قديم 18-03-2013, 10:04 AM   المشاركة رقم: 16
الكاتب
SNIPER_4EVER
عضو نشيط
الصورة الرمزية SNIPER_4EVER

البيانات

الإتصالات
الحالة:
SNIPER_4EVER غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : akermi المنتدى : الارشيف
افتراضي رد: الفوركس بين الحرام والحلال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
هفرض مع حضرتك ان الخلاف على مبلغ الرافعه وان هى قرض مع وجود اختلاف طبعا بين القرض والرافعه
بس هفرض ان الاثنين واحد
هل القرض الحسن حرام لو هنفرض ان المبلغ الا احنا خدناه من الشركة انو قرض فهى كمان مش بتاخد مننا فائدة فهذا القرض ينطبق عليه مفهوم القرض الحسن
احنا فى الحسابات الاسلامية لا ندفع اى عمولة الا عمولة الاسبريد تمام
طيب لو اشتغلنا من غير رافعه ودى طبعا حريه شخصية هل الشركة مش هتاخد فرق الاسبريد طبعا هتاخدة
لو حضرتك روحت الصرافه الان اشتريت دولار وبعد ساعه كان سعر الشراء لقيته ثابت زى ما هو وان كنت محتاج للدولارات ثم اصبحت لا تحتاج لها ورجعت للصرافه مره اخرى لكى تبيع الدولار هل ستبيعه بنفس سعر الشراء لو الاسعاء ثابنه اكيد لا هتبيعه بسعر البيع لان ده مكسب الصرافه
دى وجه نظرى
انا فعلا فكرت ف نفس النقطة بس اللى شككنى برضه النقطة الجاية
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akermi نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
المثال الذي اعطيته ناقص جملة

انت لما رجعت على شان تبيع الدولار كان لديك الاختيار في اي صرافة او اي بنك بدك تبع الدولار لكن في الفوركس بيشرطو عليك انك تبيع الدولار عن طريق شركتهم وهذا شرط

اظن الفكرة وصلت واذا كان في شيء يدحض الي قلته فالرجاء افادتنا والله يعلم انني الى الان سبب ترددي لدخول سوق الفوركس النقطة دي

ان الشركة بتقدم " التسهيل " ده عشان تتم المتاجرة من خلالها ، ومن خلالها " فقط " طبعا

الواحد محتار جدااااااااااا
لان ف الاول و ف الآخر الارباح دى الواحد هياكل ويشرب منها

التوقيع

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

SNIPER_4EVER

عرض البوم صور SNIPER_4EVER  
قديم 18-03-2013, 10:04 AM
SNIPER_4EVER SNIPER_4EVER غير متواجد حالياً
عضو نشيط
افتراضي رد: الفوركس بين الحرام والحلال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
هفرض مع حضرتك ان الخلاف على مبلغ الرافعه وان هى قرض مع وجود اختلاف طبعا بين القرض والرافعه
بس هفرض ان الاثنين واحد
هل القرض الحسن حرام لو هنفرض ان المبلغ الا احنا خدناه من الشركة انو قرض فهى كمان مش بتاخد مننا فائدة فهذا القرض ينطبق عليه مفهوم القرض الحسن
احنا فى الحسابات الاسلامية لا ندفع اى عمولة الا عمولة الاسبريد تمام
طيب لو اشتغلنا من غير رافعه ودى طبعا حريه شخصية هل الشركة مش هتاخد فرق الاسبريد طبعا هتاخدة
لو حضرتك روحت الصرافه الان اشتريت دولار وبعد ساعه كان سعر الشراء لقيته ثابت زى ما هو وان كنت محتاج للدولارات ثم اصبحت لا تحتاج لها ورجعت للصرافه مره اخرى لكى تبيع الدولار هل ستبيعه بنفس سعر الشراء لو الاسعاء ثابنه اكيد لا هتبيعه بسعر البيع لان ده مكسب الصرافه
دى وجه نظرى
انا فعلا فكرت ف نفس النقطة بس اللى شككنى برضه النقطة الجاية
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akermi نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
المثال الذي اعطيته ناقص جملة

انت لما رجعت على شان تبيع الدولار كان لديك الاختيار في اي صرافة او اي بنك بدك تبع الدولار لكن في الفوركس بيشرطو عليك انك تبيع الدولار عن طريق شركتهم وهذا شرط

اظن الفكرة وصلت واذا كان في شيء يدحض الي قلته فالرجاء افادتنا والله يعلم انني الى الان سبب ترددي لدخول سوق الفوركس النقطة دي

ان الشركة بتقدم " التسهيل " ده عشان تتم المتاجرة من خلالها ، ومن خلالها " فقط " طبعا

الواحد محتار جدااااااااااا
لان ف الاول و ف الآخر الارباح دى الواحد هياكل ويشرب منها