اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   سؤال للناس المحترفين (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=29730)

rkarim33 19-02-2013 12:56 AM

سؤال للناس المحترفين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

عاوز اسال سؤال فنى كدة يمكن يكون غريب شوية

دلوقتى ممكن الواحد مثلا يستغل نوع العملة اللى معاة بفارق سعر العملة التانية ف مصر عن طريق الصرافة؟؟ بمعنى؟

ان مثلا معايا 500 دولار وانا شوفت مثلا على الشارت ان الدولار هينخفض امام اليورو ممكن ابدلة من الصرافة باليورو

واستنى اما اليورو يرتفع قدام الدولار واما اجس ان خلاص هينخفض امامة اروح ابدلة مرة اخرى او باى زوج اخر مقابل الية؟؟

ولا الكلام دة ف مصر ماينفعش؟؟؟

يعنى بالنسبة لعمولة الصرافة او البنك ف التغير

طب لو ينقع تتعمل ازاى ؟

وبعدين يعنى اية او اية الفرق بين سعر التحويلات شراء وسعر التحويلات بيع

اللى هوا انا كدة اما اروح مثلا احولهم هيبقى انا مين فيهم بيع ولا شراء؟

وشكرا ليكم

COWBOY 19-02-2013 01:06 AM

رد: سؤال للناس المحترفين

فى رايى الشخصى .. ربحك لن يكون كبير انت هنا تتعامل مع فواصل عشرية بسيطة .. ومكسبك الحقيقى من الرافعة المالية ..

محمد سنوسي احمد 19-02-2013 01:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rkarim33 (المشاركة 467380)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

عاوز اسال سؤال فنى كدة يمكن يكون غريب شوية

دلوقتى ممكن الواحد مثلا يستغل نوع العملة اللى معاة بفارق سعر العملة التانية ف مصر عن طريق الصرافة؟؟ بمعنى؟

ان مثلا معايا 500 دولار وانا شوفت مثلا على الشارت ان الدولار هينخفض امام اليورو ممكن ابدلة من الصرافة باليورو

واستنى اما اليورو يرتفع قدام الدولار واما اجس ان خلاص هينخفض امامة اروح ابدلة مرة اخرى او باى زوج اخر مقابل الية؟؟

ولا الكلام دة ف مصر ماينفعش؟؟؟

يعنى بالنسبة لعمولة الصرافة او البنك ف التغير

طب لو ينقع تتعمل ازاى ؟

وبعدين يعنى اية او اية الفرق بين سعر التحويلات شراء وسعر التحويلات بيع

اللى هوا انا كدة اما اروح مثلا احولهم هيبقى انا مين فيهم بيع ولا شراء؟

وشكرا ليكم

اتمني اني اجاوبك علي سؤالك ولو الاجابه موصلتش ممكن تسأل تاني

بالنسبه ان اليورو يرتفع قصاد الدولار وتبدله من الصرافه لحد ما السعر يرتفع وتبيعه عشان تستفاد بالفرق....ممكن طبعا..بس تخيل هتكسب كم من الموضوع ده....كم دولار يعني.....في احسن الاحوال لن يتخطي 5 دولارات واعتقد اني ممكن اكون متفائل....ولذلك سوق الفوركس اتعمل..لانك بتستفاد بنظام الهامش وبالتالي المكسب بيكون اكبر بكتير

بالنسبه مين البائع ومين المشتري....الموضوع بسيط....الصرافه هي من يطلق عليها ذلك.....بمعني لو قلت ان الدولار ب 7 جنيهات للبيع...معني ذلك ان الصرافه ستعطيك بسعر 7 جنيهات وسعر 6.90 للشراء هي التي ستشتري منك بهذا السعر

ارجو اكون افدتك

rkarim33 19-02-2013 01:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سنوسي احمد (المشاركة 467390)
اتمني اني اجاوبك علي سؤالك ولو الاجابه موصلتش ممكن تسأل تاني

بالنسبه ان اليورو يرتفع قصاد الدولار وتبدله من الصرافه لحد ما السعر يرتفع وتبيعه عشان تستفاد بالفرق....ممكن طبعا..بس تخيل هتكسب كم من الموضوع ده....كم دولار يعني.....في احسن الاحوال لن يتخطي 5 دولارات واعتقد اني ممكن اكون متفائل....ولذلك سوق الفوركس اتعمل..لانك بتستفاد بنظام الهامش وبالتالي المكسب بيكون اكبر بكتير

بالنسبه مين البائع ومين المشتري....الموضوع بسيط....الصرافه هي من يطلق عليها ذلك.....بمعني لو قلت ان الدولار ب 7 جنيهات للبيع...معني ذلك ان الصرافه ستعطيك بسعر 7 جنيهات وسعر 6.90 للشراء هي التي ستشتري منك بهذا السعر

ارجو اكون افدتك

بارك الله فيك فهمت بس معنى كلامك الموضوع مالهوش لازمة وطالما مالهوش اى لازمة يبقى خلاص انا بس قولت بس الواحد يحاول يكبر فلوسة بطريقة بسيطة بس مش اكتر

محمد سنوسي احمد 19-02-2013 01:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rkarim33 (المشاركة 467397)
بارك الله فيك فهمت بس معنى كلامك الموضوع مالهوش لازمة وطالما مالهوش اى لازمة يبقى خلاص انا بس قولت بس الواحد يحاول يكبر فلوسة بطريقة بسيطة بس مش اكتر

فيه ناس بتعمل كدا بس بالمبالغ الكبيره جدا....يعني في اقل تقدير مئات الالوف عشان يستفاد بطريقه مقبوله ....لكن 500 دولار لا يمكن ان يكون لهم اي جدوي.............والفوركس هو نفس الفكره بس الفرق نظام الرافعه الماليه هي التي تعطيك الفرصه ان تشتري مثلا بمائه الف دولار بدلا من الف دولار....فمهما كان التغير بسيط .تستطيع وقتها ان تستفيد......

mooni 19-02-2013 01:29 AM

اعتقد انه فى مصر الكلام الى بتقوله ده ماينفعش لانه لازم التحويل بيكون من و إلى الجنيه المصرى فقط انما يورو قصاد دولار او اى عملة تانية بيكون غير قانونى

rkarim33 19-02-2013 01:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سنوسي احمد (المشاركة 467399)
فيه ناس بتعمل كدا بس بالمبالغ الكبيره جدا....يعني في اقل تقدير مئات الالوف عشان يستفاد بطريقه مقبوله ....لكن 500 دولار لا يمكن ان يكون لهم اي جدوي.............والفوركس هو نفس الفكره بس الفرق نظام الرافعه الماليه هي التي تعطيك الفرصه ان تشتري مثلا بمائه الف دولار بدلا من الف دولار....فمهما كان التغير بسيط .تستطيع وقتها ان تستفيد......

تماااااااااااااااااااااااااااااااااام بارك الله يا اخى

rkarim33 19-02-2013 01:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mooni (المشاركة 467404)
اعتقد انه فى مصر الكلام الى بتقوله ده ماينفعش لانه لازم التحويل بيكون من و إلى الجنيه المصرى فقط انما يورو قصاد دولار او اى عملة تانية بيكون غير قانونى

لا عادى يا صاحبى انا عملتها كتير بس مكنش غرضى مكسب كنت بغيرهم لصاحب الشغل ومن الصرافة والبنك عادى

الساعة الآن 10:01 PM