قديم 29-01-2013, 09:07 PM   المشاركة رقم: 4525
الكاتب
rtkwar
عضو فعال

البيانات

الإتصالات
الحالة:
rtkwar غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : مدير الموقع المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

يا غالى باختصار اذا كان الترند صاعد على فريم بقوة انظر للفريم الاقل وخد فرص فى نفس الاتجاة .. حتى تسير مع الترند العام الكبير ... واذا السعر وصل لقمة او قاع على الفريم الكبير اذا انتظر الحركة القادمة .. بمعنى لمس دعم مثلا .. يبقى تنتظر دليل على الصعود او الهبوط .. وخذ مثال على ذلك بالشموع لو تعمل على فريم ديلى مثلا انتظر الشموع تغلق اعلى او اسفل النقطة القوية حتى تحدد هذا ارتداد او كسر وبناء على ذلك .. تحدد صفقتك على الفريم الاقل .. اما الاسترلينى دخولك متاخر جدا .. وسؤالى لك حتى تسفيد لماذا دخلت من تلك النقطة وعلى ماذا اعتمدت فى تحديد الهدف والاستوب !!
ممكن المزيد من التوضيح

ودخلت شراء على اساس ان فى ترند هابط +ان السعر وصل لخط مقاومة كما بالصورة

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
وبعدين هو انا هفضل طول عمرى ملزق فى الدعوم والمقاومة انا من بقالى شهر كده وانا تعبان مع الموضوع ده
ونزلت شرح الدعوم والمقاومة بتاع 2010 و2012 وحاولت حتى اشغل دماغى فى الموضوع بس دايما الموتور بيتحرق والاسلاك تضرب وبيجينى فقدان فى الذاكرة الاسبوع اللى فات بس نسيت اسمى ولقيت نفسى ناسى كل اللى اتعلمته من كتر اللخبطة
يعنى مثلا ساعات ادخل على فريم ملاقيش نقط دعم او مقاومة واضحة
وساعات الاقى نقط مقاومة بس وساعات ممكن الاقى دعم واحد بس او مقاومة واحدة بس
وساعات الاقى نقط السعر بيطلع عندها تانى مع انه مبيبقاش فى قاع واضح ااقدر اقول عليه انه نقطة دعم وساعات بتبقى النقط دى ورا بعض
وساعات الاقى 3 خطوط دعم فوق بعض او 3 خطوط مقاومة تحت بعض مبقاش عارف هعتمد على مين فيهم فى تحديد الستوب او التيك بروفت
وساعات مبقاش عارف هل اعتمد على الدعوم والمقاومات على فريم الاربع ساعات ولا ياترى ممكن تتكسر وتطلع او تنزل للدعوم والمقاومات اللى على فريم الدايلى
وساعات كتير اوى بس اللى انا ذكرته ده اهم الساعات
وساعات مبقاش عارف انا مين
وساعات السنونو تخبطوا عربية فى ميدان التحرير
وساعات ساعات احب عمرى واعشق الحاجات
اه يانى

عرض البوم صور rtkwar  
قديم 29-01-2013, 09:07 PM
rtkwar rtkwar غير متواجد حالياً
عضو فعال
افتراضي رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

يا غالى باختصار اذا كان الترند صاعد على فريم بقوة انظر للفريم الاقل وخد فرص فى نفس الاتجاة .. حتى تسير مع الترند العام الكبير ... واذا السعر وصل لقمة او قاع على الفريم الكبير اذا انتظر الحركة القادمة .. بمعنى لمس دعم مثلا .. يبقى تنتظر دليل على الصعود او الهبوط .. وخذ مثال على ذلك بالشموع لو تعمل على فريم ديلى مثلا انتظر الشموع تغلق اعلى او اسفل النقطة القوية حتى تحدد هذا ارتداد او كسر وبناء على ذلك .. تحدد صفقتك على الفريم الاقل .. اما الاسترلينى دخولك متاخر جدا .. وسؤالى لك حتى تسفيد لماذا دخلت من تلك النقطة وعلى ماذا اعتمدت فى تحديد الهدف والاستوب !!
ممكن المزيد من التوضيح

ودخلت شراء على اساس ان فى ترند هابط +ان السعر وصل لخط مقاومة كما بالصورة

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
وبعدين هو انا هفضل طول عمرى ملزق فى الدعوم والمقاومة انا من بقالى شهر كده وانا تعبان مع الموضوع ده
ونزلت شرح الدعوم والمقاومة بتاع 2010 و2012 وحاولت حتى اشغل دماغى فى الموضوع بس دايما الموتور بيتحرق والاسلاك تضرب وبيجينى فقدان فى الذاكرة الاسبوع اللى فات بس نسيت اسمى ولقيت نفسى ناسى كل اللى اتعلمته من كتر اللخبطة
يعنى مثلا ساعات ادخل على فريم ملاقيش نقط دعم او مقاومة واضحة
وساعات الاقى نقط مقاومة بس وساعات ممكن الاقى دعم واحد بس او مقاومة واحدة بس
وساعات الاقى نقط السعر بيطلع عندها تانى مع انه مبيبقاش فى قاع واضح ااقدر اقول عليه انه نقطة دعم وساعات بتبقى النقط دى ورا بعض
وساعات الاقى 3 خطوط دعم فوق بعض او 3 خطوط مقاومة تحت بعض مبقاش عارف هعتمد على مين فيهم فى تحديد الستوب او التيك بروفت
وساعات مبقاش عارف هل اعتمد على الدعوم والمقاومات على فريم الاربع ساعات ولا ياترى ممكن تتكسر وتطلع او تنزل للدعوم والمقاومات اللى على فريم الدايلى
وساعات كتير اوى بس اللى انا ذكرته ده اهم الساعات
وساعات مبقاش عارف انا مين
وساعات السنونو تخبطوا عربية فى ميدان التحرير
وساعات ساعات احب عمرى واعشق الحاجات
اه يانى