قديم 03-01-2013, 09:59 PM   المشاركة رقم: 49
الكاتب
أ.نادر غيث
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
الصورة الرمزية أ.نادر غيث

البيانات

الإتصالات
الحالة:
أ.نادر غيث غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : أ.نادر غيث المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: تحليل فني فوركس forex للجنية المصري مقابل الدولار USDEGP

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء هارون نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
فنيا او اساسيا
التحليل الاساسى هوا اللى بيحرك الشارت وهو اللى بيدفع الشموع لاختراق المقاومات والدعوم
ولو لم يكن هناك تحليل اساسى لكان الشارت متذبذبا طوال العمر
بكره الخبر على الدولار هوا اللى بيحدد اذا كان فى اختراق وبيكمل صعود واغلاق اعلى المقاومة
او الخبر يجى سلبى على الدولار ويرتد من المقاومة كام نقطه ويغلق اسبوعى اسفلها
وبرضه يخترق الاسبوعين القادمين ويقفل فوق المقاومة صعودا

وخبر واحد لايؤثر على عملة البلد يعنى حتى لو الدولار فى ضعف عام هتخترق بنسبة 75% المقاومة وهتقفل بشمعة شهرية
وزى ماحنا عارفين البلد خربانه والاقتصاد فى الحضيض ودا الحال العام للاقتصاد وللبلد
بعكس الدولار عملة ملاذ امن
يبقى ازاى الجنيه هيستعيد عافيته ... عن نفسى بحول اى جنيه معايا لدولار وانتظر على اخر عام 2013 عشان يكون دولار ب 7جنيه مصرى وكسور
تقبل تحياتىنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

ممم جميل , الاساسي محرك لشارت وبيدفع الشموع للكسر والاختراق , درس عن التحليل الاساسي يا راجل ههه !
ركز معي قليلاً ادرك كل ما تقوله عن التحليل الاساسي وغيره منذ 7 سنوات ..
الموضوع بسيط يا صديقي , انا لم اقل لا يوجد تحليل اساسي او انكره , انا احلل الزوج من الناحية الفنية وهذه مدرسة لا ينكرها احد .
يعني الشارت بيتكلم عندي , حينما اكون عايز احلل اساسي سوف احلل , لما عايز اربط الاثنين في بعض حعمل وده الافضل طبعاً
ان شاء الله وصلت الفكرة ..
شكراً لك

التعديل الأخير تم بواسطة أ.نادر غيث ; 04-01-2013 الساعة 02:29 AM
عرض البوم صور أ.نادر غيث  
قديم 03-01-2013, 09:59 PM
أ.نادر غيث أ.نادر غيث غير متواجد حالياً
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
افتراضي رد: تحليل فني فوركس forex للجنية المصري مقابل الدولار USDEGP

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء هارون نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
فنيا او اساسيا
التحليل الاساسى هوا اللى بيحرك الشارت وهو اللى بيدفع الشموع لاختراق المقاومات والدعوم
ولو لم يكن هناك تحليل اساسى لكان الشارت متذبذبا طوال العمر
بكره الخبر على الدولار هوا اللى بيحدد اذا كان فى اختراق وبيكمل صعود واغلاق اعلى المقاومة
او الخبر يجى سلبى على الدولار ويرتد من المقاومة كام نقطه ويغلق اسبوعى اسفلها
وبرضه يخترق الاسبوعين القادمين ويقفل فوق المقاومة صعودا

وخبر واحد لايؤثر على عملة البلد يعنى حتى لو الدولار فى ضعف عام هتخترق بنسبة 75% المقاومة وهتقفل بشمعة شهرية
وزى ماحنا عارفين البلد خربانه والاقتصاد فى الحضيض ودا الحال العام للاقتصاد وللبلد
بعكس الدولار عملة ملاذ امن
يبقى ازاى الجنيه هيستعيد عافيته ... عن نفسى بحول اى جنيه معايا لدولار وانتظر على اخر عام 2013 عشان يكون دولار ب 7جنيه مصرى وكسور
تقبل تحياتىنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

ممم جميل , الاساسي محرك لشارت وبيدفع الشموع للكسر والاختراق , درس عن التحليل الاساسي يا راجل ههه !
ركز معي قليلاً ادرك كل ما تقوله عن التحليل الاساسي وغيره منذ 7 سنوات ..
الموضوع بسيط يا صديقي , انا لم اقل لا يوجد تحليل اساسي او انكره , انا احلل الزوج من الناحية الفنية وهذه مدرسة لا ينكرها احد .
يعني الشارت بيتكلم عندي , حينما اكون عايز احلل اساسي سوف احلل , لما عايز اربط الاثنين في بعض حعمل وده الافضل طبعاً
ان شاء الله وصلت الفكرة ..
شكراً لك

التعديل الأخير تم بواسطة أ.نادر غيث ; 04-01-2013 الساعة 02:29 AM.