق فى وجهك الحلول المتاحة واحتسب الاجر لاخرتك

انا سمعت اهل العلم بيقولوا ان الزكاة للفقراء فقط اما رصف الطرق فيستفيد منه الاغنياء والفقراء لذا لا تجوز اموال الزكاة وتعمير الصحراء كذلك اكيد مش القطامية هايتس دى اسمها تعمير للصحراء ليسكنها الاثرياء فكيف تنشىء مدن الاثرياء بأموال الفقراء...وانا لما سألت عن شراء سياره او قرض شخصى حضرتك قلتلى من الزكاة فازاى مستغرب منى وسؤالى عن جواز مساعدة من يريد ركوب السيارات باموال الفقراء؟
على كل اجاباتكم وصلت

اخي الكريم كلامك صحيح الزكاه للفقراء دي لا خلاف عليها وزي ما قولتلك يجوز للحاكم انه يستخدمها ايضا الي جانب اعطاء الفقراء منها انه يعمر بها الصحراء بمعني انشاء مجتمعات جديده للشباب وانشاء مشاريع ليعمل بها العاطلين وتدر ربحا يعود مرة اخري الي نفس المصارف ومن الممكن اعطاء قروض حسنه منها اذا امكن للشباب لعمل مشاريع يخدمون بها الاسلام والمسلمين

اما بالنسبه للقرض الربوي فهو حرام قطعا طب حضرتك عايز زي مابتقول تجيب عربيه وايه المانع ما تجيبها بالتقسيط او شقه بالتقسيط ده مش حرام يعني ما فيش مشكله وما تقلقش كل شيء له حل بفضل الله في الاسلام

farok 27-12-2011 10:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 249280)

انا لست خبير بالاقتصاد الاسلامى ولا انت ايضا لكى نقول انه لايوفر حلولا كافية ويغلق فى وجهك الحلول المتاحة

ولكن كل ما استطيع قوله

بما ان الاقتصاد الاسلامى مش مخلينى اعرف اتجوز اذن اروح ازنى

بما ان الاقتصاد الاسلامى مش مخلينى عارف اجيب عربية وشقة اذن ارتشى واسرق واتعامل بالربا

وعموما الحل بالنسبة لك بسيط

اشترى دنيتك
واخسر أخرتك
واحتسب الذنب والعذاب لاخرتك

Tarek adel 27-12-2011 11:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام (المشاركة 249283)
اخي الكريم كلامك صحيح الزكاه للفقراء دي لا خلاف عليها وزي ما قولتلك يجوز للحاكم انه يستخدمها ايضا الي جانب اعطاء الفقراء منها انه يعمر بها الصحراء بمعني انشاء مجتمعات جديده للشباب وانشاء مشاريع ليعمل بها العاطلين وتدر ربحا يعود مرة اخري الي نفس المصارف ومن الممكن اعطاء قروض حسنه منها اذا امكن للشباب لعمل مشاريع يخدمون بها الاسلام والمسلمين

اما بالنسبه للقرض الربوي فهو حرام قطعا طب حضرتك عايز زي مابتقول تجيب عربيه وايه المانع ما تجيبها بالتقسيط او شقه بالتقسيط ده مش حرام يعني ما فيش مشكله وما تقلقش كل شيء له حل بفضل الله في الاسلام

معنديش فكرة فقهية عن اللى حضرتك بتقوله..الله اعلم
لكن بالنسبة للتقسيط فهناك اراء كثيرة تحرم التقسيط لانه شديد الشبه بالربا بدليل ان حضرتك بتقولى ليه القرض الربوى لما ممكن التقسيط..التقسيط يستغل ضيقتك المالية ويضيف اعبائك بالفوائد قى مقابل الحصول على مالا تملك الان واعطائك مهلة من الوقت لتعيد كامل المال بالاضافة للفائده ..عليها كلام فقهى كتير وكان الغالب هو التحريم لكن البعض لما لقوا الناس مش لاقيه حلول بدأت تقول انها حلال زى ما بدأت بعد التحايلات "القروض من البنوك الاسلامية" وهى نفس القروض الربوية بالتفاصيل بالنسبه لحضرتك لكن بطريقة ملتوية..يعنى يسألنى حضرتك عاوز 200 الف جنيه ليه؟اقوله عشان عاوز عربية المانى...يقولى طيب انا هشترى العربيه الالمانى ب 180 الف وابيعهالك ب 200 الف وكده ميبقاش ربا "انبهرت انا"
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 249285)
انا لست خبير بالاقتصاد الاسلامى ولا انت ايضا لكى نقول انه لايوفر حلولا كافية ويغلق فى وجهك الحلول المتاحة

ولكن كل ما استطيع قوله

بما ان الاقتصاد الاسلامى مش مخلينى اعرف اتجوز اذن اروح ازنى

بما ان الاقتصاد الاسلامى مش مخلينى عارف اجيب عربية وشقة اذن ارتشى واسرق واتعامل بالربا

وعموما الحل بالنسبة لك بسيط

اشترى دنيتك
واخسر أخرتك
واحتسب الذنب والعذاب لاخرتك

وهو ده اللى مختلفين عليه من قديم الزمن..انا عاوز اوضح ان الحكم الاسلامى هيفرض قيود اضافية وقد تكون بلا بدائل وان الدنيا مش هتكون بمبى زى ما حضرتك بتحاول توصلنا فى الموضوع والفيديوهات..الحياة مش بالبساطة دى والدنيا مصالح ولو لم تلتق المصالح لما كان هناك تعامل من الاصل.
انا ياعم لو عاوز اشترى دنيتى واخسر اخرتى فهذا شأنى ولا تفرضه على كما لا تفرض على العكس,انت كحاكم عليك الا تحرمنى من اى حل طالما لا يؤذى غيرى والجنه والنار دى بتاعة ربنا (لو لك تعليق على ده ياريت يكون فى موضوع من مواضيع الحكم الدينى اللى حضرتك كبت عنها كتير عشان مندخلش فى فرعيات).
وكان يجب ان تضع العنوان المناسب للموضوع هكذا ك"الاسلام يدخلك الجنة" او "الاقتصاد الاسلامى هو الحلال" وليس "هو الحل" لأن كلام حضرتك معناه ان الاغنياء فقط من سيستفيدوا فى حين ان الاقتصاد الاسلامى انتزع حلول اخرى متاحة بلا بديل ولما حد يقولك كده بتقوله"ده الدين واشترى اخرتك" وهو مالا وجود له فى علم الاقتصاد ولا يعتبر هو الحل كما تقول.
وهناك سؤال يلح على جدا الحقيقة وهو ان كان الاجانب يروا الاقتصاد الاسلامى هو الافضل فلماذا لا يطبقونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عموما انا قلت وجهة نظرى خلاص لو فى حد من اهل العلم ليه رأى مختلف ممكن يقوله لأننا تقريبا هندخل فى نوع من الجدل العقيم الذى عاده لا ينتهى.

shobra 27-12-2011 11:16 PM

بوصوا يا جماعه علشان مانجادلش كتيير مع بعض بدون علم ده موقع دار المشورةالدكتور حسين شحاته وفيه حجات كتيير ومعلومات كتيير عن الاقتصاد الاسلامى واحكام العمل فى البورصه والفيزا والتقسيط وكل شىء http://www.darelmashora.com/

farok 28-12-2011 04:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 249296)
بوصوا يا جماعه علشان مانجادلش كتيير مع بعض بدون علم ده موقع دار المشورةالدكتور حسين شحاته وفيه حجات كتيير ومعلومات كتيير عن الاقتصاد الاسلامى واحكام العمل فى البورصه والفيزا والتقسيط وكل شىء http://www.darelmashora.com/

تسلم ايدك يامعلم موقع فيه كل حاجة من الاخر
ارجوا ان طارق يجد مايريده فى هذا الموقع

shobra 28-12-2011 06:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 249361)
تسلم ايدك يامعلم موقع فيه كل حاجة من الاخر
ارجوا ان طارق يجد مايريده فى هذا الموقع

تسلم اخى فاروق وربنا يهدينا الى مافيه الخير للاسلام والمسلمين الحمد لله ديننا ماترك شىء الحمد لله على نعمه الاسلام

farok 28-12-2011 10:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 249288)
انا ياعم لو عاوز اشترى دنيتى واخسر اخرتى فهذا شأنى ولا تفرضه على كما لا تفرض على العكس,انت كحاكم عليك الا تحرمنى من اى حل طالما لا يؤذى غيرى والجنه والنار دى بتاعة ربنا (لو لك تعليق على ده ياريت يكون فى موضوع من مواضيع الحكم الدينى اللى حضرتك كبت عنها كتير عشان مندخلش فى فرعيات).
.

انا مش فاهم انت عايز تقول ايه فى النقطة ده ؟؟

بس عموما انا كحاكم مسلم وبحكم بالشريعة الاسلامية لن اجبرك على الحلال ولا على الحرام وانت حر اختار زى مانت عايز

هوه حد قال غير كده !!!!

انت مشكلتك انك بتهاجم الحكم الاسلامى وبتقول حاجات هتتعمل مثل مراتى هتلبس نقاب بالعافية وحاجات تانية كثير غير موجودة اصلا تحت الحكم الاسلامى انا معرفش انتوا جبتوها منين !!!

ahmed kamal 29-12-2011 12:27 PM

اللة اكبر وللة الحمد اللة اكبر وللة الحمد

الحمد للة على نعمة الاسلام اللهم توفنا مسلمون واحشرنا مع الابرار الصادقين يارب العالمين

UAE 29-12-2011 08:12 PM

http://clip2net.com/s/1rsBZ

عمر بن الخطاب والمشكلات الاقتصادية المعاصرة "البطالة- الربا والفائدة- التأمين- عجز الموازنة"

نبذة الناشر:
"عمر بن الخطاب والمشكلات الاقتصادية المعاصرة" كتاب يبحث ويجول فى فكر عمر الفكر المتفرد والمتميز والذى قال عنه الرسول -صلى الله عليه وسلم- "إن الله قد جعل الحق على لسان عمر وقلبه". فالكتاب يكشف عن الرؤية العمرية للخروج من مأزق أصعب أربع مشكلات اقتصادية كبرى (مشكلة البطالة -الربا والفائدة -التأمين وأخيراً عجز الموازنة العامة للدولة) أما البطالة فمن منا لم يكتوى بنار البطالة، قلما أن تجد أسرة لم تؤرقها البطالة على الرغم من مجهودات الدولة فى الحد من آثارها، ومن منا لا يتردد وهو يودع أمواله فى أحد البنوك التجارية متشككا فى معاملاتها، أهى حلال أم حرام، وكثير منا يرغب فى عمل وثيقة تأمين على حياته ويقول لنفسه هل التأمين حلال أم حرام، أما مشكلة المشاكل وهى عجز الموازنة العامة للدولة فإن خبراء السياسة المالية أخذوا ينقولون حلولاً من الغرب والشرق من أجل التخفيف من العجز ولكن مازال العجز قائماً، فالكتاب جدير بالقراءة إذ أنه يحتوى على ثروة مالية واقتصادية وفقهية فى فكر عمر بن الخطاب.

UAE 29-12-2011 08:17 PM

الفقه الاقتصادي لأمير المؤمنين عمر بن الخطاب رضي الله عنه
رسالة مقدمة لنيل درجة الدكتوراه في الاقتصاد الإسلامي
إعداد الطالب : جريبه بن أحمد بن سالم بن سنيان الحارثي
إشراف
الدكتور محمد بن علي العقلا مشرفاً اقتصادياً
الدكتور عبدالله بن مصلح الثمالي مشرفاً فقهياً
المستخلص
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه أجمعين. أما بعد
فإن هذا البحث يستهدف التعرف على الفقه الاقتصادي لأمير المؤمنين عمر بن الخطاب رضي الله عنه، واجتهاداته في تطبيق أحكام الإسلام في المجال الاقتصادي، وتقريب هذا الفقه ليكون بين يدي المهتمين بالاقتصاد الإسلامي من المسلمين، يسترشدون بدلالاته، ويقتفون خطواته، ويستلهمون منه الدروس، لترشيد الحياة الاقتصادية للمسلمين، ومعالجة ما يواجههم من مشكلات، وتذليل ما يقف في طريقهم من عقبات.
ويتكون البحث من مقدمة وفصل تمهيدي وثلاثة أبواب وخاتمة، والفصل التمهيدي عن حياة عمر -رضي الله عنه- وعصره.
الباب الأول: عن أهم أصول الاقتصاد، وفيه خمسة فصول: الفصل الأول: عن الإنتاج، والفصل الثاني: عن الاستهلاك، والفصل الثالث: عن التوزيع، والفصل الرابع: عن النقود، وأهم الإصلاحات النقدية التي قام بها عمر رضي الله عنه. والفصل الخامس: عن التقلبات الاقتصادية، وطريقة عمر- رضي الله عنه - في معالجتها.
والباب الثاني: عن التنمية الاقتصادية، والعلاقات الاقتصادية الدولية، وفيه أربعة فصول: الفصل الأول: عن مفهوم التنمية الاقتصادية، والمسؤول عنها. والفصل الثاني: عن أهم متطلبات التنمية الاقتصادية. وكان الفصل الثالث: عن بعض المفاهيم الخاطئة التي قد تعيق التنمية الاقتصادية، وموقف عمر رضي الله عنه منها. وخصص الفصل الرابع: للعلاقات الاقتصادية الدولية.
وكان الباب الثالث: عن مراقبة الدولة للاقتصاد، وفيه أربعة فصول: الفصل الأول: عن الحسبة ومراقبة الأسواق، والفصل الثاني: عن المراقبة المالية، والفصل الثالث: عن مراقبة العمل وتنظيمه، والفصل الرابع عن فقه عمر -رضي الله عنه- في حماية البيئة.
وفي الخاتمة بيان أهم نتائج البحث وتوصياته، ومن تلك النتائج:
- اتسع الفقه الاقتصادي لعمر-رضي الله عنه- ليشمل أغلب أصول الاقتصاد، وكان له اجتهادات موفقة في التطبيقات الاقتصادية، ووضع الحلول لما استجد من قضايا اقتصادية، ويتميز الفقه الاقتصادي لعمر - رضي الله عنه - بالدقة والعمق وبعد النظر، لذلك فقد سبق عمر -رضي الله عنه- إلى معرفة كثير من الحقائق والسياسات الاقتصادية التي لم ينتبه لها رواد الاقتصاد إلا بعد عصر عمر- رضي الله عنه- بمئات السنين.
- تبين تلك الدراسة كيفية تطبيق الاقتصاد الإسلامي، وأهمية التمييز بين القواعد الثابتة وبين الإجراءات التطبيقية التي يتميز بها الاقتصاد الإسلامي، كما أن كثرة المستجدات الاقتصادية في عهد عمر- رضي الله عنه- واجتهاده حيالها كل ذلك يؤكد مرونة الاقتصاد الإسلامي وقدرته على التعامل مع كافة المستجدات، وحل كل المعضلات، وكل ذلك له أهميته في استئناف حياة اقتصادية إسلامية معاصرة.

UAE 29-12-2011 08:18 PM

الفقه الاقتصادي لأمير المؤمنين عمر بن الخطاب رضي الله عنه

رسالة مقدمة لنيل درجة الدكتوراه في الاقتصاد الإسلامي

إعداد الطالب : جريبه بن أحمد بن سالم بن سنيان الحارثي

إشراف

الدكتور محمد بن علي العقلا مشرفاً اقتصادياً

الدكتور عبدالله بن مصلح الثمالي مشرفاً فقهياً

المستخلص

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه أجمعين. أما بعد
فإن هذا البحث يستهدف التعرف على الفقه الاقتصادي لأمير المؤمنين عمر بن الخطاب رضي الله عنه، واجتهاداته في تطبيق أحكام الإسلام في المجال الاقتصادي، وتقريب هذا الفقه ليكون بين يدي المهتمين بالاقتصاد الإسلامي من المسلمين، يسترشدون بدلالاته، ويقتفون خطواته، ويستلهمون منه الدروس، لترشيد الحياة الاقتصادية للمسلمين، ومعالجة ما يواجههم من مشكلات، وتذليل ما يقف في طريقهم من عقبات.
ويتكون البحث من مقدمة وفصل تمهيدي وثلاثة أبواب وخاتمة، والفصل التمهيدي عن حياة عمر -رضي الله عنه- وعصره.
الباب الأول: عن أهم أصول الاقتصاد، وفيه خمسة فصول: الفصل الأول: عن الإنتاج، والفصل الثاني: عن الاستهلاك، والفصل الثالث: عن التوزيع، والفصل الرابع: عن النقود، وأهم الإصلاحات النقدية التي قام بها عمر رضي الله عنه. والفصل الخامس: عن التقلبات الاقتصادية، وطريقة عمر- رضي الله عنه - في معالجتها.
والباب الثاني: عن التنمية الاقتصادية، والعلاقات الاقتصادية الدولية، وفيه أربعة فصول: الفصل الأول: عن مفهوم التنمية الاقتصادية، والمسؤول عنها. والفصل الثاني: عن أهم متطلبات التنمية الاقتصادية. وكان الفصل الثالث: عن بعض المفاهيم الخاطئة التي قد تعيق التنمية الاقتصادية، وموقف عمر رضي الله عنه منها. وخصص الفصل الرابع: للعلاقات الاقتصادية الدولية.
وكان الباب الثالث: عن مراقبة الدولة للاقتصاد، وفيه أربعة فصول: الفصل الأول: عن الحسبة ومراقبة الأسواق، والفصل الثاني: عن المراقبة المالية، والفصل الثالث: عن مراقبة العمل وتنظيمه، والفصل الرابع عن فقه عمر -رضي الله عنه- في حماية البيئة.
وفي الخاتمة بيان أهم نتائج البحث وتوصياته، ومن تلك النتائج:
- اتسع الفقه الاقتصادي لعمر-رضي الله عنه- ليشمل أغلب أصول الاقتصاد، وكان له اجتهادات موفقة في التطبيقات الاقتصادية، ووضع الحلول لما استجد من قضايا اقتصادية، ويتميز الفقه الاقتصادي لعمر - رضي الله عنه - بالدقة والعمق وبعد النظر، لذلك فقد سبق عمر -رضي الله عنه- إلى معرفة كثير من الحقائق والسياسات الاقتصادية التي لم ينتبه لها رواد الاقتصاد إلا بعد عصر عمر- رضي الله عنه- بمئات السنين.
- تبين تلك الدراسة كيفية تطبيق الاقتصاد الإسلامي، وأهمية التمييز بين القواعد الثابتة وبين الإجراءات التطبيقية التي يتميز بها الاقتصاد الإسلامي، كما أن كثرة المستجدات الاقتصادية في عهد عمر- رضي الله عنه- واجتهاده حيالها كل ذلك يؤكد مرونة الاقتصاد الإسلامي وقدرته على التعامل مع كافة المستجدات، وحل كل المعضلات، وكل ذلك له أهميته في استئناف حياة اقتصادية إسلامية معاصرة.

الساعة الآن 10:42 AM