اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   بصراجة كده ومن الاخر .. (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18740)

المحروم 21-02-2012 10:50 PM

رد: بصراجة كده ومن الاخر ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 279188)
مساء الخير

نعم هناك استراتيجيات رابحة , لكن من وجهة نظري اغلب استراتيجيات المؤشرات فاشلة مع احترامنا لاصحابها

وهذا الكلام عن تجربة لان اغلب المؤشرات تتبع السعر ولا تخبرك بحركة السعر القادمة على يمين الشارت

أضم صوتي لصوتك اخي ابو بشار المؤشرات كانت شغاله ايام اصحابها يل اخترعوها لانها كانت بتحسب بشكل يدوي اما اليوم فانته بتستخدم مؤشرات البروكر وما

ادراك ما هو البروكو

الغامدي 21-02-2012 10:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 279194)
أفضل أستراتيجه هي الاداره الجيدة لرأس المال
و الدخول مع الاتجاه العام للسوق

نعم واضيف لمداخلة أخي احمد تواجدك المستمر أمام الشاشة ومتابعة السوق يجعلك تذهب للسعر وتستبق الاشارة الصحيحة
وتعتقد بأنها لن تعوض والنتيجة كثرة الخسائر , الدخول في التوقيت الصحيح على اساس الترند حتى لو تشتغل على مؤشر يعطيك نتائج ايجابية
ولاتشترط عدد نقاط معين اسبوعياً لانك تلزم نفسك بشيء لاتملكه واترك القرار للسوق .

Elmasry 21-02-2012 11:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 279179)
السلام عليكم

انا مش عاوز اتكلم كتير علشان مخنوق شوية كده

الحاجة اللى عاوز الناس تكلمنى فيها بصراحة شديدة .. هل الاستراتيجيات يمكن الاعتماد عليها لتحقيق مكسب 500 نقطة شهريا ؟

انا كل ما اشتغل باستراتيجية بخسر وكش عارف ببقى مش مستريح نفسيا .. بحس ان كام مؤشر هما اللى بيتحكموا فيا

وانا ماشى وراهم وخلاص

وعليكم السلام

اهلا اخي فهد وسلامتك من الخنقه

اكيد الاستراتجيات لازم تعتمد عليه ؟ يبقا هتشتغل ب ايه لو مش هتشتغل ب استراتجيه معينه

استراتجيه معينه ممكن تكون معايا واخسر بيها ومعاك تكسب كل واحد بيشتغل بطريقه علي نفس الاستراتجيه

حتي لو التزمت بالاستراتجيه هتلتزم بيه اول كام يوم وبعد كده تبدا تدخل دخول مبكر مثلا قبل الفرصه اما تتحقق

الي عايز اقوله انك لو التزمت بستراتجيه صدقني مش هيكون في خسائر

وعايزك متحطش عدد نقاط معين في دماغك لان السوق مش علي طول معاك

وانتظر الاستراتجيه الجديده الي هنزلها قريب تستحق كل ما يمكن القول عليها وبيسطه جدا

واتمني لك التوفيق

spiderhoof 22-02-2012 12:08 AM

(المواشر هو الذى يتبع السعر ليس السعر هو الذى يتبع المواشر )

------------------------
(دعوم ومقومات + نماذج شموع +نماذج توافقيه (هارمونيكا) +ديفرجنس )

لو عرفت تشتغل بيهم كويس هتعمل الى انت عاوزه

واكتر كمان

sedra 22-02-2012 12:19 AM

اخي فهد ،،، صدقني ليس هنالك رابح على طول ولكن هنالك محصلة اسبوعية اوشهرية لصفقاتك ،،، اوؤكد لك بان المؤشرات اكس وكلام فارغ وعن تجربه طويله ،،، اخي العزيز انا لا استخدم اي مؤشر في حياتي ومحصلتي ولله الحمد جيده ،،، اتبع استراتيجيتك انت نعم انت فقط ،،، ملاحظة مهمه جدا لاتجبر نفسك على الدخول في الصفقات بشكل يومي انتظر فرصة العمر ولو كانت صفقه او اثنتين بالشهر !!!!!! همسه ( تابع الاغلاقات اليومية وارسم ترنداتك ومقاوماتك ودعومك وموفينجات 100 ،55،200 وانتبه جيدا لشكل الشموع ومعانيها ولا تدخل الا بالاغلاقات فقط وان شاء الله ستتوفق بس حاول ان ترسم شمعة متوقعة في خيالك معتمد على ما حللت وتوكل على الله والاهم الصبر والصبر وادارة راس مال صااااااااااارمة ،، طولت صح !!! بس لاني حسييت فيك ،،،، اتمنى لك كل التوفيق :1 (58)::1 (58):

النسر الذهبى 22-02-2012 12:59 AM

السلام عليكم

هاقولك اخي الكريم زي مانتا عايز (بصراحة كده ومن الأحر)

1- اصنع استراتيجيتك بنفسك ولا تتبع استراتيجيه احد مهما كان.

2- افضل محللي العالم لا يعملون في حساباتهم إلا بالتحليل الفني البسيط جدا وانا اقصد التحليل الكلاسيكي.

3- تذكر ان اول قاعدة في مجال الأعمال
أحمى استثماراتك.

اوراق الخريف 22-02-2012 06:02 AM

بصريح العبارة ومن الاخر
اكر من 95 بالمئة من المؤشرات وليس الاستراتيجيات فاشلة بامتياااااااااااز
والسبب انها لا تمتلك رؤية مستقبلية وانما هي ترسم المسار الذي حدث فقط لا اكثر
افضل شيء ان تضع استراتيجية او خطة بنفسك وتتبعها وانسى المؤشرات

shobra 22-02-2012 08:15 AM

مفيش احسن من البساطه وكل الطرق فيها وقت خسارة اختار طريقه واحدة واشتغل ديمو واول ماتخسر فى الديمو بنسب معينه ادخل بعديها فى الحقيقى وبكدة يبقى انت ضيعت منك كثير من فرص الخسارة والحمد لله وكمان فكرة حلوة حاول تشتغل فى اتجاة واحد فقط يعنى لو الترند صاعد يبقى كل صفقاتك شرا بس احذر من منطقه تغيير الاتجاة

• فهد • 22-02-2012 09:27 AM

شكرا جدا جدا للناس كلها
ان شاء الله هحاول استفاد من الكلام قدر الامكان

اولا ادارة رأس المال الجيدة
ثانيا تحديد الطريقة اللى شغال بيها واحاول الثبات عليها حتى ازيد خبرة فيها واقدر افهم الشارت بشكل كويس
ثالثا عدم تحديد نقاط يومية علشان ده بيخلينى ادخل علشان احقق النقاط حتى لو الفرصة مش صحيحية بشكل كبير

شكرا للناس كلها .. فعلا انا سعيد بالنصائح الغالية دية
جزاكم الله خيرا

strongxx 22-02-2012 10:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sedra (المشاركة 279308)
اخي فهد ،،، صدقني ليس هنالك رابح على طول ولكن هنالك محصلة اسبوعية اوشهرية لصفقاتك ،،، اوؤكد لك بان المؤشرات اكس وكلام فارغ وعن تجربه طويله ،،، اخي العزيز انا لا استخدم اي مؤشر في حياتي ومحصلتي ولله الحمد جيده ،،، اتبع استراتيجيتك انت نعم انت فقط ،،، ملاحظة مهمه جدا لاتجبر نفسك على الدخول في الصفقات بشكل يومي انتظر فرصة العمر ولو كانت صفقه او اثنتين بالشهر !!!!!! همسه ( تابع الاغلاقات اليومية وارسم ترنداتك ومقاوماتك ودعومك وموفينجات 100 ،55،200 وانتبه جيدا لشكل الشموع ومعانيها ولا تدخل الا بالاغلاقات فقط وان شاء الله ستتوفق بس حاول ان ترسم شمعة متوقعة في خيالك معتمد على ما حللت وتوكل على الله والاهم الصبر والصبر وادارة راس مال صااااااااااارمة ،، طولت صح !!! بس لاني حسييت فيك ،،،، اتمنى لك كل التوفيق :1 (58)::1 (58):

يسلم فمك وإيدك علي الكلام ده المكتوب.......انا ماشي علي كلامك ده كانك كنت معايا من بعد خساره 3000 دولار من السنه إلي فاتت

الساعة الآن 08:45 PM