اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   الفوركس واسباب الخسارة (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=20503)

Samuel 29-04-2012 06:53 PM

الفوركس واسباب الخسارة

السلام عليكم اعضاء اف اكس ارابيا

الموضوع ده عاوزين نعرف من الناس ليه كل واحد بيخسر من الفوركس والسبب ايه علشان نستفاد من خبرات بعض
و انا مبتدئ جدا في الفوركس بس اديني بحاول اتعلم وهو مجال فعلا داخل دماغي اووي
ارجو تقبلوا الموضوع ويكون في اقبال عليه بجد :1:
في انتظار مشاركات الناس ياااله يا شبااااااااااااب

معاذ عودات 29-04-2012 07:03 PM

رد: لييييه بنخسر في الفوركس

اهلا يا غالي
الموضوع هنا مكانه
ينقل الى القسم العام

موضوع جميل لنتعلم منه جميعا
في انتظار قصصكم
اكيد هناك قصص كثيره :1 (27):

تركي بن محمد 29-04-2012 07:28 PM

انا من خلال تجربتي السبب .....

الاستعجال وعدم الصبر والدخول بلوتات مرتفعه وبرأس مال اكثر من 10 %

م.جوزيف ايهاب 29-04-2012 07:30 PM

اهلا يا غالي
اول اسباب الخسارة في رأيي اني اكون مبتدئ وادخل حساب حقيقي :1 (114):
وانا مش باقصدك بالجمله دي. انا باتكلم عني شخصيا
افضل شئ هو التداول ديمو لمدة 3 اشهر وبعد كده تنقل علي الحقيقي
في اسباب اخري للخسارة منها الدخول العشوائي للصفقات بدون الاعتماد علي تحليلات او عدم معرفة نقاط الدعم والمقاومة
الدخول بعقود كبيرة وعدم استخدام ادارة رأس مال صارمة
كفاية دول دلوقت :D
تحياتي وشكرا علي الموضوع الرائع

Benisafcom 29-04-2012 07:43 PM

اهلا لك مني احلى لايك على الموضوع الجميل دا.
اظن ان السبب مش في كثرة الصفقات الخاسرة فكثير من المواقع توفر هده الخدمة .لكن اظن ان عدم احترام راس المال والطمع هو الرقم 1

Samuel 29-04-2012 11:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 321909)
اهلا يا غالي
الموضوع هنا مكانه
ينقل الى القسم العام

موضوع جميل لنتعلم منه جميعا
في انتظار قصصكم
اكيد هناك قصص كثيره :1 (27):

ايوووه بقي شكرا علي دعمك يا معاذ

Samuel 29-04-2012 11:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph.ehab (المشاركة 321921)
اهلا يا غالي
اول اسباب الخسارة في رأيي اني اكون مبتدئ وادخل حساب حقيقي :1 (114):
وانا مش باقصدك بالجمله دي. انا باتكلم عني شخصيا
افضل شئ هو التداول ديمو لمدة 3 اشهر وبعد كده تنقل علي الحقيقي
في اسباب اخري للخسارة منها الدخول العشوائي للصفقات بدون الاعتماد علي تحليلات او عدم معرفة نقاط الدعم والمقاومة
الدخول بعقود كبيرة وعدم استخدام ادارة رأس مال صارمة
كفاية دول دلوقت :D
تحياتي وشكرا علي الموضوع الرائع

شكرااا يا جوزيف علي التوضيح انا لسه مفتحتش حساب حقيقي ولا ديمو اساسا لسه بدرس الموضوع وبتفرج علي فديوهات بس بحاول اجمع اكبر معلومات من الناس كلها
واكيد هعمل بكلامك علشان انت مجرب

Samuel 29-04-2012 11:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تركي بن محمد (المشاركة 321916)
انا من خلال تجربتي السبب .....

الاستعجال وعدم الصبر والدخول بلوتات مرتفعه وبرأس مال اكثر من 10 %

عندك حق فعلا ادراره رأس المال اهم خطوه
شكرا لك
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Benisafcom (المشاركة 321932)
اهلا لك مني احلى لايك على الموضوع الجميل دا.
اظن ان السبب مش في كثرة الصفقات الخاسرة فكثير من المواقع توفر هده الخدمة .لكن اظن ان عدم احترام راس المال والطمع هو الرقم 1

فعلا الطمع عدو النجاح اكييد ده في اي حاجه
شكراا لك

Samuel 29-04-2012 11:30 PM

نفسي اقابل حد خبره في الفوركس يفدني اكتر اصل لما تشوف حد علي الحقيقه وجرب بتفرق معايا افضل من النت او فديوهات شرح حتي اتمني الناس تعمل حاجه زي دي تفيد المبتدئين ومنهم انا طبعاااااااااا ولو حتي بفلوس اصل الكورسات الي بتتاخد كتيير بس مش كلها كويس اكيد

م.جوزيف ايهاب 29-04-2012 11:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Samuel (المشاركة 322158)
نفسي اقابل حد خبره في الفوركس يفدني اكتر اصل لما تشوف حد علي الحقيقه وجرب بتفرق معايا افضل من النت او فديوهات شرح حتي اتمني الناس تعمل حاجه زي دي تفيد المبتدئين ومنهم انا طبعاااااااااا ولو حتي بفلوس اصل الكورسات الي بتتاخد كتيير بس مش كلها كويس اكيد

غالي والطلب رخيص
اتفضل يا باشا سجل حضورك فى اجتماع الفوركس قاهراوية..السبت 19 مايو 2012

veto 30-04-2012 12:00 AM

أظن محتاج تتدرب على الديمو لمدة لاتقل عن سنة
- تحترم ادارة رأس المال وتضع احتمال الانعكاس لأى سبب
- تضع خطة تلتزم بها التزام كامل وتام ولا تحيد عنها تحت اى ظرف مهما كانت الفرصة امامك واضحة او قوية
- تدرس كل الافكار وتشوف كل الطرق و انك تدرس وتكتشف باستمرار ولاتقول انا وصلت
- عدم الطمع والاقتناع بالربح البسيط
- جمد قلبك ولاتخف
- لا تتوقع الربح بالساهل بل لابد من التعب والمذاكرة الجيدة

وان شاء الله تقدر توصل لأهدافك وتحقق احلامك ولكل الاعضاء والمجتهدين

هيثم 30-04-2012 12:03 AM

والله انا شايف ان اكبر اسباب الخساره فى الفوركس بجانب الطمع هو ان سوق الفوركس مش بيناسب شخصيات كتير من الناس فهو نوع من العمل والاستثمار لا يناسب الذين يطمحون الثراء ويعيشون الاحلام الورديه فى هذا السوق اظن من جعل الفوركس هوايه هو ايلى بيكسب منه

السيد الجبالي 30-04-2012 03:26 AM

من وجهه نظري السبب الاكبر للخساره هو عدم المعرفه الكافيه والتسرع لدخول السوق ... وفي داخل السوق اري ان الاسباب الرئيسيه للخساره اولا الاستعجال في المكسب ...ثانيا الطمع والخوف ..........

عادا السبب الرئيسي للخساره في اي شي في الحياه هي عندما نتحرك في غياب المنطق في غياب الفكر ..... ويغيب المنطق عندما يحضر الخوف من شي او الميل الشديد لشي وهكذا .. لان هذا المشاعر تعمي المنطق ..... فنتحرك كالاعمي ..

......................تلخيصا
... لا للمعرفه السطحيه
......لا للاستعجال
..... لا للطمع
........ لا للخوف

وبالتوفيق يا اخي

Samuel 30-04-2012 03:44 AM

ايوووه كده بقي يارجاله كلنا كده استفدنا فعلا وانا اول الناس بجد
في انتظار باقي الناس

Tarek adel 30-04-2012 08:46 AM

طبعا سأتجاوز عن الالتزام لان معروف ان اى حد مبيلتزمش مبيكسش لا فى الفوركس ولا فى الجن الازرق
باقى الاسباب بالترتيب من وجهة نظرى:
1-كثرة الصفقات.
2-قلة الخبرة.
3-عشوائية السوق فى احيان كثيرة.
4-التأثر بعاملى الخوف والطمع.

حسن الهلالي 30-04-2012 10:41 AM

يا جماعة مدة الديمو ليست محددة ... ليست 3 شهور وليست عام ..

المدة مفتوحة حتى تصل لنتيجة جيدة باستراتيجية جيدة وبعد ثبات نجاحها باك تست وفورود تست يمكنك بعدها الدخول للحقيقي

محمد صبحي 30-04-2012 12:06 PM

السلام عليكم
الانتقام من السوق هو سبب

akuji 30-04-2012 06:03 PM

حسب معرفتي والله اعلم

1- فتح حساب تجريبي مقارب للحساب الي ناوي اشتغل عليه على الحقيقي
2- اشتغل عليه كانه حسابي الفعلي من غير دخول عشوائي او توصيات احاول اعتمد على نفسي او في حاله وجود توصيات في المنتدى مثلا اقارنها بتحليلي
3- ادير راس مالي صح بثبات
4- لو صرت آخر الشهر كسبان اجرب بعد شهر او شهرين حتى اتأكد من شغلي وبعدها اتوكل على الله وافتح حساب حقيقي وانا واثق من نفسي

husseney 30-04-2012 06:22 PM

السلام عليكم
-----------------
عايز اقولكم خبرتى فى السوق

اول حاجة انا معظم خسايرى بسبب الارهاق
ازاى
فى يوم كنت منتظر صفقة وداخل عليها بدل لما ادخل بعقد مينى دخلت بعقد استاندر ومش اخدت بالى علشان انا مرهق
فقولت اقوم اعمل حاجة اشربها سمعت صفارة فى المطبخ واذا بالمارجن كول نياهاهاههااهاهاها

مرة اخرى كنت منتظر نتيجة خبر ما وكنت متوقعها
قولت اذا جاءت ايجابية اذا تتوافق مع تحليلى الشرائى ادخل شراء اما لو جت سلبية فاتجاهلها ومش ادخلها
وجى الخبر ايجابى واذا بدخل امر الشراء ولكن بدون تركيز فعلت امر البيع واذا بالسعر يرفر الى االاعلى وقلبى يرفر من السعادة
وابص على الحساب لقيتوا بيطير وطار نص الحساب

تانى حاجة سببت ليا خسائر كبيرة
---------------------------------
كنت احلل الشارت واختار نقاط الدخول وادخل بيع او شراء حسب التحليل
واذا اتصفح بعض المواقع والقى توصيات عكس صفقاتى فكنت اقفل على طول واذا بالصفقة تذهب الى الهدف بمفردها

وهنا علمت عندما ياتى شركة معروفة وتعطى توصية شراء اذا الدخول بيع وانت مغمض
موقع اخبارى يقولك اليونان بتولع واليورو هينهار اشترى يورو وانت مغمض
وهنا اخدت الثقة بالنفس واعتمدت على تحليلاتى فقط واذا اشاهد وامزح من بعض التوصيات المضروبة الاخرة الذى تكون مصيادة للمضاربين

وهذا ما يسمى بسياسة القطيع
اذا وجدت كل الناس يقولوا اليورو للشراء فعلم انى فى حاجة غلط وخليك مشاهد
اما اذا اختلفت الاراء فاعلم انك على ثواب
فالسوق ربح وخسارة فاذا بالجميع يشترى اليورو امال مين اللى هيبيعلهم هنا اخبار للتصريف ومصيدة المضاربين

r7aal 30-04-2012 06:25 PM

والله هو السبب الرئيسى هو عدم اختيار نقاط دخول كويسة
و طبعا ادارة راس المال اللى معظم العرب بيهملوها ويعتبروها كماليات

husseney 30-04-2012 06:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة husseney (المشاركة 322934)
السلام عليكم
-----------------
عايز اقولكم خبرتى فى السوق

اول حاجة انا معظم خسايرى بسبب الارهاق
ازاى
فى يوم كنت منتظر صفقة وداخل عليها بدل لما ادخل بعقد مينى دخلت بعقد استاندر ومش اخدت بالى علشان انا مرهق
فقولت اقوم اعمل حاجة اشربها سمعت صفارة فى المطبخ واذا بالمارجن كول نياهاهاههااهاهاها

مرة اخرى كنت منتظر نتيجة خبر ما وكنت متوقعها
قولت اذا جاءت ايجابية اذا تتوافق مع تحليلى الشرائى ادخل شراء اما لو جت سلبية فاتجاهلها ومش ادخلها
وجى الخبر ايجابى واذا بدخل امر الشراء ولكن بدون تركيز فعلت امر البيع واذا بالسعر يرفر الى االاعلى وقلبى يرفر من السعادة
وابص على الحساب لقيتوا بيطير وطار نص الحساب

تانى حاجة سببت ليا خسائر كبيرة
---------------------------------
كنت احلل الشارت واختار نقاط الدخول وادخل بيع او شراء حسب التحليل
واذا اتصفح بعض المواقع والقى توصيات عكس صفقاتى فكنت اقفل على طول واذا بالصفقة تذهب الى الهدف بمفردها

وهنا علمت عندما ياتى شركة معروفة وتعطى توصية شراء اذا الدخول بيع وانت مغمض
موقع اخبارى يقولك اليونان بتولع واليورو هينهار اشترى يورو وانت مغمض
وهنا اخدت الثقة بالنفس واعتمدت على تحليلاتى فقط واذا اشاهد وامزح من بعض التوصيات المضروبة الاخرة الذى تكون مصيادة للمضاربين

وهذا ما يسمى بسياسة القطيع
اذا وجدت كل الناس يقولوا اليورو للشراء فعلم انى فى حاجة غلط وخليك مشاهد
اما اذا اختلفت الاراء فاعلم انك على ثواب
فالسوق ربح وخسارة فاذا بالجميع يشترى اليورو امال مين اللى هيبيعلهم هنا اخبار للتصريف ومصيدة المضاربين

مثال على اخر نقطة فى كلامى
دى توصية احد البنوك شراء الدولار ين من 1.8000 والان السعر كسر هذه النقطة كما متوقع

MIG Bank analysts see a buying opportunities at these levels, around 80.00-80.12 (38.2% Fib retrace/Jan advance) and 79.16 (61.8% Fib).

أ.نادر غيث 30-04-2012 10:11 PM

اهلاًيا غالية

اسباب الخسارة كتيرة مثلاً نذكر منها

1- نقطة دخول خاطئة
2- مخاطرة اكثر من اللازم
3- الدخول بوقت خاطئ مثل اخبار او ما شابه
4- تحليل خاطئ وغير دقيق

الخ...

Samuel 30-04-2012 10:47 PM

فعلا اهم حاجه هي ادارة راس المال في الموضوع كلوا

ehabco 30-04-2012 11:54 PM

الله يوفقكم ... تحياتى ...

gomana 01-05-2012 02:49 AM

بالاضافة الى كل الاسباب الى ذكروها الاخوة مهما سمعت من نصائح وتجارب فلن تعنى شىء الا لما تجرب وتدخل المجال بنفسك وتتعلم وتدوق طعم الربح والخسارة ايضا لانه مفيش ربح دائم بهذا المجال ولا خسارة دائمة فاتعلم واشتغل على الديمو فترة كافية ونصيحتى ليك لو لقيت نفسك ماشى كويس على الديمو متتخدعش وتتسرع بفتح حساب حقيقى بمبلغ كبير لا لو فرضا كنت ناوى تفتح حساب بالف دولار وهو ده كل راس مالك لازم يكون فائض عن حاجتك وتعرف مقدما انه ممكن يروح والاهم تقسمه ل 10 حسابات كل حساب ب 100$ يعنى لما تفتح حساب حقيقى افتحه بعشر راس المال الى كنت تنوى المتاجرة به على الحقيقى وبكده يبقى معاك 10 حسابات بدل من واحد عشان لو لاقدر الله وده غالبا حيحصل باول حساب وخسرته بالمتاجرة اللايف تقدر تتعلم من اخطائك ولما تعيد التجربة يبقى من ضمن المبلغ ل 9 حسابات اخرى ومتستعجلش على الربح كله بيجى بوقته المهم اتقان طريقة للعمل ترتاح فيها وتكون مربحة وايضا العامل النفسى وده مش هتكتشفه بنفسك الا بالتجربة وخوض المجال مهما سمعت من نصائح وخبرات فالتجربة العملية هتفرق كتير جدااااااااا
موفق بأذن الله

Samuel 01-05-2012 04:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gomana (المشاركة 323289)
بالاضافة الى كل الاسباب الى ذكروها الاخوة مهما سمعت من نصائح وتجارب فلن تعنى شىء الا لما تجرب وتدخل المجال بنفسك وتتعلم وتدوق طعم الربح والخسارة ايضا لانه مفيش ربح دائم بهذا المجال ولا خسارة دائمة فاتعلم واشتغل على الديمو فترة كافية ونصيحتى ليك لو لقيت نفسك ماشى كويس على الديمو متتخدعش وتتسرع بفتح حساب حقيقى بمبلغ كبير لا لو فرضا كنت ناوى تفتح حساب بالف دولار وهو ده كل راس مالك لازم يكون فائض عن حاجتك وتعرف مقدما انه ممكن يروح والاهم تقسمه ل 10 حسابات كل حساب ب 100$ يعنى لما تفتح حساب حقيقى افتحه بعشر راس المال الى كنت تنوى المتاجرة به على الحقيقى وبكده يبقى معاك 10 حسابات بدل من واحد عشان لو لاقدر الله وده غالبا حيحصل باول حساب وخسرته بالمتاجرة اللايف تقدر تتعلم من اخطائك ولما تعيد التجربة يبقى من ضمن المبلغ ل 9 حسابات اخرى ومتستعجلش على الربح كله بيجى بوقته المهم اتقان طريقة للعمل ترتاح فيها وتكون مربحة وايضا العامل النفسى وده مش هتكتشفه بنفسك الا بالتجربة وخوض المجال مهما سمعت من نصائح وخبرات فالتجربة العملية هتفرق كتير جدااااااااا
موفق بأذن الله

اييييييييييييه الجماال ده انت جبت الخلاصه بجد كلامك كلوا صح اكيد التجربه هتفرق كتيير عجبني اووي موضوع ال 10 حسابات دي فكرتها بدل لما الواحد يخسر فلوسه كلها فعلا
شكراا علي المشاركه الجميله منك دي

waleed adel 05-05-2012 03:05 AM

اقتباس:

موفق بأذن الله

فكرة رائعة وهتتعلم بكده احسن

أ.نادر غيث 05-05-2012 06:37 PM

اقتباس:

موفق بأذن الله

كلااااام في الجوووون
فعلاً تستحق لااايك على هذه المشاركة الرائعة

kimokonolove 06-05-2012 02:34 PM

اشياء كثيرة تجعلنا نخسر منها الطمع وعدم الصبر وهى كالتالى : -
1- الخبرة الجيدة بتحديد نقاط دخول وبيع واوقاتها
2 - اتباع ادارة رأس مال صارمة جدآ جدآ جدآ ( بمعنى لا تفتح عقد بأكبر من 10% من الحساب )
3 - استخدام الأستوب لوس فى كل صفقة مع تحديد اخذ ربح محدد
4 - دائمآ تضع هدف اقل من الهدف المتوقع بمعنى ارضى بالقليل المضمون افضل من كثير وغير مضمون مما يعرضك لأنعكاس السوق وتصبح الصفقة بعد تحقيقها مكسب تخسر فى الأخر وعلى رأى المثل ( عصفور فى اليد خير من 10 على الشجرة )
5- متابعة الأخبار الهامة والتوصيات من اكثر من مكان ومقارنتها بتحليلك الخاص لأن فى صدور اخبار بيلغى التحليل الفنى
6 - تأكد ان الله لا يضيع اجر من احسن عملآ واتقنة فلابد من التعب بمراجعة يومية للشارتات على فترات خلال اليوم وابداء التحليل الخاصة بك والتعلم المستمر والمتواصل
هذا رأى الشخصى لأن دخلت كتير مع مكسب وخسارة واوقات ادبل الحساب اضعاف اضعاف واوقات اخسر الحساب بالكامل ولكل مرة اضع سبب خطئى حتى توصلت لهذة النقاط

Samuel 07-05-2012 01:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimokonolove (المشاركة 327511)
اشياء كثيرة تجعلنا نخسر منها الطمع وعدم الصبر وهى كالتالى : -
1- الخبرة الجيدة بتحديد نقاط دخول وبيع واوقاتها
2 - اتباع ادارة رأس مال صارمة جدآ جدآ جدآ ( بمعنى لا تفتح عقد بأكبر من 10% من الحساب )
3 - استخدام الأستوب لوس فى كل صفقة مع تحديد اخذ ربح محدد
4 - دائمآ تضع هدف اقل من الهدف المتوقع بمعنى ارضى بالقليل المضمون افضل من كثير وغير مضمون مما يعرضك لأنعكاس السوق وتصبح الصفقة بعد تحقيقها مكسب تخسر فى الأخر وعلى رأى المثل ( عصفور فى اليد خير من 10 على الشجرة )
5- متابعة الأخبار الهامة والتوصيات من اكثر من مكان ومقارنتها بتحليلك الخاص لأن فى صدور اخبار بيلغى التحليل الفنى
6 - تأكد ان الله لا يضيع اجر من احسن عملآ واتقنة فلابد من التعب بمراجعة يومية للشارتات على فترات خلال اليوم وابداء التحليل الخاصة بك والتعلم المستمر والمتواصل
هذا رأى الشخصى لأن دخلت كتير مع مكسب وخسارة واوقات ادبل الحساب اضعاف اضعاف واوقات اخسر الحساب بالكامل ولكل مرة اضع سبب خطئى حتى توصلت لهذة النقاط

شكراا ردك الجمييل في الجووون يا ماان
بالتوفيق للجمييييع

ام كرار 07-05-2012 11:43 AM

السلام عليكم
اعتقد اكبر سبب للخساره في الفوركس هو الدخول على اكثر من استراتجيه اي التنقل كل يومين او ثلاث تعمل باستراتجيه شكل
اتبع استراتجيه واحده لا غير ومع الوقت سوف تلاحضون اشياء كثيره متى الدخول الصحيح ومتى الخروج الصحيح
ومع ادارة راس مال جيده سوف يكون هناك ربح اكبر من الخساره بكثير
وان شاء الله لي عوده لنناقش استراتجيه جيده

Samuel 08-05-2012 01:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام كرار (المشاركة 328287)
السلام عليكم
اعتقد اكبر سبب للخساره في الفوركس هو الدخول على اكثر من استراتجيه اي التنقل كل يومين او ثلاث تعمل باستراتجيه شكل
اتبع استراتجيه واحده لا غير ومع الوقت سوف تلاحضون اشياء كثيره متى الدخول الصحيح ومتى الخروج الصحيح
ومع ادارة راس مال جيده سوف يكون هناك ربح اكبر من الخساره بكثير
وان شاء الله لي عوده لنناقش استراتجيه جيده

كلام جميل جداا
لايييييك

ام كرار 08-05-2012 07:49 PM

السلام عليكم
هل من متابعين لاضع لكم خطة انقاذ من الخسائر

Benisafcom 08-05-2012 09:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام كرار (المشاركة 329547)
السلام عليكم

:) بالفرح و السرور و متابعين حضرتك
و دائما مع العلم
متابعين

Samuel 09-05-2012 02:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام كرار (المشاركة 329547)
السلام عليكم

متابعين طبعاااااااااااا
في انتظار مشاركتك الجميله

ام كرار 09-05-2012 02:00 PM

السلام عليكم
اخواني لدي مشكله في حفض الصور
عندما اقوم بحفض الصوره من الميتاتريد يعطيني مربع صغير وهو لمقاس الصوره وعندما اضع علامة صح المفروض يعطيني مربع اين اريد حفض الصوره وما اسم الصوره مشكلتي هذا المربع لا يضهر عندي
لا اعلم هل المشكله من البرنامج ام من جهاز الكمبيوتر اذا حد عندو فكره ارجو المساعده

Benisafcom 09-05-2012 02:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام كرار (المشاركة 329933)
السلام عليكم
اخواني لدي مشكله في حفض الصور
عندما اقوم بحفض الصوره من الميتاتريد يعطيني مربع صغير وهو لمقاس الصوره وعندما اضع علامة صح المفروض يعطيني مربع اين اريد حفض الصوره وما اسم الصوره مشكلتي هذا المربع لا يضهر عندي
لا اعلم هل المشكله من البرنامج ام من جهاز الكمبيوتر اذا حد عندو فكره ارجو المساعده

اهلا ممكن إرفاق صورة يعني لم افهم المشكلة بالضبط

spiderhoof 09-05-2012 04:30 PM

1- وهم اداره راس المال ب 10%

2- التداول من غير وقف خساره ودون تطبيق اداره ماليه ((اداره الصفقات))

3-الخوف والطمع والغرور

4- عدم الالتزام والتسرع من اجل تحصيل الارباح لتجد نفسك الخاسر الاكبر

5- عدم ادراك الاخطاء واتباع الناس الذين قد يكون اقل منك كفائه ولكنك لا تدرى

6-عدم الصبر والكسل للتعلم

Samuel 10-05-2012 04:40 PM

تسلم ايدك يا spiderhoof مشاركه جميله منك بجد

الساعة الآن 10:01 AM