FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تعليم الفوركس يحتوى المنتدى التعليمى على العديد من المراجع و الكتب و المؤلفات التى تساهم فى تعليم المضاربين اصول و فنون تداول العملات (الفوركس) منتدى الفوركس ، المواد التعليمية ل سوق الفوركس ، دروس ، تحيلي رقمى ، كتب ، مقالات تعليمية ، دورات فوركس مجانية ، تعليم تحليل فني ، تحليل اساسي ، موجات اليوت ، فيبوناتشي ، تعليم فوركس ، برامج التداول ، تعليم الفوركس بالفيديو ، شروحات . تعلم الفوركس , تعليم الفوركس , فيديو فوركس , افضل دورة فوركس , دورة فوركس مجانية , دورة فوركس , ربح فوركس , استراتيجية فوركس , فيديو فوركس تعليمى , فيديو فوركس و الكثير.

قديم 03-04-2015, 07:19 PM   المشاركة رقم: 8501
الكاتب
معاذ عودات
المدير العام للموقع
الصورة الرمزية معاذ عودات

البيانات

الإتصالات
الحالة:
معاذ عودات متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : مدير الموقع المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmalt نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
يعني موضوع المتاجرة علي الاخبار دا صعب زي ماخوفنا منة د. اسامة في الاخر بسبب عيوبة الكتير ولا ممكن نتاجر عليها زي الترندات والدعوم كدة اتمني تفيدني في النقطة دي واسف علي الاطالة
اهلا فيك ،
لا تتاجر وقت الاخبار الا وانت فاهم الخبر كويس ــ
هو في خطوة اكيد من حركة الاسعار ـ ولكن يمكنك المتاجرة عليه

هو اكثر خطورة من التداول في اوقات طبيعيه

عرض البوم صور معاذ عودات  
قديم 03-04-2015, 07:19 PM
معاذ عودات معاذ عودات متواجد حالياً
المدير العام للموقع

يعني موضوع المتاجرة علي الاخبار دا صعب زي ماخوفنا منة د. اسامة في الاخر بسبب عيوبة الكتير ولا ممكن نتاجر عليها زي الترندات والدعوم كدة اتمني تفيدني في النقطة دي واسف علي الاطالة
اهلا فيك ،
لا تتاجر وقت الاخبار الا وانت فاهم الخبر كويس ــ
هو في خطوة اكيد من حركة الاسعار ـ ولكن يمكنك المتاجرة عليه

هو اكثر خطورة من التداول في اوقات طبيعيه

قديم 04-04-2015, 07:47 PM   المشاركة رقم: 8502
الكاتب
hamsat36
عضو نشيط
الصورة الرمزية hamsat36

البيانات

الإتصالات
الحالة:
hamsat36 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

عايز اسئل عن حاجة عن وقت تكوين الشموع اولا متى تبتدى شمعة اليوم بالنسبة للعملة مثلا زى اليور دولار هتبتدى شمعة اليوم الساعة مثلا 12 باليل ولا حسب فتح البورصة الخاصة بها وبالنسبة لشمعة افتتاح السوق هتبقى الساعة 11 مثلا يوم الاحد وشمعة 4 ساعات عايز اعرف بمعنى انا جيت مثلا الساعة 2 الظهر وعايز اشتغل على شمعة 4 ساعات وفيه شمعة مفتوح بس انا عايز اشتغل على اول ما الشمعة تفتح اعمل ايه او احسب ازاى غير انى ممكن اجيب مؤشر يحب لى متبقى اد ايه انا عايز افهما وهل كل فترة مدوالة عبارة عن شمعتين 4 ساعات انا عايز اعرف علاقة اوقات الشموع ببعضا يعنى شمعة النص ساعة مثلا وعلاقتها ب4 ساعات فى الوقت اللى ابتدى اتاجر عليه مش عارف اوصل اللى دماغى بس ياريت تفهمونى

عرض البوم صور hamsat36  
قديم 04-04-2015, 07:47 PM
hamsat36 hamsat36 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

عايز اسئل عن حاجة عن وقت تكوين الشموع اولا متى تبتدى شمعة اليوم بالنسبة للعملة مثلا زى اليور دولار هتبتدى شمعة اليوم الساعة مثلا 12 باليل ولا حسب فتح البورصة الخاصة بها وبالنسبة لشمعة افتتاح السوق هتبقى الساعة 11 مثلا يوم الاحد وشمعة 4 ساعات عايز اعرف بمعنى انا جيت مثلا الساعة 2 الظهر وعايز اشتغل على شمعة 4 ساعات وفيه شمعة مفتوح بس انا عايز اشتغل على اول ما الشمعة تفتح اعمل ايه او احسب ازاى غير انى ممكن اجيب مؤشر يحب لى متبقى اد ايه انا عايز افهما وهل كل فترة مدوالة عبارة عن شمعتين 4 ساعات انا عايز اعرف علاقة اوقات الشموع ببعضا يعنى شمعة النص ساعة مثلا وعلاقتها ب4 ساعات فى الوقت اللى ابتدى اتاجر عليه مش عارف اوصل اللى دماغى بس ياريت تفهمونى

قديم 04-04-2015, 08:36 PM   المشاركة رقم: 8503
الكاتب
hamada1228
عضو فضى
الصورة الرمزية hamada1228

البيانات

الإتصالات
الحالة:
hamada1228 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamsat36 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada1228 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا اخي الكريم ...
الصراحة انا لا اجزم ان التوافق بين الفريمات مهم لان هنالك اساليب تجارة (سكالبينغ) لا تكترث للفريمات الاكبر طالما انت هدفك 10 نقاط على سبيل المثال ..
كذلك يقال كلما كبرت الفريم حصلت على صدق معلومات اكثر وانا مع الاسف اصبحت لا اؤمن بالمقولة لاني اجد ان فريم الخمس دقائق يحترمه السعر الى اكبر الدرجات ولكني ابقى مع الربع ساعة افضل لانني اولاً لا اطيق الانتظار (فريمات الساعة والاكبر) وثانياً لانه يتناسب جداً معي ..
المهم .. في حال كنت تتاجر اخي على اهدف بسيطة 20/10 (طبعاً تعتمد على ثبوت وقوة اسلوبك بالمتاجرة) يمكنك التغاضي عن الفريمات الاكبر
ولكن اذا كنت تطلب اكثر من ذلك سترى من زاوية اكبر متى يمكمن ان ينعكس الزوج بمعنى ان الفريمات هي كالتالي..
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
نستنتج ان الاسبوع الهابط يأخذ شكله من الفريم اليومي ولكن بدقة تفاصيل اكثر لان الاربعاء على سبيل المثال كان فيه صعود لذلك ناخذ المعلومة ان الصعود كان الاربعاء ومن ثم تابع الهبوط من الفريم اليومي

وخلال يوم الاربعاء كانت اول شمعة اربع ساعات هابطة مثلاً ولم تكن كل شموع الاربع ساعات الخاصة بالاربعاء صاعدة

... وفي خلال اول شمعة اربع ساعات (الهابطة) من يوم الاربعاء كانت اول شمعة ساعة هابطة ولكن الساعة الثانية والثالثة لا هابطةولا صاعدة (دوجي) ومن ثم حدث الصعود ولكن كان اغلاق الشمعة الاخيرة اسفل افتتاح الشمعة الاولى فتصبح شمعة الاربع ساعات بن بار
وهكذا الى الربع ساعة .. اتمنى ان تكون المعلومة وصلت وبالتوفيق يارب اخي
لو ما وصلت فكرة الفريمات اخي ان شاء الله لما افضى اعطيك شرح بس مشان موضوع فتح الشموع ... هيا العملات كلها بتبتدي تحرك من يوم الاحد الساعة 12 بالليل بتوقيت +2 جرينيتش واعتقد ده برضو توقيت القاهرة لحد يوم الجمعة الساعة 12 بالليل او 12 الا ربع حسب كل اسبوع ..
بص يا معلم .. او يا اختي مابعرف شو الوضع لانو الاسم غير الصورة بالبروفايل ههههه .. على العموم .. مشان موضوع انك تعرف ايمتى شمعة الاربع ساعات هاتبتدي لازم تركز بالمنصة اللي شغال عليها يعني مثلاً عندي اف اكس دي دي .. انتا دلوقتي الساعة عندك 2 الضهر على المنصة هاتكون 14:00 بس دي مش بداية شمعة اربع ساعات شمعات الاربع ساعات بتبتدي الساعة 00:00 /04:00 / 08:00 / 12:00 / 16:00 / 20:00 يعني انتا احسبها عالمصري وتعرف ايمتى هاتبتدي شمعة الاربع سااعات زي مثلاً 00:00 هاتكون 12 بالليل يوم الاحد
ده مؤشر بيعرضلك ايمتى هاتقفل الشمعة واد ايه السبريد واسم العملة وكام معلومة كده
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1426269415.ex4
بالتوفيق اخي/اختي

التوقيع

1- توكل على الرب
2- تلقَّ الاساسيات و توكل على الرب
3- تعلم بنفسك الاساسيات وسلِّم للرب
4- بنفسك تعلم اسلوبك واشكر الرب
5- اترك اسلوبك وانظر كما لو انك تريد ان تربح بدون تحريك يدك (استخدم بصيرتك ولا تستخدم بصرك)
6- اشكر الرب و عد لتتوكل عليه
7-عدل وضف على اسلوبك كلما اتيح لك ذلك بحكمة الرب وتوكل عليه
8-اكتب على ورقة ماهو تعريف السوق وفتح الصفقة في عقلك
9- إقرأ عن النفسية التجارية في كل مكان
10- احمد الرب
11-لم اذكر نقطة واحدة لا تصب في مصلحتك حتى الأشياء التي تظنها من الطقوس الدينية هي بشكل أو بآخر تصب في مصلحتك مادياً"بشكل ملموس" ولا تنسى أنه معك أيضاً لترى الجانب الماورائي يعمل في صالحك

عرض البوم صور hamada1228  
قديم 04-04-2015, 08:36 PM
hamada1228 hamada1228 غير متواجد حالياً
عضو فضى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamsat36 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada1228 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا اخي الكريم ...
الصراحة انا لا اجزم ان التوافق بين الفريمات مهم لان هنالك اساليب تجارة (سكالبينغ) لا تكترث للفريمات الاكبر طالما انت هدفك 10 نقاط على سبيل المثال ..
كذلك يقال كلما كبرت الفريم حصلت على صدق معلومات اكثر وانا مع الاسف اصبحت لا اؤمن بالمقولة لاني اجد ان فريم الخمس دقائق يحترمه السعر الى اكبر الدرجات ولكني ابقى مع الربع ساعة افضل لانني اولاً لا اطيق الانتظار (فريمات الساعة والاكبر) وثانياً لانه يتناسب جداً معي ..
المهم .. في حال كنت تتاجر اخي على اهدف بسيطة 20/10 (طبعاً تعتمد على ثبوت وقوة اسلوبك بالمتاجرة) يمكنك التغاضي عن الفريمات الاكبر
ولكن اذا كنت تطلب اكثر من ذلك سترى من زاوية اكبر متى يمكمن ان ينعكس الزوج بمعنى ان الفريمات هي كالتالي..
نستنتج ان الاسبوع الهابط يأخذ شكله من الفريم اليومي ولكن بدقة تفاصيل اكثر لان الاربعاء على سبيل المثال كان فيه صعود لذلك ناخذ المعلومة ان الصعود كان الاربعاء ومن ثم تابع الهبوط من الفريم اليومي

وخلال يوم الاربعاء كانت اول شمعة اربع ساعات هابطة مثلاً ولم تكن كل شموع الاربع ساعات الخاصة بالاربعاء صاعدة

... وفي خلال اول شمعة اربع ساعات (الهابطة) من يوم الاربعاء كانت اول شمعة ساعة هابطة ولكن الساعة الثانية والثالثة لا هابطةولا صاعدة (دوجي) ومن ثم حدث الصعود ولكن كان اغلاق الشمعة الاخيرة اسفل افتتاح الشمعة الاولى فتصبح شمعة الاربع ساعات بن بار
وهكذا الى الربع ساعة .. اتمنى ان تكون المعلومة وصلت وبالتوفيق يارب اخي
لو ما وصلت فكرة الفريمات اخي ان شاء الله لما افضى اعطيك شرح بس مشان موضوع فتح الشموع ... هيا العملات كلها بتبتدي تحرك من يوم الاحد الساعة 12 بالليل بتوقيت +2 جرينيتش واعتقد ده برضو توقيت القاهرة لحد يوم الجمعة الساعة 12 بالليل او 12 الا ربع حسب كل اسبوع ..
بص يا معلم .. او يا اختي مابعرف شو الوضع لانو الاسم غير الصورة بالبروفايل ههههه .. على العموم .. مشان موضوع انك تعرف ايمتى شمعة الاربع ساعات هاتبتدي لازم تركز بالمنصة اللي شغال عليها يعني مثلاً عندي اف اكس دي دي .. انتا دلوقتي الساعة عندك 2 الضهر على المنصة هاتكون 14:00 بس دي مش بداية شمعة اربع ساعات شمعات الاربع ساعات بتبتدي الساعة 00:00 /04:00 / 08:00 / 12:00 / 16:00 / 20:00 يعني انتا احسبها عالمصري وتعرف ايمتى هاتبتدي شمعة الاربع سااعات زي مثلاً 00:00 هاتكون 12 بالليل يوم الاحد
ده مؤشر بيعرضلك ايمتى هاتقفل الشمعة واد ايه السبريد واسم العملة وكام معلومة كده
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1426269415.ex4
بالتوفيق اخي/اختي

قديم 05-04-2015, 03:54 AM   المشاركة رقم: 8504
الكاتب
NaderMaher
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
NaderMaher غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم
1-فى موقع borsaforex التابع لموقع Fx-Arabia يوجد استراتيجية البايفوت هنا
اتمنى شرح لها و كيف استخدمها
2- هل يوجد اى ورشة عمل او فيديو شرح لأسترراتيجية الوافى ( رحمه الله ) ؟؟ مع العلم ان انا قريت الكتاب انا فقط اريد فيديو شرح لها و تطبيق عليها

عرض البوم صور NaderMaher  
قديم 05-04-2015, 03:54 AM
NaderMaher NaderMaher غير متواجد حالياً
عضو جديد

السلام عليكم
2- هل يوجد اى ورشة عمل او فيديو شرح لأسترراتيجية الوافى ( رحمه الله ) ؟؟ مع العلم ان انا قريت الكتاب انا فقط اريد فيديو شرح لها و تطبيق عليها

قديم 05-04-2015, 09:45 AM   المشاركة رقم: 8505
الكاتب
معاذ عودات
المدير العام للموقع

البيانات

الإتصالات
الحالة:
معاذ عودات متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NaderMaher نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم

وعليكم السلام
1- شرح البايفوت : شرح شامل عن البايفوت مع مؤشر FiboPiv - اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

2 هذا تطبيق عملي على طريقه الوافي رحمة الله
دورة فوركس لشرح استراتيجية الوافي مع التطبيق العملي و المتاجرة المستمرة . - اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

عرض البوم صور معاذ عودات  
قديم 05-04-2015, 09:45 AM
المدير العام للموقع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NaderMaher نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم

وعليكم السلام
1- شرح البايفوت : شرح شامل عن البايفوت مع مؤشر FiboPiv - اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

2 هذا تطبيق عملي على طريقه الوافي رحمة الله
دورة فوركس لشرح استراتيجية الوافي مع التطبيق العملي و المتاجرة المستمرة . - اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

قديم 05-04-2015, 04:23 PM   المشاركة رقم: 8506
الكاتب
muhamadebrahim
عضو نشيط
الصورة الرمزية muhamadebrahim

البيانات

الإتصالات
الحالة:
muhamadebrahim غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم ورحمة الله
طبعا الموضوع شامل وجيد
انا شخصيا اتاجر على حساب ديمو واستخدم استراجية النقاط المحورية
لاخواني المتاجرين بهذه الاستراتيجية هي لوحدها لا تصلح
عليكم برسم خطوط دعم ومقاومة اضافية وخطوط الاتجاه ايضا
على سبيل المثال
1- عند خط محوري والسعر اسفل خط المحور لكن هناك خلال الايام السابقة السعر ارتدعند خط دعم قبل خط الدعم s1
في هذه الحالة الوصول الى S1 نسبة حدوثه 50%,
3- يوجد خط اتجاه بين مستوى مقاومة ومستوة خط محوري في هذه الحالة ارتداد السعر من خط الترند محتمل وعدم الوصول الي R1
4- وقت التداول مهم للاخذ في الاعتبار, فلا ينتظر ان يصل السعر الى الهدف بعد العاشرة مساء بتوقيت القاهرة
5- السعر لا يصل الى الهدف مرتين خلال اليوم الواحد
6- اختار وقت 1 ساعة , اضغط CTRL+Y يظهر لك فواص اليوم على الشارت انظر الى حركة السعر خلال اليوم الواحد وحدود حركة السعر لعدة ايام سابقة
7- السعر لا يكرر اي حركة اكثر من 3 مرات بعدها يتغير اتجاه الحركة سواء صعود او هبوط

خبرة النظر الى الشارت يعطيك احساس بحركة السعر بعد فترة طويلة من العمل ومتابعة الشارت
اذا ركزنا في شرح الاستراتيجية من اخونا الفاضل (وله كل الشكر والتقدير) تجد انه وضع كافة الاحتمالات لحركة السعر
لذلك يفضل الرجوع الى ملف افضل اوقات وايام التداول والالتزام بها

نصيحة اخيرة
اذا حققت المستهدف خلال متاجرة اليوم او الاسبوع اقفل البرنامج وعيش حياتك ( التزم بدرس الدكتور اسامة بعدد مرات التداول خلال الاسبوع)
اي محاولة بعد ذلك 80% تؤدي الى الخسارة وخسارة ما تم اكتسابه

اخيرا من يجد اي اخطاء في الموضوع ارجو الاشارة اليه حتى تكون الفائدة للجميع

وشكرا لكم جميعا

التوقيع

مهندس/ محمد عطا الله إبراهيم

التعديل الأخير تم بواسطة muhamadebrahim ; 05-04-2015 الساعة 04:26 PM سبب آخر: اضافة
عرض البوم صور muhamadebrahim  
قديم 05-04-2015, 04:23 PM
muhamadebrahim muhamadebrahim غير متواجد حالياً
عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة الله
طبعا الموضوع شامل وجيد
انا شخصيا اتاجر على حساب ديمو واستخدم استراجية النقاط المحورية
لاخواني المتاجرين بهذه الاستراتيجية هي لوحدها لا تصلح
عليكم برسم خطوط دعم ومقاومة اضافية وخطوط الاتجاه ايضا
على سبيل المثال
1- عند خط محوري والسعر اسفل خط المحور لكن هناك خلال الايام السابقة السعر ارتدعند خط دعم قبل خط الدعم s1
في هذه الحالة الوصول الى S1 نسبة حدوثه 50%,
3- يوجد خط اتجاه بين مستوى مقاومة ومستوة خط محوري في هذه الحالة ارتداد السعر من خط الترند محتمل وعدم الوصول الي R1
4- وقت التداول مهم للاخذ في الاعتبار, فلا ينتظر ان يصل السعر الى الهدف بعد العاشرة مساء بتوقيت القاهرة
5- السعر لا يصل الى الهدف مرتين خلال اليوم الواحد
6- اختار وقت 1 ساعة , اضغط CTRL+Y يظهر لك فواص اليوم على الشارت انظر الى حركة السعر خلال اليوم الواحد وحدود حركة السعر لعدة ايام سابقة
7- السعر لا يكرر اي حركة اكثر من 3 مرات بعدها يتغير اتجاه الحركة سواء صعود او هبوط

خبرة النظر الى الشارت يعطيك احساس بحركة السعر بعد فترة طويلة من العمل ومتابعة الشارت
اذا ركزنا في شرح الاستراتيجية من اخونا الفاضل (وله كل الشكر والتقدير) تجد انه وضع كافة الاحتمالات لحركة السعر
لذلك يفضل الرجوع الى ملف افضل اوقات وايام التداول والالتزام بها

نصيحة اخيرة
اذا حققت المستهدف خلال متاجرة اليوم او الاسبوع اقفل البرنامج وعيش حياتك ( التزم بدرس الدكتور اسامة بعدد مرات التداول خلال الاسبوع)
اي محاولة بعد ذلك 80% تؤدي الى الخسارة وخسارة ما تم اكتسابه

اخيرا من يجد اي اخطاء في الموضوع ارجو الاشارة اليه حتى تكون الفائدة للجميع

وشكرا لكم جميعا

التعديل الأخير تم بواسطة muhamadebrahim ; 05-04-2015 الساعة 04:26 PM. سبب آخر: اضافة
قديم 05-04-2015, 04:59 PM   المشاركة رقم: 8507
الكاتب
elmalt
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
elmalt غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

عندي سؤال بخصوص ادارة رأس المال انا لو هدخل الصفقة ب 2% من رأس مالي عشان اعمل مثلاً نسبة من 15% ل20% ربح شهري المهم انا سؤالي بقي بالنسبة لما ادخل صفقة ب2% وكسبت ادخل الصفقة الي بعديها برضك ب 2% حسب اجمالي المبلغ والي كسبتة لأن ممكن بعد ما اخش الصفقة الي بعديها هلاقي نفسي خسران 2% بس علي خسارة اكبر لأن اجمالي المبلغ زاد من الصفقة الاولي ولا النسبة بفضل اخليها ثابتة لحد الشهر القادم اتمني يكون سؤالي واضح

عرض البوم صور elmalt  
قديم 05-04-2015, 04:59 PM
elmalt elmalt غير متواجد حالياً
عضو نشيط

عندي سؤال بخصوص ادارة رأس المال انا لو هدخل الصفقة ب 2% من رأس مالي عشان اعمل مثلاً نسبة من 15% ل20% ربح شهري المهم انا سؤالي بقي بالنسبة لما ادخل صفقة ب2% وكسبت ادخل الصفقة الي بعديها برضك ب 2% حسب اجمالي المبلغ والي كسبتة لأن ممكن بعد ما اخش الصفقة الي بعديها هلاقي نفسي خسران 2% بس علي خسارة اكبر لأن اجمالي المبلغ زاد من الصفقة الاولي ولا النسبة بفضل اخليها ثابتة لحد الشهر القادم اتمني يكون سؤالي واضح

قديم 05-04-2015, 08:44 PM   المشاركة رقم: 8508
الكاتب
muhamadebrahim
عضو نشيط
الصورة الرمزية muhamadebrahim

البيانات

الإتصالات
الحالة:
muhamadebrahim غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اخي الفاضل
هذا راي شخصي وليس فني
انا شخصيا افضل العمل على راس المال اﻻصلي فقط
العبره هنا صافي المكسب والخسارة لعدة شهور مثلا نعتبرها ربع سنوية ثم نصف سنوية وهكذا
يجب الاخذ في اﻻعتبار انه من الممكن ان تاتي بعض اﻻشهر بخسارة دون تحقيق مكاسب واشهر تحقق مكاسب تعوض اشهر الخسارة

ممكن تضع خطة عمل على اساس عند زيادة الرصيد 50% تبدا بالعمل على اساس الرصيد الجديد وهكذا عندما يتضاعف الرصيد تبدا بالعمل على الرصيد الجديد وهكذا

نصيحة اخيرة العدو اللدود في سوق الفوركس هو الطمع
ارجو ان تكون فكرتي وصلت

التوقيع

مهندس/ محمد عطا الله إبراهيم

عرض البوم صور muhamadebrahim  
قديم 05-04-2015, 08:44 PM
muhamadebrahim muhamadebrahim غير متواجد حالياً
عضو نشيط

اخي الفاضل
هذا راي شخصي وليس فني
انا شخصيا افضل العمل على راس المال اﻻصلي فقط
العبره هنا صافي المكسب والخسارة لعدة شهور مثلا نعتبرها ربع سنوية ثم نصف سنوية وهكذا
يجب الاخذ في اﻻعتبار انه من الممكن ان تاتي بعض اﻻشهر بخسارة دون تحقيق مكاسب واشهر تحقق مكاسب تعوض اشهر الخسارة

ممكن تضع خطة عمل على اساس عند زيادة الرصيد 50% تبدا بالعمل على اساس الرصيد الجديد وهكذا عندما يتضاعف الرصيد تبدا بالعمل على الرصيد الجديد وهكذا

نصيحة اخيرة العدو اللدود في سوق الفوركس هو الطمع
ارجو ان تكون فكرتي وصلت

قديم 07-04-2015, 07:48 AM   المشاركة رقم: 8509
الكاتب
ahmed hamdy.
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
ahmed hamdy. غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم
انا ال market watch على المنصه زادت ساعه ....ليه؟ و ازاى اقدر اظبطها مع التوقيت بتاعنا في مصر؟؟

عرض البوم صور ahmed hamdy.  
قديم 07-04-2015, 07:48 AM
ahmed hamdy. ahmed hamdy. غير متواجد حالياً
عضو جديد

السلام عليكم
انا ال market watch على المنصه زادت ساعه ....ليه؟ و ازاى اقدر اظبطها مع التوقيت بتاعنا في مصر؟؟

قديم 07-04-2015, 10:14 AM   المشاركة رقم: 8510
الكاتب
معاذ عودات
المدير العام للموقع

البيانات

الإتصالات
الحالة:
معاذ عودات متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hamdy. نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم
اهلا فيك ،،
ربما التوقيت الصيفي اشتغل في المنطقه التي تتواجد فيها الشركة
فتزيد ساعة ،
لا يمكنك ضبط التوقيت في برنامج الميتاتريدر

عرض البوم صور معاذ عودات  
قديم 07-04-2015, 10:14 AM
المدير العام للموقع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hamdy. نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم
اهلا فيك ،،
ربما التوقيت الصيفي اشتغل في المنطقه التي تتواجد فيها الشركة
فتزيد ساعة ،
لا يمكنك ضبط التوقيت في برنامج الميتاتريدر