اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   انا ماشي صح ولا دي اوهام (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18478)

مازن المشهداني 10-02-2012 03:14 PM

انا ماشي صح ولا دي اوهام

السلام عليكم
اخواني الاعزاء في المنتدى
ارجو من اهل الخبرة والمعرفة في الفوركس ان يفيدوني في هذا الامر.
انا لسة جديد في عالم الفوركس ودخلت العالم دة صدفة وعن طريق موقع اف اكس ارابيا
وحملت الميتاتريدر لشركة اف اكس ديدي (الديمو)
ودخلت بحساب تجريبي 5000 دولار وبرافعة مالية 200-1
وبدأت اطبق ما تعلمته من خلال فيديوهات الدكتور اسامة جزاه الله خير ودخلت العالم ده من يوم واحد فقط
لكني اتخذت ستراتيجية خاصة بي وهية كالتالي
اني استخدمت فريم الشهر كترند عام للصفقات لمعرفة اتجاه العملات العام في اي اتجاه يسلك صعودا ام هبوطا.
واستخدمت فريم الاربع ساعات كترند اساسي للصفقات لمعرفة المتغيرات الجارية على العملات خلال التداول اليومي.
واتبعت في الصفقات اسلوب التعاقد اللحظي وذلك من خلال البيع والشراء المباشر من خلال معرفة اتجاه الصفقات بواسطة الفريمات الصغيرة فريم الخمس دقائق و الدقيقة مع الاعتماد بنسبة 75% على فريم الدقيقة و25 % على فريم الخمس دقائق.
واجريت الصفقات على العقود الصغيرة وبحجم 1.00 للنقطة الواحدة اي بمقدار 10 دولار للنقطة الواحدة واستخدمت في التداول ثلاث ازواج فقط وهي اليورو مقابل الدولار و الدولار مقابل الفرنك السويسري و الدولار مقابل الين الياباني.
والامور ماشية معاية وفق هذه المعطيات والستراتيجية اخر حلاوة بحيث اني حققت مكاسب بمقدار 954.66 دولار خلال اقل من 24 ساعة بحيث اصبح رصيدي الان 5954.66 دولار
بصراحة المبلغ دة خوفني جدا وخلاني اسأل نفسي يا ترى معقول ان ارباح الفوركس بالشكل الخيالي دة يعني حوالي الف دولار في اقل من يوم مع العلم اني لسة بادي يعني ماقدر اقول عن نفسي مبتديء لان المبتديء لازم يكون مارس العمل دة اقل شي شهر فانا اصلا اقل من مبتديء
لكن معقول اني فهمت الفوركس بالسرعة دي من خلال الفديوهات التعليمة للدكتور اسامة؟؟؟؟؟
بصراحة انا عايز حد يفهمني انا ماشي صح فعلا ولا دي تهيؤات وهل الستراتيجة اللي انا فكرت بيها هي ستراتيجة جيدة او غير جيدة لاني بصراحة شايفهه ستراتيجية ممتازة بحيث انك انك تقدر تصيطر علىاي خسارة او ترند ماشي خارج توقعاتك لاني ومن خلال حوالي 10 صفقات عملتها خلال الاربع و عشرين ساعة خسرت صفقة وحدة كانت خسارتها 33 دولار بس وباقي الصفقات كلها ربحت يعني نقدر نقول بمعدل 1000 دولار ربح .
ونسيت اقلكم ان انا اصلا بتاجر في العملة لكن بالعملة الحقيقية يعني مش في الفوركس بتاجر على ارض الواقع وتقريبا فكرة الستراتيجية اللي عملتها في الفوركس تشبه اللي اعملو بنسبة 60% في تجارتي للعملة في الحقيقة لكن بصراحة اذا كان المكسب في الفوركس بهذه الطريقة فانا حترك الشغل في العملة في الشارع وبلاش دوشة العملاء ومحلات الصرافة والورقة دي مزورة ولا لا و العملة النهاردة نايمة والسيولة مشعارف ايه والكلام دة اللي يدوخ الدماغ
حسيب كل دة واقعد في مكتبي او بيتي واشتغل في الفوركس ونبدي نطلع لفوق
لذلك ارجو من الاخوة المشرفين وخصوصا الدكتور اسامة عادل ان يريحني ويقلي انا ماشي صح وكم نصيحة حلوين من اهل الخبرة علشان الواحد يستفاد من خبراتكم اكثر واكثر

husseney 10-02-2012 03:30 PM

رد: انا ماشي صح ولا دي اوهام

رائع
ممكن السوق اليوم حالف الحظ ومشى مع توقعاتك ولكن هذا لا يكون كل يوم
فياريت تستمر فترة الاول وتشوف نفسك هتقدر تعمل الكلام ده كل يوم
وثانيا حاول احسب المكسب بالنقط وليس بالاموال لانى وقت لما تفتح حساب حقيقى هتخاف من الدخول بكل الفلوس فهيبقى موجود ادارة راس مال فلازم تعرف انت بتقدر تكسب كام نقطة
وان شاء الله يكون الفوركس فتحت خير عليك
ولاكن انصحك ايضا الفوركس لا يعطى على طول اما عملك دائم ومعطى باستمرار فلا تتغر بالفوركس واتنظم بعملك حتى تتمكن من هذا السوق

مازن المشهداني 10-02-2012 03:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة husseney (المشاركة 272485)
رائع
ممكن السوق اليوم حالف الحظ ومشى مع توقعاتك ولكن هذا لا يكون كل يوم
فياريت تستمر فترة الاول وتشوف نفسك هتقدر تعمل الكلام ده كل يوم
وثانيا حاول احسب المكسب بالنقط وليس بالاموال لانى وقت لما تفتح حساب حقيقى هتخاف من الدخول بكل الفلوس فهيبقى موجود ادارة راس مال فلازم تعرف انت بتقدر تكسب كام نقطة
وان شاء الله يكون الفوركس فتحت خير عليك
ولاكن انصحك ايضا الفوركس لا يعطى على طول اما عملك دائم ومعطى باستمرار فلا تتغر بالفوركس واتنظم بعملك حتى تتمكن من هذا السوق

مشكور اخي حسني
انا كتبت في الموضوع ان الحجم كان 1.00 لكل نقطة وبواقع 10دولار للنقطة
يعني بحساب النقط انا جامع حوالي 1000 نقطة
اشكرك مرة اخرى اخي وخصوصا على النصيحة بخصوص العمل
لاني مش ممكن في هاذ الوقت اترك العمل الا اذا بدا يؤثر سلبا على شغلي في الفوركس ههههههههههه (انا بحلم)
وارجو من باقي الاخوة اهل الخبرة انهم يفيدوني بردودهم وخبراتهم

مازن المشهداني 10-02-2012 03:50 PM

فاتني ان اقولك يا اخ حسني اني لسة مبتديء
ولفت انتباهي نقطة مهمة في كلامك وهي اني كيف اتمكن من الدخول بجزء من رأس المال في الصفقة وليس بكل المال ارجو منك توضيح هذا الامر
مع شكري واعتزازي بك يا اخي

الغامدي 10-02-2012 04:07 PM

لايمكن الحكم على النجاح إلا بعد المرور على مراحل السوق بتنوعها من تذبذب ورالي , ومضي سنة الى سنتين في دراسة التحليل الكلاسيكي بانواعه ومعرفة مباديء التحليل الأساسي .
سوق الفوركس هو الوحيد اللي ارباحه خيالية ولكن الصدفة والحظ ليست مقياس للاستمرار فيه والربح منه , والديمو غير الحقيقي لان النفسية تلعب دور خفي في نجاح الصفقات .

مازن المشهداني 10-02-2012 04:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الغامدي (المشاركة 272522)
لايمكن الحكم على النجاح إلا بعد المرور على مراحل السوق بتنوعها من تذبذب ورالي , ومضي سنة الى سنتين في دراسة التحليل الكلاسيكي بانواعه ومعرفة مباديء التحليل الأساسي .
سوق الفوركس هو الوحيد اللي ارباحه خيالية ولكن الصدفة والحظ ليست مقياس للاستمرار فيه والربح منه , والديمو غير الحقيقي لان النفسية تلعب دور خفي في نجاح الصفقات .

كلامك اكيد اخي الغامدي
ولكن اريد نصائح اكثر واريد حد يقولي ان الطريقة اللي ماشي عليهه صح ولا لا
وعلى فكرة اصبح الرصيد الان
6425 يعني ربح 1425 دولار ولسة الاربع وعشرين ساعة ما خلصت

الغامدي 10-02-2012 04:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مازن المشهداني (المشاركة 272526)
كلامك اكيد اخي الغامدي

ولكن اريد نصائح اكثر واريد حد يقولي ان الطريقة اللي ماشي عليهه صح ولا لا
وعلى فكرة اصبح الرصيد الان
6425 يعني ربح 1425 دولار ولسة الاربع وعشرين ساعة ما خلصت

استمر على طريقتك وراح تكتشف انت نقاط القوة والضعف
لايوجد طريقة واحدة للربح ولكن هناك طرق كثيرة واساليب مختلفة
وتذكر أن الله هو وحده سبحانه من بيده الرزق والأمر كله .

husseney 10-02-2012 05:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مازن المشهداني (المشاركة 272502)
فاتني ان اقولك يا اخ حسني اني لسة مبتديء
ولفت انتباهي نقطة مهمة في كلامك وهي اني كيف اتمكن من الدخول بجزء من رأس المال في الصفقة وليس بكل المال ارجو منك توضيح هذا الامر
مع شكري واعتزازي بك يا اخي

قصدى يا كبير انت بتدخل بعقد كبير
لما تفتح بحسابك هتكون حاسب هتخسر كام وهتكسب كام اولا
وبالتالى النفسية هتختلف
الديمو حتى الان بحقق ارباح الحقيقى بعوض خسائر فهمنى
يعنى النفسية هى كل شى

مازن المشهداني 10-02-2012 05:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة husseney (المشاركة 272535)
قصدى يا كبير انت بتدخل بعقد كبير
لما تفتح بحسابك هتكون حاسب هتخسر كام وهتكسب كام اولا
وبالتالى النفسية هتختلف
الديمو حتى الان بحقق ارباح الحقيقى بعوض خسائر فهمنى
يعنى النفسية هى كل شى

يا اخ حسني بصراحة انتة لخبطتني
يعني افهم من كلامك انه مفيش حاجة اسمهه اني اتاجر بجزء من رأس المال لكن يبقى التكتيك اني كيف ادخل الصفقة وانا محدد اهدافي من البداية كربح وخسارة بحيث ان الخسارة لاتزيد عن مقدار معين في رأس المال (بصراحة هو هاذ الي فهمتو من كلامك) اذا كان قصدك غير شي ارجو ان توضح لي يا اخي
وايضا بالنسبة للحالة النفسية فاكيد ان هذا شيء مهم جدا لكن كما كتبت في الموضوع اني اصلا اتاجر في العملة الحقيقية وياما مرينة بظروف عصيبة وحالات نفسية مريرة لذلك اطمئن من هذه الناحية لاني مدرب عليها كويس وياما شفنا من السوق ( ههههههه)
ولكن في حاجة الصراحة ما فهمت المقصود منها وهي هذي العبارة:
(
الديمو حتى الان بحقق ارباح الحقيقى بعوض خسائر )
ارجو منك ان توضحلي المقصود منها
واسف اذا اكون بسببلك ازعاج وارجو ان تعذرني على كثرة الاسئلة لان التعاقدات اثارت عندي الحماس
ومشكور على تفاعلك اخي العزيز

أحمد الرويني 10-02-2012 05:40 PM

أهلاً يا غالي أستمر في هذه الاستراتيجية فتره لا تقل عن ثلاث شهور و شوف النتائج

الدخول مع الاتجاه العام بإداره رأس مال صحيحه سيحقق أكيد لك الارباح .

مازن المشهداني 10-02-2012 06:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 272556)
أهلاً يا غالي أستمر في هذه الاستراتيجية فتره لا تقل عن ثلاث شهور و شوف النتائج

الدخول مع الاتجاه العام بإداره رأس مال صحيحه سيحقق أكيد لك الارباح .

الف شكر لك اخي احمد الرويني
بصراحة كلامك ريحني جدا
وانا ماشي على نفس النهج ان شاء الله
وباذن الله احقق ارباح كبيرة
وياريت لو في نصائح او ملاحظات منك او من باقي الاخوة اهل الخبرة
تحياتي لك

archiwork 10-02-2012 08:29 PM

لأ الفوركس أرباحه مش زى مانت شوفت انهارده
الى انت شوفته جزء كبير منه بسبب ظروف سوق مريحة او صدفة او السوق ماشى مع صفقاتك
للأسف ده احساس المبتدئين بسهولة السوق وسهولة تحقيق الأرباح بسبب ألية الفوركس
كمل زى مانت فى الديمو وتعال نتكلم بعد كام شهر ونشوف ايه الأخبار

farok 10-02-2012 08:44 PM

انا بقه هجيبلك من الاخر

اولا : اى حد لسه مبتدأ وبيتاجر على الديمو لازم تكون ارباحه كثيرة جدا واكثر من خسائره يعنى انت كده طبيعى جدا !!

ثانيا : بعد متخش فى هذا العالم هتجد وتكتشف ان البورصة سبب نجاحها هو الالتزام وعدم الطمع

والمشكلة ان الديمو لايوجد به هذه المشاعر ولكنها موجودة فقط بالحساب الحقيقى

ثالثا : لو تعرف واحد شغال فى البورصة ومخسرش اول كام حساب حقيقى فى حياته انا هديك مليون جنيه

رابعا : لو ناوى تخش هذا العالم اعمل حسابك انك هتخسر شوية حاجات مثل كام الف جنيه ومعاهم صحتك من الضغط العصبى والتوتر والحاجات ده:1 (12):

خامسا : المكسب الكبير والسريع بيذهب اكبر واسرع

سادسا : البورصة رائعة ومكاسبها جميلة:1: لكن اوعى تضحك على نفسك او حد يضحك عليك ويقولك انك هتشوف الحاجات الحلوة ده من غير ميطلع تلاتين عينك !!!!!:1 (88):

ارجوا انى مكنش سديت نفسك على البورصة :1 (83)::1 (83):

khal1d 10-02-2012 09:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مازن المشهداني (المشاركة 272579)
الف شكر لك اخي احمد الرويني
بصراحة كلامك ريحني جدا
وانا ماشي على نفس النهج ان شاء الله
وباذن الله احقق ارباح كبيرة
وياريت لو في نصائح او ملاحظات منك او من باقي الاخوة اهل الخبرة
تحياتي لك

اتمنى لك التوفيق وللجميع ، ولكن اتمنى ان تكتب نفس هذا الموضوع بعد اسبوعين

مازن المشهداني 11-02-2012 12:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة archiwork (المشاركة 272650)
لأ الفوركس أرباحه مش زى مانت شوفت انهارده
الى انت شوفته جزء كبير منه بسبب ظروف سوق مريحة او صدفة او السوق ماشى مع صفقاتك
للأسف ده احساس المبتدئين بسهولة السوق وسهولة تحقيق الأرباح بسبب ألية الفوركس
كمل زى مانت فى الديمو وتعال نتكلم بعد كام شهر ونشوف ايه الأخبار

مشكور اخي الغالي على مرورك الطيب
لكن اريد ان الفت نظرك الى نقطة مهمة وهي اني دخلت عالم الفوركس في اصعب يوم عليه وعلى تجار العملة وخصوصا المتعاملين باليورو
وذلك لان التحليل الاخباري لليورو اليوم في حالة عدم انظباط وكما بينت لكم في موضوعي باني تاجر عملة لكن على ارض الواقع مش عالى الفوركس لكن تقولي ان ظروف السوق اليوم كانت مريحة او صدفةفاقول لك كلا يا اخي انت غلطان لان اليوم كان اصعب يوم يمر علينا منذ فترة طويلة حيث تم تسريب خبر احتمالية الغاء اليورو والعودة الى العملات الاوربية القديمة واظن انك عارف ان الخبر هاذا قد اثر على السوق تاثير كبير والان الجميع في حالة تاهب وانتظار لكي تخرج علينا انجيلا ميركل لكي تؤيد او تنفي الخبر وياريت تنفيه كعادتها كل مرة لان اذا اكدت الخبر فسيكون صاعقة على الاسواق العالمية قد يدمر اقتصاديات شركات كبرى بل ودول كثيرة ستتاثر بالخبر لكن الظاهر انك مش متابع يعني انا اريد ان اقلكم اني خبير في تجارة العملات لكن مبتديء في الفوركس لذلك جت تحليلاتي والارباح في محلها وعلى توقعاتي
واشكرك مرة اخرى على مرورك الطيب

مازن المشهداني 11-02-2012 12:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 272659)
انا بقه هجيبلك من الاخر

اولا : اى حد لسه مبتدأ وبيتاجر على الديمو لازم تكون ارباحه كثيرة جدا واكثر من خسائره يعنى انت كده طبيعى جدا !!

ثانيا : بعد متخش فى هذا العالم هتجد وتكتشف ان البورصة سبب نجاحها هو الالتزام وعدم الطمع

ثالثا : لو تعرف واحد شغال فى البورصة ومخسرش اول كام حساب حقيقى فى حياته انا هديك مليون جنيه

رابعا : لو ناوى تخش هذا العالم اعمل حسابك انك هتخسر شوية حاجات مثل كام الف جنيه ومعاهم صحتك من الضغط العصبى والتوتر والحاجات ده:1 (12):

سادسا : البورصة رائعة ومكاسبها جميلة:1: لكن اوعى تضحك على نفسك او حد يضحك عليك ويقولك انك هتشوف الحاجات الحلوة ده من غير ميطلع تلاتين عينك !!!!!:1 (88):

هههههههه
ايه التشاؤم ده ياعم فاروق
خليها على الله
لكن بصراحة انا الناس الي زيك يعجبوني جدا لانك الوحيد من بين الي ردو عليه اعطيتني ملامح الطريق الحقيقي
واطمأن انته مسديتش نفسي ولا حاجة بالعكس انا نفسي اتفتحت عالاخر بعد كلامك هذا
واشكرك جدا على مرورك الطيب الذي اسعدني فعلا

مازن المشهداني 11-02-2012 12:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khal1d (المشاركة 272669)

اتمنى لك التوفيق وللجميع ، ولكن اتمنى ان تكتب نفس هذا الموضوع بعد اسبوعين

اشكر لك مرورك الطيب اخي خالد
وباذن الله حكتب الموضوع بعد اسبوعين
ونشوف الفوركس مخبيلنا ايه
تحياتي لك يا طيب

husseney 11-02-2012 02:34 AM

انا والله مش قصدى الخبطك ابدا
انا بقولك على نفسى
اول لما دخلت المجال ده افتكرت انى هعمل المليون بسهولة واسال اى حد اقولوا اى يعنى 50 نقطة فى اليوم يقولى بس انت تقدر تجيبهم
والقى نفسى فى اليوم بجيب مائتات النقط مش خمسين بس قولت الناس دى مش بتفهم انا مفيش زي انا البريمو
وهوبا افتح حساب ياعم خلينا نبداء رحلة المليون ده انا هخرب الدنيا وهووووووووب مرجن بعد فتح الحساب بنص ساعه
قولت انا اللى غلط ادرب شوية ديمو ونفتح حساب ديمو وهووووووب اجمل نقاط فى الدنيا حوالى 3000 نقطة فى شهر
روحت كسبت فى المنتدى هنا حساب واشتغلت بى
بس النفسية كانت مية مية ساعتها حساب ب مجانى هووووب عملت بـ الف نقطة طلع فى دماغى ما انا حلو اهوه ومية مية
وهوب الحساب يطير
فهى العملية عملية نفسية اوعى تفتكر ان تقدر تخرج كل يوم بالاف نقطة لو خرجت اخر الشهر ب الف نقطة انت محترف

جرب طريقتك دى فى جميع اشكال السوق ولو مشيت الطريقة مية مية يعنى شهرين على الاقل
ابتدى بقى اشتغل
بس ساعتها مش تنسنا بقى !!!!!!!!!!
وربنا يوافقك يارب

مازن المشهداني 11-02-2012 11:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة husseney (المشاركة 272751)
انا والله مش قصدى الخبطك ابدا
انا بقولك على نفسى
اول لما دخلت المجال ده افتكرت انى هعمل المليون بسهولة واسال اى حد اقولوا اى يعنى 50 نقطة فى اليوم يقولى بس انت تقدر تجيبهم
والقى نفسى فى اليوم بجيب مائتات النقط مش خمسين بس قولت الناس دى مش بتفهم انا مفيش زي انا البريمو
وهوبا افتح حساب ياعم خلينا نبداء رحلة المليون ده انا هخرب الدنيا وهووووووووب مرجن بعد فتح الحساب بنص ساعه
قولت انا اللى غلط ادرب شوية ديمو ونفتح حساب ديمو وهووووووب اجمل نقاط فى الدنيا حوالى 3000 نقطة فى شهر
روحت كسبت فى المنتدى هنا حساب واشتغلت بى
بس النفسية كانت مية مية ساعتها حساب ب مجانى هووووب عملت بـ الف نقطة طلع فى دماغى ما انا حلو اهوه ومية مية
وهوب الحساب يطير
فهى العملية عملية نفسية اوعى تفتكر ان تقدر تخرج كل يوم بالاف نقطة لو خرجت اخر الشهر ب الف نقطة انت محترف

جرب طريقتك دى فى جميع اشكال السوق ولو مشيت الطريقة مية مية يعنى شهرين على الاقل
ابتدى بقى اشتغل
بس ساعتها مش تنسنا بقى !!!!!!!!!!
وربنا يوافقك يارب

كلامك جميل جدا يا اخ حسني
وانا لما اتبعت الستراتيجية اللي مشيت عليها درستها دراسة وافية وكبيرة لاني مثل ما قلتلكم انا اصلا داخل في هذا المضمار وباحترافية ومن وقت طويل يعني من حوالي سنة 1993 وانا اعمل في مجال العملة لكن في نفس الوقت انا لسة جديد في الفوركس يعني الان انا في اليوم الثاني فقط وبالتحديد عملت يوم واحد بس لان البارحة كان اقفال للاسواق بسبب العطلة
وانا اكيد حمشي على كلامك ولن افتح حساب حقيقي الا بعد ما اتقن العمل 100% في الفوركس
تحياتي لك يا طيب وارجو منك ان تكون على تواصل معي ولا تبخل علي بنصائحك المهمة

حمزاوى 11-02-2012 12:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 272659)
انا بقه هجيبلك من الاخر

كلامك ميه ميه يا معلم
لكن عليك مليون جنيه ومش عايز غير ربع بس
الحمد لله لم اخسر اى حساب حقيقى ...
:1:وباذن الله مش رايح اخسر لانى خاااارج من السوق ده نوهاااائى :1:

حمزاوى 11-02-2012 12:21 PM

بص يا غالى امشى زى ما نت شهرين ع الاقل
وانسى حكاية انك تاجر عمله ع ارض الواقع دى لانه الفوركس ده غير الحقيقه انت فى الحقيقه بالكتير خالص ممكن تخسر 2% من راس مالك لكن فى الفوركس ممكن تخسر هدومك .........ونصيحه منى لما تفتح حساب حقيقى افتحه بمية دولار بس واشتغل ب عشره سنت للصفقه لمدة شهر ....عشان تعرف
ازاى الحقيقى غير الديمو و
انا بقولك كدا عشان مش تستعجل فى فتح حساب لانك بالتاكيد امبارح قبل النوم قعدت تفكر وتقول افتح حساب بكام؟؟؟ واستغنى عن فلوس ايه عشان افتح الحساب وقعدت توعد المدام والاولاد بالهدايا الثمينه وانك رايح تركب عربيه احدث موديل والاحلام دى وقعدت تحسب امتى رايح تمسك اول مليون بيدك .......
للاسف كله فى الديمو بيعمل ارباح مهووووله لكن فى الحقيقه بتختلف لوجود الخوف والطمع
......

حسن الهلالي 11-02-2012 12:24 PM

الكثير من الاشخاص يمر عليهم أعوام في الفوركس ، ولا يزالوا خاسرين ..

المسألة ليست بالمدة الزمنية التي تقضيها، المسألة تتعلق ماذا تعلمت ، وهل ما تعلمته سليم، ام غير سليم؟

عموما الافضل ان تجرب العمل لمدة شهر فإذا استمر الوضع ربح، فتوكل على الله ..

مازن المشهداني 11-02-2012 01:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمزاوى (المشاركة 272789)
كلامك ميه ميه يا معلم
لكن عليك مليون جنيه ومش عايز غير ربع بس
الحمد لله لم اخسر اى حساب حقيقى ...
:1:وباذن الله مش رايح اخسر لانى خاااارج من السوق ده نوهاااائى :1:

يله يا فاروق ابعثلي المليون جنيه
لان حمزاوي مخسرش اي حساب حقيقي
لكن يا اخ حمزاوي ممكن تقولنا لماذا ستترك الفوركس نهائي

مازن المشهداني 11-02-2012 01:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمزاوى (المشاركة 272791)
بص يا غالى امشى زى ما نت شهرين ع الاقل
وانسى حكاية انك تاجر عمله ع ارض الواقع دى لانه الفوركس ده غير الحقيقه انت فى الحقيقه بالكتير خالص ممكن تخسر 2% من راس مالك لكن فى الفوركس ممكن تخسر هدومك .........ونصيحه منى لما تفتح حساب حقيقى افتحه بمية دولار بس واشتغل ب عشره سنت للصفقه لمدة شهر ....عشان تعرف
ازاى الحقيقى غير الديمو و
انا بقولك كدا عشان مش تستعجل فى فتح حساب لانك بالتاكيد امبارح قبل النوم قعدت تفكر وتقول افتح حساب بكام؟؟؟ واستغنى عن فلوس ايه عشان افتح الحساب وقعدت توعد المدام والاولاد بالهدايا الثمينه وانك رايح تركب عربيه احدث موديل والاحلام دى وقعدت تحسب امتى رايح تمسك اول مليون بيدك .......
للاسف كله فى الديمو بيعمل ارباح مهووووله لكن فى الحقيقه بتختلف لوجود الخوف والطمع
......

كلامك عالعين والراس يا عم حمزاوي
وانا مش ممكن باي حال من الاحوال اني ادخل باكثر من 100 دولار لكل حساب حقيقي
واما بالنسبة لخسائر السوق الحقيقي فبقولك انك غلطان في الجزئية دي لان نسبة خسارة 2% دي بالنسبة لو كان السوق مستقر جدا
لاننا في العراق مرينة بظرف في عام 1995 لما هبط عندنا الدولار عن سعرة الحقيقي بنسبة اكثر من 80% في تجار كبار جدا مش بس باعو بيوتهم لا اصلا فكروا يبيعو عالهم ايضا

اما بالنسبة للمدام فانا وعدتها برحلة للقمر ههههههه

مازن المشهداني 11-02-2012 01:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hitcola (المشاركة 272792)
الكثير من الاشخاص يمر عليهم أعوام في الفوركس ، ولا يزالوا خاسرين ..

المسألة ليست بالمدة الزمنية التي تقضيها، المسألة تتعلق ماذا تعلمت ، وهل ما تعلمته سليم، ام غير سليم؟

عموما الافضل ان تجرب العمل لمدة شهر فإذا استمر الوضع ربح، فتوكل على الله ..

شوف انا حقولك حاجة
انته شخص عبقري
لان الشخص اللي يقيس مقدار الفهم على طول الفترة الزمنية فقط فهاذ الشخص واقولها بصراحة (مش فاهم حاجة ومش ممكن يفهم)
اما الاشخاص امثالك فهم الناس الفاهمين واكيد كلامك سليم مليون في المية لان العلم والفهم هو اساس كل حاجة واقرب مثال ان في اطباء جراحين مثلا اتخرجو من نفس الجامعة وفينفس الدفعة وبقالهم في المهنة عشر سنين مثلا لكن نلقة في دكتور شاطر وفاهم شغلو كويس واستثمر علمو وفهمو وقام بتطوير شغلو ونلقة في نفس الوقت زميلو دكتور وخلاص شغلتو يكتب روشتات بس مع العلم انو جراح لكن محاولش يستثمر علمو وفهمو على مدار العشر سنين اللي قضاها في الشغل ويمكن نلاقيه موت كم حالة بسبب اخطاء
لذلك ارجع واقول ان كلامك سليم ومظبوط واشكرك على مرورك وتعليقك على الموضوع وان شاء الله اخذ بنصيحتك واستمر فترة في الديمو ونشوف بعدها نقرر ايه نعمل
تحياتي لك يا طيب

farok 11-02-2012 04:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مازن المشهداني (المشاركة 272806)

انت مش فاهم
حمزاوى مخسرش اى حساب حقيقى لانه مفتحش اصلا اى حساب حقيقى:1:

mr.yassinefx 11-02-2012 06:56 PM

اختلف مع العديد من الاخوة هنا المهارة في هدا السوق و الربح منه لا ترتبط بالمدة ؛ بل بقدرتك على فهم خيوط اللعبة ، من خلالي ما قصصت يبدو لي انك ستكون ناجحا جدا في هدا السوق فكونك كنت تمارس المهنة على ارض الواقع يعني لم تكن تستخدم شارتات !! يعني انك ملم جدا بالتحليل الاساسي و طورت قدرتك على توقع تغيير اتجاه العملة !! يعني ببعض ابجديات التحليل الفني تستطيع ان تربح كثيرا ....
فقط احببت الاشارة الى احد الجزئيات !! ادا كانت النقطة ب 10 دولار فكونك ربحت 1000 دولار يساوي بالنقاط 100 نقطة و ليست 1000 كما ذكرتك في احد مشاركاتك

• فهد • 11-02-2012 07:47 PM

بالتوفيق أخى .. اعتقد سر الفوركس ان يبقى عندك أمل انك تجيب المليون فى سنة
يعنى هتلاق كل الناس على المنتدى يقولك انت بتحلم اخرك 10% من راس المال

ولكن انا اعتقد اللى يعرف الفوركس صح يقدر يعمل 300% فى شهر واحد .. وان شاء الله اثبت ذلك

حمزاوى 11-02-2012 08:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مازن المشهداني (المشاركة 272806)

لانى محتاج الفلوس وكمان الفتره القادمه مش رايح اقدر اتابع لانشغالى بالمشروع الجديد
وكمان الفوركس مرهق عصابيا جدددددا لو كان هو مصدر الدخل الوحيد ليك

حمزاوى 11-02-2012 08:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 272860)
انت مش فاهم

وحياتك معايا تلات حسابات فى تلات شركات بالاضافه لحساب بونص ب 100 دولار ...سحبت حساب منهم
وخلال الاسبوع هذا بسحب الحسابين الباقيين عليك المليون عليك متحولش تهرب

حمزاوى 11-02-2012 08:55 PM

[QUOTE=مازن المشهداني;272807]

كلامك عالعين والراس يا عم حمزاوي
وانا مش ممكن باي حال من الاحوال اني ادخل باكثر من 100 دولار لكل حساب حقيقي
واما بالنسبة لخسائر السوق الحقيقي فبقولك انك غلطان في الجزئية دي لان نسبة خسارة 2% دي بالنسبة لو كان السوق مستقر جدا
لاننا في العراق مرينة بظرف في عام 1995 لما هبط عندنا الدولار عن سعرة الحقيقي بنسبة اكثر من 80% في تجار كبار جدا مش بس باعو بيوتهم لا اصلا فكروا يبيعو عالهم ايضا

اما بالنسبة للمدام فانا وعدتها برحلة للقمر ههههههه
تمام يا غالى بالنسبه لخسائر السوق الحقيقى ممكن تحصل مره كل عشر سنين لكن فى الفوركس بتحصل عشرة مره فى الساعه الوحده يبقى انه الاخطر
وطبعا الشغل فى الحقيقى رايح يفيدك انك تفهم اللعبه بسرعه ..لكن مش رايح تفهم اللعبه كلها
وثانيا ابقى احجز ليا كرسى فى رحلة القمر دى
ولو زعلتك ابقى نزلنى فى المريخ
هههههههههه
وربنا يوفقك باذن الله

farok 11-02-2012 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمزاوى (المشاركة 272950)
وحياتك معايا تلات حسابات فى تلات شركات بالاضافه لحساب بونص ب 100 دولار ...سحبت حساب منهم

تحب ابعتهملك رصيد فودافون :1:

wolfkamikaz 11-02-2012 09:31 PM

ههه و الله أضحكني الاستاذ حمزاوي بقصة المريخ
بالنسبة للأخ أنا أحب الثقة بالنفس و أنت مصمم أنك قادر و هذا وحده سيجعلك تنجح باذن الله
شيء وحيد أنصحك به إدارة رأس المال
الدخول بلوتات قليلة و وضع الهدف امامك و وقت الخروج من السوق و عدم الطمع و الاكتفاء بالربح مهما كان و ايضا اذا ادركت ان السعر عكس لا تقل اخليه لعله يرجع لأن و الله الذين يخسرون كلهم يكتفون بالربح لكنهم لا يكتفون بالخسارة يتركون السعر و يقولون لعله يرجع قبل ستوب لوز لكنه لا يرجع و يضرب الستوب و هكذا حتى يفلس و لا حول و لا قوة الا بالله
انا عن نفسي لم اخسر ليس لأني عبقري لأني أسحب دائما ارباحي حتى و لو كانت 1 دولار
اسحب كل يوم و الحمد لله رصيدي في ازدياد حتى لو ارتد السعر اوقف الخسارة يدويا و اقول الحمد لله و ابدأ من جديد
الان تبقى 20 دولار لاربحها و اسحبها و هكذا يصبح رصيدي 1000 في البنك و قرابة 1000 ايضا في الشركة اي ارجعت المبلغ الذي اودعته
هناك الكثير يضحك على 10 نقاط و السحب المتكرر و يريدون مضاعفة الرصيد في الشركة ليكبرو اللوتات و يربحو اكثر لكنهم للاسف يخسرون
انا احب 10 نقاط و اكتفي ايضا بالخسارة لا انتظر الستوب لوز يلطمني
السلام عليكم و ان شاء الله طريق رزق موفق

• فهد • 11-02-2012 09:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz (المشاركة 272969)
ههه و الله أضحكني الاستاذ حمزاوي بقصة المريخ
بالنسبة للأخ أنا أحب الثقة بالنفس و أنت مصمم أنك قادر و هذا وحده سيجعلك تنجح باذن الله
شيء وحيد أنصحك به إدارة رأس المال
الدخول بلوتات قليلة و وضع الهدف امامك و وقت الخروج من السوق و عدم الطمع و الاكتفاء بالربح مهما كان و ايضا اذا ادركت ان السعر عكس لا تقل اخليه لعله يرجع لأن و الله الذين يخسرون كلهم يكتفون بالربح لكنهم لا يكتفون بالخسارة يتركون السعر و يقولون لعله يرجع قبل ستوب لوز لكنه لا يرجع و يضرب الستوب و هكذا حتى يفلس و لا حول و لا قوة الا بالله
انا عن نفسي لم اخسر ليس لأني عبقري لأني أسحب دائما ارباحي حتى و لو كانت 1 دولار
اسحب كل يوم و الحمد لله رصيدي في ازدياد حتى لو ارتد السعر اوقف الخسارة يدويا و اقول الحمد لله و ابدأ من جديد
الان تبقى 20 دولار لاربحها و اسحبها و هكذا يصبح رصيدي 1000 في البنك و قرابة 1000 ايضا في الشركة اي ارجعت المبلغ الذي اودعته
هناك الكثير يضحك على 10 نقاط و السحب المتكرر و يريدون مضاعفة الرصيد في الشركة ليكبرو اللوتات و يربحو اكثر لكنهم للاسف يخسرون
انا احب 10 نقاط و اكتفي ايضا بالخسارة لا انتظر الستوب لوز يلطمني
السلام عليكم و ان شاء الله طريق رزق موفق

طيب انت عملت الالف فى مدة اد اية ؟
و10 نقاط يوميا ؟

مازن المشهداني 12-02-2012 12:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 272860)
انت مش فاهم

لالالاحمزاوي قال انو فتح حساب
يعني لازم تجيب المليون جنيه
وانا وراك وراك وحجيبك يعني حجيبك
يعني يا فاروق تجيب المليون والا ابلغ عنك الانتربول
وانته حر بقى اذا كنت عايز تقضي حياتك في جوانتانامو
ههههههه ربنه يبعدنه عن المكانات دي
تحياتي لك يا اخ فاروق وانا مش عاوز المليون جنيه
حسيبك عشان خاطر عيالك

مازن المشهداني 12-02-2012 12:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.yassinefx (المشاركة 272911)
اختلف مع العديد من الاخوة هنا المهارة في هدا السوق و الربح منه لا ترتبط بالمدة ؛ بل بقدرتك على فهم خيوط اللعبة ، من خلالي ما قصصت يبدو لي انك ستكون ناجحا جدا في هدا السوق فكونك كنت تمارس المهنة على ارض الواقع يعني لم تكن تستخدم شارتات !! يعني انك ملم جدا بالتحليل الاساسي و طورت قدرتك على توقع تغيير اتجاه العملة !! يعني ببعض ابجديات التحليل الفني تستطيع ان تربح كثيرا ....
فقط احببت الاشارة الى احد الجزئيات !! ادا كانت النقطة ب 10 دولار فكونك ربحت 1000 دولار يساوي بالنقاط 100 نقطة و ليست 1000 كما ذكرتك في احد مشاركاتك

اشكرك جدا مستر ياسين على اطرائك الجميل
وفي الحقيقة بالنسبة للنقاط الصراحة انا هاذ الموضوع مستغربلو
يعني انا دخلت الصفقة بحجم 1.00 للنقطة وكان سعر النقطة الواحدة 10 دولار وهذا معروف للجميع وهو ان الواحدج الصحيح في التعاقدات يساوي 10 دولار يعني لو اخترنا مثلا 0.1 فهذا يعني دولار واحد وهكذا
لكن اللي شفتو في الصفقات ان النقطة المفروض تكون 10 دولار لكن بالحساب ظهر لي ان النقطة هي دولار واحد فقط يعني لما احول الربح من العملة التي تم الايداع بها يكون الرقم 150 دولار مثلا ولما احول من العملة الى النقاط اجد العداد يشير الى 150 نقطة مع العلم ان المفروض يكون 15 نقطة فقط
لكن الظاهر ان كل 10 نقط على العداد تعادل نقطة واحدة والصراحة انا غير متاكد من هذا الكلام
اظن اننا بحاجة لاحد الخبراء يفهمنا على الجزئية دي

مازن المشهداني 12-02-2012 01:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 272928)
بالتوفيق أخى .. اعتقد سر الفوركس ان يبقى عندك أمل انك تجيب المليون فى سنة
يعنى هتلاق كل الناس على المنتدى يقولك انت بتحلم اخرك 10% من راس المال

ولكن انا اعتقد اللى يعرف الفوركس صح يقدر يعمل 300% فى شهر واحد .. وان شاء الله اثبت ذلك

بالتوفيق اخي فهد
وايدي في ايدك علشان نبين للناس المتشائمة في الفوركس ان الفوركس دة لعبة المعلمين المتفائلين فقط

مازن المشهداني 12-02-2012 01:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمزاوى (المشاركة 272946)
لانى محتاج الفلوس وكمان الفتره القادمه مش رايح اقدر اتابع لانشغالى بالمشروع الجديد
وكمان الفوركس مرهق عصابيا جدددددا لو كان هو مصدر الدخل الوحيد ليك

اسال الله العظيم ان يكتبلك النجاح في مشروعك الجديد
ولو محتاج فلوس خذ من فاروق لانو مدين لي بمليون جنيه

• فهد • 12-02-2012 01:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مازن المشهداني (المشاركة 273106)

بالتوفيق اخي فهد
وايدي في ايدك علشان نبين للناس المتشائمة في الفوركس ان الفوركس دة لعبة المعلمين المتفائلين فقط

:1 (83):
يا رب

مازن المشهداني 12-02-2012 01:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمزاوى (المشاركة 272950)

يهرب فين
ابلغ عنو الانتر بول
يعني اجيبو اجيبو

الساعة الآن 06:57 PM