FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

الارشيف يتم تخزين المواضيع القديمة و المؤرشفة

قديم 10-02-2012, 07:11 PM   المشاركة رقم: 1
الكاتب
محمد الخولى
عضو نشيط
الصورة الرمزية محمد الخولى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
محمد الخولى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : الارشيف
افتراضي لوم وعتاب لاخوتى مشرفين ومحللين اف اكس اربيا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اخوكم محمد الخولى انا كنت عاوز انبه لخطا يقع فيه معظم مشرفين ومحللين اف اكس اربيا
كثير منكم يعطى توصيات ويفتح ورش ووعود وكلام معسول وغيره ولكن النتيجة النهائية ما تبوء بالفشل
ولكن بالفشل لمن للمضارب العادى اللى بيتبع توصياتكم وحسابه بيصفر ولكن انتم غير مضررون
معلش انا بتكلم بصراحة محدش يزعل منى انا اريد فقط ان نجد حل للمشكلة
ازاى انتوا بضرونا وانتم غير مضررون
اولا انا من حوالى 5 اشهر لما اتعلمت الفوركس بفضل منتداكم
قرات حاجة فى مواضيع الشرح للمنتدى اللى المفروض انتوا تعملون لصالحه
وكثيرا ما تنصحون به المضاربين الجدد ولكن انتم لا تنفذونه الا وهو ان الهدف لازم يكون ضعف الاستوب
كل المحللين واللى فاتحين ورش مثل المصرى والروينى وابو عافية واحمد صلاح وغيرهم
كل توصياتهم بتكون الهدف اقل من الاستوب وهذه كارثة ونادر حتى ما بنجد واحد حاطط على اقل تقدير الهدف مساوى الاستوب
لا والكارثة الاكبر انهم بيجوا فى فترة لما تكون الصفقة ماشية فى نفس الاتجاه بيقولك نغلق الصفقة الان ونكتفى بهذا القدر من الارباح
بس لما تكون الصفقة عاكسة عليه بيخليها عادى تضرب ستوب مبيقولش لا نكتفى بهذه الخسارة
مش مكفيهم ان الهدف اقل من الاستوب
بيوقف الصفقة قبل البروفت وفى حالة اللوز بيسيبوا يضرب عادى
والنتيجة الحساب بيصفر بالنسبة للمتابع العادى اما هو حسابه صفر مصفرش هو كدا كده بياخد فلوس مقابل عمله فى المنتدى من الدكتور اسامة
يعنى مش فارقة معاه حاجة
معلش محدش يزعل من صراحتى هذا عتاب من اخ لاخوه
طيب خلينا نفكر هو ليه بيعمل الاستوب اكتر من البروفت
لسبب اخر
انا اتعلمت من دروس المنتدى ان الواحد ميخدش السعر من نص الطريق يعنى الواحد مثلا يستنى مقاومة او دعم ويبتدى يشتغل عليه
لو كان المحللين بيعملوا كده كان على اقصى تقدير هايعمل الاستوب بعد 30 او 35 نقطة وهذا يعتبر فعلا اختراق للمقاومة او الدعم
وكان برضه الهدف هايكون على بعد من 80 الى 100 نقطة يعنى اكتر من الضعف
وبرضه فى ناس كتير بتشتغل عكس الاهتجاه العام زى المنشاوى من دخل فى ورشته حقق خسارة اكتر من 600 نقطة
وطبعا دا كله هين مفيهوش مشكله كبيره يعنى انت لو مدينى ستوب او هدف انا حاسبها وعارف اكتر حاجة ممكن اخسرها كام اما
بالنسبة للى مبيعملش اصلا ستوب لوز فدى الكارثة الكبرى ونبه عليها دكتور اسامه وبرضه الروينى كل صفقاته بدون ستوب
انا واحد بثق جدا فى اتنين فى المنتدى اولا المصرى والثانى الروينى
بس المصرى رغم انه فى الفترة الاخيرة غير موفق الى حد ما بس بيحط استوب
اما الروينى اصلا مبعرفش ادخل فى صفقاته لانها بدون استوب
والمشكله انه بيفتح حساب ب 10 الاف فى الورشه وبيعمل النقطة ب 1 دولا فقط
النتيجة انوا بيحقق مكاسب واللى بيدخل معاه بيخسر لانه رصيده مبيستحملش التبريد والدكتور اسامة نبه مره من حوالى اسبوع على حكايه الاستوب لو ز
الحل ان احنا نعمل بالنصائح اللى اللى بنقولها للمتابعين ميبقاش كلام على ورق
وياريت محدش يقولى بص وشوف نتائج الورش ها تلاقيها معظما ايجابية
انا قولت مرة ان الحساب يبقى 10000 والنقطة 1 بس ولكن الشخص العادى بيكون حسابه اقل من كده ومبيستحملش
ليه كلنا بنلهث وراء الخسارة بنحدد بروفت بس مبنحددش لوز المفروض العكس
ارجو ان اجد رد منكم وارجوا ان لا يكون كلامى تقيل على حد هذا فقط محاولة لايجاد حل للمشكله ليس اكثر ولا اقل
انا اذا لم اكن احبكم كنت دورت على منتدى اخر وكنت لم اكتب هذا الموضوع
تقبلوا تحياتى
محمد الخولى
وانتظروا موضوع اخر فيه حل فعلى للمشكله من وجهة نظرى ورحلة للوصول للمليون بجد
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

التوقيع

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بمشيئه الله تعالي

يرجي وضع هذا التوقيع لكل متابعي الرحله

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
مواعيد التوصيات

3.00 - 7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00(اهم ساعه )

عرض البوم صور محمد الخولى  

قديم 10-02-2012, 07:11 PM
محمد الخولى محمد الخولى غير متواجد حالياً
عضو نشيط
افتراضي لوم وعتاب لاخوتى مشرفين ومحللين اف اكس اربيا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اخوكم محمد الخولى انا كنت عاوز انبه لخطا يقع فيه معظم مشرفين ومحللين اف اكس اربيا
كثير منكم يعطى توصيات ويفتح ورش ووعود وكلام معسول وغيره ولكن النتيجة النهائية ما تبوء بالفشل
ولكن بالفشل لمن للمضارب العادى اللى بيتبع توصياتكم وحسابه بيصفر ولكن انتم غير مضررون
معلش انا بتكلم بصراحة محدش يزعل منى انا اريد فقط ان نجد حل للمشكلة
ازاى انتوا بضرونا وانتم غير مضررون
اولا انا من حوالى 5 اشهر لما اتعلمت الفوركس بفضل منتداكم
قرات حاجة فى مواضيع الشرح للمنتدى اللى المفروض انتوا تعملون لصالحه
وكثيرا ما تنصحون به المضاربين الجدد ولكن انتم لا تنفذونه الا وهو ان الهدف لازم يكون ضعف الاستوب
كل المحللين واللى فاتحين ورش مثل المصرى والروينى وابو عافية واحمد صلاح وغيرهم
كل توصياتهم بتكون الهدف اقل من الاستوب وهذه كارثة ونادر حتى ما بنجد واحد حاطط على اقل تقدير الهدف مساوى الاستوب
لا والكارثة الاكبر انهم بيجوا فى فترة لما تكون الصفقة ماشية فى نفس الاتجاه بيقولك نغلق الصفقة الان ونكتفى بهذا القدر من الارباح
بس لما تكون الصفقة عاكسة عليه بيخليها عادى تضرب ستوب مبيقولش لا نكتفى بهذه الخسارة
مش مكفيهم ان الهدف اقل من الاستوب
بيوقف الصفقة قبل البروفت وفى حالة اللوز بيسيبوا يضرب عادى
والنتيجة الحساب بيصفر بالنسبة للمتابع العادى اما هو حسابه صفر مصفرش هو كدا كده بياخد فلوس مقابل عمله فى المنتدى من الدكتور اسامة
يعنى مش فارقة معاه حاجة
معلش محدش يزعل من صراحتى هذا عتاب من اخ لاخوه
طيب خلينا نفكر هو ليه بيعمل الاستوب اكتر من البروفت
لسبب اخر
انا اتعلمت من دروس المنتدى ان الواحد ميخدش السعر من نص الطريق يعنى الواحد مثلا يستنى مقاومة او دعم ويبتدى يشتغل عليه
لو كان المحللين بيعملوا كده كان على اقصى تقدير هايعمل الاستوب بعد 30 او 35 نقطة وهذا يعتبر فعلا اختراق للمقاومة او الدعم
وكان برضه الهدف هايكون على بعد من 80 الى 100 نقطة يعنى اكتر من الضعف
وبرضه فى ناس كتير بتشتغل عكس الاهتجاه العام زى المنشاوى من دخل فى ورشته حقق خسارة اكتر من 600 نقطة
وطبعا دا كله هين مفيهوش مشكله كبيره يعنى انت لو مدينى ستوب او هدف انا حاسبها وعارف اكتر حاجة ممكن اخسرها كام اما
بالنسبة للى مبيعملش اصلا ستوب لوز فدى الكارثة الكبرى ونبه عليها دكتور اسامه وبرضه الروينى كل صفقاته بدون ستوب
انا واحد بثق جدا فى اتنين فى المنتدى اولا المصرى والثانى الروينى
بس المصرى رغم انه فى الفترة الاخيرة غير موفق الى حد ما بس بيحط استوب
اما الروينى اصلا مبعرفش ادخل فى صفقاته لانها بدون استوب
والمشكله انه بيفتح حساب ب 10 الاف فى الورشه وبيعمل النقطة ب 1 دولا فقط
النتيجة انوا بيحقق مكاسب واللى بيدخل معاه بيخسر لانه رصيده مبيستحملش التبريد والدكتور اسامة نبه مره من حوالى اسبوع على حكايه الاستوب لو ز
الحل ان احنا نعمل بالنصائح اللى اللى بنقولها للمتابعين ميبقاش كلام على ورق
وياريت محدش يقولى بص وشوف نتائج الورش ها تلاقيها معظما ايجابية
انا قولت مرة ان الحساب يبقى 10000 والنقطة 1 بس ولكن الشخص العادى بيكون حسابه اقل من كده ومبيستحملش
ليه كلنا بنلهث وراء الخسارة بنحدد بروفت بس مبنحددش لوز المفروض العكس
ارجو ان اجد رد منكم وارجوا ان لا يكون كلامى تقيل على حد هذا فقط محاولة لايجاد حل للمشكله ليس اكثر ولا اقل
انا اذا لم اكن احبكم كنت دورت على منتدى اخر وكنت لم اكتب هذا الموضوع
تقبلوا تحياتى
محمد الخولى
وانتظروا موضوع اخر فيه حل فعلى للمشكله من وجهة نظرى ورحلة للوصول للمليون بجد
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قديم 10-02-2012, 07:25 PM   المشاركة رقم: 2
الكاتب
sedra
عضو نشيط
الصورة الرمزية sedra

البيانات

الإتصالات
الحالة:
sedra غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : محمد الخولى المنتدى : الارشيف
افتراضي رد: لوم وعتاب لاخوتى مشرفين ومحللين اف اكس اربيا

ملاحظات قيمه وهامه ،،، ولكن بالنسبة الى اخونا الرويني فهو لا يضع توصيات وانما تحليلات ،،،

عرض البوم صور sedra  
قديم 10-02-2012, 07:25 PM
sedra sedra غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ملاحظات قيمه وهامه ،،، ولكن بالنسبة الى اخونا الرويني فهو لا يضع توصيات وانما تحليلات ،،،

قديم 10-02-2012, 07:31 PM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
محمد الخولى
عضو نشيط
الصورة الرمزية محمد الخولى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
محمد الخولى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sedra نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شكرا لمرورك وابداء رئيك فى الموضوع بس الروينى فاتح ورشة فى قسم الورش المختارة
بيحط فيها صفقات بدون استوب

التوقيع

بمشيئه الله تعالي

يرجي وضع هذا التوقيع لكل متابعي الرحله

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
مواعيد التوصيات

3.00 - 7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00(اهم ساعه )

عرض البوم صور محمد الخولى  
قديم 10-02-2012, 07:31 PM
محمد الخولى محمد الخولى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sedra نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شكرا لمرورك وابداء رئيك فى الموضوع بس الروينى فاتح ورشة فى قسم الورش المختارة
بيحط فيها صفقات بدون استوب

قديم 10-02-2012, 07:48 PM   المشاركة رقم: 4
الكاتب
أحمد الرويني
عضو ذهبى
الصورة الرمزية أحمد الرويني

البيانات

الإتصالات
الحالة:
أحمد الرويني غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

أهلاً محمد ،،،،

موضوعك جميل و يعجبني صراحتك بس موضوع الحساب الي بـ 10000 دولار و النقطة بدولار فهذا هو شرط التقيم في قسم الورش المختاره في المنتدي .
لذلك يجب علي كل صاحب ورشة فتح حساب ديمو بقيمة 10000 دولار و الدخول بقيمة واحد دولار علي كل زوج و لا يزيد و لا يقل عن 1 دولار . و التبريد أو التعزيز يكون كل 50 نقطة
هذه هي شروط
الشروط لا تلزم أحد بوضع أستوب لوز لصفقاتة لأنة بالفعل داخل بإداره رأس مال سليمة و يقوم بالتعزيز لصفقاتة كل 50 نقطة
لذلك يا محمد لابد لك عند دخولك مع أي مزود توصيات مهما كان أن تدخل بما يتناسب مع رأس مالك و لا تنظر أبداً لحجم العقود التي يدخل بها مزود التوصيات .
بالاضافة إلي أن دخولك مع أي مزود توصيات يكون بإقتناعك و علي مسؤليتك كاملة .

بالأضافة أعتقد أن من الافضل عند دخولك مع أي مزود توصيات لا تعتمد علي الاستوب و الاهداف التي يضعها بنسبة كبيره . فمن الممكن أن يكون أهدافة بعيدة و أستوبة بعيد لا يتناسب معك
فيمكن لك أن تجني أرباحك قبل تحقيق هدف مزود التوصيات أو أن تخرج من التوصية بأقل خساره إذا رأيت أن توصية تعكس عليك

أتمني لك التوفيق

عرض البوم صور أحمد الرويني  
قديم 10-02-2012, 07:48 PM
أحمد الرويني أحمد الرويني غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

أهلاً محمد ،،،،

موضوعك جميل و يعجبني صراحتك بس موضوع الحساب الي بـ 10000 دولار و النقطة بدولار فهذا هو شرط التقيم في قسم الورش المختاره في المنتدي .
لذلك يجب علي كل صاحب ورشة فتح حساب ديمو بقيمة 10000 دولار و الدخول بقيمة واحد دولار علي كل زوج و لا يزيد و لا يقل عن 1 دولار . و التبريد أو التعزيز يكون كل 50 نقطة
هذه هي شروط
الشروط لا تلزم أحد بوضع أستوب لوز لصفقاتة لأنة بالفعل داخل بإداره رأس مال سليمة و يقوم بالتعزيز لصفقاتة كل 50 نقطة
لذلك يا محمد لابد لك عند دخولك مع أي مزود توصيات مهما كان أن تدخل بما يتناسب مع رأس مالك و لا تنظر أبداً لحجم العقود التي يدخل بها مزود التوصيات .
بالاضافة إلي أن دخولك مع أي مزود توصيات يكون بإقتناعك و علي مسؤليتك كاملة .

بالأضافة أعتقد أن من الافضل عند دخولك مع أي مزود توصيات لا تعتمد علي الاستوب و الاهداف التي يضعها بنسبة كبيره . فمن الممكن أن يكون أهدافة بعيدة و أستوبة بعيد لا يتناسب معك
فيمكن لك أن تجني أرباحك قبل تحقيق هدف مزود التوصيات أو أن تخرج من التوصية بأقل خساره إذا رأيت أن توصية تعكس عليك

أتمني لك التوفيق

قديم 10-02-2012, 08:05 PM   المشاركة رقم: 5
الكاتب
menshawy
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
menshawy غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

الرد بالمختصر السوق مش حاجة سهلة أو لية قواعد ثابتة عشان نمشى عليها
رأيى الشخصى الستوب لوز هو بداية الخسارة لان الاستوب لازم يكون على اغلاقات دايلى أو ويكلى
لما تلتزم الخسارة متزعلكش والسوق لما يزبط حتعرف بسهولة تعوض طالما أنت مازلت فية
.................................................. ......
مثال أنا كسبت فى اول اسبوعبن 900 نقطة= 800 دولار ثم خسرت 1300 نقطة بما يساوى 900 دولار
والان خسران من الرصيد الاساسى 941 بيب بما يساوى 530 دولار أى 5.3% من الرصيد
ياترى شايف دى نسبة جامدة متتعوضش بعد كدة
.................................................. .......
النقطة الاساسية عشان تفهم وجهة نظرى هى لو حسابك 1000 دولار ( أقل مبلغ فى نظرى عشان تفكر تشتغل )
هتدخل النقطة بكام نقول 10سنت وهتبرد 3 مرات كل 100 بيب يبقى لو السعر عكس عليك 500 بيب تخسر 140 دولار =14%
ولو ارتد 200 نقطة الخسارة هتقل ل 60 دولار وتقفل على كدة وتبدأ تانى والاحسن انك توزع المخاطرة على كذا عملة
تعالى بقى لنظرية الاحتمالات اللى بتقول ان فرصة 50:50 السعر يمشى مع المضارب فى الاتجاة اللى هو حددة
.................................................. ..........
لكن المشكلة اننا بنقلل فرصنا باللوت العالى و الاهداف الصغيرة التى تستلزم استوب يسهل ضربه
دة غير الخوف والطمع لو داخل تقيل (العامل النفسى ضدك)
ولو دة محصلش فى أول الحساب ومشت كويس بيجى فترة فى السوق بيغربلك وساعتها المارجن
ولما يعدل ماتقدرش تعوض لأنك بالفعل خارج السوق
خلاصة تجربتى فى السوق لو دبلت فى سنة أو 6-8 شهور يبقى لوز
من رضى بقليلة كسب وفى أسوء الظروف مخسرش كل حاجة

التوقيع

MT4Live.com - Share Your MT4 Statements Free

عرض البوم صور menshawy  
قديم 10-02-2012, 08:05 PM
menshawy menshawy غير متواجد حالياً
عضو جديد

الرد بالمختصر السوق مش حاجة سهلة أو لية قواعد ثابتة عشان نمشى عليها
رأيى الشخصى الستوب لوز هو بداية الخسارة لان الاستوب لازم يكون على اغلاقات دايلى أو ويكلى
لما تلتزم الخسارة متزعلكش والسوق لما يزبط حتعرف بسهولة تعوض طالما أنت مازلت فية
.................................................. ......
مثال أنا كسبت فى اول اسبوعبن 900 نقطة= 800 دولار ثم خسرت 1300 نقطة بما يساوى 900 دولار
والان خسران من الرصيد الاساسى 941 بيب بما يساوى 530 دولار أى 5.3% من الرصيد
ياترى شايف دى نسبة جامدة متتعوضش بعد كدة
.................................................. .......
النقطة الاساسية عشان تفهم وجهة نظرى هى لو حسابك 1000 دولار ( أقل مبلغ فى نظرى عشان تفكر تشتغل )
هتدخل النقطة بكام نقول 10سنت وهتبرد 3 مرات كل 100 بيب يبقى لو السعر عكس عليك 500 بيب تخسر 140 دولار =14%
ولو ارتد 200 نقطة الخسارة هتقل ل 60 دولار وتقفل على كدة وتبدأ تانى والاحسن انك توزع المخاطرة على كذا عملة
تعالى بقى لنظرية الاحتمالات اللى بتقول ان فرصة 50:50 السعر يمشى مع المضارب فى الاتجاة اللى هو حددة
.................................................. ..........
لكن المشكلة اننا بنقلل فرصنا باللوت العالى و الاهداف الصغيرة التى تستلزم استوب يسهل ضربه
دة غير الخوف والطمع لو داخل تقيل (العامل النفسى ضدك)
ولو دة محصلش فى أول الحساب ومشت كويس بيجى فترة فى السوق بيغربلك وساعتها المارجن
ولما يعدل ماتقدرش تعوض لأنك بالفعل خارج السوق
خلاصة تجربتى فى السوق لو دبلت فى سنة أو 6-8 شهور يبقى لوز
من رضى بقليلة كسب وفى أسوء الظروف مخسرش كل حاجة

قديم 10-02-2012, 08:07 PM   المشاركة رقم: 6
الكاتب
spedoboy
عضو فعال
الصورة الرمزية spedoboy

البيانات

الإتصالات
الحالة:
spedoboy غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

واللهي يا استاذ محمد انا شايف ان اللي فاتح ورشة وبيدي توصيات مضربش حد علي ايده عشان يشتغل معاه الراجل بيحط التوصية وانت وراحتك لو مقتنع بتدخل مش مقتنع مبتدخلش ياراجل دا حتي التوصيات الرسمية لعملاء ارابيا بنفس الطريقه لجنة التوصيات بتدي التوصية واولا واخيرا انت المسئول عن حسابك وكمان كل واحد بيدخل توصية المفروض انه بيدخل بادارة راس مال تناسب رصيده ... يعني لو مزود التوصية دخل بدولار هل انت مطالب انك تدخل بدولار زيه لا طبعا ... اما موضوع الاستوب لوز فدا مش شرط في ناس كتير بتشتغل من غير استوب ... اه احنا اتعلمنا اننا نشتغل باستوب ودا شيء مهم للمتاجرة بامان في الفوركس لكن في بعض الاحيان في طرق بتحتاج مرونه في التعامل زي التبريد او المضاعفات ودي طرق مربحه جدا ولو داخل صح وواخد بوزيشن مظبوط بتخرج بامان واجادتها فيها خير كبير لاي متاجر ورغم كدا مبتعتمدش علي استوب ... اتمني تاخد كلامي بصدر رحب وفي الاخر كلنا اخوات وبندور علي الصالح العام وفي انتظار فكرتك عن رحلة المليون ... تحياتي يا صديقي

التوقيع

عرض البوم صور spedoboy  
قديم 10-02-2012, 08:07 PM
spedoboy spedoboy غير متواجد حالياً
عضو فعال

واللهي يا استاذ محمد انا شايف ان اللي فاتح ورشة وبيدي توصيات مضربش حد علي ايده عشان يشتغل معاه الراجل بيحط التوصية وانت وراحتك لو مقتنع بتدخل مش مقتنع مبتدخلش ياراجل دا حتي التوصيات الرسمية لعملاء ارابيا بنفس الطريقه لجنة التوصيات بتدي التوصية واولا واخيرا انت المسئول عن حسابك وكمان كل واحد بيدخل توصية المفروض انه بيدخل بادارة راس مال تناسب رصيده ... يعني لو مزود التوصية دخل بدولار هل انت مطالب انك تدخل بدولار زيه لا طبعا ... اما موضوع الاستوب لوز فدا مش شرط في ناس كتير بتشتغل من غير استوب ... اه احنا اتعلمنا اننا نشتغل باستوب ودا شيء مهم للمتاجرة بامان في الفوركس لكن في بعض الاحيان في طرق بتحتاج مرونه في التعامل زي التبريد او المضاعفات ودي طرق مربحه جدا ولو داخل صح وواخد بوزيشن مظبوط بتخرج بامان واجادتها فيها خير كبير لاي متاجر ورغم كدا مبتعتمدش علي استوب ... اتمني تاخد كلامي بصدر رحب وفي الاخر كلنا اخوات وبندور علي الصالح العام وفي انتظار فكرتك عن رحلة المليون ... تحياتي يا صديقي

قديم 10-02-2012, 08:10 PM   المشاركة رقم: 7
الكاتب
farok
عضو متميز
الصورة الرمزية farok

البيانات

الإتصالات
الحالة:
farok غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اخى العزيز

اولا : ان ورشتى كسبانة اكثر من 2000 نقطة خلال 3 اسابيع واللذيذ ان حسابى الحقيقى خسران 1000 نقطة هذا الاسبوع !!!!

ثانيا : الحساب الحقيقى معناه خوف وقلق وطمع وتسرع
انما الديمو معناه روقان وصبر وقناعة بالمكسب القليل

ثالثا : انت المفروض تدخل صفقاتك بالتناسب مع رأس المال لصاحب الورشة يعنى لو انا رأس مالى 10000 دولار وبخش ب 1 دولار اذن لو انت رأس مالك 1000 دولار اذن تدخل ب 10 سنت .. وهكذا اذن العيب منك انت لانك طمعت او لاتعرف ادارة رأس المال

رابعا : اتحداك ان تأتى بورشة فى هذا المنتدى تكون اجمالى نقاطها خسرانة فى اخر الشهر فليس من المنطقى ان تكسب عن طريق ورشة صفقتين او ثلاثة او اربعة وعندما تخسر فى الخامسة تلوم صاحب الورشة

خامسا : اصحاب الورش والتوصيات الغير شغالين فى الموقع فلايأخذون نقود على توصياتهم وتحليلاتهم ولن يأخذوا شهادات تقدير
لذا فكتر خيرهم على ما يفعلوه

سادسا : لاتحكم على ورشة توصيات او مزود توصيات الا بالنتيجة الاجمالية لأخر الشهر

اخيرا : وهى نصيحة : لن تتعلم الا عندما تخسر بنفسك وبسبب تحليلك انت الخاطىء ولن تتعلم الا عندما تلوم نفسك وليس لوم الاخرين

التوقيع

قيل لأحد السلف ....

ألم تصدك المحن عن الطريق ؟!!!!

قال ...

والله لولا المحن لشككت فى الطريق

عرض البوم صور farok  
قديم 10-02-2012, 08:10 PM
farok farok غير متواجد حالياً
عضو متميز

اخى العزيز

اولا : ان ورشتى كسبانة اكثر من 2000 نقطة خلال 3 اسابيع واللذيذ ان حسابى الحقيقى خسران 1000 نقطة هذا الاسبوع !!!!

ثانيا : الحساب الحقيقى معناه خوف وقلق وطمع وتسرع
انما الديمو معناه روقان وصبر وقناعة بالمكسب القليل

ثالثا : انت المفروض تدخل صفقاتك بالتناسب مع رأس المال لصاحب الورشة يعنى لو انا رأس مالى 10000 دولار وبخش ب 1 دولار اذن لو انت رأس مالك 1000 دولار اذن تدخل ب 10 سنت .. وهكذا اذن العيب منك انت لانك طمعت او لاتعرف ادارة رأس المال

رابعا : اتحداك ان تأتى بورشة فى هذا المنتدى تكون اجمالى نقاطها خسرانة فى اخر الشهر فليس من المنطقى ان تكسب عن طريق ورشة صفقتين او ثلاثة او اربعة وعندما تخسر فى الخامسة تلوم صاحب الورشة

خامسا : اصحاب الورش والتوصيات الغير شغالين فى الموقع فلايأخذون نقود على توصياتهم وتحليلاتهم ولن يأخذوا شهادات تقدير
لذا فكتر خيرهم على ما يفعلوه

سادسا : لاتحكم على ورشة توصيات او مزود توصيات الا بالنتيجة الاجمالية لأخر الشهر

اخيرا : وهى نصيحة : لن تتعلم الا عندما تخسر بنفسك وبسبب تحليلك انت الخاطىء ولن تتعلم الا عندما تلوم نفسك وليس لوم الاخرين

قديم 10-02-2012, 08:14 PM   المشاركة رقم: 8
الكاتب
Kimo
عضو متميز
الصورة الرمزية Kimo

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Kimo غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اهلا يا غالي وموضوعك في محله تماما ان الهدف لازم يكون ضعف الاستوب او اقل تقدير الهدف = الاستوب

والي تلاقيه عامل هدف اقل من الاستوب يبقي تحليله ضعيف وغير واثق من الصفقة

انما حكاية اللوت الميني فده من شروط التقييم في الورش المختارة انت تقدر تخش باللوت الي انت عايزه

اما التبريد فده يعتمد علي حسابك لو حسابك يستحمل تخش الصفقة الي فيها تبريدات

والتبريد بيكون جميل جدا لما تكون داخل صح انا مثلا مبرد عقدين تبيرد علي الباوند يعني عكس عليا 100 نقطة والنهاردة رجعلي تاني لنقطة دخولي والهدف بتاع اول عقد يعني 100 نقطة + علي زوج واحد

والاستاذ احمد الرويني طبعا محلل محترف وعارف امتي يبرد وامتي يحط استوب نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

علمت أن رزقي لن يأخذه غيري فاطمأن قلبي

عرض البوم صور Kimo  
قديم 10-02-2012, 08:14 PM
Kimo Kimo غير متواجد حالياً
عضو متميز

اهلا يا غالي وموضوعك في محله تماما ان الهدف لازم يكون ضعف الاستوب او اقل تقدير الهدف = الاستوب

انما حكاية اللوت الميني فده من شروط التقييم في الورش المختارة انت تقدر تخش باللوت الي انت عايزه

اما التبريد فده يعتمد علي حسابك لو حسابك يستحمل تخش الصفقة الي فيها تبريدات

والتبريد بيكون جميل جدا لما تكون داخل صح انا مثلا مبرد عقدين تبيرد علي الباوند يعني عكس عليا 100 نقطة والنهاردة رجعلي تاني لنقطة دخولي والهدف بتاع اول عقد يعني 100 نقطة + علي زوج واحد

والاستاذ احمد الرويني طبعا محلل محترف وعارف امتي يبرد وامتي يحط استوب نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 10-02-2012, 08:16 PM   المشاركة رقم: 9
الكاتب
shobra
عضو ذهبى
الصورة الرمزية shobra

البيانات

الإتصالات
الحالة:
shobra غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

الف شكر لك اخى على موضوعك
انا رأى الشخصى
وسبب خسارة اى عضو بيكون لانه بأخذ من كل واحد الخسارة وبس ولاكنه لو اتبع توصيات عضو واحد ناجح هيكون ناجح وسبب الخسارة دائما بيكون سوء ادارة وليس لان مرسل التوصيه فاشل لان نتائج المرسل النهائيه مربحه وما شاء الله يوجد هنا فى المنتدى اكثر من موضوع ناجح ونتائجه ممتازة

التوقيع

عرض البوم صور shobra  
قديم 10-02-2012, 08:16 PM
shobra shobra غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

الف شكر لك اخى على موضوعك
انا رأى الشخصى
وسبب خسارة اى عضو بيكون لانه بأخذ من كل واحد الخسارة وبس ولاكنه لو اتبع توصيات عضو واحد ناجح هيكون ناجح وسبب الخسارة دائما بيكون سوء ادارة وليس لان مرسل التوصيه فاشل لان نتائج المرسل النهائيه مربحه وما شاء الله يوجد هنا فى المنتدى اكثر من موضوع ناجح ونتائجه ممتازة

قديم 10-02-2012, 08:27 PM   المشاركة رقم: 10
الكاتب
farok
عضو متميز
الصورة الرمزية farok

البيانات

الإتصالات
الحالة:
farok غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kimo نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

مش شرط ياكيمو الاستوب و البروفيت على حسب وقت السوق ومكان السعر وحاجات كتير واهمها رأس المال قد ايه !! انا ممكن اعمل صفقة ويكون الهدف 100 نقطة والاستوب 10 وممكن العكس
فليس معنى ان هدفى اقل من الاستوب يبقى انا تحليلى ضعيف ومش واثق فى الصفقة !!

التوقيع

قيل لأحد السلف ....

ألم تصدك المحن عن الطريق ؟!!!!

قال ...

والله لولا المحن لشككت فى الطريق

عرض البوم صور farok  
قديم 10-02-2012, 08:27 PM
farok farok غير متواجد حالياً
عضو متميز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kimo نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

مش شرط ياكيمو الاستوب و البروفيت على حسب وقت السوق ومكان السعر وحاجات كتير واهمها رأس المال قد ايه !! انا ممكن اعمل صفقة ويكون الهدف 100 نقطة والاستوب 10 وممكن العكس
فليس معنى ان هدفى اقل من الاستوب يبقى انا تحليلى ضعيف ومش واثق فى الصفقة !!