قديم 07-11-2011, 07:29 PM   المشاركة رقم: 13
الكاتب
أ.نادر غيث
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
الصورة الرمزية أ.نادر غيث

البيانات

الإتصالات
الحالة:
أ.نادر غيث متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : أ.نادر غيث المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: كيف تعرفت على الفوركس forex

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا ابو بشار

موضوع جميل سيعرفنا ما هي الطرق التي اوصلت الاعضاء الى الفوركس

طبعا انا تعرفت عليه
كان في الاردن موجه بورصه كبيره وشغلت الاردن كله
وانا لا اعرف شيء عن الموضوع
فقررت ابحث عنه في النت ووجدت عدت منتديات تتكلم عن الفوركس
وحبيت الشغله وبلشت اتعلم اول بأول
حتى وصلت الى هنا والحمدلله

كويس يعني تعرفت على الفوركس من خلال المنتديات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كويتى وبحب مصر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
موضوع مميز جدا من متميز
والله انا لما اتذكر كيف تعرفت بهالعالم اموت من الضحك؟؟؟
ببساطه كنت اشتغل في بورصة الكويت وكانت عندى اسهم شبه نائمه لاتتحرك ..وحبيت ابحث بالنت ولقيت اعلانات الفوركس بالهبل بكل صفحه دخلت على احدى هالصفحات وحملت منصه وارسلت صور الاثباتات ..
وباسرع من البرق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تمت عمليت تحويل الاموال ...عن طريق الفيزا كانت بسبيل المعرفه وحولت اعتقد مية دولار وشفت المنصه ومافهمت شي ابدا وكل ما ادوس زر بخسر واهرب وادوس واخسر المهم بقي من الميه اعتقد ما اتذكر يمن 30 او 10 دولار ...بعدها فكر وفكرة ورميت المبلغ الباقي باحد هالازرار وصكرت الجهاز ونمت ... وصحيت من بكره الظهر ولقيتها والله 500 دولار لاتسالونى شنو شريت؟؟؟ او بعت ؟؟والله ما ادرى..المهم انى ذهلت بسررررعة الربح قلت خلينى ادخل مره ثانيه وادوس الازرار وبلمح البصر طاااااارو ال 500 دولار.. وعد مده عرفت على صديق سورى ودخلت هالعالم.

من خلال اعلانات على النت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
جزاك الله خير يا أبو بشار موضوع جميل بجد أنا بطبيعة دراستي في كلية التجاره كنا ندرس مواد التجاره الالكترونية و الاداره المالية و ندرس البورصة و أسواق المال و كنت شديد الاهتمام بالبورصة المصرية كنت شديد الاهتمام بسماع القنوات الاخبارية الاقتصادية و سمعتهم في حديث عن بورصة الذهب و بورصة العملات المالية فدفعني الفضول للتعرف علي أسواق المال أكثر من خلال تصفحي و بحثي من النت فعرفت الفوركس و بحثت بشكل أعمق عن الفوركس و كانت البداية نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
من خلال الفضائيات الاقتصادية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam136 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بدايتى فى التجاره الالكترونيه كانت عام 2007 وكانت مع جوجل ادسنس الربح من موقعك
وحققت معى نجاح والحمد لله ثم تركت عملى وتفرغت للتجاره الالكترونيه من المنزل كنت اسمع عن الفوركس
منذ ان عملت فى جوجل ادسنس لان هذا المجال كان يعود بمبالغ كبيره للاعلان عنه وهذا العام قررت ان اتعامل مع الفوركس
موضوع جميل بالتوفيق
من خلال الجوجل ادسنس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدبير2011 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
موضوع رائع و جميل جدا و من ملاحظتي لقصصكم فانا اصغركم و اقلكم خبره والحمدلله
انا لسه عارف عنه السنه دي من رساله عالميل كانت بتتكلم عن احوال مصر وان مفيش شغل وده افضل مجال لتحقيق الارباح و بدات في المجال ده منذ 42يوم وده اول حساب تجريبي ليا و الحمدلله
من خلال رسالة على الايميل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
موضوع جميل يا ابو بشار ,,

اما بالنسبه لقصتى ,,

انا من صغرى وانا كنت بحب البورصه وفكرتها شدتنى اوى ان انته ممكن تحقق ارباح ممتازه من خلالها ,
وزاد اهتمامى بها لما دخلت كليه التجاره وكان هناك دكتور يعطينا ماده أسمها أسواق المال , وكان بيها كل مايدور بالبورصه من اوامر وتنفيذات وخلافه ,,
بدأت اهتم بها وانا بالكليه وبالفعل بحثت على النت عن كيفيه الدخول لهذا العالم وبالفعل ذهبت لاحد السماسره وتم تكويدى بالبورصه ,,
وبدأت أقرا أكثر عن التحليل الفنى وتعلمته من نفسى بكورسات فيديو ,,
ولكن كما تعرفون انا دخلت البورصه المصريه وكانت حالها سىء جدا ,, وبصراحه خسرت فيها فلوس كتير ,,

ومره بقه كنت بسمع تحليل فى راديو والمحلل الفنى قال ان قله الاستثمارات فى الداخله فى البورصه من صغار المستثمرين لانهم بدأ بعض المستثمرين الصغار للتوجه لسوق الفوركس ,,

الفوركس ؟؟؟

ماهذا الشىء

بسرعه دخلت على جوجل وكتبت الفوركس ,,
وبدأت اققرى كل يوم فيها ولقتها حاجه شيقه جدااااا جداااااا وسوق مفتوح طول اليوم أققدر اخد منه مكاسب نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

شدتنى الفكره ومن يومها بدات اتعلم كل يوم شىء حتى وصلت لما انا فيه الان ,,

انتهت القصه ,,
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

متشوق اسمع قصص بقيه الزملاء

من خلال الراديو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء حمدان نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
موضوع جميل واشكرك عليه اخي ابو بشار
ولا تعلم مقدار غلاوة اسم بشار عندي .. وهو السبب في دخولي لهذا العالم وتوجيهي لابدء مشواري التعلمي فيه
ومساعدتي ماديا حتي اتمكن من المواصلة وربنا يقدرني وارد له ولو جزء بسيط من حبه لي في الله.

هو صديق ولكنه اكثر من اخ ... هو رفيق لم تراه عيني في الحقيقة ولكن جمعنا الله في محبته
وارجوا الله ان يجمعنا يوم لا ظل فيه الا ظله

تحيتي لك وللجميع
من خلال صديق

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mbh4u نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا عرفت الفوركس عن طريق احدى الاعلانات على الانترنت وكان مكتوب هل تريد دخل اضافي وانا فعلا كنت ببحث عن دخل اضافي
فدخلت الاعلان وسجلت ايميلي ورقم جوالي واتصلت الشركة علي بعدها بيوم واودعت 100 دولار وربحت في اول اسبوعين 700 دولار
والان انا مدمن
من خلال اعلان على النت
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلطان نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
عن طريق خالي ففي وقت ماكنا نعاني من الازمه الاقتصاديه وانهيار سوق الاسهم

اخبر ني خالي عن الفوركس
لااذكر من اين علم منه
ولكن اذكر انه قال كسب خلال اسبوع مايقارب 50بالمئه من راس ماله

فاكيد دخلت وخسرت
وماكنت اعرف شئ
حتى تابعت كورسات د/اسامه واكملتها هنا بالمنتدى وانا الان ولله الحمد قادر على المتجاره

ولكن بقي هنالك هدف وهو اتقان الايشموكو

وان شاء الله الاستاذ شريف مايبخل علينا

شكرا لك
من خلال قريب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا اول مؤه سمعت فيها كلمة فوركس كانت فى عام 2007
كنت وقتها حديث التخرج واشتغلت فى شركة لمدة شهرين فقط تعرفت فيهم على صديق محترم.
واقترحت عليه ان اقابله يوم الجمعة لننجز بعض الاعمال فقالى "لا الجمعة انسانى فلا اخرج من البيت"
تعجبت وقلتله..تزور واهلك وكدا يعنى؟قاللى لا ده يوم الفوركس..ممكن نتقابل السبت عشان الفوركس اجازة
طبعا سالته ايه الفوركس ده..وايه الفرق بينه وبين البورصة العادية
عجبنى الكلام وقلتله طيب لو عاوز اتعلمه اخد كورس فين؟
قالى انا عندى كتاب بالعربى للمبتدئين حلو جدا ولما تخلصة هبعتلك كتب تانية عشان تعرف تضارب.
قرات شوية فى الكتاب ووصلت لنقاط غير مشروحة بشكل جيد
وتركت العمل ونسيت الامر تماما.
لكن حصلتلى ظروف خاصة بداية هذا العام واتنصب على فى مبلغ كبير وفكرت كيف اعوضه
وقتها تذكرت صديقى والفوركس خاصة ان هذه الفتره"بعد الثورة مباشرة" كنت اعانى من الفراغ فى العمل
قرات الكتاب مره اخرى وقلت والله اكون مقصر لو ناس تكسب من هذا الفوركس وانا مكسل حتى اجرب
عملت حساب ديمو وبدات الخساير وبدات ابحث عن فيديوهات تعليمية وطبعا انتم تعلمون الباقى
لم اجد فيديوهات فوركس بالعربى الا للدكتور اسامه ومسلسله وزى الفل وباقى القصة عشتها هنا فى ارابيا
من خلال صديق
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
منذ 4 سنوات قال لى احد اصدقائى انه يوجد شخص يعطيك ربح
50% شهريا ويعمل بالفوريكس
فدخلت على النت لكى اعرف ماهو الفوريكس وما اذا كان حلال او حرام
ولكى افهم الافتاءات كان يجب ان اعرف واتعلم الفوريكس
وكان هذا بداية الطريق ...
من خلال صديق

عرض البوم صور أ.نادر غيث  
قديم 07-11-2011, 07:29 PM
أ.نادر غيث أ.نادر غيث متواجد حالياً
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
افتراضي رد: كيف تعرفت على الفوركس forex

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا ابو بشار

موضوع جميل سيعرفنا ما هي الطرق التي اوصلت الاعضاء الى الفوركس

طبعا انا تعرفت عليه
كان في الاردن موجه بورصه كبيره وشغلت الاردن كله
وانا لا اعرف شيء عن الموضوع
فقررت ابحث عنه في النت ووجدت عدت منتديات تتكلم عن الفوركس
وحبيت الشغله وبلشت اتعلم اول بأول
حتى وصلت الى هنا والحمدلله

كويس يعني تعرفت على الفوركس من خلال المنتديات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كويتى وبحب مصر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
موضوع مميز جدا من متميز
والله انا لما اتذكر كيف تعرفت بهالعالم اموت من الضحك؟؟؟
ببساطه كنت اشتغل في بورصة الكويت وكانت عندى اسهم شبه نائمه لاتتحرك ..وحبيت ابحث بالنت ولقيت اعلانات الفوركس بالهبل بكل صفحه دخلت على احدى هالصفحات وحملت منصه وارسلت صور الاثباتات ..
وباسرع من البرق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تمت عمليت تحويل الاموال ...عن طريق الفيزا كانت بسبيل المعرفه وحولت اعتقد مية دولار وشفت المنصه ومافهمت شي ابدا وكل ما ادوس زر بخسر واهرب وادوس واخسر المهم بقي من الميه اعتقد ما اتذكر يمن 30 او 10 دولار ...بعدها فكر وفكرة ورميت المبلغ الباقي باحد هالازرار وصكرت الجهاز ونمت ... وصحيت من بكره الظهر ولقيتها والله 500 دولار لاتسالونى شنو شريت؟؟؟ او بعت ؟؟والله ما ادرى..المهم انى ذهلت بسررررعة الربح قلت خلينى ادخل مره ثانيه وادوس الازرار وبلمح البصر طاااااارو ال 500 دولار.. وعد مده عرفت على صديق سورى ودخلت هالعالم.

من خلال اعلانات على النت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
جزاك الله خير يا أبو بشار موضوع جميل بجد أنا بطبيعة دراستي في كلية التجاره كنا ندرس مواد التجاره الالكترونية و الاداره المالية و ندرس البورصة و أسواق المال و كنت شديد الاهتمام بالبورصة المصرية كنت شديد الاهتمام بسماع القنوات الاخبارية الاقتصادية و سمعتهم في حديث عن بورصة الذهب و بورصة العملات المالية فدفعني الفضول للتعرف علي أسواق المال أكثر من خلال تصفحي و بحثي من النت فعرفت الفوركس و بحثت بشكل أعمق عن الفوركس و كانت البداية نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
من خلال الفضائيات الاقتصادية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam136 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بدايتى فى التجاره الالكترونيه كانت عام 2007 وكانت مع جوجل ادسنس الربح من موقعك
وحققت معى نجاح والحمد لله ثم تركت عملى وتفرغت للتجاره الالكترونيه من المنزل كنت اسمع عن الفوركس
منذ ان عملت فى جوجل ادسنس لان هذا المجال كان يعود بمبالغ كبيره للاعلان عنه وهذا العام قررت ان اتعامل مع الفوركس
موضوع جميل بالتوفيق
من خلال الجوجل ادسنس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدبير2011 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
موضوع رائع و جميل جدا و من ملاحظتي لقصصكم فانا اصغركم و اقلكم خبره والحمدلله
انا لسه عارف عنه السنه دي من رساله عالميل كانت بتتكلم عن احوال مصر وان مفيش شغل وده افضل مجال لتحقيق الارباح و بدات في المجال ده منذ 42يوم وده اول حساب تجريبي ليا و الحمدلله
من خلال رسالة على الايميل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
موضوع جميل يا ابو بشار ,,

اما بالنسبه لقصتى ,,

انا من صغرى وانا كنت بحب البورصه وفكرتها شدتنى اوى ان انته ممكن تحقق ارباح ممتازه من خلالها ,
وزاد اهتمامى بها لما دخلت كليه التجاره وكان هناك دكتور يعطينا ماده أسمها أسواق المال , وكان بيها كل مايدور بالبورصه من اوامر وتنفيذات وخلافه ,,
بدأت اهتم بها وانا بالكليه وبالفعل بحثت على النت عن كيفيه الدخول لهذا العالم وبالفعل ذهبت لاحد السماسره وتم تكويدى بالبورصه ,,
وبدأت أقرا أكثر عن التحليل الفنى وتعلمته من نفسى بكورسات فيديو ,,
ولكن كما تعرفون انا دخلت البورصه المصريه وكانت حالها سىء جدا ,, وبصراحه خسرت فيها فلوس كتير ,,

ومره بقه كنت بسمع تحليل فى راديو والمحلل الفنى قال ان قله الاستثمارات فى الداخله فى البورصه من صغار المستثمرين لانهم بدأ بعض المستثمرين الصغار للتوجه لسوق الفوركس ,,

الفوركس ؟؟؟

ماهذا الشىء

بسرعه دخلت على جوجل وكتبت الفوركس ,,
وبدأت اققرى كل يوم فيها ولقتها حاجه شيقه جدااااا جداااااا وسوق مفتوح طول اليوم أققدر اخد منه مكاسب نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

شدتنى الفكره ومن يومها بدات اتعلم كل يوم شىء حتى وصلت لما انا فيه الان ,,

انتهت القصه ,,
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

متشوق اسمع قصص بقيه الزملاء

من خلال الراديو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء حمدان نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
موضوع جميل واشكرك عليه اخي ابو بشار
ولا تعلم مقدار غلاوة اسم بشار عندي .. وهو السبب في دخولي لهذا العالم وتوجيهي لابدء مشواري التعلمي فيه
ومساعدتي ماديا حتي اتمكن من المواصلة وربنا يقدرني وارد له ولو جزء بسيط من حبه لي في الله.

هو صديق ولكنه اكثر من اخ ... هو رفيق لم تراه عيني في الحقيقة ولكن جمعنا الله في محبته
وارجوا الله ان يجمعنا يوم لا ظل فيه الا ظله

تحيتي لك وللجميع
من خلال صديق

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mbh4u نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا عرفت الفوركس عن طريق احدى الاعلانات على الانترنت وكان مكتوب هل تريد دخل اضافي وانا فعلا كنت ببحث عن دخل اضافي
فدخلت الاعلان وسجلت ايميلي ورقم جوالي واتصلت الشركة علي بعدها بيوم واودعت 100 دولار وربحت في اول اسبوعين 700 دولار
والان انا مدمن
من خلال اعلان على النت
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلطان نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
عن طريق خالي ففي وقت ماكنا نعاني من الازمه الاقتصاديه وانهيار سوق الاسهم

اخبر ني خالي عن الفوركس
لااذكر من اين علم منه
ولكن اذكر انه قال كسب خلال اسبوع مايقارب 50بالمئه من راس ماله

فاكيد دخلت وخسرت
وماكنت اعرف شئ
حتى تابعت كورسات د/اسامه واكملتها هنا بالمنتدى وانا الان ولله الحمد قادر على المتجاره

ولكن بقي هنالك هدف وهو اتقان الايشموكو

وان شاء الله الاستاذ شريف مايبخل علينا

شكرا لك
من خلال قريب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا اول مؤه سمعت فيها كلمة فوركس كانت فى عام 2007
كنت وقتها حديث التخرج واشتغلت فى شركة لمدة شهرين فقط تعرفت فيهم على صديق محترم.
واقترحت عليه ان اقابله يوم الجمعة لننجز بعض الاعمال فقالى "لا الجمعة انسانى فلا اخرج من البيت"
تعجبت وقلتله..تزور واهلك وكدا يعنى؟قاللى لا ده يوم الفوركس..ممكن نتقابل السبت عشان الفوركس اجازة
طبعا سالته ايه الفوركس ده..وايه الفرق بينه وبين البورصة العادية
عجبنى الكلام وقلتله طيب لو عاوز اتعلمه اخد كورس فين؟
قالى انا عندى كتاب بالعربى للمبتدئين حلو جدا ولما تخلصة هبعتلك كتب تانية عشان تعرف تضارب.
قرات شوية فى الكتاب ووصلت لنقاط غير مشروحة بشكل جيد
وتركت العمل ونسيت الامر تماما.
لكن حصلتلى ظروف خاصة بداية هذا العام واتنصب على فى مبلغ كبير وفكرت كيف اعوضه
وقتها تذكرت صديقى والفوركس خاصة ان هذه الفتره"بعد الثورة مباشرة" كنت اعانى من الفراغ فى العمل
قرات الكتاب مره اخرى وقلت والله اكون مقصر لو ناس تكسب من هذا الفوركس وانا مكسل حتى اجرب
عملت حساب ديمو وبدات الخساير وبدات ابحث عن فيديوهات تعليمية وطبعا انتم تعلمون الباقى
لم اجد فيديوهات فوركس بالعربى الا للدكتور اسامه ومسلسله وزى الفل وباقى القصة عشتها هنا فى ارابيا
من خلال صديق
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
منذ 4 سنوات قال لى احد اصدقائى انه يوجد شخص يعطيك ربح
50% شهريا ويعمل بالفوريكس
فدخلت على النت لكى اعرف ماهو الفوريكس وما اذا كان حلال او حرام
ولكى افهم الافتاءات كان يجب ان اعرف واتعلم الفوريكس
وكان هذا بداية الطريق ...
من خلال صديق