اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   سؤال على الذهب (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24188)

El_Na7rawy 17-08-2012 06:38 AM

سؤال على الذهب

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :)

كنت اود الاستفسار ليه بتتكون تقريبا كل يوم على الذهب حركة افقية قوية سواء فى احد الاتجاهين صاعد او هابط " الشمعة الليموزين "، و بتكون موجودة فى معظم الوقت و فى اوقات كثيرة مش بتكون موجودة ؟

هيا ايه سبب تكونها ؟ وهل ليها فترة معينة المفروض انها تظهر فيها ؟؟ و ازاى اتنبئ بيها ؟ هل بالتحليل الفنى فقط ام بمتابعة الاخبار ؟ و اذا كانت الاخبار جانب من جوانب التنبؤ بها فا منين اتابع اخبار الذهب ؟؟

اسف على كثرة الاسئلة و لكن حبا فى الاستفادة من علم الاعضاء هنا فى المنتدى :)

MOVING_AVERAGE 17-08-2012 06:40 AM

رد: سؤال على الذهب

للا سف لا اتاجر بالذهب ولم افتح شارت غير شارت النقود

El_Na7rawy 17-08-2012 06:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 33kk33 (المشاركة 382143)
للا سف لا اتاجر بالذهب ولم افتح شارت غير شارت النقود

جزاك الله خيرا على مرورك العطر ^_^ ، و ان شاء الله الاقى رد من اصحاب الخبرة فى الذهب :)

El_Na7rawy 18-08-2012 09:23 PM

هوا محدش عنده رد على السؤال دا خالص :( ؟

احمدبير2011 18-08-2012 09:27 PM

لا يوجد احد في هذا المنتدي يهتم بالدهب او في اي منتدي عربي لدرجه اني قفلت ورشه المعادن بتاعتي عشان محدش بيدخلها ولا حتي بيعمل لايك و نصيحه مني بعد ما اتكلمنا مع بعض بلاش تدخل عالدهب حسابك مش هيستحمل

El_Na7rawy 18-08-2012 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدبير2011 (المشاركة 383123)
لا يوجد احد في هذا المنتدي يهتم بالدهب او في اي منتدي عربي لدرجه اني قفلت ورشه المعادن بتاعتي عشان محدش بيدخلها ولا حتي بيعمل لايك و نصيحه مني بعد ما اتكلمنا مع بعض بلاش تدخل عالدهب حسابك مش هيستحمل

اها انا فهمت كلام حضرتك خلاص والله :) ، بس انا كنت عاوز بس اتعلم عليه و افهمه الاول ديمو حتى لو مش هشتغل عليه بحسابى لما ربنا يكرمنى بفلوس اكتر بعدين :) ، فا علشان كدا بسال بس علشان اعرف هوا ليه طريقة تحليل تانية مثلا و سر ظهور الشمعة الطويلة دى ايه و كدا :) ؟

احمدبير2011 18-08-2012 09:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة El_Na7rawy (المشاركة 383128)
اها انا فهمت كلام حضرتك خلاص والله :) ، بس انا كنت عاوز بس اتعلم عليه و افهمه الاول ديمو حتى لو مش هشتغل عليه بحسابى لما ربنا يكرمنى بفلوس اكتر بعدين :) ، فا علشان كدا بسال بس علشان اعرف هوا ليه طريقة تحليل تانية مثلا و سر ظهور الشمعة الطويلة دى ايه و كدا :) ؟

الشمعه الطوووووووووووووووووويله دي بتكون شموع اخبار لانه في علاقه طرديه مع اليورو و الاسترالي يعني لو النزعه التشاؤميه عن اوروبا زادت الدولار بيقوي ود بيقلل قيمه الدهب و العكس طبعا
غير كده تحليل الدهب عادي خالص زي اي عمله فريم الدايلي ثم ال4ساعات و شخصيا لا اعمل علي فريم الساعه تحليل كلاسيكي عادي او ايشيموكو ويفضل الدخول في المناطق اللي بيتفق فيها الاتنين عشان بتكون اكثر امانا

El_Na7rawy 18-08-2012 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدبير2011 (المشاركة 383134)
الشمعه الطوووووووووووووووووويله دي بتكون شموع اخبار لانه في علاقه طرديه مع اليورو و الاسترالي يعني لو النزعه التشاؤميه عن اوروبا زادت الدولار بيقوي ود بيقلل قيمه الدهب و العكس طبعا
غير كده تحليل الدهب عادي خالص زي اي عمله فريم الدايلي ثم ال4ساعات و شخصيا لا اعمل علي فريم الساعه تحليل كلاسيكي عادي او ايشيموكو ويفضل الدخول في المناطق اللي بيتفق فيها الاتنين عشان بتكون اكثر امانا

شكرا جدا لمعلوماتك ولك منى احلى لايك ^_^ ، و معلش سؤالى التانى :) انته قولت العلاقة طردية يعنى لو فى التحليل الفنى لليورو و الاسترالى طلع ان الزوجين طالعين وليكن الاسبوع دا " مثلا " يبقى بالتالى احتمال ان الذهب يرتفع هوا الغالب صح ؟

احمدبير2011 18-08-2012 10:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة El_Na7rawy (المشاركة 383136)
شكرا جدا لمعلوماتك ولك منى احلى لايك ^_^ ، و معلش سؤالى التانى :) انته قولت العلاقة طردية يعنى لو فى التحليل الفنى لليورو و الاسترالى طلع ان الزوجين طالعين وليكن الاسبوع دا " مثلا " يبقى بالتالى احتمال ان الذهب يرتفع هوا الغالب صح ؟

نظريا تمام لكن ممكن ميحصلش لان ممكن تكون ف مقاومه او منطقه السعريتذبذ حواليها ويقعد يزاول نفسه فلازم بردو تحلله تحليل مستقل

الساعة الآن 10:57 AM