FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex منتدى العملات العام Forex فى هذا القسم يتم مناقشه كل ما يتعلق بـسوق تداول العملات العالمية الفوركس و مناقشة طرق التحليل المختلفة و تحليل المعادن , الذهب ، الفضة ، البترول من خلال تحليل فني ، تحليل اساسي ،اخبار اقتصادية متجددة ، تحليل رقمى ، مسابقات متعددة ، توصيات ، تحليلات ، التداول ، استراتيجيات مختلفة ، توصيات فوركس ، بورصة العملات ، الفوركس ، تجارة الفوركس ، يورو دولار ، باوند دولار ، بونص فوركس ، تداول ، اسهم ، عملات ، افضل موقع فوركس

ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

قديم 02-05-2013, 08:45 PM   المشاركة رقم: 26761
الكاتب
Mohamed Rabie
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Mohamed Rabie غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : مدير الموقع المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsaad86 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بصراحة انا استغربت حيرتك لانه كان متوقع الصعود ده عشان يهبط ونصحتك وقلتلك على مسئوليتي يا عم كنت هشيل الخسارة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
وكمان حصل تشبع شرائي على الساعة لما وصل 3200 وعشان كده قلت فى مشاركة ان دى اخر شمعه هتصعد مش صاعدة وقصدت كلامى بالظبط
والحمد لله ربنا وفق وحصل ...
انا الحمد لله كنت بايع بلوت صغير من عند 3170 وبعت تانى من عند 3200 بلوت عالى وبمخاطرة كبير والحمد لله جات كمان اخبار البطالة للدولار اقل من المتوقع
بتأثير ايجابي والحمد لله كسب 118 نقطة فى البيع التانى وكمان 93 فى البيع الاول يعني 211 بفضل من ربنا وحده ..

طيب هتاخد كلامى دلوقتى ولا هتطنش نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لو اليوم قفل تحت 3082 بيع وانت مطمن وهدفك 2755 وخد ربحك بإذن الله تعالى على يوم الجمعة الاسبوع الجاى ان شاء الله
ولما السعر يكسر 3030 نزل ستوبك عن الدخول لو كنت داخل من 3080 مثلا

شوف كده معايا الشارت ده وانت كمان تعرف ليه هدي نزوله شويه عند 3082

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

مش بطنش يا محمد بس انا خسرت حسابى كله و عملت أيداع تانى و خسرت تانى فا ببقى متردد عند دخول اى صفقه يعنى النهاردة كنت شايف السعر طالع ل 1.3217 و متأكد مليون % أنه هيهبط تانى جامد و بردو أيدى مش مطاوعانى أدوس Sell ,, أول صفقه لما الخبر صدر سلبى دخلت بيع معاكوا و طلع ضرب الأستوب فا بقيت متشكك فى أى فرصه ,, و بعد ما نزل ل 1.3100 قولت ياريتنى بس كان فات المعاد نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة ,, المهم دلوقتى انا عاوز مؤشر البايفوت دة أللى بيحدد أول 3 مقاومات و أول 3 دعوم ,, و لو عندك مؤشرات تانيه مش موجودة ع الميتاتردير ياريت ترفعها ضرورى و شكرااااا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

عرض البوم صور Mohamed Rabie  
قديم 02-05-2013, 08:45 PM
Mohamed Rabie Mohamed Rabie غير متواجد حالياً
عضو نشيط

بصراحة انا استغربت حيرتك لانه كان متوقع الصعود ده عشان يهبط ونصحتك وقلتلك على مسئوليتي يا عم كنت هشيل الخسارة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
وكمان حصل تشبع شرائي على الساعة لما وصل 3200 وعشان كده قلت فى مشاركة ان دى اخر شمعه هتصعد مش صاعدة وقصدت كلامى بالظبط
والحمد لله ربنا وفق وحصل ...
انا الحمد لله كنت بايع بلوت صغير من عند 3170 وبعت تانى من عند 3200 بلوت عالى وبمخاطرة كبير والحمد لله جات كمان اخبار البطالة للدولار اقل من المتوقع
بتأثير ايجابي والحمد لله كسب 118 نقطة فى البيع التانى وكمان 93 فى البيع الاول يعني 211 بفضل من ربنا وحده ..

طيب هتاخد كلامى دلوقتى ولا هتطنش نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لو اليوم قفل تحت 3082 بيع وانت مطمن وهدفك 2755 وخد ربحك بإذن الله تعالى على يوم الجمعة الاسبوع الجاى ان شاء الله
ولما السعر يكسر 3030 نزل ستوبك عن الدخول لو كنت داخل من 3080 مثلا

شوف كده معايا الشارت ده وانت كمان تعرف ليه هدي نزوله شويه عند 3082

مش بطنش يا محمد بس انا خسرت حسابى كله و عملت أيداع تانى و خسرت تانى فا ببقى متردد عند دخول اى صفقه يعنى النهاردة كنت شايف السعر طالع ل 1.3217 و متأكد مليون % أنه هيهبط تانى جامد و بردو أيدى مش مطاوعانى أدوس Sell ,, أول صفقه لما الخبر صدر سلبى دخلت بيع معاكوا و طلع ضرب الأستوب فا بقيت متشكك فى أى فرصه ,, و بعد ما نزل ل 1.3100 قولت ياريتنى بس كان فات المعاد نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة ,, المهم دلوقتى انا عاوز مؤشر البايفوت دة أللى بيحدد أول 3 مقاومات و أول 3 دعوم ,, و لو عندك مؤشرات تانيه مش موجودة ع الميتاتردير ياريت ترفعها ضرورى و شكرااااا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 02-05-2013, 08:57 PM   المشاركة رقم: 26762
الكاتب
simo10madridi
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
simo10madridi غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : مدير الموقع المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

سلام شباب في اخبار على اليورو والدولار هل نشتري ام نبيع ام لانفعل شيء بالتوفيق للجميع

عرض البوم صور simo10madridi  
قديم 02-05-2013, 08:57 PM
simo10madridi simo10madridi غير متواجد حالياً
عضو جديد

سلام شباب في اخبار على اليورو والدولار هل نشتري ام نبيع ام لانفعل شيء بالتوفيق للجميع

قديم 02-05-2013, 09:01 PM   المشاركة رقم: 26763
الكاتب
Mohamed Rabie
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Mohamed Rabie غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simo10madridi نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لا تفعل شىء نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة ,, دة هو خبر واحد ع الدولار و مش مهم يعنى تافه ملهوش تأثير ع حركة السعر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة ,, فيه خبر مهم ع الأسترالى الساعة 3:30 ص بتوقيت القاهرة لو ناوى تسهر الحد الفجر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

عرض البوم صور Mohamed Rabie  
قديم 02-05-2013, 09:01 PM
Mohamed Rabie Mohamed Rabie غير متواجد حالياً
عضو نشيط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simo10madridi نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لا تفعل شىء نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة ,, دة هو خبر واحد ع الدولار و مش مهم يعنى تافه ملهوش تأثير ع حركة السعر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة ,, فيه خبر مهم ع الأسترالى الساعة 3:30 ص بتوقيت القاهرة لو ناوى تسهر الحد الفجر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 02-05-2013, 09:04 PM   المشاركة رقم: 26764
الكاتب
simo10madridi
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
simo10madridi غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

هههههه ادا كان فيه ربح يااخي سوف اسهر هههههه

عرض البوم صور simo10madridi  
قديم 02-05-2013, 09:04 PM
simo10madridi simo10madridi غير متواجد حالياً
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

هههههه ادا كان فيه ربح يااخي سوف اسهر هههههه

قديم 02-05-2013, 09:07 PM   المشاركة رقم: 26765
الكاتب
mestery
عضو جديد
الصورة الرمزية mestery

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mestery غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mestery نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
euro will be down now for 120 pips till fridayنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اتفق معك فى المؤشرات .. ولكن اختلف معك فى الأخبار
فالأخبار الأقتصاديه هى المحرك الرئيسى للسوق نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
news are a big games to make 95% of trader in the wrong way . EURO is up since 27/03/2013 and his target is 1.33400

this is my result for yesterday and today

thinks

التعديل الأخير تم بواسطة mestery ; 02-05-2013 الساعة 09:23 PM
عرض البوم صور mestery  
قديم 02-05-2013, 09:07 PM
mestery mestery غير متواجد حالياً
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mestery نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
euro will be down now for 120 pips till fridayنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اتفق معك فى المؤشرات .. ولكن اختلف معك فى الأخبار
فالأخبار الأقتصاديه هى المحرك الرئيسى للسوق نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
news are a big games to make 95% of trader in the wrong way . EURO is up since 27/03/2013 and his target is 1.33400

this is my result for yesterday and today

thinks

التعديل الأخير تم بواسطة mestery ; 02-05-2013 الساعة 09:23 PM.
قديم 02-05-2013, 09:13 PM   المشاركة رقم: 26766
الكاتب
ftaelshbab
عضو جديد
الصورة الرمزية ftaelshbab

البيانات

الإتصالات
الحالة:
ftaelshbab غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اتوقع اسبوع قادم مرتفع نظرا لتكون شمعه انعكاسية على فريم الويكلى

التوقيع

إن ينصركم الله فلا غالب لكم
[SIGPIC][/SIGPIC]
لله ما اخذ ولله ما اعطى

عرض البوم صور ftaelshbab  
قديم 02-05-2013, 09:13 PM
ftaelshbab ftaelshbab غير متواجد حالياً
عضو جديد

اتوقع اسبوع قادم مرتفع نظرا لتكون شمعه انعكاسية على فريم الويكلى

قديم 02-05-2013, 09:16 PM   المشاركة رقم: 26767
الكاتب
mohamedlee
عضو متميز
الصورة الرمزية mohamedlee

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mohamedlee غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

انا شايف ان الناس كلها اتأثرت بالاخبار جامد بس حابب اعرفكو حاجة الاخبار لها اهمية كبرى فى المقام الاول ولكن التركيز فى الاول وفى الاخر على على التحليل الفنى واكرر التحليل الفنى يا جماعة هو الاساس وعصب المتاجرة منه تقدر تحددو نقاط الدخول فى الصفقات سواء بيع او شراء وايضا تقدر تحددو التارجت للارباح وايضا وقف الخسار كل ما اريد ان اوصلة لحضراتكم هو التركيز على الاخبار كعامل مساعد بجانب التحليل الفنى يعنى تشوف الاخبار متوافقة مع توقعاتك فى التحليل الفنى ام لا وفى نفس الوقت احترام التريندات العامة سواء للمتاجر على الفريمات الصغيرة او الكبيرة
رجاءا من جميع الاخوة لتجنب خسارة الاموال ان يتعلمو ثم يتعلمو التحليل النفى على حسابات تجريبية لمدة كافية حتى يقدرو يحققو ارباح باستمرار واى استفسار فنى اكيد كلنا هانقف بجانب بعض للافادة واتمنى لكم جميعا ان تحققو ارباح وفيرة دائما

التوقيع

“عندما تعرف كيف تستخدم الوقت مع السعر حينها ستعرف كيف تتداول”

William D Gann

عرض البوم صور mohamedlee  
قديم 02-05-2013, 09:16 PM
mohamedlee mohamedlee غير متواجد حالياً
عضو متميز

انا شايف ان الناس كلها اتأثرت بالاخبار جامد بس حابب اعرفكو حاجة الاخبار لها اهمية كبرى فى المقام الاول ولكن التركيز فى الاول وفى الاخر على على التحليل الفنى واكرر التحليل الفنى يا جماعة هو الاساس وعصب المتاجرة منه تقدر تحددو نقاط الدخول فى الصفقات سواء بيع او شراء وايضا تقدر تحددو التارجت للارباح وايضا وقف الخسار كل ما اريد ان اوصلة لحضراتكم هو التركيز على الاخبار كعامل مساعد بجانب التحليل الفنى يعنى تشوف الاخبار متوافقة مع توقعاتك فى التحليل الفنى ام لا وفى نفس الوقت احترام التريندات العامة سواء للمتاجر على الفريمات الصغيرة او الكبيرة
رجاءا من جميع الاخوة لتجنب خسارة الاموال ان يتعلمو ثم يتعلمو التحليل النفى على حسابات تجريبية لمدة كافية حتى يقدرو يحققو ارباح باستمرار واى استفسار فنى اكيد كلنا هانقف بجانب بعض للافادة واتمنى لكم جميعا ان تحققو ارباح وفيرة دائما

قديم 02-05-2013, 10:17 PM   المشاركة رقم: 26768
الكاتب
COWBOY
عضو ذهبى
الصورة الرمزية COWBOY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
COWBOY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
EUR-USD
-------------------------
1/5/2013
---
كسر الزوج المستوى النفسى 3200 المشار اليه امس والذى اتفق عليه الكثيرون انه مقاومةجيدة امام اليورو وانا كنت متفائل بها ايضا لرد الزوج بشكل جيد توافقا مع تحليلى .. ووسط التقلبات التى يمر بها اليورو من اخبار وتحاليل.. مازلت ارى ان فكرة الصعود ما زالت غير متاحة .. لتكون نموذج NENSTAR .. الان الزوج مرتكز على 3232 والتى قد تدفعه نحو الاتجاه الهابط المتوقع والطريق مفتوح لمستويات 3130 ومع ذلك لنضع فى الاعتبار ان المستويات الصحيحة والقوية للنموذج تكون من مستويات 3256 حتى مستويات 3298 ان شاء الله
---
EUR-USD
----------------------------
2/5/2013

التزم الكثيرون بالهبوط امس وتحليلى متفق معهم .. وهبط الزوج وضرب منطقة 3130 وواصل الهبوط ليصل الى مستويات 3056 نقاط الدعم الاولى امام الزوج مستويات 3022 .. لتكون موجه خامسة دافعة .. تنتهى الموجة عند مستويات 2954 والتى تمثل الدعم الافضل والاقوى امام الزوج خلال الوضع الحالى .. لااثق فى قوة 3022 .. منطقة 2954 هى الافضل حتى الان تليها منطقة 2877 واصبحت منطقة 3106 مقاومة امام الزوج فى حالة الصعود ويمر اليورو والدولار بعدد من الاخبار والتقلبات القوية وغدا لدينا اخبار مهمة جدا على الدولار بالتحديد
التغير فى التوظيف بالقطاع غير الزراعى وهو خبر شهرى هاااااام جدا وايضا معدل البطالة وايضا المؤشر الهام لقياس صحة الاقتصاد ISM وبالتالى الحذر من تقلبات السوق فى ظل التوقعات الاقتصادية للاتحاد الاوربى
ان شاء الله
---

التوقيع

((اللجنة الاستشارية))

المهمة الاساسية للجنة الاستشارية هو التواصل مع الاعضاء و سماع رأيهم و اقتراحاتهم و العمل على تنفيذ طلباتهم بالتواصل مع ادارة الموقع بما يفيد فى تحسين اداء الموقع من خلال اعضاءه.

يسعدنى ان اكون همزة الوصل بينكم وبين الادارة ..
ارحب بالنقاش معكم لطرح اقتراحاتكم وافكاركم
على الادارة
عبر

الرسائل الخاصة

عرض البوم صور COWBOY  
قديم 02-05-2013, 10:17 PM
COWBOY COWBOY غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
EUR-USD
-------------------------
1/5/2013
---
كسر الزوج المستوى النفسى 3200 المشار اليه امس والذى اتفق عليه الكثيرون انه مقاومةجيدة امام اليورو وانا كنت متفائل بها ايضا لرد الزوج بشكل جيد توافقا مع تحليلى .. ووسط التقلبات التى يمر بها اليورو من اخبار وتحاليل.. مازلت ارى ان فكرة الصعود ما زالت غير متاحة .. لتكون نموذج NENSTAR .. الان الزوج مرتكز على 3232 والتى قد تدفعه نحو الاتجاه الهابط المتوقع والطريق مفتوح لمستويات 3130 ومع ذلك لنضع فى الاعتبار ان المستويات الصحيحة والقوية للنموذج تكون من مستويات 3256 حتى مستويات 3298 ان شاء الله
---
EUR-USD
----------------------------
2/5/2013

التزم الكثيرون بالهبوط امس وتحليلى متفق معهم .. وهبط الزوج وضرب منطقة 3130 وواصل الهبوط ليصل الى مستويات 3056 نقاط الدعم الاولى امام الزوج مستويات 3022 .. لتكون موجه خامسة دافعة .. تنتهى الموجة عند مستويات 2954 والتى تمثل الدعم الافضل والاقوى امام الزوج خلال الوضع الحالى .. لااثق فى قوة 3022 .. منطقة 2954 هى الافضل حتى الان تليها منطقة 2877 واصبحت منطقة 3106 مقاومة امام الزوج فى حالة الصعود ويمر اليورو والدولار بعدد من الاخبار والتقلبات القوية وغدا لدينا اخبار مهمة جدا على الدولار بالتحديد
التغير فى التوظيف بالقطاع غير الزراعى وهو خبر شهرى هاااااام جدا وايضا معدل البطالة وايضا المؤشر الهام لقياس صحة الاقتصاد ISM وبالتالى الحذر من تقلبات السوق فى ظل التوقعات الاقتصادية للاتحاد الاوربى
ان شاء الله
---

قديم 02-05-2013, 10:58 PM   المشاركة رقم: 26769
الكاتب
النسر الذهبى
عضو فضى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
النسر الذهبى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

أستاذ ابراهيم
انا بقالى بفترة كل لما افتح صفقة بنوي امشي على الطريقة دى بس بخاف فى الاخر والله
يعني مثلا انهردة انا بعت من 3170 وقلت لو كسر 3100 هنزل ستوبي لنقطة دخولى ولو تجاوز 3040 هنزل استوب على 3100 تقريبا
وهكذا واخلى عدفى بعيد شويتين يعني على 2755 مثلا
ولكن لما لقيت السعر وصل ل 3080 خفت يرد وقفلت خصوصا لما لقيت تشبع بيعي على الساعة قلت هيطلع تانى شوية

طيب المرة دى ان شاء الله ناويها الحركة دى وهبيعه من اعلى نقطة ممكن يجيبها اليوم واللى هي ممكن تكون 3085 او 3100
ايه رايك منتظر تعليقك لو فى اى ملاحظة

وشكرا لك
شوف عشان تتبع السعر باطمئنان لازم تعمل تحليل كويس علي الشهري والأسبوي واليومي ثم الساعة تنزل من الفريم الكبير للفريم الصغير وتوصل لنقطه دخول قوية واتجاه العملة العام اللي انته حددته علي الفريمات الكبيرة وبعدين تحدد نقطه دخولك واستوب وهتحرك الأستوب كل اما السعر يتحرك قد ايه وتتكل علي الله وتدخل الصفقة لو مشيت معاك وغالبا اما يكون التحليل قوي زي كده انك ربطت بين الفريمات الزمنية المختلفة ومع الأتجاه العام هتمشي معاك الصفقة إن شاء الله ومتقلقش لو مشي معاك ورجع تاني انتظره يرد وتعامل معاه بهدوء تام مدام انته حاسب مخاطرتك وحاطط استوب هتخاف من ايه السوق مش هيقدر عليك لانه مش هيعرف يخسرك اكتر من اللي انته عايزه متخليش السوق يتحكم في حسابك انته اللي بتتحكم فيه لازم تفهم الاساسيات دي وتتعامل مع السوق بقوة ومتخفش ابدا منه لانك انته اللي مسيطر علي حسابك مش السوق

مع الأيمان بطريقة المتاجرة اللي بتشتغل بيها ايا كان نوعها والتعود عليها ولا هيهمك اي حركة يعملها السعر من الأخر هتبقي ثابت ومفيش حركه هتهزك وديما حلل باسلوب الأحتمالات لان كل شئ ممكن يعني حط احتمال الصعود لو حصل كذا واحتمال الهبوط لو حصل كذا وادخل في الأحتمال المرجح بعد ظهور الأشارة اي كان نوعها

الثقة في نظام عملك وتحليلك مهمة جدا

والقي نظرة علي المواضيع دي ممكن تفيدك
اقوى عشرة صفات نفسية للمتاجر الناجح
من اين تاتي انفعالات المتداولين ؟ وماذا نفعل معها ؟؟
40 خطوه من الكفاح لتحقيق النجاح

بالتوفيق نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

نزاهة اسواق المال
الحساب الاسلامي وهم أم حقيقه
لماذا توفر شركات الوساطه هذا الكم من اﻷموال (الرافعة)؟
حوار عن الرافعة. هل هي قرض يجر نفع ؟
ـــــــــــــــــــــــــــ

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا ﴿الكهف: ٢٨﴾

عرض البوم صور النسر الذهبى  
قديم 02-05-2013, 10:58 PM
النسر الذهبى النسر الذهبى غير متواجد حالياً
عضو فضى

أستاذ ابراهيم
انا بقالى بفترة كل لما افتح صفقة بنوي امشي على الطريقة دى بس بخاف فى الاخر والله
يعني مثلا انهردة انا بعت من 3170 وقلت لو كسر 3100 هنزل ستوبي لنقطة دخولى ولو تجاوز 3040 هنزل استوب على 3100 تقريبا
وهكذا واخلى عدفى بعيد شويتين يعني على 2755 مثلا
ولكن لما لقيت السعر وصل ل 3080 خفت يرد وقفلت خصوصا لما لقيت تشبع بيعي على الساعة قلت هيطلع تانى شوية

طيب المرة دى ان شاء الله ناويها الحركة دى وهبيعه من اعلى نقطة ممكن يجيبها اليوم واللى هي ممكن تكون 3085 او 3100
ايه رايك منتظر تعليقك لو فى اى ملاحظة

وشكرا لك
شوف عشان تتبع السعر باطمئنان لازم تعمل تحليل كويس علي الشهري والأسبوي واليومي ثم الساعة تنزل من الفريم الكبير للفريم الصغير وتوصل لنقطه دخول قوية واتجاه العملة العام اللي انته حددته علي الفريمات الكبيرة وبعدين تحدد نقطه دخولك واستوب وهتحرك الأستوب كل اما السعر يتحرك قد ايه وتتكل علي الله وتدخل الصفقة لو مشيت معاك وغالبا اما يكون التحليل قوي زي كده انك ربطت بين الفريمات الزمنية المختلفة ومع الأتجاه العام هتمشي معاك الصفقة إن شاء الله ومتقلقش لو مشي معاك ورجع تاني انتظره يرد وتعامل معاه بهدوء تام مدام انته حاسب مخاطرتك وحاطط استوب هتخاف من ايه السوق مش هيقدر عليك لانه مش هيعرف يخسرك اكتر من اللي انته عايزه متخليش السوق يتحكم في حسابك انته اللي بتتحكم فيه لازم تفهم الاساسيات دي وتتعامل مع السوق بقوة ومتخفش ابدا منه لانك انته اللي مسيطر علي حسابك مش السوق

مع الأيمان بطريقة المتاجرة اللي بتشتغل بيها ايا كان نوعها والتعود عليها ولا هيهمك اي حركة يعملها السعر من الأخر هتبقي ثابت ومفيش حركه هتهزك وديما حلل باسلوب الأحتمالات لان كل شئ ممكن يعني حط احتمال الصعود لو حصل كذا واحتمال الهبوط لو حصل كذا وادخل في الأحتمال المرجح بعد ظهور الأشارة اي كان نوعها

قديم 02-05-2013, 11:32 PM   المشاركة رقم: 26770
الكاتب
mohsaad86
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mohsaad86 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

شكرا يا استاذ ابراهيم على النصايح الجامدة دى
وانا الحمد لله ماشي بشكل كويس فى الفوركس ولكن تنقصني فقط نقطة الصبر يعني كل شغلي تقريبا يدخل فى شكل الاسكالبنج
ولما بخرج وبعد يوم او يومين اشوف السعر اقول ياريتني سبته كان زمانه جاب كذا وكذا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة كده يعني

عموما هشوف المواضيع اللى اشرت ليه ومتشكر جدا

وممكن اعرف رؤيتك دلوقتى للزوج

عرض البوم صور mohsaad86  
قديم 02-05-2013, 11:32 PM
mohsaad86 mohsaad86 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

شكرا يا استاذ ابراهيم على النصايح الجامدة دى
وانا الحمد لله ماشي بشكل كويس فى الفوركس ولكن تنقصني فقط نقطة الصبر يعني كل شغلي تقريبا يدخل فى شكل الاسكالبنج
ولما بخرج وبعد يوم او يومين اشوف السعر اقول ياريتني سبته كان زمانه جاب كذا وكذا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة كده يعني

عموما هشوف المواضيع اللى اشرت ليه ومتشكر جدا

وممكن اعرف رؤيتك دلوقتى للزوج