قديم 22-05-2015, 04:39 PM   المشاركة رقم: 2774
الكاتب
أ.نادر غيث
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
الصورة الرمزية أ.نادر غيث

البيانات

الإتصالات
الحالة:
أ.نادر غيث متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : أ.نادر غيث المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line

مساء الخير
جمعة خير و بركة لجميع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmalt نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ايوة انا عاوز اعرف موضوع استفراغ الرينغ دا يعني لما اشوف الزوج بمؤشر atr كاتبلي حوالي كام نقطة اعرف كدة انة ممكن يرجع يرتد وميش لو استفرغ الرينغ جوا الترند ميش شرط ميرتدش لأن احنا كدا ميش معتمدين علي حاجة زي ورشة الوافي بنعتمد علي دعوم ومقاومات او ترند بيرتد منة والتنقل بين الفريمات بيغير عدد النقاط اعرف ازاي انة استهدف علي الفريم دا؟
ايوا انت ايه الي مش عايز تعرفه اصلا ههه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
احنا ما بندخل غالباً حاجه اسمها رينغ مستفرغ او خلافه بالورشه علشان التعقيد .
لكن انت لو شفت اعادة اختبار بشمعة طويلة لما يصلها الزوج تكون فرضية الارتداد عاليه حينها.
لو اغلق فوق الترند بحالة البيع بشمعة يفضل الانتظار لاغلاق شمعتين اعلاه لو ما اتحرك السعر كثيراً .
لانه كثير من الاحيان يعمل السعر كده لضرب استوبات ثم يعود لمسار الصفقة ، خصوصا موضوع الاغلاق بشمعة واحدة اعلى المستوى بحالة البيع .
او شمعتين ثلاثه تعطي اشارة واضح لتغير الاتجاه شرط انه ما يكون تحرك السعر عكسك كتير بالشموع اعلى الترند بحالة البيع لحتى ما يسحبك معاه
لو ما استخدمت استوب رقمي او ما خرجت مع اغلاق اول شمعة ..
عموماً طبيعي جداً يحدث فرصة او اثنين من كل 10 مثل ما قلت لكم سابقاً وهذا تعتبر نسبة نجاح خراافية لمن هم جدد على هذا السوق الخطير ..
فلا قلق من ذلك ..

طيب شوف الموضوع بسيط وما فيه
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
استاذ نادر انا داخل من 1.3545 يعنى على بعد 10 نقاط مثل ماهو مسموح مكملش معى 30 نقطه ابن الذين وعكس بس ع العموم انا مااغلقتش الصفقه كنت مستنى اغلاق يومى جوه الترند والحمد لله مااغلقش جوه بس طلعت من الصفقه عشان شمعه الدايلى عند حد البولنجر الاوسط للفريم الدايلى والترند فقد مصداقيته بالنسبه لى معوضه ان شاء الله
ايوا بس الزوج قعد تقريباً يوم كامل لمنطقة اعلى منطقة اعلى منها اسفل الترند ، كان ممكن الدخول الافضل من هنا ..
وتحقيق الهدف و انتهى الموضوع .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo ahmed نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
جمعتكم مباركة اخواني نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

وان شاء الله تقضون اجازة جميلة
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الله يجزيك الجنان يا عبدو

----------------
شكراً على المتابعة خلال هذا الاسبوع ..
و ان شاء الله سأكون مناوب باجازة السبت و الاحد ..
وافر التحية لكم جميعاً

عرض البوم صور أ.نادر غيث  
قديم 22-05-2015, 04:39 PM
أ.نادر غيث أ.نادر غيث متواجد حالياً
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
افتراضي رد: الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line

مساء الخير
جمعة خير و بركة لجميع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmalt نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ايوة انا عاوز اعرف موضوع استفراغ الرينغ دا يعني لما اشوف الزوج بمؤشر atr كاتبلي حوالي كام نقطة اعرف كدة انة ممكن يرجع يرتد وميش لو استفرغ الرينغ جوا الترند ميش شرط ميرتدش لأن احنا كدا ميش معتمدين علي حاجة زي ورشة الوافي بنعتمد علي دعوم ومقاومات او ترند بيرتد منة والتنقل بين الفريمات بيغير عدد النقاط اعرف ازاي انة استهدف علي الفريم دا؟
ايوا انت ايه الي مش عايز تعرفه اصلا ههه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
احنا ما بندخل غالباً حاجه اسمها رينغ مستفرغ او خلافه بالورشه علشان التعقيد .
لكن انت لو شفت اعادة اختبار بشمعة طويلة لما يصلها الزوج تكون فرضية الارتداد عاليه حينها.
لو اغلق فوق الترند بحالة البيع بشمعة يفضل الانتظار لاغلاق شمعتين اعلاه لو ما اتحرك السعر كثيراً .
لانه كثير من الاحيان يعمل السعر كده لضرب استوبات ثم يعود لمسار الصفقة ، خصوصا موضوع الاغلاق بشمعة واحدة اعلى المستوى بحالة البيع .
او شمعتين ثلاثه تعطي اشارة واضح لتغير الاتجاه شرط انه ما يكون تحرك السعر عكسك كتير بالشموع اعلى الترند بحالة البيع لحتى ما يسحبك معاه
لو ما استخدمت استوب رقمي او ما خرجت مع اغلاق اول شمعة ..
عموماً طبيعي جداً يحدث فرصة او اثنين من كل 10 مثل ما قلت لكم سابقاً وهذا تعتبر نسبة نجاح خراافية لمن هم جدد على هذا السوق الخطير ..
فلا قلق من ذلك ..

طيب شوف الموضوع بسيط وما فيه
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
استاذ نادر انا داخل من 1.3545 يعنى على بعد 10 نقاط مثل ماهو مسموح مكملش معى 30 نقطه ابن الذين وعكس بس ع العموم انا مااغلقتش الصفقه كنت مستنى اغلاق يومى جوه الترند والحمد لله مااغلقش جوه بس طلعت من الصفقه عشان شمعه الدايلى عند حد البولنجر الاوسط للفريم الدايلى والترند فقد مصداقيته بالنسبه لى معوضه ان شاء الله
ايوا بس الزوج قعد تقريباً يوم كامل لمنطقة اعلى منطقة اعلى منها اسفل الترند ، كان ممكن الدخول الافضل من هنا ..
وتحقيق الهدف و انتهى الموضوع .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo ahmed نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
جمعتكم مباركة اخواني نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

وان شاء الله تقضون اجازة جميلة
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الله يجزيك الجنان يا عبدو

----------------
شكراً على المتابعة خلال هذا الاسبوع ..
و ان شاء الله سأكون مناوب باجازة السبت و الاحد ..
وافر التحية لكم جميعاً