قديم 12-06-2011, 01:10 PM   المشاركة رقم: 6
الكاتب
Tarek adel
عضو متميز
الصورة الرمزية Tarek adel

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Tarek adel غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : maasa المنتدى : منتدى شركات الوساطة و برامج التداول و موقع اف اكس كوميشن FXCOMMISSION
افتراضي رد: ما معنى كوميشن و ما الفرق بينه و بين السبريد ?

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maasa نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بارك الله فيك اخي محمد
انا كنت اقرأ شروط احدى الشركات
فكان مكتوب Spot Commission – ¼ pip per side*
Why is there a commission? Since _______ offers a non-dealing desk this is where we derive our income. There is a minimum commission of .10 cents per transaction.
.
مش فاهم قصدهم ايه ?
يعنى هياخدوا عمولة عن كل صفقة تقدر بربع نقطه وكحد ادنى 10 سنت قابلة للزياده وفقا لحجم العقد
يعنى الكوميشن على عقد مايكرو هيكون 10 سنت ونفس الكلام لو عقدين او تلات عقود او اربع عقود مايكرو
بدئا من خمس عقود مايكرو 0.05 هياخد عمولة 12 سنت ,لأن النقطه هتكون قيمتها 50 سنت اذن ربع النقطه هيكون اكبر من ال 10 سنت.

عرض البوم صور Tarek adel  
قديم 12-06-2011, 01:10 PM
Tarek adel Tarek adel غير متواجد حالياً
عضو متميز
افتراضي رد: ما معنى كوميشن و ما الفرق بينه و بين السبريد ?

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maasa نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بارك الله فيك اخي محمد
انا كنت اقرأ شروط احدى الشركات
فكان مكتوب Spot Commission – ¼ pip per side*
Why is there a commission? Since _______ offers a non-dealing desk this is where we derive our income. There is a minimum commission of .10 cents per transaction.
.
مش فاهم قصدهم ايه ?
يعنى هياخدوا عمولة عن كل صفقة تقدر بربع نقطه وكحد ادنى 10 سنت قابلة للزياده وفقا لحجم العقد
يعنى الكوميشن على عقد مايكرو هيكون 10 سنت ونفس الكلام لو عقدين او تلات عقود او اربع عقود مايكرو
بدئا من خمس عقود مايكرو 0.05 هياخد عمولة 12 سنت ,لأن النقطه هتكون قيمتها 50 سنت اذن ربع النقطه هيكون اكبر من ال 10 سنت.