اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   من يأس فى الفوريكس أقرا تجربتى (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=17228)

y4kezznium 22-12-2011 04:35 AM

من يأس فى الفوريكس أقرا تجربتى

طريقى إلى الفوريكس عادية جداً و سببها البحث عن دخل إضافى بجانب عملى الأساسى كمحامى متخصص فى مجال الملكية الفكرية ،، رحلة البحث قادتنى إلى التسويق الشبكى و فشلت فيها ككثيرين و خلال فترة الفشل ظللت أبحث و أبحث و أبحث حتى وجد الكثير من محركات البحث تأتى بمواقع تعلن عن شىء أسمه الفوريكس و لم أكن حتى أعرف ما هو الفوريكس و لكن ظللت أدور حول دائرة الفوريكس مما أجبرنى على الوقوف لأعرف ما هو الفوريكس اللى كل شوية طالع قدامى.

قرأت و شعرت ان الموضوع فيه نصب و لكن ظللت أقرأ أراء متداولى الفوريكس و رويداً رويداً بدأ الشك يزول عنى و بدأت أتشجع و دخلت على شركة من الشركات و فتحت حساب ديمو و خسرت نص المبلغ و قررت أفتح حساب ديمو تانى مع نفس الشركة و بدأت أكسب و فتحت ديمو تالت و ظللت فى الديمو هكذا أستمريت فى الديمو ثلاثة شهور.

الغريب يا أخى انى كنت بكسب فى أكونت الديمو و كان غريب عشان كنت معرفش ان فى حاجة اسمها شارت أصلاً و الفوريكس بالنسبة لى أمر شراء أو بيع عشان كده اول ما اتصل بيا مندوب الشركة و قالى كلمة شارت مفهمتوش أصلاً هو بيتكلم على إيه. و طبعاً لبست فى حيطة يا معلم. بصراحة حسيت انى اتنصب عليا أصل السعر كان بينزل يكسر المبلغ بتاعى و بعدين يطلع تانى حاجة تغيظ دى أكيد شركة نصابة. و هكذا لم أكسب مليماً واحداً و خسرت المبلغ اللى أودعته بالإضافة للمبالغ اللى دفعتها فى شركات التسويق الشبكى.

لكن لم أيأس الفوريكس موجود و شغال خصوصاً لما عرفت ان ابن خالتى ليه واحد صاحبه فاتح شركة فوريكس لكن تجربة أبن خالتى مع الفوريكس كانت سلبية عشان كده مكنش عايز يدخل معايا تانى. المهم انى دورت على شركة تانية و حطيت فيها فلوسى لكن بعد ما قريت شوية عن الفوريكس و طبعاً كان لازم أعرف الشارت و طبعاً عرفت الفيبوناتشى و الترند و المصطلحات اللى أحنا عرفنها دى و بس يا معلم حطيت الفلوس من هنا و فتحت الشارت و هوبا 38 فيبو يالا بيع الترند هنا يلا أشترى و كنت بكسب و سحبت حوالى نص مبلغ اللى دفعته للشركة الأولى. كنت مبسوط آخر حاجة أخيراً بقيت تاجر فوريكس و الدنيا حتزهزه معايا بقى.

بس هية بدل ما تزهزه هززت معايا فمع الوقت لقيت نفسى بأخسر و بأخسر ،، تفتكر لو انت مكانى حتقف ساكت لأ طبعاً لازم أزود الصفقات و كنت بخسر فضلت أزود و الصفقة تخسر لحد ما المبلغ تبخر. و لبست فى الحيطة للمرة الثانية.

أمتزجت داخلى مشاعر متضاربة و حدث داخلى صراع رهيب فأنا عنيد بطبعى و لكن بصراحة حاسس انى أخدت على قفايا و الكريدت معايا قفل يعنى مش حقدر أودع مبلغ مناسب دلوقتى و خسارتى مش حقدر أعوضها و فى نفس الوقت جوايا إحساس بالفشل و يعنى أقول لنفسى كده كويس يعنى هو لو حطيت فلوس تانى حقدر أعوضها.

لازم أتعلم يا جماعة أعمل حساب صغير أتعلم عليه و عملت حساب ب 10 دولار (لازلت أعمل بيه حتى الآن بل هو حسابى المفضل) و بدأت أقرا عن التحليل الفنى و أطبق الكلام أكسب شوية أخسر حبتين هنا شعرت بشعور غريب أنا أفشل فى مضاعفة المبلغ و لا أعرف السبب الحقيقى وراء الخسارة فعندما أتوقع البيع يرتفع السعر و العكس صحيح أقرا تحاليل فنية نقاط دعم و نقاط مقاومة. لا أعرف لا أعرف لا أعرف ليه بأخسر.

أنا بطبعى عنيد و أؤمن ان الشخص يستطيع الوصول لأهدافه مهما كانت العوائق بدأت أضع أتجه لكتابة تحليل كل صفقة قبل دخولها و شروط الدخول طبعاً حتقولى بدأت تكسب يا معلم لأ يا باشا برضه حبه فوق و حبتين تحت و أضطريت أضيف 5 دولار للحساب بس أكتشفت ان أسباب فشلى أسباب نفسية فأنا عايز أتاجر كل دقيقة و لقيت نفسى بأكتب شراء و أطبق بيع بالإضافة أنى مش فاهم قوى فى النماج السعرية.

قعدت أقرا تقارير و أنضميت لمجموعات على الفيسبوك و أتعلمت حاجة أسمها الكوت و فهمت اهميته فى تحديد وجه المتاجرين و بدأت اقرا دروس الفوريكس مرة آخرى لكن المرة دى حاسس انى فاهم أبتديت أتفرج على الشارت و بقيت أفهم لكن من كتر الفرجة مبقتش عارف أدخل أمتى و أطلع أمتى و قعدت حايس بين الأستراتيجيات.

فى فترة الحيرة دى قريت تقرير حول المتاجرة فى الفوريكس بيقول أن أهم عنصر فى نجاح المتاجر هو ان يحب المتاجر الزوج اللى بيتاجر فيه ،، و أعطانى بعض الاساسيات اللى أغلبها نفسى أكثر منها فنى أهمها انى لازم التسبيب فى القرارات و مراجعتها و من هنا بدأت لى نظرة مختلفة فى الشارت فلست أهتم كثيرأً بصعود أو هبوط السعر و لكن أهتم بأسباب الصعود أو الهبوط . بدأت فى مراقبة زوج الدولار و الأسترالى و أصبح بينى و بينه ود أشعر بهبوطه و أفرح لصعوده حتى البولينجر أصبح فى نظرى شخص يحدد لى إتجاه السعر و يغضب عند معاكسة السعر للإتجاه ،، رويداً رويداً مع قراءة التقارير بدأت أبنى أرشيف لتلك التقارير و أضيف مدونة يومية لتوقاعاتى و أدون تحرك السعر و بدأت أكتشف العلاقة بين اليورو والدولار و بقية العملات و أهتم بالعملات غير المشهورة لأن فارق النقاط أكبر لكن مخاطر الخسارة أيضاً كبيرة و لابد من قرائتها جيداً قبل الدخول.

حبة حبة و لا أعلم متى و لكن بدأت أشعر بإستقرار تجاه تجارتى فى الفوريكس انا لا أضارب على نقاط كثيرة فى كل صفقة و لكن تنوع الصفقات و تعدد الحسابات و كما انى لا أربح فى كل صفقة أيضاً و لكن أربح فى المجمل ،،

تجربتى تقول ان مفتاح النجاح فى الفوريكس ليست فى التحليل الفنى رغم أهميته أو التحليل الأساسى و لوغاريتماته و أكيد مش فى الكوت و لكن بإمتلاك التاجر فلسفة خاصة فى المتاجرة و قدرته على مزج جميع التحليلات السابقة التى قد تبدو مختلفة و متضاربة و لكن تريد ان تعطى مؤشر على شىء.

الأهم للتاجر انه يسهلها مايعقدهاش يعنى أبسط أستراتيجية قد تكون أنجحها بدون تعقيد ،، أنا عن نفسى أستخدم الترند و البيفوت فى تحديد إتجاهى اليومى مع تحديد هدف بيع و هدف شراء من نقطة البيفوت أما نفطة الدخول فيحددها المؤشرات العادية موفينج 50 و 200 و البولينجر و الأر أس آى ،، لو أتجه التحليل الفنى ناحية التحليل الاساسى أتوقع أهداف أكبر
بعد تحقيق أهدافى لو لقيت نفسى لسه عايز أتاجر بدخل بالديمو عشان ميبقاش فى مخاطرة.

دى قصتى و دى تجربتى لا تيأس يا أخى فالفشل أول طريق النجاح لكن المهم دراسة أسباب الفشل و العمل على تلافيها و لا تتاجر بناء على رغبتك الشخصية و لكن بناء على رغبة السوق.

و أحب أكرر نصائح قلتها فى أحد المواضيع و النصائح هى:

أولاً: أنت تاجر و التاجر الناجح هو من ينجح فى إدارة رأسماله و تحقيق أهداف ،، كثير من يعمل فى الفوريكس يتصور ان الموضوع قعدة قدام الشارت إصدار أوامر بيع و شراء بس للأسف أحب أقولك أنك قد تكسب بعض الوقت لكن على المدى الطويل ستجد رأسمالك يتضائل رويداً رويداً و السبب أنك لا تعمل يا معلم أنت مؤدى فقط تسبح فى بحر و لاتعلم وقت العواصف عشان كده لازم تشتغل بجد أقرا تقارير يومية عن حالة السوق و أكتب تقريرك الخاص فى ورقة و شيل التقارير دى فى ملف زى الشركات بالظبط
أقرا الأخبار و تقاريرالتحليل الأساسى و تابع الكوت بشكل أسبوعى و أحفظ كل دا فى مستندات و ملفات تقدر ترجع تراجعهم عند اللزوم ،،
أعمل لنفسك تقارير أسبوعى و شهرى و حدد أهدافك راعى عامل مهم فى قرارك و ثقة المتاجرين فى قرارك.

ثانياً: فى حالة الفشل لازم تراجع أسباب الفشل بشكل كتابى ضعهم أمامك ضع فى حسبانك الأسباب النفسية و دى الاهم حدد الأسباب الفنية و الأساسية اللى خلتك تاخد القرار اللى انتهى بالفشل و أسأل نفسك سؤال مهم هل فشل القرار يرجع إلى سبب فى تحليلك ولا بسبب تقلبات سوق كخبر مثلاً قلب الموازين.

ثالثاً: أنت تعمل كأى تاجر لك منافسين لأن أى مكسب لك هو خسارة لغيرك و انت أضعف كيان موجود فى تجارة الفوريكس فشركات المضاربة الدولية و المؤسسات التجارية و البنوك المركزية فى صراع مستمر بين هدف الربح و أستقرار الإقتصاد و بالطبع الكاسب هو صاحب القوة الشرائية الأقوى. ضع نفسك مكان كل طرف.

رابعاً: أنت صاحب قرارك فلا تتأثر بقرارات و أسباب الآخرين حتى لو متفقة مع قرارك لازم يكون عندك أسبابك الشخصية عند القرار.

خامساً: لا تضع مالك كله فى المتاجرة على زوج واحد لكن ضع اموالك فى سلة عملات (انصح البداية على حسابات صغيرة حتى تتعلم العلاقة بين العملات) و لا تنظر إلى مكاسب طويلة و لكن أبحث عن مكسب نقاط مستقر.

بالنسبة لى أعمل حالياً على أربع عملات هم اليورو و الأسترالى و الروبية الجنوب أفريقى و البولندى و كلهم أمام الدولار هدفى اليومى 30 نقطة فى فى اليورو و الأسترالى و 300 نقطة فى الروبية و البولندى (أى 660 نقطة يومياً) و أعمل حالياً على تطوير العمل ليشمل 10 أزواج و لكن السيطرة على زوج واحد يستغرق وقتاً و الوضع الحالى يوفر لى 10% بومياً من إجمالى رأس المال لكن بالطبع لا أربخ كل يوم و لكن المهم عندى أن تكون أغلب صفقاتى رابحة و ليست كلها. فلا أحد ينجح 100 فى 100

و نصيحة أخيرة حب الزوج اللى بتاجر فيه عشان تحفظ حركته

أرجو أن تكون قصتى مفيدة لكم

احمد صلاح 22-12-2011 05:40 AM

رد: من يأس فى الفوريكس أقرا تجربتى

كلامك جميل جدا ,
وأحلى لايك

وشكرا لعرض قصتك ياغالى ,
وان شاء الله يستفيد منها كل المبتدئيين فى الفوركس

بالتوفيق لك

bedo 22-12-2011 07:55 AM

جميييل بس تصدق انت كلامك مظبوط فى حكاية حب الزوج لانه انا بحب زوج النيوزلاندي دولار والاسترالى ايضا وحتى حركتهم بحس انها شبه متماثله وبحس هو رايح فين من غير تحليل زى تواصل حسي بينك وبين الزوج
وكنت فاكر نفسي بستهبل يعنى لو قلت لحد كده هيقول ياعم روق اى زوج مش مهم المهم التحليل بس دلوقت اهو ع الاقل مش لوحدي
:1 (62):موضوع جميل ويارب الناس كلها تستفيد

alshreef2011 22-12-2011 08:51 AM

تسلم ايدك ياغالى على القصة الجميله

معاذ عودات 22-12-2011 10:39 AM

اهلا يا غالي
قصه جميل ،،
ربنا يبارك فيك
طبعا المارجن الاول والثاني كان لازم يزورك وواجب عليه ان يزورك
لان المارجن الاول لم تكن تعلم شيء عن الفوركس
والمارجن الثاني لم تكن تعلم شيء عن اداره راس المال
انت بصفقه حققت نص المبلغ :: يعني كاين جنون مش طبيعي

ربنا عوضك
وان شاءالله ارباح مستمره

spedoboy 22-12-2011 12:09 PM

رائع دا اخي العزيز .... الحقيقه الواحد بيفرح لما بيلاقي الناس داخله تشاركنا تجاربها ..... ربنا يكرمك ويزيد ارباحك ويبعد عنك الخسائر يا رب

amer_hw 22-12-2011 04:09 PM

مشكو اخي على الموضوع الجميل
معرفة اسباب الفشل اول طريق النجاح

y4kezznium 22-12-2011 06:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 247291)
كلامك جميل جدا ,
وأحلى لايك

وشكرا لعرض قصتك ياغالى ,
وان شاء الله يستفيد منها كل المبتدئيين فى الفوركس

بالتوفيق لك

شكرأ يا أحمد بيه

y4kezznium 22-12-2011 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bedo (المشاركة 247301)
جميييل بس تصدق انت كلامك مظبوط فى حكاية حب الزوج لانه انا بحب زوج النيوزلاندي دولار والاسترالى ايضا وحتى حركتهم بحس انها شبه متماثله وبحس هو رايح فين من غير تحليل زى تواصل حسي بينك وبين الزوج
وكنت فاكر نفسي بستهبل يعنى لو قلت لحد كده هيقول ياعم روق اى زوج مش مهم المهم التحليل بس دلوقت اهو ع الاقل مش لوحدي
:1 (62):موضوع جميل ويارب الناس كلها تستفيد

انا مبسوط انى لقيت حد نجحت معاه الفكرة دى هية غريبة شوية للى بيسمعها بس حقيقى بيحصل انا قعدت شهر و نص بس قدام شارت الاستراللى بقيت بجللد حاسس بكل حاجة بتحصل فيه هبوطه صعوده تعريضه جربت ألغى الشارت خالص و قعدت اتاجر بس مع الأرقام مع شوية تحليل أسبوعى و نجحت فيها بس طبعاً التحليل مهم بس جنب التحليل الواحد لازم شوية مشاعر.

أحمد الرويني 22-12-2011 09:17 PM

لايك يا غالي علي الموضوع المتميز
كل واحد و له طريقتة في المتاجره
و لكن الأهم هو الأداره السليمة لرأس المال

الساعة الآن 04:04 AM