المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ░▒▓█◄ حلوتهــــــا فـــ بسطتهــــــا ►█▓▒░

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 [20] 21 22 23 24 25 26 27 28

mohaned
14-05-2012, 12:32 PM
بالنسبه لتوصيات الورشه للمشتركين فيها طبعا بيتبعتلهم التوصيات على الموبايل طيب هل فى منصه لمشاهده التوصيات على الموقع ممكن المشترك فى الورشه يشوفها ولا التوصيات على الموبايل بس؟

احمد صلاح
14-05-2012, 12:48 PM
بالنسبه لتوصيات الورشه للمشتركين فيها طبعا بيتبعتلهم التوصيات على الموبايل طيب هل فى منصه لمشاهده التوصيات على الموقع ممكن المشترك فى الورشه يشوفها ولا التوصيات على الموبايل بس؟

التوصيات على الموبايل فقط يا استاذ محمد,
ومن الممكن تكون التوصيات متاحه للمشاهده الحيه عند وصول البرمجه الجديده
تحياتى ياغالى

احمد صلاح
14-05-2012, 01:02 PM
الف مبروك ياباشا والى مزيد من التوفيق ودائما متالق ومميز فى توصياتك ولكن هذا لا يمنع من اننا فى انتظار تحليلك هذا الاسبوع
بالتوفيق

احلى تحليل اهداء ليك ياغالى

ما تنسناش فى فيديو المحاضرة بقى يا ابو صلاح...الله يكرمك

من عنيا ياخالد باشا
ولو مافيش فيديو هاشرحهالك مخصوص فى فيديو
انت تأمرنى

راح اقولك ايه ولا ايه ولا ايه

دا انا هنام هناك من الجمعه ياباشا دا ابو صلاح هيكون موجود

ولا اقولك اخد هدومى واروح من بكرة

:1 (94):قهوة بسرعة للكبير عشان يعرف يسهر ويمخمخ معانا:1 (94):
وعليها لايك هديه

مرضى كدا يابو صلاح

:1 (87)::1 (87)::1 (87)::1 (87)::1 (87)::1 (87)::1 (87)::1 (87)::1 (87):

هههههههههههههه
ماشى ياوليد ياجامد
هاتنورنا وربنا

احلا تحليل من احلا ادمن اسبوع اخضر للجميع انشاء الله

ربنا يخليك يارشدى على زوقك

وانا وانا وانا :1 (31):
انا اسامه يا ابو صلاح انا بس غيرت اسم العضوية
وان شاء الله انا معاكم بأذن الله

ازيك ياسمسم ,,
اسامه مين فيهم بقه هههههههه
ياريت بس تكتب معرفك القديم للتذكره

الله ينور عليك يابوصلاح
ربنا يبركلك
:1 (58)::1 (58)::1 (58):

منور ياساموحه وهاتنورنا فى اللقاء وهاتشرف بيك

salah-alhoot
14-05-2012, 01:18 PM
تشكر يابوصلاح ديما تدينا احلى تحليلات روعة

احمد صلاح
14-05-2012, 01:23 PM
اليورو دولار ,,

مازال الزوج متأثر بضغط بيعى شديد جعلته يفتتح الاسواق بالامس بجاب سفليه بمقدار 15 نقطه
وهذا الجاب الثانى على التوالى للزوج خلال اخر اسبوعين وان دا هذا فأنما يدل على ضغط البيع من قبل المستثمرين
ومازال الزوج يسير بشكل هابط بعد وصوله الى قاع جديد عند 1.2860
وفى اعتقادى انه سيكون دعم هام للزوج لم يستطع كسره بسهوله
ولكن اذا قام السعر بالكسر ربما يستمر الهبوط فى اتجاه 1.2820

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01336990640.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

Osama.Forex
14-05-2012, 02:05 PM
مش معقول يكون فى اسامه تانى بيصدعك زيى :1 (31):
arservereg

biko_tork
14-05-2012, 02:10 PM
خلاص اتفقنا انا موافق ,,

بس مين ال هايشرح لنا ؟؟ بتقولو :o:o

ههههههههههههههههههههه

,,
خلاص

الـــ عايز شرح لسونيك يشرفنا فى القاهره يوم 19 فى اللقاء
وان شاء الله أعمل محاضره خاصه له بالتفصيل والتدقيق والتدريب وهاوريكم سحر المؤشر ف خطف النقاط المضمونه
بالاضافه الى فلتره خاصه لى عباره عن مؤشر بيفلتر الفرص بشكل جيد مش خساره ف ال هايشرفونا

:o:o

مرضى كدا ياوليد انت وبيكو ؟؟
:confused:

أستاذ ورئيس قسم
انا هبات هناك
بس ابقى حط ورده حمرا في جاكيت البدلة عشان نعرفك :)

biko_tork
14-05-2012, 02:28 PM
أحمد .. النيوزلندى مزعلنى اوى ..
وانت مش هاين عليك تقوللى اقفل على الخسارة دي .. عشان خايف عليا من الخبر :(
بس ما تقلقش .. دى غلطتى انا متحمل نتيجتها .. هل فى أمل ان النتيجه تتحسن عن كده شوية؟؟
لو مافيش أمل .. انا ممكن استعوض ربنا .. ونعوضها ان شاء الله ..الحساب حالته عماله تزداد سوء يوم عن يوم
ربنا يستر

kabo2012
14-05-2012, 03:44 PM
مشرفنا الجميل احمد صلاح مش موجود ولا ايه !!

احمد صلاح
14-05-2012, 04:01 PM
مش معقول يكون فى اسامه تانى بيصدعك زيى :1 (31):
arservereg

محدش بيصدعنى منكم كلكم ...
انا ولا اسوى من غيركم ياسمسم
كدا افتكرتك

أستاذ ورئيس قسم
انا هبات هناك
بس ابقى حط ورده حمرا في جاكيت البدلة عشان نعرفك :)

لا تقلق هههههههههه
احلى ورده حمرا ياكبير

مشرفنا الجميل احمد صلاح مش موجود ولا ايه !!

موجود اكيد ياكابو
أأمرنى

أحمد .. النيوزلندى مزعلنى اوى ..
وانت مش هاين عليك تقوللى اقفل على الخسارة دي .. عشان خايف عليا من الخبر :(
بس ما تقلقش .. دى غلطتى انا متحمل نتيجتها .. هل فى أمل ان النتيجه تتحسن عن كده شوية؟؟
لو مافيش أمل .. انا ممكن استعوض ربنا .. ونعوضها ان شاء الله ..الحساب حالته عماله تزداد سوء يوم عن يوم
ربنا يستر

والله يابيكو النيوز دا عايز صبر وحكمه مش اكتر اكيد صعبان عليا تقفلها بخساره
طيب احنا كنا بنقول هانعمل هيدج تحت 7810 عملته ولا ايه الكلام ؟؟
ايه النظام دلوقتى

احمد صلاح
14-05-2012, 04:03 PM
متابعه التوصيه (11 )

تم فتح عقد شراء تبريد

تحياتى للجميع

Sameh Fathy
14-05-2012, 04:04 PM
متابعه التوصيه (11 )

تم فتح عقد شراء تبريد

تحياتى للجميع

شكرا يا غالى
وبالنسبه للبيع المعلق زى ما هو

يحيى الألمعي1
14-05-2012, 04:07 PM
المشرف المحترم أحمد صلاح أنا أحد المشتركين في ورشتك من السعودية والبارح جتني توصية بشراء اليورو من 1.2890 والان خسران كثير وجتني توصية بالتبريد هل أقفل الصفقة بالخسارة أو انتظر وشكرا

kaldklf
14-05-2012, 04:46 PM
الاخ العزيز/احمد
لو سمحت بخصوص لتوصية الشراء رقم 11 (swing trade) وعقد الشراء للتبريد الاخير هل امر البيع المعلق مازال قائما مع توضيح اكثر لفائدة امر البيع وكيفية التعامل مع التوصية لو تم تفعيلها بالكامل ؟
مع خالص التحيات

biko_tork
14-05-2012, 04:51 PM
والله يابيكو النيوز دا عايز صبر وحكمه مش اكتر اكيد صعبان عليا تقفلها بخساره
طيب احنا كنا بنقول هانعمل هيدج تحت 7810 عملته ولا ايه الكلام ؟؟
ايه النظام دلوقتى

لا ماعملتوش :( !! السعر دلوقتي عند 77618 !! أعملة؟؟

احمد صلاح
14-05-2012, 09:21 PM
شكرا يا غالى
وبالنسبه للبيع المعلق زى ما هو

نعم زى ماهو

المشرف المحترم أحمد صلاح أنا أحد المشتركين في ورشتك من السعودية والبارح جتني توصية بشراء اليورو من 1.2890 والان خسران كثير وجتني توصية بالتبريد هل أقفل الصفقة بالخسارة أو انتظر وشكرا

استاذ يحيى ,
كيف حالك
بخصوص توصيه الشراء كما هى مفتوح عقد الشراء وايضا التبريد
لا تغلق شىء
التوصيه كانت سوينج يعنى ملتزمين باداره رأس المال
وان شاء الله خير

الاخ العزيز/احمد
لو سمحت بخصوص لتوصية الشراء رقم 11 (swing trade) وعقد الشراء للتبريد الاخير هل امر البيع المعلق مازال قائما مع توضيح اكثر لفائدة امر البيع وكيفية التعامل مع التوصية لو تم تفعيلها بالكامل ؟
مع خالص التحيات

اخى خالد اهلا بك ,
ان شاء الله بتابع معكم متابعه عن كثب لاتقلق بخصوص امر البيع اتركه كما هو
وان شاء الله لو تم تفعيله نغلقه بالقرب من 2770 ومنها سنفتح شراء اخر
خير ان شاء الله
ولا تقلق انا معكم بأى جديد بالرسائل

احمد صلاح
14-05-2012, 09:22 PM
[/QUOTE]

لا ماعملتوش :( !! السعر دلوقتي عند 77618 !! أعملة؟؟

لا نصبر بقه ,
تفتح العقد فى حاله الاغلاق اسفله
تحياتى

Rushdi
14-05-2012, 10:12 PM
احلا ابو صلاح ايه رايك في اليورو دولار يكمل هبوط ولا في تصحيح ومن وين نبيع ؟ ؟؟؟

احمد صلاح
15-05-2012, 12:31 AM
احلا ابو صلاح ايه رايك في اليورو دولار يكمل هبوط ولا في تصحيح ومن وين نبيع ؟ ؟؟؟

لا اعتقد انه هايكمل هبوط ,
واحذر البيع من هذه المناطق الا لو كان هيدج لشراء وليس بنفس حجم الشراء
واسبابى تتمثل فى الاتى ,,

1- وصول السعر بالقرب من الترند الصاعد على الفريم الويكلى عند 1.2770
2- الفجوتين السعريتين الذى لم يغلقهما الزوج

ان شاء الله يصعد مادام السعر محافظ على 2770 اسفلها هايكون هناك هبوط ل اللو 2012

تحياتى رشدى باشا

احمد صلاح
15-05-2012, 12:35 AM
الدولار الامريكى مقابل الدولار الكندى usd/cad

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_21337029961.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

مع صعود الدولار الامريكى اليوم صعد الزوج الدولار الكندى مقابل الدولار الامريكى فى اتجاه منقطه المقاومه 1.0050 الذى عندها كون نموذج تريبل توب على شارت الساعه حيث هبط منها فى اتجاه 1.0010 ليجد دعما عندها ويستمر فى الصعود حيث اغلق عند 1.0035

يواصل الزوج صعوده عقب الخروج من الترند الهابط يوم 5 مايو ولكن يواجه الزوج الان المنطقه 1.0050-1.0060 مقاومه هامه قبل التفكير فى مزيد من الصعود لانها تمثل الحد العلوى للمستطيل العرضى الذى تسير فه الاسعار منذ 5 اشهر

باختراق هذا المنطقه واستمرار الزخم الصاعد قد نجد الزوج يستهدف المقاومه 1.0200

احمد صلاح
15-05-2012, 12:35 AM
الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى GBP/USD

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11337029961.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

على خلاف الهبوط الذى كان متواصل طوال اليوم فى عمله اليورو الا وان استطاع الجنيه الاسترلينى يحافظ على الزخم الصاعد على الرغم من صعود الدولار امام معظم العملات
حيث كان الجنيه الاسترلينى افضل العملات ذات الاداء الاقوى فى الايام الماضيه على الرغم من انكماش الاقتصاد البريطانى بشكل عام
ولكن جاء قرار بنك انجلترا فى اجتماعه الاخير بتثبيت اسعار الفائده لتبقى العمله ادائها ايجابى

ارتد اليوم الزوج الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى من الدعم 1.6047 حيث تلاقى متوسط اسعار 200 يوم اكسبونشال مع الحد السفلى للقناه السعريه الهابطه التى تكونت منذ تسجيل السعر قمه 2012 عند 1.6299

ولكن لم يستطع الزوج فى كسر المقاومه 1.6120
ان قام السعر بالكسر لها سيستمر الصعود فى اتجاه 1.6190 ولكن بالاغلاق اسفل 1.6120 سيهبك فى اتجاه خط الترند الصاعد عند 1.6010 التى قد تدفعه مره أخرى للصعود وننصح للشراء منها

وهناك خبر قوى بالغد عن الميزان التجارى

Rushdi
15-05-2012, 12:36 AM
لا اعتقد انه هايكمل هبوط ,
واحذر البيع من هذه المناطق الا لو كان هيدج لشراء وليس بنفس حجم الشراء
واسبابى تتمثل فى الاتى ,,

1- وصول السعر بالقرب من الترند الصاعد على الفريم الويكلى عند 1.2770
2- الفجوتين السعريتين الذى لم يغلقهما الزوج

ان شاء الله يصعد مادام السعر محافظ على 2770 اسفلها هايكون هناك هبوط ل اللو 2012

تحياتى رشدى باشا

احلا تحليل من احلا مشرف نفس وجهة نظري لكن اعتقد لن يبدا بالصعود الا لمن يلمس اسفل الترند الهابط او يقترب منها اكثر ويصعد يسد الفجوات وينهار بعديهة انهيار محترم واحتمال كبير جداً ان يكسر اللو السابق في حال اذا ما استمر ورود الاخبار الحلوة من ازمة الديون واخبار احلى من تشكيل الحكومة اليونانية

احمد صلاح
15-05-2012, 12:36 AM
اليورو مقابل الدولار الامريكى EUR/USD

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337029961.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

استمرت العمله الاوربيه الموحده فى الانزلاق كاسرا مستوى الدعم 1.2860 ويغلق اسفلها ليصل الى اقل سعر له عند 1.2824 الاسعار الذى لم يصلها الزوج منذ يوم 18 يناير
وجاء هذا الهبوط بعد ان استمرت حاله الخوف والقلق حيال مشكله اليونان بعد ان ادت البنوك المركزيه الاوربيه رغبتهم فى خروج اليونان من منطقه اليورو والرجوع الى عمله بلادها- الدراخما- اذا استمرت فى عدم الالتزام لخطه الانقاذ

ويبقى الدولار الامريكى فى طريقه للصعود بعد ان اقبل المستثمرين اليوم عليه فى ظل انخفاض شهيه المخاطر

افتتحت الاسواق بالامس تأثرا بالرؤيه الغير واضحه للمنطقه الاوربيه بفجوه سعريه سفليه للاسفل لثانى مره على التوالى خلال اخر افتتاح اسبوعين

بدأت تظهر التشبعات البيعيه نتيجه للهبوط المتواصل للزوج بعد ان تخلى عن المستوى 1.3000 يوم 8 مايو
ان استمر الزوج فى الهبوط اكثر من الممكن ان يصل الى الدعم 1.2770 الذى يمثل نقطه تلاقى السعر مع خط الترند الصاعد على الفريم الديلى
نرى انه ان وصلها الزوج سيكون هناك ارتداد قوى منها للارتداد التصحيحى بأعاده اختبار الدعوم المكسوره السابقه

غدا اخبار هامه صباحا عن الناتج المحلى الاجمالى لكل من المانيا وايطاليا

ghlhv
15-05-2012, 09:11 AM
صباح الخير على الجميع
كد رئيس مجموعة اليورو جان كلود يونكر الاثنين في ختام اجتماع لوزراء مالية الدول ال17 في بروكسل ان الدول الاعضاء في منطقة اليورو "تتمسك بعضوية اليونان" في الاتحاد النقدي.
وقال ان "امكانية خروج اليونان من منطقة اليورو لم يكن موضع نقاش ولم يتحدث احد عن الامر" خلال الاجتماع.
وانتقد يونكر ما اعتبره "الدعاية" التي يثيرها اولئك الذين يتحدثون عن امكانية اقصاء اليونان.
وردا على سؤال حول امكانية خروج اليونان من "نادي" اليورو كما قال مؤخرا رئيس المفوضية الاوروبية جوزيه مانويل باروزو، اجاب يونكر "اني اعارض هذا الامر بقوة".
واكد رئيس وزراء لوكسمبورغ "نحن 17 دولة مشاركون في عملتنا الموحدة لا اتخيل لحظة ان تغادر اليونان منطقة اليورو، انه امر عبثي، انها دعاية".
واوضح "ليس لنا ان نعطي اليونان درسا" مضيفا "لقد اتفقنا على برنامج ويجب ان ينفذ هذا البرنامج، ولكن لا احب الطريقة التي يهدد بها البعض اليونان يوما بعد يوم، وهذه ليست طريقة لمعاملة اصدقاء ومواطنين في الاتحاد الاوروبي".
واضاف ان اعضاء مجموعة اليورو "يأملون في تشكيل حكومة يونانية جديدة سريعا" تتمتع ب"اغلبية برلمانية كافية"، مذكرا بان "الاتحاد الاوروبي وصندوق النقد الدولي ساهما كثيرا في مساعدة اليونان" وعملا على الافراج عن مساعدة بقيمة 5,2 مليار يورو الاسبوع الماضي.
واوضح انه تم دفع 4,2 مليار دولار من اصل مبلغ ال5,2 مليار والباقي سيدفع "قبل نهاية شهر حزيران/يونيو".
وشدد يونكر على ان "مجموعة اليورو تثمن الجهود التي يبذلها المواطنون اليونانيون والامر لا يتعلق بالتخلي عن هذه الجهود بل على العكس فان الاصلاحات الهيكلية هي ضرورية اكثر من اي يوم مضى". وقال ايضا "نشجع اليونان على الاستمرار في هذا الطريق وتصحيح نقاط الضعف في اقتصادها".
ولمعرفة ما اذا كان من الممكن تعديل تطبيق خطة التقشف اليونانية، اعتبر انه من الضروري ان يتم "بحث النقاط بالتسلسل: اولا حكومة يونانية ثم يجب ان تعلن هذه انها تلتزم بالبرنامج المتفق عليه".
واضاف "في حال ظهرت ظروف استثنائية، لا استبعد مسبقا ان نتحدث عن تمديد للمهل"
هذا الامر هام جدا
بعد هذا الخبر اعتقد انه فى طريقه الى 290 بصفة مبدئية

احمد صلاح
15-05-2012, 10:31 AM
صباح الخير على الجميع
كد رئيس مجموعة اليورو جان كلود يونكر الاثنين في ختام اجتماع لوزراء مالية الدول ال17 في بروكسل ان الدول الاعضاء في منطقة اليورو "تتمسك بعضوية اليونان" في الاتحاد النقدي.
وقال ان "امكانية خروج اليونان من منطقة اليورو لم يكن موضع نقاش ولم يتحدث احد عن الامر" خلال الاجتماع.
وانتقد يونكر ما اعتبره "الدعاية" التي يثيرها اولئك الذين يتحدثون عن امكانية اقصاء اليونان.
وردا على سؤال حول امكانية خروج اليونان من "نادي" اليورو كما قال مؤخرا رئيس المفوضية الاوروبية جوزيه مانويل باروزو، اجاب يونكر "اني اعارض هذا الامر بقوة".
واكد رئيس وزراء لوكسمبورغ "نحن 17 دولة مشاركون في عملتنا الموحدة لا اتخيل لحظة ان تغادر اليونان منطقة اليورو، انه امر عبثي، انها دعاية".
واوضح "ليس لنا ان نعطي اليونان درسا" مضيفا "لقد اتفقنا على برنامج ويجب ان ينفذ هذا البرنامج، ولكن لا احب الطريقة التي يهدد بها البعض اليونان يوما بعد يوم، وهذه ليست طريقة لمعاملة اصدقاء ومواطنين في الاتحاد الاوروبي".
واضاف ان اعضاء مجموعة اليورو "يأملون في تشكيل حكومة يونانية جديدة سريعا" تتمتع ب"اغلبية برلمانية كافية"، مذكرا بان "الاتحاد الاوروبي وصندوق النقد الدولي ساهما كثيرا في مساعدة اليونان" وعملا على الافراج عن مساعدة بقيمة 5,2 مليار يورو الاسبوع الماضي.
واوضح انه تم دفع 4,2 مليار دولار من اصل مبلغ ال5,2 مليار والباقي سيدفع "قبل نهاية شهر حزيران/يونيو".
وشدد يونكر على ان "مجموعة اليورو تثمن الجهود التي يبذلها المواطنون اليونانيون والامر لا يتعلق بالتخلي عن هذه الجهود بل على العكس فان الاصلاحات الهيكلية هي ضرورية اكثر من اي يوم مضى". وقال ايضا "نشجع اليونان على الاستمرار في هذا الطريق وتصحيح نقاط الضعف في اقتصادها".
ولمعرفة ما اذا كان من الممكن تعديل تطبيق خطة التقشف اليونانية، اعتبر انه من الضروري ان يتم "بحث النقاط بالتسلسل: اولا حكومة يونانية ثم يجب ان تعلن هذه انها تلتزم بالبرنامج المتفق عليه".
واضاف "في حال ظهرت ظروف استثنائية، لا استبعد مسبقا ان نتحدث عن تمديد للمهل"
هذا الامر هام جدا
بعد هذا الخبر اعتقد انه فى طريقه الى 290 بصفة مبدئية

تسلملى اخبارك الحلوه ,
صباح الفل ,
الخبر دا يؤكد ان هبوط الامس غير مبرر
واعتقد ان هيكون الفيصل اليوم فى الاخبار الاقتصاديه من الاجنده
وكان اولها الناتج المحلى الاجمالى الذى ارتفع وتأثر به اليورو صاعدا

فى انتظار الباقى ,,

وان شاء الله عوده صعود كما ننتظر

شكرا لك

Rushdi
15-05-2012, 01:06 PM
مساء الخير

اعتقد ان اخبار الدولار اليوم حيكون السبب الرئيسي في اما ان يكمل التصحيح او يعود الى الهبوط بواضح اكثر

ghlhv
15-05-2012, 01:42 PM
تسلملى اخبارك الحلوه ,
صباح الفل ,
الخبر دا يؤكد ان هبوط الامس غير مبرر
واعتقد ان هيكون الفيصل اليوم فى الاخبار الاقتصاديه من الاجنده
وكان اولها الناتج المحلى الاجمالى الذى ارتفع وتأثر به اليورو صاعدا

فى انتظار الباقى ,,

وان شاء الله عوده صعود كما ننتظر

شكرا لك
صباح الخير ياحمد باشا
والله انا سعيد لانك سعيد ويوم خير يارب

يحيى الألمعي1
15-05-2012, 04:56 PM
أحمد صلاح أيش رأيك ندخل تبريد من 1.2785 ممكن أدخل ولا لا وشكرا يا استاذي المحترم

يحيى الألمعي1
15-05-2012, 05:09 PM
استاذي أحمد إذا كان فيه توصية تبريد شراء اليورو دولار من 1.2770 فأرجو أرسال التوصية الأن قبل وصل السعر لهذا
لأن التوصيات تجي متأخرة على الجوال وشكرا يا حماده

kabo2012
15-05-2012, 05:31 PM
يا ترى ايه الوضع والله نتمنى اليورو دولار يصحح بقى !
و ننتظر تحليل استاذنا الجميل احمد صلاح

احمد صلاح
15-05-2012, 06:10 PM
أحمد صلاح أيش رأيك ندخل تبريد من 1.2785 ممكن أدخل ولا لا وشكرا يا استاذي المحترم

استاذي أحمد إذا كان فيه توصية تبريد شراء اليورو دولار من 1.2770 فأرجو أرسال التوصية الأن قبل وصل السعر لهذا
لأن التوصيات تجي متأخرة على الجوال وشكرا يا حماده

يا ترى ايه الوضع والله نتمنى اليورو دولار يصحح بقى !
و ننتظر تحليل استاذنا الجميل احمد صلاح

ياغاليين ,
ان شاء الله ندخل بعقد شراء اخر تبريد من 1.2780
ونترك عقد البيع كما هو مفتوح حين اشعار اخر

تحياتى

احمد صلاح
15-05-2012, 06:18 PM
( متابعه التوصيه 11 )

بعج وصول السعر ب 1.2760
اغلاق عقد البيع الهيدج بربح +60 نقطه
وترك اوامر الشراء كما هى

احمد صلاح
15-05-2012, 06:18 PM
( متابعه التوصيه 11 )

بعج وصول السعر ب 1.2760
وترك اوامر الشراء كما هى

biko_tork
15-05-2012, 06:32 PM
( متابعه التوصيه 11 )

بعج وصول السعر ب 1.2760
وترك اوامر الشراء كما هى

بسم الله ما شاء الله
ربنا يزيدك خبرة و علم يا أحمد
بتتعامل مع الإنعكاس كإنك ملك السوق !!
ربنا يكملها على خير ان شاء الله و نطلع بربح كويس من التبريدات اللى عملناها

اللهم لا حسد .. ما شاء الله
ادعيلي بقا اخرج من النيوزلندى ده على خير قبل ما يجيلى بقيت الأمراض اللى فاضلة في العالم ..
الحساب اكتر من 50% منه طار :( :( :( :(

احمد صلاح
15-05-2012, 09:47 PM
بسم الله ما شاء الله
ربنا يزيدك خبرة و علم يا أحمد
بتتعامل مع الإنعكاس كإنك ملك السوق !!
ربنا يكملها على خير ان شاء الله و نطلع بربح كويس من التبريدات اللى عملناها

اللهم لا حسد .. ما شاء الله
ادعيلي بقا اخرج من النيوزلندى ده على خير قبل ما يجيلى بقيت الأمراض اللى فاضلة في العالم ..
الحساب اكتر من 50% منه طار :( :( :( :(

ربنا يسترها معاك يابيكو ,
اتظلمت انته ف العمله الرمه دى :o
وربنا ينصر اليورو وينفخ فى صورته :1 (47):

ان شاء الله سيكون اخر الهبوط
اليورو محتاج خبر كويس وهايعود تانى للصعود
فى اعتقادى لازم يصحح او يسد الفجوات

التزامنا برأس المال السليم ان شاء الله نكون فى امان

Kimo
15-05-2012, 09:53 PM

ازيك يابوصلاح ان شاء الله غدا يوم الحظ لليورو واعتقد سيبدأ الصعود من الغد

بس ايه رايك في الويكلي ترند والسعر بيكسره دلوقتي اعتقد حيكون كسر كاذب

متابعين

kaldklf
15-05-2012, 09:54 PM
لاحول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

kabo2012
15-05-2012, 09:56 PM

يا رب يا ابو صلاح ان شاء الله خير :1 (7):

kaldklf
15-05-2012, 10:14 PM
( متابعه التوصيه 11 )

بعج وصول السعر ب 1.2760
وترك اوامر الشراء كما هى
السلام عليكم يا ابوصلاح...هو اليورو مش ناوى يطلع فوق يرتا ح له شوية ده انا نفسى اتقطع والصراحة احنا كلنا تعبناله؟...معلش هو ايه المؤشر اللى لو شفناه نطمن انه متجه للصعود علشان نروح ننام احنا شوية لان الحساب فى خطر.

احمد صلاح
15-05-2012, 11:12 PM
السلام عليكم يا ابوصلاح...هو اليورو مش ناوى يطلع فوق يرتا ح له شوية ده انا نفسى اتقطع والصراحة احنا كلنا تعبناله؟...معلش هو ايه المؤشر اللى لو شفناه نطمن انه متجه للصعود علشان نروح ننام احنا شوية لان الحساب فى خطر.

ماشى ياخالد باشا ,,
حاجات مابتطلعش لأى حد
اتفضل اهو شارت اهو بس تنام على طول بقه :1 (103):

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337111261.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

يحيى الألمعي1
15-05-2012, 11:14 PM
أبو صلاح أيش رايك ندخل تبريد شراء اليورو دولار من 1.2733 هل فيه أمل يصعد أو احتمال كبير يهبط 1.2600

احمد صلاح
15-05-2012, 11:30 PM
ازيك يابوصلاح ان شاء الله غدا يوم الحظ لليورو واعتقد سيبدأ الصعود من الغد

بس ايه رايك في الويكلي ترند والسعر بيكسره دلوقتي اعتقد حيكون كسر كاذب

متابعين

نأمل ان يكون كسر كاذب
بالشكل دا اغلاق بيرش يومى
اليورو الان يتحرك هبوطا بتأثير الاخبار
ولكن فى رأى الهبوط غير مبرر وسيعود الزوج للصعود مره أخرى وسيكون الصعود قوى ان شاء الله

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337113645.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

biko_tork
15-05-2012, 11:31 PM
ماشى ياخالد باشا ,,
حاجات مابتطلعش لأى حد

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337111261.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

مافيش واحدة من دي للنيوزلندى؟؟ ولا ده مافيش منه امل؟

احمد صلاح
15-05-2012, 11:37 PM
أبو صلاح أيش رايك ندخل تبريد شراء اليورو دولار من 1.2733 هل فيه أمل يصعد أو احتمال كبير يهبط 1.2600

بالفعل يا استاذ يحيى ,
ندخل فى تبريد اخر كما ارسلت الان

تحياتى

kaldklf
15-05-2012, 11:42 PM
ماشى ياخالد باشا ,,
حاجات مابتطلعش لأى حد

شكرا يا ابوصلاح ... هى الصورة جديدة وشكلها فيها شغل عالى وانا حاعمل نفسى فاهم ...معلش بنتعبك معاناولكن استحملنا احنا التلامذة..وبالتوفيق ان شاء الله

احمد صلاح
15-05-2012, 11:42 PM
مافيش واحدة من دي للنيوزلندى؟؟ ولا ده مافيش منه امل؟

النيوزلاندى اقترب من 7670 ,
الترند الثانى على الويكلى ,
ان شاء الله يرد منها يابيكو

Aymanalmerai
15-05-2012, 11:59 PM
أستاذنا القدير احمد صلاح يا غالي
من بعد إذنك لو تشوف الشارت ده صح ولا لأ
ترند صاعد لليورو دولار على الفريم الشهري ثلاثي الإرتكازات, و كان الزوج ارتد قبل ملامسته في بداية العام في شهر يناير, و إن شاء الله مش حيلامسه المرة ديه كمان و مش حيشوفوhttp://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/8300_01337115232.gif (http://www.fx-arabia.com/vb)
منتظرين رأيك يا غالي يا أبو قلب كبير, لأن إنت المشرف الوحيد الي موسع قلبه للناس الي زي حالاتنا و بياخد و بيدي معانا
ولايك على طول و الي مش حيدوس لايك, إن شاء الله تجيه سعاد المحروقة في المنام على قولة اللمبي:1 (31):

احمد صلاح
16-05-2012, 12:13 AM
ضرب البرق اليوم طائرة الرئيس الفرنسي الجديد فرانسوا هولاند، أثناء توجهه إلى برلين في أول يوم له برئاسة الجمهورية الفرنسية.

وذكرت القنوات الاخبارية الفرنسية أن الرئيس الفرنسي الجديد ، واجه الطبيعة كأول تحد له في اليوم الأول من ولايته الرئاسية بعد أن ضرب البرق الطائرة التي كان يستقلها متوجهاً إلى ألمانيا للقاء المستشارة أنجيلا ميركل ما اضطره للعودة إلى باريس والتوجه إلى برلين على متن طائرة أخرى.

Aymanalmerai
16-05-2012, 12:20 AM
ضرب البرق اليوم طائرة الرئيس الفرنسي الجديد فرانسوا هولاند، أثناء توجهه إلى برلين في أول يوم له برئاسة الجمهورية الفرنسية.

وذكرت القنوات الاخبارية الفرنسية أن الرئيس الفرنسي الجديد ، واجه الطبيعة كأول تحد له في اليوم الأول من ولايته الرئاسية بعد أن ضرب البرق الطائرة التي كان يستقلها متوجهاً إلى ألمانيا للقاء المستشارة أنجيلا ميركل ما اضطره للعودة إلى باريس والتوجه إلى برلين على متن طائرة أخرى.

انا اول ما قريت الخبر على رويترز, ضحكت, قلت نحن منسابق الزمن عشان مانوقعش بحض المارجن, و البرق عمال يلعن مع طيارة سيادته, على قولة احد الإخوة, منيح الي ما مات, كان اليورو صار بسعر الخيار:D

احمد صلاح
16-05-2012, 12:38 AM
أستاذنا القدير احمد صلاح يا غالي
من بعد إذنك لو تشوف الشارت ده صح ولا لأ
ترند صاعد لليورو دولار على الفريم الشهري ثلاثي الإرتكازات, و كان الزوج ارتد قبل ملامسته في بداية العام في شهر يناير, و إن شاء الله مش حيلامسه المرة ديه كمان و مش حيشوفوhttp://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/8300_01337115232.gif (http://www.fx-arabia.com/vb)
منتظرين رأيك يا غالي يا أبو قلب كبير, لأن إنت المشرف الوحيد الي موسع قلبه للناس الي زي حالاتنا و بياخد و بيدي معانا
ولايك على طول و الي مش حيدوس لايك, إن شاء الله تجيه سعاد المحروقة في المنام على قولة اللمبي:1 (31):

أيمن باشا كييف حالك ,,
فعلا والله على الفريم الشهرى الترند صاعد
والارتكاز لم ياتى ولكنه سيكون فى نطاق المنطقه 1.2650
ان شاء الله هايرتد من عندها او من المنطقه الحاليه ,
وسيستكمل الصعود مع اول خبر ايجابى وان شاء الله غدا اخبار كثيره فى اليوم
واتوقع ان تأتى على محمل الايجابيه

تحياتى

احمد صلاح
16-05-2012, 12:39 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337117552.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

مع استمرار حاله القلق فى المنطقه الاوربيه اتجه المستثمرين كالعاده فى شراء الدولار الامريكى حيث صعد الدولار الامريكى بعد انخفاض شهيه المخاطر والنتائج الاقتصاديه السلبيه فى كل من المنطقه الاوربيه والامريكيه

استطاع زوج الدولار الامريكى مقابل الدولار الكندى اليوم فى اختراق منطقه المقاومه السعريه والاغلاق اعلاها والمتمثله فى 1.0050-1.0060
حيث ارتكز اليوم الزوج على الترند الصاعد للمره الثالثه عند .9990

استمرار الاسعار اعلى المقاومه 1.0050 ستعطى الدافع لاستمرار الزخم الصاعد فى اتجاه 1.0115

احمد صلاح
16-05-2012, 12:40 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11337117552.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

فشل زوج الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى مره أخرى فى اختراقه للمقاومه 1.6120 ,
وهبط تأثرا بخبر استمرار العجز التجارى وانكماش الاقتصاد الامريكى مره أخرى

حيث هبط الزوج من سعر الافتتاح اكثر من 100 نقطه ليكسر الدعم 1.6060 ومن بعدها يتخلى عن المستوى النفسى 1.6000 ليصل الى اقل سعر سجله اليوم عند 1.5987

وعلى فريم الاريع ساعات نجد ان الزوج كسر ترند صاعد ثلاثى الارتكازات واغلق بشكل يومى اسفله
استمرار الزوج اسفل الدعم النفسى 1.6000 سيوجه الزوج لمزيد من الهبوط الى 1.5890

احمد صلاح
16-05-2012, 12:41 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_21337117552.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

انتهى يوم أحمر قاتم على زوج اليورو مقابل الدولار الامريكى يعد ان هبط فى حدود 100 نقطه من سعر الافتتاح بعد ان صعد قليلا فى بدايه اليوم بأيجابيه ارقام الناتج المحلى الاجمالى الالمانيه صباحا ليصل الى 1.2866 اعلى سعر له اليوم فى حين ان جاء هبوطه بعد الاخبار السلبيه لبيانات الناتج المحلى الاجمالى الايطالى وورود اخبار بفشل الاحزاب اليونانيه بتكوين حكومه ائتلافيه

اليورو مقابل الدولار يصل الى الحد السفلى للقناه السعريه الهابطه التى يسير فيها منذ كسره للاسعار 1.3000
عند 1.2720
الاغلاق اسفلها سيعطى الدافع للهبوط الى 1.2620 قاع عام 2012
اما اذا استمرت الاسعار اعلاها سيقوم الزوج بمحاوله للصعود للتصحيح واعاده اختبار الدعوم الذى كسرها وستكون اول محطه له عند 1.2810

Aymanalmerai
16-05-2012, 12:43 AM
أيمن باشا كييف حالك ,,
فعلا والله على الفريم الشهرى الترند صاعد
والارتكاز لم ياتى ولكنه سيكون فى نطاق المنطقه 1.2650
ان شاء الله هايرتد من عندها او من المنطقه الحاليه ,
وسيستكمل الصعود مع اول خبر ايجابى وان شاء الله غدا اخبار كثيره فى اليوم
واتوقع ان تأتى على محمل الايجابيه

تحياتى
حبيبنا يا أستاذ احمد, نحن بخير و نحمد الله و نتمنى من الله أن تكون بخير دائم و تكون برعاية ربنا على طول
و ربنا يسمع منك يا أستاذنا الفاضل و يرتد عن العملة السودة الي بيعملها و يصعد:1:
و بإذن الله حيرتد من دلوئتي من الأسعار ديه
لايك كبير يا كبير:1 (105):

ghlhv
16-05-2012, 01:04 AM
انا اول ما قريت الخبر على رويترز, ضحكت, قلت نحن منسابق الزمن عشان مانوقعش بحض المارجن, و البرق عمال يلعن مع طيارة سيادته, على قولة احد الإخوة, منيح الي ما مات, كان اليورو صار بسعر الخيار:D

والله انت دمك زى العسل وان شاء الله ان لم يرتد من السعر الحالى هيرتد من 262
الموضوع مش شارت وتحليل وبس دى سياسات دول

tervarto
16-05-2012, 01:09 AM
استاذ احمد , اية رأيك فى الشارت دة للكندى , السعر بيواجة الترند الهابط على شارت الويكلى , و الموفينج 100 , و على الدايلى الموفينج 200 , هل أحتمال أرتداد السعر وارد؟؟؟

Aymanalmerai
16-05-2012, 01:14 AM
والله انت دمك زى العسل وان شاء الله ان لم يرتد من السعر الحالى هيرتد من 262
الموضوع مش شارت وتحليل وبس دى سياسات دول
بارك الله بك أستاذنا الفاضل, ماهو اليورو بيطلع مواهب البني آدم, و يا رب يرتد اليورو و يرجع يصعد و يعم الخير على الجميع
على فكرة انا دائماً بتابع تحليلات حضرتك و الأخبار الي بتنزلها على الصفحة اول بأول و على طول بدوس لايك في الخفاء
لكن المرة ديه لايك في العلن:1 (105):

Rushdi
16-05-2012, 09:10 AM
صباح الخير استاذ احمد شلونك ؟؟؟

تتوقع اليورو حيرتد من وين عندي عقد بيع ومتردد وين احط التيك ولا اسكرة خلاص :1 (47):

biko_tork
16-05-2012, 10:36 AM
أحمد أنا قفلت النيوزلندى لما وصلت الخسارة الى 70% من الحساب .. المارجن كوول كانت قربت ..
غلطة عمرى انى ماحطيتش استوب من الأول :( بس يلا .. الواحد مابيتعلمش ببلاش
سيبت شوية من المارجن عشان اليورو اللى مش عارفين رايح فين ده راخر
ربنا يستر ،،،

يحيى الألمعي1
16-05-2012, 10:57 AM
السلام عليكم أستاذ أحمد نعمل ايه في اليورو دولار نبيع بالخسارة أو فيه أمل يرجع على الأقل لو يطلع صاعد1.2800 ونبيع بعدها أنا خايف يهبط إلى 1.2620 أيش نعمل يا أبو حميد

rezo91
16-05-2012, 11:25 AM
اهى ابتدت تندع اهى خبر اليورو رفع الزوج ما يقارب الخمسين نقطه في عشرين دقيقه وعندنا تلات اخبار على الباوند بعد خمس دقايق بالظبط منهم خبر قوى جدا على البطاله يارب يا مسهل الحال يارب يكونوا ايجابيين في صالح الباوند ويقضوا على كل محاولات الدولار فى الصعود اكتر من كده وتبدء بقي كل الازواج رحلة التصحيح والصعود ... الله كريم

rezo91
16-05-2012, 11:32 AM
الله اكبر ... خبر البطاله ايجابى يا ترى يا هل ترى الاسترالى والباوند واليورو هايطيروا صعودا للتصحيح !!!!!
ننتظر راى الكباااااااار بالله عليكم طمنونا :)

احمد صلاح
16-05-2012, 11:41 AM
استاذ احمد , اية رأيك فى الشارت دة للكندى , السعر بيواجة الترند الهابط على شارت الويكلى , و الموفينج 100 , و على الدايلى الموفينج 200 , هل أحتمال أرتداد السعر وارد؟؟؟

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337117552.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

مع استمرار حاله القلق فى المنطقه الاوربيه اتجه المستثمرين كالعاده فى شراء الدولار الامريكى حيث صعد الدولار الامريكى بعد انخفاض شهيه المخاطر والنتائج الاقتصاديه السلبيه فى كل من المنطقه الاوربيه والامريكيه

استطاع زوج الدولار الامريكى مقابل الدولار الكندى اليوم فى اختراق منطقه المقاومه السعريه والاغلاق اعلاها والمتمثله فى 1.0050-1.0060
حيث ارتكز اليوم الزوج على الترند الصاعد للمره الثالثه عند .9990

استمرار الاسعار اعلى المقاومه 1.0050 ستعطى الدافع لاستمرار الزخم الصاعد فى اتجاه 1.0115

كما ذكرت بالامس الكندى خرج من المقاومه 1.0050 وكانت اشاره قويه لاستمرار الصعود
وفعلا صعد حتى 1.0130
الاسعار من الممكن تعود لتعيد اختبار 1.0050
ولكن مادامت اعلاها سيبقى سيناريو الصعود هو الاقوى لانها كانت مقاومه قويه كان يسير السعر فيها بشكل عرضى
وكانت هى الحد العلوى

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337157584.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

يحيى الألمعي1
16-05-2012, 11:45 AM
أبو صلاح أيش رأيك ندخل عقد جديد بيع اليورو دولار من 1.2730 وجني الأرباح عند 1.2630 ويبقى عقد الشراء كما هو
أقلها لو هبط للمستوى 1.2630 نكون كسبانين قرشين حلوين ولو صعد نكون كسبانين من عقود التبريد حقت البارح
أنا أكلمك عن نفسي أرجو منك الرد هل أفعل هذا او لا علماً إني خسرت نص الحساب من ست مية دولار 600$ إلى 300دولار

احمد صلاح
16-05-2012, 12:04 PM
أحمد أنا قفلت النيوزلندى لما وصلت الخسارة الى 70% من الحساب .. المارجن كوول كانت قربت ..
غلطة عمرى انى ماحطيتش استوب من الأول :( بس يلا .. الواحد مابيتعلمش ببلاش
سيبت شوية من المارجن عشان اليورو اللى مش عارفين رايح فين ده راخر
ربنا يستر ،،،

ربنا يعوض عليك يابيكو ,
وان شاء الله تكون اخر الخسائر

السلام عليكم أستاذ أحمد نعمل ايه في اليورو دولار نبيع بالخسارة أو فيه أمل يرجع على الأقل لو يطلع صاعد1.2800 ونبيع بعدها أنا خايف يهبط إلى 1.2620 أيش نعمل يا أبو حميد

تبيع من هنا صعب استاذ يحيى ,
اكيد الامل فى الصعود قوى بعد ان اعطى اشارات قويه باغلاقات الساعه بالاضافه الى الاخبار الايجابيه

اهى ابتدت تندع اهى خبر اليورو رفع الزوج ما يقارب الخمسين نقطه في عشرين دقيقه وعندنا تلات اخبار على الباوند بعد خمس دقايق بالظبط منهم خبر قوى جدا على البطاله يارب يا مسهل الحال يارب يكونوا ايجابيين في صالح الباوند ويقضوا على كل محاولات الدولار فى الصعود اكتر من كده وتبدء بقي كل الازواج رحلة التصحيح والصعود ... الله كريم

الله اكبر ... خبر البطاله ايجابى يا ترى يا هل ترى الاسترالى والباوند واليورو هايطيروا صعودا للتصحيح !!!!!
ننتظر راى الكباااااااار بالله عليكم طمنونا :)

ان شاء الله خير ,
لاتقلق :o

kaldklf
16-05-2012, 09:45 PM
السلام عليكم يابو صلاح
ايه اخر الاخبار؟ نعلن حالةالطوارىء ولا ايه؟

kaldklf
16-05-2012, 10:05 PM
نداء عاجل من قبيلة المبتدئين:
ممكن توضيح للموقف الحالى ونفهم ايه من الكلام الكبير اللى موجود فى الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD
معظم التوقعات بترجح الهبوط وبمستويات كبيرة ممكن نعمل اي ساعتها؟
جزاكم الله خيرا

احمد صلاح
17-05-2012, 12:16 AM
السلام عليكم يابو صلاح
ايه اخر الاخبار؟ نعلن حالةالطوارىء ولا ايه؟

نداء عاجل من قبيلة المبتدئين:
ممكن توضيح للموقف الحالى ونفهم ايه من الكلام الكبير اللى موجود فى الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD
معظم التوقعات بترجح الهبوط وبمستويات كبيرة ممكن نعمل اي ساعتها؟
جزاكم الله خيرا

ان شاء الله خير
وعمتا هانضع امر بيع معلق عند 1.2670
بثلث عقودك
وليس هيدج كامل ( احذرو )

تحياتى

احمد صلاح
17-05-2012, 12:17 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337201014.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

نصحنا بالدخول فى الشراء فى حاله اعاده اختبار منطقه المقاومه الذى اخترقها السعر والتى كانت تمثل الحد العلوى للمستطيل السعر الذى يسير فيه الزوج منذ 4 اشهر المتمثله فى 1.0050-1.0060

بالفعل جاء استمرار تماسك الزوج اعلى هذه المقاومه دافع للصعود لسجل الزوج اعلى سعر عند 1.0130

مازال الزوج يسير بشكل صاعد واستمراره اعلى 1.0050 قد تدفعه للصعود اكثر مع الزخم الصاعد للدولار الامريكى فى الاونه الاخيره بأعتباره كملاذ امن الى 1.0150

احمد صلاح
17-05-2012, 12:18 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11337201014.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

استكمل زوج الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى هبوطه اليوم خاصه بعد كسر الترند الصاعد على فريم الاربع ساعات الذى قد ارتكز عليه الزوج 3 مرات مسبقا ,
جاء كسر الترند والخروج من الحد السفلى للقناه السعريه للزوج الذى يسير فيه اشاره بيع كما حددنا بأهداف تصل الى 1.5890
بالفعل استمر هبوط الزوج حتى 1.5987 على الرغم من بعض البيانات الايجابيه التى اصدرت صباحا بخصوص انخفاض معدلات البطاله وتحسن الاقتصاد البريطانى
الا وان جاء الهبوط تماشيا مع حاله الاحجام عن المخاطر فى السوق واستمرار ارتفاع الدولار الامريكى

استمرار الزوج اسفل الترند الهابط فد تعطى لمزيد من البهوط فى اتجاه 1.5810 ولكن نفضل ان يكون البيع من مناطق اعاده اختبار الترند المكسور افضل

احمد صلاح
17-05-2012, 12:20 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_21337201014.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

تذبذب زوج اليورو مقابل الدولار الامريكى فى نطاق اقل من 80 نقطه مع تباين الاخبار الاقتصاديه خلال اليوم ,
حيث بدأ الزوج صعودا صباحا مع ايجابيه الاخبار الايطاليه حيث كانت نتيجه الميزان التجارى فائضا بمقدار 2.06 بليون وكان اكثر من المتوقع واكثر من القراءه السابقه دعمت البيانات الايجابيه وصول الزوج الى اعلى سعر له عند 1.2757
فى حين ان خلال افتتاح الجلسه الاوربيه استمر الضغط البيعى لليورو ليسجل قاع جديد فى اسعار لم يصلها منذ شهر يناير عند 1.2680

وقد شهد اليورو تعافى فى اخر اليوم بسبب تعليقات لجنه الاحتياطى الفيدرالى الفومك بعد ان صرح بعض اعضاء اللجنه ان سياسه التسهيل النقدى قد يحتاجها الاقتصاد الامريكى فى حاله استمرار تراجعه مما دعمت هذه البيانات انخفاض طفيف فى الدولار الامريكى والذى تلاشى فى اخر اليوم مع عوده انخفاض شهيه المخاطر

الزوج مازال يسير فى اتجاه اعام هابط ويسير داخل قناه سعريه هابطه على شارت الاربع ساعات
كسر الزوج لمستوى 1.2680 الذى شكلها اليوم قد تدقع الهبوط الى قاع 2012 عند 1.2630
اما باستقرار الاسعار اعلى 1.2680 قد يعاود الزوج مره أخرى لاختبار الترند الهابط عند 1.2780

ghlhv
17-05-2012, 08:21 AM
صباح الخير على الجميع
بعد ما توقعنا الهبوط امس الى 265 اجد ان اليورو استطاع ان يحافظ على السعر اعلى من 270 بمعنى انه قد وجد دعم قوى تشكل حول 268 لذلك تشكلت لدى عقيدة انه قد يبداء محاولات الصعود وخصوصا اذا استطاع ان يصعد ويستقر اعلى 278 واغلق هذا الاسبوع اعلى منه او بمعنى اصح انه قد يكون بداء ارتداد صاعد على كلا هنشوف النهاردة ايه الاخبار
واحنا جميعا ننتظر رائ استاذنا احمد بيه صلاح ليقولنا رايه

Osama.Forex
17-05-2012, 02:40 PM
ابو صلاح حبيبي الغالى
سؤال سريع بخصوص الباوند
دلوقتى هو كسر طبعا مقاومة مهمه كانت مع مستوى 38 فيبو فى مقاومه تانى مهمه عند 1.58041 وقبلها فى نقطه تلاقى خطين الموفينج 100 و 200 على الديلى
دلوقتى التفكير ان احنا ننتظر نشوف سلوك السعر عند المقاومه التانية لو رد وقفل بشمعه تسريع خضرا نشترى لان كدا هيعيد اختبار المقاومه المكسورة ودول حوالى 70 نقطه والاستوب اسفل ال50 فيبو يعنى حوالى 30 نقطة
او لو كسر المقاومة نبيع والهدف 30 نقطه عند الفيبو 50
ايه رايك :1 (12):

احمد صلاح
17-05-2012, 05:47 PM
ابو صلاح حبيبي الغالى
سؤال سريع بخصوص الباوند
دلوقتى هو كسر طبعا مقاومة مهمه كانت مع مستوى 38 فيبو فى مقاومه تانى مهمه عند 1.58041 وقبلها فى نقطه تلاقى خطين الموفينج 100 و 200 على الديلى
دلوقتى التفكير ان احنا ننتظر نشوف سلوك السعر عند المقاومه التانية لو رد وقفل بشمعه تسريع خضرا نشترى لان كدا هيعيد اختبار المقاومه المكسورة ودول حوالى 70 نقطه والاستوب اسفل ال50 فيبو يعنى حوالى 30 نقطة
او لو كسر المقاومة نبيع والهدف 30 نقطه عند الفيبو 50
ايه رايك :1 (12):

ممتاز التحليل يا سمسم ,
ولكنى افضل سيناريو الشراء خاصه بعد فقد 120 نقطه من الرينج اليومى للزوج ويكون افضل الاماكن قرابه فيبوناتشى 50

تحياتى

kaldklf
17-05-2012, 06:20 PM
ان شاء الله خير
وعمتا هانضع امر بيع معلق عند 1.2670
بثلث عقودك
وليس هيدج كامل ( احذرو )

تحياتى

السلام عليكم يابوصلاح
فيه حاجة غريبة حصلت انا حطيت امر بيع معلق عند 1.2670 والسعر نزل ولقط امر البيع زى المغناطيس عند 1.26718
ومن ساعتها وهو فوق! والخسارة دلوقتى بقت فى الاتجاهين.
ماتنسناش بقى يابو صلاح...مع تحياتى

يحيى الألمعي1
17-05-2012, 10:29 PM
أبو صلاح وينك يا استاذنا الفاضل السوق الأن يقول نشتري من الأسفل أغلب العملات تنادي نشتريها
مثل
USD/JPY كلامي صح ولا غلط أرجوك ساعدنا

احمد صلاح
18-05-2012, 01:25 AM
السلام عليكم يابوصلاح
فيه حاجة غريبة حصلت انا حطيت امر بيع معلق عند 1.2670 والسعر نزل ولقط امر البيع زى المغناطيس عند 1.26718
ومن ساعتها وهو فوق! والخسارة دلوقتى بقت فى الاتجاهين.
ماتنسناش بقى يابو صلاح...مع تحياتى

امر البيع تفعل فعلا ,,
وكان بثلث عقودنا
وضعته لكى نحمى ارصدتنا ان فكر يهبط اكتر ولو صعد ما فى مشكله لاننا صفقات الشراء اكتر من البيع
ان شاء الله خير واليورو فى النهايه صاعد ولكن يريد من يعامله بحكمه
وانا متابع معكم عن كثب

أبو صلاح وينك يا استاذنا الفاضل السوق الأن يقول نشتري من الأسفل أغلب العملات تنادي نشتريها
مثل
USD/JPY كلامي صح ولا غلط أرجوك ساعدنا

استاذ يحيى والله نظرتى لازواج الين هبوطيه بعد ماحدث اليوم
لابد ان ندخل مع الاتجاه ودخولنا فى عمليه شراء الان يكون عكس الاتجاه
الافضل انتظار اى تصحيح لاعلى وادخل بيع ان شاء الله

والدولار ين يسير فى ترند هابط وارى ان هناك مزيد من الهبوط بعد عوده قوه الين

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337293230.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

احمد صلاح
18-05-2012, 01:26 AM
الجنيه الاسترلينى مقابل الين اليابانى gbp/jpy

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_21337291889.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

مع ارتفاع الين اليابانى اليوم فى معظم الازواج هبط زوج الجنيه الاسترلينى مقابل الين اليابانى اكثر من 250 نقطه بعد ان كسر الدعم 127.60
والذى كان يمثل الحد الادنى للمثلث الذى تتداول فيه الاسعار بدايه شهر مارس من العام الحالى
واصل الزوج نزيف الهبوط خلال اليوم ليسجل اقل سعر عند 125.15

بعد خروج الزوج من المنطقه التى كان يتداول بداخلها طيله الفتره الماضيه نتوقع استمرار الهبوط اكثر للزوج
وان اى عمليه تصحيح للسعر ستكون فرصه جيده للبيع بهدف 123.29

احمد صلاح
18-05-2012, 01:29 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337291889.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

مع استمرار تراجع شهيه المخاطر هبط الزوج الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى دون مستويات 1.5800
بعد ان وصل لأعلى سعر له اليوم عند 1.5930 هبوط فى حدود 144 نقطه بسبب الاخبار السلبيه التى تتردد من القاره الاوربيه واقبال المستثمرين على الدولار الامريكى

اقترب الزوج من مستويات الدعم لنسبه فيبوناتشى 50 عند 1.5765 ومن المحتمل ان يجد الزوج عندها دعما قبل التفكير فى استمرار الهبوط
وفى حاله كسر الزوج لمستويات 1.5760 سيستهدف الزوج 1.5700

احمد صلاح
18-05-2012, 01:30 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11337291889.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

بعد ان سجل قاع قاع جديد له فى أخر اربع شهور تداول عاد ليتداول زوج اليورو مقابل الدولار الامريكى فى نطاق لا يتعدى 100 نقطه ممثلا فى القاع الجديد عند 1.2666 واعلى سعر سجله بالامس عند 1.2756 والذى تمثل له مقاومه امام محاولات الصعود التى باءت بالفشل لتانى يوم على التوالى واغلق الزوج دون مستوى 2700 عند 1.2696

ايضا جاءت بيانات متباينه سواء من القاره الاوربيه بتخفيض التصنيف الائتمانى لليونان و من القاره الامريكيه بسلبيه قراءه بعض المؤشرات التى اشارت الى انكماش الاقتصاد الامريكى التى كان من دور البيانات هذه تذبذب الاسعار خلال الفتره الامريكيه

الزوج سجل قاع جديد بعد الضغط البيعى له ولكن فشل فى الاستقرار اسفل ادنى سعر له بالامس عند 1.2680 بعد وجود ضغط شرائى من هذه المناطق

لانرى اى صعود للزوج الا بعد تخطيه مستوى المقاومه 1.2750 وبهبوط الزوج مره اخرى ادنى المستوى 1.2666 سيتجه الزج فى اتجاه قاع 2012 عند 1.2630

وغدا اجتماع مجموعه الثمانيه وبالتالى سيشهد تذبذب متواصل خلال الغد

rezo91
18-05-2012, 01:43 AM
استاذ احمد انا المصيبه عندى مصيبتين انا داخل صفقه ايضا على المجنون مسلبه لوحدها اكتر صفقات اليورو كلها حوالى ١٣٠٠ دولار اعمل ايه فيها اقفلها على الخساره الحاليه ولا انتظر اى تصحيح مع اليورو ولا ايه اللهم لا حول ولا قوة الا بالله عوضنا خير يارب

يحيى الألمعي1
18-05-2012, 02:47 PM
طيب ليش ما نبيع الأن اليورو دولار من مستويات 1.2705 ونجني الارباح من 1.2600 أيش رأيك يا أستاذ أحمد
الزوج في هبوط متزاااااااااااااااااايد جدا جدا على الأقل نعوض بعض الخسائر وضح لنا يا أستاذ أحمد الوضع الحالي
هل ندخل ولا لا

modafox
18-05-2012, 03:35 PM
باركولى يا جاله مارجن كول ولله الحمد .... ربنا يسترها معاكو ......... والى اللقاء بعد دراسه طويله على الديمو انشاء الله.......... وشكرا يابو حميد ..... والسلام عليكم

Osama.Forex
18-05-2012, 05:05 PM
باركولى يا جاله مارجن كول ولله الحمد .... ربنا يسترها معاكو ......... والى اللقاء بعد دراسه طويله على الديمو انشاء الله.......... وشكرا يابو حميد ..... والسلام عليكم

ربنا يعوضك خير ان شاء الله

Osama.Forex
18-05-2012, 05:15 PM
ابو صلاح سؤال سريع لو عندى معطيات لترندات وقنوات سعرية بتدينى وؤشر للشراء وفيبو بيدينى مؤشر للبيع متهيألى اشترى افضل
من غير شرح كتير شوف المثال كدا وقولى رايك
طبعا السعر مرتد من ترند كبير محترم على الديلى وكمان ضلع قناة سعرية السفلى وكمان مقاومه كل المؤشرات دى بتقول شراء ولكن طبعا هو كان كاسر 50 فيبو وكمان موفينج 200 , هل المفروض اشترى على طول ولا استنى لما اشوف سلوكه عند فيبو 61 دا لو نزل السعر اصلا , يعنى هل الصفقه دى تكون مضمونة ولا موضوع الفيبو والموفينج يخلينى اشك فيها مع انها صفقه جيده
وشكرا يا غالى

biko_tork
20-05-2012, 12:26 AM
أبو صلاح ضحك علينا فى الميتنج .. و قال هايشرح سونيك ونفضلنا :)
بس طلع برنس وشرحلنا استراتيجية جامده جداً .. فى انتظار الملفات يا كبير

احمد صلاح
20-05-2012, 01:06 AM
أبو صلاح ضحك علينا فى الميتنج .. و قال هايشرح سونيك ونفضلنا :)
بس طلع برنس وشرحلنا استراتيجية جامده جداً .. فى انتظار الملفات يا كبير

سونيك سيبها اعملهالكم فيديو بقه ياكبير ,
واتفضل لينك الاستراتيجيه اهى
T H V -- الاستراتيجيه التى قمت بشرحها فى لقاء القاهره (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=21213)

اتشرفت بمعرفتك يابيكو بجد :o

Sameh Fathy
20-05-2012, 01:15 AM
الله ينور عليك يابو صلاح
بالتوفيق يا غالى
:1 (58)::1 (58):

waleed adel
20-05-2012, 01:24 AM
T H V -- الاستراتيجيه التى قمت بشرحها فى لقاء القاهره (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=21213)

بجد بجد استاذ احمد ده برنس الفوركس شرح الاستراتيجيه مافيش ولا كلمة

ربنا يبارك ابو صلاح

Osama.Forex
20-05-2012, 02:44 AM

بجد بجد كان نفسي اكون معاكم بس الحمد لله قدر الله وما شاء فعل
وبجد كان نفسي تشرح الاستراتيجية دى يا ابو صلاح
هوه مفيش حد من الاعضاء عمل اى تقرير مصور عن الاجتماع يا ابو صلاح علشان الواحد يشوف الناس الحلوة

elkady
20-05-2012, 08:49 AM
اجتماع القاهرة بصراحة كان اكثر من رائع

الف شكر ليك يا ابو صلاح ولكل القائمين علي المنتدي

biko_tork
20-05-2012, 11:00 AM

انا اللى اتشرفت بمعرفتك والله يا كبير
ان شاء الله فى تقدم مستمر يا أحمد باشا
وفى انتظار جديدك دايماً .. احنا طماعين اوى اوى .. لما بنلاقى حد خبره و مخلص فى شغله زييك كده .. لازم نتعبه و نطلع عينيه
ولازم ناخد منه معلومات وخبرات على قد ما نقدر .. عشان الناس اللى زييك نادرين اوى
نادر جداً لما تلاقى حد بيقولك على الإستراتيجيه اللى بيشتغل بيها
ونادر جداً تلاقى حد بيديك كل خبرته و يجاوبك على كل اسئلتك
انت يا احمد بسم الله ما شاء الله .. ربنا يديمها عليك .. مش بتبخل على أى حد بأى معلومة .. و دى حاجة ثوابها كبير أوى عند ربنا
مش هانسيبك يا أحمد قبل ما نبقى زييك كده
استحمل بقا .. هى دى ضريبة النجاح :)

يحيى الألمعي1
20-05-2012, 02:41 PM
أغلقت الصفقات بخسارة كبيرة في اليورو دولار ليلة الجمعة والأن يا أبو صلاح منتظرين منك أجمل التوصيات
عساها ترجع إللي راح من خسائر

ahmed001
20-05-2012, 06:59 PM
اجتماع القاهره كان اعلي من توقعاتي بصراحه ودكتور اسامه وابو صلاح كانو جامدين جدا بسم الله ماشاء الله عليكم قلت انك اول مره تشرح محاضره بس لو مقلتش كده كنا هنقول انك اتعودت عليها لدرجه احترافها انا شخصيا دخلت قلبي بسرعه جدا مش عشان سؤالك خلاني كسبت حساب لا انت حد محترم ودكتور اسامه كمان بجد شكرا

احمد صلاح
20-05-2012, 09:53 PM
ابو صلاح سؤال سريع لو عندى معطيات لترندات وقنوات سعرية بتدينى وؤشر للشراء وفيبو بيدينى مؤشر للبيع متهيألى اشترى افضل
من غير شرح كتير شوف المثال كدا وقولى رايك
طبعا السعر مرتد من ترند كبير محترم على الديلى وكمان ضلع قناة سعرية السفلى وكمان مقاومه كل المؤشرات دى بتقول شراء ولكن طبعا هو كان كاسر 50 فيبو وكمان موفينج 200 , هل المفروض اشترى على طول ولا استنى لما اشوف سلوكه عند فيبو 61 دا لو نزل السعر اصلا , يعنى هل الصفقه دى تكون مضمونة ولا موضوع الفيبو والموفينج يخلينى اشك فيها مع انها صفقه جيده
وشكرا يا غالى

بص يا استاذ اسامه على اغلاق شمعه اليوم السابق , شمعه بيرش مغلقه عند اقل سعر بما يعنى ان البيع كان كثيف جدا ,
مع كسر الزوج لمستويات سابقه كان محصور عندها بالعرض لفتره يعنى ان هناك مزيد من الهبوط مع الاتجاه العام
اذن فالافضل البحث على مناطق اعاده الاختبار والدخول بالبيع افضل
اما الشراء يكون بأهدف صغير وباستوب لوس وبدون تعزيز
ودا بالاضافه ان هناك نيه لصعود الين اليابانى فى الفتره القادمه بعد ان كسر مقاومات على الاندكس لتوضح دخول قوى شراء فى السوق
من الاخر فرصتك سليمه ولكن مع اهداف صغيره

تحياتى

ربنا يجعلها أخر خسائرك أخى الغالى ,
اهم شىء الان التدريب على اداره رأس المال الصارمه حتى لاتتعرض مطلقا لهذا
ومعوضه ان شاء الله وانا فى الخدمه فى فتره الديمو ومعاك

اجتماع القاهرة بصراحة كان اكثر من رائع

الف شكر ليك يا ابو صلاح ولكل القائمين علي المنتدي

انا سعيد انى تعرفت عليك استاذ القاضى بجد
وكويس ان اللقاء عرفنا على الناس الحلوه دى والله

انا اللى اتشرفت بمعرفتك والله يا كبير
ان شاء الله فى تقدم مستمر يا أحمد باشا
وفى انتظار جديدك دايماً .. احنا طماعين اوى اوى .. لما بنلاقى حد خبره و مخلص فى شغله زييك كده .. لازم نتعبه و نطلع عينيه
ولازم ناخد منه معلومات وخبرات على قد ما نقدر .. عشان الناس اللى زييك نادرين اوى
نادر جداً لما تلاقى حد بيقولك على الإستراتيجيه اللى بيشتغل بيها
ونادر جداً تلاقى حد بيديك كل خبرته و يجاوبك على كل اسئلتك
انت يا احمد بسم الله ما شاء الله .. ربنا يديمها عليك .. مش بتبخل على أى حد بأى معلومة .. و دى حاجة ثوابها كبير أوى عند ربنا
مش هانسيبك يا أحمد قبل ما نبقى زييك كده
استحمل بقا .. هى دى ضريبة النجاح :)

يابيكو انا عايزك تستغلنى على قد ماتقدر ,
صدقنى انا اى معلومه تكون قدامى او اى طريق شايف ممكن غيرى يستفيد منه
اكيد مش ببخل بيه لان دى زكاه العلم وعشان ربنا يباركلى فى العلم دا :o
وانا فعلا عايزكم كلم احسن منى

أغلقت الصفقات بخسارة كبيرة في اليورو دولار ليلة الجمعة والأن يا أبو صلاح منتظرين منك أجمل التوصيات
عساها ترجع إللي راح من خسائر

استاذ يحيى
ان شاء الله مستمرين فى التوصيات
ولكن استاذى الغالى ارجو ان تقرأ هذه المشاركه جيدا لتعرف نوع توصياتنا وكيفيه اداره رأس المال السليمه
اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (http://fx-arabia.com/vb/showpost.php?p=308958&postcount=4262)

اجتماع القاهره كان اعلي من توقعاتي بصراحه ودكتور اسامه وابو صلاح كانو جامدين جدا بسم الله ماشاء الله عليكم قلت انك اول مره تشرح محاضره بس لو مقلتش كده كنا هنقول انك اتعودت عليها لدرجه احترافها انا شخصيا دخلت قلبي بسرعه جدا مش عشان سؤالك خلاني كسبت حساب لا انت حد محترم ودكتور اسامه كمان بجد شكرا

يابوحميد ياغالى ,
ربنا يكرمك يارب على زوقك العالى وكلامك الرقيق
والف مبروك الحساب وانت كسبته عشان اجابتك المميزه
وربنا يطرح فيه البركه :o
وتضاعفه عشرات المرات.

تحياتى

احمد صلاح
20-05-2012, 11:16 PM

رؤيه أسبوعيه ,

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337544848.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

بعد الهبوط الذى استمر طيله الاسبوع الماضى ووصل السعر الى ادنى سعر له 1.2641 استطاع الزوج فى نهايه تداولات يوم الجمعه ان يغلق بشكل ايجابى بشمعه انعكاسيه ليغلق بالكاد عند نقطه ارتكاز الترند الويكلى ( الارتكاز الثالث )

أتوقع ان بعد الهبوط وكسر منطقه الدعم 1.3000 من الممكن ان يعاود الزوج ليصحح الهبوط الذى اقترب من 500 نقطه بدون اى عمليه تصحيح فمن المتوقع ان يكون السعر قمه اققل من القمه السابقه ,
وبصعود السعر واعاده الاختبار سيكون امامه عده مقاومات هامه منها 1.2830 و 1.2920

اما اى هبوط للزوج واغلاق يومى اسفل الترند الأسبوع واسفل القاع السابق 1.2625 سيكون للزوج هدف هبوطى بتشكيل قاع جديد للعام الحالى

kabaka2006
20-05-2012, 11:27 PM

رؤيه أسبوعيه ,

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337544848.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

بعد الهبوط الذى استمر طيله الاسبوع الماضى ووصل السعر الى ادنى سعر له 1.2631 استطاع الزوج فى نهايه تداولات يوم الجمعه ان يغلق بشكل ايجابى بشمعه انعكاسيه ليغلق بالكاد عند نقطه ارتكاز الترند الويكلى ( الارتكاز الثالث )

أتوقع ان بعد الهبوط وكسر منطقه الدعم 1.3000 من الممكن ان يعاود الزوج ليصحح الهبوط الذى اقترب من 500 نقطه بدون اى عمليه تصحيح فمن المتوقع ان يكون السعر قمه اققل من القمه السابقه ,
وبصعود السعر واعاده الاختبار سيكون امامه عده مقاومات هامه منها 1.2830 و 1.2920

اما اى هبوط للزوج واغلاق يومى اسفل الترند الأسبوع واسفل القاع السابق 1.2625 سيكون للزوج هدف هبوطى بتشكيل قاع جديد للعام الحالى
تريكه التحليل عامل ايه كان نفسى اجيلك القاهره علشان نتعرف بحضرتك والناس المحترمه بس كنت فى اسكندريه تحليلك رائع بس ممكن اعرف عند سعر كام ممكن ادخل شراء وعند كام ادخل بيع وانا مطمئن عايزين نعوض الخسائر ياعم تريكه ومشكور ليك

kaldklf
20-05-2012, 11:31 PM
بالتوفيق ان شاء الله يابو صلاح وان شاء الله نصعد منهبطش علشان الوضع صعب...ربنا ييسر لنا جميعا

يحيى الألمعي1
21-05-2012, 12:05 AM
مساءا لورد أبو صلاح أنا أغلقت صفقات اليورو دولار هل أرجه أشتري أو أبيع الزوج بقى دقايق على فتح السوق وشكرا

يحيى الألمعي1
21-05-2012, 12:43 AM
ممكن اعرف عند سعر كام ممكن ادخل شراء وعند كام ادخل بيع بعد أن أغلق صاعدا الجمعة ومشكور ليك يابو صلاح السؤال عن اليورودولار

</B></I>

احمد صلاح
21-05-2012, 01:25 AM
تريكه التحليل عامل ايه كان نفسى اجيلك القاهره علشان نتعرف بحضرتك والناس المحترمه بس كنت فى اسكندريه تحليلك رائع بس ممكن اعرف عند سعر كام ممكن ادخل شراء وعند كام ادخل بيع وانا مطمئن عايزين نعوض الخسائر ياعم تريكه ومشكور ليك

ياعم انا قولت هاتجيب الفطير وتيجى القاهره وتعملى مفاجأه :1 (31):
هاتتعوض ياكبير ,
بص ياكبير ممكن يكون الشراء من منطقه 1.2700-1.2730 ويكون استوب اسفلها
والبيع من الممكن يكون فى نطاق 2810
بس الافضل نخلينا محايدين ونشوف بعد فتح الاسواق على اى اتجاه يستقر لانه فى نقطه صعبه وهيا الترند الصاعد

بالتوفيق ان شاء الله يابو صلاح وان شاء الله نصعد منهبطش علشان الوضع صعب...ربنا ييسر لنا جميعا

استاذ خالد ,
اكيد حضرتك دخلت بحجم كبير فى الصفقات على الرغم انها سوينج وبدون ستوب
ربنا يستر

مساءا لورد أبو صلاح أنا أغلقت صفقات اليورو دولار هل أرجه أشتري أو أبيع الزوج بقى دقايق على فتح السوق وشكرا

انتظر الوضع صعب
وراجع اخر رد لى لحضرتك فى الصفحه السابقه

تحياتى

احمد صلاح
21-05-2012, 01:27 AM
رؤيه اسبوعيه ,

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337552228.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

بعد كسره خلال تداولات الاسبوع الماضى لمستوى الدعم 1.5970 جعلته يستمر فى الهبوط حيث انه كان كسر لترند صاعد على الفريم القصير الاجل مما دعم لمزيد من الهبوط فى اتجاه اعاده اختبار الترند الهابط المكسور على الفريم الويكلى عند النقطه 1.5731 التى كانت اقل سعر للزوج يوم الجمعه ,

حال الزوج كحال زوج اليورو بعد هبوط استمر فوق الـ 500 نقطه نتوقع خلال تداولات الاسبوع بتكون قمه اقل من القمه السابقه المكونه عند 1.6299 ليكون اتجاه تصحيحى الى اعلى

وبشكل عام استقرار الزوج اعلى 1.5730 ستدعم فكره الاتجاه التصحيحى الصاعد وبخلاف هذا وكسر لهذا المستوى واغلاق بشكل يومى اسفله قد تؤدى للزوج الى استهداف 1.5340 على المدى المتوسط الاجل

يحيى الألمعي1
21-05-2012, 01:31 AM
أشكرك جدا يا أبو صلاح على الرد السريع و ثانيا أنا قرأت الموضوع اللي أرسلته لي و فهمت طريقة التوصيات اللي بترسلوها على الموبايل اشكرك اشكرك اشكرك يا حبيب قلبي لك خااااااااااالص احترامي

احمد صلاح
21-05-2012, 01:47 AM
الدولار الامريكى مقابل الدولار الكندى USD/CAD

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337553958.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

بعد انطلاقه الصعود لزوج الدولار الامريكى مقابل الدولار الكندى بعد كسر لمستويات المقاومه 1.0050-1.0060 انطلق ليسجل اعلى سعر له خلال الاسبوع الماضى 1.02260
وتأثر الزوج بارتفاع الدولار الامريكى بعد اقبال المستثمرين عليه كعمله ملاذ أمن

لا نفضل البيع من هذه المنطقه ولكننا ننتظر ان يلتقى السعر مع مقاومه فيبوناتشى 1.0280 لتكون المكان الافضل للدخول فى البيع سيكون عندها وصل السعر الى الحد العلوى للقناه السعريه الذى يسير فيها الزوج خلال اخر اسبوعين

احمد صلاح
21-05-2012, 09:17 AM
صباح الخير ,

متابعه التوصيه (11) :

سنغلق الان قرابه النقطه 1.2780 التبريد الاول والثانى والثالث تقريبا على التعادل
هكذا

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337580977.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

ونترك عقد الشراء الاصلى وعقد البيع الهيدج
ليبقى الحساب كما يلى ,,

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11337580977.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

اداره الصفقات السوينج محتاجه حكمه فى التعامل معاها لنخرج على افضل الحلول
حتى لو كانت خساره بس تكون اققل خسائر ممكنه ولا داعى لاستعجال واغلاق العقود والتوتر

الان باغلاقنا لهذه التبريدات كدا خففنا حمل الخساره على الحساب واغلقناها بالتعادل ويبقى عقدين تقريبا متساوين فى الحجم والخساره شبه ثابته
نتركها حين اشعار أخر

تحياتى

ahm7373
21-05-2012, 11:14 AM
حبيبي

كنت منور فى لقاء القاهره يا أستاذنا

كان نفسي أكون فى مصر عشان أشوفك وأقابلك

a.y.issa
21-05-2012, 12:24 PM
صبحكم الله بالخير .... استاذ احمد شو رأيك بشراء الين
المحلل في الشركة التي اتعامل معها يوصي بالشراء عند كل هبوط ينتظر تدخل الحكومة اليابانية ...ارى ان رأيك الارجح ولك الشكر

kabaka2006
21-05-2012, 05:04 PM
ياعم انا قولت هاتجيب الفطير وتيجى القاهره وتعملى مفاجأه :1 (31):
هاتتعوض ياكبير ,
بص ياكبير ممكن يكون الشراء من منطقه 1.2700-1.2730 ويكون استوب اسفلها
والبيع من الممكن يكون فى نطاق 2810
بس الافضل نخلينا محايدين ونشوف بعد فتح الاسواق على اى اتجاه يستقر لانه فى نقطه صعبه وهيا الترند الصاعد

استاذ خالد ,
اكيد حضرتك دخلت بحجم كبير فى الصفقات على الرغم انها سوينج وبدون ستوب
ربنا يستر

انتظر الوضع صعب
وراجع اخر رد لى لحضرتك فى الصفحه السابقه

تحياتى
ولا يغلى عليك فطير الصعيده كله انت عارف ان الصعيده جدعان ويقدروا يعملوها ويجولك لحد البيت بس انت أشر بصباعك ( ومشكر على اهتمامك ياغالى )

احمد صلاح
21-05-2012, 06:39 PM
اليورو مقابل الدولار الامريكى ,

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337614405.png (http://www.fx-arabia.com/vb/../vb)

سجل الزوج فى بدايه التداولات قمه اليوم عند 1.2810
واستمر الضغط البيعى من المستثمرين ليعود الزوج الى 1.2720 مره اخرى لاختبار الدعوم السابقه التى انطلق الزوج منها فى اتجاه 1.2760

اذا استمر الزوج فى الصعود واغلق اعلى 1.2780 الذى يمثل فوقه استقرار الاسعار اعلى خط الترند الصاعد على الفريم الاسبوعى سيدعم هذا لمزيد من الصعود فى اتجاه قمه اليوم ومنها الى 1.2860

الاسعار تسير الان داخل قناه سعريه على الاجل القصير واستمرار الاسعار داخلها يبعد فكره معاوده الهبوط للزوج

متابعين

احمد صلاح
21-05-2012, 06:55 PM
الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى ,

تسير اسعار زوج الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى فى هذه اللحظات داخل مثلث حيث ارتد اليوم بعد تسجيل اقل عند 1.5777 ليكون ارتكاز ثانى لخط ترند صاعد على فريم الساعه ,
خروج السعر من هذا المثلث سيحدد الاتجاه فى الفتره القادمه ومن الممكن الان مع ارتفاع شهيه المخاطر خلال الجلسه ان يعود الزوج لأعاده اختبار المقاومه 1.5837 اعلى سعر خلال تداولات اليوم

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337615525.png (http://www.fx-arabia.com/vb/../vb)

احمد صلاح
21-05-2012, 07:09 PM
حبيبي

كنت منور فى لقاء القاهره يا أستاذنا

كان نفسي أكون فى مصر عشان أشوفك وأقابلك

وانا والله اكتر يا استاذ احمد ياغالى ,
بس معلش المره الجايه نعملها فى اجازتك وتكون مشرفنا

صبحكم الله بالخير .... استاذ احمد شو رأيك بشراء الين
المحلل في الشركة التي اتعامل معها يوصي بالشراء عند كل هبوط ينتظر تدخل الحكومة اليابانية ...ارى ان رأيك الارجح ولك الشكر

يشترى ازواج الين تقصد طبعا وليس الين نفسه :o

من وجهه نظرى المتواضعه ,
على سبيل المثال الدولار الامريكى مقابل الين اليابانى
ان البنك المركزى مسبقا دخل عندما كانت مستويات الاسعار عند 76.80-76.00-75.60
والان الاسعار عند 79.40
والاتجاه العام لأزواج الين بشكل عام
ومن المعقول انى ادخل بيع مع الاتجاه وليس ان ادخل شراء عكس الاتجاه مع التوقع بشىء مثلل التدخل لا اعرف عنه اى معلومات

ولذلك ارى ان الاصطياد لفرص البيع فى ازواج الين يكون افضل واتوقع وصول الدولار ين فى الفتره القادمه الى 79.00 - 78.30

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337616161.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

مع احترامى وتقديرى لك
وبالتوفيق
هذه وجه نظر فقط :o

kabo2012
21-05-2012, 07:23 PM
تسلم تحليلاتك يا ابو صلاح :1 (7):

أبو ضحى
21-05-2012, 07:34 PM
أستاذنا الكبير / أحمد بك صلاح
السلام عليكم
هذه نتيجة صفقات اقتنصتها بالاستراتيجية الجديدة

احمد صلاح
21-05-2012, 07:53 PM
أستاذنا الكبير / أحمد بك صلاح
السلام عليكم
هذه نتيجة صفقات اقتنصتها بالاستراتيجية الجديدة

الله ينور استاذ أحمد ,
استاذ ورئيس قسم
اللون الاخضر له بهجه كدا والله
هههههههههههه بيفتح النفس

ربنا يجعل صفقاتك خضراء دايما يااااارب

hendsalahahmed
21-05-2012, 08:17 PM
السلام عليكم أستاذ أحمد صلاح أنا جربت الإستراتيجية الجديدة بتاعت كوبرا على الديمو والحمد لله هية ناجحه جدا تسلم إيدك وبكدة هية شجعتنى لفتح حساب حقيقى ربنا يوفقكم جميعاً ودايماً للتطور والتقدم مع شكرى وتقديرى

waleed adel
21-05-2012, 08:49 PM
الله ينور استاذ أحمد ,
استاذ ورئيس قسم
اللون الاخضر له بهجه كدا والله
هههههههههههه بيفتح النفس

ربنا يجعل صفقاتك خضراء دايما يااااارب

ابو صلاح واحد وبس

kaldklf
21-05-2012, 08:55 PM
والله يابو صلاح انا لخبطت كتير بس الوضع حاليا مستقر و لو السعر طلع 100:150 نقطة المشكلة حتتحل ان شاء الله ..انما المشكلة الكبيرة لو السعر استمر فى الهبوط لا قدر الله...ربنا يهيىء ما فيه الخير

احمد صلاح
21-05-2012, 09:06 PM
السلام عليكم أستاذ أحمد صلاح أنا جربت الإستراتيجية الجديدة بتاعت كوبرا على الديمو والحمد لله هية ناجحه جدا تسلم إيدك وبكدة هية شجعتنى لفتح حساب حقيقى ربنا يوفقكم جميعاً ودايماً للتطور والتقدم مع شكرى وتقديرى

ممتاز استاذه هند ,
ان شاء الله ربنا يباركلك فى الحساب الجديد بس برده حاولى تتمكنى منها فى الديمو على قدر المستطاع ,

ومتنسنيش فى صالح الدعاء :o

تحياتى

احمد صلاح
21-05-2012, 09:14 PM
ابو صلاح واحد وبس

برده هههههههههه
والله انا سعيد بمعرفتك استاذ وليد ,
بس عملت زى ماقلتلك فى اخر اللقاء ولا لأ بخصوص اليورو
طلع للمنطقه 2810 ( ال قولتلك تقفل الشرا عندها وتفتح بيع ) وهبط حتى 2720

تحياتى

والله يابو صلاح انا لخبطت كتير بس الوضع حاليا مستقر و لو السعر طلع 100:150 نقطة المشكلة حتتحل ان شاء الله ..انما المشكلة الكبيرة لو السعر استمر فى الهبوط لا قدر الله...ربنا يهيىء ما فيه الخير

ليه يا استاذ خالد كدا ,
اعتقد احنا كدا الخساره بقت خفيفه جدا عندنا
ولا انت مش ماشى فى الخطوات معانا ؟؟؟؟؟

احمد صلاح
21-05-2012, 11:05 PM
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337629706.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

فى نطاق 60 نقطه تداول خلالهم زوج الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى حيث يتداول بشكل عرضى عقب موجه الهبوط الاخيره أعلى دعم فيبوناتشى 50 عند 1.5765

حيث تتداول اسعار الزوج داخل مثلث ارتد السعر الويم من حده السفلى الذى كونه بعد ارتفاع شهيه المخاطر وصعود الزوج خلال تداولات اليوم حيث كان ارتكاز السعر على الضلع عند الدعم 1.5776

كسر المثلث وخروج السعر منه سيوضح اتجاه الاسعار خلال الفتره القادمه ,
وان كان الكسر لاعلى سيكون امام السعر اعداه اختبار للمقاومه 38.2 عند 1.5980
ام ان كسرها لاسفل فستكون بدايه موجه هبوطيه جديده فى اتجاه 1.5630

احمد صلاح
21-05-2012, 11:13 PM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11337629706.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

تذبذب زوج اليورو مقابل الدولار الامريكى اليوم فى نطاق لايتعدى 90 نقطه من اقل سعر له خلال تداولات اليوم عند 1.2723 الى اعلى سعر له الذى سجله خلال الجلسه الاسيويه عند 1.2812

حيث كان ارتداد الزوج من المقاومه 1.2812 بعد اصطدام السعر للحد العلوى للقناه السعريه الهابطه الذى يسير فيها الزوج منذ بدايه الهبوط خلال الاسبوع الماضى
ولم يستطع الزوج الدخول الى منطقه 2800 مره اخرى خاصه بعد ان قام خلال الفتره الامريكيه بأعاده اختبار المقاومه 1.2790 والذى تمثل مقاومه فيبوناتشى 23.6

بشكل يومى الزوج خلال كتابه هذا التقرير يتداول عند 1.2776 وهى بالتالى اسفل خط الترند الصاعد على الفريم الويكلى ,
اغلاق الاسعار بهذا الشكل لم يكن ايجابى لاكمال سيناريو الصعود التصحيحى حيث مازالت الاسعار داخل القناه السعريه الهابطه بالاضافه الى انها اسفل مقاومه فيبوناتشى 23.6

الاغلاق اعلى المستوى 1.2800 والتماسك اعلاها سيكون بالتالى اختراق للقناه السعريه الهابطه ومنها نتوقع لمزيد من الصعود فى اتجاه 1.2860-1.2915

احمد صلاح
21-05-2012, 11:17 PM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_21337629706.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

قبل هبوطه اكثر من 70 نقطه سجل زوج الدولار الامريكى مقابل الدولار الكندى اعلى سعر له والذى لم يسجله السعر منذ يوم 16 يناير من العام الحالى عند 1.0244حيث ارتد الزوج منها بقوه بعد ان كون شمعه على فريم الاربع ساعات (شهاب ) التى تؤكد الضغط البيعى للزوج وخاصه مع تصحيح سعر الدولار الامريكى اليوم مع عوده ارتفاع شهيه المخاطر

بهذا الشكل يكون الزوج قد ارتد من الحد العلوى للقناه السعريه الصاعده وأرى بأغلاق الابتلاع البيعى لشمعه اليوم انها فرصه جيده للبيع بهدف 1.0100-1.0050 وايقاف الخسائر يكون فوق اعلى قمه كونها الزوج اليوم

JESSY
21-05-2012, 11:24 PM
شغل عالى جدا
يا استاذ صلاح يا سكرة

kaldklf
21-05-2012, 11:48 PM
لو سمحت يابو صلاح فين نلاقى شرح للهيدج؟ ..انا عملت بحث بس تهت!

waleed adel
22-05-2012, 05:00 AM
لو سمحت يابو صلاح فين نلاقى شرح للهيدج؟ ..انا عملت بحث بس تهت!

ممكن تشرفنى بالكوفى ياغالى انا بجمع مواضيع عن الهيدج لعلها تفيدك بشىء

وياريت ابو صلاح يضيف عندنا اى مقتنيات ليه عن الهيدج والقهوة على حسابى

Rushdi
22-05-2012, 11:43 AM
صباح الخير استاذ احمد
http://www.youtube.com/watch?v=txTlNunJhxs&feature=g-all-u

والله واتشرفنة بشوفتك اخيراً :1 (31):

يحيى الألمعي1
22-05-2012, 11:56 AM
أبو صلاح صباح الفل متى أقدر أدخل أشتري البورودولار هل الدخول الأن مناسب للشراء من 1.2777

يحيى الألمعي1
22-05-2012, 12:10 PM
هل ندخل تبريد شراء يا بوصلاح من 1.2757

احمد صلاح
22-05-2012, 01:08 PM
صباح الخير استاذ احمد

:D
ربى يخليك استاذ رشدى
المهم اكون قد وفقت

أبو صلاح صباح الفل متى أقدر أدخل أشتري البورودولار هل الدخول الأن مناسب للشراء من 1.2777

هل ندخل تبريد شراء يا بوصلاح من 1.2757

الزوج الان بيعيد اختبار الترند الهابط كما بالرسم ,
ان لم يغلق اسفله وبالتالى دخول لنطاق الترند الهابط نقدر نشترى ان شاء الله

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337681209.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

تحياتى استاذ يحيى

Rushdi
22-05-2012, 01:16 PM
طبعاً وفقت بس انا كنت مركز على الاناقة والشياكة اكثر :1 (31):

Aymanalmerai
22-05-2012, 01:34 PM
أبو صلاح يا غالي, نهارك سعيد
إيه الي بيحصل؟ انا شفت مشاركاتك الفعالة وصلت ل 499, قلت لدوس كم لايك حتى يصيروا 500 و نباركلك بهم, لكن عبث, أكثر من 15 لايك, و مفيش أي تغيير, دنا حتى رجعت للأرشيف و أيام سابقة حتى أضغط لايك, لاكن يظهر النظام نايم عندكم
على كل حال, ألف مبروك مسبقاً, و بارك الله بك يا أصيل, اكثر ما يعجبني فيك هو تواضعك و علمك
وفقك الله

Osama.Forex
22-05-2012, 01:39 PM
الله يسامحك يا ابو صلاح :1 (71):
الواحد كان مصدق اهو يفهم شوية الدعم والمقاومة والترند والفيبو ومؤشرين على الماشى
قوم انت تطلعلى بالاستراتيجية دى تلخبطنى
طيب انا دلوقتى لما استخدم الاستراتيجة دى انسى خالص الفيبو الترندات والدعم والمقاومات ؟
وكمان انا مش قادر اوجد فرص كتير للدخول فيها كل الشروط
تقاطع التركس , خط الكورل وكمان شمعه تخترق السحابة ,
مش المفروض كل الشروط دى تكون موجوده ؟
وربنا يجزيك خير على كل التعب اللى بتتعبوا معنا والله :1 (7):

يحيى الألمعي1
22-05-2012, 02:09 PM
مشغول عنا يا أبو حميد طيب وين التحليل اليومي للسوق إلى الأن لم يصل على الايميلات تحليل السوق اللي تعودنا نلاقيه كل يوم ع الايميل

يحيى الألمعي1
22-05-2012, 02:14 PM
نعمل ايه يا اسامه إللي مديهم بالكريك يدينا بالملعقة حتى أبو صلاح سبنا و راح و مش فاهمين أيش الاستراجيات ولا حتى دخول السوق وخروجوه أصبر يا راجل اصبر محدش ماخد منها حاجة

ghlhv
22-05-2012, 05:43 PM
نجح صندوق الاستقرار المالي الاوروبي اليوم ببيع ما قيمته 1.478 مليار يورو من السندات ذات امد استحقاق ستة أشهر بعائد بلغ 0.2033% مقارنة بالعائد في المزاد الماضي بنسبة 0.2537% ، و بلغ الطلب إلى العرض مستويات 2.5 مرة من السابق 1.9 مرة، و المهمة الأساسية لهذا الصندوق تمويل خطط الانقاذ للبلدان الأوروبي المتعثرة، و هذا البيان سيكون له الأثر الايجابي على اليورو مقابل الدولار الأمريكي الذي يتداول 1,2759 و سجل الاعلى عند 1,2818 و الأدنى عند 1,2739 مقارنة بسعر الافتتاح عند 1,2818.

kaldklf
22-05-2012, 07:52 PM
ممكن تشرفنى بالكوفى ياغالى انا بجمع مواضيع عن الهيدج لعلها تفيدك بشىء

وياريت ابو صلاح يضيف عندنا اى مقتنيات ليه عن الهيدج والقهوة على حسابى

شكرا يا اخى وجزاك الله خيرا وبالتوفيق ان شاء الله

kaldklf
22-05-2012, 07:56 PM
صباح الخير استاذ احمد

منور يابو صلاح ومنورين يا شباب وربنا يقويكم ...بس عاوزين المحاضرة كاملة.

kabaka2006
22-05-2012, 08:39 PM
تريكه التحليل ايه الاخبار ؟ يارب تكون بخير . تريكه ايه رأيك فى اليورو دولار انا مشترى عند 1.2740 بلوط كبير اعمل ايه ممكن يهبط خالص والا فى امل فى الصعود تانى لحد 28 ومشكور ليك

احمد صلاح
22-05-2012, 09:52 PM
طبعاً وفقت بس انا كنت مركز على الاناقة والشياكة اكثر :1 (31):

ربى يخليك رشدى بيك بنتعلم منك ,
:o

أبو صلاح يا غالي, نهارك سعيد
إيه الي بيحصل؟ انا شفت مشاركاتك الفعالة وصلت ل 499, قلت لدوس كم لايك حتى يصيروا 500 و نباركلك بهم, لكن عبث, أكثر من 15 لايك, و مفيش أي تغيير, دنا حتى رجعت للأرشيف و أيام سابقة حتى أضغط لايك, لاكن يظهر النظام نايم عندكم
على كل حال, ألف مبروك مسبقاً, و بارك الله بك يا أصيل, اكثر ما يعجبني فيك هو تواضعك و علمك
وفقك الله

اله يبارك فيك استاذ ايمن
وشكرا والله على الـ ليكات

الله يسامحك يا ابو صلاح :1 (71):
الواحد كان مصدق اهو يفهم شوية الدعم والمقاومة والترند والفيبو ومؤشرين على الماشى
قوم انت تطلعلى بالاستراتيجية دى تلخبطنى
طيب انا دلوقتى لما استخدم الاستراتيجة دى انسى خالص الفيبو الترندات والدعم والمقاومات ؟
وكمان انا مش قادر اوجد فرص كتير للدخول فيها كل الشروط
تقاطع التركس , خط الكورل وكمان شمعه تخترق السحابة ,
مش المفروض كل الشروط دى تكون موجوده ؟
وربنا يجزيك خير على كل التعب اللى بتتعبوا معنا والله :1 (7):

خلاص اققفل الاستراتيجيه ولا اكنك شوفتها هههههه
مش عيب انك تتعلم من كل حته حاجه او على الاقل الحاجات الناجحه
المهم تكون بتمشى على خطوات ثابته
عمتا ادخل فى الموضوع دا وهتلاقى الشباب قايمين بالواجب
T H V -- الاستراتيجيه التى قمت بشرحها فى لقاء القاهره - الصفحة 16 (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=339274&posted=1#post339274)

مشغول عنا يا أبو حميد طيب وين التحليل اليومي للسوق إلى الأن لم يصل على الايميلات تحليل السوق اللي تعودنا نلاقيه كل يوم ع الايميل

أخى يحيى الغالى ,
التحليلات التى تصلك على الاميل ليست من اقوم بعملها انا فى هى من عمل فريق أخر
بالرجاء التكرم ومراجعه الاخ محمد عمر من خدمه العملاء

منور يابو صلاح ومنورين يا شباب وربنا يقويكم ...بس عاوزين المحاضرة كاملة.

ان شاء الله سأقوم بعمل فيديو لها
انتظره منى اخى خالد قبل نهاايه الاسبوع

تريكه التحليل ايه الاخبار ؟ يارب تكون بخير . تريكه ايه رأيك فى اليورو دولار انا مشترى عند 1.2740 بلوط كبير اعمل ايه ممكن يهبط خالص والا فى امل فى الصعود تانى لحد 28 ومشكور ليك

اليورو اغلاقه كدا شكله هايكون سلبى
عمتا لو اغلق اربع ساعات تحت 1.2705 هايكون بيستهدف اقل سعر لعام 2012
وان شاء الله لو اعلاها هانكون فى الامان

تحياتى

Osama.Forex
22-05-2012, 11:26 PM
ابو صلاح حبيبي
يا غالى انتا اللى بتعمله دا كتير والله ربنا يجعله فى ميزان حسناتك , كل الموضوع انى حبيت اقولك انى متابع معاك , ولا يمكن طبعا هقفل الاستراتيجة لانها فعلا ناجحة جدا بس انا كنت بسألك عن الدعم والمقاومة فى الاستراتيجية دى هل يعتمد عليهم ؟
وممكن اعتمد على الاستراتيجية دى فى الدخول لاهداف 20 و 30 نقطه واكون داخل على فرصه فى فريم كبير مثلا اربع ساعات
زى الفرصه دى

احمد صلاح
23-05-2012, 02:30 AM
الدولار الامريكى مقابل الين اليابانى USD/JPY

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_21337719054.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

بعد مواصله الدولار الامركيى ارتفاعه خلال تداولات اليوم مع انخفاض شهيه المخاطر وعوده المستثمرين فى الاقبال على الشراء للدولار الامريكى ارتفع زوج الدولار الامريكى مقابل الين اليابانى ليصعد اكثر من 80 نقطه ليعود مره أخرى يتداول اعلى السعر 80.00

الزوج يلامس اسعاره فى الوقت الحالى خط الترند الهابط الذى يسير فيه الزوج منذ منتصف شهر مارس الماضى ومن المتوقع ان يعاود الزوج هبوطه مع استمرار موجه الصعود للين اليابانى الاخيره
سواء من السعر الحالى او من المقاومه القادمه 80.30 ستكون مناطق جيده لبيع الزوج بأهداف 79.70 ثم 79.00 ووقف الخسائر فوق الاغلاق اعلى 80.50

احمد صلاح
23-05-2012, 02:31 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337719054.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

مع استمرار حاله القلق العام حيال مشاكل اليونان والقاره الاوربيه بالكامل تاثر زوج الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى تاثر بأنخفاض شهيه المخاطر حيث ادى ذلك الى خروج الزوج خارج نطاق المثلث الذى كان يتداول بداخله والذى قمنا بالاشاره اليه بالامس ليهبط حتى 1.5739

اغلق الزوج تداولاته اليوم اسفل دعم 50 فيبوناتشى 1.5765 والذى تجعل سيناريو استمرار الهبوط هو الاقرب للحدوث فى اتجاه الدعم الاخر عند نسبه فيبوناتشى 61.8 1.5640

اى اغلاق اعلى المقاومه 1.5770 مره أخرى والتماسك اعلاها قد نستغنى عن فكره الهبوط فى الوقت الحالى

احمد صلاح
23-05-2012, 02:33 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11337719054.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

بعد ان ترددت انباء حول تراجع حجم تمويل معهد التمويل الدولى لاسبانيا ليتراوح مابين 218 و 260 مليار يورو تراجع الزوج فاقدا كل المكاسب الذى اكتسبها بالامس ليهبط الزوج اكثر من 100 نقطه
وايضا فى نهايه الجلسه الامريكيه ساعد تصريح الرئيس الوزراء اليونانى السابق ان خطر خروج اليونان كبير جعل زوج اليورو مقابل الدولار الامريكى تحت ضغط ليصل السعر الى 1.2656

الزوج انتقل من الزخم الصاعد المشهود خلال تداولات جلسه الامس الى معاوده الزخم الهابط بعد الاغلاق السلبى لليوم بشمعه ابتلاعيه لكل مكاسب الامس

استمرار الزوج اسفل 1.2700 قد تدفع بالزوج لزياره ادنى سعر مسجل فى العام الحالى عند 1.2625

elkady
23-05-2012, 02:51 AM
احلي لايك لملك التحليل

biko_tork
23-05-2012, 10:54 AM
ما شاء الله عليك
تحليلك ده بقا ادمان .. لازم ادخل اشوفه يومياً .. و لو يوم اتأخرت .. باحس ان فى حاجه غلط !!
ربنا يزيدك

biko_tork
23-05-2012, 10:56 AM
مبروك يا شباب
توصية الين جابت الهدفين على الرغم من انها لونج تريد .. جابت الهدفين فى وقت قياسى
مبروك 44 بيب لكل من دخل التوصية
مبروك يا أبو صلاح .. فى انتظار المزيد من تحليلاتك و توصياتك و مواضيعك التعليمية .. مش هانرحمك و مش هانسيبك :)

biko_tork
23-05-2012, 11:12 AM
أحمد ,, انا أغلقت عقود اليورو دولار كلها من كام يوم بالغلط على خسارة كبيرة .. قبل ما تبعت توصيات التبريد واغلاق الهيدج
ودخلت التبريد بتاع امبارح .. وعاكس حوالى 60 بيب :( انا بقا عندى شوية عملات كده باتعقد منها ... وعاملالى كساح فى الأملاح

احمد صلاح
23-05-2012, 12:46 PM
أحمد ,, انا أغلقت عقود اليورو دولار كلها من كام يوم بالغلط على خسارة كبيرة .. قبل ما تبعت توصيات التبريد واغلاق الهيدج
ودخلت التبريد بتاع امبارح .. وعاكس حوالى 60 بيب :( انا بقا عندى شوية عملات كده باتعقد منها ... وعاملالى كساح فى الأملاح

بيكو ياغالى ,
لو عقد الشرا الاخير لليورو بلوت صغير خليك فيه ولا تقلق ابدا
لكن لو لوت كبير ياتخرج منه او تخفف اللوت
ولا تقلق بيكو ياعسل

احلي لايك لملك التحليل

شكرا قاضى باشا ياغالى
انته الكنج بتاعنا

احمد صلاح
23-05-2012, 12:47 PM
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337766043.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

احمد صلاح
23-05-2012, 12:49 PM
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337766043.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_21337719054.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

بعد مواصله الدولار الامركيى ارتفاعه خلال تداولات اليوم مع انخفاض شهيه المخاطر وعوده المستثمرين فى الاقبال على الشراء للدولار الامريكى ارتفع زوج الدولار الامريكى مقابل الين اليابانى ليصعد اكثر من 80 نقطه ليعود مره أخرى يتداول اعلى السعر 80.00

الزوج يلامس اسعاره فى الوقت الحالى خط الترند الهابط الذى يسير فيه الزوج منذ منتصف شهر مارس الماضى ومن المتوقع ان يعاود الزوج هبوطه مع استمرار موجه الصعود للين اليابانى الاخيره
سواء من السعر الحالى او من المقاومه القادمه 80.30 ستكون مناطق جيده لبيع الزوج بأهداف 79.70 ثم 79.00 ووقف الخسائر فوق الاغلاق اعلى 80.50

متابعه التوصيه ( 12 )

تم تحقيق الهدف الاول والثانى بربح أجمالى +44 نقطه

,
كما نوهنا عن الفرصه فى تحليل الامس
( كانت فرصه جيده بعد ملامسه السعر لخط الترند الهابط )

مبروك لمن استفاد وبالتوفيق ,

ehabm
23-05-2012, 01:23 PM
ممكن اشترك معاكم فى الورشة الرائعة ده
انا لسه جديد على الفوركس بس متابع جيد للموضوع بقالى شهرين
ehabm

biko_tork
23-05-2012, 01:33 PM
ممكن اشترك معاكم فى الورشة الرائعة ده
انا لسه جديد على الفوركس بس متابع جيد للموضوع بقالى شهرين
ehabm

اتطمئن .. انت فى المكان المناسب ومع الشخص المناسب ,, و هذه هى بداية الطريق
صاحب هذه الورشة , احسن واحد ممكن تتعلم منه و تستفيد من خبرته
ولا يبخل بأى معلومة على أى شخص

motasem12
23-05-2012, 02:55 PM
يا جماعة إيه أخبار اليورو ؟

احمد صلاح
23-05-2012, 03:15 PM
يا جماعة إيه أخبار اليورو ؟

اليورو اليوم حقق ادنى سعر جديد لعام 2012 عند 1.2613
بعد كسره للقاع 1.2625
من المتوقع ان يجد الزوج دعما قرابه هذه المنطقه ,
لاننصح بالبيع الا بعد اغلاق بشمعه يوميه اسفل القاع السابق
لاننا الان فى منطقه تشبع بيعى على الفريم اليومى

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337775110.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

يحيى الألمعي1
23-05-2012, 07:25 PM
أبو صلاح أيش نعمل السعر هبط جدا هل ندخل تبريد من هذا السعر 1.2655

يحيى الألمعي1
23-05-2012, 08:11 PM
يا غالي يا حبيبنا يا أستاذ أحمد صلاح هل تنصحنا ندخل تبريد الأن من 1.2560 نشتري تبريد
أو لك رأي أخر وشكرا حبيبي

احمد صلاح
23-05-2012, 10:32 PM
أبو صلاح أيش نعمل السعر هبط جدا هل ندخل تبريد من هذا السعر 1.2655

يا غالي يا حبيبنا يا أستاذ أحمد صلاح هل تنصحنا ندخل تبريد الأن من 1.2560 نشتري تبريد
أو لك رأي أخر وشكرا حبيبي

أخى الغالى يحيى ,
اتذكر انك ذكرت فيما سبق انك خرجت من التوصيه 11 بالكامل ؟
فلماذا اشتريت اليورو ؟؟

احمد صلاح
23-05-2012, 11:18 PM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_21337804198.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
ذكرنا بتحليل الامس ان مناطق المقاومه 80.00 لزوج الدولار الامريكى مقابل الين اليابانى من افضل المناطق بالدخول بيع بسبب ملامسه السعر لخط الترند الهابط والذى يسير فيه الزوج بشكل عام ووفقنا الله وارتد الزوج بالفعل من مناطق الترند الهابط للارتكاز الرابع ليهبط قرابه الـ 100 نقطه

حيث وصل ادنى سعر للزوج عند 79.20
وفى نهايه الجلسه الامريكيه قام السعر بتقليض جزء من الخسائر بعد ارتداده للمقاومه 79.50 الهامه
ويلامسها السعر الان

استمرار التداول والاغلاقات اسفل المنطقه 79.50 سيستهدف الزوج فى الغد الهبوط فى اتجاه 79.00

احمد صلاح

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11337804198.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

بأستمرار الاحجام عن المخاطره وهبوط جميع العملات ذات العوائد المرتفعه انخفض زوج الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى 90 نقطه من نقطه الافتتاح لليوم ليسجل ادنى سعر له عند 1.5671 وهذا ما كنا نتوقعه بعد ان نوهنا ان كسر للمقاومه 50 فيبوناتشى عند 1.5765 التى دفعت الزوج لمزيد من الهبوط دون مستوى 1.5700

حيث وقف نزيف الهبوط بعد تلاقى السعر مع خط الترند الهابط بعد ان الارتداد منه بعد اعاده الاختبار
الزوج امامه دعم هام قبل ان يدخل فى نطاق الترند الهابط على الفريم الديلى الا وهو دعم فيبوناتشى 61.8 1.5640

الاسعار مادامت اعلى الدعم 1.5640 اتوقع بأن يكون هناك تصحيح ارتدادى قبل استكمال الهبوط وقد يعيد الزوج اختباره للمقاومات 1.5770
واسفل الدعم 1.5640 قد تستهدف الاسعار 1.5520 ولكن لا نتوقع هذا السيناريو بسبب قوه الدعوم عند المنطقه 1.5640

احمد صلاح

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337804198.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

مع تزايد الوضع سوءا حيال خروج اليونان من منطقه اليورو والذى اثر ذلك فى قرارات المستثمرين بالاقبال على الدولار الامريكى وايضا النتائج السلبيه لشركه ديل لـ الالكترونيات التى ادت الى الاحجام عن المخاطره ادى الى خوض زوج اليورو مقابل الدولار الامريكى رحله هبوط اضافيه ادت الى كسر قاع عام 2012 عند 1.2625 ليسجل الزوج قاعا جديدا للعام الحالى عند 1.2543

الزوج ارتد اليوم بعد ان وصل للحد السفلى للقناه السعريه الذى يسير فيها منذ تداول الاسبوعين الماضيين
قد يعيد الزوج مره اخرى المقاومه المكسوره عند 1.2630 وطالما الاسعار تتداول اسفلها فسيكون سيناريو الهبوط تماشيا مع الترند العام هو المستمر
وبكسر الزوج لمستوى 1.2543 ادنى سعر اليوم من المتوقع ان يعاود الزوج البحث فى قاع جديد له ربما يكون بجوار الدعم 1.2460

motasem12
23-05-2012, 11:39 PM
أستاذ أبو صلاح ، ممكن مساعدة ، أنا عندي صفقة شراء عند 1.2675 ماذا أفعل ؟ هل هناك ارتداد صعودي لليورو وإلى أي مستوى ؟، ولك الشكر الجزيل

يحيى الألمعي1
23-05-2012, 11:44 PM
أبوصلاح أحمد رداً على رسلتك
(( أخى الغالى يحيى ,
فلماذا اشتريت اليورو ؟؟*))
أنا صح خرجت من الصفقة أول ما شفتها خسرانه بس رجعت أدخ من السعر إللي أنت أرسلته على الجوال توصية تقول (( تابع 11swing أغلاق عقدالهيدج البيع
وفتح تبريد شراء من 1.2675 )) وقتها دخلت فورا قلت أعوض من الخسائر اللي خسرتها
بس للأسف رجعت وخسرت 47 دولار عند 1.2584 ومازلت أنتظر توجيهاتك هل أستمر أو أكتفي بالخسارة و أخرج الله يعوضنا أنا بنتظار توجيهاتك الكريمه و شكرا

احمد صلاح
24-05-2012, 12:37 PM
أستاذ أبو صلاح ، ممكن مساعدة ، أنا عندي صفقة شراء عند 1.2675 ماذا أفعل ؟ هل هناك ارتداد صعودي لليورو وإلى أي مستوى ؟، ولك الشكر الجزيل

أخى معتصم انت مشترى الزوج من مكان ممتاز جدا
لو كنت داخل الصفقه دى بأدره راس مال صارمه ولوت صغير
اترك الصفقه واصبر عليها وان شاء الله تكون رابح بعد ارتداد الزوج

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337851644.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

لان الزوج الان يحدد قاع جديد ربما يكون 2514 الذى سجله اليوم
ولكن بعد تسجيل القاع اتوقع ارتداد للزوج على الاقل حتى مستوى 2800

تحياتى

احمد صلاح
24-05-2012, 12:47 PM
أبوصلاح أحمد رداً على رسلتك
(( أخى الغالى يحيى ,
فلماذا اشتريت اليورو ؟؟*))
أنا صح خرجت من الصفقة أول ما شفتها خسرانه بس رجعت أدخ من السعر إللي أنت أرسلته على الجوال توصية تقول (( تابع 11swing أغلاق عقدالهيدج البيع
وفتح تبريد شراء من 1.2675 )) وقتها دخلت فورا قلت أعوض من الخسائر اللي خسرتها
بس للأسف رجعت وخسرت 47 دولار عند 1.2584 ومازلت أنتظر توجيهاتك هل أستمر أو أكتفي بالخسارة و أخرج الله يعوضنا أنا بنتظار توجيهاتك الكريمه و شكرا

تمام يا اخى ولكن لا تفعلها مره أخرى ,
لانها صفقه سوينجيه لابد من الدخول فها بالكامل لانها سيكون فيها هيدج وتبريدات ,
عمتا السعر اتمنى تكون دخلت فيها باداره راس مال صارمه ومخاطره متدنيه
غير ذلك يفضل الخروج منها

يحيى الألمعي1
24-05-2012, 01:35 PM
أبو صلاح
EUR/USD يتداول الأن عند 1.2580 هل لك رأي أو تنصحني أدخل شراء من أي نقطة هل أنتظر هبوط عند 1.2530 أو أدخل شراء
لأنه لو يرجع يرتد و يصعد إلى 2800 راح نكون عوضت خسائر كثيرة )) بانتظار تعليماتك يا حبيب قلبي

احمد صلاح
24-05-2012, 02:00 PM
أبو صلاح
EUR/USD يتداول الأن عند 1.2580 هل لك رأي أو تنصحني أدخل شراء من أي نقطة هل أنتظر هبوط عند 1.2530 أو أدخل شراء
لأنه لو يرجع يرتد و يصعد إلى 2800 راح نكون عوضت خسائر كثيرة )) بانتظار تعليماتك يا حبيب قلبي

سعر الزوج الان مرتفع خلال تداول اليوم كنت افضل ان ناخذه من سعر متدنى
عمتا من الممكن ان تشترى ولكن باستوب لوس ان اغلق اسفل 2560 بشمعه ربع ساعه

احمد صلاح
24-05-2012, 02:14 PM
13
long trade

Buy eur/usd @ 1.2570

TP 1 : 1.2590
TP 2 : 1.2620

Sl : 1.2540

kaldklf
24-05-2012, 04:04 PM
13
long trade

Buy eur/usd @ 1.2570

ما شاء الله لاقوة الا بالله...الله ينور يابو صلاح وخيرها فى غيرها انشاء الله

Osama.Forex
24-05-2012, 04:06 PM
اية يا ابو صلاح التوصيات اللى على الهواء دى :1 (31):
بالتوفيق يا غالى وانا دخلت معاك واكتفيت بالهدف الاول والحمد لله
ان شاء الله دايما كسبان يا غالى
ربنا يوفقك

احمد صلاح
24-05-2012, 04:06 PM
13
long trade

Buy eur/usd @ 1.2570

تحقق الهدف الاول + 20 نقطه
ووصل السعر حتى 1.2618 قبل الهدف الثانى ب 2 بيب

فى انتظار الهدف الثانى

elkady
24-05-2012, 04:09 PM
الله ينور عليك يا ابو صلاح

احمد صلاح
24-05-2012, 04:10 PM
ما شاء الله لاقوة الا بالله...الله ينور يابو صلاح وخيرها فى غيرها انشاء الله

مادخلتش يا استاذ خالد ولا ايه ؟؟

اية يا ابو صلاح التوصيات اللى على الهواء دى :1 (31):
بالتوفيق يا غالى وانا دخلت معاك واكتفيت بالهدف الاول والحمد لله
ان شاء الله دايما كسبان يا غالى
ربنا يوفقك

شويه كدا عشان المتفرجين ياحج اسامه يمكن حد يدعيلنا بدعوه حلوه ,
:1 (31):
وشكل واحد بن حلال دعى فعلا والحمد لله

يارب يكون فعلا قاع 2012 هو 2514
كفايه كدا يايورو خنق ناس كتير وناس كتير فى ضيقه

Osama.Forex
24-05-2012, 04:15 PM
يا غالى انتا تستاهل كل خير والله
ما شاء الله عليك والله
يا راجل دا انا كل ما اتخنق من الفوركس ادخل اغلس عليك شوية ارجع احبه تانى :1 (7): :1 (31):

يحيى الألمعي1
24-05-2012, 04:31 PM
مبرووووووووك مبروووووووووك ألف مبرووووووووووك يا أبو صلاح
حققنا 40 نقطة في التوصية 13 ربنا يخليك و يحفظك
الحمدلله )))) والشكرلله ))) كذا الشغل ولا بلاش تحياتي لك يا أبو صلاح
و منتظرين التوصيات الجديدة والحلوة منك يا حلووو

احمد صلاح
24-05-2012, 04:44 PM
13
long trade

Buy eur/usd @ 1.2570

الحمد لله تم اغلاق عند 1.2610 بربح +40 نقطه
وبارك الله فيما رزق

الله ينور عليك يا ابو صلاح

وعليك قاضى باشا ياغالى .,

مبرووووووووك مبروووووووووك ألف مبرووووووووووك يا أبو صلاح
حققنا 40 نقطة في التوصية 13 ربنا يخليك و يحفظك
الحمدلله )))) والشكرلله ))) كذا الشغل ولا بلاش تحياتي لك يا أبو صلاح
و منتظرين التوصيات الجديدة والحلوة منك يا حلووو

:1 (31)::1 (31)::1 (31)::1 (31):
الله يبارك فيك ياوش السعد
هنيأ لك الربح

يا غالى انتا تستاهل كل خير والله
ما شاء الله عليك والله
يا راجل دا انا كل ما اتخنق من الفوركس ادخل اغلس عليك شوية ارجع احبه تانى :1 (7): :1 (31):

لا مالهاش لازمه نتخنق من الفوركس ,
الفوركس مكسب وخساره ومافيش شخص بيكسب ديما ,,
مهما كانت خبرتك بالفوركس معرض للخساره
ولكل مجتهد نصيب

تحياتى

ابراهيم امين
24-05-2012, 04:49 PM
مبروك يا ابو صلاح توصية فى الجون و ياريت اليورو يصعد من تانى شكلو بايخ اوى فى المستويات دى

kaldklf
24-05-2012, 04:49 PM
مادخلتش يا استاذ خالد ولا ايه ؟؟

شويه كدا عشان المتفرجين ياحج اسامه يمكن حد يدعيلنا بدعوه حلوه ,
:1 (31):
وشكل واحد بن حلال دعى فعلا والحمد لله

يارب يكون فعلا قاع 2012 هو 2514
كفايه كدا يايورو خنق ناس كتير وناس كتير فى ضيقه
لا مادخلتش انا بقى عندى عقدة من الشراء حاليا علشان المارجن وخيرها فى غيرها وربنا يحفظك ويبارك لك

يحيى الألمعي1
24-05-2012, 05:50 PM
أقول لك يا حبيب قلبي أحمد صلاح

mohamedibrahim1
24-05-2012, 06:16 PM
لولا تاخر الدعم الفنى فى ارسال التوصية ليا على الموبايل كان زمانى معاكم
يلا عقبال التوصية 14

motasem12
24-05-2012, 06:17 PM
أستاذ أبو صلاح المحترم ، أنا عضو جديد معكم ورقم حسابي هو 1107091 ، لو سمحت أنا بحاجة لمساعدة عاجلة لأنني أخطات ظهر هذا اليوم وفتحت صفقتين بيع يورو دولار بقيمة 0.5 لوت لكل واحدة وبسعر 1.2524 و 1.2520 على التوالي وتداركت ذلك لاحقاً وفتحت صفقتي هيدج شراء بنفس القيمة وبسعر 1.2566 و 1.2582 على التوالي ولا أعرف ماذا أفعل لأخرج من هذه الورطة لأنني خاسر حتى الآن أكثر من 500 دولار ، لذلك أرجو مساعدتك وجزاك الله ألف خير

احمد صلاح
24-05-2012, 06:38 PM
أستاذ أبو صلاح المحترم ، أنا عضو جديد معكم ورقم حسابي هو 1107091 ، لو سمحت أنا بحاجة لمساعدة عاجلة لأنني أخطات ظهر هذا اليوم وفتحت صفقتين بيع يورو دولار بقيمة 0.5 لوت لكل واحدة وبسعر 1.2524 و 1.2520 على التوالي وتداركت ذلك لاحقاً وفتحت صفقتي هيدج شراء بنفس القيمة وبسعر 1.2566 و 1.2582 على التوالي ولا أعرف ماذا أفعل لأخرج من هذه الورطة لأنني خاسر حتى الآن أكثر من 500 دولار ، لذلك أرجو مساعدتك وجزاك الله ألف خير

اخى الغالى ,
لم اعرف هل الدخول كان بحجم لوت عالى ام لا ؟؟
اذا كان متوسط الحجم
افضل شىء من وجهه نظرى ان تترك صفقات البيع وان هبط السعر عندها صفقات البيع تفك عقود البيع وتترك الشراء لحين يصعد لها او لو هبط اكتر ناخد عقد تبريد للشراء

ولو صعد الان ممكن نعزز شراء بس هذا عند التأكد من ان الاتجاه التغير الى صعود

وتحت امرك فى اى وقت

تحياتى

motasem12
24-05-2012, 06:45 PM
الله يجزيك ألف خير يا أبو صلاح يا أمير ، وشكراً جزيلاً لتعاونك يا غالي

biko_tork
24-05-2012, 06:47 PM
لولا تاخر الدعم الفنى فى ارسال التوصية ليا على الموبايل كان زمانى معاكم
يلا عقبال التوصية 14

ملحوظة للأستاذ أحمد كبيرنا
التوصيات بتوصل على الموبايل متأخره شوية
أحياناً بتكون فرقت عن السعر اللى انت حطيته حوالى 10 بيب
لدرجة انى باتردد فى انى ادخل التوصية دي ولا لأ مش هالحقها
لو فى حل للمشكلة دي يبقى كتر خيرك

احمد صلاح
24-05-2012, 07:01 PM
الله يجزيك ألف خير يا أبو صلاح يا أمير ، وشكراً جزيلاً لتعاونك يا غالي

فى اى وقت ورشتى فى الخدمه ياغالى ,
ولا تنسى فى صالح دعائك

ملحوظة للأستاذ أحمد كبيرنا
التوصيات بتوصل على الموبايل متأخره شوية
أحياناً بتكون فرقت عن السعر اللى انت حطيته حوالى 10 بيب
لدرجة انى باتردد فى انى ادخل التوصية دي ولا لأ مش هالحقها
لو فى حل للمشكلة دي يبقى كتر خيرك

بجد ؟؟
اكتر من حد قال كدا فعلا
على الرغم ان توصيه اليورو دى السعر ارتد علينا اكتر من 15 بيب
عمتا ال عنده مشكله يقدر يراجع الدعم الفنى وهو هيقوم بالواجب ان شاء الله
وان شاء الله عند وصول البرمجه الخاصه بالقسم التوصيات هاتوصل وقتى

تحياتى

motasem12
24-05-2012, 07:02 PM
غلطة يا بوس ، حتى إن الصفقة تاخرت بالظهور عندي فعملت كليك تاني وكدة تورطت بصفقتين بيع ، إن شاء الله تعدي على خير

motasem12
24-05-2012, 07:04 PM
أستاذ أبو صلاح ، أنا مقيم في الإمارات وكمان أعاني من نفس المشكلة ، وهي وصول التوصيات على الموبايل متأخرة مما يسبب مشكلة في دخول الصفقات ، الرجاء إيجاد حل لهذه المشكلة وإرسال التوصيات على الإيميل أيضاً ولك الشكر يا غالي

motasem12
24-05-2012, 07:29 PM
الله يوفقك يا أبو صلاح ويرزقك من خيري الدنيا والآخرة

احمد صلاح
25-05-2012, 02:31 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_21337892869.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

اقبال المستثمرين على الدولار الامريكى بأعتباره كملاذ امن فى وقت الازمات ادى الى ارتفاع زوج الدولار الامركيى مقابل الدولار الكندى مع استمرار الاسعار مدعومه أعلى الدعم 1.2630

حيث استطاع الزوج الوصول الى المقاومه 1.0294 وهى اعلى سعر مسجل فى الامس ومنها عاود الهبوط فى اخر ساعات التداول ليغلق اسفل 1.0280 نسبه فيبوناتشى 23.6 عند 1.0264

الاسعار الان تقترب من الحد العلوى للقناه السعريه بعد وصول السعر للتشبع الشرائى من الممكن ان تكون المناطق الحاليه جيده للبيع بايقاف الخسائر بالاغلاق اعلى 1.0280 المقاومه التى لم يستطع الزوج التماسك اعلاها بهدف اختبار الدعم 1.0200

اما بالاغلاق اعلى 1.0280 ربما يستمر الزوج فى الصعود باستهداف 1.0310

احمد صلاح
25-05-2012, 02:32 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337892869.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

مع استمرار انخفاض شهيه المخاطر واستمرار الموجه الصاعده للدولار الامريكى هبط زوج الجنيه الاسترلينى مقابل الدولار الامريكى فى نطاق 50 نقطه ليسجل ادنى سعر له منذ منتصف شهر مارس الماضى عند 1.5636
حيث وجد الزوج دعما عند نسبه فيبوناتشى 61.8 وقفز الزوج للصعود منها ليسجل اعلى سعر له عند 1.5723

استمرار تداول الاسعار اعلى الدعم القوى لنسبه فيبوناتشى 61.8 عند 1.5640 سيعطى دافع لـ الاتجاه الارتدادى التصحيحى اولا قبل مواصله اتجاه الهابط على الاجل القصير
اما باختراق الدعم 1.5640 فسيستهدف الزوج الدعم التالى عند 1.5560

احمد صلاح
25-05-2012, 02:32 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_21337892869.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

تذبذب على نطاق واسع مع اختلاف فترات التداول حيث بعد ان واصل الهبوط خلال طوال الفتره الاسيويه واستمر ذلك فى الفتره الاوربيه ليسجل ادنى سعر لزوج اليورو مقابل الدولار الامريكى فى سنتين عند 1.2514
وخلال تداولات الفتره الامريكيه عاد الزوج للصعود عقب اصدار بيانات البطاله الامريكيه ليرتفع اكثر من 100 نقطه ليسجل 1.2618 اعلى سعر له ومالبث ان يستكر كثيرا خلال هذه المنطقه الا وان بدأ فى الهبوط مره اخرى لتقليص كل المكاسب خلال نهايه تداولات الفتره الامريكيه حيث تتداول الاسعار الان 1.2535 بالقرب من ادنى سعر مسجل خلال تداولات اليوم

يبدو ان الزوج مازال متأثرا بالحاله النفسيه المقلقه حيال ازمه اليونان والقاره الاوربيه وان عاود الزوج مره أخرى والاغلاق اسفل القاع 1.2514 من الممكن ان يتوجه الزوج فى اتجاه الدعم 1.2460 وربما تكون اخر محطه هبوطيه للزوج

اما من ناحيه التصحيح ربما يعاود الزوج ان تماسط اعلى القاع 1.2514 فى اتجاه 1.2620 ثم 1.2690

salah-alhoot
25-05-2012, 02:56 AM
شكرا يا ابو صلاح على التحليل الرائع واحلى لايك

احمد صلاح
25-05-2012, 12:42 PM

اخى الغالى ,
لم اعرف هل الدخول كان بحجم لوت عالى ام لا ؟؟
اذا كان متوسط الحجم
افضل شىء من وجهه نظرى ان تترك صفقات البيع وان هبط السعر عندها صفقات البيع تفك عقود البيع وتترك الشراء لحين يصعد لها او لو هبط اكتر ناخد عقد تبريد للشراء

ولو صعد الان ممكن نعزز شراء بس هذا عند التأكد من ان الاتجاه التغير الى صعود

وتحت امرك فى اى وقت

تحياتى

أخى معتصم ,
كيف الحال
اتمنى ان تكون فى تمام الصحه وتخلصت من عقود البيع عند نزول السعر كما رشحت لك هذا بالامس

تحياتى

وجمعه مباركه على الجميع

أبو ضحى
25-05-2012, 02:29 PM
13
long trade

Buy eur/usd @ 1.2570

إيه التوصيات اللي على الهوا الجميلة دي
طيب مش تعطينا خبر
والله أنا لسه شايفها الآن الجمعة 25/5 الساعة 1:30 بعد الظهر

وأتمنى لك التوفيق

motasem12
25-05-2012, 02:50 PM
السلام عليكم أخ أبو صلاح :
لقد عملت بنصيحتك تماماً ، وفككت عقود البيع بعد الإغلاق اليومي أمس ، وتركت عقود الشراء ولكن هبوط صغير أدى إلى إقفال كل الصفقات ولم أستفد من عقود الشراء نهائياً ، ربما لأن الرافعة المالية هي 1:200 هل تنصحني بتغييرها إلى 1:400 ؟ وأيضاً لو أنني انتظرت إلى صباح اليوم كنت استفدت أكثر ولكن قدر الله وما شاء فعل ، ولك جزيل الشكر يا غالي

motasem12
25-05-2012, 02:55 PM
أستاذ أبو صلاح ، التوصية التي وضعها الأخ أبو ضحى كانت توصية أمس ، فهل تنطبق اليوم أيضاً ؟؟؟

احمد صلاح
25-05-2012, 04:58 PM
السلام عليكم أخ أبو صلاح :
لقد عملت بنصيحتك تماماً ، وفككت عقود البيع بعد الإغلاق اليومي أمس ، وتركت عقود الشراء ولكن هبوط صغير أدى إلى إقفال كل الصفقات ولم أستفد من عقود الشراء نهائياً ، ربما لأن الرافعة المالية هي 1:200 هل تنصحني بتغييرها إلى 1:400 ؟ وأيضاً لو أنني انتظرت إلى صباح اليوم كنت استفدت أكثر ولكن قدر الله وما شاء فعل ، ولك جزيل الشكر يا غالي

أستاذ أبو صلاح ، التوصية التي وضعها الأخ أبو ضحى كانت توصية أمس ، فهل تنطبق اليوم أيضاً ؟؟؟

لا طبعا دى توصيه الامس فقط , وليس توصيه كل يوم
والرافعه الماليه مش هاتفرق مادام انت بتشتغل باداره راس مال صارمه

تحياتى

احمد صلاح
25-05-2012, 04:58 PM
يسجل ادنى سعر جديد له فى 22 شهر عند 1.2495
وقفز السعر منها صعودا عوده لمستويات 1.2500 وصل الزوج الى الحد السفلى لنموذج وتد على الفريم الديلى ,
ربنا تكون نهايه الهبوط ومنها يبدأ الزوج فى الصعود فى اتجاه 1.2850 على المدى المتوسط ,

وكسر لمستويات 1.2500 والاغلاق اسفلها بشكل يومى سيكون الزوج استهدافه للدعم 1.2150

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01337953767.png (http://www.fx-arabia.com/vb/../vb)

king forex
25-05-2012, 11:07 PM
ورشة رائعة و تسجيل متابعة معاك

ahmedbaker
26-05-2012, 01:00 PM
ورشة ممتازة و يسعدنى ان اتواجد بينكم

احمد صلاح
26-05-2012, 01:35 PM
ورشة رائعة و تسجيل متابعة معاك

ورشة ممتازة و يسعدنى ان اتواجد بينكم

ويسعدنى متابعتكم يا اغلى اعضاء ,
هاتنورو الورشه
واهلا بيكم
واجازه سعيده :o

احمد صلاح
26-05-2012, 01:38 PM
شرح لـ استراتيجيه THV
فيديو مع طريقه تركيب المؤشرات والتمبليت

T H V -- شرح فيديو لـ الاستراتيجيه (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=21471)

تحياتى لكم

biko_tork
27-05-2012, 11:05 AM
شرح لـ استراتيجيه THV

T H V -- شرح فيديو لـ الاستراتيجيه (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=21471)

تحياتى لكم

الكبير كبير والله يابو صلاح
ربنا يبارك لك فى رزقك ويرزقك الزرية الصالحة يااااااااا رب

kaldklf
27-05-2012, 02:56 PM
شرح لـ استراتيجيه THV

تحياتى لكم

السلام عليكم يابوصلاح.اجازة سعيدة.
شكرا على الفيديو وجزاك الله كل خير.

احمد صلاح
27-05-2012, 03:28 PM
السلام عليكم يابوصلاح.اجازة سعيدة.
شكرا على الفيديو وجزاك الله كل خير.

اجازه سعيده عليك استاذ خالد
وان شاء الله راحه بال ,

وبالتوفيق لك فى الاسبوع القادم

elkady
27-05-2012, 06:10 PM
مساء الورد علي كل المتابعين
وعايز امسي علي ابوصلاح
وان شاء الله اسبوع اخضر علي الكل

استاذ احمد كنت عايز رئيك في الاسترالي دولار
يا ريت تفيدني فية الله يكرمك

ahmedbaker
27-05-2012, 07:12 PM
انا كمان عايز رايك فى الاسترالى ضرورى استاذ احمد

احمد صلاح
27-05-2012, 09:25 PM
مساء الورد علي كل المتابعين
وعايز امسي علي ابوصلاح
وان شاء الله اسبوع اخضر علي الكل

استاذ احمد كنت عايز رئيك في الاسترالي دولار
يا ريت تفيدني فية الله يكرمك

مساء الفل عليك احمد باشا ,

انا كمان عايز رايك فى الاسترالى ضرورى استاذ احمد

ان شاء الله يكون تحليل الاسترالى دولار واحد من تحليلات اليوم

تحياتى

kabaka2006
27-05-2012, 10:14 PM
تريكه بالله عليك عايزين نظره واضحه على اليورو دولار ومشكور ليك

Rushdi
27-05-2012, 10:21 PM
مساء الخير ابو شهاب :1 (31):

منتظرين تحليلك الاسبوعي لليورو دولار

انا اعتقد ان سيناريو الانهيار تاكد بعد كسر الترند الاسبوعي واللو السابق لكن من اين نبيع ؟؟؟ ننتظر التصحيح الى المقاومة واللو السابق عند 1.2625 ام ننتظر اعادة الاختبار للترند الاسبوعي عند 1.2765 ام نبيع من هذا المناطق لان التصحيح قد لا ياتي قبل المزيد من السقووط ؟؟؟

Benisafcom
28-05-2012, 12:22 AM
السلام عليكم
اهلا اخي احمد اتمنى لكم اسبوع اخضر و مليئ بالارباح
و موفققين
منتظرينكم بنتائجكم الرايعة و ان شاء الله الجميع يكسب في هده الورشة و جعلها الله في ميزان حسناتكم

abdellatif
28-05-2012, 12:25 AM
بالتوفيق ان شاء الله

احمد صلاح
28-05-2012, 02:25 AM
الدولار الاسترالى مقابل الدولار الامريكى AUD/USD

رؤيه اسبوعيه :

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_21338160883.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

للأسبوع الثانى على التوالى اغلقت الاسعار اعلى الاتجاه العام الصاعد الذى كان تسير فيه اسعار زوج الدولار الاسترالى مقابل الدولار الامريكى منذ بدايه عام 2010 بسبب استمرار قوه الدولار الامريكى امام معظم العملات سواء العملات ذات العوائد المرتفعه او عملات السلع

استمرار استقرار الاسعار دون المستوى .9920 دفعت الزوج خلال تداولات الاسبوع الماضى الى تكوين قاع جديد لم تصل الاسعار فيه منذ بدايه عام 2012 عند .9687

استمرار تداول الاسعار اسفل القاع الجديد قد تدفع الزوج الى زياره مستويات الدعم التاليه عند .9530
أما بتماسك الاسعار اعلاها بشكل عام خلال تداولات الاسبوع القادم قد يعطى للزوج فرصه لأعاده اختبار الترند المكسور الصاعد قرابه المستويات .9930

بشكل عام وطويل الاجل استمرار الاسعار اسفل .9930 قد تجعل الزوج يسير فى اتجاه عرضى مائل للهبوط اما فى حاله الصعود اعلاها وبالتالى وصول الدولار الاسترالى ليتساوى فى القيمه مع الدولار الامريكى قد يعاود من بعدها الزخم الصاعد وهو الاتجاه السائد منذ عامين

احمد صلاح
28-05-2012, 02:27 AM

رؤيه أسبوعيه :

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11338160883.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

على غرار الهبوط الذى شاب العمله الاوربيه الموحده مقابل الدولار الامريكى تأثر الجنيه الاسترلينى بموجه هابطه جديده ادت الى هبوطه اكثر من 200 نقطه بعد ان توالت الاخبار السلبيه سواء بخصوص تصريحات بنك انجلترا بشأن القيام بجوله جديده من التسهييل النقدى او بخصوص بعض البيانات الاقتصاديه التى توضح انكماش الاقتصاد البريطانى ككل

الاسعار بشكل عام مازالت تسير فى اتجاه عام صاعد على الفريم الزمنى الاسبوعى وبأغلاق الاسعار دون المستوى 1.5700 خلال تداولات الاسبوع السابق من الممكن ان تعطى دافع لاستمرار الهبوط فى اتجاه الدعم 1.5500 والتى قد تمثل الارتكاز الرابع لخط الترند الصاعد

وان عاود الزوج خلال تداولات الاسبوع القادم اعلى المقاومه 1.5730 قد تدفع بالزوج الى موجه تصحيحه فى اتجاه المقاومه 1.5920

احمد صلاح
28-05-2012, 02:28 AM

رؤيه أسبوعيه :

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01338160883.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

استمر نزيف زوج اليورو مقابل الدولار الامريكى خلال تداولات الاسبوع الما ضى ليغلق عند 1.2511 بعد هبوط 300 نقطه من اعلى سعر سجله الزوج فى بدايه الاسبوع عند 1.2818
اغلق تداولات الاسبوع الرابع على التوالى فى هبوط بعد ان قام بكسر لمستويات 1.3000 النفسيه فى بدايه تداولات الشهر الحالى

وجدير بالذكر ان الزوج كون خلال تداولات يوم الجمعه السابقه قاع جديد لم تصل اسعار الزوج اليها منذ عامين
عند 1.2495

استمرار الهبوط والضغط البيعى كان نتيجه للبيانات السلبيه التصنيعيه الالمانيه والفرنسيه بالاضافه الى المخاوف من احتماليه خروج اليونان من الاتحاد الاوربى

فنيا وصل الزوج الى الحد السفلى لنموذج وتد هابط على الفريم الزمنى اليومى ومن المتوقع اذا تماسكت الاسعار اعلى مستويات 1.2500 دون الرجوع الى الهبوط مره أخرى ان يبدا الزوج فى موجه صاعده تصحيحيه بعد الهبوط الذى استمر اكثر من 700 نقطه خلال الشهر الحالى

اذن كسر مستويات ادنى المستوى 1.2500 قد تدفع الاسعار لمزيد من الهبوط فى اتجاه 1.2150
اما تماسك الاسعار اعلى 1.2500 قد تدقع لسير الزوج بشكل عرضى مائل للصعود خاصه بعد اغلاق اعلى المقاومه السابقه عند 1.2625

indomy
28-05-2012, 02:40 AM
اسبوع اخضر على الجميع ان شاء الله
بالتوفيق استاذ احمد

elkady
28-05-2012, 07:06 AM
تسلم ايدك علي التحليل يا استاذ احمد

واحلي لايك

يحيى الألمعي1
28-05-2012, 02:47 PM
مافي فرصة لدخول السوق يا أبو صلاح
منتظرين توصياتك الحلوه منتظريييين بكل شوق

احمد صلاح
28-05-2012, 05:04 PM
مافي فرصة لدخول السوق يا أبو صلاح
منتظرين توصياتك الحلوه منتظريييين بكل شوق

زى ماحضرتك شايف يا استاذ يحيى
السوق غير مطمئن وفجوات من فوق ومن تحت :o
كل هذا بسبب الاغلاق الشهرى فالرجاء الحذر من السوق والدخول بمنتهى الدقه باستوب لوس ملازم

وان شاء الله مع وجود اول الفرص الواضحه سنرسلها لكم

تسلم ايدك علي التحليل يا استاذ احمد

واحلي لايك

اسبوع اخضر على الجميع ان شاء الله
بالتوفيق استاذ احمد

ربى يخليكم بالتوفيق ياغاليين فى السوق وان شاء الله صفقات خضراء

يحيى الألمعي1
28-05-2012, 06:19 PM
أبو صلاح هل ندخل شراء في اليورو وهدف أول 1.2580 ولا لا

احمد صلاح
28-05-2012, 09:12 PM
اه ممكن الدخول شراء من هنا
هنا مكان جيد بعد تقريبا ما اغلق حجم كبير من الفجوه السعريه التى افتتج عليها
واجعل الاستوب لوس عند 1.2490 اسفل القاع السابق
والتارجت 2570-2600-2620

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11338225146.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

تحياتى لك

احمد صلاح
28-05-2012, 09:12 PM
اه ممكن الدخول شراء من هنا
هنا مكان جيد بعد تقريبا ما اغلق حجم كبير من الفجوه السعريه التى افتتج عليها
واجعل الاستوب لوس عند 1.2490 اسفل القاع السابق
والتارجت 2570-2600-2620

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11338225146.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

تحياتى لك

احمد صلاح
28-05-2012, 09:16 PM
USD/Jpy

مازالت اسعار الزوج متأثره بالاتجاه العام الهابط التى تسير الاسعار فيه منذ منتصف شهر مارس خلال تداولات هذا العام بعد تسجيل اعلى سعر لهذا العام عند 84.15

الاسعار تتداول اسفل خط الترند الهابط واسفل متوسطات اسعار 100 و 200 يوم

وهناك سيناريو اخر بصعود تصحيحى اذا اغلقت الاسعار اعلى القيمه 80.00

تتداول الاسعار فى الوقت الحالى عند 79.48

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01338225146.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

احمد صلاح
28-05-2012, 09:35 PM
GBP/USD

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01338229500.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

الزوج يسير اليوم بشكل عرضى فى نطاق لا يتعدى 50 نقطه ,
سجل اعلى سعر عند 1.5715 وهى المقاومه السعريه التى تمثل الحد العلوى الذى يسير فيه الزوج خلال اخر تداولات الاسبوع السابق

الاسعار اعلى 1.5640 ستكون فرص للزوج فى تصحيح صاعد

ابراهيم امين
29-05-2012, 12:01 AM
تحليل ممتاز يا ابو صلاح و اتفق معاك

احمد صلاح
29-05-2012, 12:47 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_11338239175.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

مازال الزوج يسير بشكل عام هابط بعد ان سجل اعلى سعر له فى العام الحالى عند 84.17 فى منتصف شهر مارس الماضى ,
ومع استمرار قوه الين اليابانى فى الفتره الاخيره بعد اقبال المستثمرين على شراءه عقب وصوله لاسعار متدنيه اقل من قيمته الحقيقيه والتى كان هذا بقعل رغبه البنك المركزى اليابانى فى تقليل قيمته لزياده الصادرات اليابانيه ومنها انتعاش الاقتصاد اليابانى

الزوج مازالت اسعاره تتداول اسفل خط الترند الهابط ولاحظنا ان الزوج يسير بشكل عرضى اسفل كسره للدعم 79.70 حيث واجهت موجه الهبوط الناتجه عن الضغط البيعى موجه شراء من المستثمرين بأعتقادهم انتظار عوده صعود مره اخرى فى تدخل جديد للبنك المركزى

اذا استمرت الاسعار اسفل 79.70 سيكون اتجاه الزوج عرضى مائل للهبوط اما فى حاله اختراق الزوج لمستويات ال 80.00 والثبات اعلاها سيكون محاوله للتصحيح الهبوط الذى استمر اكثر من ثلاث شهور
وفى سيناريو الهبوط قد يجد الزوج دعوم عند 79.20 ثم 78.90

احمد صلاح
29-05-2012, 12:57 AM
الجنيه الاسترلينى مقابل الين اليابانى GBP/JPY

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01338241613.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

عقب هبوطه خلال تداولات يوم الاربعاء اكثر من 150 نقطه بعد تخليه عن مستويات 127.50
ووصل زوج الجنيه الاسترلينى مقابل الين اليابانى الى 124.12 وهو اقل سعر للزوج منذ منتصف شهر فبراير الماضى

وعقب الهبوط هذا واستقر الزوج داخل مستطيل سعر حيث تتداول الاسعار فى نطاق 60 نقطه حيث يمثل الحد العلوى له عند 124.95 والحد السفلى 124.40

خروج الاسعار من هذا النطاق الضيق قد يوضح اتجاه السعر الفتره القادمه
أذن من المفترض ان نكون محايدين فى قرارتنا بخصوص الشراء والبيع الان
وندخل بالشراء عند اختراق المنطقه لأعلى والبيع عند كسرها لأسفل
والسيناريو الصاعد سيكون فى اتجاه 125.50 ام السيناريو الهابط سيكون فى اتجاه 123.80 ثم 123.30

احمد صلاح
29-05-2012, 01:06 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01338239175.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

افتتحت اسعار زوج اليورو مقابل الدولار الامريكى فى وقت فتح الاسواق بالامس عند 1.2575 بفجوه سعريه لأعلى بـ 60 نقطه والتى كان ناتجا عن الضغط الشرائى فى الاسعار اليورو المتدنيه خلال عامين ,
سجل الزوج اليوم اعلى سعر عند النقطه 1.2622 بعد ان وجد ضغطا بيعيا هناك حيث انها مقاومه التى لم يستطع الزوج تخطيها منذ تداولات الاسبوع السابق جعلته يهبط فى اتجاه لسد الفجوه السعريه ليسجل ادنى سعر له عند 1.2523

عقب كسر الدعم 1.2620 خلال منتصف تداولات الاسبوع الماضى والزوج يسير بشكل عرضى فى نطاق 120 نقطه على شكل مستطيل حده العلوى المقاومه 1.2620 وحده السفلى 1.2500

نتوقع باستمرار سير الزوج اسفل الترند الهابط على فريم الاربع ساعات بشكل عرضى بين حدين المستطيل السعرى خلال تداولات الغد

Rushdi
29-05-2012, 01:41 AM
مساء الخير استاذ احمد حياتك وعقودك خضراء :1 (31):

Rushdi
29-05-2012, 02:25 AM
مساء الخير استاذ احمد كل عام وانت بخير وانشاء الله حياتك وعقودك خضراء دائماً

يحيى الألمعي1
29-05-2012, 12:53 PM
أسبانيا تمر بأزمة اليونان يواصل اليورو دولارالضغط الهبوطي بعد اغلاقه على مستوى منخفض قياسى جديد فى تعاملات الاسبوع الماضى عند 1.2514 واليوم ومع افتتاح التعاملات انتعش الزوج قليلا حتى 1.2620 . وعلى الرغم من ذلك مازالت النظرة الفنية للزوج هابطة ونجاحه فى كسر 1.2500 هام لاختبار مناطق قياسية جديدة فى ظل استمرار الضغط الهبوطى على الزوج والمستويات القادمة فى حال الكسر 1.240 ثم الى 1.2400 على التوالي

يحيى الألمعي1
29-05-2012, 01:02 PM
أسبانيا تمر بأزمة اليونان يواصل اليورو دولارالضغط الهبوطي بعد اغلاقه على مستوى منخفض قياسى جديد فى تعاملات الاسبوع الماضى عند 1.2514 واليوم ومع افتتاح التعاملات انتعش الزوج قليلا حتى 1.2620 . وعلى الرغم من ذلك مازالت النظرة الفنية للزوج هابطة ونجاحه فى كسر 1.2500 هام لاختبار مناطق قياسية جديدة فى ظل استمرار الضغط الهبوطى على الزوج والمستويات القادمة فى حال الكسر 1.240 ثم الى 1.2400 على التوالي

يحيى الألمعي1
29-05-2012, 01:45 PM
الأستاذ أحمد صلاح أعطينا رأيك في اليورودولار هل نشتري بسبب تشبع المؤشرات بالبيع أو نبيع بسبب الهبوط إللي حاصل ومتوقع اختراق 1.25

ابراهيم امين
29-05-2012, 01:58 PM
انا اتوقع اختراق ال2500 و الوصول لمستويات ال2430 قريبا باذن الله

يحيى الألمعي1
29-05-2012, 02:00 PM
بحسب التحليل الفني، الاتجاه الهابط هو المرجّح لأن يسيطر على تداولات اليورو، فارتفاع يوم أمس كان محدوداً في مستويات تحت المقاومة 1.2625 في أغلبه، كما أن مستوى المقاومة 1.2575 هذا اليوم استطاع أن يوقف الاندفاع الصاعد للزوج، و هذا سبب يجعل التوقعات الفنية تظهر بأن اليورو قد يحاول من جديد كسر سعر 1.2500 دولار لليورو الواحد، و في حال تحقق ذلك حقاً، فقد نرى امتداد الاتجاه الهابط وصولاً إلى سعر 1.2380 على مراحل أيش رأيك يا أبو صلاح هل ندخل بيع الزوج يطلع لنا ربح حلو إن شاء الله

احمد صلاح
29-05-2012, 03:53 PM
مساء الخير استاذ احمد حياتك وعقودك خضراء :1 (31):

مساء الخير استاذ احمد كل عام وانت بخير وانشاء الله حياتك وعقودك خضراء دائماً

وانت بالصحه والسلامه رشدى باشا ,
يارب صفقاتك خضراء انت كمان يا غالى

الأستاذ أحمد صلاح أعطينا رأيك في اليورودولار هل نشتري بسبب تشبع المؤشرات بالبيع أو نبيع بسبب الهبوط إللي حاصل ومتوقع اختراق 1.25

نعم ارى الصعود مادامت الاسعار مدعومه من 1.2500
عمتا وصيت الان بالشراء فى توصيات الورشه بأستوب لوس اسفل هذه المنطقه

تحياتى

انا اتوقع اختراق ال2500 و الوصول لمستويات ال2430 قريبا باذن الله

باختراق 2500 اكيد سيكون الهدف 2430 ويمكن اكثر فى اتجاه 2150
بس مادامت الاسعار اعلى 2500 فارى ان الزوج سيكون مائل للسير بشكل عرضى من 2500 بالاسفل الى 2620 بالاعلى

تحياتى ياروما

ابراهيم امين
29-05-2012, 04:06 PM
بالتوفيق يا ابو صلاح و كل سنة و انت طيب يا غالى

احمد صلاح
29-05-2012, 04:06 PM
14

LONG TRADE

BUY EUR/USD @ 1.2528

TP1:1.2548
TP2:1.2568

Sl :1.2488

يحيى الألمعي1
29-05-2012, 04:15 PM
يسلم راسك الغالي يا أبو صلاح تسلم يا حبيب القلب يا وجه الخير يا حبيب قلبي تسلم على هذه التوصية الرائعة
تم تحقيق الهدف بنجاح عند 1.2548 الحمدلله والشكرلله الحمدلله إن في الدنيا واحد عبقري مثلك الحمدلله

م.جوزيف ايهاب
29-05-2012, 04:18 PM
14

LONG TRADE

BUY EUR/USD @ 1.2528

بقولك ايه يا كبير
مش نحرك البروفيت سيكا لفوق شوية :1 (31):
اصلي طمعان بعد ما اليورو طيرلي تلات اربع الحساب

السيد الجبالي
29-05-2012, 05:29 PM
14

LONG TRADE

BUY EUR/USD @ 1.2528

ايه الحلويات دي يا ابو صلااح ..... هو انت اللي بتحرك السوق ولا ايه مهو فهمنا

احمد صلاح
29-05-2012, 05:40 PM
يسلم راسك الغالي يا أبو صلاح تسلم يا حبيب القلب يا وجه الخير يا حبيب قلبي تسلم على هذه التوصية الرائعة
تم تحقيق الهدف بنجاح عند 1.2548 الحمدلله والشكرلله الحمدلله إن في الدنيا واحد عبقري مثلك الحمدلله

بسم الله ماشاء الله والحمد لله أخى يحيى الغالى ,
مبروك عليك الارباح

بقولك ايه يا كبير
مش نحرك البروفيت سيكا لفوق شوية :1 (31):
اصلي طمعان بعد ما اليورو طيرلي تلات اربع الحساب

والله مافيش مشكله مادمت ستلتزم ياجوجو بالاستوب لوس ,
فى اعتقادى ان الهبوط اصبح مسأله صعبه دمنا فوق 1.2500
وكلما اقترب الاسعار منها ستكون مغريه للشراء
ولا ننسى الاستوب لوس هو اهم شىء دلوقتى ياجماعه نحن فى اغلاق شهرى وحاله توتر فى السوق لذلك هنلاقى تذبذب من اسفل لاعلى

ايه الحلويات دي يا ابو صلااح ..... هو انت اللي بتحرك السوق ولا ايه مهو فهمنا

:1 (31)::1 (31)::1 (31)::1 (31):
انت عارف بقه يا استاذ سيد , انا لما بدخل السوق بدخل بسيوله جباره هههه:o:o
وكفايه السيوله بتاعتكم قادره على تحريك السعر

مبروك يا غالى ويارب صفقاتك خضراء ديما
تحياتى

مبروك علينا الصفحه 500 فى الموضوع
ان شاء الله يكون 500 الف صفحه
ومتجمعين على الخير

eto2
29-05-2012, 05:48 PM
عزيزي الاخ احمد صلاح انا عندي شراء لليورو دولار من عدة مستويات نقطة التعادل تقريبا 1.2610 هل ممكن ان يصل اليها اليورو دولار
شاكرا لك حسن تعاونك لما فيه مصلحة الاعضاء

احمد صلاح
29-05-2012, 06:00 PM
عزيزي الاخ احمد صلاح انا عندي شراء لليورو دولار من عدة مستويات نقطة التعادل تقريبا 1.2610 هل ممكن ان يصل اليها اليورو دولار
شاكرا لك حسن تعاونك لما فيه مصلحة الاعضاء

اه ان شاء الله يوصلها مادامت الاسعار مدعومه اعلى 1.2500
حيث تمثل منطقه 2600-2620 منقطه مقاومه سعريه لاخر 3 ايام تداول

تحياتى لك

احمد صلاح
29-05-2012, 07:18 PM
15
long trade

Sell EUR/USD @ 1.2488

TP1: 1.2460
TP2: 1.2430

SL : 1.2522

kaldklf
29-05-2012, 07:24 PM
15
long trade

Sell EUR/USD @ 1.2488

التوصية دى ما وصلتش على الموبايل يا ابو صلاح؟!
واول بروفت طار نكمل ولا ايه؟

السيد الجبالي
29-05-2012, 07:36 PM
15
long trade

Sell EUR/USD @ 1.2488

اكثر من رائع يا ابو صلااح ... الي الاهداف ان شاء الله وبالتوفيق يا ايخ

kaldklf
29-05-2012, 07:58 PM
التوصية دى ما وصلتش على الموبايل يا ابو صلاح؟!
واول بروفت طار نكمل ولا ايه؟
أنا آسف يابو صلاح... الرسالة وصلت ولكن كانت متزامنة مع رسائل اخرى فى نفس الوقت. خيرها فى غيرها.
شكرا وبالتوفيق ان شاء الله.

احمد صلاح
29-05-2012, 08:07 PM
أنا آسف يابو صلاح... الرسالة وصلت ولكن كانت متزامنة مع رسائل اخرى فى نفس الوقت. خيرها فى غيرها.
شكرا وبالتوفيق ان شاء الله.

ولا يهمك اخى خالد ,
واكيد خيرها فى غيرها ان شاء الله

اكثر من رائع يا ابو صلااح ... الي الاهداف ان شاء الله وبالتوفيق يا ايخ

شكرا سيد باشا ,
ومبارك ان شاء الله

احمد صلاح
29-05-2012, 08:09 PM
14

LONG TRADE

BUY EUR/USD @ 1.2528