FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex منتدى العملات العام Forex فى هذا القسم يتم مناقشه كل ما يتعلق بـسوق تداول العملات العالمية الفوركس و مناقشة طرق التحليل المختلفة و تحليل المعادن , الذهب ، الفضة ، البترول من خلال تحليل فني ، تحليل اساسي ،اخبار اقتصادية متجددة ، تحليل رقمى ، مسابقات متعددة ، توصيات ، تحليلات ، التداول ، استراتيجيات مختلفة ، توصيات فوركس ، بورصة العملات ، الفوركس ، تجارة الفوركس ، يورو دولار ، باوند دولار ، بونص فوركس ، تداول ، اسهم ، عملات ، افضل موقع فوركس

قديم 20-07-2013, 02:59 PM   المشاركة رقم: 41
الكاتب
معاذ عودات
المدير العام للموقع
الصورة الرمزية معاذ عودات

البيانات

الإتصالات
الحالة:
معاذ عودات غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : walid roub المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: موضوع مخيف و مربك قد يجعلك تعيد التفكير مع مشاركة أصحاب الخبرة ( أرجو من لديه الخبرة ان يشارك )

اهلا وسهلا ،،
ما شاءالله باين انو الاعضاء الي كانوا يكتبوا الهم خبره كبيره من خلال ذكر سنوات الخبرة
5 سنين كافييات بأن تكون قادر على فهم هذا السوق وفهم الظروف التي تحيط فيه

انا كمان عندي خبرة مثلهم الان
ولكن هل خسرت مثل هذه الارقام ؟ هل انا احلم بأن اصبح مليونير من حسابي الشخصي ؟
اكيد لا ولن افكر بهذا الامر ولن اخاطر بأي مال انا بحاجته

دائما كنا نقول الفوركس هو شيء فرعي وليس اساسي .. الفوركس هوايه
الفوركس انت تخليه وحش وانت تخليه حلو
اما انك تضع فلوسك كلها في الحساب وتقولي الفوركس خطر ومن هذا الكلام
والله هذا الشئ من ايدك وليس من الفوركس

خليك دائما مرتاح وما تحلم بالمليون وما تحلم بالغنى الفاحش
رح تكون مبسوط في الفوركس ورح تربح ان شاءالله

التوقيع

أشترك في قنواتنا على التلجرام

قناة أخبار فوركسية اقتصادية حول العالم
Telegram: Contact @news4Economic

أ.نادر غيث - اف اكس ارابيا
Telegram: Contact @naderghaith

تحليلات ومناقشات اف اكس ارابيا
Telegram: Contact @fxarabia_analysis

أمير محمد عيسي - بورصة فوركس
Telegram: Contact @borsaforex

FXCommission.com/ best cashback
Telegram: Contact @fxcommission

اف اكس ارابيا-Fx-Arabia.com
Telegram: Contact @fxarabia

عرض البوم صور معاذ عودات  
قديم 20-07-2013, 02:59 PM
معاذ عودات معاذ عودات غير متواجد حالياً
المدير العام للموقع
افتراضي رد: موضوع مخيف و مربك قد يجعلك تعيد التفكير مع مشاركة أصحاب الخبرة ( أرجو من لديه الخبرة ان يشارك )

اهلا وسهلا ،،
ما شاءالله باين انو الاعضاء الي كانوا يكتبوا الهم خبره كبيره من خلال ذكر سنوات الخبرة

قديم 20-07-2013, 03:09 PM   المشاركة رقم: 42
الكاتب
abdosoltan
عضو نشيط
الصورة الرمزية abdosoltan

البيانات

الإتصالات
الحالة:
abdosoltan غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : walid roub المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid roub نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شكرا جزيلا لك "abdosoltan" على الاهتمام

كلامك أيضا يدعم صحة الموضوع و هذا سيئ للأسف

لكن اختلف معك في شيئ صغير هو (متاها وحرب جديده لينشغل العرب بها فلا يتقدموا ولا ينتجوا ويتخبطوا) متأكد انه اذا أحد حقق أرباح معتبرة سيقوم فتح محل خارجا أو شركة أو شيئ اخر أو استثمار , فيفيد نفسه و بلده عن طريق الفوركس بشكل غير مباشر
السلام عليكم للاسف لم تفهم قصدي لن يفتح اي مصلحه ولن يستثمر الا في البرصه والنسبه 5 الناجحين اوهام واحلام انك تغتني في البورصه لا توهم نفسك

التوقيع

[SIGPIC][/SIGPIC]
المحظوظون ثلاثه
من ترك الدنيا قبل ان تتركه
من بروالديه قبل ان يفارقوه
من ارضي خالقه قبل ان يلقاه
من ارضي خالقه قبل ان يلقاه
ربي اجعلنا منهم
الكل بالكل يعيش فلاتشرد بعيد ولاتبخل بالنصيحه فما ادرك قدرها هناء ننتظرك
بورصه المعلم مارجني للخاسرين
abdosoltan

عرض البوم صور abdosoltan  
قديم 20-07-2013, 03:09 PM
abdosoltan abdosoltan غير متواجد حالياً
عضو نشيط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walid roub نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شكرا جزيلا لك "abdosoltan" على الاهتمام

كلامك أيضا يدعم صحة الموضوع و هذا سيئ للأسف

لكن اختلف معك في شيئ صغير هو (متاها وحرب جديده لينشغل العرب بها فلا يتقدموا ولا ينتجوا ويتخبطوا) متأكد انه اذا أحد حقق أرباح معتبرة سيقوم فتح محل خارجا أو شركة أو شيئ اخر أو استثمار , فيفيد نفسه و بلده عن طريق الفوركس بشكل غير مباشر
السلام عليكم للاسف لم تفهم قصدي لن يفتح اي مصلحه ولن يستثمر الا في البرصه والنسبه 5 الناجحين اوهام واحلام انك تغتني في البورصه لا توهم نفسك

قديم 20-07-2013, 03:28 PM   المشاركة رقم: 43
الكاتب
walid roub
عضو متميز
الصورة الرمزية walid roub

البيانات

الإتصالات
الحالة:
walid roub غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا وسهلا ،،

تشرفني مشاركت في الموضوع "معاذ عودات"

عرض البوم صور walid roub  
قديم 20-07-2013, 03:28 PM
walid roub walid roub غير متواجد حالياً
عضو متميز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا وسهلا ،،

تشرفني مشاركت في الموضوع "معاذ عودات"

قديم 20-07-2013, 06:18 PM   المشاركة رقم: 44
الكاتب
Nemo
عضو جديد
الصورة الرمزية Nemo

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Nemo غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم و رحمة الله
اسمح لى يا اخى ان اختلف معك فى كثير مما قلتة
الفوركس ليس خراب بيوت و ليس فقط للكبار ولا صناع السوق الفوركس لمن يتحكم فى غرائزة و اهمها الطمع
اخى الغالى كل هذة المشاكل و اكثر ترى حلها فى ادارة راس المال
فضلا شاهد حلقة ادارة راس المال للدكتور اسامة عادل ستجدها فى ويبينار رمضان الماضى و بعدها احكم بنفسك من المخطئ و من الصائب
بالتوفيق اخى الغالى و اتمنى الربح لك و للجميع

عرض البوم صور Nemo  
قديم 20-07-2013, 06:18 PM
Nemo Nemo غير متواجد حالياً
عضو جديد

السلام عليكم و رحمة الله
اسمح لى يا اخى ان اختلف معك فى كثير مما قلتة
الفوركس ليس خراب بيوت و ليس فقط للكبار ولا صناع السوق الفوركس لمن يتحكم فى غرائزة و اهمها الطمع
اخى الغالى كل هذة المشاكل و اكثر ترى حلها فى ادارة راس المال
فضلا شاهد حلقة ادارة راس المال للدكتور اسامة عادل ستجدها فى ويبينار رمضان الماضى و بعدها احكم بنفسك من المخطئ و من الصائب
بالتوفيق اخى الغالى و اتمنى الربح لك و للجميع

قديم 20-07-2013, 06:37 PM   المشاركة رقم: 45
الكاتب
mohamed_houssen
عضو جديد
الصورة الرمزية mohamed_houssen

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mohamed_houssen غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ياجماعة انا فى الفوركس بقالى اكتر من سنتين
من الاخر كدة اللى بيقدر يتجنب الطمع هو اللى هايقدر يكمل والناس اللى عندها قناعة فى الربح القليل هى اللى هاتكمل

الناس اللى بتقول ان الفوركس خراب بيوت لازم اختلف معاهم واقولهم انت اللى خربت بيتك بنفسك
اية اللى يخلى واحد حسابة 1000 دولار مثلا يدخل النقطة ب10 دولار ولا حتى 5 دولار ولا حتى بـ دولار
واول ماتخسر تقول الله يخرب بيت الفوركس

لا معلش ياصاحبى انتى اللى طماع و نفسك تبقى مليونير فى اسرع وقت

تخيل معايا لو انت جاهل فى الفوركس ومتعرفش اية الفوركس دة اصلا وحسابك 1000 دولار ودخلت النقطة بـ10 سنت
عارف علشان تخسر حسابك دة , محتاج السعر يعكس عليك قد اية ؟

10000 نقطة
ايوة عشر الاف نقطة

يعنى من الاخر ابقى قابلنى لو خسرت

بس طبعا كلنا مش بنعترف بالكلام دة وانا واحد منكم طبعا
وكلنا بندخل النقطة بأرقام غريبة ونخسر
فا طبعا الشيطان مش بيسيبك يقولك لازم تعوض نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
تروح داخل تانى لحد ماتلاقى حسابك الجميل بقى فية صفر منور تحت

والله ياجماعة سر الفوركس هو البعد عن الطمع

التوقيع

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور mohamed_houssen  
قديم 20-07-2013, 06:37 PM
mohamed_houssen mohamed_houssen غير متواجد حالياً
عضو جديد

ياجماعة انا فى الفوركس بقالى اكتر من سنتين
من الاخر كدة اللى بيقدر يتجنب الطمع هو اللى هايقدر يكمل والناس اللى عندها قناعة فى الربح القليل هى اللى هاتكمل

الناس اللى بتقول ان الفوركس خراب بيوت لازم اختلف معاهم واقولهم انت اللى خربت بيتك بنفسك
اية اللى يخلى واحد حسابة 1000 دولار مثلا يدخل النقطة ب10 دولار ولا حتى 5 دولار ولا حتى بـ دولار
واول ماتخسر تقول الله يخرب بيت الفوركس

لا معلش ياصاحبى انتى اللى طماع و نفسك تبقى مليونير فى اسرع وقت

تخيل معايا لو انت جاهل فى الفوركس ومتعرفش اية الفوركس دة اصلا وحسابك 1000 دولار ودخلت النقطة بـ10 سنت
عارف علشان تخسر حسابك دة , محتاج السعر يعكس عليك قد اية ؟

10000 نقطة
ايوة عشر الاف نقطة

يعنى من الاخر ابقى قابلنى لو خسرت

بس طبعا كلنا مش بنعترف بالكلام دة وانا واحد منكم طبعا
وكلنا بندخل النقطة بأرقام غريبة ونخسر
فا طبعا الشيطان مش بيسيبك يقولك لازم تعوض نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
تروح داخل تانى لحد ماتلاقى حسابك الجميل بقى فية صفر منور تحت

والله ياجماعة سر الفوركس هو البعد عن الطمع

قديم 21-07-2013, 02:29 AM   المشاركة رقم: 46
الكاتب
Mido0o
عضو جديد
الصورة الرمزية Mido0o

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Mido0o غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

حسنا انا لن أختلف مع الشباب فيما قالوه .. و لكن نعود لفكرة الفوركس الاساسية ادارة رأس المال هى كل شئ.. و التاجر الناجخ هو من يربح اكثر مما يخسر اليس كذلك؟
لنتخدث هنا عن أهمية رأس المال.. الشباب واضح انهم متاجرين جيدين و هذا شئ جيد و لكن ادارة رأس المال حقا لا اعرف ماذا أقول عنها..

بالنسبة لى ادارة رأس المال يجب ان تكون مستمرة و ليس فقط فى اول الحساب بمعنـــى ..
لنقل اننى أدخل الصفقات بلوت 0.1 لكل الف دولار و اكثر خسارة اتحملها هى 100 نقطــة و هذا للعلم رقم كبير و تعنى 10% من الحساب فى الصفقة الواحدة؟.. هل يعنــى هذا خسارتى لرأس مالى كله بعد 9 صفقات خاسرة على التوالى؟

أجابة غالبية الشباب هى نعم و هذا للأسف المشكلة الكبرى.. حيث ان ادارة رأس المال يجب ان تكون مرنة بمعنـــى اذا كان حسابى الف دولار و خسرت صفقة يصبح الحساب 900 دولار هنا يجب ان تقلل اللوت مرة أخرى لا ان تزيده حيث ان رأس مالك أصبح 900 فيجب ان يصبح اللوت 0.09 و هكذا .. عندها لو ستخسر 20 صفقة على التوالى اى شهر كامل بلا تسجيل ربح على الأطلاق ستخسر فقط نصف الحساب..

هذه هى الفكرة فى ابسط صورها.. لكن واضح ان الكثير من المتاجرين الرائعين كالشباب ليسوا بنفس الروعة فى ادارة حساباتهم..
لكل مبتدئ اذا أردت الاستفادة من هذه التجارب فهو ادارة رأس المال اولا و اخيرا..

الفكرة فى الفوركس ليس الربخ بل كيف تخسر .. و ليس الرابح من يعرف تحديد الاتجاه على الدوام بل من بستطيع تجاوز فترة الذبذبة بأمان.. فمن يستمر أكثر هو الرابح الاكبر..
كل الاستراتيجيات وارد ان تحسر فى يوم أو اسبوع او شهر .. و لكن هل يعنــى هذا أن تخسر حسابك فى هذه الفترة؟؟ هذا هو جوهر ادارة رأس المال..

عرض البوم صور Mido0o  
قديم 21-07-2013, 02:29 AM
Mido0o Mido0o غير متواجد حالياً
عضو جديد

حسنا انا لن أختلف مع الشباب فيما قالوه .. و لكن نعود لفكرة الفوركس الاساسية ادارة رأس المال هى كل شئ.. و التاجر الناجخ هو من يربح اكثر مما يخسر اليس كذلك؟
لنتخدث هنا عن أهمية رأس المال.. الشباب واضح انهم متاجرين جيدين و هذا شئ جيد و لكن ادارة رأس المال حقا لا اعرف ماذا أقول عنها..

بالنسبة لى ادارة رأس المال يجب ان تكون مستمرة و ليس فقط فى اول الحساب بمعنـــى ..
لنقل اننى أدخل الصفقات بلوت 0.1 لكل الف دولار و اكثر خسارة اتحملها هى 100 نقطــة و هذا للعلم رقم كبير و تعنى 10% من الحساب فى الصفقة الواحدة؟.. هل يعنــى هذا خسارتى لرأس مالى كله بعد 9 صفقات خاسرة على التوالى؟

أجابة غالبية الشباب هى نعم و هذا للأسف المشكلة الكبرى.. حيث ان ادارة رأس المال يجب ان تكون مرنة بمعنـــى اذا كان حسابى الف دولار و خسرت صفقة يصبح الحساب 900 دولار هنا يجب ان تقلل اللوت مرة أخرى لا ان تزيده حيث ان رأس مالك أصبح 900 فيجب ان يصبح اللوت 0.09 و هكذا .. عندها لو ستخسر 20 صفقة على التوالى اى شهر كامل بلا تسجيل ربح على الأطلاق ستخسر فقط نصف الحساب..

هذه هى الفكرة فى ابسط صورها.. لكن واضح ان الكثير من المتاجرين الرائعين كالشباب ليسوا بنفس الروعة فى ادارة حساباتهم..
لكل مبتدئ اذا أردت الاستفادة من هذه التجارب فهو ادارة رأس المال اولا و اخيرا..

الفكرة فى الفوركس ليس الربخ بل كيف تخسر .. و ليس الرابح من يعرف تحديد الاتجاه على الدوام بل من بستطيع تجاوز فترة الذبذبة بأمان.. فمن يستمر أكثر هو الرابح الاكبر..
كل الاستراتيجيات وارد ان تحسر فى يوم أو اسبوع او شهر .. و لكن هل يعنــى هذا أن تخسر حسابك فى هذه الفترة؟؟ هذا هو جوهر ادارة رأس المال..

قديم 21-07-2013, 02:33 AM   المشاركة رقم: 47
الكاتب
Mido0o
عضو جديد
الصورة الرمزية Mido0o

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Mido0o غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

شئ أخر أحببت اضافته تعليقا على الأخ الذى قال انه مجرد شئ لننشغل به و ان الشباب لن يتاجروا الا فى البورصة بعد تحقيق ارباح .. الم ترى الموضوع نفسه و الرجل كان يريد فتح عيادة اسنان؟
انا الاخر أريد فتح شركة برمجيات و اتصالات .. و كل شخص هنا لديه سبب ليريد الربح من الفوركس.. و اخيرا الم يرى احد الحسابات على ميرور تريد و زولو تريد التى تربح الملايين؟

عرض البوم صور Mido0o  
قديم 21-07-2013, 02:33 AM
Mido0o Mido0o غير متواجد حالياً
عضو جديد

شئ أخر أحببت اضافته تعليقا على الأخ الذى قال انه مجرد شئ لننشغل به و ان الشباب لن يتاجروا الا فى البورصة بعد تحقيق ارباح .. الم ترى الموضوع نفسه و الرجل كان يريد فتح عيادة اسنان؟
انا الاخر أريد فتح شركة برمجيات و اتصالات .. و كل شخص هنا لديه سبب ليريد الربح من الفوركس.. و اخيرا الم يرى احد الحسابات على ميرور تريد و زولو تريد التى تربح الملايين؟

قديم 21-07-2013, 02:47 AM   المشاركة رقم: 48
الكاتب
tamer_taher22
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
tamer_taher22 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم

احب اشارككم رأى ، انا سألت نفسى سؤال هو مين اقوى الانسان و لا العربية طبعا خبطة العربية اقوى و كلنا عارفين كدة و بالرغم من كدة بس بردوا كلنا بنعدى الشارع مرة او مرتين على الاقل فى اليوم و احنا عارفين ان الخبطة الواحدة ممكن تقعد الواحد اسبوعين على الاقل ، بس ليه احنا بنعدى بسلام علشان بنحترم قوة العربية تانى علشان احنا بنحترم قوة العربية و ممكن نفكر كذا مرة قبل ما نعدى و كمان ممكن نستنى لما الرؤية تكون واضحة ، طب ده معناه ايه

احترم قوة السوق
لو احنا احترمنا السوق و اقتنعنا بانه اقوى مننا اكيد كل يوم لو دخلت مرة او مرتين على الاقل هابص يمينى و شمالى كويس قبل القرار يا نقيس قوتنا الاول و ده مش رأس مال بس انما كمان خبرة بزوج العملة و تحليل و قناعة تامة بمنطقة الدخول و منطقة الخروج سواء ربح او خسارة

عرض البوم صور tamer_taher22  
قديم 21-07-2013, 02:47 AM
tamer_taher22 tamer_taher22 غير متواجد حالياً
عضو جديد

السلام عليكم

احب اشارككم رأى ، انا سألت نفسى سؤال هو مين اقوى الانسان و لا العربية طبعا خبطة العربية اقوى و كلنا عارفين كدة و بالرغم من كدة بس بردوا كلنا بنعدى الشارع مرة او مرتين على الاقل فى اليوم و احنا عارفين ان الخبطة الواحدة ممكن تقعد الواحد اسبوعين على الاقل ، بس ليه احنا بنعدى بسلام علشان بنحترم قوة العربية تانى علشان احنا بنحترم قوة العربية و ممكن نفكر كذا مرة قبل ما نعدى و كمان ممكن نستنى لما الرؤية تكون واضحة ، طب ده معناه ايه
احترم قوة السوق
لو احنا احترمنا السوق و اقتنعنا بانه اقوى مننا اكيد كل يوم لو دخلت مرة او مرتين على الاقل هابص يمينى و شمالى كويس قبل القرار يا نقيس قوتنا الاول و ده مش رأس مال بس انما كمان خبرة بزوج العملة و تحليل و قناعة تامة بمنطقة الدخول و منطقة الخروج سواء ربح او خسارة

قديم 21-07-2013, 04:13 PM   المشاركة رقم: 49
الكاتب
hector23
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
hector23 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

بص يا صاحبى بالنسبه لى الموضوع كان زى المثل الشعبى

ضربوا الاعور على عينه قال خسرانه خسرانه

انا بشتغل مندوب مبيعات شغلانه ادويه بكرهها من كل قلبى و سمعت عن الفوركس دخلت اتعلمت جربت لم اودع اى مال من جيبى الخاص كله كان بونص بدون ايداع و به كانت اول شغلى على الحقيقى و ده خلانى احترم السوق جدا و اتعلمت اهم شىء فى الفوركس و هو ادارة راس المال
و بعدين اشتغلت فى المنتديات اللى بتدى بونص مقابل الكتابه و جمعت مبلغ معقول و بتاجر به و بحقق ارباح معقوله و مقبوله جدا
ممكن اقول لحضرتك كم نقطه انا استفدت منهم
1- لا تضاعف اللوت ابدا ابدا الا بعد مضاعفة الرصيد 3 مرات على الاقل انا كان رصيدى 100 دولار كنت بقتح صفقات ب .01 لوتو اما الرصيد وصل 500 دولار ضاعفت اللوت و بقى 0.02

تعامل معاه على انك فى شغل عادى يوم حلو ويوم مر يوم مكسب و يوم خساره

لا تحاول ابدا ابدا الانتقام من السوق

مفيش حاجه اسمها انا لا احبه يعنى فى ناس كتير قوى تسمعها انت بتستخدم الهيدج يقول انا ما بحبوش هى مش اكل ده شغل انا اقصد تعلم اعرف حاجه عن كل حاجه وكل حاجه عن حاجه

التوقيع

[CENTER]
طاعة الله هى طريق النجاح

عرض البوم صور hector23  
قديم 21-07-2013, 04:13 PM
hector23 hector23 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

بص يا صاحبى بالنسبه لى الموضوع كان زى المثل الشعبى

ضربوا الاعور على عينه قال خسرانه خسرانه

انا بشتغل مندوب مبيعات شغلانه ادويه بكرهها من كل قلبى و سمعت عن الفوركس دخلت اتعلمت جربت لم اودع اى مال من جيبى الخاص كله كان بونص بدون ايداع و به كانت اول شغلى على الحقيقى و ده خلانى احترم السوق جدا و اتعلمت اهم شىء فى الفوركس و هو ادارة راس المال
و بعدين اشتغلت فى المنتديات اللى بتدى بونص مقابل الكتابه و جمعت مبلغ معقول و بتاجر به و بحقق ارباح معقوله و مقبوله جدا
ممكن اقول لحضرتك كم نقطه انا استفدت منهم
1- لا تضاعف اللوت ابدا ابدا الا بعد مضاعفة الرصيد 3 مرات على الاقل انا كان رصيدى 100 دولار كنت بقتح صفقات ب .01 لوتو اما الرصيد وصل 500 دولار ضاعفت اللوت و بقى 0.02

تعامل معاه على انك فى شغل عادى يوم حلو ويوم مر يوم مكسب و يوم خساره

لا تحاول ابدا ابدا الانتقام من السوق

مفيش حاجه اسمها انا لا احبه يعنى فى ناس كتير قوى تسمعها انت بتستخدم الهيدج يقول انا ما بحبوش هى مش اكل ده شغل انا اقصد تعلم اعرف حاجه عن كل حاجه وكل حاجه عن حاجه

قديم 21-07-2013, 06:02 PM   المشاركة رقم: 50
الكاتب
Amal Baz
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Amal Baz غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

لن أتفلسف كثيراً لما لا أعلمه كثيراً وعلمي فيه يكاد منعدم مع اجتهادي بأن ألم بجميع جوانبه

ولكن بخبرتي في تخصصي "إدارة الأعمال التجارية" يخولني أن أقول قاعدة في التجارة بسيطة:

"قم بإدارة تجارتك سواء ماليا أو إداريا بشكل دقيق وذلك بالتخطيط الاستراتيجي والتشغيلي"

والتخطيط بمعناه البسيط: دراسة وضعك الحالي وتحديد هدفك المستقبلي ثم ضع خطط أساسية وخطط بديلة للخطط الأساسية

أي تكون في أهبة الاستعداد للنكبات.

كل من ذكر بأن الفوركس خرااااااب بيوت بأكبر مشكلة وقع فيها أنه لم يضع رأس مال احتياطي في حال الخسارة..

أي مشروع برأس مال تشغيلي " تتاجر به" عليك أن تقابله برأس مال احتياطي لتعويض الخسارة و لتبدأ من جديد..

وتفاديا لاستخدام رأس مال احتياطي الأفضل لا يكون تحت تصرفك..

والله ولي التوفيق

عرض البوم صور Amal Baz  
قديم 21-07-2013, 06:02 PM
Amal Baz Amal Baz غير متواجد حالياً
عضو جديد

لن أتفلسف كثيراً لما لا أعلمه كثيراً وعلمي فيه يكاد منعدم مع اجتهادي بأن ألم بجميع جوانبه

ولكن بخبرتي في تخصصي "إدارة الأعمال التجارية" يخولني أن أقول قاعدة في التجارة بسيطة:

"قم بإدارة تجارتك سواء ماليا أو إداريا بشكل دقيق وذلك بالتخطيط الاستراتيجي والتشغيلي"

والتخطيط بمعناه البسيط: دراسة وضعك الحالي وتحديد هدفك المستقبلي ثم ضع خطط أساسية وخطط بديلة للخطط الأساسية

أي تكون في أهبة الاستعداد للنكبات.

كل من ذكر بأن الفوركس خرااااااب بيوت بأكبر مشكلة وقع فيها أنه لم يضع رأس مال احتياطي في حال الخسارة..

أي مشروع برأس مال تشغيلي " تتاجر به" عليك أن تقابله برأس مال احتياطي لتعويض الخسارة و لتبدأ من جديد..

وتفاديا لاستخدام رأس مال احتياطي الأفضل لا يكون تحت تصرفك..

والله ولي التوفيق