FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تعليم الفوركس يحتوى المنتدى التعليمى على العديد من المراجع و الكتب و المؤلفات التى تساهم فى تعليم المضاربين اصول و فنون تداول العملات (الفوركس) منتدى الفوركس ، المواد التعليمية ل سوق الفوركس ، دروس ، تحيلي رقمى ، كتب ، مقالات تعليمية ، دورات فوركس مجانية ، تعليم تحليل فني ، تحليل اساسي ، موجات اليوت ، فيبوناتشي ، تعليم فوركس ، برامج التداول ، تعليم الفوركس بالفيديو ، شروحات . تعلم الفوركس , تعليم الفوركس , فيديو فوركس , افضل دورة فوركس , دورة فوركس مجانية , دورة فوركس , ربح فوركس , استراتيجية فوركس , فيديو فوركس تعليمى , فيديو فوركس و الكثير.

قديم 02-01-2012, 12:42 AM   المشاركة رقم: 21
الكاتب
Aissa
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Aissa غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : dib_card المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: استراتيجية ترك العمل و التفرغ للفوركس

أخي العزيز
ما دام عقدت العزم على احتراف الفوركس وجعله مصدر رزق أساسي فاعلم أنك في الطريق الصحيح
فقط
اصدق النية
و ثابر واعلم أن ما من مستحيل والأهم ادعوا الله أن يوفقك
متمنيا لك كل النجاح والتوفيق في مشوارك
=======================
ولا تلتفت يمينا وشمالا حتى لا تصاب بعدوى الاحباط
ركز على مشوارك

عرض البوم صور Aissa  
قديم 02-01-2012, 12:42 AM
Aissa Aissa غير متواجد حالياً
عضو جديد

أخي العزيز
ما دام عقدت العزم على احتراف الفوركس وجعله مصدر رزق أساسي فاعلم أنك في الطريق الصحيح
فقط
اصدق النية
و ثابر واعلم أن ما من مستحيل والأهم ادعوا الله أن يوفقك
متمنيا لك كل النجاح والتوفيق في مشوارك
=======================
ولا تلتفت يمينا وشمالا حتى لا تصاب بعدوى الاحباط
ركز على مشوارك

قديم 02-01-2012, 12:52 AM   المشاركة رقم: 22
الكاتب
Aissa
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Aissa غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled reda نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
يا جماعه الموضوع بمنتهي البساطه ان الفوركس دا عامل زي ممارسه الرياضه
يعني في ناس بتمارس الرياضه كهوايه و في ناس بتمارسها باحتراف عشان تكون هي مصدر دخلهم
لكم المهم انك مدام قررت تحترف الفوركس يبقي لازم انك تطور نفسك دايما و متقفش عند نقطه معينه و تقول أنا كده تمام عشان مفيش حد بيكبر علي العلم أبدا

وربنا يوفقك ان شاء الله
كلام موزون أخي الفاضل
تشكر على هذا الكلام المنطقي البسيط الجميل
وربنا يوفقه ويوفقنا أجمعين لما يحبه ويرضاه

عرض البوم صور Aissa  
قديم 02-01-2012, 12:52 AM
Aissa Aissa غير متواجد حالياً
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled reda نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
يا جماعه الموضوع بمنتهي البساطه ان الفوركس دا عامل زي ممارسه الرياضه
يعني في ناس بتمارس الرياضه كهوايه و في ناس بتمارسها باحتراف عشان تكون هي مصدر دخلهم
لكم المهم انك مدام قررت تحترف الفوركس يبقي لازم انك تطور نفسك دايما و متقفش عند نقطه معينه و تقول أنا كده تمام عشان مفيش حد بيكبر علي العلم أبدا

وربنا يوفقك ان شاء الله
كلام موزون أخي الفاضل
تشكر على هذا الكلام المنطقي البسيط الجميل
وربنا يوفقه ويوفقنا أجمعين لما يحبه ويرضاه

قديم 02-01-2012, 04:18 AM   المشاركة رقم: 23
الكاتب
archiwork
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
archiwork غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

أخى الكريم
ستجد المؤيد والمعارض لك وأيا كان رأييى الشخصى
أحب أن أقول لك بأنك مادام أتخذت هذا القرار فأنت على الدرب
لأنك تثق بقدراتك فى تحقيق أرباح منتظمة تكفل لك احتياجاتك
وإلا لكنت دخلت تسأل الأخوة هل الفوركس يمكن أن يكون عمل أساسى
وتظل متردد وحيران لأن ذلك الشخص لم يثق فى قدراته بعد والأفضل له أن ينتظر
ولكن لى سؤالين:
-ماذا ستفعل اذا أتت الرياح يوما بما لا تشتهى السفن وفقدت حساباتك لقدر الله؟
-بما أنك تعمل على عقد 1 دولار لمبلغ 150 دولار اذن ماذا ستكون قمية العقد لمبلغ 10 الاف دولار؟

عرض البوم صور archiwork  
قديم 02-01-2012, 04:18 AM
archiwork archiwork غير متواجد حالياً
موقوف

أخى الكريم
ستجد المؤيد والمعارض لك وأيا كان رأييى الشخصى
أحب أن أقول لك بأنك مادام أتخذت هذا القرار فأنت على الدرب
لأنك تثق بقدراتك فى تحقيق أرباح منتظمة تكفل لك احتياجاتك
وإلا لكنت دخلت تسأل الأخوة هل الفوركس يمكن أن يكون عمل أساسى
وتظل متردد وحيران لأن ذلك الشخص لم يثق فى قدراته بعد والأفضل له أن ينتظر
ولكن لى سؤالين:
-ماذا ستفعل اذا أتت الرياح يوما بما لا تشتهى السفن وفقدت حساباتك لقدر الله؟
-بما أنك تعمل على عقد 1 دولار لمبلغ 150 دولار اذن ماذا ستكون قمية العقد لمبلغ 10 الاف دولار؟

قديم 02-01-2012, 02:47 PM   المشاركة رقم: 24
الكاتب
Hema
عضو متميز

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Hema غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

احييك يا شريف على الموضوع الجميل

انا مؤيد جدا ان الفوركس ممكن ان يكون مصدر رزق اساسى يكفل لك كل احتياجاتك

فى ناس كرثت حياتها للفوركس واتعلمت بجد وفاتحين بيوت دلوقتى من الفوركس

فى رأيي ان اللى بيحترم الفوركس ويتفرغله هياخد منه اللى هو عاوزه اما اللى ميحترموش او بيعتبره حاجه ثانويه السوق مش هيحترمه هيكسب يومين ويخسر عشره ويرجع يلقى باللوم على السوق

يا جماعه فى مؤسسات وشركات ومحافظ استثماريه قائمه برمتها على الفوركس وغيرها من المواقع اللى بتقدم خدمات التحليلات والتوصيات كل دول ناس فاتحه بيوتها من الفوركس واحنا لسه بنقول الفوركس مينفعش يكون العمل الاساسى !!!

اللى بيعتمد على الفوركس كمصدر رزق اساسى هو دا المضارب المحترف لانه واثق من قدراته اما اللى بيقول ان الفوركس مينفعش يكون مصدر رزق اساسى هم اشباه مضاربين ومعندهمش ثقه فى قدراتهم

استراتيجيه ناجحه بنسبة 60% فأكثر + ادارة رأس مال سليمه = النجاح فى الفوركس

احلى لايك على طرحك للموضوع الرائع

بالتوفيق يا شريف باشا

عرض البوم صور Hema  
قديم 02-01-2012, 02:47 PM
Hema Hema غير متواجد حالياً
عضو متميز

احييك يا شريف على الموضوع الجميل

انا مؤيد جدا ان الفوركس ممكن ان يكون مصدر رزق اساسى يكفل لك كل احتياجاتك

فى ناس كرثت حياتها للفوركس واتعلمت بجد وفاتحين بيوت دلوقتى من الفوركس

فى رأيي ان اللى بيحترم الفوركس ويتفرغله هياخد منه اللى هو عاوزه اما اللى ميحترموش او بيعتبره حاجه ثانويه السوق مش هيحترمه هيكسب يومين ويخسر عشره ويرجع يلقى باللوم على السوق

يا جماعه فى مؤسسات وشركات ومحافظ استثماريه قائمه برمتها على الفوركس وغيرها من المواقع اللى بتقدم خدمات التحليلات والتوصيات كل دول ناس فاتحه بيوتها من الفوركس واحنا لسه بنقول الفوركس مينفعش يكون العمل الاساسى !!!

اللى بيعتمد على الفوركس كمصدر رزق اساسى هو دا المضارب المحترف لانه واثق من قدراته اما اللى بيقول ان الفوركس مينفعش يكون مصدر رزق اساسى هم اشباه مضاربين ومعندهمش ثقه فى قدراتهم

استراتيجيه ناجحه بنسبة 60% فأكثر + ادارة رأس مال سليمه = النجاح فى الفوركس

احلى لايك على طرحك للموضوع الرائع

بالتوفيق يا شريف باشا

قديم 02-01-2012, 04:32 PM   المشاركة رقم: 25
الكاتب
sord
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
sord غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

موضوع شيق تسلم يا غالي
وفعلاً نجد كثير من المحترفين متفرغين تماماً للفوركس الموضوع بحاجة الى التزام وصبر فقط

عرض البوم صور sord  
قديم 02-01-2012, 04:32 PM
sord sord غير متواجد حالياً
عضو جديد

موضوع شيق تسلم يا غالي
وفعلاً نجد كثير من المحترفين متفرغين تماماً للفوركس الموضوع بحاجة الى التزام وصبر فقط

قديم 02-01-2012, 05:31 PM   المشاركة رقم: 26
الكاتب
mohammed tamara
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mohammed tamara غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

موضوع جميل وانا كنت بفكر فيه لنفسى قبل كده مع العلم انى لسه جديد فى الفوركس فا مردتش اسبق الاحداث غير لما اتمكن منه الاول وبعد كده ( انا اللى احدد ايه اللى ينفعنى ) مش الناس هى اللى تحددلى او اعمل شئ لان 99% من الناس بتعمله فيبقى هو الصح ..اخى وحبيبى صاحب الموضوع احب اقولك ان الناس نوعين ( رعاه) و ( قطيع) فحدد من اى نوع انت ؟؟؟...ثانيا مع احترامى لكل واحد أيدك ( بما فيهم انا ) او عارضك ......ارجووووك لا تستمع لكلام الناس ( نهاااااائى) لانك لو قلدتهم ونجحت هيقولوا انت نجحت لانك قلدتنا ( وبكده هتكون ما اضفتش شئ له قيمه لحياتك ) ولو قلدتهم وخسرت ( ماحدش هينفعك ) فا فى كلتا الحالتين انت اللى هتبقى خسران مش الناس ...ثانيا اعلم ...اعلم ..ثم اعلم ان الناس هينتقدوك وفى منهم هيحبطك وغيرهم هيتهمك بالجنون وسطحيه التفكير والهبل وكل الالفاظ اللى ممكن تتخيلها فى حياتك ( طول مانت ماشى فى طريقك لتحقيق هدفك)...الغريب فى الامر ( ان نفس الناس اللى اتهمتك بالفشل او غيره هم اول الناس اللى هيطلبوا مساعدتك اول ماتكون ناجح وحققت اهدافك )....وزى مانت عارف ان فى جمييييع الاحوال الناس بتنقدك فا متهتمش بكلام حد وركز على هدفك وحققه حتى ( لو محدش قدر يحقق الشئ دا قبلك ....فكن انت الاول وكن انت المبادر ) شرط ان تكون ( مؤمن بالله ثم بقدراتك ومعك ادواااااات النجاح ).... ونصيحه احب اقولهالك كنت قرئتها لاحد الخبراء فى مجال البورصه والفوركس ( على حد قول الشخص دا ) انه لاحظ ان جميع المنتديات والمواقع العربيه والاجنبيه معظم الناس او ان صح التعبير 99% بلاش نقول 100% من الناس اللى موجوده دى ( ماحققتش شئ) وان المحترفين الحقيقين ( لا يلتفتوا لاراء الناس فيهم لانهم واثقين من انفسهم وبالتالى يمتنعوا عن دخول المواقع او يكون الدخول قليل جدا )......ملخص الكلام بقى علشان انا طولت عليك اوى

نصيحه : كن كالسيف الحاد يكسر العظام فى ( صمت) ولا تكن كالطبله تملئ الكون ضجيح وداخلها ( أجوف)

وتقبل مرورى وربنا يوفقك

ملحوظه اخيره : حد قراراتك براحتك ولكن الاهم ان تتحمل مسؤوليه قراراتك ولا تلوم غيرك لانك ( انت سيد قرارك) وانت المسؤول عن اتخاذ القرار مش الناس

عرض البوم صور mohammed tamara  
قديم 02-01-2012, 05:31 PM
mohammed tamara mohammed tamara غير متواجد حالياً
عضو جديد

موضوع جميل وانا كنت بفكر فيه لنفسى قبل كده مع العلم انى لسه جديد فى الفوركس فا مردتش اسبق الاحداث غير لما اتمكن منه الاول وبعد كده ( انا اللى احدد ايه اللى ينفعنى ) مش الناس هى اللى تحددلى او اعمل شئ لان 99% من الناس بتعمله فيبقى هو الصح ..اخى وحبيبى صاحب الموضوع احب اقولك ان الناس نوعين ( رعاه) و ( قطيع) فحدد من اى نوع انت ؟؟؟...ثانيا مع احترامى لكل واحد أيدك ( بما فيهم انا ) او عارضك ......ارجووووك لا تستمع لكلام الناس ( نهاااااائى) لانك لو قلدتهم ونجحت هيقولوا انت نجحت لانك قلدتنا ( وبكده هتكون ما اضفتش شئ له قيمه لحياتك ) ولو قلدتهم وخسرت ( ماحدش هينفعك ) فا فى كلتا الحالتين انت اللى هتبقى خسران مش الناس ...ثانيا اعلم ...اعلم ..ثم اعلم ان الناس هينتقدوك وفى منهم هيحبطك وغيرهم هيتهمك بالجنون وسطحيه التفكير والهبل وكل الالفاظ اللى ممكن تتخيلها فى حياتك ( طول مانت ماشى فى طريقك لتحقيق هدفك)...الغريب فى الامر ( ان نفس الناس اللى اتهمتك بالفشل او غيره هم اول الناس اللى هيطلبوا مساعدتك اول ماتكون ناجح وحققت اهدافك )....وزى مانت عارف ان فى جمييييع الاحوال الناس بتنقدك فا متهتمش بكلام حد وركز على هدفك وحققه حتى ( لو محدش قدر يحقق الشئ دا قبلك ....فكن انت الاول وكن انت المبادر ) شرط ان تكون ( مؤمن بالله ثم بقدراتك ومعك ادواااااات النجاح ).... ونصيحه احب اقولهالك كنت قرئتها لاحد الخبراء فى مجال البورصه والفوركس ( على حد قول الشخص دا ) انه لاحظ ان جميع المنتديات والمواقع العربيه والاجنبيه معظم الناس او ان صح التعبير 99% بلاش نقول 100% من الناس اللى موجوده دى ( ماحققتش شئ) وان المحترفين الحقيقين ( لا يلتفتوا لاراء الناس فيهم لانهم واثقين من انفسهم وبالتالى يمتنعوا عن دخول المواقع او يكون الدخول قليل جدا )......ملخص الكلام بقى علشان انا طولت عليك اوى

نصيحه : كن كالسيف الحاد يكسر العظام فى ( صمت) ولا تكن كالطبله تملئ الكون ضجيح وداخلها ( أجوف)

وتقبل مرورى وربنا يوفقك

ملحوظه اخيره : حد قراراتك براحتك ولكن الاهم ان تتحمل مسؤوليه قراراتك ولا تلوم غيرك لانك ( انت سيد قرارك) وانت المسؤول عن اتخاذ القرار مش الناس

قديم 02-01-2012, 06:43 PM   المشاركة رقم: 27
الكاتب
marcos
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
marcos غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

نيالك يا أخ dib card ربنا يديك كمان وكمان

عرض البوم صور marcos  
قديم 02-01-2012, 06:43 PM
marcos marcos غير متواجد حالياً
عضو نشيط

نيالك يا أخ dib card ربنا يديك كمان وكمان

قديم 02-01-2012, 08:17 PM   المشاركة رقم: 28
الكاتب
spedoboy
عضو فعال
الصورة الرمزية spedoboy

البيانات

الإتصالات
الحالة:
spedoboy غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

واللهي انا اؤيد وجهت نظرك ان الفوركس يبقي مصدر دخل وحيد ويتم التفرغ ليه بس زي ما انت قلت لازم خبره كافيه ....

التوقيع

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور spedoboy  
قديم 02-01-2012, 08:17 PM
spedoboy spedoboy غير متواجد حالياً
عضو فعال

واللهي انا اؤيد وجهت نظرك ان الفوركس يبقي مصدر دخل وحيد ويتم التفرغ ليه بس زي ما انت قلت لازم خبره كافيه ....

قديم 05-01-2012, 03:21 PM   المشاركة رقم: 29
الكاتب
asmaa forex
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
asmaa forex غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

انا فى الحقيقة لى رغبة فى تهنئة صاحب الموضوع فى قراره خصوصا و انه حين عرض طريق احترافه عرض معها قوانين الاحتراف
و اهمها قالك كام سنة فى الفورمس فالفورمس بجنذل كل عام الاف و يلفظ الاف خارجا لانهم لا يصلحون
هل كل الناس تصلح للتربح من مهنة طبيب؟
هل يصلح اى انسان لاحتراف مهنة مهندس معمارى؟
كم عاشق فى مصر لكرة القدم؟ كم لاعب هاوى منهم؟ كل العب هاوى منهم موهوب؟
كم لاعب منهم يستحق الاحتراف؟

هل بصلح ان تقرء 3 واللا 4 كتل طران لتشترى طائرة و تقودها؟ اذا لماذا تقرء 3 واللا 4 كت فوركس ثم تفتح حسا و تتاجر؟ لانك فى الاولى تسقط صرعا ينما فى الثانية ممكن تجى مع الهبل دوبل و تربح

و اشكرك لانى طرحت الموضوع بشكل صصحبح و خو طرقك للاحتراف و لم تسئل السال الساذج اياه
هل يمكن احتراف الفوركس
لاننا فى مصر نرى من يخترف تجارة الاسهم ذات معدل التداول ال 30 مليون دولار يوميا بينما فى سوق تداوله اليومى 3000000 مليون دولار و لا يصلح للعمل ه حق غير النخبة و المحترفين نسئل السؤال الساذج هل بصلح الفوركي للاحتراف؟
لو لم يصلح احتراف عمل سيولتخ 3000000 مليون دولار يوميا و متويط حركة ازواجه الرئيسية يوميا متوسط900 نقطة ويميا لك ان تقتنص منها بكفائتك و خرتك ما تشاء
هل بصلح مجال اخر للاحتراف اكثر من هذا؟ اعتقد انه سال لا يحتاج لاجابة!!!!!!!

عرض البوم صور asmaa forex  
قديم 05-01-2012, 03:21 PM
asmaa forex asmaa forex غير متواجد حالياً
عضو جديد

انا فى الحقيقة لى رغبة فى تهنئة صاحب الموضوع فى قراره خصوصا و انه حين عرض طريق احترافه عرض معها قوانين الاحتراف
و اهمها قالك كام سنة فى الفورمس فالفورمس بجنذل كل عام الاف و يلفظ الاف خارجا لانهم لا يصلحون
هل كل الناس تصلح للتربح من مهنة طبيب؟
هل يصلح اى انسان لاحتراف مهنة مهندس معمارى؟
كم عاشق فى مصر لكرة القدم؟ كم لاعب هاوى منهم؟ كل العب هاوى منهم موهوب؟
كم لاعب منهم يستحق الاحتراف؟

هل بصلح ان تقرء 3 واللا 4 كتل طران لتشترى طائرة و تقودها؟ اذا لماذا تقرء 3 واللا 4 كت فوركس ثم تفتح حسا و تتاجر؟ لانك فى الاولى تسقط صرعا ينما فى الثانية ممكن تجى مع الهبل دوبل و تربح

و اشكرك لانى طرحت الموضوع بشكل صصحبح و خو طرقك للاحتراف و لم تسئل السال الساذج اياه
هل يمكن احتراف الفوركس
لاننا فى مصر نرى من يخترف تجارة الاسهم ذات معدل التداول ال 30 مليون دولار يوميا بينما فى سوق تداوله اليومى 3000000 مليون دولار و لا يصلح للعمل ه حق غير النخبة و المحترفين نسئل السؤال الساذج هل بصلح الفوركي للاحتراف؟
لو لم يصلح احتراف عمل سيولتخ 3000000 مليون دولار يوميا و متويط حركة ازواجه الرئيسية يوميا متوسط900 نقطة ويميا لك ان تقتنص منها بكفائتك و خرتك ما تشاء
هل بصلح مجال اخر للاحتراف اكثر من هذا؟ اعتقد انه سال لا يحتاج لاجابة!!!!!!!