قديم 23-09-2013, 12:15 AM   المشاركة رقم: 10
الكاتب
nabil_bobo
عضو نشيط
الصورة الرمزية nabil_bobo

البيانات

الإتصالات
الحالة:
nabil_bobo غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : أ.نادر غيث المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: المارجن كول Margin Call جحيم الفوركس ومقبرة المغامرين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

وعليكم السلام نبيل باشا
حتى الان كما نرى اسباب المارجن ضمن السببين الرئيسين للذان ذكرتهم ، المخاطرة ، والاستوب ..
طبعاً ما تفضلت به سليم ، كلنا لدينا غريزة الطمع وهو مصيدة بالفوركس ، يعني لو واحد دخل بمخاطرة عالية صفقة ولا اتنين ربحوا ..
حيسيل لعابه ويبدأ يطرح ويجمع و يحلم بالملايين قبل النوم كل يوم ههههه
بخصوص الستوب الاهم به هو اختيار مكانة بدقه حتى لا يصبح اداة للخسارة فعلاً وليس للحد منها ..

يعني نفترض انا بعت قرب منطقة مقاومة ، سأضع استوب أعلى هذه المقاومة بعدة نقاط بكل تأكيد ، وليس عليها او اسفلها فأخسر لخطأ باختياري مكان الاستوب ..
اي وضعه بمنطقة التي اتوقع ان زارها السعر يغير بها اتجاه وبتالي لا انجر للخسارة المفتوحة .
مشكور على المرور اخي نبيل
تقبل تحيتي
تعرف يا ابو بشار فى سبب كمان بس قليل جدا البياخد باله منه
وهو الحاله النفسيه للمتاجر بجد والله ليها تاثير قوى جدا على متاجرتك وده برضو من اسباب المرجنه ضغط العمل وتعصب وكنت بحاول انى اتاجر وانا فى حاله مزاجيه غير مستقرة فا كنت بدخل فى صفقات بطريقه انتقاميه بجد بحس انى بفرغ تعصبى فى الفوركس هههههه

عرض البوم صور nabil_bobo  
قديم 23-09-2013, 12:15 AM
nabil_bobo nabil_bobo غير متواجد حالياً
عضو نشيط
افتراضي رد: المارجن كول Margin Call جحيم الفوركس ومقبرة المغامرين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

وعليكم السلام نبيل باشا
حتى الان كما نرى اسباب المارجن ضمن السببين الرئيسين للذان ذكرتهم ، المخاطرة ، والاستوب ..
طبعاً ما تفضلت به سليم ، كلنا لدينا غريزة الطمع وهو مصيدة بالفوركس ، يعني لو واحد دخل بمخاطرة عالية صفقة ولا اتنين ربحوا ..
حيسيل لعابه ويبدأ يطرح ويجمع و يحلم بالملايين قبل النوم كل يوم ههههه
بخصوص الستوب الاهم به هو اختيار مكانة بدقه حتى لا يصبح اداة للخسارة فعلاً وليس للحد منها ..

يعني نفترض انا بعت قرب منطقة مقاومة ، سأضع استوب أعلى هذه المقاومة بعدة نقاط بكل تأكيد ، وليس عليها او اسفلها فأخسر لخطأ باختياري مكان الاستوب ..
اي وضعه بمنطقة التي اتوقع ان زارها السعر يغير بها اتجاه وبتالي لا انجر للخسارة المفتوحة .
مشكور على المرور اخي نبيل
تقبل تحيتي
تعرف يا ابو بشار فى سبب كمان بس قليل جدا البياخد باله منه
وهو الحاله النفسيه للمتاجر بجد والله ليها تاثير قوى جدا على متاجرتك وده برضو من اسباب المرجنه ضغط العمل وتعصب وكنت بحاول انى اتاجر وانا فى حاله مزاجيه غير مستقرة فا كنت بدخل فى صفقات بطريقه انتقاميه بجد بحس انى بفرغ تعصبى فى الفوركس هههههه