اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   هو اخر عالم اخترع نظرية للسوق كان مين ؟ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=47850)

hamsat36 02-05-2015 10:21 PM

هو اخر عالم اخترع نظرية للسوق كان مين ؟

سؤالى احنا بندرس الباشا فيبوناتشى وبتقولوا ان مش عارف حاصل قسمة مش عارف الرقم ايه على الرقم اللى قبلة والحوارات دى ماشى هو صح بس السؤال هل هو فعلا دة رأية وجابها كدة الاجابة لا الموضوع له حسبة غير كدة وبعدين دة اللى انتوا فهمتوهنا بس لا مش كدة على فكرة واحنا مش مجبورين نمشى ورا فيوناتشى لانة هو مخترعش ولو كان اخترع او قال السر الحقيقى كان قال ندخل فين ونخرج فين بس احنا عايزن نوصل السعر بيوصل هنا ليه مش عشان مستوى فيبوا لا فكوكو بقى عايزين جديد وننزل اداة جدة زى الفيبوا كدة ولا بيفهم تحليل رقمى ممكن يفهم كلامى

rawan 02-05-2015 10:34 PM

رد: هو اخر عالم اخترع نظرية للسوق كان مين ؟

الصراحة أعتقد فيبوناتشي لم يكتشف هذه الارقام لتوقع حركة السوق بل اغراض اخرى لكن هناك عالم اسمه جان حسب ما اتوقع استخدمها للتنبؤ بحركة السوق
اما العالم الي اخترع نظرية جديدة لحركة السوق فلا اعرف

hamsat36 02-05-2015 10:48 PM

شكرا بس السؤال هومين كان الاول جان ولا فيبوناتشى لان الى انا وصلتلة ان جان هو الاول او هو الاصح وبحاول اكتشف سرة بصراحة فى حاجات من الحاجة اللى بينا عليها نظريتة بتتنفذ معايا مش استراتجية وقرع لا ارقام بحاول فيها بس محتاج حد بيعرف رياضيات

rawan 02-05-2015 11:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamsat36 (المشاركة 796544)
شكرا بس السؤال هومين كان الاول جان ولا فيبوناتشى لان الى انا وصلتلة ان جان هو الاول او هو الاصح وبحاول اكتشف سرة بصراحة فى حاجات من الحاجة اللى بينا عليها نظريتة بتتنفذ معايا مش استراتجية وقرع لا ارقام بحاول فيها بس محتاج حد بيعرف رياضيات

هو ليناردو فايبوناتشي مكتشف نسبة فايبو وجان اعجب بهذه النسبة و أدخلها الى عالم الاسواق بالإضافة الى نضريته الخاصة
بختصار لو تريد تحليل سوق فخليك مع جان لان هو الي اله علاقة مع السوق

مستعجل 03-05-2015 06:10 AM

تعليم الفوركس بالعربي تعبان؟؟؟!

bogy_king 03-05-2015 06:47 AM

دائما وضع الاقتصاد والسياسة النقدية هي ما تحدد اين تتجه الاسعار

تحياتي

جرب استراتيجية البوجي + التحليل الاساسي

hamsat36 03-05-2015 01:30 PM

على فكرة الموضوع هنا يا جماعة مش عشان استراتجية ولا حاجة انا بس فى فكرة بحاول اوصلها لان حضراتك عارفين مفيش استراتجية ناجة بنسبة كبير بس عايز اقول على حاجة السوق لما يكون ماشى فى اتجاة ويصحح ليه هو صحح من هنا اولية كسر مثلا المقاومة او الدعم او او او ممكن يكون فى حاجة ابعد من كدة دة اللى بحاول اوصل ليه بغض النظر عن المؤشرات اجمع هى فكرة تخص غالبا جان وفيبوناتشى وعلى اى شىء بنوا فكرتهم بس اللى انا عارفة انهم مزى مهما شارحين عنهم خالص هى فكرة تانية

rawan 03-05-2015 02:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamsat36 (المشاركة 796805)
على فكرة الموضوع هنا يا جماعة مش عشان استراتجية ولا حاجة انا بس فى فكرة بحاول اوصلها لان حضراتك عارفين مفيش استراتجية ناجة بنسبة كبير بس عايز اقول على حاجة السوق لما يكون ماشى فى اتجاة ويصحح ليه هو صحح من هنا اولية كسر مثلا المقاومة او الدعم او او او ممكن يكون فى حاجة ابعد من كدة دة اللى بحاول اوصل ليه بغض النظر عن المؤشرات اجمع هى فكرة تخص غالبا جان وفيبوناتشى وعلى اى شىء بنوا فكرتهم بس اللى انا عارفة انهم مزى مهما شارحين عنهم خالص هى فكرة تانية

انت لو تريد تعرف سبب حركة السوق لازم تدرس تحليل اساسي هو يقلك المقاومة نكسرت ليش و السوق صحح ليش
و هذا اختصاص bogy kinG دور بالمواضيع الي كتبها و انت تعرف
بس لو عايز السوق ممكن يروح وين فخليك تحليل فني

hamsat36 03-05-2015 03:48 PM

ماشى بس انا بدور فى فى حاجة تانية غير اللى موجودة دى اصلا خارج التحاليل كلها ادعليى بس احل المعادلة

rawan 03-05-2015 03:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamsat36 (المشاركة 796878)
ماشى بس انا بدور فى فى حاجة تانية غير اللى موجودة دى اصلا خارج التحاليل كلها ادعليى بس احل المعادلة

ان شاء الله تجد الي يفيدك و يجيب عن اأسألتك بالقريب العاجل

الساعة الآن 10:11 PM