FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تعليم الفوركس يحتوى المنتدى التعليمى على العديد من المراجع و الكتب و المؤلفات التى تساهم فى تعليم المضاربين اصول و فنون تداول العملات (الفوركس) منتدى الفوركس ، المواد التعليمية ل سوق الفوركس ، دروس ، تحيلي رقمى ، كتب ، مقالات تعليمية ، دورات فوركس مجانية ، تعليم تحليل فني ، تحليل اساسي ، موجات اليوت ، فيبوناتشي ، تعليم فوركس ، برامج التداول ، تعليم الفوركس بالفيديو ، شروحات . تعلم الفوركس , تعليم الفوركس , فيديو فوركس , افضل دورة فوركس , دورة فوركس مجانية , دورة فوركس , ربح فوركس , استراتيجية فوركس , فيديو فوركس تعليمى , فيديو فوركس و الكثير.

استفسار من اهل الخبرة

منتدى تعليم الفوركس

قديم 16-12-2012, 09:37 PM   المشاركة رقم: 1
الكاتب
eslam.shaheen
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
eslam.shaheen غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي استفسار من اهل الخبرة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ان شاء الله يا جماعة ناوى ادخل فى مجال البورصة عندى خلفيات بسيطة جداا ولكن لا تمكنى من التعامل مع البورصة
اولا :
البورصة المصرية
عاوز اعرف يعن اية المحافظ و صناديق الاستثمار وهل صناديق الاستثمار دى ارباحها مجزية ولما البورصة تكون واقعة بتاثر على المحافظ و صناديق الاستثمار
ولو فرضنا على سبيل المثال انى دخلت البورصة ب مبلغ 3000 جنية طبعا لو عارف بورصة وعارف تحليل كويس فى خلال اسبوع ممكن يربحوا قد اية ده طبعا بعد التحليل الفنى والكلام ده
وبرضوا سمعت ان صناديق الاسثمار دى بتعود بعائد شهرى وانا مش فاهم الكلام ده طبعا
ثانيا :
هل الفوركس فيها محافظ برضوا ولا هيا مجرد مضاربة فقط واية المميزات بين البورصة و الفوركس
احيانا بحس ان الفوركس دى اى حد بيدخلها خسران لان قريت مقال لاحد الوزراء من فترة كبيرة ان الفوركس دى ضياع للاموال وبس
وبشوف برضوا على المنتدى هنا بعض الناس بيدخل ب مبلغ 200 دولار وبيخليهم مثلا فى شهور قليلة مبالغ طائلة
لان برضوا كنت متعرف على شخص شغال فى البورصة قالى ان الوحدية الى بتعمل مبالغ طائلة هيا الفوركس
انا عاوز اعرف اية الحاجة المضمونة الى ادخل فيها بس طبعا كل واحد لية وجهة نظر بس حابب تشاركونى وجهات النظر
لانى زى ما قلت انى ناوى ادخل المجال ده وحاطط لية شهرين ااكون متقن هذا المجال بس طبعا مش بنسبة 100% لان
كل شخص بيختلف عن الاخر
ثالثا:
التحليل الفنى الى ماشى على البورصة هوا برضوا الى بيمشى على الفوركس
وعلشان ابداء اتعلم صح ابداء تحليل فنى و ابداء بكورس فوركس لانى حابب اتعلم كعلم ينفعنى و استفيد من الارباح من اى طرف افضل او الاطرفين
وهل لما اكون متمرس فى البورصة مثلا و اقرر ادخل فوركس هحتاج ادرس حجات ولا اية برضوا
عاوز بس اعرف لانى تاية فى الموضوع لانى عارف ان الموضوع مش سهل ومفيش حاجة بتيجى بالسهل لازم الواحد يتعب علشان يلاقى
ف اتمنى الاقى اجوبة للحجات واكون شاكر ليكم جزيلا جداا

عرض البوم صور eslam.shaheen  

قديم 16-12-2012, 09:37 PM
eslam.shaheen eslam.shaheen غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي استفسار من اهل الخبرة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ان شاء الله يا جماعة ناوى ادخل فى مجال البورصة عندى خلفيات بسيطة جداا ولكن لا تمكنى من التعامل مع البورصة
اولا :
البورصة المصرية
عاوز اعرف يعن اية المحافظ و صناديق الاستثمار وهل صناديق الاستثمار دى ارباحها مجزية ولما البورصة تكون واقعة بتاثر على المحافظ و صناديق الاستثمار
ولو فرضنا على سبيل المثال انى دخلت البورصة ب مبلغ 3000 جنية طبعا لو عارف بورصة وعارف تحليل كويس فى خلال اسبوع ممكن يربحوا قد اية ده طبعا بعد التحليل الفنى والكلام ده
وبرضوا سمعت ان صناديق الاسثمار دى بتعود بعائد شهرى وانا مش فاهم الكلام ده طبعا
ثانيا :
هل الفوركس فيها محافظ برضوا ولا هيا مجرد مضاربة فقط واية المميزات بين البورصة و الفوركس
احيانا بحس ان الفوركس دى اى حد بيدخلها خسران لان قريت مقال لاحد الوزراء من فترة كبيرة ان الفوركس دى ضياع للاموال وبس
وبشوف برضوا على المنتدى هنا بعض الناس بيدخل ب مبلغ 200 دولار وبيخليهم مثلا فى شهور قليلة مبالغ طائلة
لان برضوا كنت متعرف على شخص شغال فى البورصة قالى ان الوحدية الى بتعمل مبالغ طائلة هيا الفوركس
انا عاوز اعرف اية الحاجة المضمونة الى ادخل فيها بس طبعا كل واحد لية وجهة نظر بس حابب تشاركونى وجهات النظر
لانى زى ما قلت انى ناوى ادخل المجال ده وحاطط لية شهرين ااكون متقن هذا المجال بس طبعا مش بنسبة 100% لان
كل شخص بيختلف عن الاخر
ثالثا:
التحليل الفنى الى ماشى على البورصة هوا برضوا الى بيمشى على الفوركس
وعلشان ابداء اتعلم صح ابداء تحليل فنى و ابداء بكورس فوركس لانى حابب اتعلم كعلم ينفعنى و استفيد من الارباح من اى طرف افضل او الاطرفين
وهل لما اكون متمرس فى البورصة مثلا و اقرر ادخل فوركس هحتاج ادرس حجات ولا اية برضوا
عاوز بس اعرف لانى تاية فى الموضوع لانى عارف ان الموضوع مش سهل ومفيش حاجة بتيجى بالسهل لازم الواحد يتعب علشان يلاقى
ف اتمنى الاقى اجوبة للحجات واكون شاكر ليكم جزيلا جداا

قديم 16-12-2012, 09:48 PM   المشاركة رقم: 2
الكاتب
احمد صلاح
عضو ذهبى
الصورة الرمزية احمد صلاح

البيانات

الإتصالات
الحالة:
احمد صلاح غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : eslam.shaheen المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: استفسار من اهل الخبرة

اهلا بك اخى الغالى ,
نورت المنتدى...

أولا /

المحافظ الاستثماريه بتكون تجميعه للاموال ويقوم بـ استثمارها البنوك من خلال اداره الاستثمار فى البنك
وتكون عباره عن وثائق استثماريه ويكون لها انواع واسعار ويكون العائد عليها متغير
واكيد تربح وتحسر على حسب وضع الاسهم الذى دخل فيها البنك

ثانيا /

الفوركس مافهاش محافظ من شركات معتمده مصريه ولكن هناك بعض الشركات تعمل اشياء مشابهه لفكره المحافظ ولا ارشحها لك
الافضل ان تتعلم بنفسك التحليل الفنى وان تضارب على حسابك بشخصك

ثالثا /

التحليل الفنى واحد سواء كان فى الاسهم او فى البورصه
وهذا الموضوع سيساعدك لتتعلم الفرق بين البورصه والفوركس
لمن سبق له وعمل في البورصة ( من الأصعب في المتاجرة الفوركس أم البورصة ) ؟؟؟؟

وستجد فى المنتدى التعليمى دروس تعليميه للفوركس
ان شاء الله ستفيدك كثيرا

تحياتى وتمنياتى لك بالتوفيق
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

عرض البوم صور احمد صلاح  
قديم 16-12-2012, 09:48 PM
احمد صلاح احمد صلاح غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

اهلا بك اخى الغالى ,
نورت المنتدى...

أولا /

المحافظ الاستثماريه بتكون تجميعه للاموال ويقوم بـ استثمارها البنوك من خلال اداره الاستثمار فى البنك
وتكون عباره عن وثائق استثماريه ويكون لها انواع واسعار ويكون العائد عليها متغير
واكيد تربح وتحسر على حسب وضع الاسهم الذى دخل فيها البنك

ثانيا /

الفوركس مافهاش محافظ من شركات معتمده مصريه ولكن هناك بعض الشركات تعمل اشياء مشابهه لفكره المحافظ ولا ارشحها لك
الافضل ان تتعلم بنفسك التحليل الفنى وان تضارب على حسابك بشخصك

ثالثا /

التحليل الفنى واحد سواء كان فى الاسهم او فى البورصه
وهذا الموضوع سيساعدك لتتعلم الفرق بين البورصه والفوركس
لمن سبق له وعمل في البورصة ( من الأصعب في المتاجرة الفوركس أم البورصة ) ؟؟؟؟

وستجد فى المنتدى التعليمى دروس تعليميه للفوركس
ان شاء الله ستفيدك كثيرا

تحياتى وتمنياتى لك بالتوفيق
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 17-12-2012, 10:07 AM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
eslam.shaheen
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

شكرا جزيلا ليك يا استاذ / احمد على المعلومات دى

قديم 17-12-2012, 10:07 AM
عضو جديد

شكرا جزيلا ليك يا استاذ / احمد على المعلومات دى

قديم 17-12-2012, 10:14 AM   المشاركة رقم: 4
الكاتب
eslam.shaheen
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

طيب معلش يا مستر احمد هو صناديق الاستثمار وظيفتها بتكون داخلة باسهم ولا وضعها مختلف
وهل البورصة المصرية ينفع اشترى مثلا السهم و البيعوا فى نفس اليوم يعنى على فرض ان السهم ب جنية اصبح ب 2 جنية ينفع ابيع فى نفس الجلسة

وكمان الربح فى الفوركس على حسب علمى يعنى الدولار و اليوروا لو ارتفع بتربع سنتات يبقى منين الربح المهول الى الناس بتتكلم عليه

قديم 17-12-2012, 10:14 AM
عضو جديد

طيب معلش يا مستر احمد هو صناديق الاستثمار وظيفتها بتكون داخلة باسهم ولا وضعها مختلف
وهل البورصة المصرية ينفع اشترى مثلا السهم و البيعوا فى نفس اليوم يعنى على فرض ان السهم ب جنية اصبح ب 2 جنية ينفع ابيع فى نفس الجلسة

وكمان الربح فى الفوركس على حسب علمى يعنى الدولار و اليوروا لو ارتفع بتربع سنتات يبقى منين الربح المهول الى الناس بتتكلم عليه