FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تعليم الفوركس يحتوى المنتدى التعليمى على العديد من المراجع و الكتب و المؤلفات التى تساهم فى تعليم المضاربين اصول و فنون تداول العملات (الفوركس) منتدى الفوركس ، المواد التعليمية ل سوق الفوركس ، دروس ، تحيلي رقمى ، كتب ، مقالات تعليمية ، دورات فوركس مجانية ، تعليم تحليل فني ، تحليل اساسي ، موجات اليوت ، فيبوناتشي ، تعليم فوركس ، برامج التداول ، تعليم الفوركس بالفيديو ، شروحات . تعلم الفوركس , تعليم الفوركس , فيديو فوركس , افضل دورة فوركس , دورة فوركس مجانية , دورة فوركس , ربح فوركس , استراتيجية فوركس , فيديو فوركس تعليمى , فيديو فوركس و الكثير.

قديم 24-12-2011, 02:28 PM   المشاركة رقم: 1
الكاتب
dib_card
عضو فعال
الصورة الرمزية dib_card

البيانات

الإتصالات
الحالة:
dib_card غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
Talking استراتيجية ترك العمل و التفرغ للفوركس

السلام عليكم و رحمه الله

لن اطيل الحديث فالحسبة بسيطة جدا
اولا شروط التفرغ و ترك العمل

ان تكون لديك خبرة لا تقل عن 5 سنوات فى التداول
ان تكون ملم باستراتيجية واحدة و تم تجربتها على مدى طويل لا يقل عن سنة و استطعت التعامل معها
ان تكون لديك غرفة خاصة للعمل فى منزلك او مكتب بحيث لا يزعجك احد

اذا توفرت فيك هذة الشروط اكمل الحسبة التالية و ستجدها ان شاء الله سهلة و بسيطة و لا تغير فيها حرف واحد

هذة هى الحقيقة ( الفوركس من اكبر الاوهام للتفكير فى الثراء ) و اتحدى ان نجد احد يربح منة و يسحب اموالة الا اذا كانت هذة هى مهنتة الاولى

طبعا فى ناس كتير تقراء كلامى دة و تقول طيب انت لية مستمر فى شحن رصيدك و الاستمرار فى المضاربة و انت بتخسر

و الجواب بسيط

لانى اصبحت اعتمد على الفوركس كمصدر رزق اساسى لى و تفرغت منذ عام لة تماما

و باختصار استثمر بادارة راس مال مختلفة عن الكلام اللى بنسمعة و هدفى اليومى رقم بسيط بالنسبة لخبرتى الحالية و هو 5 نقاط يوميا على كل 150 دولار فى حسابى يعنى بحاول اخلى ال 150 دولار اخر الشهر225 دولار و رغم ان فى ناس حتقول ان دة صعب انا حقولهم لا مش صعب و ببساطة الحسبة بعيدة عن الطمع و بعيدة عن توقعات شركات الفوركس و لا يستهدفون حساباتى لانى رصيدى ضعيف و ارباحى ضعيفة

5 دولار ارباح يومية لكل 150 دولار رصيد = 25 دولار كل اسبوع اى فى نهاية الشهر 100 دولار نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةو بما اننى اعمل حساب الخسارة ساخصم 25 دولار خسارة اذن المجموع 75 دولار ارباح

لو معاية مثلا 600 دولار فى حسابى يكون مجموع اخر الشهر = 600 /150 = 4 محموع الاهداف كدة تبقا 4 مجموعات لكل مجموعة راس مال 150 دولار و لكل مجموعة هدف 75 دولار

كدة المجموع = 75 دولار *4 = 300 دولار اى بالمصرى = 1800 جنية و هو بديل مرتبى الذى كنت اتقاضاة من عملى المبدائى

طيب و عند زيادة راس المال = يعنى لو جالى اى فلوس ذياده بعمل اية ببساطة بخلى اهدافى زى ما هى و بقلل فقط النقاط المستهدفة يوميا

يعنى لو معاية 1200 دولار يبقا بردو اهدافى اخر الشهر ارباح = 300 دولار و لكن بهدف استثمار 150 دولار للحصول على 2.5 دولار يوميا و بكدة قللت المخاطر ز جبت الهدف بتاعى فى اقل وقت و حققت ارباحى ببساطة

و الحمد لله حققت الخطة دى اهدافها و نجحت بشكل كبير بسبب القناعة اللى كسبتها من تجاربى مع الخسارة و ان قليل سهل افضل من كثير صعب و بحرقة دم

و انا الان استثمر مبلغ يتضاعف شهريا و للة الحمد و لكن مقسم على عدة حسابات حتى اننى جعلت لاحدهم نسبة مخاطر عالية و اتداول بة 3 ايام فقط شهريا و هو مصدر زيادة راس المال حتى وصلت لاستهداف نقطة واحدة تقريبا كل يوم و طبعا نقطة واحدة دى سهلة جدا مع خبرتى و للة الحمد احقق الهدف ههههههههههههه

و بكدة تركت عملى و تفرغت للبورصة و الفوركس و اصبحت مصمم استراتيجيات و خبرتى تزيد و اجرب التداول على الديمو و الحقيقى يوميا من الساعة 9 الصباح و حتى 6 مساءا و ها انا احقق الهدف المنشود لى 1 نقطة هههههههه يوميا و اتفرغ لعمل ابحاث على الاستراتيجيات التى اسعى لبيعها بعد ذلك للشركات الاجنبية و للة الحمد

اذا اراد اى شخص ان ينجح فى الفوركس فاعتقد ان دى خطة محصلتش و لا حد فكر فيها و حبيت اعطيكم تجربتى لكى تستفيدو منها اخوانى و يكفينى دعاء منكم صادق
اتمنى ان اكون قد افدتكم

التوقيع

لا اله الا انت سبحانك === انى كنت من الظالمين === انى كنت من الغافلين === اللهم اغفرلى يا أرحم الراحمين === استغفرك و اتوب اليك
تفضلوا بزيارة دورة الفيدو الخاصة بى عن الاسكالبينج
طريقتى استراتيجيتى كورس فيديو كامل اسكالبينج

forex-fighter
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ساقاتل حتى الموت

التعديل الأخير تم بواسطة أ.نادر غيث ; 15-07-2012 الساعة 11:52 PM
عرض البوم صور dib_card  

قديم 24-12-2011, 02:28 PM
dib_card dib_card غير متواجد حالياً
عضو فعال
Talking استراتيجية ترك العمل و التفرغ للفوركس

السلام عليكم و رحمه الله

لن اطيل الحديث فالحسبة بسيطة جدا
اولا شروط التفرغ و ترك العمل

ان تكون لديك خبرة لا تقل عن 5 سنوات فى التداول
ان تكون ملم باستراتيجية واحدة و تم تجربتها على مدى طويل لا يقل عن سنة و استطعت التعامل معها
ان تكون لديك غرفة خاصة للعمل فى منزلك او مكتب بحيث لا يزعجك احد

اذا توفرت فيك هذة الشروط اكمل الحسبة التالية و ستجدها ان شاء الله سهلة و بسيطة و لا تغير فيها حرف واحد

هذة هى الحقيقة ( الفوركس من اكبر الاوهام للتفكير فى الثراء ) و اتحدى ان نجد احد يربح منة و يسحب اموالة الا اذا كانت هذة هى مهنتة الاولى

طبعا فى ناس كتير تقراء كلامى دة و تقول طيب انت لية مستمر فى شحن رصيدك و الاستمرار فى المضاربة و انت بتخسر

و الجواب بسيط

لانى اصبحت اعتمد على الفوركس كمصدر رزق اساسى لى و تفرغت منذ عام لة تماما

و باختصار استثمر بادارة راس مال مختلفة عن الكلام اللى بنسمعة و هدفى اليومى رقم بسيط بالنسبة لخبرتى الحالية و هو 5 نقاط يوميا على كل 150 دولار فى حسابى يعنى بحاول اخلى ال 150 دولار اخر الشهر225 دولار و رغم ان فى ناس حتقول ان دة صعب انا حقولهم لا مش صعب و ببساطة الحسبة بعيدة عن الطمع و بعيدة عن توقعات شركات الفوركس و لا يستهدفون حساباتى لانى رصيدى ضعيف و ارباحى ضعيفة

5 دولار ارباح يومية لكل 150 دولار رصيد = 25 دولار كل اسبوع اى فى نهاية الشهر 100 دولار نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةو بما اننى اعمل حساب الخسارة ساخصم 25 دولار خسارة اذن المجموع 75 دولار ارباح

لو معاية مثلا 600 دولار فى حسابى يكون مجموع اخر الشهر = 600 /150 = 4 محموع الاهداف كدة تبقا 4 مجموعات لكل مجموعة راس مال 150 دولار و لكل مجموعة هدف 75 دولار

كدة المجموع = 75 دولار *4 = 300 دولار اى بالمصرى = 1800 جنية و هو بديل مرتبى الذى كنت اتقاضاة من عملى المبدائى

طيب و عند زيادة راس المال = يعنى لو جالى اى فلوس ذياده بعمل اية ببساطة بخلى اهدافى زى ما هى و بقلل فقط النقاط المستهدفة يوميا

يعنى لو معاية 1200 دولار يبقا بردو اهدافى اخر الشهر ارباح = 300 دولار و لكن بهدف استثمار 150 دولار للحصول على 2.5 دولار يوميا و بكدة قللت المخاطر ز جبت الهدف بتاعى فى اقل وقت و حققت ارباحى ببساطة

و الحمد لله حققت الخطة دى اهدافها و نجحت بشكل كبير بسبب القناعة اللى كسبتها من تجاربى مع الخسارة و ان قليل سهل افضل من كثير صعب و بحرقة دم

و انا الان استثمر مبلغ يتضاعف شهريا و للة الحمد و لكن مقسم على عدة حسابات حتى اننى جعلت لاحدهم نسبة مخاطر عالية و اتداول بة 3 ايام فقط شهريا و هو مصدر زيادة راس المال حتى وصلت لاستهداف نقطة واحدة تقريبا كل يوم و طبعا نقطة واحدة دى سهلة جدا مع خبرتى و للة الحمد احقق الهدف ههههههههههههه

و بكدة تركت عملى و تفرغت للبورصة و الفوركس و اصبحت مصمم استراتيجيات و خبرتى تزيد و اجرب التداول على الديمو و الحقيقى يوميا من الساعة 9 الصباح و حتى 6 مساءا و ها انا احقق الهدف المنشود لى 1 نقطة هههههههه يوميا و اتفرغ لعمل ابحاث على الاستراتيجيات التى اسعى لبيعها بعد ذلك للشركات الاجنبية و للة الحمد

اذا اراد اى شخص ان ينجح فى الفوركس فاعتقد ان دى خطة محصلتش و لا حد فكر فيها و حبيت اعطيكم تجربتى لكى تستفيدو منها اخوانى و يكفينى دعاء منكم صادق
اتمنى ان اكون قد افدتكم

التعديل الأخير تم بواسطة أ.نادر غيث ; 15-07-2012 الساعة 11:52 PM.

قديم 24-12-2011, 02:43 PM   المشاركة رقم: 2
الكاتب
aafag
عضو فعال
الصورة الرمزية aafag

البيانات

الإتصالات
الحالة:
aafag غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : dib_card المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: استراتيجية ترك العمل و التفرغ للفوركس

ربنا يديم عليك الارباح

عرض البوم صور aafag  
قديم 24-12-2011, 02:43 PM
aafag aafag غير متواجد حالياً
عضو فعال

ربنا يديم عليك الارباح

قديم 24-12-2011, 04:32 PM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
Abod H
عضو جديد
الصورة الرمزية Abod H

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Abod H غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

أنا مش معاك نهائيا مع إحترامي الكامل لحضرتك

الفوركس مصدر رزق (إضافي) يساعدك على سداد إحتياجاتك

يجب أن لا يكون الفوركس هو مصدر رزقك الوحيد وهذا إعتقادي الشخصي وأنا مقتنع في هذا جدا

إعتبر الفوركس أوفر تايم تشتغل بعد شغلك أو عفضاوتك ويجيبلك دخل لا بأس به

تقبل رأيي وإحترامي،،، تحياتي

التوقيع

الفرق الوحيد بين الفقير وصاحب الملايين
أن الفقير يتعب بسبب وجبته اللاحقة
أما الغني فيتعب بسبب وجبته السابقة

عرض البوم صور Abod H  
قديم 24-12-2011, 04:32 PM
Abod H Abod H غير متواجد حالياً
عضو جديد

أنا مش معاك نهائيا مع إحترامي الكامل لحضرتك

الفوركس مصدر رزق (إضافي) يساعدك على سداد إحتياجاتك

يجب أن لا يكون الفوركس هو مصدر رزقك الوحيد وهذا إعتقادي الشخصي وأنا مقتنع في هذا جدا

إعتبر الفوركس أوفر تايم تشتغل بعد شغلك أو عفضاوتك ويجيبلك دخل لا بأس به

تقبل رأيي وإحترامي،،، تحياتي

قديم 24-12-2011, 04:53 PM   المشاركة رقم: 4
الكاتب
Eng.Hamada
عضو متميز

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Eng.Hamada غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اكتر حاجة فرحتلها والله هي انك قمت الحمد لله بالسلامه وربنا طمننا عليك
موضوعك رائع جدا جدا واهم اهم نقطة قلتها " ان تكون لديك غرفة خاصة للعمل فى منزلك او مكتب بحيث لا يزعجك احد " بجد النقطة دي في رأيي هي عصب الفوركس علشان تخد قرار انك تدخل السوق ده لازم قبلها تكون متأكد من توافر البيئة المناسية ليه ودي للأسف الغلطة اللي اغلبنا بيقع فيها وبنكتشفها بعد ما تكون حصلت
السوق ده فعلا مينفعش تشتغل فيه وفي ازعاج او دوشة او اي حاجة ممكن تشتت انتباهك او تشتغل مثلا علي اتصال انترنت ممكن يحصل فيه ريكويست او تشتغل مثلا وانت في الشغل وما أدراك انك تكون شغال في مكان او شركة نظام المكاتب فيها مفتوح لو المدير سابك في حالك العقارب اللي معاك مش هتسيك في حالك غير الظروف الطارئة اللي ممكن تحصل في وقت تكطون فاتح فيه بوسشن ومتلحقش تتصرف
تخيل بقي كل ده لازم تفكر فيه قبل ما تتدخل السوق ده
في نقطة بقي ياشريف عايز اتكلم معاك فيها دلوقتي انا فعلا شغال بطريقة قريبة من طريقتك وهي تحقيق 5 نقط يوميا طبعا لو هتقعد للفوركس من 9 الصبح الي 6 مساءا 5 نقط بحمد الله هقدر احققهم ده لانك بتبقي شيعت كلام مع الشارت وقريته ويوم عن التاني فهمك ليه بيزيد وصدقني بتوصل لوقت انك فعلا بتتكلم معاه بس للأسف انا بقي دخولي بيكون خطف يعني لو شفت الشارت لمدة نص ساعه بس في اليوم يبقي خير وبركة وفي حد دعالي ... معلش طولت عليك وبعدت عن النقطة اللي كنت عايز اكلمك فيها
دلوقتي علشان اقدر احقق خمس نقط بسهولة ومن غير ضغط لازم شغلي يكون مع بروكر بيدي سبريد منخفض جدا ولو دورت علي بروكر بيدي سبريد منخفض هتلاقي بس المشكلة انهم مش مضمونينوتقريبا ملهمش تسجيلات في الهيئات الرقابية بس لو بصيت علي طرق السحب والايداع اللي بيقدوموها هتلاقيها روعه وفي منتهي السهولة وكلها بكليك ماوس وسحب علي الكريدت في اقل من 24 ساعه مش بورق وسحب سكانر وتحويل بنكي بس ولو جيت ودورت علي البروكر اللي يكون مضمون هتلاقي السبريد اعلي من نقطتين وطرق سحب وايداع معقدة ومتنفعش مع سحب 25 دولار في الاسبوع غير كده أهم نقطة هي السبريد المرتفعهم بتاعهم واللي اوقات بيوصل ل 2.5 نقطة واللي بسببه اوقات بتطلع من بوسشن علي خساره وخصوصا لو اوامر بيع لان ببساطه السبريد بيترفع كل ما السعر ينزل ياتري هل قابلتك النقطة دي ..... واي بروكر انت بتتعامل معاه دلوقتي
وحمد لله علي سلامتك للمرة التانية واهلا بعودتك ياغالي

التوقيع

ما عندالناس ينفذ وما عند الله باق لا حدود له
الحمد لله على ما أعطى والحمد لله على ما أخذ

اللهم إن كان رزقي في السماء فأنزله ، و إن كان في الأرض فأخرجه ، و إن كان بعيداً فقربه ،
و إن كان قريبا فيسره ، و إن كان قليلاً فكثره ، و إن كان كثيراً فبارك لي فيه

عرض البوم صور Eng.Hamada  
قديم 24-12-2011, 04:53 PM
Eng.Hamada Eng.Hamada غير متواجد حالياً
عضو متميز

اكتر حاجة فرحتلها والله هي انك قمت الحمد لله بالسلامه وربنا طمننا عليك
موضوعك رائع جدا جدا واهم اهم نقطة قلتها " ان تكون لديك غرفة خاصة للعمل فى منزلك او مكتب بحيث لا يزعجك احد " بجد النقطة دي في رأيي هي عصب الفوركس علشان تخد قرار انك تدخل السوق ده لازم قبلها تكون متأكد من توافر البيئة المناسية ليه ودي للأسف الغلطة اللي اغلبنا بيقع فيها وبنكتشفها بعد ما تكون حصلت
السوق ده فعلا مينفعش تشتغل فيه وفي ازعاج او دوشة او اي حاجة ممكن تشتت انتباهك او تشتغل مثلا علي اتصال انترنت ممكن يحصل فيه ريكويست او تشتغل مثلا وانت في الشغل وما أدراك انك تكون شغال في مكان او شركة نظام المكاتب فيها مفتوح لو المدير سابك في حالك العقارب اللي معاك مش هتسيك في حالك غير الظروف الطارئة اللي ممكن تحصل في وقت تكطون فاتح فيه بوسشن ومتلحقش تتصرف
تخيل بقي كل ده لازم تفكر فيه قبل ما تتدخل السوق ده
في نقطة بقي ياشريف عايز اتكلم معاك فيها دلوقتي انا فعلا شغال بطريقة قريبة من طريقتك وهي تحقيق 5 نقط يوميا طبعا لو هتقعد للفوركس من 9 الصبح الي 6 مساءا 5 نقط بحمد الله هقدر احققهم ده لانك بتبقي شيعت كلام مع الشارت وقريته ويوم عن التاني فهمك ليه بيزيد وصدقني بتوصل لوقت انك فعلا بتتكلم معاه بس للأسف انا بقي دخولي بيكون خطف يعني لو شفت الشارت لمدة نص ساعه بس في اليوم يبقي خير وبركة وفي حد دعالي ... معلش طولت عليك وبعدت عن النقطة اللي كنت عايز اكلمك فيها
دلوقتي علشان اقدر احقق خمس نقط بسهولة ومن غير ضغط لازم شغلي يكون مع بروكر بيدي سبريد منخفض جدا ولو دورت علي بروكر بيدي سبريد منخفض هتلاقي بس المشكلة انهم مش مضمونينوتقريبا ملهمش تسجيلات في الهيئات الرقابية بس لو بصيت علي طرق السحب والايداع اللي بيقدوموها هتلاقيها روعه وفي منتهي السهولة وكلها بكليك ماوس وسحب علي الكريدت في اقل من 24 ساعه مش بورق وسحب سكانر وتحويل بنكي بس ولو جيت ودورت علي البروكر اللي يكون مضمون هتلاقي السبريد اعلي من نقطتين وطرق سحب وايداع معقدة ومتنفعش مع سحب 25 دولار في الاسبوع غير كده أهم نقطة هي السبريد المرتفعهم بتاعهم واللي اوقات بيوصل ل 2.5 نقطة واللي بسببه اوقات بتطلع من بوسشن علي خساره وخصوصا لو اوامر بيع لان ببساطه السبريد بيترفع كل ما السعر ينزل ياتري هل قابلتك النقطة دي ..... واي بروكر انت بتتعامل معاه دلوقتي
وحمد لله علي سلامتك للمرة التانية واهلا بعودتك ياغالي

قديم 24-12-2011, 05:30 PM   المشاركة رقم: 5
الكاتب
معاذ عودات
المدير العام للموقع
الصورة الرمزية معاذ عودات

البيانات

الإتصالات
الحالة:
معاذ عودات متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اهلا يا غالي
وانا كمان مش معك ــ
الفوركس لمثلنا متاجرين صغار لا يجوز ان يكون لدخل الاساسي
بل دخل اضافي ،،
ولا يجب ان تكون وظيفتك الرئيسيه مضارب في الفوركس فقط
لان سوق الفوركس من اصعب التجاره في العالم ،،
وبرمشه عين تفقد كل اموال

تحياتي

التوقيع

أشترك في قنواتنا على التلجرام

قناة أخبار فوركسية اقتصادية حول العالم
Telegram: Contact @news4Economic

أ.نادر غيث - اف اكس ارابيا
Telegram: Contact @naderghaith

تحليلات ومناقشات اف اكس ارابيا
Telegram: Contact @fxarabia_analysis

أمير محمد عيسي - بورصة فوركس
Telegram: Contact @borsaforex

FXCommission.com/ best cashback
Telegram: Contact @fxcommission

اف اكس ارابيا-Fx-Arabia.com
Telegram: Contact @fxarabia

عرض البوم صور معاذ عودات  
قديم 24-12-2011, 05:30 PM
معاذ عودات معاذ عودات متواجد حالياً
المدير العام للموقع

اهلا يا غالي
وانا كمان مش معك ــ
الفوركس لمثلنا متاجرين صغار لا يجوز ان يكون لدخل الاساسي
بل دخل اضافي ،،
ولا يجب ان تكون وظيفتك الرئيسيه مضارب في الفوركس فقط
لان سوق الفوركس من اصعب التجاره في العالم ،،
وبرمشه عين تفقد كل اموال

تحياتي

قديم 24-12-2011, 05:31 PM   المشاركة رقم: 6
الكاتب
farok
عضو متميز
الصورة الرمزية farok

البيانات

الإتصالات
الحالة:
farok غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

فعلا احسن حاجة ان يكون ليك ثلاث او اربع حسابات ويكون لكل حساب اسلوب معين فى التداول

مع عدم طمع والالتزام باسلوب التداول فى كل حساب
بالاضافة للتفرغ ليهم

اعتقد انك هتكون تمام ان شاء الله

التوقيع

قيل لأحد السلف ....

ألم تصدك المحن عن الطريق ؟!!!!

قال ...

والله لولا المحن لشككت فى الطريق

عرض البوم صور farok  
قديم 24-12-2011, 05:31 PM
farok farok غير متواجد حالياً
عضو متميز

فعلا احسن حاجة ان يكون ليك ثلاث او اربع حسابات ويكون لكل حساب اسلوب معين فى التداول

مع عدم طمع والالتزام باسلوب التداول فى كل حساب
بالاضافة للتفرغ ليهم

اعتقد انك هتكون تمام ان شاء الله

قديم 24-12-2011, 06:28 PM   المشاركة رقم: 7
الكاتب
احمد صلاح
عضو ذهبى
الصورة الرمزية احمد صلاح

البيانات

الإتصالات
الحالة:
احمد صلاح غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كلام جميل ولكن عايز ريبوت (انسان ألى) فى التنفيذ ,,

لـ الاسف عشان احنا بشر وفى حاجه فى طبعنا اسمها طمع والطمع بيؤدى للخساره

وانته عارف ان الغلطه فى هذا السوق ممكن تضيع ما ربحته فى عام بل واعوام كمان . . .

عشان كدا انا مش برجح انى اسيب عملى واتفرغ للفوركس مهما كانت درجه احترافى . . .

عمتا وجهه نظرك احترمها جداااا

ونصيحتى ان تقوم بتقسيم حسابتك وتعمل بدرجات متفاوته من المخاطره

ولابد ان تكون سريع لسحب ارباحك . . . فهذا هو العمل الاحترافى . .

بالتوفيق لك وفى حجرتك الخاصه ان شاء الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

عرض البوم صور احمد صلاح  
قديم 24-12-2011, 06:28 PM
احمد صلاح احمد صلاح غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

كلام جميل ولكن عايز ريبوت (انسان ألى) فى التنفيذ ,,

لـ الاسف عشان احنا بشر وفى حاجه فى طبعنا اسمها طمع والطمع بيؤدى للخساره

وانته عارف ان الغلطه فى هذا السوق ممكن تضيع ما ربحته فى عام بل واعوام كمان . . .

عشان كدا انا مش برجح انى اسيب عملى واتفرغ للفوركس مهما كانت درجه احترافى . . .

عمتا وجهه نظرك احترمها جداااا

ونصيحتى ان تقوم بتقسيم حسابتك وتعمل بدرجات متفاوته من المخاطره

ولابد ان تكون سريع لسحب ارباحك . . . فهذا هو العمل الاحترافى . .

بالتوفيق لك وفى حجرتك الخاصه ان شاء الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 24-12-2011, 07:06 PM   المشاركة رقم: 8
الكاتب
ringooo
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
ringooo غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم

اخي الكريم عزرا انت مخطا او قد تكون وجة نظر وانا احترمها واقدرها

الفوركس ليس مهنتي الأساسية وليست مهنة مهتم بيها جدا ولاكن السنة دي عملت حوالي 7000 جنية ممكن تقول ايام العمل 20 يوم فقط خلال شهرين غير متواصلين بمعني شهرين مش ورا بعض

رأس مالي كان صفر طبعا اذاي الله اعلم بس فيه طرق كثيرة للحصول علي بونص مجاني

النجاح في الفوركس ليس للمتفرغين فقط بل للخبرات وقدرات خاصة بمعني فيه ناس كتيرر ممكن نقول 98% من المضاربين متسرعين سواء في فتح الصفقات او غلق الصفقات وانا بأمانة مش شايف ان الطمع هو اساس الخسارة ولاكنه سبب من اسباب الخسارة وشايف ان التسرع اقوي بكتيرررررررررررررررررررررررررررررررر

مثلا لو شخص طماع وبيدخل بلوت كبير جدااا لو هو مش متسرع اذا هيفتح اغلب صفقاتة بعد دراسة متأنية وبالتالي كتير من صفقاته هتبقا ناجحة طيب هتقولي بعد ما ينجح في بعض الصفقات ممكن يخسر كلو في صفقة واحدة بسبب طمعو

انا بدخل بلوت عالي جدااا وكل مبلغ بعملو بسحبو سريعا قبل اي صفقة جديدة وبالطريقة دي الحمد لله حققت مبالغ كويسة جداااا ودي نصيحة للمبتدائين

صور من حساباتي قولو ( ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله )

تاني

التوقيع

لا يجوز أن تعطي صوتك لملتح ٍلمجرد أنه ملتح إلا لمن يستحق، فإن تعطي صوتك لرجل ملتح لمجرد أنه ملتح وأنت لا تعرف كفاءته فهذا

لا يجوز وهذه شهادة زور ستسأل عنها يوم القيامة لكن لابد أن تعطي صوتك لأهل الاستقامة والخبرة" الشيخ محمد عبد المقصود حفِظه الله

عرض البوم صور ringooo  
قديم 24-12-2011, 07:06 PM
ringooo ringooo غير متواجد حالياً
عضو نشيط

السلام عليكم

اخي الكريم عزرا انت مخطا او قد تكون وجة نظر وانا احترمها واقدرها

الفوركس ليس مهنتي الأساسية وليست مهنة مهتم بيها جدا ولاكن السنة دي عملت حوالي 7000 جنية ممكن تقول ايام العمل 20 يوم فقط خلال شهرين غير متواصلين بمعني شهرين مش ورا بعض

رأس مالي كان صفر طبعا اذاي الله اعلم بس فيه طرق كثيرة للحصول علي بونص مجاني

النجاح في الفوركس ليس للمتفرغين فقط بل للخبرات وقدرات خاصة بمعني فيه ناس كتيرر ممكن نقول 98% من المضاربين متسرعين سواء في فتح الصفقات او غلق الصفقات وانا بأمانة مش شايف ان الطمع هو اساس الخسارة ولاكنه سبب من اسباب الخسارة وشايف ان التسرع اقوي بكتيرررررررررررررررررررررررررررررررر

مثلا لو شخص طماع وبيدخل بلوت كبير جدااا لو هو مش متسرع اذا هيفتح اغلب صفقاتة بعد دراسة متأنية وبالتالي كتير من صفقاته هتبقا ناجحة طيب هتقولي بعد ما ينجح في بعض الصفقات ممكن يخسر كلو في صفقة واحدة بسبب طمعو

انا بدخل بلوت عالي جدااا وكل مبلغ بعملو بسحبو سريعا قبل اي صفقة جديدة وبالطريقة دي الحمد لله حققت مبالغ كويسة جداااا ودي نصيحة للمبتدائين

صور من حساباتي قولو ( ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله )

تاني

قديم 24-12-2011, 07:45 PM   المشاركة رقم: 9
الكاتب
أحمد الرويني
عضو ذهبى
الصورة الرمزية أحمد الرويني

البيانات

الإتصالات
الحالة:
أحمد الرويني غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

أهلاً شريف ،،،،،،،،،،،

ما شاء الله عليك و علي أفكارك بالظبط أستراتجية ناجحة تعتمد علي إداره جيدة لرأس المال فقط و البعد عن الطمع و هو مشكلة كل متاجر فعندما يزيد الربح نطمع في تحقيق المزيد .

فهي فرصة جيده لمن لا يعمل الأن و هو الأعتماد علي أستراتجية خاصة وورشة عمل فعلية و قوية غير قابله للخساره و أن يلتزم بتحقيق تارجت يومي .

و لكن عن نفسي أفضل أن يكون الفوركس مصدر دخل أضافي : فالأموال موجودة في السوق علي مدار 24 ساعة و يمكنك تحقيق التارجت في وقت مع الحفاظ علي مصدر رزقك الأساسي و هو في الغالب ما يكون معدوم المخاطره علي عكس الفوركس ممكن بأقل غلطة تضيع تارجت يوم أو أثنين أو شهر .

في النهاية يا شريف لك كل التقدير و الأحترام علي أفكارك و ربنا يزيدك و يوفقك يا غالي نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور أحمد الرويني  
قديم 24-12-2011, 07:45 PM
أحمد الرويني أحمد الرويني غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

أهلاً شريف ،،،،،،،،،،،

ما شاء الله عليك و علي أفكارك بالظبط أستراتجية ناجحة تعتمد علي إداره جيدة لرأس المال فقط و البعد عن الطمع و هو مشكلة كل متاجر فعندما يزيد الربح نطمع في تحقيق المزيد .

فهي فرصة جيده لمن لا يعمل الأن و هو الأعتماد علي أستراتجية خاصة وورشة عمل فعلية و قوية غير قابله للخساره و أن يلتزم بتحقيق تارجت يومي .

و لكن عن نفسي أفضل أن يكون الفوركس مصدر دخل أضافي : فالأموال موجودة في السوق علي مدار 24 ساعة و يمكنك تحقيق التارجت في وقت مع الحفاظ علي مصدر رزقك الأساسي و هو في الغالب ما يكون معدوم المخاطره علي عكس الفوركس ممكن بأقل غلطة تضيع تارجت يوم أو أثنين أو شهر .

في النهاية يا شريف لك كل التقدير و الأحترام علي أفكارك و ربنا يزيدك و يوفقك يا غالي نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 30-12-2011, 03:23 PM   المشاركة رقم: 10
الكاتب
dib_card
عضو فعال
الصورة الرمزية dib_card

البيانات

الإتصالات
الحالة:
dib_card غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم
الحقيقة مكنتش متوقع كمية الردود و الاراء اللى شفت بالموضوع
و اسمحولى ارد على الموضوع

لماذا لا يكون الفوركس هوة المهنة الاولى لك
انتم يا اخوانى تخافو ن من هذا السوق لانة ببساطة يوضح لكم نسبة نجاحكم و فشلكم مع اذكى تجار حول العالم
و انتم لا تريدون تلك المواجهات معهم حتى لا تثبتوا لانفسكم انكم فاشلين

المعزره هذا ليس رايي و انما ما تعلمتة فى احد المحاضرات التدريبية على احتراف العمل فى اسواق الاوراقق المالية لكبار المحللين فى جامعة كامبردج و الذى يطلق علية اسم دوبى الدكتور جو ن مارتن و هو متخصص فى التاهيل النفسى للموظفين فى شركات الفوركس و استثمار الاموال و الصناديق

بالفعل اخوانى تلقيت 10 محاضرات مع هذا العالم النفسى و الذى اثبت لنا فى خلال الدورة ان هناك موسسات تقوم على هذا العمل و بالتالى هناك اشخاص يعملون على التداول كمصدر رزق اساسى و لكن هل تعلمون ان هذا النوع من العلم لة جامعات و درجات علية باوروبا و امريكا

تخيلو معى يا اخوانى ان تدخلو تلك الجامعات و تدرسون فى ه>ا المجال و تحصلون على مراتب علمية بالدراسة

هل تعلمون ان كثيرا مما تتعلمون كانو فى هذة الجامعة يدربونا على طرق احترافية تقوم على التعامل مع السوق بعكس ما تعلمتموه

اخوانى الذين تركو ردودهم على ان الفوركس لا يمكن لهم ان يكون مهنة اساسية فى حياتهم اليكم رايى بمنتها الوضوح و ارجو المعزرة فى كلامى

اما انكم تخافون لانكم لا تعلمون =====او انكم لا تستطيعون مواجهة ما تخافون ====== او انكم تدعون انكم متعلمون و ترفضو محاولة الدخول فى العلم

و للاسف هذا هو حال المجتمع العربى فى معظم اوقات حياتة ياكل ما لا يصنع لانة لا يريد ان يصنع و ليس لانة يجهل كيف يصنع بل انة لا يسعى لمعرفة من صنع و لما>ا يبيع الى ما صنع و لا يعلمنى ان اصنع

------------------------

اما بخصوص اخوانى الذين تعجبت من ردهم و شعورى بخوفهم من شئ خفى و هم من شرفونى بالحضور الى موضوعى و هم من فريق اربيا

اقول لكم

عجبا و عجب
كيف لكم ان تدعونا الى الاستثمار و تعكف على التحليل مع العملاء و الحوار --- ثم تقولون ان هذا العمل خطر و لا تقبلون ان يكون سوى عمل اضافى
و مع انى اعلم انه عملكم الوحيد من خلال متابعتكم اللسيقة للمنتدى فهذا اقل ضمان بانكم لا تفارقون الشارت

على ردودكم التى توضح الوضع امامى مل اساسى اذن كيف لكم ان تكونو محترفين فالمحترف لا يعمل سوى محترف و ليس طبيب الصباح و مضارب بعد الظهر هذا فى رايي تهريج
اذن انتم ليستم محترفين بل مجرد هواه فى هذا العلم الذى لا يقبل الهواه

ناقوس الخطر فى ---------------------الخ

انا اعمل فى هذا السوق بالفعل منذ اكثر من عام و الحمد لله هو كافى لكسب رزقى و يفيض و لله الحمد
الفرق بينى و بينكم ما يلى

اولا
تعلمت فى الخارج لاصول هذا العلم و ما زلت اتعلم و لم انتهى من اساسياتة المتشعبة

ثانيا
اذا كان عقلى يدار و يتعلم فى نفس الاماكن التى يتدرب بها و يعمل بها المحترفين اذن انا محترف مثلهم و لست صاحب الكفة الخاسرة لان حسابى ضعيف

ثالثا
اذا كان هذا العمل بالفعل هو عمل اشخاص يكسبون منة قوتهم و رزقهم فهذا اكبر دليل على امكانية التفرغ لهذا العلم

و اخيرا اشكر كل الاخوان على الردود مع اترامى لردودهم و تطلعاتهم و ارجو ان لا اكون اطلت عليكم

التوقيع

لا اله الا انت سبحانك === انى كنت من الظالمين === انى كنت من الغافلين === اللهم اغفرلى يا أرحم الراحمين === استغفرك و اتوب اليك
تفضلوا بزيارة دورة الفيدو الخاصة بى عن الاسكالبينج
طريقتى استراتيجيتى كورس فيديو كامل اسكالبينج

forex-fighter
ساقاتل حتى الموت

عرض البوم صور dib_card  
قديم 30-12-2011, 03:23 PM
dib_card dib_card غير متواجد حالياً
عضو فعال

السلام عليكم
الحقيقة مكنتش متوقع كمية الردود و الاراء اللى شفت بالموضوع
و اسمحولى ارد على الموضوع

لماذا لا يكون الفوركس هوة المهنة الاولى لك
انتم يا اخوانى تخافو ن من هذا السوق لانة ببساطة يوضح لكم نسبة نجاحكم و فشلكم مع اذكى تجار حول العالم
و انتم لا تريدون تلك المواجهات معهم حتى لا تثبتوا لانفسكم انكم فاشلين

المعزره هذا ليس رايي و انما ما تعلمتة فى احد المحاضرات التدريبية على احتراف العمل فى اسواق الاوراقق المالية لكبار المحللين فى جامعة كامبردج و الذى يطلق علية اسم دوبى الدكتور جو ن مارتن و هو متخصص فى التاهيل النفسى للموظفين فى شركات الفوركس و استثمار الاموال و الصناديق

بالفعل اخوانى تلقيت 10 محاضرات مع هذا العالم النفسى و الذى اثبت لنا فى خلال الدورة ان هناك موسسات تقوم على هذا العمل و بالتالى هناك اشخاص يعملون على التداول كمصدر رزق اساسى و لكن هل تعلمون ان هذا النوع من العلم لة جامعات و درجات علية باوروبا و امريكا

تخيلو معى يا اخوانى ان تدخلو تلك الجامعات و تدرسون فى ه>ا المجال و تحصلون على مراتب علمية بالدراسة

هل تعلمون ان كثيرا مما تتعلمون كانو فى هذة الجامعة يدربونا على طرق احترافية تقوم على التعامل مع السوق بعكس ما تعلمتموه

اخوانى الذين تركو ردودهم على ان الفوركس لا يمكن لهم ان يكون مهنة اساسية فى حياتهم اليكم رايى بمنتها الوضوح و ارجو المعزرة فى كلامى

اما انكم تخافون لانكم لا تعلمون =====او انكم لا تستطيعون مواجهة ما تخافون ====== او انكم تدعون انكم متعلمون و ترفضو محاولة الدخول فى العلم

و للاسف هذا هو حال المجتمع العربى فى معظم اوقات حياتة ياكل ما لا يصنع لانة لا يريد ان يصنع و ليس لانة يجهل كيف يصنع بل انة لا يسعى لمعرفة من صنع و لما>ا يبيع الى ما صنع و لا يعلمنى ان اصنع

------------------------

اما بخصوص اخوانى الذين تعجبت من ردهم و شعورى بخوفهم من شئ خفى و هم من شرفونى بالحضور الى موضوعى و هم من فريق اربيا

اقول لكم

عجبا و عجب
كيف لكم ان تدعونا الى الاستثمار و تعكف على التحليل مع العملاء و الحوار --- ثم تقولون ان هذا العمل خطر و لا تقبلون ان يكون سوى عمل اضافى
و مع انى اعلم انه عملكم الوحيد من خلال متابعتكم اللسيقة للمنتدى فهذا اقل ضمان بانكم لا تفارقون الشارت

على ردودكم التى توضح الوضع امامى مل اساسى اذن كيف لكم ان تكونو محترفين فالمحترف لا يعمل سوى محترف و ليس طبيب الصباح و مضارب بعد الظهر هذا فى رايي تهريج
اذن انتم ليستم محترفين بل مجرد هواه فى هذا العلم الذى لا يقبل الهواه

ناقوس الخطر فى ---------------------الخ

انا اعمل فى هذا السوق بالفعل منذ اكثر من عام و الحمد لله هو كافى لكسب رزقى و يفيض و لله الحمد
الفرق بينى و بينكم ما يلى

اولا
تعلمت فى الخارج لاصول هذا العلم و ما زلت اتعلم و لم انتهى من اساسياتة المتشعبة

ثانيا
اذا كان عقلى يدار و يتعلم فى نفس الاماكن التى يتدرب بها و يعمل بها المحترفين اذن انا محترف مثلهم و لست صاحب الكفة الخاسرة لان حسابى ضعيف

ثالثا
اذا كان هذا العمل بالفعل هو عمل اشخاص يكسبون منة قوتهم و رزقهم فهذا اكبر دليل على امكانية التفرغ لهذا العلم

و اخيرا اشكر كل الاخوان على الردود مع اترامى لردودهم و تطلعاتهم و ارجو ان لا اكون اطلت عليكم