قديم 12-10-2011, 12:18 AM   المشاركة رقم: 13
الكاتب
يعقوب
عضو جديد
الصورة الرمزية يعقوب

البيانات

الإتصالات
الحالة:
يعقوب غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : husseney المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: ابتكار اسهل طريقة لاختبار الاستراتيجات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nani26 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
مممم ... مع الاسف برده مش فاهمه
طيب ما انا الموفنج او اى مؤشر عامة لما بضيفه على الشارت بيظهرلى تأثيره فى الماضى كان ايه
فا بالتالى كده كده هاشوفه على الشارت وفى المده اللى انا عاوزاها
برده حاسه انى مش قادره اوصل لقصدك
انا حاسه والله انك تقصد حاجه تانيه غير اللى انا فاهماها
بس مع الاسف انا مش قادره اوصلها
يا جماعه بجد انا كنت بفهم قبل كده ... من يوم ما ابتديت اقرا واذاكر وانا حاسه ان الغباء حل عليا ... هههههههههه
ارجوكم استحملونى

لكن انا شايف ذكاء و فطنة رائعة
شوفي يا اختي بعض الاستراتيجيات يكون فيها عدة مؤشرات تستعمل مع بعضها
و اشارات البيع و الشراء لازم تتفق عليها جميع هذه المؤشرات فبعض المتاجرين يحب يعمل اختبار لهذه الاستراتيجيات لعدة اشهر سابقة و هذا يتطلب تحميل بيانات السوق للاشهر الماضية و انت لا تستطيعين الوصول لاداء السوق السابق الا بتحميل هذه البيانات و عمل الاختبار عليها بالطريقة التي شرحها اخونا الفاضل اختصارا للوقت و الجهد خاصتا اذا كانت مدة الاختبار طويلة و تمتد لعدة اشهر فانت لا تستطيعين العودة للاشهر السابقة في كل عملية تعديل للاستراتيجية
وكل مرة تعدلي ترجعي و تشوفي يعني تعب و ضياع وقت كبير
واذا نجح الاختبار يستطيع برمجة هذه المؤشرات في اكسبيريت يتاجر بطريقة آلية و يعملو ايضا اختبار على بيانات السوق للاشهر السابقة و يشوف الصفقات الي فتحها طوال هذه الاشهر في خمس دقائق

عرض البوم صور يعقوب  
قديم 12-10-2011, 12:18 AM
يعقوب يعقوب غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي رد: ابتكار اسهل طريقة لاختبار الاستراتيجات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nani26 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
مممم ... مع الاسف برده مش فاهمه
طيب ما انا الموفنج او اى مؤشر عامة لما بضيفه على الشارت بيظهرلى تأثيره فى الماضى كان ايه
فا بالتالى كده كده هاشوفه على الشارت وفى المده اللى انا عاوزاها
برده حاسه انى مش قادره اوصل لقصدك
انا حاسه والله انك تقصد حاجه تانيه غير اللى انا فاهماها
بس مع الاسف انا مش قادره اوصلها
يا جماعه بجد انا كنت بفهم قبل كده ... من يوم ما ابتديت اقرا واذاكر وانا حاسه ان الغباء حل عليا ... هههههههههه
ارجوكم استحملونى

لكن انا شايف ذكاء و فطنة رائعة
شوفي يا اختي بعض الاستراتيجيات يكون فيها عدة مؤشرات تستعمل مع بعضها
و اشارات البيع و الشراء لازم تتفق عليها جميع هذه المؤشرات فبعض المتاجرين يحب يعمل اختبار لهذه الاستراتيجيات لعدة اشهر سابقة و هذا يتطلب تحميل بيانات السوق للاشهر الماضية و انت لا تستطيعين الوصول لاداء السوق السابق الا بتحميل هذه البيانات و عمل الاختبار عليها بالطريقة التي شرحها اخونا الفاضل اختصارا للوقت و الجهد خاصتا اذا كانت مدة الاختبار طويلة و تمتد لعدة اشهر فانت لا تستطيعين العودة للاشهر السابقة في كل عملية تعديل للاستراتيجية
وكل مرة تعدلي ترجعي و تشوفي يعني تعب و ضياع وقت كبير
واذا نجح الاختبار يستطيع برمجة هذه المؤشرات في اكسبيريت يتاجر بطريقة آلية و يعملو ايضا اختبار على بيانات السوق للاشهر السابقة و يشوف الصفقات الي فتحها طوال هذه الاشهر في خمس دقائق