قديم 14-10-2012, 03:34 AM   المشاركة رقم: 41
الكاتب
COWBOY
عضو ذهبى
الصورة الرمزية COWBOY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
COWBOY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : COWBOY المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: ~*¤ الزجزاج بين القمة والقاع ¤*~

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmorasamir نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الله عليك ياباشا والله
موضوع عالى جداااااااااا وان شاء الله هجربه اول لما السوق يفتح
بالتوفيق ان شاء الله
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لحد هنا تمام يا أستاذنا ... ودي أمثلة ربط للهارمونيك بالطريقة المذكورة على اليورو / دولار (فريم اليومي)

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

وده مثال آخر على نفس الزوج ولكن (فريم 4 ساعات) ، ويمكن هنا ملاحظة أن النموذج قد يمكن اعتباره لن يكتمل أوناخد قرار بالخروج مكتفين بما تم ربحه بالاعتماد على الطريقة الجديدة بعد ان تكون قمة وارتد منها السعر مخترقا الزاوية 22.5
لأن السعر بدأ في تكوين قمة جديدة تشير للهبوط كما هو واضح من الشكل التالي :

يا ترى أنا كده فهمت وماشي صح ؟!
تمام جدا انت كدة فهمت الطريقة بشكل جيد والحمد لله
سؤال مهم بعد اذنك يا باشا ، هتعبك معايا معلش ...
ازاي أعدل مؤشر زوايا جان اللي بنستخدمه في الطريقة دي بحيث اني أتحكم في عدد القمم والقيعان اللي بيستخرجها ؟!
يعني لو عايز الشارت بعد ما طلعت منه كل اللي أنا عايزه ميبقاش فيه غير القمة أو القاع الأخيرة اللي شغال عليها بس ...
أو ... اذا عايز أطلع قمم وقيعان تاريخة قديمة لدراسة حركة السعر فمثلا عايز أخللي المؤشر يطلع 50 قمة أو قاع سابقين ؟!!

أنا حاولت أغير في أكتر من حاجة من خصائص المؤشر بس موصلتش لنتيجة للأسف نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
والله يا غالى دى مشكلة برمجية فى المؤشر .. وان شاء الله اتواصل مع احد الاصدقاء ونوصل لحل ليها .. فأنا كنت اتمنى ايضا دمجه مع مؤشر zup حتى اسهل على الشباب الفكرة .. ان شاء الله احاول اوصل لحل وخصوصا لانى عايز ادمج المؤشر فى استراتيجية تداول من افكارى ان شاء الله تكون رائعة ولكن اولا نصل الى حل المشاكل البرمجية وهذا متعب كثيرا

التوقيع

((اللجنة الاستشارية))

المهمة الاساسية للجنة الاستشارية هو التواصل مع الاعضاء و سماع رأيهم و اقتراحاتهم و العمل على تنفيذ طلباتهم بالتواصل مع ادارة الموقع بما يفيد فى تحسين اداء الموقع من خلال اعضاءه.

يسعدنى ان اكون همزة الوصل بينكم وبين الادارة ..
ارحب بالنقاش معكم لطرح اقتراحاتكم وافكاركم
على الادارة
عبر

الرسائل الخاصة

عرض البوم صور COWBOY  
قديم 14-10-2012, 03:34 AM
COWBOY COWBOY غير متواجد حالياً
عضو ذهبى
افتراضي رد: ~*¤ الزجزاج بين القمة والقاع ¤*~

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmorasamir نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الله عليك ياباشا والله
موضوع عالى جداااااااااا وان شاء الله هجربه اول لما السوق يفتح
بالتوفيق ان شاء الله
لحد هنا تمام يا أستاذنا ... ودي أمثلة ربط للهارمونيك بالطريقة المذكورة على اليورو / دولار (فريم اليومي)

وده مثال آخر على نفس الزوج ولكن (فريم 4 ساعات) ، ويمكن هنا ملاحظة أن النموذج قد يمكن اعتباره لن يكتمل أوناخد قرار بالخروج مكتفين بما تم ربحه بالاعتماد على الطريقة الجديدة بعد ان تكون قمة وارتد منها السعر مخترقا الزاوية 22.5
لأن السعر بدأ في تكوين قمة جديدة تشير للهبوط كما هو واضح من الشكل التالي :

يا ترى أنا كده فهمت وماشي صح ؟!
تمام جدا انت كدة فهمت الطريقة بشكل جيد والحمد لله
سؤال مهم بعد اذنك يا باشا ، هتعبك معايا معلش ...
ازاي أعدل مؤشر زوايا جان اللي بنستخدمه في الطريقة دي بحيث اني أتحكم في عدد القمم والقيعان اللي بيستخرجها ؟!
يعني لو عايز الشارت بعد ما طلعت منه كل اللي أنا عايزه ميبقاش فيه غير القمة أو القاع الأخيرة اللي شغال عليها بس ...
أو ... اذا عايز أطلع قمم وقيعان تاريخة قديمة لدراسة حركة السعر فمثلا عايز أخللي المؤشر يطلع 50 قمة أو قاع سابقين ؟!!

أنا حاولت أغير في أكتر من حاجة من خصائص المؤشر بس موصلتش لنتيجة للأسف نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
والله يا غالى دى مشكلة برمجية فى المؤشر .. وان شاء الله اتواصل مع احد الاصدقاء ونوصل لحل ليها .. فأنا كنت اتمنى ايضا دمجه مع مؤشر zup حتى اسهل على الشباب الفكرة .. ان شاء الله احاول اوصل لحل وخصوصا لانى عايز ادمج المؤشر فى استراتيجية تداول من افكارى ان شاء الله تكون رائعة ولكن اولا نصل الى حل المشاكل البرمجية وهذا متعب كثيرا