قديم 27-12-2011, 09:57 AM   المشاركة رقم: 15
الكاتب
Tarek adel
عضو متميز
الصورة الرمزية Tarek adel

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Tarek adel غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : farok المنتدى : استراحة اف اكس ارابيا
افتراضي رد: الاقتصاد الاسلامى هو الحل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
قال الرسول صلى الله عليه وسلم
( من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه )

وبالنسبة للقرض فهو مسموح فى حالات قصوى يعنى مثلا هتترمى فى الشارع انت وعيالك او مثلا مش لاقى تاكل وحتى فى الحالات ده لو صبرت واستعنت بالله هيعوضك كل خير

المسلمين عندهم اقوى سلاح يقدروا يحققوا به كل مايريدونه ولكنهم نادرا مايستخدموه

الدعاء ثم الدعاء ثم الدعاء

هات شخص واحد تعرفه اخذ قرض علشان عربية او شقة كبيرة وحلوة او اى شىء وحاليا مبيلعنش تلاتين اليوم اللى اخذ فيه القرض !!

انت عايز تبدأ حياتك وتاخذ قرض ربا

يعنى هتأسس حياتك على الحرام

تفتكر هتكون حياة عاملة ازاى ؟!!

عايز تعيش دنيتك

اعمل لأخرتك ....

ايوة بس انت كده هتأخر سن الجواز اكتر..ياعم انا معنديش مانع اتجوز فى اودتى اصلا واقضيها ميكروباصات وشهر العسل هو ويك اند فى العجمى...لكن الطرف التانى عاوز فلوس على طول
ده حل غير عملى ويسىء للمجتمع..لازم يكون فى حل للشباب اللى اهلهم مش اغنياء ازاى كده!
هذا الاسلوب يعطى كل القوة لاصحاب المال والمحظوظين اللى اهلهم سايبنلهم ثروات بدون تعب.
كان عندى امل يكون عندك اجابة مرضية ولهذا تفرجت على الفيديوهات لكن للاسف مفيش حلول

عرض البوم صور Tarek adel  
قديم 27-12-2011, 09:57 AM
Tarek adel Tarek adel غير متواجد حالياً
عضو متميز
افتراضي رد: الاقتصاد الاسلامى هو الحل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
قال الرسول صلى الله عليه وسلم
( من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه )

وبالنسبة للقرض فهو مسموح فى حالات قصوى يعنى مثلا هتترمى فى الشارع انت وعيالك او مثلا مش لاقى تاكل وحتى فى الحالات ده لو صبرت واستعنت بالله هيعوضك كل خير

المسلمين عندهم اقوى سلاح يقدروا يحققوا به كل مايريدونه ولكنهم نادرا مايستخدموه

الدعاء ثم الدعاء ثم الدعاء

هات شخص واحد تعرفه اخذ قرض علشان عربية او شقة كبيرة وحلوة او اى شىء وحاليا مبيلعنش تلاتين اليوم اللى اخذ فيه القرض !!

انت عايز تبدأ حياتك وتاخذ قرض ربا

يعنى هتأسس حياتك على الحرام

تفتكر هتكون حياة عاملة ازاى ؟!!

عايز تعيش دنيتك

اعمل لأخرتك ....

ايوة بس انت كده هتأخر سن الجواز اكتر..ياعم انا معنديش مانع اتجوز فى اودتى اصلا واقضيها ميكروباصات وشهر العسل هو ويك اند فى العجمى...لكن الطرف التانى عاوز فلوس على طول
ده حل غير عملى ويسىء للمجتمع..لازم يكون فى حل للشباب اللى اهلهم مش اغنياء ازاى كده!
هذا الاسلوب يعطى كل القوة لاصحاب المال والمحظوظين اللى اهلهم سايبنلهم ثروات بدون تعب.
كان عندى امل يكون عندك اجابة مرضية ولهذا تفرجت على الفيديوهات لكن للاسف مفيش حلول