قديم 23-08-2012, 01:54 AM   المشاركة رقم: 67
الكاتب
mahran3d
عضو جديد
الصورة الرمزية mahran3d

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mahran3d غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : mahran3d المنتدى : الارشيف
افتراضي رد: اعضاء ويبنار رمضان 2012 شغل من نااااااااار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahran3d نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
تم دخول صفقه بيع على اليورو دولار
sell eur/usd 1.2460
take profit 1.2390
stop loss 1.2508

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بعد التحليل السابق وارتفع السعر الحمد لله بس انا بصراحه معرفتش ادخل فاى صفقه والسعر بيصعد
بس اتوقع ان بعد الصعود العالى دا السعر هينزل تانى علشان يعيد اختبار الترند المكسور علشان كدا دخلت صفقه بيع
وذلك للاسباب الاتيه :-

* اعاده اختبار الترند المكسور
* وضع التيك بروفت عند هذا المستوى لانو قريب من ملامسه الترند اللى هيعيد اختبارو كمان فى دعم هناك
* وضع الاستوب لوس فالمكان دا علشان فى مقاومة قوية هناك لو لا قدر الله السعر طلع
* حطيت التيك بروفت تقريبا ضعف الاستوب لوس 70:48

والله الموفق ،

ضربت استوب لوس دى يا معلم

اتعلمت ايه من الصفقه اللى خسرت دى

* فى ترند صاعد .. انا قولت انو ممكن ينزل يعيد الاختبار او انو لازم ينزل عشان يلمس الترند الصاعد
كان المفروض : عدم الدخول عكس الاتجاه العام لان فى ترند صاعد قوى السعر احترمو اكثر من مره وتلحليلى على الشهرى والاسبوعى واليومى بتقول ان السعر هيصعد يبقى كان المفروض مدخلش غير صفقات شراء بس و انى استنى اما السعر ينزل ويلمس الترند واستنى اول شامعه هتصعد وادى شراء بعد اول شمعه صاعده لملامسه السعر

* كان فى تقريبا خبر للدولار بس انا كنت بره ومشفتش الخبر ولا تاثيره
كان المفروض : انى اكون مجهز اوقات الاخبار عشان لو فاتح صفقه وهخرج ووقتها قرب يبقى اقفل الصفقه

* كنت كسبان 14 نقطه واعدت حسابابتى وتحليلى وحست انى دخلت غلط ومكنش ينفع انى ادخل من البوزيشن دا وان كمان فى خبر ممكن يخسرنى الصفقه ومرضتش اقفل الصفقه
كان المفروض : انى اول ما اعرف انى فى خبر او انى الاقى ان تحليلى خطأ اخرج بربح قليل او اغلق على سعر الدخول افضل من انى استنى الاستوب لوس

* اداره راس المال شىء هام جدا
دخلت بستوب لوس اقل من الهدف وبمخاطره 4.8% لو مكنتش دخلت بستوب لوس كنت هخسر كتير
احاول ان اقلل نسبه المخاطره وتوزيع الصفقات على اكثر من زوج ( عدم وضع البيض فى سله واحده )

اتمنى انى اطبق اللى اتعلمتو من خطأى وانكم متخطأوش نفس أخطائى
والله الموفق ،

التعديل الأخير تم بواسطة mahran3d ; 23-08-2012 الساعة 02:06 AM سبب آخر: اضافه صورة
عرض البوم صور mahran3d  
قديم 23-08-2012, 01:54 AM
mahran3d mahran3d غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي رد: اعضاء ويبنار رمضان 2012 شغل من نااااااااار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahran3d نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
تم دخول صفقه بيع على اليورو دولار
sell eur/usd 1.2460
take profit 1.2390
stop loss 1.2508

بعد التحليل السابق وارتفع السعر الحمد لله بس انا بصراحه معرفتش ادخل فاى صفقه والسعر بيصعد
بس اتوقع ان بعد الصعود العالى دا السعر هينزل تانى علشان يعيد اختبار الترند المكسور علشان كدا دخلت صفقه بيع
وذلك للاسباب الاتيه :-

* اعاده اختبار الترند المكسور
* وضع التيك بروفت عند هذا المستوى لانو قريب من ملامسه الترند اللى هيعيد اختبارو كمان فى دعم هناك
* وضع الاستوب لوس فالمكان دا علشان فى مقاومة قوية هناك لو لا قدر الله السعر طلع
* حطيت التيك بروفت تقريبا ضعف الاستوب لوس 70:48

والله الموفق ،

ضربت استوب لوس دى يا معلم

اتعلمت ايه من الصفقه اللى خسرت دى

* فى ترند صاعد .. انا قولت انو ممكن ينزل يعيد الاختبار او انو لازم ينزل عشان يلمس الترند الصاعد
كان المفروض : عدم الدخول عكس الاتجاه العام لان فى ترند صاعد قوى السعر احترمو اكثر من مره وتلحليلى على الشهرى والاسبوعى واليومى بتقول ان السعر هيصعد يبقى كان المفروض مدخلش غير صفقات شراء بس و انى استنى اما السعر ينزل ويلمس الترند واستنى اول شامعه هتصعد وادى شراء بعد اول شمعه صاعده لملامسه السعر

* كان فى تقريبا خبر للدولار بس انا كنت بره ومشفتش الخبر ولا تاثيره
كان المفروض : انى اكون مجهز اوقات الاخبار عشان لو فاتح صفقه وهخرج ووقتها قرب يبقى اقفل الصفقه

* كنت كسبان 14 نقطه واعدت حسابابتى وتحليلى وحست انى دخلت غلط ومكنش ينفع انى ادخل من البوزيشن دا وان كمان فى خبر ممكن يخسرنى الصفقه ومرضتش اقفل الصفقه
كان المفروض : انى اول ما اعرف انى فى خبر او انى الاقى ان تحليلى خطأ اخرج بربح قليل او اغلق على سعر الدخول افضل من انى استنى الاستوب لوس

* اداره راس المال شىء هام جدا
دخلت بستوب لوس اقل من الهدف وبمخاطره 4.8% لو مكنتش دخلت بستوب لوس كنت هخسر كتير
احاول ان اقلل نسبه المخاطره وتوزيع الصفقات على اكثر من زوج ( عدم وضع البيض فى سله واحده )

اتمنى انى اطبق اللى اتعلمتو من خطأى وانكم متخطأوش نفس أخطائى
والله الموفق ،

التعديل الأخير تم بواسطة mahran3d ; 23-08-2012 الساعة 02:06 AM. سبب آخر: اضافه صورة