قديم 17-09-2013, 07:33 PM   المشاركة رقم: 12
الكاتب
أ.نادر غيث
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
الصورة الرمزية أ.نادر غيث

البيانات

الإتصالات
الحالة:
أ.نادر غيث غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : bob_bob_bob المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: ورشـــــــــة المبتدئيــــن بتعديل و خبرة المحترفيـــن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bob_bob_bob نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
او شارت ارسمه وهو الاسترالي دولار على فريم الدايلي بترندات وفيبوناتشي
الاتجاه العام هابط وعلى فريم الدايلي اتكون عندي نموذج الدبل بوتم وعلى فريم الاربع ساعات السوق كان فاتح على جاب انا عاوز اعرف الرسم كده تمام ولا فيه حاجه ؟
وفي نفس الوقت هل بكسر النموذج السعري المكون ده هيستمر في الصعود ؟ ولا ده كسر كاذب ودي اعداه اختبار ومع ان التحليل الاساسي بيقول ان هيكون فيه هبوط في سعر الاسترالي
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بص يا بوب
الفايبو ما فيه عليه كلام ، الرسم صحيح وتقدر ترسمه من موجة اخرى اقل لو اردت عموماً ..
الترندات هذه شيلها عن الشارت لانه اغلبها تم اختراقها واعادة الاختبارها وسعر ابتعد عنها وبتالي لا قيمة لها الان ..
ايضاً نحن على فريم اليومي لو تلاحظ الاتجاه افقي يعني تذبذب لا زل والاتجاه لسه متذبذب ..
احنا تقريباً حنلاقي نموذج الدبل بوتم او القاع الثنائي الي تم كسره وتحول لدعم حول اسعار 0.9212
طبعاً لو حترسم على فريمات اقل حيتطلع مع نماذج وترندادت ومقاومات مختلفه ..

بداية جيدة وموفقة يا بوب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
يسير زوج اليورو دولار في قناه صاعده الترند الأول من القناه هو ترند ثلاثي الارتكازات

بعد رسم الفيبو اتضح لنا ان الزوج ارتكز علي ال 23 فيبو و لم يستطيع كسرها ثم عاد للصعود مره اخري

اعتقدان السعر ممكن يصعد لمستوي ال 0 فيبو امام حل من الاتنين ياما يكسر الفيبو و ترند القناه و يطلع ياما يرجع تاني

ايه رايك يابا قي اللغه العربيه دي نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

رايكوا ايه
رأي انك خطير يا كوتش
رسم صحيح ودقيق ورائع كمان وانا خايف صراحه تتفوق عليا قريباً ههههه
خد بالك الترند الاول للقناة يسمى الضلع العلوي والاسفل يسمى الضلع السفلي المتمثل بخط الترند الصاعد ..
حاول تكون القناة الخطان لها متوازيان قدر الامكن وكلما ضاقت المسافة للامام تتغير وتصبح نموذج وتد وهو انعكاسي بعكس القناة ..

لاايك ليكم الاثنين وجاري الرد على المزيد

عرض البوم صور أ.نادر غيث  
قديم 17-09-2013, 07:33 PM
أ.نادر غيث أ.نادر غيث غير متواجد حالياً
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
افتراضي رد: ورشـــــــــة المبتدئيــــن بتعديل و خبرة المحترفيـــن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bob_bob_bob نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
او شارت ارسمه وهو الاسترالي دولار على فريم الدايلي بترندات وفيبوناتشي
الاتجاه العام هابط وعلى فريم الدايلي اتكون عندي نموذج الدبل بوتم وعلى فريم الاربع ساعات السوق كان فاتح على جاب انا عاوز اعرف الرسم كده تمام ولا فيه حاجه ؟
وفي نفس الوقت هل بكسر النموذج السعري المكون ده هيستمر في الصعود ؟ ولا ده كسر كاذب ودي اعداه اختبار ومع ان التحليل الاساسي بيقول ان هيكون فيه هبوط في سعر الاسترالي
بص يا بوب
الفايبو ما فيه عليه كلام ، الرسم صحيح وتقدر ترسمه من موجة اخرى اقل لو اردت عموماً ..
الترندات هذه شيلها عن الشارت لانه اغلبها تم اختراقها واعادة الاختبارها وسعر ابتعد عنها وبتالي لا قيمة لها الان ..
ايضاً نحن على فريم اليومي لو تلاحظ الاتجاه افقي يعني تذبذب لا زل والاتجاه لسه متذبذب ..
احنا تقريباً حنلاقي نموذج الدبل بوتم او القاع الثنائي الي تم كسره وتحول لدعم حول اسعار 0.9212
طبعاً لو حترسم على فريمات اقل حيتطلع مع نماذج وترندادت ومقاومات مختلفه ..

بداية جيدة وموفقة يا بوب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
يسير زوج اليورو دولار في قناه صاعده الترند الأول من القناه هو ترند ثلاثي الارتكازات

بعد رسم الفيبو اتضح لنا ان الزوج ارتكز علي ال 23 فيبو و لم يستطيع كسرها ثم عاد للصعود مره اخري

اعتقدان السعر ممكن يصعد لمستوي ال 0 فيبو امام حل من الاتنين ياما يكسر الفيبو و ترند القناه و يطلع ياما يرجع تاني

ايه رايك يابا قي اللغه العربيه دي نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

رايكوا ايه
رأي انك خطير يا كوتش
رسم صحيح ودقيق ورائع كمان وانا خايف صراحه تتفوق عليا قريباً ههههه
خد بالك الترند الاول للقناة يسمى الضلع العلوي والاسفل يسمى الضلع السفلي المتمثل بخط الترند الصاعد ..
حاول تكون القناة الخطان لها متوازيان قدر الامكن وكلما ضاقت المسافة للامام تتغير وتصبح نموذج وتد وهو انعكاسي بعكس القناة ..

لاايك ليكم الاثنين وجاري الرد على المزيد