اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى شركات الوساطة و برامج التداول و موقع اف اكس كوميشن FXCOMMISSION (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=5)
-   -   ارجوا المساعده لو سمحتم (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=13898)

Maysta 05-10-2011 03:52 PM

ارجوا المساعده لو سمحتم

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ارجوا منكم مساعدتى بخصوص شركه roboforex انا كنت فتحت حساب حقيقى فيها والشركه بتدى بونص 15$ لكل حساب مفعل ويحق لك انك تسحب ارباحك بدون ما تعمل اى ايداع بشرط ان اول سحب ليك هتدفع عموله 15$ ولو مش عايز تدفع عموله يبقى تتاجر لحد ما ربحك يوصل ل 100$ وبعد كده تقدر تسحب ارباحك وطبعا فى حسابات اسلاميه ولما كلمت دعم الشركه عشان استفسر عن البونص قالولى الكلام ده وكمان طلبت منهم انهم يحولوا حسابى لحساب اسلامى وفعلا حولوه وبعدها بفتره كلمت الدعم عشان اتأكد ان حسابى اسلامى زى ما هو والدعم أكدلى انى حسابى اسلامى وتاجرت لحد ما وصل حسابى ل 80$ وفوجئت بعد كده فى صفقه انا فاتحها انى فى swap فكلمت الدعم فى الشركه وفوجئت ان الحسابات الى فيها بونص غير اسلاميه ومينفعش تبقى اسلاميه مع ان انا اتأكدت من الدعم اكتر من مره ان حسابى اسلامى ودى صوره من المحادثه الى حصلت بينى وبين الدعم فى الشركه

المشكله دلوقتى انا مش عارف هل اكمل فى الشركه ولا لأ وهل انا اتحمل ذنب وأبقى اتعاملت بالربا مع العلم ان صفقه واحده بس هى الى كان فيها swap
وهل الربح الى انا كسبته من الصفقات الى مكنش فيها swap حلال ام حرام ؟

Tarek adel 05-10-2011 03:59 PM

رد: ارجوا المساعده لو سمحتم

انا لو منك اتاجر بحيث انى مسبش صفقات مفتوحه لبعد الساعة 11 بالليل بتوقيت مصر
واكيد مش هتتحمل ذنب الربا لانك تحريت الحلال ولم تكن الشركة واضحة معاك فى هذا الشأن

Maysta 05-10-2011 04:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 210418)
واكيد مش هتتحمل ذنب الربا لانك تحريت الحلال ولم تكن الشركة واضحة معاك فى هذا الشأن

هى صفقه واحده بس الى كان فيها ربا وكانت خسرانه كمان وقفلتها لما لاقيت فى swap وبعدها كلمت الشركه وعرفت ان الحسابات الى بتشتغل بالبونص مينفعش تبقى اسلاميه والحمد لله ولا صفقه حققت اهدافها كان فيها swap حتى الصفقات الى خسرت بردوا مكنش فيها swap هى الصفقه الوحيده الى ذكرتها كان فيها swap

يعنى انت رأيك انى اكمل بالحساب ؟؟

أ.نادر غيث 05-10-2011 04:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 210418)

طيب كله ده علشان ايه ؟
وتقييد نفسك باغلاق الصفقة قبل اغلاق كل يوم ليه ؟

انا مش فاهم الاعضاء ليه بفتحوا حسابتهم مع شركات غير معروفه ومجهولة ؟!!

اخي صاحب الموضوع , ببساطة نصيحتي لك اسحب الفلوس وافتح الحساب مع شركة معروفة وتكون برعاية المنتدى كده تكون مرتاح اي مشكلة يحلوها لك فوراً وتضمن الحساب الاسلامي والمتاجرة الامنة .

Maysta 05-10-2011 05:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 210466)
طيب كله ده علشان ايه ؟
وتقييد نفسك باغلاق الصفقة قبل اغلاق كل يوم ليه ؟

انا مش فاهم الاعضاء ليه بفتحوا حسابتهم مع شركات غير معروفه ومجهولة ؟!!

اخي صاحب الموضوع , ببساطة نصيحتي لك اسحب الفلوس وافتح الحساب مع شركة معروفة وتكون برعاية المنتدى كده تكون مرتاح اي مشكلة يحلوها لك فوراً وتضمن الحساب الاسلامي والمتاجرة الامنة .

اهلا بك اخى الغالى .. المشكله انى مش عارف هل ارباحى من الشركه حلال ام حرام وانا فتحت حساب مع الشركه بعدما وجدت لها موضوع هنا فى المنتدى وكذلك فى منتديات اخرى وانا لم اتاجر بمالى الخاص بل البونص الذى تمنحه الشركه للحسابات الجديده

alshreef2011 05-10-2011 05:07 PM

ياخى لاعتقد فيه اى مشكلة لانك عندما تاجرت وانت تعرف انه حساب اسلامى المهم لاتكمل معاها وانت تعرف ان بها شبه حرام

توكل على الله اسحب حسابك وضعه فى شركة بها حساب اسلامى
فالدين يسر وليس عسر
وان شاء الله خيرا

والله اعلى واعلم :1 (58):

أ.نادر غيث 05-10-2011 05:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Maysta (المشاركة 210469)
اهلا بك اخى الغالى .. المشكله انى مش عارف هل ارباحى من الشركه حلال ام حرام وانا فتحت حساب مع الشركه بعدما وجدت لها موضوع هنا فى المنتدى وكذلك فى منتديات اخرى وانا لم اتاجر بمالى الخاص بل البونص الذى تمنحه الشركه للحسابات الجديده

انا لست بمفتي , ولكن بما ان الشركة لا توفر لك حسابك اسلامي فالأمر محسوم ..

M10000 05-10-2011 05:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshreef2011 (المشاركة 210473)
ياخى لاعتقد فيه اى مشكلة لانك عندما تاجرت وانت تعرف انه حساب اسلامى المهم لاتكمل معاها وانت تعرف ان بها شبه حرام

توكل على الله اسحب حسابك وضعه فى شركة بها حساب اسلامى
فالدين يسر وليس عسر
وان شاء الله خيرا

والله اعلى واعلم :1 (58):

ارى هذا الراى الصحيح و الله اعلم

يعنى انت لو فى شركة بقالك سنتين و عرفت بعد كده انها نصابة هل ده معناه ان دخلك منها كان حرام

بالتأكيد لا , لان نيتك اثناء العمل انه رزق حلال

و لكن الحرام الاستمرار بها و انت تعلم انها مخالفة لتعاليم الدين

بالتوفيق

SCOOORPION 05-10-2011 05:45 PM

أعتقد هذا ايضا
فربحك الحالى حلال ، و لكن يفضل ترك الشركة الان
او الالتزام التام بعدم ترك الصفقة حتى نهاية اليوم

Samy 05-10-2011 05:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M10000 (المشاركة 210484)

ارى هذا الراى الصحيح و الله اعلم

يعنى انت لو فى شركة بقالك سنتين و عرفت بعد كده انها نصابة هل ده معناه ان دخلك منها كان حرام

بالتأكيد لا , لان نيتك اثناء العمل انه رزق حلال

و لكن الحرام الاستمرار بها و انت تعلم انها مخالفة لتعاليم الدين

بالتوفيق

صدقت يا ريسنا ... رأى اقرب للعقل
و ان كان للفتوى اهلها

و نشكر للأخ الفاضل تحريه للحل و الحرمه

بارك الله فيك

الساعة الآن 11:36 PM