FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

الارشيف يتم تخزين المواضيع القديمة و المؤرشفة

موضوع مغلق

قديم 17-11-2013, 08:56 PM   المشاركة رقم: 91
الكاتب
محمد السيد صالح
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
محمد السيد صالح غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : menato المنتدى : الارشيف
افتراضي رد: أبحث عن حقي مع شركة FXDD وأرجو تفاعل الجميع

السلام عليكم اولا احب ان اشكر ادارة المنتدى على بقاء هذا الموضوع مفتوح لان رب ضارة نافعة وهذة لا تعنى شماتة لصاحب الموضوع والقضية لانى والله من كل قلبى اتمنى ان يحصل على حقة ان كان لة حق وان يعوض علية ان كان غير ذلك ولكن اتمنى للموضع ان ينتهى عاجلا لاني قد اوشكت على فتح حساب بعد تدريب و دراسة قرابه الثمانى شهور ومش عايز بعد كل دا افقد الثقة واخاف بالشكل دا من وقوعى فى اى شباك(ياعم اسامة المشرح مش ناقصة) فاهمنى؟

عرض البوم صور محمد السيد صالح  
قديم 17-11-2013, 08:56 PM
محمد السيد صالح محمد السيد صالح غير متواجد حالياً
عضو جديد

السلام عليكم اولا احب ان اشكر ادارة المنتدى على بقاء هذا الموضوع مفتوح لان رب ضارة نافعة وهذة لا تعنى شماتة لصاحب الموضوع والقضية لانى والله من كل قلبى اتمنى ان يحصل على حقة ان كان لة حق وان يعوض علية ان كان غير ذلك ولكن اتمنى للموضع ان ينتهى عاجلا لاني قد اوشكت على فتح حساب بعد تدريب و دراسة قرابه الثمانى شهور ومش عايز بعد كل دا افقد الثقة واخاف بالشكل دا من وقوعى فى اى شباك(ياعم اسامة المشرح مش ناقصة) فاهمنى؟

قديم 17-11-2013, 08:56 PM   المشاركة رقم: 92
الكاتب
amindesetif
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
amindesetif غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rany82 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
فعلاً إذا بدقق بالأرقام بتشوف كوارث هل هالشي معقول ومنطقي لاحظ بالصورة الصفقة اغلقت على سعر بعيد حوالي 300 نقطة عن سعر السوق على المنصة لي انا كاتب الرينج وين كان بدقيقة الخبر وإذا بتدقق اكتر بتنصدم بأول صفقتين فوق على الإسترالي ين أغلقت كذلك على بعد خيالية وبعيدها عن الوقع بعد خيالي وكتبت على الصورة الرينج لحظة الخبر واقصى حد لخسارة الصفقتين لازم يكون 1500 دولار خسارة وليس 2575 بس في نقطة اثيرت قبل حبيت وضحها هي الصفقة المغلقة يدوياً كما يقول الأخ ويعتقد بأن خسارته بسببها إذا بدقق على رقم اورد الإغلاق وبتلاحظ انه بعد اغلاق الهيدج او بنفس الوقت يعني في صفقات اغلقت قبلها فقط للتوضيح
اخي صاحب الموضوع دقق على برنامجك مظبوت وقم بحفظ تقرير عن رصيد حسابك حتى لا يتم تصحيح كل هذه الكوارث. وانشالله بيرجعلك حقك
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم
بارك الله فيك اخى الكريم لم انتبه الى ذلك
اعتقد انه هناك مشكلة حدثت في المنصة ادت الى وجود اسعار خاطئة بشكل كبير
و لكن للاسف هناك من يعتبر ان الموضوع هو موضوع السبريد المتحرك او موضوع ادارة راس المال
و لم يهتم احد بملاحظة اسعار الاغلاق

عرض البوم صور amindesetif  
قديم 17-11-2013, 08:56 PM
amindesetif amindesetif غير متواجد حالياً
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rany82 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
فعلاً إذا بدقق بالأرقام بتشوف كوارث هل هالشي معقول ومنطقي لاحظ بالصورة الصفقة اغلقت على سعر بعيد حوالي 300 نقطة عن سعر السوق على المنصة لي انا كاتب الرينج وين كان بدقيقة الخبر وإذا بتدقق اكتر بتنصدم بأول صفقتين فوق على الإسترالي ين أغلقت كذلك على بعد خيالية وبعيدها عن الوقع بعد خيالي وكتبت على الصورة الرينج لحظة الخبر واقصى حد لخسارة الصفقتين لازم يكون 1500 دولار خسارة وليس 2575 بس في نقطة اثيرت قبل حبيت وضحها هي الصفقة المغلقة يدوياً كما يقول الأخ ويعتقد بأن خسارته بسببها إذا بدقق على رقم اورد الإغلاق وبتلاحظ انه بعد اغلاق الهيدج او بنفس الوقت يعني في صفقات اغلقت قبلها فقط للتوضيح
اخي صاحب الموضوع دقق على برنامجك مظبوت وقم بحفظ تقرير عن رصيد حسابك حتى لا يتم تصحيح كل هذه الكوارث. وانشالله بيرجعلك حقك
السلام عليكم
بارك الله فيك اخى الكريم لم انتبه الى ذلك
اعتقد انه هناك مشكلة حدثت في المنصة ادت الى وجود اسعار خاطئة بشكل كبير
و لكن للاسف هناك من يعتبر ان الموضوع هو موضوع السبريد المتحرك او موضوع ادارة راس المال
و لم يهتم احد بملاحظة اسعار الاغلاق

قديم 17-11-2013, 10:21 PM   المشاركة رقم: 93
الكاتب
rany82
عضو فعال

البيانات

الإتصالات
الحالة:
rany82 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اهلا بك اخى..
هذه هى سياسة المارجن كول فى الميتاتريدر انه يغلق العقود على اسعار افتتاحها و يسوى باقى العقود لتكون الناتج النهائى هو الخسارة الاجمالية الموجودة فى الحساب اصلا.
الشركة لن تغير شيئ و لن تستطيع اصلا و ليست بحاجة الى هذا من الاساس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
و هو ما سنقوم بشرحه بالتفصيل بعد انتهاء هذا الموضوع على خير لنتعلم سويا هذا الامر و يكون مفيدا للجميع..

اما بخصوص استفسار الاخ على عن السبريد فهذه الصورة تم ارسالها للدكتور عمر من سيرفر الشركة توضح السبريد اثناء اغلاق كل الصفقات و لكن لم يتسنى له اضافتها هنا فى الموضوع

تقبل تحياتى
عفواً دكتور أنا عم بحكي عن شي وانت فهمت شي تاني انا ما عم بحكي عن سبريد 10 أو 20 نقطة هيدا سلمنا كلنا فيه وأمرنا لله ممكن تصير وقت الأخبار وصارت معي مع شركة أخرى بس هون ما عد شغلت سبريد في صفقتين بيع وشراء تم إغلاقهم على بعد 300 و400 نقطة عن السعر وقت كان السبريد عالي ولنقل 30 مو 20 لأزم يتم إغلاقهم على سعر بين 94,75 و 95,7 وليس عند 90 و 92 هيدا نتج عنه 1000 دولار خسارة إكتر بعتقد هيدا ما خصه بنظام الهيدج وإلا كانو أغلقو على سعر الدخول متل الأوامر الباقية وإذا هيدا نظام هيدج بعتذر عن التعبير بس إجري بهيك نظام . بعدين في شي بتمنى تركز عليه بمداخلاتك الشركة في مالطة وليست في امريكا حتى لو كانت الشركة الأم بأمريكا هيدا ما بيعني بيتبعو نفس القوانيين وإذا فرع أمريكا محترم ليس بالضرورة يكون فرع مالطا نفس الشي وفي كتير امثلة وخدها مني عن تجربة في فرق من السما للأرض بين أف إكس سي أم أمريكا وفرع لبنان وأنا أكلت كم من فرع لبنان ب 1300 دولار كل هالفروع بيفتحوها بس للضحايا العرب لي متلنا ودمتم

عرض البوم صور rany82  
قديم 17-11-2013, 10:21 PM
rany82 rany82 غير متواجد حالياً
عضو فعال

اهلا بك اخى..
هذه هى سياسة المارجن كول فى الميتاتريدر انه يغلق العقود على اسعار افتتاحها و يسوى باقى العقود لتكون الناتج النهائى هو الخسارة الاجمالية الموجودة فى الحساب اصلا.
الشركة لن تغير شيئ و لن تستطيع اصلا و ليست بحاجة الى هذا من الاساس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
و هو ما سنقوم بشرحه بالتفصيل بعد انتهاء هذا الموضوع على خير لنتعلم سويا هذا الامر و يكون مفيدا للجميع..

اما بخصوص استفسار الاخ على عن السبريد فهذه الصورة تم ارسالها للدكتور عمر من سيرفر الشركة توضح السبريد اثناء اغلاق كل الصفقات و لكن لم يتسنى له اضافتها هنا فى الموضوع

تقبل تحياتى
عفواً دكتور أنا عم بحكي عن شي وانت فهمت شي تاني انا ما عم بحكي عن سبريد 10 أو 20 نقطة هيدا سلمنا كلنا فيه وأمرنا لله ممكن تصير وقت الأخبار وصارت معي مع شركة أخرى بس هون ما عد شغلت سبريد في صفقتين بيع وشراء تم إغلاقهم على بعد 300 و400 نقطة عن السعر وقت كان السبريد عالي ولنقل 30 مو 20 لأزم يتم إغلاقهم على سعر بين 94,75 و 95,7 وليس عند 90 و 92 هيدا نتج عنه 1000 دولار خسارة إكتر بعتقد هيدا ما خصه بنظام الهيدج وإلا كانو أغلقو على سعر الدخول متل الأوامر الباقية وإذا هيدا نظام هيدج بعتذر عن التعبير بس إجري بهيك نظام . بعدين في شي بتمنى تركز عليه بمداخلاتك الشركة في مالطة وليست في امريكا حتى لو كانت الشركة الأم بأمريكا هيدا ما بيعني بيتبعو نفس القوانيين وإذا فرع أمريكا محترم ليس بالضرورة يكون فرع مالطا نفس الشي وفي كتير امثلة وخدها مني عن تجربة في فرق من السما للأرض بين أف إكس سي أم أمريكا وفرع لبنان وأنا أكلت كم من فرع لبنان ب 1300 دولار كل هالفروع بيفتحوها بس للضحايا العرب لي متلنا ودمتم

قديم 17-11-2013, 10:53 PM   المشاركة رقم: 94
الكاتب
menato
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
menato غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bogy_king نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طيب ولو سمحتم لي بالتدخل واعرض رأي عليكم

اولا من البداية خالص الاخ صاحب الموضوع menato تسرع بعض الشئ في عرض الموضوع وحتي بعد العرض انا اجد ان الاسلوب المستخدم في الحوار غير جيد بالمرة ويعتمد علي بعض التطاولات المخفية وشايف الموضع فعلا كبر شوية واخد حق وقت مش حقة بصراحة ومن وجهة نظري ولكل وجة نظر

دي حاجة الحاجة التانية وهو انه اصلا من البداية ومش عامل حساب للمرجن الخاص بيه ومش ماشي بخطط لإدارة رأس المال

ثالثا كان المفرووض menato من الاول يعرف ايه اقصي سبيرد ممكن يكون في الشركة ساعة الخير وعلية يقدر يفتح كل الصفقات اللي يقدر يفتحها ويحافظ علي المارجن لان دا طبعا بيكون غصب عن الشركة لانها بتاخد اسعار من البنك

يعني انت مثلا لو بتاجر عادي خالص مش هيدج ماكنش هايفرق معاك اي حاجة من الكلام ده

ثالثا حل الموضوع بكل سهولة وكان من الاول خالص لما الدكتورة اسامة كلمك كنت ممكن تعرض علية انه يرجع لك الاوامر اللي كانت مفتوحة ويرجع كل المراكز اللي كان شغالة اعتقد هذا اقصي ما بوسعة واقصي ما بوسع الشركة فعله

فبكدا الشركة مش نصابة ولا بتتلاعب خالص بالاسعار ولا المنتدي مشترك معاها وبيساعدها دا من وجه نظري ومن اللي شوفتة

لان الموضوع ده حصل قبل كده مع شركة ما امام عيني وتم ارجاع المراكز المفتوحة للعميل قبل الخبر وخلاص وتم حل المشكلة

هنا بتكلم عن مشكلة اصلا اصلا من الاول العميل هو اللي تسبب فيها مش الشركة فاتح امر عادي خالص مش هيدج واتركة لمدي الحياة استحالة السيرفر ولا الشركة هاتدخل فيها

والله دا كله كلمة وشهادة حق ومش ال 2000 دولار ولا 100 الف دولار بتوعنا اللي هايغنو اف اكس دي دي يا جماعة فعلا الشركة عملاقة وفيها عملاء وماحفظ ضخمة بمعني الكلمة وبتعمل ندوات وزيارات وبتصرف اكتر من المبالغ التافهة دي

دا كفاية رعاية الفورميلا

مش اي كلام يتقال وخلاص

عفوا هذه وجه نظري والمنتدي لا يلام ولا اف اكس دي دي تلا في شئ

وان شاء الله يا menato الدكتور اسامة يحل الموضوع و ترجع المراكز اللي كانت مفتوحة وتتحل المشكلة لان لا يوجد حل سوي ذلك

تحياتي
أخي الكريم ، شكراً لردك ولكني لم أضع الموضوع إلا بعد مناقشة الشركه والدعم الفني هنا والدكتور أسامه عادل علي الإيميل وهو بنفسه اللي قال إفتح موضوع
وبالنسبه لمسألة التجريح .. فأنا أعتذر مقدما إن كنت أخطأت في شخص أي واحد ولكن أرجو إرفاق الكلام الجارح حتي أعتذر عنه بكل وضوح ، غرضي ليس النيل من شخص د أسامه فهو إنسان فاضل . غرضي هو الحصول علي حقي وفقط

أخي الكريم .. ليس هناك حد أقصي للإسبريد في الشركه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة وأنا مضطلع عالكلام دا من قبل ما أتاجر
ولكن يبدو أنك تابعت جزء من الموضوع وعلقت عليه ونسيت الجزء الآخر
وأنا نوهت في آخر الموضوع ان اللي عايز ينتقد ياريت يذكر كل المشاكل ويفندها
هل عندك رد علي نقطة from# ؟ أو رد علي اتساع الاسبريد بالتساوي ؟ أو رد علي زيادة الرصيد؟

من السهل جداً معالجة مشكله واحده والدخول في أسبابها ولكن المشاكل دي كلها مكمله لبعضها والدليل القاطع علي كل شيء هي صفقة ال from # وانا هاشرح معناها شرح وافي في أحد الردود حتي تتبين الحقيقه للجميع

ثالثاً
انا طالبت الدكتور أسامه انه يرجع الصفقات المفتوحه في الرسايل بيني وبينه .. وهو تجاهل طلبي أو مخدش باله منه..
ودا كان أول كلمه قلتهاله لما قالي ايه حل المشكله من وجهة نظرك ومقلتش غيرها أصلاً ومش هاقبل بغيرها
وانا كتبت كدا في الردود بتاعتي الظاهر حضرتك مخدتش بالك بس

وموضوعي فعلاً هو مين يغني الشركه ومين يفقرها ، ربنا يزيدهم ، بس انا حصل تلاعب في حسابي ولو في 10 دولار .. لازم الشركه تعالجلي المشكله ولا عايزني أشوف حقي بيضيع وأسكت عليه ؟ ..

عرض البوم صور menato  
قديم 17-11-2013, 10:53 PM
menato menato غير متواجد حالياً
عضو جديد

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طيب ولو سمحتم لي بالتدخل واعرض رأي عليكم

اولا من البداية خالص الاخ صاحب الموضوع menato تسرع بعض الشئ في عرض الموضوع وحتي بعد العرض انا اجد ان الاسلوب المستخدم في الحوار غير جيد بالمرة ويعتمد علي بعض التطاولات المخفية وشايف الموضع فعلا كبر شوية واخد حق وقت مش حقة بصراحة ومن وجهة نظري ولكل وجة نظر

دي حاجة الحاجة التانية وهو انه اصلا من البداية ومش عامل حساب للمرجن الخاص بيه ومش ماشي بخطط لإدارة رأس المال

ثالثا كان المفرووض menato من الاول يعرف ايه اقصي سبيرد ممكن يكون في الشركة ساعة الخير وعلية يقدر يفتح كل الصفقات اللي يقدر يفتحها ويحافظ علي المارجن لان دا طبعا بيكون غصب عن الشركة لانها بتاخد اسعار من البنك

يعني انت مثلا لو بتاجر عادي خالص مش هيدج ماكنش هايفرق معاك اي حاجة من الكلام ده

ثالثا حل الموضوع بكل سهولة وكان من الاول خالص لما الدكتورة اسامة كلمك كنت ممكن تعرض علية انه يرجع لك الاوامر اللي كانت مفتوحة ويرجع كل المراكز اللي كان شغالة اعتقد هذا اقصي ما بوسعة واقصي ما بوسع الشركة فعله

فبكدا الشركة مش نصابة ولا بتتلاعب خالص بالاسعار ولا المنتدي مشترك معاها وبيساعدها دا من وجه نظري ومن اللي شوفتة

لان الموضوع ده حصل قبل كده مع شركة ما امام عيني وتم ارجاع المراكز المفتوحة للعميل قبل الخبر وخلاص وتم حل المشكلة

هنا بتكلم عن مشكلة اصلا اصلا من الاول العميل هو اللي تسبب فيها مش الشركة فاتح امر عادي خالص مش هيدج واتركة لمدي الحياة استحالة السيرفر ولا الشركة هاتدخل فيها

والله دا كله كلمة وشهادة حق ومش ال 2000 دولار ولا 100 الف دولار بتوعنا اللي هايغنو اف اكس دي دي يا جماعة فعلا الشركة عملاقة وفيها عملاء وماحفظ ضخمة بمعني الكلمة وبتعمل ندوات وزيارات وبتصرف اكتر من المبالغ التافهة دي

دا كفاية رعاية الفورميلا

مش اي كلام يتقال وخلاص

عفوا هذه وجه نظري والمنتدي لا يلام ولا اف اكس دي دي تلا في شئ

وان شاء الله يا menato الدكتور اسامة يحل الموضوع و ترجع المراكز اللي كانت مفتوحة وتتحل المشكلة لان لا يوجد حل سوي ذلك

تحياتي
أخي الكريم ، شكراً لردك ولكني لم أضع الموضوع إلا بعد مناقشة الشركه والدعم الفني هنا والدكتور أسامه عادل علي الإيميل وهو بنفسه اللي قال إفتح موضوع
وبالنسبه لمسألة التجريح .. فأنا أعتذر مقدما إن كنت أخطأت في شخص أي واحد ولكن أرجو إرفاق الكلام الجارح حتي أعتذر عنه بكل وضوح ، غرضي ليس النيل من شخص د أسامه فهو إنسان فاضل . غرضي هو الحصول علي حقي وفقط

أخي الكريم .. ليس هناك حد أقصي للإسبريد في الشركه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة وأنا مضطلع عالكلام دا من قبل ما أتاجر
ولكن يبدو أنك تابعت جزء من الموضوع وعلقت عليه ونسيت الجزء الآخر
وأنا نوهت في آخر الموضوع ان اللي عايز ينتقد ياريت يذكر كل المشاكل ويفندها
هل عندك رد علي نقطة from# ؟ أو رد علي اتساع الاسبريد بالتساوي ؟ أو رد علي زيادة الرصيد؟

من السهل جداً معالجة مشكله واحده والدخول في أسبابها ولكن المشاكل دي كلها مكمله لبعضها والدليل القاطع علي كل شيء هي صفقة ال from # وانا هاشرح معناها شرح وافي في أحد الردود حتي تتبين الحقيقه للجميع

ثالثاً
انا طالبت الدكتور أسامه انه يرجع الصفقات المفتوحه في الرسايل بيني وبينه .. وهو تجاهل طلبي أو مخدش باله منه..
ودا كان أول كلمه قلتهاله لما قالي ايه حل المشكله من وجهة نظرك ومقلتش غيرها أصلاً ومش هاقبل بغيرها
وانا كتبت كدا في الردود بتاعتي الظاهر حضرتك مخدتش بالك بس

وموضوعي فعلاً هو مين يغني الشركه ومين يفقرها ، ربنا يزيدهم ، بس انا حصل تلاعب في حسابي ولو في 10 دولار .. لازم الشركه تعالجلي المشكله ولا عايزني أشوف حقي بيضيع وأسكت عليه ؟ ..

قديم 17-11-2013, 10:55 PM   المشاركة رقم: 95
الكاتب
menato
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
menato غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

والله المقصود بس مش إسائة ابدا بس هو اسلوبة عنيف وشديد انا مقدرة وحاسس باللي هو فية وهاتتحل ان شاء الله

وكمان اقصد ان الشركة بتنفق اموال كثييرة ومن اوقي الشركات ودي حقيقة بس عادي ممكن سيستم يتعطل يقف يتلف يحصل في اي مشكلة بسيطة وتتحل وبيكون في تحديثات ممكن تتسبب في اخطاء بسيطة تحصل مرة وماتتكررش

عادي ياعني بالصدفة حصلت مع مانتو او نصيبه او عدم تقدير للنسب بس

وشكراا
للمره الثانيه أختي الكريمه والدكتور أسامه يشهد
أنا لم أفتح الموضوع إلا بعد مراسلة الشركه ومراسلة الدعم الفني هنا ومراسلة الدكتور أسامه وكلهم صمموا إنهم صح وأنا غلطان
فمكنش ادامي وسيله غير اني أفتح موضوع في المنتدي هنا قبل التصعيد

عرض البوم صور menato  
قديم 17-11-2013, 10:55 PM
عضو جديد

والله المقصود بس مش إسائة ابدا بس هو اسلوبة عنيف وشديد انا مقدرة وحاسس باللي هو فية وهاتتحل ان شاء الله

وكمان اقصد ان الشركة بتنفق اموال كثييرة ومن اوقي الشركات ودي حقيقة بس عادي ممكن سيستم يتعطل يقف يتلف يحصل في اي مشكلة بسيطة وتتحل وبيكون في تحديثات ممكن تتسبب في اخطاء بسيطة تحصل مرة وماتتكررش

عادي ياعني بالصدفة حصلت مع مانتو او نصيبه او عدم تقدير للنسب بس

وشكراا
للمره الثانيه أختي الكريمه والدكتور أسامه يشهد
أنا لم أفتح الموضوع إلا بعد مراسلة الشركه ومراسلة الدعم الفني هنا ومراسلة الدكتور أسامه وكلهم صمموا إنهم صح وأنا غلطان
فمكنش ادامي وسيله غير اني أفتح موضوع في المنتدي هنا قبل التصعيد

قديم 17-11-2013, 11:02 PM   المشاركة رقم: 96
الكاتب
menato
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
menato غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

الاخ العزيز احمد body_king
شكرا على مداخلتك..
عندما تخسر حسابك او جزء منه لا تنظر الى الشركة ان لديها و لديها و انها و انها انت تفكر فقط كيف ان الشركة تلاعبت معى..
هذا ليس فيديو جيم هذا سوق يتحرك و اسهل ما تعلق عليه اى خطأ هو الشركة اولا ثم السوق ثم نفسك فى النهاية..

الدكتور عمر انسان راقى و محترم و انا اقدر انزعاجه حيال الامر و نتقبل اى نقد بصدر رحب و لا نعير اهتماما لاى كلام بين السطور يقصد به اى شيئ فما يهمنا هو حل مشاكل العملاء بغض النظر عن ما رايهم فينا..

الدكتور عمر يعتقد ان الشركات تسرق العملاء باغلاق صفقات يدويا من على حساباتهم و تترك ادلة دامغة ورائها هو ما اود ان اقنعه به,ان هذا الزمن قد ولى من زمن و ان من يريد ان يسرق العملاء لديه طرق اكثر تطورا من هذه الاشياء و لن يستطيع معها ان يكتشفها الا ما شاء ربى.

و هدف الموضوع هو انه مفيد تماما لباقى الاعضاء لتعلم اليات المارجن كول و كيفية حدوثه و شرح اليات اغلاقه على منصة الميتاتريدر و ما هى المخاطر المترتبة على الهيدج القريب من تسييل الحساب و سوف نقوم بفتح موضوع مستقل لشرح الامر بعد الانتهاء من هذا الموضوع ليكون المناقشة مفيدة و لها معنى.

تقبل تحياتى..
مش عارف ليه دايماً يا دكتور أسامه بتحسسني إني لسه شغال فوركس أول إمبارح وإنك بس اللي فاهم !
يا دكتور أسامه انا مكلمتكش او كلمت الدعم الفني الا عشان فيه أشياء مش مفهومه حصلت في الحساب وحابب أفهمها
وتقدر حضرتك تراجع الحساب قبل المارجن كول
كان فيه 3 صفقات خسروا من اصل حوالي 30 صفقه ، مكلمتكش فيهم لأني عارف إن الشركه لها الحق في انها تحتسب الخساره لأنها ببساطه خساره طبيعيه !

وأظن إن من حق أي حد يفهم ليه حصل مارجن كول لحسابه ولو شك في تلاعب يقول عليه

بالنسبه لمسألة الأدله والسرقه
أنا مش بعتقد حاجا يا دكتور أسامه وهاتلي رد قلت فيه إني بعتقد ، أنا قلت فيه حاجا مش مفهومه في الحساب فهمهاني ولما لقيتك بترد ردود عليا غير معقوله ومره تقولي
"هذا الكلام كله ارهاصات"
بدون حتي ما تبين سبب إنه إرهاصات
والاخري تقول "لو الفلوس الزياده دي مضايقاك هنشيلها منك"
دي بجد ردود متخرجش من ناس في السوق بقالها سنين وتشكك أي حد في إنه بيتعامل مع شركه غير محترفه
فرضاً واحد غيري مش فاهم قالك آه شيلها عشان هي مش من حقي الفلوس دي ... كنت هتشيلها ؟

يا دكتور أسامه أنا كل اللي طلبته شرح يسمن أو يغني من جوع أو يقنع الناس اللي فاهمه في الفوركس .. الحساب دا حصل كل اللي حصل فيه دا إزاي ولحد الآن موصلناش رد وافي ..

عرض البوم صور menato  
قديم 17-11-2013, 11:02 PM
عضو جديد

الاخ العزيز احمد body_king
شكرا على مداخلتك..
عندما تخسر حسابك او جزء منه لا تنظر الى الشركة ان لديها و لديها و انها و انها انت تفكر فقط كيف ان الشركة تلاعبت معى..
هذا ليس فيديو جيم هذا سوق يتحرك و اسهل ما تعلق عليه اى خطأ هو الشركة اولا ثم السوق ثم نفسك فى النهاية..

الدكتور عمر انسان راقى و محترم و انا اقدر انزعاجه حيال الامر و نتقبل اى نقد بصدر رحب و لا نعير اهتماما لاى كلام بين السطور يقصد به اى شيئ فما يهمنا هو حل مشاكل العملاء بغض النظر عن ما رايهم فينا..

الدكتور عمر يعتقد ان الشركات تسرق العملاء باغلاق صفقات يدويا من على حساباتهم و تترك ادلة دامغة ورائها هو ما اود ان اقنعه به,ان هذا الزمن قد ولى من زمن و ان من يريد ان يسرق العملاء لديه طرق اكثر تطورا من هذه الاشياء و لن يستطيع معها ان يكتشفها الا ما شاء ربى.

و هدف الموضوع هو انه مفيد تماما لباقى الاعضاء لتعلم اليات المارجن كول و كيفية حدوثه و شرح اليات اغلاقه على منصة الميتاتريدر و ما هى المخاطر المترتبة على الهيدج القريب من تسييل الحساب و سوف نقوم بفتح موضوع مستقل لشرح الامر بعد الانتهاء من هذا الموضوع ليكون المناقشة مفيدة و لها معنى.

تقبل تحياتى..
مش عارف ليه دايماً يا دكتور أسامه بتحسسني إني لسه شغال فوركس أول إمبارح وإنك بس اللي فاهم !
يا دكتور أسامه انا مكلمتكش او كلمت الدعم الفني الا عشان فيه أشياء مش مفهومه حصلت في الحساب وحابب أفهمها
وتقدر حضرتك تراجع الحساب قبل المارجن كول
كان فيه 3 صفقات خسروا من اصل حوالي 30 صفقه ، مكلمتكش فيهم لأني عارف إن الشركه لها الحق في انها تحتسب الخساره لأنها ببساطه خساره طبيعيه !

وأظن إن من حق أي حد يفهم ليه حصل مارجن كول لحسابه ولو شك في تلاعب يقول عليه

بالنسبه لمسألة الأدله والسرقه
أنا مش بعتقد حاجا يا دكتور أسامه وهاتلي رد قلت فيه إني بعتقد ، أنا قلت فيه حاجا مش مفهومه في الحساب فهمهاني ولما لقيتك بترد ردود عليا غير معقوله ومره تقولي
"هذا الكلام كله ارهاصات"
بدون حتي ما تبين سبب إنه إرهاصات
والاخري تقول "لو الفلوس الزياده دي مضايقاك هنشيلها منك"
دي بجد ردود متخرجش من ناس في السوق بقالها سنين وتشكك أي حد في إنه بيتعامل مع شركه غير محترفه
فرضاً واحد غيري مش فاهم قالك آه شيلها عشان هي مش من حقي الفلوس دي ... كنت هتشيلها ؟

يا دكتور أسامه أنا كل اللي طلبته شرح يسمن أو يغني من جوع أو يقنع الناس اللي فاهمه في الفوركس .. الحساب دا حصل كل اللي حصل فيه دا إزاي ولحد الآن موصلناش رد وافي ..

قديم 17-11-2013, 11:12 PM   المشاركة رقم: 97
الكاتب
menato
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
menato غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

[QUOTE=ahmad.sla;572997]

السلام عليكم

انا اضم صوتي لدكتور اسامة , وكل من يجادل في الموضوع , اعتبره مبتدأ جدا في الفوركس, لسببين تافهين :

الأول :

لو فرضنا ان حسابي في اي شركة وساطة 100 دولار

وقمت بفتح صفقة على باوند ين بلوت عالي بالنسبة لرصيدي وليكن 0.05

سيحجز وسيطي 40 دولار هامش حسب العقد الذي بيننا

لو فرضنا تحرك السعر عكس المتوقع وخسرت 40 دولار

اصبح هامشي المتوفر للتداول 20 دولار فقط

نفرض خوفا مني اني قمت بالدخول بصفقة هيدج بنفس قيمة الصفقة الاولى بلوت 0.05 لكن عكس

طبعا هنا ما الذي يحدث :

سوف اقوم بتحرير الهامش المحجوز من قبل والذي هو 40 لاستفيد منه في المضاربة

ولدي خسارة 40 كما ذكرنا

ونفرض ان السبريد كان 4 نكون خسرنا في فتح كل صفقة 2 دولار

وبالتالي : أصبحت النتيجة كالتالي :

صفقتين هيدج + رصيد (100 - 40 - 4 = 56 دولار )

اي ان مجرد انك قمت بفتح صفقة هيدج معناه انك اوقفت الخسارة فقط

وليس معناه ان رصيدك ما زال 100 دولار بل رصيدك فعليا 56 دولار
أخي الكريم جوهر المناقشه هنا ليس هو هل أنا خسران أو كسبان ، جوهر المناقشه .. هل تلاعبت الشركه بحسابي أم لأ

فرضاً إني خسران .. هل تلاعب الشركه بحسابي وانا خسران مبرر إني أقبل بتلاعبهم دا ؟؟؟

ثانيا :

نفرض ان قمت بالدخول بلوت عالي مرة اخرى بنفس القيمة السابقة :

وعكس عليك السعر 5 دولار

فخوفا قمت بفتح هيديج ثاني

تكون النتائج

56 - 5 - 4 = 47 دولار

وكذا

يعني فتح صفقة هيدج لا يعني انك قمت بحفظ 100 دولار

بل معناه انك اوقفت الخسارة وصيدك في ضمور

أنا كان في حسابي 2000 دولار ... ووصل الحساب ل 500 .. واضفت 4000 ووصل ل 540 ... وكنت هاضيف مبالغ تانيه لأن كدا كدا باذن الله هافك الهيدج والصفقات المتسلبه دي كلها كانت هتكون صفر أو موجب

ولكن برده مش موضوع مناقشتنا هل أنا خسران أو كسبان أو شغال صح أو غلط أو محترف أو مبتديء ... موضوع المناقشه الأساسي .. هل الشركه تلاعبت بالحساب أم لأ !

ناتي للاخ المعترض على مصير امواله

انا فهمت انه فاتح صفقات هيدج وان المتبقي من حسابه على ما اظن 500 او 600 دولار

وتفكيره في 12000 دولار التي فتح عليها صفقات الهيدج

ونقول له ان الهيدج ليس رصيدك ال 12000 , بل هو ما خسرته من ال 12000 واوقفت الخسارة عنده

فكيف تطالب باموال قد خسرتها

قد يقول قائل لم اخسرها بل هي محجوزه عند الوسيط

نعم لكن هناك مبدأ بسيط في الفوركس

يقول من حق الوسيط وقف كل صفقاتك وسحب الهامش عندما يصل رصيدك لدرجة الصفر

طيب انت تقول هنا

رح اسلم معك واقول اني صفقات الهيدج اعتبرها خسارة طيب ال 700 دولار الباقية اين هي

وهل يعقل ان ارتفاع السبريد قام بتخسيري ال 700

اقول نعم

كيف ؟

انا ام اعرف كم صفقة هيدج فاتح بالضبط وما هي الوتات عندك

لكن بشكل تقريبي وبعد رؤية الصور دعنا نأخذ كحد متوسط

انك فاتح 20 صفقة هيدج

وبلوت 0.5

ولكي لا تبقى تغني على موال

ان السبريد مستحيل يرتفع للعشرين

طيب سأفرضه كما تريد انه ارتفع فقط 3 نقاط

اي خسارتك تكون

60 نقطة

واللوت 0.5

اي سعر النقطة وسطيا 8 دولار على اختلاف الازواج

طيب

60 * 8 = 480 دولار

وهذا المبلغ قريب جدا من 700

اي ممكن السبريد كان اكبر من ال 3 نقاط بقليل او لوتات صفقاتك او عدد صفقاتك مختلف

وهذا رد على السبريد الذي تتغنى به
السبب هو فروم# والتي سأرد عليها لاحقاً وأوضحها
ولكن إذا كان الإسبريد قد إتسع في حساب به 540 دولار فري مارجن

أليس من الأحري أن يتم تصفير الحساب ؟ ... أو علي الأقل ينخفض الرصيد
ولكن لو حضرتك كنت لاحظت الموضوع كويس كنت هتشوف ان الرصيد أرتفع وليس إنخفض بعد إتساع الإسبريد

طيب ممكن تفسير ل كدا ؟
الشيء الثاني وهو

كلمة from والاغلاق الجزئي والكلي

فاقول لك لا يهم سلخ الشاة بعد ذبحها

فانت بالحساب السابق خسران فما يهمك باي شكل تم عرض خسارتك من قبل الوسيط

سواء صفر الصفقات واضاف الخسارة على صفقات اخرى او ايا كان النظام

من السهولة ان تقوم الشركة باجراء مثل هذا الحساب لاقناع المتداوين المبتدأين بانهم خسروا

يعني الشركه بتحبني وخايفه علي أعصابي في المتاجره عشان كدا قفلتلي الصفقات عشان تريحني وتقولي إنتا خسرت خلاص ؟نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
دي شركة إيه دي ؟ .. انا هاتفق معاك لو جابولي رد رسمي إنهم عملوا كدا عشان كدا فعلاً

والذي يهاجم المنتدى ويهدد ويتوعد نعلمه انك قبل ان تطالب بشيء تعلم اساسيات الحساب واساسيات الفوركس

ثم تعال والعب مع الكبار
ليس غرضنا أبداً أن نهاجم المنتدى وليس غرضنا أبداً أن نلاعب الكبار ولا يهمنا
كل اللي يهمنا إننا نتاجر في سلام وشفافيه
ولكن لما يحصل لنا مشكله أظن من حقنا نعرف سببها ونستفسر عنها .. صح ولا ايه ؟

عرض البوم صور menato  
قديم 17-11-2013, 11:12 PM
عضو جديد

[QUOTE=ahmad.sla;572997]
السلام عليكم

انا اضم صوتي لدكتور اسامة , وكل من يجادل في الموضوع , اعتبره مبتدأ جدا في الفوركس, لسببين تافهين :

الأول :

لو فرضنا ان حسابي في اي شركة وساطة 100 دولار

وقمت بفتح صفقة على باوند ين بلوت عالي بالنسبة لرصيدي وليكن 0.05

سيحجز وسيطي 40 دولار هامش حسب العقد الذي بيننا

لو فرضنا تحرك السعر عكس المتوقع وخسرت 40 دولار

اصبح هامشي المتوفر للتداول 20 دولار فقط

نفرض خوفا مني اني قمت بالدخول بصفقة هيدج بنفس قيمة الصفقة الاولى بلوت 0.05 لكن عكس

طبعا هنا ما الذي يحدث :

سوف اقوم بتحرير الهامش المحجوز من قبل والذي هو 40 لاستفيد منه في المضاربة

ولدي خسارة 40 كما ذكرنا

ونفرض ان السبريد كان 4 نكون خسرنا في فتح كل صفقة 2 دولار

وبالتالي : أصبحت النتيجة كالتالي :

صفقتين هيدج + رصيد (100 - 40 - 4 = 56 دولار )

اي ان مجرد انك قمت بفتح صفقة هيدج معناه انك اوقفت الخسارة فقط

وليس معناه ان رصيدك ما زال 100 دولار بل رصيدك فعليا 56 دولار
أخي الكريم جوهر المناقشه هنا ليس هو هل أنا خسران أو كسبان ، جوهر المناقشه .. هل تلاعبت الشركه بحسابي أم لأ

فرضاً إني خسران .. هل تلاعب الشركه بحسابي وانا خسران مبرر إني أقبل بتلاعبهم دا ؟؟؟

ثانيا :

نفرض ان قمت بالدخول بلوت عالي مرة اخرى بنفس القيمة السابقة :

وعكس عليك السعر 5 دولار

فخوفا قمت بفتح هيديج ثاني

تكون النتائج

56 - 5 - 4 = 47 دولار

وكذا

يعني فتح صفقة هيدج لا يعني انك قمت بحفظ 100 دولار

بل معناه انك اوقفت الخسارة وصيدك في ضمور

أنا كان في حسابي 2000 دولار ... ووصل الحساب ل 500 .. واضفت 4000 ووصل ل 540 ... وكنت هاضيف مبالغ تانيه لأن كدا كدا باذن الله هافك الهيدج والصفقات المتسلبه دي كلها كانت هتكون صفر أو موجب

ولكن برده مش موضوع مناقشتنا هل أنا خسران أو كسبان أو شغال صح أو غلط أو محترف أو مبتديء ... موضوع المناقشه الأساسي .. هل الشركه تلاعبت بالحساب أم لأ !

ناتي للاخ المعترض على مصير امواله

انا فهمت انه فاتح صفقات هيدج وان المتبقي من حسابه على ما اظن 500 او 600 دولار

وتفكيره في 12000 دولار التي فتح عليها صفقات الهيدج

ونقول له ان الهيدج ليس رصيدك ال 12000 , بل هو ما خسرته من ال 12000 واوقفت الخسارة عنده

فكيف تطالب باموال قد خسرتها

قد يقول قائل لم اخسرها بل هي محجوزه عند الوسيط

نعم لكن هناك مبدأ بسيط في الفوركس

يقول من حق الوسيط وقف كل صفقاتك وسحب الهامش عندما يصل رصيدك لدرجة الصفر

طيب انت تقول هنا

رح اسلم معك واقول اني صفقات الهيدج اعتبرها خسارة طيب ال 700 دولار الباقية اين هي

وهل يعقل ان ارتفاع السبريد قام بتخسيري ال 700

اقول نعم

كيف ؟

انا ام اعرف كم صفقة هيدج فاتح بالضبط وما هي الوتات عندك

لكن بشكل تقريبي وبعد رؤية الصور دعنا نأخذ كحد متوسط

انك فاتح 20 صفقة هيدج

وبلوت 0.5

ولكي لا تبقى تغني على موال

ان السبريد مستحيل يرتفع للعشرين

طيب سأفرضه كما تريد انه ارتفع فقط 3 نقاط

اي خسارتك تكون

60 نقطة

واللوت 0.5

اي سعر النقطة وسطيا 8 دولار على اختلاف الازواج

طيب

60 * 8 = 480 دولار

وهذا المبلغ قريب جدا من 700

اي ممكن السبريد كان اكبر من ال 3 نقاط بقليل او لوتات صفقاتك او عدد صفقاتك مختلف

وهذا رد على السبريد الذي تتغنى به
السبب هو فروم# والتي سأرد عليها لاحقاً وأوضحها
ولكن إذا كان الإسبريد قد إتسع في حساب به 540 دولار فري مارجن

أليس من الأحري أن يتم تصفير الحساب ؟ ... أو علي الأقل ينخفض الرصيد
ولكن لو حضرتك كنت لاحظت الموضوع كويس كنت هتشوف ان الرصيد أرتفع وليس إنخفض بعد إتساع الإسبريد

طيب ممكن تفسير ل كدا ؟
الشيء الثاني وهو

كلمة from والاغلاق الجزئي والكلي

فاقول لك لا يهم سلخ الشاة بعد ذبحها

فانت بالحساب السابق خسران فما يهمك باي شكل تم عرض خسارتك من قبل الوسيط

سواء صفر الصفقات واضاف الخسارة على صفقات اخرى او ايا كان النظام

من السهولة ان تقوم الشركة باجراء مثل هذا الحساب لاقناع المتداوين المبتدأين بانهم خسروا

يعني الشركه بتحبني وخايفه علي أعصابي في المتاجره عشان كدا قفلتلي الصفقات عشان تريحني وتقولي إنتا خسرت خلاص ؟نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
دي شركة إيه دي ؟ .. انا هاتفق معاك لو جابولي رد رسمي إنهم عملوا كدا عشان كدا فعلاً

والذي يهاجم المنتدى ويهدد ويتوعد نعلمه انك قبل ان تطالب بشيء تعلم اساسيات الحساب واساسيات الفوركس

ثم تعال والعب مع الكبار
ليس غرضنا أبداً أن نهاجم المنتدى وليس غرضنا أبداً أن نلاعب الكبار ولا يهمنا
كل اللي يهمنا إننا نتاجر في سلام وشفافيه
ولكن لما يحصل لنا مشكله أظن من حقنا نعرف سببها ونستفسر عنها .. صح ولا ايه ؟

قديم 17-11-2013, 11:18 PM   المشاركة رقم: 98
الكاتب
menato
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
menato غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على ابراهيم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اولا انا مع ان التحرى والتدقيق فى المشكلة اهم من نشر الكلام والمواعظ بدون اى تدقيق فتقريبا اغلب الردود تتكلم فى افتراضات وحسابات ليس لها علاقة بالمشكلة فهذه المشكلة تحتاج الى ردود حاسمة لها اجابات رقمية وليست استنتاج وتوقع
هنا السؤال فقط هل ارتفاع السبيرد اثناء اغلاق الصفقات وصل ل 10 نقط اضافية فى كل صفقة مفتوحة كما قال صاحب المشكلة هذه هى النقطة الفاصلة ويمكن ان يقوم صاحب المشكلة والمشرفين الكرام بالبحث فى الشارت وحسابات لها صفقات اغلقت فى نفس الوقت ويمكن عمل موضوع منفصل بطلب لكل الاخوة بالمنتدى البحث فى حساباتهم عن صفقات لنفس الازوج اغلقت فى نفس التوقيت لمحاولة معرفة مقدار الاسبيرد
وسيكون الموضوع منتهى بدون اى نصائح من اخوة ليس لهم علم بكل جوانب المشكلة ولن تخرج النتيجة عن الاتى
اما لم يحدث توسع فى الاسبيرد فى هذا التوقيت بمقدار 10 نقط اضافية لكل زوج من الصفقات المفتوحة وهنا يجب على الشركة ارجاع المراكز المفتوحة اعتراف بالخطأ وهذا يزيد من ثقة عملائها
او ان فعلا حدث توسع فى الاسبريد وصل ل 10 نقاط وهنا الموضوع انتهى ولا يوجد فيه كلام اخر
وذلك لو حتى التوسع كان مبالغ فيه فانا رضائك بالعمل بالاسبيرد المتحرك هو مايلزمك بالموافقة على توسع فى الاسبيرد
علشان كده مش بنصح حد يشتغل بالاسبيرد المتحرك ايه يعنى لما تتحمل فى الاسبيرد الثابت نقطة زيادة او اكثر بقليل وتنعم براحة البال والاطمئنان فى العمل ولكن كل شخص ادرى بمايناسبه ارجوا يحاول المشرفين وصاحب الموضوع البحث عن هذ النقطة والبعد من النقاشاات والنصائح التى ليس لها اساس من الدقة ولن تفيد بحل المشكلة
لم أقل أبداً أن هذه هي مشكلتي الجوهريه أخي الكريم راجع الموضوع
مشكلتي الجوهريه هي فروم#
ثم
ارتفاع الرصيد مع اتساع الاسبريد

ويمكن الاطلاع علي بقية المشاكل في الموضوع والتي تحتاج جميعاً الي تفسير من الشركه الموقره

عرض البوم صور menato  
قديم 17-11-2013, 11:18 PM
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على ابراهيم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اولا انا مع ان التحرى والتدقيق فى المشكلة اهم من نشر الكلام والمواعظ بدون اى تدقيق فتقريبا اغلب الردود تتكلم فى افتراضات وحسابات ليس لها علاقة بالمشكلة فهذه المشكلة تحتاج الى ردود حاسمة لها اجابات رقمية وليست استنتاج وتوقع
هنا السؤال فقط هل ارتفاع السبيرد اثناء اغلاق الصفقات وصل ل 10 نقط اضافية فى كل صفقة مفتوحة كما قال صاحب المشكلة هذه هى النقطة الفاصلة ويمكن ان يقوم صاحب المشكلة والمشرفين الكرام بالبحث فى الشارت وحسابات لها صفقات اغلقت فى نفس الوقت ويمكن عمل موضوع منفصل بطلب لكل الاخوة بالمنتدى البحث فى حساباتهم عن صفقات لنفس الازوج اغلقت فى نفس التوقيت لمحاولة معرفة مقدار الاسبيرد
وسيكون الموضوع منتهى بدون اى نصائح من اخوة ليس لهم علم بكل جوانب المشكلة ولن تخرج النتيجة عن الاتى
اما لم يحدث توسع فى الاسبيرد فى هذا التوقيت بمقدار 10 نقط اضافية لكل زوج من الصفقات المفتوحة وهنا يجب على الشركة ارجاع المراكز المفتوحة اعتراف بالخطأ وهذا يزيد من ثقة عملائها
او ان فعلا حدث توسع فى الاسبريد وصل ل 10 نقاط وهنا الموضوع انتهى ولا يوجد فيه كلام اخر
وذلك لو حتى التوسع كان مبالغ فيه فانا رضائك بالعمل بالاسبيرد المتحرك هو مايلزمك بالموافقة على توسع فى الاسبيرد
علشان كده مش بنصح حد يشتغل بالاسبيرد المتحرك ايه يعنى لما تتحمل فى الاسبيرد الثابت نقطة زيادة او اكثر بقليل وتنعم براحة البال والاطمئنان فى العمل ولكن كل شخص ادرى بمايناسبه ارجوا يحاول المشرفين وصاحب الموضوع البحث عن هذ النقطة والبعد من النقاشاات والنصائح التى ليس لها اساس من الدقة ولن تفيد بحل المشكلة
لم أقل أبداً أن هذه هي مشكلتي الجوهريه أخي الكريم راجع الموضوع
مشكلتي الجوهريه هي فروم#
ثم
ارتفاع الرصيد مع اتساع الاسبريد

ويمكن الاطلاع علي بقية المشاكل في الموضوع والتي تحتاج جميعاً الي تفسير من الشركه الموقره

قديم 17-11-2013, 11:31 PM   المشاركة رقم: 99
الكاتب
menato
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
menato غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Hamdy نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
صراحة لفت نظري هذا الموضوع وقرئته تقريبا كله

اشكر دكتور اسامة واف اكس ارابيا علي مثل هذه المواضيع والتي لا نراها في اي منتدي اخر ويكون مصيرها الحذف قبل ان تكتب

ولكن عندي بعض الملاحظات علي اراء الاعضاء او من شارك في الردود

اسف في بداية الكلام ان كان كلامي حيضايق حد بس دي وجهة نظري وحبيت اشارك بيها معاكم ان سمحتولي

1- اسلوب عرض الموضوع من صاحب الموضوع سئ جدا ( من وجهة نظري ) و يعني حضرتك حسابك كان 12 الف علي ما اتذكر وبعد الهيدجات فاضلك 500 وشوية دي في حد ذاتها كارثه وضرب بكل قواعد ادارة راس المال

ولاحظت ان حضرتك بتقول اني لدي استراتيجية للهيدج بتشتغل بيها وكأنك بتوصل للناس رسالة عشان محدش يقولك انت جاي تتكلم بعد مخسرت حسابك فبتقدملهم اني لدي استراتيجية عشان يعني ال12 دول حرجعهم تاني وماهو الهيدج الا ايقاف للخسارة زي ما كلنا عارفين دي نقطة صراحة شدت انتباهي جدا

ولكن هذا لا يمنع باي حال ان تعرف سبب ما حدث لك ومطالبتك بحقك اكيد هذا امر مسلم به ولكن رأي الموضوع واخد اكبر من حجمه كتير اوي واي حد فتح صفقة وخسرها حيقلك دي شركة نصابة ماهي فرصة بقي

احملك الخطأ 90% واحمل الشركة او البنك المزود لها 10% هذا رأي في هذه النقطة
يعني حضرتك بتقول ان الشركه غلطانه 10 % ... معترف يعني إنها لما لقت فرصه ان فيه واحد خسران تلاعبت بيه يعني ؟

مش مطلوب منهم الإعتراف بأكتر من كدا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بكره الدايره هتدور أخي الكريم وهيكونوا غلطانين في حقك وهتلاقي ردود غير مقنعه تقنعك إنك مش معاك الحق ... وكما تدين تدان

أسلوبي في الصفقات شيء .. وتلاعبهم بالحساب شيء تاني
هاخسر أو هاكسب أو هاقدر أفك أو مهقدرش دا شيء .. واستغلالهم للخساره العايمه وقفلها علي خسارتها والتلاعب بيها دا شيء تاني خالص
ياريت نفرق

عرض البوم صور menato  
قديم 17-11-2013, 11:31 PM
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Hamdy نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
صراحة لفت نظري هذا الموضوع وقرئته تقريبا كله

اشكر دكتور اسامة واف اكس ارابيا علي مثل هذه المواضيع والتي لا نراها في اي منتدي اخر ويكون مصيرها الحذف قبل ان تكتب

ولكن عندي بعض الملاحظات علي اراء الاعضاء او من شارك في الردود

اسف في بداية الكلام ان كان كلامي حيضايق حد بس دي وجهة نظري وحبيت اشارك بيها معاكم ان سمحتولي

1- اسلوب عرض الموضوع من صاحب الموضوع سئ جدا ( من وجهة نظري ) و يعني حضرتك حسابك كان 12 الف علي ما اتذكر وبعد الهيدجات فاضلك 500 وشوية دي في حد ذاتها كارثه وضرب بكل قواعد ادارة راس المال

ولاحظت ان حضرتك بتقول اني لدي استراتيجية للهيدج بتشتغل بيها وكأنك بتوصل للناس رسالة عشان محدش يقولك انت جاي تتكلم بعد مخسرت حسابك فبتقدملهم اني لدي استراتيجية عشان يعني ال12 دول حرجعهم تاني وماهو الهيدج الا ايقاف للخسارة زي ما كلنا عارفين دي نقطة صراحة شدت انتباهي جدا

ولكن هذا لا يمنع باي حال ان تعرف سبب ما حدث لك ومطالبتك بحقك اكيد هذا امر مسلم به ولكن رأي الموضوع واخد اكبر من حجمه كتير اوي واي حد فتح صفقة وخسرها حيقلك دي شركة نصابة ماهي فرصة بقي

احملك الخطأ 90% واحمل الشركة او البنك المزود لها 10% هذا رأي في هذه النقطة
يعني حضرتك بتقول ان الشركه غلطانه 10 % ... معترف يعني إنها لما لقت فرصه ان فيه واحد خسران تلاعبت بيه يعني ؟

مش مطلوب منهم الإعتراف بأكتر من كدا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بكره الدايره هتدور أخي الكريم وهيكونوا غلطانين في حقك وهتلاقي ردود غير مقنعه تقنعك إنك مش معاك الحق ... وكما تدين تدان

أسلوبي في الصفقات شيء .. وتلاعبهم بالحساب شيء تاني
هاخسر أو هاكسب أو هاقدر أفك أو مهقدرش دا شيء .. واستغلالهم للخساره العايمه وقفلها علي خسارتها والتلاعب بيها دا شيء تاني خالص
ياريت نفرق

قديم 17-11-2013, 11:44 PM   المشاركة رقم: 100
الكاتب
menato
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
menato غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اهلا بك اخى..

تقبل تحياتى
أحاول دائماً يا دكتور أسامه ايجاد مخرج مقنع لي بأنك علي حق ولكن كل مره تثبت إنك و الشركه غلط

بتحاول دايماً بطرق غير مباشره تبين اني بخبي الحقيقه وبتطلع في الاخر انت الغلطان وانت اللي بتحاول تطلعني كذاب ودايماً اللي بيتحاور معاك لو مكنش مركز بيكون ضحية دا !

المره الاولي اتهمتني اني مقلتلكش انا عاوز حل المشكله يكون عامل ازاي "بإرجاع صفقات الحساب كما كانت"
وارفقته بالصور ورجعت قلت مش واخد بالك

مش كل مره مش هتاخد بالك يا دكتور هنصححلك .. ياريت تركز لأنك بكلامك دا بتتهمني وبتطلع في الآخر غلطان

أولاً
الصوره دي موصلتنيش في الرساله لا من قريب ولا من بعيد كل ما وصلني من الشركه هو تقرير الشركه وأنا أرفقته هنا في الموضوع أدام كل الناس
وبعدها كل كلامي مع الشركه كان عبر الهاتف
حتي تجاهلوا آخر رساله بعتتها لهم

ثانياً
انا صفقاتي أغلقت يوم 22 أكتوبر الساعه 15:30 بتوقيت المنصه
الصوره اللي حضرتك مرفقها .. بتوقيت 8:30
انا مالي ومال الاسبريد كان كام الساعه 8:30
أنا عايز الاسبريد كان كام الساعه 15:30 لحظة قفل الصفقات
مع إن دي مش مشكلتنا الجوهريه بس حتي في تبرير دي إنتا غلطان

ثالثاً
ولو الاسبريد ارتفع الارتفاع دا كله الساعه 8:30 .. ليه الصفات ماغلقتش في ساعتها وأغلقت بعدها ب 7 ساعات
لأن إرتفاع الإسبريد مش السبب في غلق الصفقات يا دكتور أسامه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

رابعاً
ويعني الشركه مش محترفه أوي كدا عشان ترفقلي عمله واحده انا فاتح عليها لوت ب 5 شرا 5 بيع
وتتجاهل الباوند ين اللي مفتوح عليهم 14 شرا و 14 بيع
وتتجاهل الاسترالي ين اللي مفتوح عليهم 15 شرا و15 بيع

يا دكتور أسامه ياريت إجابات كامله وليس أنصاف إجابات تبان فيه جزء من الحقيقه اللي في صالحك وتخبي الحقيقه الكامله اللي في عكس صالحك
،
الخوف إنك تكون مش واخد بالك فعلاً إنك واقف في المكان الغلط يا دكتور ومعتقد إنك صح
ياريت يا دكتور تاخد ساعه من وقت حضرتك تفكر في الموضوع بحياديه وهتعرف إنتا واقف فين بالظبط

عرض البوم صور menato  
قديم 17-11-2013, 11:44 PM
عضو جديد

اهلا بك اخى..

تقبل تحياتى
أحاول دائماً يا دكتور أسامه ايجاد مخرج مقنع لي بأنك علي حق ولكن كل مره تثبت إنك و الشركه غلط

بتحاول دايماً بطرق غير مباشره تبين اني بخبي الحقيقه وبتطلع في الاخر انت الغلطان وانت اللي بتحاول تطلعني كذاب ودايماً اللي بيتحاور معاك لو مكنش مركز بيكون ضحية دا !

المره الاولي اتهمتني اني مقلتلكش انا عاوز حل المشكله يكون عامل ازاي "بإرجاع صفقات الحساب كما كانت"
وارفقته بالصور ورجعت قلت مش واخد بالك

مش كل مره مش هتاخد بالك يا دكتور هنصححلك .. ياريت تركز لأنك بكلامك دا بتتهمني وبتطلع في الآخر غلطان

أولاً
الصوره دي موصلتنيش في الرساله لا من قريب ولا من بعيد كل ما وصلني من الشركه هو تقرير الشركه وأنا أرفقته هنا في الموضوع أدام كل الناس
وبعدها كل كلامي مع الشركه كان عبر الهاتف
حتي تجاهلوا آخر رساله بعتتها لهم

ثانياً
انا صفقاتي أغلقت يوم 22 أكتوبر الساعه 15:30 بتوقيت المنصه
الصوره اللي حضرتك مرفقها .. بتوقيت 8:30
انا مالي ومال الاسبريد كان كام الساعه 8:30
أنا عايز الاسبريد كان كام الساعه 15:30 لحظة قفل الصفقات
مع إن دي مش مشكلتنا الجوهريه بس حتي في تبرير دي إنتا غلطان

ثالثاً
ولو الاسبريد ارتفع الارتفاع دا كله الساعه 8:30 .. ليه الصفات ماغلقتش في ساعتها وأغلقت بعدها ب 7 ساعات
لأن إرتفاع الإسبريد مش السبب في غلق الصفقات يا دكتور أسامه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

رابعاً
ويعني الشركه مش محترفه أوي كدا عشان ترفقلي عمله واحده انا فاتح عليها لوت ب 5 شرا 5 بيع
وتتجاهل الباوند ين اللي مفتوح عليهم 14 شرا و 14 بيع
وتتجاهل الاسترالي ين اللي مفتوح عليهم 15 شرا و15 بيع

يا دكتور أسامه ياريت إجابات كامله وليس أنصاف إجابات تبان فيه جزء من الحقيقه اللي في صالحك وتخبي الحقيقه الكامله اللي في عكس صالحك
،
الخوف إنك تكون مش واخد بالك فعلاً إنك واقف في المكان الغلط يا دكتور ومعتقد إنك صح
ياريت يا دكتور تاخد ساعه من وقت حضرتك تفكر في الموضوع بحياديه وهتعرف إنتا واقف فين بالظبط

موضوع مغلق