FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex منتدى العملات العام Forex فى هذا القسم يتم مناقشه كل ما يتعلق بـسوق تداول العملات العالمية الفوركس و مناقشة طرق التحليل المختلفة و تحليل المعادن , الذهب ، الفضة ، البترول من خلال تحليل فني ، تحليل اساسي ،اخبار اقتصادية متجددة ، تحليل رقمى ، مسابقات متعددة ، توصيات ، تحليلات ، التداول ، استراتيجيات مختلفة ، توصيات فوركس ، بورصة العملات ، الفوركس ، تجارة الفوركس ، يورو دولار ، باوند دولار ، بونص فوركس ، تداول ، اسهم ، عملات ، افضل موقع فوركس

~*¤ الزجزاج بين القمة والقاع ¤*~

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

قديم 14-10-2012, 03:34 AM   المشاركة رقم: 41
الكاتب
COWBOY
عضو ذهبى
الصورة الرمزية COWBOY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
COWBOY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : COWBOY المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: ~*¤ الزجزاج بين القمة والقاع ¤*~

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmorasamir نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الله عليك ياباشا والله
موضوع عالى جداااااااااا وان شاء الله هجربه اول لما السوق يفتح
بالتوفيق ان شاء الله
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لحد هنا تمام يا أستاذنا ... ودي أمثلة ربط للهارمونيك بالطريقة المذكورة على اليورو / دولار (فريم اليومي)

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

وده مثال آخر على نفس الزوج ولكن (فريم 4 ساعات) ، ويمكن هنا ملاحظة أن النموذج قد يمكن اعتباره لن يكتمل أوناخد قرار بالخروج مكتفين بما تم ربحه بالاعتماد على الطريقة الجديدة بعد ان تكون قمة وارتد منها السعر مخترقا الزاوية 22.5
لأن السعر بدأ في تكوين قمة جديدة تشير للهبوط كما هو واضح من الشكل التالي :

يا ترى أنا كده فهمت وماشي صح ؟!
تمام جدا انت كدة فهمت الطريقة بشكل جيد والحمد لله
سؤال مهم بعد اذنك يا باشا ، هتعبك معايا معلش ...
ازاي أعدل مؤشر زوايا جان اللي بنستخدمه في الطريقة دي بحيث اني أتحكم في عدد القمم والقيعان اللي بيستخرجها ؟!
يعني لو عايز الشارت بعد ما طلعت منه كل اللي أنا عايزه ميبقاش فيه غير القمة أو القاع الأخيرة اللي شغال عليها بس ...
أو ... اذا عايز أطلع قمم وقيعان تاريخة قديمة لدراسة حركة السعر فمثلا عايز أخللي المؤشر يطلع 50 قمة أو قاع سابقين ؟!!

أنا حاولت أغير في أكتر من حاجة من خصائص المؤشر بس موصلتش لنتيجة للأسف نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
والله يا غالى دى مشكلة برمجية فى المؤشر .. وان شاء الله اتواصل مع احد الاصدقاء ونوصل لحل ليها .. فأنا كنت اتمنى ايضا دمجه مع مؤشر zup حتى اسهل على الشباب الفكرة .. ان شاء الله احاول اوصل لحل وخصوصا لانى عايز ادمج المؤشر فى استراتيجية تداول من افكارى ان شاء الله تكون رائعة ولكن اولا نصل الى حل المشاكل البرمجية وهذا متعب كثيرا

التوقيع

((اللجنة الاستشارية))

المهمة الاساسية للجنة الاستشارية هو التواصل مع الاعضاء و سماع رأيهم و اقتراحاتهم و العمل على تنفيذ طلباتهم بالتواصل مع ادارة الموقع بما يفيد فى تحسين اداء الموقع من خلال اعضاءه.

يسعدنى ان اكون همزة الوصل بينكم وبين الادارة ..
ارحب بالنقاش معكم لطرح اقتراحاتكم وافكاركم
على الادارة
عبر

الرسائل الخاصة

عرض البوم صور COWBOY  
قديم 14-10-2012, 03:34 AM
COWBOY COWBOY غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmorasamir نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الله عليك ياباشا والله
موضوع عالى جداااااااااا وان شاء الله هجربه اول لما السوق يفتح
بالتوفيق ان شاء الله
لحد هنا تمام يا أستاذنا ... ودي أمثلة ربط للهارمونيك بالطريقة المذكورة على اليورو / دولار (فريم اليومي)

وده مثال آخر على نفس الزوج ولكن (فريم 4 ساعات) ، ويمكن هنا ملاحظة أن النموذج قد يمكن اعتباره لن يكتمل أوناخد قرار بالخروج مكتفين بما تم ربحه بالاعتماد على الطريقة الجديدة بعد ان تكون قمة وارتد منها السعر مخترقا الزاوية 22.5
لأن السعر بدأ في تكوين قمة جديدة تشير للهبوط كما هو واضح من الشكل التالي :

يا ترى أنا كده فهمت وماشي صح ؟!
تمام جدا انت كدة فهمت الطريقة بشكل جيد والحمد لله
سؤال مهم بعد اذنك يا باشا ، هتعبك معايا معلش ...
ازاي أعدل مؤشر زوايا جان اللي بنستخدمه في الطريقة دي بحيث اني أتحكم في عدد القمم والقيعان اللي بيستخرجها ؟!
يعني لو عايز الشارت بعد ما طلعت منه كل اللي أنا عايزه ميبقاش فيه غير القمة أو القاع الأخيرة اللي شغال عليها بس ...
أو ... اذا عايز أطلع قمم وقيعان تاريخة قديمة لدراسة حركة السعر فمثلا عايز أخللي المؤشر يطلع 50 قمة أو قاع سابقين ؟!!

أنا حاولت أغير في أكتر من حاجة من خصائص المؤشر بس موصلتش لنتيجة للأسف نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
والله يا غالى دى مشكلة برمجية فى المؤشر .. وان شاء الله اتواصل مع احد الاصدقاء ونوصل لحل ليها .. فأنا كنت اتمنى ايضا دمجه مع مؤشر zup حتى اسهل على الشباب الفكرة .. ان شاء الله احاول اوصل لحل وخصوصا لانى عايز ادمج المؤشر فى استراتيجية تداول من افكارى ان شاء الله تكون رائعة ولكن اولا نصل الى حل المشاكل البرمجية وهذا متعب كثيرا

قديم 14-10-2012, 12:08 PM   المشاركة رقم: 42
الكاتب
bobba
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
bobba غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : COWBOY المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

السلام عليكم استاذ كاو بوى
من فضلك انا جديدة فى المجال بس ذاكرت كويس والحمد لله فتحت حساب حقيقى بعد التدريب على الديمو 3 شهور
سؤالى هل ممكن اتابع اخر الصفحات واذاكر الطريقة من اول صفحة ولا كدة اتلغبط ابدا من اول صفحة بس؟؟؟(موضوع الزجزاج والهامونيك )
ثانيا انا معرفش اى شىء عن الهارمونيك نهائى وهتعمله من حضرتك من خلال الموضوع حضرتك تنصحتى بحاجة اذاكرها قبل مذاكرة موضوع الهارمونيك والزجزاج؟؟؟
وشكرا ليك زادك الله من علمه

عرض البوم صور bobba  
قديم 14-10-2012, 12:08 PM
bobba bobba غير متواجد حالياً
عضو نشيط

من فضلك انا جديدة فى المجال بس ذاكرت كويس والحمد لله فتحت حساب حقيقى بعد التدريب على الديمو 3 شهور
سؤالى هل ممكن اتابع اخر الصفحات واذاكر الطريقة من اول صفحة ولا كدة اتلغبط ابدا من اول صفحة بس؟؟؟(موضوع الزجزاج والهامونيك )
ثانيا انا معرفش اى شىء عن الهارمونيك نهائى وهتعمله من حضرتك من خلال الموضوع حضرتك تنصحتى بحاجة اذاكرها قبل مذاكرة موضوع الهارمونيك والزجزاج؟؟؟

قديم 14-10-2012, 12:48 PM   المشاركة رقم: 43
الكاتب
Maxwell
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Maxwell غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بكل بساطة يا شباب

سأوضح لكم فائدة ما تم طرحه هنا معنا فى الموضوع

طبعا تكلمنا عن الزجزاج وكيفية توقع القمة والقاع القادم والفكرة بشكل مختصر .. لو احببت ان تتاجر بالطريقة فقط دون اى اضافات كل ما عليك فعلة انتظار

ظهور الدورة السعرية .. وتنتظر ان يكسر السعر
الزاوية 22.5

وتدخل شراء او بيع حسب الاتجاة ويكون الاستوب

نقطة بداية الدورة

وتلك ه
ى الطريقة العادية البسيطة ..

طبعا الزجزاج متحرك مع السعر لكن المر
ة التى يكسر فيها 22.5 تتاكد القمة او القاع بنسبة كبيرة جدا فقط نسبة وليس اساس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة فنحن نجتهد قدر الامكان بفضل الله

ومن هنا جائت فكرة الدخول ب
استوب بسيط جدا وهو بداية الدورة السعرية .. على اساس ان اكيد ان شاء الله فى مرة سيذهب السعر فى اتجاة الدورة الجديدة بعد كسر الزاوية 22.5 ويحقق لك مئات النقاط بقوة والهدف هو ظهور دورة جديدة يكسر فيها السعر 22.5 فى الاتجاة المعاكس

طبعا كدة الموضوع بسيط جدا والفكرة انك لو خسرت 30 نقطة فى صفقة مثلا اكيد ان شاء الله السعر هياخد رالى بنسبة كبيرة فى الصفقة اللى بعدها وخصوصا ان اقل فريم للعمل بهذا الاسلوب هو الاربع ساعات حتى نبتعد عن التذبذب قدر الامكان ..

وتلك كانت فكرة صاحب الطريقة دكتور حمادة سلام مع اضافة بسيط
ة منى فى تحديد الهدف والاستوب

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةاسلوبى الشخصى فى التعامل مع الزاوية 22.5نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

انا اعتمد عليها بدمجها مع طرق التحليل المختلفة فالطريقة الاساسية تدخل على اى قمة او اى قاع ما بالكم

لو اخترنا القمة والقاع ايضا الذى يرد ويع
كس السعر بشكل عملى وفنى

م
ثل القمم والقيعان التى يعتمد عليها الهارمونيك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة واليوت نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

انا فى موضوعى الخاص بالهارمونيك وكيفية التعامل مع النماذج تحدثت كثير عن النقطة C طيب ما بالكم

لو نتاجر ايضا على B و D

مع تحديد هدف
محدد باتقان واستوب قليل طبعا

وسنعتمد ذلك بشكل فنى بحت جدا

لنتحدث قليلا فى البداية عن تاكيد الاتجاة و من يفوتة فرصة الدخول من النقطة C

طبعا بعد رسم النموذج

يكون الاستوب A والهدف B

وذلك معروف لمن يتابع موضوع الهارمونيك

طيب دخلنا الان من C

والسعر يسير حسب المخطط كيف يطمئن القلب بشكل جيد ان السعر سيحت
رم هذا الاتجاة الجديد

نتابع كسر الزاوية 22.5 اذا ظهرت الدورة السعرية على هذا الضلع نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةكما فى الصورة التالية

عزيزى المتاجر من يفوتك الدخول من C لكبر المسافة والاستوب بين السعر الحالى والنقطة A ممكن تعتمد على الدخول بكسر 22.5 والاستوب هو الدورة السعرية مثل الطريقة الاساسية

ولكنى افضل النقطة A طبعا
وبنفس الاسلوب سندخل من B و D

وكيف يتم ذلك
طبعا النقطة B فى الاصل الا
ستوب يكون X وكنت لا ادخل منها الا فى حالة واحدة عندما يصحح السعر بنسبة 88 فايبو من الضلع XA

حتى اقلل الاستوب قدر الامكان لكن الان وبفضل الله علينا نستطيع ان
نتاجر من النقطة B والاستوب هو الدورة السعرية

كل ما علينا فعله هو الانتباة عندما يبدا السعر بالتصحيح من الضلع XA وننتظر ظهور الدورة السعرية وندخل بكسر 22.5

والهدف
C لمن تعلم توقع C والافضل ان يكون الدخول من B عندما يكون حجم الضلع XA كبير نسبيا .. لان مثلا لو كان تصحيح B بنسبة 38 فايبو اذا الهدف الى C سيكون صغير نسبيا ومتاجرين الهارمونيك يعرفون ذلك جيدا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

تطبيق على ذلك

هنا السعر وصل الى منطقة 78 فايبو كنقطة تصحيح ثم ظهرت الدورة السعرية وتا
كد الاتجاة بمجرد كسر السعر مستوى الزاوية مع فايبو 70 ايضا

ومنها يكون الدخول والاستوب الزاوية والهدف
C

اما النقطة D

ننتظر السعر عندما يكمل نموذج الهارمونيك سواء W او M او N

وننتظر السعر عند افضل مستوى للارتداد وهو 161 فايبو

وبعد ذلك كسر الزاوية وندخل بفضل الله باقل استوب ممكن :)

لكن لدينا مشكلة فى دمج مؤشر جان مع اى مؤشر هارمونيك لتسهل استخراج النموذج عن طريق مؤشرات ZUP

و
المشكلة ان المؤشرين يعتمدوا على جرافيكس اوبجيكت ولازم مع كل تكه خاصة الزجزاج بيعيد تموضعه مرة اخرى ObjectDelete

فأذا رسم مؤشر الهارمونيك نموذج تجد مؤشر جان مسحة وتلك مشكلة تواجهنى برمجيا ولا اجد لها حل وتناقشت مع احد اصدقائى المبرمجين .. وبصراحة هى صعبة برمجيا

اذا سيكون العمل فى تلك الحالة ب2 تمبيلت

تمبيلت زوايا وتمبيلت ZUP

وذلك لمن لا يجيد الرسم اليدوى دون المؤشر انا عن نفسى الحمد لله استخدم الرسم اليدوى

المهم نعود الى طريقتنا

بعد تكون النموذج ووصول السعر الى 161 ننتظر الدور
ة السعرية هكذا وندخل شراء حسب اتجاة النموذج والهدف هو تصحيح السعر من الضلع CD او XA
للنموذج الجديد او ممكن نعتمد ظهور دورة سعرية جديدة وبكسر 22.5 نخرج من الصفقة وسيكون ذلك يسير ان شاء الله لمن يتقن الهارمونيك

وتلك كانت طرق الدخول ببساطة على النقاط D_B_C
هذا بالنسبة للهارمونيك

اما اليوت فاخترت منة الاكثر سهولة وشهرة وهو مؤشر موجات
ولفى
او ما يسمى بولف ويف وهى تسمية خاطئة المهم

اعتقد انه معروف للجميع وبكل بساطة المؤشر معتمد على تحديد 5 موجات والهدف الموجة السادسة وله مؤشر بسيط وسهل معتمد على الفكرة وهو ايضا فى ورشة الهارمونيك

وكنت استخدمة فى دعم الدخول من النقطة C او B او D

فعند ظهور رقم 5 مع السعر ودعم الفايبو لنقطة الدخول فى توقع النقطة القادمة بالاضافة الى كسر الزاوية يجعل الصفقة قوية جدا

صورة للمؤشر مع الزاوية 22.5 ونموذج هارمونيك

كما نرى ان السعر ارتد من 161 على اساس نموذج الهارمونيك

وايضا ارتد من الرقم 5

وايضا كسر الزاوية 22.5

نتحدث س
ريعا عن الرقم 5 فى المؤشر .. طبعا المؤشر ايضا معتمد على الزجزاج ويتحرك مع السعر ولكن لنفلتر حركة الرقم 5 استخدمنا الزاوية22.5 وفى الاساس يكون هدف الموجة الدافعة هو الخط الاحمر الواصل بين القمة 1 و 4 لكن نحن لا نعتمد ذلك بشكل عام لاننا نعتمد على الهارمونيك ايضا والذى يقيس نسب التصحيح معتمد على الفايبو ويكون التحليل فى المجمل معتمد على اكثر من اداة بسيطة وسهلة مريحة للعين نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اذا الفكرة فى النهاية بشكل كامل هى ان كسر الزاوية 22.5 طريقة لتوقع القمم والقيعان

وكان ذلك على اى قمة او اى قاع .. لكن بفضل الله ورحمته علينا نحن هنا نعتمدها على قمم وقيعان قوية معتمدة على فن وتحليل اثبت نفسة على كل اشكال الشارت

المهم لاافضل ما سبق ذكرة على فريم اقل من 4 ساعات .. لان مثلا يوجد ازواج رنجها محدود وضيق ونحن ننتظر كسر الزاوية 22.5 ايضا فماذا سيبقى لنا من هدف واستوب فى رايكم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بالاضافة الى ان السعر يحترم التحليل بشكل عام على الفريمات الكبيرة

والطريقة تعمل على كل الازواج
ان شاء الله

اتمنى ان يكون الشرح واضح وبسيط وخالى من التعقيد

واعتذر عن قلة الامثلة .. ولكنى افضل الامثلة العملية
لانى ارفض ان اتعامل مع الشارت كما يتعامل المؤشر
ات المتلونة التى تتقاطع لاعلى ولاسفل بعد ان يحدد السعر اتجاهه .. وللاسف يعتمد عليها كثيرون

وانتظرونى مع باقى الافكار وطرق التداول الاخرى ان شاء الله

بص بقى يا برنس
انت حسابك معايا عصير عصير عصير
يعنى انا بقالى سنة بدور على طريقة فلترة محترمة وانت عندك واحدة زى الفل اهى
ماشى يا عم
على العمو الف شكر يا صديقى على الطريقة الروعة الجديدة
ومنتظر منك كل ما تعرفه
من الاخر كده مش هرتاح غير لما اكون زيك بالظبط
ربنا معاك ويفوفقك على ما تقدمه من خير للجميع

عرض البوم صور Maxwell  
قديم 14-10-2012, 12:48 PM
Maxwell Maxwell غير متواجد حالياً
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بكل بساطة يا شباب

سأوضح لكم فائدة ما تم طرحه هنا معنا فى الموضوع

طبعا تكلمنا عن الزجزاج وكيفية توقع القمة والقاع القادم والفكرة بشكل مختصر .. لو احببت ان تتاجر بالطريقة فقط دون اى اضافات كل ما عليك فعلة انتظار

ظهور الدورة السعرية .. وتنتظر ان يكسر السعر
الزاوية 22.5

وتدخل شراء او بيع حسب الاتجاة ويكون الاستوب

نقطة بداية الدورة

وتلك ه
ى الطريقة العادية البسيطة ..

طبعا الزجزاج متحرك مع السعر لكن المر
ة التى يكسر فيها 22.5 تتاكد القمة او القاع بنسبة كبيرة جدا فقط نسبة وليس اساس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة فنحن نجتهد قدر الامكان بفضل الله

ومن هنا جائت فكرة الدخول ب
استوب بسيط جدا وهو بداية الدورة السعرية .. على اساس ان اكيد ان شاء الله فى مرة سيذهب السعر فى اتجاة الدورة الجديدة بعد كسر الزاوية 22.5 ويحقق لك مئات النقاط بقوة والهدف هو ظهور دورة جديدة يكسر فيها السعر 22.5 فى الاتجاة المعاكس

طبعا كدة الموضوع بسيط جدا والفكرة انك لو خسرت 30 نقطة فى صفقة مثلا اكيد ان شاء الله السعر هياخد رالى بنسبة كبيرة فى الصفقة اللى بعدها وخصوصا ان اقل فريم للعمل بهذا الاسلوب هو الاربع ساعات حتى نبتعد عن التذبذب قدر الامكان ..

وتلك كانت فكرة صاحب الطريقة دكتور حمادة سلام مع اضافة بسيط
ة منى فى تحديد الهدف والاستوب

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةاسلوبى الشخصى فى التعامل مع الزاوية 22.5نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

انا اعتمد عليها بدمجها مع طرق التحليل المختلفة فالطريقة الاساسية تدخل على اى قمة او اى قاع ما بالكم

لو اخترنا القمة والقاع ايضا الذى يرد ويع
كس السعر بشكل عملى وفنى

م
ثل القمم والقيعان التى يعتمد عليها الهارمونيك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة واليوت نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

انا فى موضوعى الخاص بالهارمونيك وكيفية التعامل مع النماذج تحدثت كثير عن النقطة C طيب ما بالكم

لو نتاجر ايضا على B و D

مع تحديد هدف
محدد باتقان واستوب قليل طبعا

وسنعتمد ذلك بشكل فنى بحت جدا

لنتحدث قليلا فى البداية عن تاكيد الاتجاة و من يفوتة فرصة الدخول من النقطة C

طبعا بعد رسم النموذج

يكون الاستوب A والهدف B

وذلك معروف لمن يتابع موضوع الهارمونيك

طيب دخلنا الان من C

والسعر يسير حسب المخطط كيف يطمئن القلب بشكل جيد ان السعر سيحت
رم هذا الاتجاة الجديد

نتابع كسر الزاوية 22.5 اذا ظهرت الدورة السعرية على هذا الضلع نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةكما فى الصورة التالية

عزيزى المتاجر من يفوتك الدخول من C لكبر المسافة والاستوب بين السعر الحالى والنقطة A ممكن تعتمد على الدخول بكسر 22.5 والاستوب هو الدورة السعرية مثل الطريقة الاساسية

ولكنى افضل النقطة A طبعا
وبنفس الاسلوب سندخل من B و D

وكيف يتم ذلك
طبعا النقطة B فى الاصل الا
ستوب يكون X وكنت لا ادخل منها الا فى حالة واحدة عندما يصحح السعر بنسبة 88 فايبو من الضلع XA

حتى اقلل الاستوب قدر الامكان لكن الان وبفضل الله علينا نستطيع ان
نتاجر من النقطة B والاستوب هو الدورة السعرية

كل ما علينا فعله هو الانتباة عندما يبدا السعر بالتصحيح من الضلع XA وننتظر ظهور الدورة السعرية وندخل بكسر 22.5

والهدف
C لمن تعلم توقع C والافضل ان يكون الدخول من B عندما يكون حجم الضلع XA كبير نسبيا .. لان مثلا لو كان تصحيح B بنسبة 38 فايبو اذا الهدف الى C سيكون صغير نسبيا ومتاجرين الهارمونيك يعرفون ذلك جيدا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

تطبيق على ذلك

هنا السعر وصل الى منطقة 78 فايبو كنقطة تصحيح ثم ظهرت الدورة السعرية وتا
كد الاتجاة بمجرد كسر السعر مستوى الزاوية مع فايبو 70 ايضا

ومنها يكون الدخول والاستوب الزاوية والهدف
C

اما النقطة D

ننتظر السعر عندما يكمل نموذج الهارمونيك سواء W او M او N

وننتظر السعر عند افضل مستوى للارتداد وهو 161 فايبو

وبعد ذلك كسر الزاوية وندخل بفضل الله باقل استوب ممكن :)

لكن لدينا مشكلة فى دمج مؤشر جان مع اى مؤشر هارمونيك لتسهل استخراج النموذج عن طريق مؤشرات ZUP

و
المشكلة ان المؤشرين يعتمدوا على جرافيكس اوبجيكت ولازم مع كل تكه خاصة الزجزاج بيعيد تموضعه مرة اخرى ObjectDelete

فأذا رسم مؤشر الهارمونيك نموذج تجد مؤشر جان مسحة وتلك مشكلة تواجهنى برمجيا ولا اجد لها حل وتناقشت مع احد اصدقائى المبرمجين .. وبصراحة هى صعبة برمجيا

اذا سيكون العمل فى تلك الحالة ب2 تمبيلت

تمبيلت زوايا وتمبيلت ZUP

وذلك لمن لا يجيد الرسم اليدوى دون المؤشر انا عن نفسى الحمد لله استخدم الرسم اليدوى

المهم نعود الى طريقتنا

بعد تكون النموذج ووصول السعر الى 161 ننتظر الدور
ة السعرية هكذا وندخل شراء حسب اتجاة النموذج والهدف هو تصحيح السعر من الضلع CD او XA
للنموذج الجديد او ممكن نعتمد ظهور دورة سعرية جديدة وبكسر 22.5 نخرج من الصفقة وسيكون ذلك يسير ان شاء الله لمن يتقن الهارمونيك

وتلك كانت طرق الدخول ببساطة على النقاط D_B_C
هذا بالنسبة للهارمونيك

اما اليوت فاخترت منة الاكثر سهولة وشهرة وهو مؤشر موجات
ولفى
او ما يسمى بولف ويف وهى تسمية خاطئة المهم

اعتقد انه معروف للجميع وبكل بساطة المؤشر معتمد على تحديد 5 موجات والهدف الموجة السادسة وله مؤشر بسيط وسهل معتمد على الفكرة وهو ايضا فى ورشة الهارمونيك

وكنت استخدمة فى دعم الدخول من النقطة C او B او D

فعند ظهور رقم 5 مع السعر ودعم الفايبو لنقطة الدخول فى توقع النقطة القادمة بالاضافة الى كسر الزاوية يجعل الصفقة قوية جدا

صورة للمؤشر مع الزاوية 22.5 ونموذج هارمونيك

كما نرى ان السعر ارتد من 161 على اساس نموذج الهارمونيك

وايضا ارتد من الرقم 5

وايضا كسر الزاوية 22.5

نتحدث س
ريعا عن الرقم 5 فى المؤشر .. طبعا المؤشر ايضا معتمد على الزجزاج ويتحرك مع السعر ولكن لنفلتر حركة الرقم 5 استخدمنا الزاوية22.5 وفى الاساس يكون هدف الموجة الدافعة هو الخط الاحمر الواصل بين القمة 1 و 4 لكن نحن لا نعتمد ذلك بشكل عام لاننا نعتمد على الهارمونيك ايضا والذى يقيس نسب التصحيح معتمد على الفايبو ويكون التحليل فى المجمل معتمد على اكثر من اداة بسيطة وسهلة مريحة للعين نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اذا الفكرة فى النهاية بشكل كامل هى ان كسر الزاوية 22.5 طريقة لتوقع القمم والقيعان

وكان ذلك على اى قمة او اى قاع .. لكن بفضل الله ورحمته علينا نحن هنا نعتمدها على قمم وقيعان قوية معتمدة على فن وتحليل اثبت نفسة على كل اشكال الشارت

المهم لاافضل ما سبق ذكرة على فريم اقل من 4 ساعات .. لان مثلا يوجد ازواج رنجها محدود وضيق ونحن ننتظر كسر الزاوية 22.5 ايضا فماذا سيبقى لنا من هدف واستوب فى رايكم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

بالاضافة الى ان السعر يحترم التحليل بشكل عام على الفريمات الكبيرة

والطريقة تعمل على كل الازواج
ان شاء الله

اتمنى ان يكون الشرح واضح وبسيط وخالى من التعقيد

واعتذر عن قلة الامثلة .. ولكنى افضل الامثلة العملية
لانى ارفض ان اتعامل مع الشارت كما يتعامل المؤشر
ات المتلونة التى تتقاطع لاعلى ولاسفل بعد ان يحدد السعر اتجاهه .. وللاسف يعتمد عليها كثيرون

وانتظرونى مع باقى الافكار وطرق التداول الاخرى ان شاء الله

بص بقى يا برنس
ماشى يا عم
ومنتظر منك كل ما تعرفه

قديم 14-10-2012, 04:08 PM   المشاركة رقم: 44
الكاتب
COWBOY
عضو ذهبى
الصورة الرمزية COWBOY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
COWBOY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bobba نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا بيكى اختى الكريمة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بالنسبة للموضوع هنا او الموضوع الاخر الخاص بالهارمونيك الموضوعين مرتبطين ببعض .. ويجب قرائتهم جيدا حتى تستوعبى الفكرة بشكل كامل .. فالسوق يحتاج الى انسيابية .. وانصحك بفهم الدعوم والمقاومات و اتقان رسم الترند جيدا حتى يصبح عندك خبرة كلا سيكية بسيطة تفهمى مبادىء الحركة الاساسية للسعر فالهارمونيك ليس بسهل فى بدايتة .. وتستطيعى الاكتفاء بشرح الدكتور اسامة عادل فى كورساتة المختلفة .. وتحت امرك فى اى استفسار واتمنى لكى التوفيق ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Maxwell نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بص بقى يا برنس
ماشى يا عم
ومنتظر منك كل ما تعرفه

ان شاء الله تكون الطريقة مفيدة للجميع وانتظر منى الجديد ان شاء الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

((اللجنة الاستشارية))

المهمة الاساسية للجنة الاستشارية هو التواصل مع الاعضاء و سماع رأيهم و اقتراحاتهم و العمل على تنفيذ طلباتهم بالتواصل مع ادارة الموقع بما يفيد فى تحسين اداء الموقع من خلال اعضاءه.

على الادارة
عبر

الرسائل الخاصة

عرض البوم صور COWBOY  
قديم 14-10-2012, 04:08 PM
عضو ذهبى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bobba نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا بيكى اختى الكريمة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بالنسبة للموضوع هنا او الموضوع الاخر الخاص بالهارمونيك الموضوعين مرتبطين ببعض .. ويجب قرائتهم جيدا حتى تستوعبى الفكرة بشكل كامل .. فالسوق يحتاج الى انسيابية .. وانصحك بفهم الدعوم والمقاومات و اتقان رسم الترند جيدا حتى يصبح عندك خبرة كلا سيكية بسيطة تفهمى مبادىء الحركة الاساسية للسعر فالهارمونيك ليس بسهل فى بدايتة .. وتستطيعى الاكتفاء بشرح الدكتور اسامة عادل فى كورساتة المختلفة .. وتحت امرك فى اى استفسار واتمنى لكى التوفيق ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Maxwell نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بص بقى يا برنس
ماشى يا عم
ومنتظر منك كل ما تعرفه

ان شاء الله تكون الطريقة مفيدة للجميع وانتظر منى الجديد ان شاء الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 14-10-2012, 11:09 PM   المشاركة رقم: 45
الكاتب
hussien
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
hussien غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ربنا يوفقك ويكرمك

عرض البوم صور hussien  
قديم 14-10-2012, 11:09 PM
hussien hussien غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ربنا يوفقك ويكرمك

قديم 15-10-2012, 02:08 AM   المشاركة رقم: 46
الكاتب
COWBOY
عضو ذهبى
الصورة الرمزية COWBOY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
COWBOY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ربنا يوفقك ويكرمك
بارك الله فيك يا عزيزى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

((اللجنة الاستشارية))

على الادارة
عبر

الرسائل الخاصة

عرض البوم صور COWBOY  
قديم 15-10-2012, 02:08 AM
عضو ذهبى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ربنا يوفقك ويكرمك
بارك الله فيك يا عزيزى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 15-10-2012, 02:14 AM   المشاركة رقم: 47
الكاتب
COWBOY
عضو ذهبى
الصورة الرمزية COWBOY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
COWBOY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

نتابع الان الفكرة بشكل بدائى جدا ونرى كيف ستتكون القمم والقيعان من لدية فرصة فى بدايتها يرفقها ومعها نسب الفايبو .. ونرى اين يذهب السعر وما مدى نسبة نجاح تطبيق الفكرة معكم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

سنستمر ان شاء الله فى متابعة الطريقة بدون اى اضافات ونرى ما مدى احترام السعر لها من ناحية تكون القمم والقيعان بدون اى تحليل اخر فقط فايبو .. وزوايا الان بالتوفيق ان شاء الله

التوقيع

((اللجنة الاستشارية))

على الادارة
عبر

الرسائل الخاصة

عرض البوم صور COWBOY  
قديم 15-10-2012, 02:14 AM
عضو ذهبى

نتابع الان الفكرة بشكل بدائى جدا ونرى كيف ستتكون القمم والقيعان من لدية فرصة فى بدايتها يرفقها ومعها نسب الفايبو .. ونرى اين يذهب السعر وما مدى نسبة نجاح تطبيق الفكرة معكم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

سنستمر ان شاء الله فى متابعة الطريقة بدون اى اضافات ونرى ما مدى احترام السعر لها من ناحية تكون القمم والقيعان بدون اى تحليل اخر فقط فايبو .. وزوايا الان بالتوفيق ان شاء الله

قديم 15-10-2012, 02:35 AM   المشاركة رقم: 48
الكاتب
COWBOY
عضو ذهبى
الصورة الرمزية COWBOY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
COWBOY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ان شاء الله ساضع بعض التطبيقات التى تدعم الاتجاة مع الطريقة سيكون دمج رائع بين الهارمونيك /موجات ولفى / الدايفرجنس .. ان شاء الله

التوقيع

((اللجنة الاستشارية))

على الادارة
عبر

الرسائل الخاصة

عرض البوم صور COWBOY  
قديم 15-10-2012, 02:35 AM
عضو ذهبى

ان شاء الله ساضع بعض التطبيقات التى تدعم الاتجاة مع الطريقة سيكون دمج رائع بين الهارمونيك /موجات ولفى / الدايفرجنس .. ان شاء الله

قديم 15-10-2012, 02:49 AM   المشاركة رقم: 49
الكاتب
mahmoud0711
نجم أف أكس أرابيا
الصورة الرمزية mahmoud0711

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mahmoud0711 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

جزاك الله كل خير و الله تبسيط رائع جدا يساعد جميع الاخوة قليلى الخبرة و متوسطى الخبرة على الفهم و الاستيعاب السريع
بعيدا عن التعقيدات الاحترافية و اعتقد اى متاجر للفوركس غير محترف كل ما يحتاجة يتلخص فى نقطة الدخول و تحديد الاهداف
وبعد الممارسة الطويلة سيكتسب الخبرات الاحترافية
بدون مجاملة اكثر من رائع يا غالى

التوقيع

سبحان الله وبحمدة عدد ماكان و عدد ماسيكون و عدد الحركات والسكون

الصالون الأقتصادي للأصدقاء

عرض البوم صور mahmoud0711  
قديم 15-10-2012, 02:49 AM
mahmoud0711 mahmoud0711 غير متواجد حالياً
نجم أف أكس أرابيا

جزاك الله كل خير و الله تبسيط رائع جدا يساعد جميع الاخوة قليلى الخبرة و متوسطى الخبرة على الفهم و الاستيعاب السريع
بعيدا عن التعقيدات الاحترافية و اعتقد اى متاجر للفوركس غير محترف كل ما يحتاجة يتلخص فى نقطة الدخول و تحديد الاهداف

قديم 15-10-2012, 09:38 AM   المشاركة رقم: 50
الكاتب
COWBOY
عضو ذهبى
الصورة الرمزية COWBOY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
COWBOY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بارك الله فيك يا صديقى هذة شهادة اعتز بيها .. وربنا يوفقنا جمعيا ان شاء الله

التوقيع

((اللجنة الاستشارية))

على الادارة
عبر

الرسائل الخاصة

عرض البوم صور COWBOY  
قديم 15-10-2012, 09:38 AM
عضو ذهبى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بارك الله فيك يا صديقى هذة شهادة اعتز بيها .. وربنا يوفقنا جمعيا ان شاء الله