اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   ممكن حد يقولى العيب فى مين انا ولا الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26425)

sese_basha 24-10-2012 05:40 AM

ممكن حد يقولى العيب فى مين انا ولا الفوركس

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ياريت حد يجاوبنى علشان انا مش عارف العيب فين جربت كل الطرق والاستراتجيات والمؤشرات لدرجه انى جربت ادخل اى حاجه بالحظ كده ومافيش فايده بخسر بردو والى يجننى انى ادخل على اى استراتجيه او اكسبرت او مؤشر على اى موقع واتفرج على الردود حاجه تفرح وكلام زى الفل وناس بتشكر فى الموضوع لا وتلاقى مكتوب تحت اسم العضويه مشرف مش عارف ايه او خبير فى ايه او مش عارف ايه كلام يدل على ان صاحب الموضوع اسطوره فى الفوركس وادخل امشى معا بالشرح واعمل كل الى بيقول عليه بالظبط واتبع الخطوات زى ما هو كاتب واخسر ومش كده بس افضل اخسر ولا امر ينجح معايه ها كل الطرق ديه فاشله ولا انا الى فقر ولا فى ايه يا ريت الى يعرف يقولى

معاذ عودات 24-10-2012 09:48 AM

رد: ممكن حد يقولى العيب فى مين انا ولا الفوركس

اهلا يا غالي
سيبك من الاستراتيجيات وسيبك من الاسماء والاساطير

تعلم التحليل الفني
1- الدعوم والمقاومات
2- الترندات
3- الموفنج افرج
4- الفايبو

وان شاءالله رح تسهل عليك كثير ورح تحس نفسك عرفت تحلل

ما تدخل بالمتاهات كتير

sese_basha 24-10-2012 04:15 PM

اصل انا بشتغل على حساب صغير فى ناس بتقولى التحليل ده للحسابات الكبيره والصفقات الكبيره والطويله صح الكلام ولا غلط انا عاوز طريقه كويسه للصفقات الصغيره يعنى تكسبنى مرتين وتخسرنى مره شوفت انا مش طماع

jmeel 24-10-2012 08:27 PM

عايز نصيحة لوجه الله ارمي كل المؤشرات وكل ادوات التحليل في سلة الزبالة وراقب الشارت فاضي ونظيف على فريم يومي وأربع ساعات فقط واختار اربعة ازواج فقط وراقب حركتها مع بعض يعني تربط بينها مع بعض وحاول توصل الى حل وإن شاء الله وأكيد حتوصل ، تحياتي .

المحروم 24-10-2012 08:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sese_basha (المشاركة 415918)
اصل انا بشتغل على حساب صغير فى ناس بتقولى التحليل ده للحسابات الكبيره والصفقات الكبيره والطويله صح الكلام ولا غلط انا عاوز طريقه كويسه للصفقات الصغيره يعنى تكسبنى مرتين وتخسرنى مره شوفت انا مش طماع

لعلمك فقط يل بيخسر 100 دولار بيخسر 1000 دولار وبيخسر 10000 دولار كله واحد لو مش عارف تضارب ب 100 دولار مش حتعرف تضارب ب 10000 دولار مفيش حاجه اسمها تحليل كبير وتحليل حساب صغير دي نكته

sese_basha 25-10-2012 12:35 AM

طيب ممكن توجهونى يعنى حطونى على اول الطريق وانا هاكمل حد يقولى طرق او ادوات يكون هو شغال بيهم ومجربهم بنفسو وبيكسبو اكتر من الخساره بحيث اركز على حجات معينه واقدر افهمها بدل ما انا متشتت كده

bary_3 25-10-2012 02:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sese_basha (المشاركة 416223)
طيب ممكن توجهونى يعنى حطونى على اول الطريق وانا هاكمل حد يقولى طرق او ادوات يكون هو شغال بيهم ومجربهم بنفسو وبيكسبو اكتر من الخساره بحيث اركز على حجات معينه واقدر افهمها بدل ما انا متشتت كده

لن يجيبك أحد على هذا السؤال إلا أنت ،ولن يعطيك الحل إلا أنت ،كلام غريب ولاكنه الحقيقة
تجد بعض الناس يتاجرون بأدوات أكثر من بسيطة بعضهم فقط الشموع ، وأخرون ترندات و دعوم ،قمة البساطة و يربحون مبالغ طائلة لا تستغرب
و في المقابل هناك من تعلم الرقمي و الفلكي وجان بمربعاته و مراوحه ،ما بقي له غير التواصل مع الجن ليخبروه بمايبيته البنوك وحركة السعر المقبلة
ومع ذالك تجده يخسر مبالغ طائلة
نصيحتي تعلم و لا تيأس وتيقن أن هذا المجال أرزاق ،فإن لم تفلح قد يكون الفوركس ليس لك فاختر شيأ أخر أفضل من خسارة أموالك

COWBOY 25-10-2012 03:07 PM

اخى الكريم ما تعلمته من هذا المجال انك لن تربح الا بالاسلوب الذى تختارة لنفسك
لا توصيات ولا استراتيجيات

فقط ما تتعلمه وتستنتجه وتفهمه بنفسك
غير كدة تضيع وقت

konine 25-10-2012 10:07 PM

سأعطيك نصيح و في نفس وقت سأعطيها لنفسي كن بسيط و بتعد عن تعقيد .
تفضل هذه بدايتك
دروس فيديو دورة تعليم الفوركس مجمعة كاملة
و إبتعد عن مأشرات و كلام فاضي ....
أشكرك أخي فقد نبهتني لشي يخسرني و لا أعلم ماهو إنه تعقيد و فلسفة زائدة

صالح-2 01-11-2012 02:47 PM

العيب ليس فيك وساثبت لك ذلك

اغلب المؤشرات تعيد رسم نفسها وهذا يجعلها عديمة الفائدة تماما

والقلة من المؤشرات التي لا تعيد رسم نفسها هي مؤشرات نسبية وسأشرح لك
عندما تربحك هذه المؤشرات مثلا هذا الاسبوع خمسين نقطة فانها في خلال ساعة واحدة ممكن أن تخسرك مئة نقطة

انا ضيعت من وقتي سنين وجربت اكثر من 700 مؤشر
ودرست كورسات متطورة في الدايفرجنس والبيفوت وكل مايخطر على بالك
والنتيجة كانت هي لايوجد مؤشر ممكن ان نطمئن له

وهناك ناس يظنون ان المؤشر الذي يكسب ذهب من الممكن ان صاحبه سوف ينشره للناس

صدقني لن يقوم صاحبه بنشره -- ظن الناس ان مؤشرات بلخياط في المنتديات حقيقية

ولكن بلخياط ظهر على يوتيوب وقال نفس كلامي قال لا يعرف احد ابدا اسرار مؤشراتي ولا يوجد شخص يعطي اسرار من الممكن ان تكسبه ذهب

صدق او لا تصدق - مسئول في بنك دولي يقول ان تسعين في المية من مضاربي الفوركس خسرانين

الساعة الآن 09:50 AM