اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة المتاجرة بالاخبار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=10409)

mohamed1 10-07-2011 07:55 PM

ورشة المتاجرة بالاخبار

السلام عليكم
اعضاء و مشرفين بتنا اف اكس اريبيا اانا اخوكم احبتى ف اللة محمد جاتلى فكرة الورشة دى لطرح الاسألة التى اجهل الجابة عنها او فهمها و طبعا ننتظر الرد و الدعم من مشرفينا و اعضائناذوى الخبرو ونرجو النقاش و الصبر ليعم الخير
1 المتاجرة بألاخبار بمعنى كيف استفيد من الخبر كيف اتوقع تأثيرة ع الزوج بمعنى ف مثلا خبر يبقى لو جة ايجابى يبقى ع اليورو دولار مثلا سيرتفع بعض النقتط ف نستطيع و ضع امر معلق و الاستفادة مثلل يعنى اتوقع تأثير الخبر و استفيد منو
ف ناس تقولك انا هحزم السوق اوردر فوق السعر بشوية وتحتة بشوية قبل الخبر و الهدف 20 نفطة طبعا انا كمبتدأ بهز راسى فاهم فاهم:1 (83):
دة اول سؤال عندى هنتظر الأجابة من ذوى المعرفة

mohamed1 10-07-2011 07:59 PM

رد: ورشة علمنى و جاوبنى شكرا

طبعا كلنا بنرى الشموع الكبيرة ع ازواج الباوند و الفرنك مع الاخبار ف من هنا جة سؤالى

Herr.Omar 10-07-2011 08:17 PM

اهلا اخي محمد موضوع جيد جدا وانا متابع معك ومنتظر ردود الخبره

تحياتي

mohamed1 10-07-2011 08:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarito (المشاركة 164647)
اهلا اخي محمد موضوع جيد جدا وانا متابع معك ومنتظر ردود الخبره

تحياتي

اهلا اهلا بأول رد الهم اكثر ولكن نريد المشاركة الفعالة او اضلفى استفسار و هكذا يا رجالة اريبيا

Herr.Omar 10-07-2011 08:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed1 (المشاركة 164651)
اهلا اهلا بأول رد الهم اكثر ولكن نريد المشاركة الفعالة او اضلفى استفسار و هكذا يا رجالة اريبيا

اكيد يا محمد ححط استفساراتي هنا ليك وللاعضاء كلهم تسلم ياغالي

الله الموفق

farok 10-07-2011 08:25 PM

اخى فى الله
عندما كنت مبتدىء مثلك كنت احب المتاجرة وقت الاخبار ولكن بعد 3 سنوات من الخبرة اقدر انى اقول لك رأيى المتواضع
ممنوع تمام المتاجرة وقت الاخبار
للاسباب التالية :
1- عقدك مع الشركة التى تتعامل معها فيه بند انهم ليسوا مسؤولين عن الصفقة التى تفتح وقت الخبر حيث انها تفتح غالبا بعد السعر الذى وضعته او قد لاتفتح او قد لا تغلق على المكسب الذى تريده
2- وقت الخبر القوى فى الغالب الذى يحدث ان السعر يتحرك حركة قوية فى الاتجاهين فى ثوانى معدودة وبالتالى تجد ان العقدين اللذان وضعتهما فوق وتحت قد تم تفعيلهم وبكده انت مستفدتش حاجة بل بالعكس خسارتك اكبر
3- السوق يتحرك على حسب العرض والطلب وليس الاخبار فى الغالب لذا ممكن وتحدث كثيرا ان يتحرك السعر عكس اتجاه الخبر
اعتقد ان هذه الاسباب تكفى واذا كنت تريد المتاجرةبالاخبار اذن افتح صفقاتك بعد الخبر ب 10 دقائق على الاقل سيكون المكسب اقل قليلا ولكنه سيكون مضمون كثيرا
ملحوظة : يمكنك الدخول على موقع الاخبار forexfactory هتجد الخبر وتاريخه اى اخر عشر مرات على الاقل وتقارن بينه وبين الشارت لتعرف تأثير الخبر

أبو ياسين 10-07-2011 09:13 PM

ما شاء الله موضوع جميل واسم اجمل أخى محمد

ان المتاجرة بالاخبار خطورتها كبيرة كما ذكر الاخ فاروق
وممكن تضرب استوبات فى لحظة صدور الخبر
فوق وتحت وقبل بلوغ اى هدف

والاهم و الله اعلم اعتقد ان فيها شئ من القمار
يعنى بدون تحليل بنضع اوامر معلقه فوق وتحت
ولاصابت لا خابت
دون عناء البحث والتحليل .
تحياتى .......

mohamed1 10-07-2011 09:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 164658)
اخى فى الله
عندما كنت مبتدىء مثلك كنت احب المتاجرة وقت الاخبار ولكن بعد 3 سنوات من الخبرة اقدر انى اقول لك رأيى المتواضع
ممنوع تمام المتاجرة وقت الاخبار
للاسباب التالية :
1- عقدك مع الشركة التى تتعامل معها فيه بند انهم ليسوا مسؤولين عن الصفقة التى تفتح وقت الخبر حيث انها تفتح غالبا بعد السعر الذى وضعته او قد لاتفتح او قد لا تغلق على المكسب الذى تريده
2- وقت الخبر القوى فى الغالب الذى يحدث ان السعر يتحرك حركة قوية فى الاتجاهين فى ثوانى معدودة وبالتالى تجد ان العقدين اللذان وضعتهما فوق وتحت قد تم تفعيلهم وبكده انت مستفدتش حاجة بل بالعكس خسارتك اكبر
3- السوق يتحرك على حسب العرض والطلب وليس الاخبار فى الغالب لذا ممكن وتحدث كثيرا ان يتحرك السعر عكس اتجاه الخبر
اعتقد ان هذه الاسباب تكفى واذا كنت تريد المتاجرةبالاخبار اذن افتح صفقاتك بعد الخبر ب 10 دقائق على الاقل سيكون المكسب اقل قليلا ولكنه سيكون مضمون كثيرا
ملحوظة : يمكنك الدخول على موقع الاخبار forexfactory هتجد الخبر وتاريخه اى اخر عشر مرات على الاقل وتقارن بينه وبين الشارت لتعرف تأثير الخبر

اشكرك يا روقة طبعا انا مش عايز كل النقط الى هيتحركها انا عاوز منو حوالى 20 نقطة بس و بالربط بين شبكة العملات او ازواج الهملة نقدر ناخدلن حوالى 60 بيب ع 3 عملات يعمى مثلا الدولار فرنك و اليورو فرنك والباوند فرنك مثلا
او ع الاقل 20بيب بس
فوركس فاكتورى مبيقولس لو الخبر جة اجابى هيتحرك السوق انهى ناحبة ودى مشكلتى
اشكرك جدا ع التفاعل و ارجو تكرار التفاعل و كلنا هنستفاد

mohamed1 10-07-2011 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسين (المشاركة 164673)
ما شاء الله موضوع جميل واسم اجمل أخى محمد

ان المتاجرة بالاخبار خطورتها كبيرة كما ذكر الاخ فاروق
وممكن تضرب استوبات فى لحظة صدور الخبر
فوق وتحت وقبل بلوغ اى هدف

والاهم و الله اعلم اعتقد ان فيها شئ من القمار
يعنى بدون تحليل بنضع اوامر معلقه فوق وتحت
ولاصابت لا خابت
دون عناء البحث والتحليل .
تحياتى .......

اهلا ابو ياسين طبعا شرفنى مرورك و اكيد احنا بنبحث اهو و بنجتهد مع بعض يعنى مش قمار بندور ع تحليل للخبر لو كان اجابى ف هيتوجة صعود لو كان سلبى هيتوجة هبوط و هكذا بنبحث عن الاسباب يعنى و بالنسبة للخطورة ف اكيد هنجرب اى حاجة ع التجريبى الاول و نتقتنها

abdellatif 10-07-2011 09:23 PM

يمكنك اخ محمد المتاجرة على الاخبار القوية..
وفتح الصفقة في اتجاه التوقعات..
يمكنك تجربة هده الطريقة الموضحة على الشارت..

الساعة الآن 07:36 PM