اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   الدهب والشارت بيتكلم (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=13385)

Eng.Hamada 24-09-2011 01:05 PM

الدهب والشارت بيتكلم

اولا كان نفسي ان النموذج ده يتكون علي اي عملة او زوج تاني علشان اقدر ادخل عليه " لان المتاجرة علي المعادن حرام " انا متابع النموذج ده من يوم الثلاثاء اللي فات واتردت كذا مرة اني ادخل وانوه عنه بسبب ان لو حد دخل علي كسر النموذج ببسببي يبقي ممكن اتحاسب بذنبه

نيجي بقي للنقطة الفنية دلوقتي اتكسر نموذج دبل توب علي فريم الدايلي وكان اول مبشر لكسر النموذج هو كسر الضلع السفلي للقناه الهابطه علي فريم الاربع ساعات
المسافة بين القمتين وخط العنق للنموذج حوالي 2195 لذا بإذن الله بعد كسر النموذج من المتوقع نزول الذهب الي مستويات 1481.70

وكان نفسي مرة تانية ان النموذج ده يتكون اتكون علي اي حاجة تانية غير الدهب

ومستني ارائكم ياغاليين

mazenxxx 24-09-2011 01:56 PM

رد: الدهب والشارت بيتكلم

أنا قرأت في أكثر من تحليل إنه فرصة للشراء والله أعلم لأنه وصل لأسعار مغرية وأن هناك تشبع في البيع كما أن أغلب التوقعات والتقارير إن الذهب بيوصل إلى 2000 دولار في نهاية العام

archiwork 24-09-2011 03:04 PM

الذهب شغله عالى جدا
وانا دبلت بيه حسابات تجريبية فى مسابقات اكثر من 10 مرات
بس شبهته فى عدم التقابض فى المجلس

Wigan 24-09-2011 03:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة archiwork (المشاركة 204365)
الذهب شغله عالى جدا

اهلا احمد

شبهته ان لا يجوز مبادلة دهب او بدهب او فضة بفضة او قمح بقمح او بترول الخ من المعادن والسلع

لانه بيندرج تحت ربا النسيئة ـ يعنى تقابض فى المجلس او غيره فلا يجوز

عشان ميجيش حد يقول خلاص يبئه حلال لان التعامل فورى

Eng.Hamada 24-09-2011 04:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazenxxx (المشاركة 204343)
أنا قرأت في أكثر من تحليل إنه فرصة للشراء والله أعلم لأنه وصل لأسعار مغرية وأن هناك تشبع في البيع كما أن أغلب التوقعات والتقارير إن الذهب بيوصل إلى 2000 دولار في نهاية العام

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة archiwork (المشاركة 204365)
الذهب شغله عالى جدا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Wigan (المشاركة 204380)
اهلا احمد

شبهته ان لا يجوز مبادلة دهب او بدهب او فضة بفضة او قمح بقمح او بترول الخ من المعادن والسلع

لانه بيندرج تحت ربا النسيئة ـ يعنى تقابض فى المجلس او غيره فلا يجوز

عشان ميجيش حد يقول خلاص يبئه حلال لان التعامل فورى

نورتوا الموضوع ياغاليين
انا لسه عارف قريب وبالصدفه ان التجاره في الدهب حرام عن طريق اخ هنا في المنتدي كان متعثر في صفقة علي الدهب
فعلا الدهب شغله عالي جدا جدا وخصوصا الفترة اللي فاتت دي لا واللي جاية كمان علشان كده كنت بقول ياسلام لو كان النموذج ده علي الشارت الدايلي لليورو دولار او الاسترليني دولار او اي زوج حتي كان الوحد عمل سوينج جامد جدا جدا وبنسبة مخاطرة قليلة جدا جدا جدا جدا
كسر قناة هابطة علي الاربع ساعات وكسر نموذج دبل توب علي الدايلي في نفس الوقت وفي نهاية ترند صاعد عنيف واساسيا بدأ عودة الاستقرار نوعا ما للدولار بعد التصريحات الاخيرة وفي نفس الوقت هبوط مؤشرات الاسهم العالمية يعني نازل نازل بالثلث
انا يوم الخميس والجمعة مقربتش من اي جهاز كمبيوتر نهائي لاني عارف ان النفس امارة بالسؤ وعارف نفسي لو فتحت الميتا تريدر هفتح شارت الدهب وهقول اتفرج بس ومجرد ما اشوف القناة بتنكسر وكذلك النموذج هتلاقيني ضغط بيع في ثانية انا حتي مجبتش سيرة لاختي نهائي عن النموذج ده ربنا يغنينا بحلاله عن حرامه
محدش فيكم علق علي النموذج ياجدعاااااااااان هل النموذج قوي فعلا ونقطة كسر القناة زادت من قوته ولا ايه

Wigan 24-09-2011 05:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hebahamada (المشاركة 204405)
نورتوا الموضوع ياغاليين
انا لسه عارف قريب وبالصدفه ان التجاره في الدهب حرام عن طريق اخ هنا في المنتدي كان متعثر في صفقة علي الدهب
فعلا الدهب شغله عالي جدا جدا وخصوصا الفترة اللي فاتت دي لا واللي جاية كمان علشان كده كنت بقول ياسلام لو كان النموذج ده علي الشارت الدايلي لليورو دولار او الاسترليني دولار او اي زوج حتي كان الوحد عمل سوينج جامد جدا جدا وبنسبة مخاطرة قليلة جدا جدا جدا جدا
كسر قناة هابطة علي الاربع ساعات وكسر نموذج دبل توب علي الدايلي في نفس الوقت وفي نهاية ترند صاعد عنيف واساسيا بدأ عودة الاستقرار نوعا ما للدولار بعد التصريحات الاخيرة وفي نفس الوقت هبوط مؤشرات الاسهم العالمية يعني نازل نازل بالثلث
انا يوم الخميس والجمعة مقربتش من اي جهاز كمبيوتر نهائي لاني عارف ان النفس امارة بالسؤ وعارف نفسي لو فتحت الميتا تريدر هفتح شارت الدهب وهقول اتفرج بس ومجرد ما اشوف القناة بتنكسر وكذلك النموذج هتلاقيني ضغط بيع في ثانية انا حتي مجبتش سيرة لاختي نهائي عن النموذج ده ربنا يغنينا بحلاله عن حرامه
محدش فيكم علق علي النموذج ياجدعاااااااااان هل النموذج قوي فعلا ونقطة كسر القناة زادت من قوته ولا ايه

اهلا حماده

طبعا مش هنعلق على النموذج عشان نفسك متتفتحش على الدهب

والدهب مش شغله عالى ، كلله مرجنة وابعد عنه

Eng.Hamada 24-09-2011 05:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Wigan (المشاركة 204420)
اهلا حماده

طبعا مش هنعلق على النموذج عشان نفسك متتفتحش على الدهب

والدهب مش شغله عالى ، كلله مرجنة وابعد عنه

ههههههههههههههههههههه ماشي ياويجان ماشي
الحمد لله بعاااااااد جدا جدا

Tarek adel 24-09-2011 07:07 PM

انا مش مقتنع ان المضاربه فى الدهب حرام ومع ذلك عمرى ما هضارب فى الدهب لانه بيمرجن الحساب فى ثوان وأقل ستوب ممكن تحطه للدهب هيكون 200-300 نقطة
عكس اى عملة تانية ممكن تحط ستوب 50 نقطة وتبقى كده فى الامان نسبيا
عموما لو ضاربت على الدهب فى يوم اكيد هيكون شراء مش بيع وهيكون بأقل لوت خلقه ربنا وبعد ما يكون رصيدى وصل لحاجه محترمة"مش اقل من 4000$"

Wigan 24-09-2011 07:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 204451)
انا مش مقتنع ان المضاربه فى الدهب حرام ومع ذلك عمرى ما هضارب فى الدهب لانه بيمرجن الحساب فى ثوان وأقل ستوب ممكن تحطه للدهب هيكون 200-300 نقطة
عكس اى عملة تانية ممكن تحط ستوب 50 نقطة وتبقى كده فى الامان نسبيا
عموما لو ضاربت على الدهب فى يوم اكيد هيكون شراء مش بيع وهيكون بأقل لوت خلقه ربنا وبعد ما يكون رصيدى وصل لحاجه محترمة"مش اقل من 4000$"

اهلا طارق

الاسلام حرم يا غالى مبادلة سلعة بنفس السلعة

يعنى مينفعش تبدل قمح بقمح وتاخد الفرق لان دا ربا الفضل او تبدل دهب بدهب وخلافه

الموضوع دا مفيهوش اقتناع او خلافات دا 100 % حرام ولا نقاش

لانه يندرج تحت اشد انواع الربا بعد الاقراض وانواعه الا وهو ربا " الفضل "

المتاجرة الربوية تذهب بكل اعمالك الصالحة وتصبح رمادا عياذا بالله

خلينا فى العملات اللى هيه اساسا موضع خلاف الهم سلم

طيب ليه المضاربه فى العملات مش حرام

لما يكون معايا دولار وابيعه ب 90 ين واكسب يبئه حلال

لانك بادلت قيمة مختلفة عن قيمة

اينعم هى نقد بنقد لكن النقد فى حد ذاته مختلف

طيب لو بادلت 100 دولا ب 110 دولار " لاى سبب زى مثلا فلوس فكة بورق جديد او خلافه" ، هنا ربا الفضل وبالتالى حرام 100 %

marawanaskar 24-09-2011 08:14 PM

طيب مش احنا بنبادل الدهب بالدولار ؟؟؟

يعنى مثلا انا معايا 10 $ اشتريت بيهم دهب و بعد كده بيعته و خدت فلوسى تانى

صح و لا انا فاهم غلط

الساعة الآن 05:52 AM