اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اسرار البقــــاء (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=44650)

fxlover35 13-03-2015 06:55 PM

اسرار البقــــاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركــــاته

اخواني واخواتي اعضاء اف اكس ارابيا ..الكرام
تحية طيبة وبعد...
في هذا الموضوع نناقش سويا اسرار الاستمرار والبقاء في سوق الفوركس ... والمقصود هو اطالة عمر حساباتنا التي تعتبر صغيرة في هذا السوق الكبير .
نناقش سويا بكل موضوعية اسباب مرجنة الحسابات اسباب خروجنا من السوق بخسارة ربما تؤثر على نفسيتنا
سوف نناقش سويا ونضع المقترحات حتى يستطيع كل منا النجاه من شبح المارجن كول وحرق الحسابات .

كلنا نعرف او سمعنا عن مايسمى ادارة رأس المال ؟
هذه العبارة والتي ربما نسمعها كثيرا واصبحت متداولة كثيرا على السننة المتداولين
ادارة رأس المال يا اخوتي الكرام هيا احد الاسرار لكبار المتداولين للبقاء في هذا السوق حيث انهم جميعا وبلا استثناء اجمعوا ان ادارة راس المال اهم من قوة الاستراتيجية او الطريقة المتبعة في التداول !!!
وبالفعل اخوتي
هل تصدقون اننا لو استطعنا ان نصل الى طريقة نسبة دقتها 50% فقط نصبح رابحين وتستمر ارباحنا التراكمية في هذا السوق في الزيادة
لا اتحدث عن دقه 100% لاني مؤمن انها غير موجوده
ولكني اتحدث عن اقل مايمكن 50% من الصفقات رابحة فقط
وباستخدام وقف خسائر اقل من اخذ الارباح
يمكننا ان نستمر في هذا السوق المضطرب والخطير
لا انكر ان الكلام اسهل من الفعل والتطبيق ولكن دعونا نبدأ اولى خطواتنا الصحيحة وهي دراسة المعنى الصحيح لادارة راس المال

يتبع

mohamed_gamal0001 13-03-2015 07:00 PM

رد: اسرار البقــــاء

فعلا السر يكن فى ادارة راس المال الصحيح فهى التى تضمن لك الاستمرارية
متابع معك

shobra 13-03-2015 10:58 PM

شكرا لك اخى على الموضوع
بالفعل اخى ادارة رأس المال مهمه للنجاح فى الفوركس ولاكن هناك عوامل اخرى كثيرة مكمله لها يعنى ادارة راس المال لن يستطيع المتداول تطبيقها بدون الارادة والتحكم فى النفسيه التى هى الاساس فى النجاح

fxlover35 14-03-2015 01:03 AM

شكرا لجميع المشاركين .................:1 (58):

نتـــابع

بعيدا عن عالم احلام اليقظة وبعيدا عن اماني الثراء السريع من الفوركس !!
هل من الممكن ان يعتمد احد على ارباحه من الفوركس كدخل شهري وحيد
الاجابة ببساطة نعم !
لكن ليس بالنسبة لاصحاب الحسابات التي تبدل ب 10 و100 او حتى 200 دولار
اذ انهم سوف يحتاجون وقتا طويلا نوعا ما وارباحا تراكمية على المدى الطويل حتى يصلوا الى حساب بقيمة محترمة تبدا على الاقل ب 1000دولار
في موضوعي "رحلة على حساب تجريبي " تم مضاعفة الحساب 100% في اقل من 10 ايام
لكن هذا لايعتبر مقياسا على الحسابات الحقيقية التي تختلف شكلا وموضوعا عن الحسابات الحقيقية
وفي موضوعي مشروع ب 10 دولار
سأحاول جاهدا ان ابذل كل جهدي ان اثبت بالدليل وليس بمجرد الكلام انه يمكننا ان نصل ولو بعد حين الى رقم جيد بأقل مبلغ ممكن
وان المتداول الجيد من وجهة نظري المتواضعه ليس من يستطيع ان يدبل حسابه في بضعه ايام
ولكن المتداول الجيد من يفهم ويستوعب اسرار البقاء والاستمرار
حتى وان كانت ارباحه مضحكة عند البعض قليلة عند البعض الاخر !!

يتبع

MR_KHALEDBADRY 14-03-2015 06:39 AM

هو موضوع مكرر فى كل منتديات الفوركس لكن المشكلة الحقيقية انه مفيش حد بيسمع الكلام الا لما يجرب ويخسر حساب واتنين وثلاثة وفى الاخر يقولك ان الفوركس دا نصب
والمشكلة الحقيقية هى فى تركيبة عقل المتداول انه بيحلم ان 200 او 300 او 500 او 1000 دولار حيبقى مليون دولار ويلف ويدور على استراتيجيات وتحاليل واسكربتات وفى الاخر يقع فى مصيدة المارجن وفى ناس تانية تحب تشوف صفقاتها مفتوحة دايما بغض النظر عن انه حيكسب قد ايه او حيخسر قد ايه المهم يشوف صفقات مفتوحة فى المنصة
اجمل حاجة اتعلمتها من الفوركس " الصبر " انا استنى السعر لحد ما يجيلى فى المكان اللى انا عاوزه ولا يمكن اجرى ورا السعر مهما كان
واللى عاوز يبقى تاجر ناجح لازم الصبر ويبعد عن الطمع
انما اللى عاوز يبقى مليونير يبقى تجارة المخدرات اسهل اقلها لو اتمسك يدخل السجن ياكل ويشرب ببلاش انما هنا لو خسرت حتتجنن ويجيلك الضغط والسكر

hamada1228 14-03-2015 09:48 AM

بالتوفيق يارب صحيح انا مابحب ادارة رأس المال بحب ادخل بالممكن اللي بقدر اشوفه على الشارت وبحسبه ... ولكن للاشخاص الجديدين وللاشخاص الي يرضيهن نسبة معينة قليلة هاد الموضوع Top

fxlover35 14-03-2015 09:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR_KHALEDBADRY (المشاركة 773973)
هو موضوع مكرر فى كل منتديات الفوركس لكن المشكلة الحقيقية انه مفيش حد بيسمع الكلام الا لما يجرب ويخسر حساب واتنين وثلاثة وفى الاخر يقولك ان الفوركس دا نصب
والمشكلة الحقيقية هى فى تركيبة عقل المتداول انه بيحلم ان 200 او 300 او 500 او 1000 دولار حيبقى مليون دولار ويلف ويدور على استراتيجيات وتحاليل واسكربتات وفى الاخر يقع فى مصيدة المارجن وفى ناس تانية تحب تشوف صفقاتها مفتوحة دايما بغض النظر عن انه حيكسب قد ايه او حيخسر قد ايه المهم يشوف صفقات مفتوحة فى المنصة
اجمل حاجة اتعلمتها من الفوركس " الصبر " انا استنى السعر لحد ما يجيلى فى المكان اللى انا عاوزه ولا يمكن اجرى ورا السعر مهما كان
واللى عاوز يبقى تاجر ناجح لازم الصبر ويبعد عن الطمع
انما اللى عاوز يبقى مليونير يبقى تجارة المخدرات اسهل اقلها لو اتمسك يدخل السجن ياكل ويشرب ببلاش انما هنا لو خسرت حتتجنن ويجيلك الضغط والسكر

صباح الخير اهلا وسهلا بحضرتك
اشكرك ياغالي على مشاركتك القيمة .في موضوعنا هذا سأحاول جاهدا الخروج عن النمط التقليدي الي تعودنا عليه في مثل هذه المواضيع التي قتلت تكرارا للاسف وبدون اي فائدة . لكني باذن الله ساحاول ان اعمل على يكون الموضوع مختلف من حيث انه لن يكون مجرد حديث "قهاوي" ولكن سيكون اقرب لورشة عمل وتدريب لمن يريد
تحياتي

MR_KHALEDBADRY 14-03-2015 10:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fxlover35 (المشاركة 773984)
صباح الخير اهلا وسهلا بحضرتك
اشكرك ياغالي على مشاركتك القيمة .في موضوعنا هذا سأحاول جاهدا الخروج عن النمط التقليدي الي تعودنا عليه في مثل هذه المواضيع التي قتلت تكرارا للاسف وبدون اي فائدة . لكني باذن الله ساحاول ان اعمل على يكون الموضوع مختلف من حيث انه لن يكون مجرد حديث "قهاوي" ولكن سيكون اقرب لورشة عمل وتدريب لمن يريد
تحياتي

صباح الخير اخي الكريم
انا لا اقصد التقليل من قيمة الموضوع
انا اقصد ان الناس بتسمع الكلام ده كتير ولكن لا احد منهم يأخذ بالرأي والنصيحة وبيفضل يعاند وبردوا فى الاخر بيخسروا حساباتهم

fxlover35 14-03-2015 10:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR_KHALEDBADRY (المشاركة 773985)
صباح الخير الكريم
انا لا اقصد التقليل من قيمة الموضوع
انا اقصد ان الناس بتسمع الكلام ده كتير ولكن لا احد منهم يأخذ بالرأي والنصيحة وبيفضل يعاند وبردوا فى الاخر بيخسروا حساباتهم

صحيح انا فاهم حضرتك قصدك ايه تماما .وسيبك انت معاك حق فعلا وانا فاهم قصدك ياغالي معظم المواضيع تبقى مجرد "كلام قهاوي"
بس زي ماقلت لحضرتك في الموضوع ده ان شاء الله هيكون ورشة مش مجرد موضوع وتكرار

1-تدريب
2-تعليم
3-نقاش مفتوح حول ادارة راس المال والاستمرارية

MR_KHALEDBADRY 14-03-2015 10:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fxlover35 (المشاركة 773990)
صحيح انا فاهم حضرتك قصدك ايه تماما .وسيبك انت معاك حق فعلا وانا فاهم قصدك ياغالي معظم المواضيع تبقى مجرد "كلام قهاوي"
بس زي ماقلت لحضرتك في الموضوع ده ان شاء الله هيكون ورشة مش مجرد موضوع وتكرار

1-تدريب
2-تعليم
3-نقاش مفتوح حول ادارة راس المال والاستمرارية

بالتوفيق ان شاء الله

الساعة الآن 08:12 PM