قديم 20-04-2014, 01:31 AM   المشاركة رقم: 40
الكاتب
النسر الذهبى
عضو فضى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
النسر الذهبى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : النسر الذهبى المنتدى : الارشيف
افتراضي رد: حوار عن الرافعة. هل هي قرض يجر نفع ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلاً يا إبرهيم .. ليك وحشه والله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
على فكره انا متابع مواضيعك من بعيد لبعيد نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اولاً عايز اعلق على النقطه دى ( الحديث ضعيف في نسبه إلي الرسول صلي الله عليه وسلم لكنه قاعده فقهية متفق عليها بين علماء الاسلام لاستنادها علي العديد من الادلة عن النبي واتفاق الصحابة ايضا عليها وعملهم بها ما رايك ان تنظر لهذه الصفحة ليتضح لك اكثر ما اقصد هنا)
مفيش حاجه اسمها اتفاق او اجماع العلماء .. لان عمر ما العلماء ما اتفقوا على شئ .. ودايماً هتلاقى اختلاف مابينهم
الحاجه الوحيده اللي متفقين عليها هى القرآن .. اما باقى الآمور كلها فعليها اختلاف
دا فى مجموعه مختلفين اصلاً ان سيدنا محمد (ص) هو الرسول (اتحدث عن الشيعه)
يعنى لما تشوف حد بيحلل او بيحرم شئ ومش عارف يقنعك بآيه قرآنيه واضحه هتلاقيه بيقولك اصلى الفقهاء والعلماء اجمعوا على هذا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

{يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا} - الأحزاب (66)
{وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا} - الأحزاب (67)

يعنى لما تيجى تقول رأى لازم يكون رأى مبنى على قناعتك الشخصيه .. لأن ربنا (سبحانه وتعالى) لما يحاسبنا مش هينفع نقوله اصلى الشيخ فلان والعالم كذا بيقول كدا

نيجى بقى للنقطه التانيه وهى الرافعة
الرافعه ليست ربا (من وجهة نظرى طبعاً)
هقولك مثال .. نفترض دلوقتى انى انا فاتح محل موبيلات وانت جيت تشترى منى موبايل .. وانت مش معاك غير ثمن موبايل واحد
جيت انا بقى قولتلك بدل متاخد موبايل واحد بس ياعم هيما خدهم عشره .. وكل اللى انا طالبه منك انك ترجعلى ثمن الموبيلات بعد ماتبيعهم بدون ذياده ولا مليم
طبعاً انا هستفيد وانت هتستفيد .. يعنى انا مثلا لو كنت هكسب 100 ج فى موبايل واحد اصبحت اكسب 1000 ج
وانت هتاخد الموبيلات وهتبيعهم وانت وشطارتك ياخسرت فيهم يا ربحت
هل كدا انا اعطيتك بالربا ؟!
بالتأكيد لاء لأنى مأخذتش منك مليم ذياده

وابقى اتفرج ع الفيديو دا .. ليه علاقه بفوائد البنوك والربا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اهلا بك

هل بحثت وسألت عن القاعدة التي تكلمت عليها كما نصحتكم بذلك ؟ ام تعتقد اني اكتب من وحي خيالي او من وحي خيال شيخ ما ؟

بالنسبة لمثال الموبايلات:
هل اشترطت علي اني ابيع الموبايلات في سوق معين او من خلال محل معين ؟
هل اشترطت علي انك تاخد نسبة علي الموبايلات والنسبة دي تزداد قيمتها بزبادة الموبايلات اللي هتسلفهالي عشان ابيعها ؟
هل بتاخد فايدة تبييت علي كل يوم اتاخر فيه عن سداد ثمن الموبايلات لو مبعتهمش؟ وحتي لو واحد تاني اللي هيدفع الفايدة دي مش انا. بس العقد بتاعنا اتكتب فيه هذا الشرط شرط الفايدة. هل به شرط فايدة التبييت ؟

هل مازلت مقتنع ان مثال الموبايلات زي الرافعة ؟

تحيتي.

التوقيع

نزاهة اسواق المال
الحساب الاسلامي وهم أم حقيقه
لماذا توفر شركات الوساطه هذا الكم من اﻷموال (الرافعة)؟
حوار عن الرافعة. هل هي قرض يجر نفع ؟
ـــــــــــــــــــــــــــ

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا ﴿الكهف: ٢٨﴾

التعديل الأخير تم بواسطة النسر الذهبى ; 20-04-2014 الساعة 01:50 AM
عرض البوم صور النسر الذهبى  
قديم 20-04-2014, 01:31 AM
النسر الذهبى النسر الذهبى غير متواجد حالياً
عضو فضى
افتراضي رد: حوار عن الرافعة. هل هي قرض يجر نفع ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلاً يا إبرهيم .. ليك وحشه والله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
على فكره انا متابع مواضيعك من بعيد لبعيد نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اولاً عايز اعلق على النقطه دى ( الحديث ضعيف في نسبه إلي الرسول صلي الله عليه وسلم لكنه قاعده فقهية متفق عليها بين علماء الاسلام لاستنادها علي العديد من الادلة عن النبي واتفاق الصحابة ايضا عليها وعملهم بها ما رايك ان تنظر لهذه الصفحة ليتضح لك اكثر ما اقصد هنا)
مفيش حاجه اسمها اتفاق او اجماع العلماء .. لان عمر ما العلماء ما اتفقوا على شئ .. ودايماً هتلاقى اختلاف مابينهم
الحاجه الوحيده اللي متفقين عليها هى القرآن .. اما باقى الآمور كلها فعليها اختلاف
دا فى مجموعه مختلفين اصلاً ان سيدنا محمد (ص) هو الرسول (اتحدث عن الشيعه)
يعنى لما تشوف حد بيحلل او بيحرم شئ ومش عارف يقنعك بآيه قرآنيه واضحه هتلاقيه بيقولك اصلى الفقهاء والعلماء اجمعوا على هذا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

{يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا} - الأحزاب (66)
{وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا} - الأحزاب (67)

يعنى لما تيجى تقول رأى لازم يكون رأى مبنى على قناعتك الشخصيه .. لأن ربنا (سبحانه وتعالى) لما يحاسبنا مش هينفع نقوله اصلى الشيخ فلان والعالم كذا بيقول كدا

نيجى بقى للنقطه التانيه وهى الرافعة
الرافعه ليست ربا (من وجهة نظرى طبعاً)
هقولك مثال .. نفترض دلوقتى انى انا فاتح محل موبيلات وانت جيت تشترى منى موبايل .. وانت مش معاك غير ثمن موبايل واحد
جيت انا بقى قولتلك بدل متاخد موبايل واحد بس ياعم هيما خدهم عشره .. وكل اللى انا طالبه منك انك ترجعلى ثمن الموبيلات بعد ماتبيعهم بدون ذياده ولا مليم
طبعاً انا هستفيد وانت هتستفيد .. يعنى انا مثلا لو كنت هكسب 100 ج فى موبايل واحد اصبحت اكسب 1000 ج
وانت هتاخد الموبيلات وهتبيعهم وانت وشطارتك ياخسرت فيهم يا ربحت
هل كدا انا اعطيتك بالربا ؟!
بالتأكيد لاء لأنى مأخذتش منك مليم ذياده

وابقى اتفرج ع الفيديو دا .. ليه علاقه بفوائد البنوك والربا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اهلا بك

هل بحثت وسألت عن القاعدة التي تكلمت عليها كما نصحتكم بذلك ؟ ام تعتقد اني اكتب من وحي خيالي او من وحي خيال شيخ ما ؟

بالنسبة لمثال الموبايلات:
هل اشترطت علي اني ابيع الموبايلات في سوق معين او من خلال محل معين ؟
هل اشترطت علي انك تاخد نسبة علي الموبايلات والنسبة دي تزداد قيمتها بزبادة الموبايلات اللي هتسلفهالي عشان ابيعها ؟
هل بتاخد فايدة تبييت علي كل يوم اتاخر فيه عن سداد ثمن الموبايلات لو مبعتهمش؟ وحتي لو واحد تاني اللي هيدفع الفايدة دي مش انا. بس العقد بتاعنا اتكتب فيه هذا الشرط شرط الفايدة. هل به شرط فايدة التبييت ؟

هل مازلت مقتنع ان مثال الموبايلات زي الرافعة ؟

تحيتي.

التعديل الأخير تم بواسطة النسر الذهبى ; 20-04-2014 الساعة 01:50 AM.