المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حملة تـــــــمـــــرد بافي من الزمن 8 ايام اكتب رأيك

أمير سعيد
22-06-2013, 09:43 PM
تــــــــــــمـــردوا هل هي الحل ؟
حـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمـــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــلة تـــــــــــــــــــــــــــمـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــرد

المهم انت ايه رأيك مع مصر و لا ضد مصر
مع مرسي و لا ضد مرسي
مع تمرد و لا ضد تمرد
انت حر في رايك بس احترم اراء الاخرين و كن متحضر لان بلدنا بلد متحضر

(سحب الثقة من محمد مرسي العياط)
عشان الامن لسه مرجعش .. مش عاوزينك
عشان لسه الفقير مالوش مكان .. مش عاوزينك
عشان لسه بنشحت من بره .. مش عاوزينك
عشان حق الشهداء لسه مجاش .. مش عاوزينك
عشان مفيش كرامه ليا ولبلدي .. مش عاوزينك
عشان الاقتصاد انهار وبقي قايم علي الشحاته .. مش عاوزينك
عشان لسه مصر تابعة للأمريكان ,. مش عاوزينك
منذ وصل محمد مرسي العياط الي السلطه .. يشعر المواطن البسيط بانه لم يتحقق اي هدف من اهداف الثوره , التي كانت العيش والحريه والعداله الاجتماعيه والاستقلال الوطني , وفشل مرسي في تحقيقها جميعا , فلم يحقق لا الامن , ولا العداله الاجتماعيه واثبت انه فاشل بمعني الكلمه , ولا يصلح لادارة بلد بحجم مصر ولذلك اعلن انا الموقع ادناه بكامل ارادتي , وبصفتي عضوا في الجمعيه العموميه للشعب المصري ,سحب الثقه من رئيس الجمهوريه الدكتور محمد مرسي عيسي العياط وادعو الي انتخابات رئاسيه مبكره واتعهد بالتمسك باهداف الثوره والعمل علي تحقيقها ونشر حملة تمرد بين صفوف الجماهير حتي نستطيع معا تحقيق مجتمع الكرامه والعدل والحريه.
ط*****ظ…ظ„ط© طھظˆظ‚ظٹط¹ط§طھ ط*****ط±ظƒط© طھظ…ط±ط¯ (http://www.tamarod.com)
للتوقيع لو موافق

^ حركة "تمرد" تعلن جمع 200 ألف توقيع لسحب الثقة من الرئيس
^ بالفيديو..حركة تمرد تعلن جمعها 2 مليون توقيع لسحب الثقة من مرسي
^ حركة "تجرد": لسنا مع مرسى ولكن نطالب باحترام الشرعية
^ فيديو.. عبدالماجد: "تمرد" حركة تخريبية وتجميع 2 مليون توقيع "كذب"

المهم انت ايه رأيك مع مصر و لا ضد مصر
مع مرسي و لا ضد مرسي
مع تمرد و لا ضد تمرد
انت حر في رايك بس احترم اراء الاخرين و كن متحضر لان بلدنا بلد متحضر

بسم الله نبدأُ نبني حريتنا بدون تعصب وبدون غضب بدون شتيمة وبدون تخوين الاخر كلنا بنحب مصر
اللي خارج مصر و اللي داخل مصر

noty_100
22-06-2013, 10:00 PM
لما تنزل يوم 30/6 متزودهاش اوى وتنادى بحق الفقراء عشان اللي سرق الفقراء هيبقى واقف جنبك
لما تنزل يوم 30/6 متزودهاش اوى وتنادى بحق الشهيد علشان الى قتل الشهيد هيبقى واقف جنبك
لما تنزل يوم 30/6 متزودهاش اوى وتنادى بالعدالة الاجتماعية عشان بتوع الكوسة والوسايط هيبقوا واقفين جنبك
لما تنزل يوم 30/6 متزودهاش اوى وتنادى بالحرية عشان اللي كانوا بيعتقلوا اللي بيقول رأيه وبيصادروا أمواله هيبقوا واقفين جنبك
لما تنزل يوم 30/6 متزودهاش اوى وتنادى بتحسين الصحة لأن اللي مرضوا الشعب هيبقوا واقفين جنبك

وكمان لازم تتفرج علي الفيديو اللي البوب وحمدين بيقولولك لازم تتصالح مع النظام السابق عشان لما تحط ايدك في ايد الفلول تبقي حاسس انك واحد منهم وماتستغربش من الموقف ورهبته
منقول

abolila
22-06-2013, 10:12 PM
لما تنزل يوم 30/6 متزودهاش اوى وتنادى بحق الفقراء عشان اللي سرق الفقراء هيبقى واقف جنبك
لما تنزل يوم 30/6 متزودهاش اوى وتنادى بحق الشهيد علشان الى قتل الشهيد هيبقى واقف جنبك
لما تنزل يوم 30/6 متزودهاش اوى وتنادى بالعدالة الاجتماعية عشان بتوع الكوسة والوسايط هيبقوا واقفين جنبك
لما تنزل يوم 30/6 متزودهاش اوى وتنادى بالحرية عشان اللي كانوا بيعتقلوا اللي بيقول رأيه وبيصادروا أمواله هيبقوا واقفين جنبك
لما تنزل يوم 30/6 متزودهاش اوى وتنادى بتحسين الصحة لأن اللي مرضوا الشعب هيبقوا واقفين جنبك

وكمان لازم تتفرج علي الفيديو اللي البوب وحمدين بيقولولك لازم تتصالح مع النظام السابق عشان لما تحط ايدك في ايد الفلول تبقي حاسس انك واحد منهم وماتستغربش من الموقف ورهبته
منقول

عندك حق
ضيف عليهم انك لما تنزل يوم 30 /6 فكر بعد انتخابات الرئاسة المبكرة هاتعمل ايه لو جه اى حد والناس عملت تمرد تانى
هاندخل دوامة مش هاتخلص
انت جمعت ناس وتوقيعات لما انت قادر وعندك شعبيه كده ادخل بيهم انتخابات برلمان وخد اغلبية واعمل اللى انت عايزه

سونيا
22-06-2013, 10:39 PM
انا عايزه اسال سؤال للمواطن محمد مرسى
انت عملت ايه لمصر؟؟ عام رئيس لجمهوريه مصر العربيه حاسس انك نجحت ؟؟
من فضلك قف مع نفسك موقف صدق
اسال الله ان تمر الايام القادمه على خير ... وان يحفظ الله بلدنا من كل شر

abou osama
22-06-2013, 10:41 PM
كل واحد دلوقتى من السياسيين سواء فى السلطة او خارجها فاكر مصر عزبة بتاعة ابوه
لا دة خايف على شعبها الغلبان ولادة برضه خايف على شعبها الغلبان
ومش مهم ايه ال يحصل
الكرسى وبس ومابعدى هو الطوفان
لكى الله يامصر

لو لاقيت اكتب بخط اسود من دة لكتبت

محمد السيد صالح
22-06-2013, 11:41 PM
انا مع تمرد بقلبى لانى من اكثر الناس الى تضرت فشغلها بسبب سوء النظام الحاكم وضعفة ...بس عقلى يقول وبعدين؟ كل ما ننتخب رئيس نتمرد ! ومن رايى المتواضع اهو احنا كدا كدالبسنا فى حيطة الاخوان الكاذبون فنستحمل الثلاث سنوات القادمة وامرنا للة...

أ.نادر غيث
23-06-2013, 01:00 AM
يعني انت شايف المشكلة بمن يحكم ؟
ولو شلت مرسي ، الفقير حيصير غني والدنيا حتصير حلوه ..!
انا اعتقد ان الحزب الحاكم والمعارضه كلهم طامعين بالكرسي فقط

والخاسر من هذا الانقسام بالشارع المصري هو مصر فقط للاسف ..

أ.نادر غيث
23-06-2013, 01:04 AM
كل واحد دلوقتى من السياسيين سواء فى السلطة او خارجها فاكر مصر عزبة بتاعة ابوه
لا دة خايف على شعبها الغلبان ولادة برضه خايف على شعبها الغلبان
ومش مهم ايه ال يحصل
الكرسى وبس ومابعدى هو الطوفان
لكى الله يامصر

لو لاقيت اكتب بخط اسود من دة لكتبت

بالضبط ده هو الي حاصل ، كله عايز الكرسي ويتاجر باسم الشعب ..

MoHaMeD EgY
23-06-2013, 02:29 AM
انا معترض على الناس اللي بتقول أن محمد مرسى معملش حاجه و مصر ذى ماهى :1 (103):
ياريت مصر كانت ذى ما هى .. مصر رجعت لورا أكتر من الأول :mad:

مشكلتى مع الأخوان هى سياسياً و دينياً
وشعبيتهم دى هى مجرد وهم .. لأنهم ضاحكين ع الناس بأسم الدين

شطار قوى أنهم يعطوا نصايح ويقولوا مين يدخل النار ومين يدخل الجنه .. ويكفروا اللي بيعارضهم
كأنهم هما معاهم مفاتيح الجنه والنار

حتى الناس اللي بتأيدهم فى القنوات الدينيه مش فاهمين حاجه فى الدين
وعمالين يحرموا ويحللوا بمزاجهم
محرمين كل حقوق المرأه ومحرمين أن المرأه تظهر على شاشه تليفزيون عشان غض البصر .. وكأن الآيه نزلت للنساء فقط
محرمين الأغانى والتماثيل وكأنها اصنام بنعبدها
محرمين الخروج ع الحاكم ( لأن الحاكم دا هو الأمير مرسى ) ... الخ

للأسف العاملين بالقنوات الدينيه اصبحوا مطبلين للسلطه :1 (90):
ربنا يهديهم :1 (96):

MoHaMeD EgY
23-06-2013, 02:38 AM
يعني انت شايف المشكلة بمن يحكم ؟
ولو شلت مرسي ، الفقير حيصير غني والدنيا حتصير حلوه ..!
انا اعتقد ان الحزب الحاكم والمعارضه كلهم طامعين بالكرسي فقط

والخاسر من هذا الانقسام بالشارع المصري هو مصر فقط للاسف ..

اهلاً يا نادر :1 (73):
المشكله مش فى غنى وفقير فقط
المشكله أن البلد بتضيع بسبب السلطه :mad:
احنا عندنا قطع الكهربى اصبح شئ اساسى ذى دخولك للحمام
حتى مشكله المياه مش عارفين يحلوها مع اثيوبيا
تعالى بس انزل مصر وجرب تملى بنزين من أى محطه .. لازم تقف طابور على الأقل خااالص ساعتين
بلااااش ياعم دا كله
شوف الدولار مقابل الجنيه وصل كام .. الدولار اصبح بـ 7 جنيه للسعر الرسمى
و 9 جنيه بالسوق السودا دا لو عرفت تجيبه اصلاً

م.جمانه
23-06-2013, 03:22 AM
يارب احفظ مصر من كل شر

shamel-fx
23-06-2013, 05:18 AM
يفرض ان الرئيس محمد مرسى ترك الحكم
من اللى معاه العصا السحريه اللى هيحل مشاكل مصر
و نضمن منين ان مش هيحصل تمرد اخر على الرئيس الجديد
و البلد تفضل فى قوضى و يتحقق كلام الرئيس المخلوع(انا او الفوضى)

noty_100
23-06-2013, 05:40 AM
المشكلة اننا لو بنحب بلدنا فعلا هنقف ورا رئيسنا المنتخب من الشعب لاول مرة في تاريخ مصر اللي مش فاسد .. اللي مش حرامي ... اللي ناضل هو وكل جماعته طوال 80 سنة لتنفيذ فكر , مختلف او متفق معاه المهم فكر مشروع ... واحنا متاكدين تمام التاكد ان ناس كتير جدا بتحاربه يا اما عشان بتكره الاخوان او طمعانين في السلطة او فلول خسروا كل مصالحهم القديمة ويريدون رجوعها ده غير طبعا الاعداء الخارجية اللي متربصين بينا في كل وقت .. المشكلة فعلا ان الوطنيين قلوا جدا في زمنا دة وبقت الاهواء والمصالح هي اللي متحكمة في ردود افعالنا .. وكثير من اللي بيلعنوا في مرسي دلوقتي هما اللي كانوا بيشتموه من قبل ما يمسك ويقولوا عليه استبن وهما هما برده اللي طالبوه انه يتنازل في الاعادة عشان تكون الاعادة بين شفيق وحمدين وهما هما برده اللي كانوا بيغنوا بالديمقراطية والان ياكلوها كانها صنم عجوة اذا جاعوا اكلوه وهما هما برده اللي كانوا بيطالبوا مرسي بالتطهير ولما حب يطهر القضاء والنائب العام هاجوا عليه بحجة الاخونة وهما هما برده اللي كانوا ضد الفلول ودلوقتي بلسان البرادعي وحمدين انهم لازم يتصالحوا مع النظام السابق ( الميكافيلية .. الغاية تبرر الوسيلة )

أ.نادر غيث
23-06-2013, 05:11 PM
اهلاً يا نادر :1 (73):
المشكله مش فى غنى وفقير فقط
المشكله أن البلد بتضيع بسبب السلطه :mad:
احنا عندنا قطع الكهربى اصبح شئ اساسى ذى دخولك للحمام
حتى مشكله المياه مش عارفين يحلوها مع اثيوبيا
تعالى بس انزل مصر وجرب تملى بنزين من أى محطه .. لازم تقف طابور على الأقل خااالص ساعتين
بلااااش ياعم دا كله
شوف الدولار مقابل الجنيه وصل كام .. الدولار اصبح بـ 7 جنيه للسعر الرسمى
و 9 جنيه بالسوق السودا دا لو عرفت تجيبه اصلاً

اكيد الوضع سيئ
ولسه شكله الي جاي اسوء ، لانه الي بيحصل صراع على السلطة من الجميع بعد خلع مبارك ..
الشعب راح بين الرجلين ان صح التعبير .
بتصور الي يستحق ان يحكم مصر هو ناس مستقلين من اصحاب الكفاءات و لا ينتمون لاي حزب سياسي سواء
من الحزب الحالي الحاكم (الاخوان) او حتى المعارضة التي ايضاً بها الصالح والطالح ويستغلها بعض الفلول ..
اذا لم يأتي على سدة الحكم (مستقلين كفاءات) سيبقى الشارع منقسم واستقطاب والبلد ستستمر بالتراجع ..
لا المعارضة حتقبل حكم الاخوان ، ولا الاخوان حيقبلوا حكم المعارضة ، ومحدش يتحدث عن النجاح والفشل
او تحقيق اهداف الثورة لانها الشماعة من كل الاطراف .. صدقوني الكرسي يغير ويبدل ..

احنا شعوب لا نتنازل لبعضنا من الاخرر ..

مدير الموقع
23-06-2013, 06:12 PM
انا ضد اقتلاع مرسى بطرق غير ديمواقراطية كما اننى ضد ما يقوم به الرئيس من فشل فى اغلب السياسات..

يكفيه عارا انه قسم افراد الوطن و يكفيه عارا انه جعل الاعداء تتقارب سويا لتكون ضده..
و الاخ نوتى بيقول انه بيلوم على المعارضة انهم تعاونوا مع الفلول ضد المرسى..
لوم الاول على مرسى اللى خلى الناس دى تعمل كده للاسف..
و هذا لا ينفى ان المعارضة تمارس اداء سياسيا سيئا و مقيتا و لكن اللعبة الاساسية فى يد الرئيس مرسى..

فى نظرى لو لم يقم د.مرسى باى اصلاحات و توافق حقيقى يذكر فى الوقت الراهن فانه سيستحق ما سيحدث له بعد ذلك و سيكون مسؤولا بشخصه عن اى نقطة دم مصرية تراق..

ربنا يعديها على خير..

noty_100
23-06-2013, 07:24 PM
انا ضد اقتلاع مرسى بطرق غير ديمواقراطية كما اننى ضد ما يقوم به الرئيس من فشل فى اغلب السياسات..

يكفيه عارا انه قسم افراد الوطن و يكفيه عارا انه جعل الاعداء تتقارب سويا لتكون ضده..
و الاخ نوتى بيقول انه بيلوم على المعارضة انهم تعاونوا مع الفلول ضد المرسى..
لوم الاول على مرسى اللى خلى الناس دى تعمل كده للاسف..
و هذا لا ينفى ان المعارضة تمارس اداء سياسيا سيئا و مقيتا و لكن اللعبة الاساسية فى يد الرئيس مرسى..

فى نظرى لو لم يقم د.مرسى باى اصلاحات و توافق حقيقى يذكر فى الوقت الراهن فانه سيستحق ما سيحدث له بعد ذلك و سيكون مسؤولا بشخصه عن اى نقطة دم مصرية تراق..

ربنا يعديها على خير..

اولا : كل التحية لمعلمنا الدكتور اسامة صاحب الفضل علينا جميعا بعد الله سبحانه وتعالي في الفوركس
ثانيا : دائما يا دكتور تحاول جاهدا تطبيق الاية التي تقول (لا يجرمنكم شنئان قوم على ألا تعدلوا أعدلوا هو أقرب للتقوى ) فجزاك الله خيرا علي تقصيك العدل دائما بقدر المستطاع كنفس بشرية لها اهواء ايضا وهذا ما احترمه في حضرتك جدا
ثالثا : العار قبل ان يكون علي مرسي فهو علي الشعب المصري كله والذي كان فيه الاعلام عامل اساسي في تغييب وعيه وبث الكراهية بين كل الفصائل ولم يكن مدرك حقيقة لعب كل الاطراف به في الصراع . اما بخصوص عار مرسي فلو نظرنا بنظرة عميقة قليلا لوجدنا ان اساس السياسة في كل مكان عندما يفوز الحزب الحاكم في اي بلد يكون له مطلق الحرية في ما سمي في حالتنا اخونة .. مثل ان يفوز العلمانيين مثلا بارادة الشعب ووقتها سيتم علمنة الدولة وليس لاحد الحق في الاعتراض لان الشعب هو من قبل العلمنة .. هذه هي الديمقراطية الحقيقية التي نادينا بها كثيرا واول من انقلب عليها المدعين بانهم اعلم الناس بها .. ولابد للاعلام بدلا من يكره الشعب في مرسي والاخوان بالكذب والضلال اولي بهم ان يحاولوا جاهدين جذب الشعب في صف علمانيتهم حتي ينتصروا في المرات المقبلة .. ولكن لانهم يعلموا ان معركتهم خاسرة علي الاقل في المدي القريب فحولوها الي انقسام في الشارع المصري وتحكمت الاهواء في الانجذاب لاحد الاطراف ...

مدير الموقع
23-06-2013, 09:10 PM
اهلا بك اخى..
هذا صحيح و لكن ليس بعد الثورات..حيث تكون النفوس فائرة و المشاعر متأججة و كان من الافضل هو ان يقام نظام ديموقراطى يقيم مصر بسواعد الجميع..عندما تكون فى مصر وفرة من المال و الاعمال فيمكن للجميع الانتظار حتى تنتهى فترة الرئاسة و تقييمها بما لها و ما عليها..و لكن عندما يكون الامر يسير من سيئ من الى اسوء و على الجميع انتظار ما ستسفر عنه النهاية التى لا اتوقعها سعيدة..

اعتقد ان من يرمى اللوم على المعارضة وحدها او يقول ان مرسئ كفء و من الواجب الاستمرار فهو كمن يخاطر بالوطن من اجل انجاح شخص..

مرة اخرى ان ضد اقتلاع مرسى عنوة و انا مع عمل توليفة حقيقية من اطياف الشعب المصرى و مصالحة وطنية حقيقية مع الشرطة و القضاء و كل الاطياف السياسية المتناحرة و عدم الاستعراض بالعدد و العتاد لان كل هذا ضد مصلحة الوطن..
اما لو استمر العند و العناد فى تنحية رفقاء الثورة جانبا فان هذا سينذر بصدمة لن يتلمسها السياسيين و لكن سيكون المتضرر الاول هى مصر و شعبها..

حفظ الله مصر و شبابها..

DZforex
23-06-2013, 09:50 PM
اسمحوا لي بتدخل بسيط

انا لست مصريا ..... ولكن اعتبرها بلدي الثاني بعد الجزائر والمصريين اخواني و مبدأنا من لم يهتم للمسلمين فليس منهم "

وعليه

اخواني منذ ان تولى مرسي الحكم بدات تحاك له الدسائس من اجل خلعه من الحكم وكل هذا على ايدي جهات لاتريد وصوله للحكم و الاطراف الخاسرة في الانتخابات

ومنه فمن الصعب على الحاكم الذي لم يمضي على توليه منصب الرئاسة عام بمقدوره تلبية جميع حاجيات المواطنين بدأ من مشكل الكهرباء و المياه و حقوق الشهداء وغيرها
واعلموا اخواني المصريين ان هذا التمرد لن يخلق سوى الفوضى و المشاكل ولن تجلبوها الا بانفسكم بتحريض من الجهات التي سبق ذكرها لانها لا تراعي لمصالح

الشعب بالدرجة الاولى كل همه الوصول لكرسي الحكم وهم طبعا لن يخسروا شيء لانهم في غنى عن الاشياء التي يطالب بها الشعب معظمه لم يستشهد من عائلاتهم

احد لم يخسروا شيء..... ثرواتهم لا تعد و لا تحصى .

فالحاكم اخواني حتى يحكم عليه بانه خدم البلاد ام لا الا بعد انتهاء فترة حكم

و بالتمرد هذا لن تحصلوا على شيء سوف ياتي رئيس اخر اذا ماتم خلع مرسي من الحكم ويعمل نفس الشيء وربما قد تقولون مرسي ولا هذا فانا اعلم حجم معاناتكم

ولكن عليكم بالصبر

ومافعله مرسي تجاه النظام السوري الكافر انا اويده في ذلك و ياليت حكومة بلدي تحذو حذوه و هو يناضل من اجل قضية نهر النيل

ولو يقترحوا نظام حكم فان النظام العلماني هو الاحسن ( والذي انا ضده ) هو النظام الذي يصلح لجميع الدول العربية بعد تخليهم عن تطبيق مبائ الشريعة الاسلامية

السمحاء وهذا ما لا تطبقه دولنا

اخواني ..... هناك من يريد تحقيق مصالحه على حسابكم

فنحن قد لدغنا قبلكم في فترة التسعينات ( العشرية السوداء )

وقد اخذنا العبرة من ذلك لهذا لن تقوم كما يقولون ثورة او ما يدعونه بالربيع العربي في الجزائر ( اعذروني لاني خرجت عن الموضوع قليلا )

اخواني المصريين .... المومن لا يلدغ من الجحر مرتين ولا تجعلوا انفسكم لعبة في ايدي السياسيين

ولا تفعلوا شيء قد تندمون عليه

فحاكمكم مزال امامه مشوار طويل لتحقيق حاجياتكم

وحفظ الله مصر وشعبها

DZforex
23-06-2013, 09:51 PM
اسمحوا لي بتدخل بسيط

انا لست مصريا ..... ولكن اعتبرها بلدي الثاني بعد الجزائر والمصريين اخواني و مبدأنا من لم يهتم للمسلمين فليس منهم "

وعليه

اخواني منذ ان تولى مرسي الحكم بدات تحاك له الدسائس من اجل خلعه من الحكم وكل هذا على ايدي جهات لاتريد وصوله للحكم و الاطراف الخاسرة في الانتخابات

ومنه فمن الصعب على الحاكم الذي لم يمضي على توليه منصب الرئاسة عام بمقدوره تلبية جميع حاجيات المواطنين بدأ من مشكل الكهرباء و المياه و حقوق الشهداء وغيرها
واعلموا اخواني المصريين ان هذا التمرد لن يخلق سوى الفوضى و المشاكل ولن تجلبوها الا بانفسكم بتحريض من الجهات التي سبق ذكرها لانها لا تراعي لمصالح

الشعب بالدرجة الاولى كل همه الوصول لكرسي الحكم وهم طبعا لن يخسروا شيء لانهم في غنى عن الاشياء التي يطالب بها الشعب معظمه لم يستشهد من عائلاتهم

و بالتمرد هذا لن تحصلوا على شيء سوف ياتي رئيس اخر اذا ماتم خلع مرسي من الحكم ويعمل نفس الشيء وربما قد تقولون مرسي ولا هذا فانا اعلم حجم معاناتكم

ولكن عليكم بالصبر

ومافعله مرسي تجاه النظام السوري الكافر انا اويده في ذلك و ياليت حكومة بلدي تحذو حذوه و هو يناضل من اجل قضية نهر النيل

ولو يقترحوا نظام حكم فان النظام العلماني هو الاحسن ( والذي انا ضده ) هو النظام الذي يصلح لجميع الدول العربية بعد تخليهم عن تطبيق مبائ الشريعة الاسلامية

وقد اخذنا العبرة من ذلك لهذا لن تقوم كما يقولون ثورة او ما يدعونه بالربيع العربي في الجزائر ( اعذروني لاني خرجت عن الموضوع قليلا )

اخواني المصريين .... المومن لا يلدغ من الجحر مرتين ولا تجعلوا انفسكم لعبة في ايدي السياسيين

وحفظ الله مصر وشعبها

abou osama
23-06-2013, 10:41 PM
انا شخصياً انتخبت التيار الاسلامى
اولا عبد المنعم ابو الفتوح
ثم فى الاعادة انتخبت الدكتور مرسى وانحزت الى التيار الاسلامى
ومافعلت ذلك الا من منطلق ان هؤلاء اناس اسلاميون صادقون عندهم ضمير
ولكن لم يمضى سنة واحدة حتى رايت كذب ونقض للعهد من جانب الحكومة الحالية على وجه التحديد
ويكفى ان اقول لك ان تلك الحكومة ممثلة فى وزير التعليم العالى ووزير المالية لعبوا بنا لعدة شهور بين اجتماعات معهم واتفاقات لنيل حقوقنا
ولكن بعد ان انتهت الامتحانات حنثوا الوعود وتراجعوا عما اتفقنا عليه تماما وظهروا لنا انهم كاذبون ومخادعون
وكفاية كدة لانى واحد من الناس ال حترفقع من الغيظ
وكلامى هذا ليس معناه اننى مع المعارضة التى تسعى الى الوصول بالمزايدة على ارواح الشهداء
انا مع ماقاله الاخ معاذ (مصر تحتاج الى مخلصين ينكرون زانهم وشخصهم من اجل مصر وشعبها)
اللهم انى استودعك مصرا واهلها يارب العالمين

shamel-fx
24-06-2013, 12:02 AM
اسمحوا لي بتدخل بسيط

وعليه

ولكن عليكم بالصبر

وحفظ الله مصر وشعبها

مع انك مش مصرى
لكن انت و صفت الوضع فى مصر افضل من كثير من المصريين
ربنا يحفظ مصر و اهلها و يدخل علينا شهر رمضان بالخير و الامن
امين

DZforex
24-06-2013, 12:40 AM
مع انك مش مصرى
لكن انت و صفت الوضع فى مصر افضل من كثير من المصريين
ربنا يحفظ مصر و اهلها و يدخل علينا شهر رمضان بالخير و الامن
امين

اشكرك اخي على هذا الاطراء
واحب ان اضيف اخي الفاضل ان معظم الانظمة السياسية العربية قد مرت بنفس السيناريو
وانما اختلفت في الزمان و المكان فقط

م.جمانه
24-06-2013, 12:59 PM
مصر عانت كثيرا جدااا ،، والشعب نزف الكثير من الشهداء ،، وامهات تقطعت قلوبهم ،، ونساء واطفال ذاقوا معنى الرعب ،،، شباب وقف ودافع عن منطقته ،،، وطوابير اسطفت فقط ليصل صوتها وتنتخب رئيساً بكل ديموقراطيه،، وظلما دام 30 سنه ،،، وفوضى عمت بعدها ،، معاناه كثيره لا تكتب باسطر،،،

ثقتي بالله ثم شعب مصر بانه لن يضعف ولن يصل بمصر الا ببر الامان ، سواء بمرسي او بحسني او باي رئيس ،،، فشعب مصر شعب قوي ،، وشبابا يعرفون ويتحمل المسؤليه ،،، الله يحميكي يا مصر ،،،

مدير الموقع
25-06-2013, 05:21 PM
دى تدوينة كنت كتبتها يوم 12 يونيو عن وجهة نظرى للوضع الحالى..
و حتى الان لم يحدث اى شيئ يذكر..

مصر تتجه من سيئ الى اسوء:

احتجاجات متوقعة فى مصر يوم 30 يونيو تطالب باسقاط اول رئيس مصرى منتخب و يتوقع ان يستمر الامر الى اعتصام..

الى مؤسسة الرئاسة: المحتجين هم مصريين و الموضوع يستفحل و اذا لم يتم اتخاذ قرارات حاسمة تفيد فى تهدئة الوضع الحالى و الاستجابة لمطالب المعارضين فالرئيس مسؤول مسؤولية كاملة عن ما قد يحدث من اضطرابات او اشتباكات او اى دماء تسيل فحماية المصريين مسؤوليته سواء اكانوا مؤيدين او معارضين.

المعارضة: الاداء سيئ للغاية و الشعب غير راضى عن اى فرد فيكم و لو تريدون فعلا مساعدة البلد فاظهروا هذا فعليا للجميع و قدموا مشاريع قوية يلتف حولها الشعب و العبوا ديموقراطية بشكل سليم..

الى شباب المعارضة: الثورة ثورة شباب..اخلعوا من هم على رؤوس المعارضة لانهم اصبحوا يضرون اكثر مما ينفعون.و اعلموا انكم اول المخطئين بعد ان تركتم ثورتكم يعيث فيها ناشئى السياسة..

الى التيار الاسلامى: مرسى لا يمثل الى نفسه و جماعته ولا يمثل الاسلام ولا الشريعة..الهلع من المعارضين ووصفهم بانهم علمانيين و ملحدين و انهم لو مسكوا الحكم ستجبرون على حلاقة ذقونكم هو هلع غير مبرر..عليكم ان تتخذوا خطوة ايجابية من اجل مصر اولا..لو نجح المتمردين لوحدهم و انتم خارج الصف فسيحرق التيار الاسلامى و ما يمثله من فضائل للابد..

الى حزب النور و الدعوة السلفية و الجبهة السلفية: انتم من تدعمون مرسى ليس من اجله و انما من اجل الهلع من علمنة الدولة و الانقياد بها الى الدول التى لا تعير الدين اهتماما..
يجب ان يقوم الاخوة بنشر روح الاسلام بعيدا عن من يتاجر به من اجل اغراض سياسية..و اذكركم لو نجح المتمردين فى مسعاهم فلن يكون لكم مكان فى السياسة على الاطلاق..
و انتم من سيرجحون الكفة اين ستذهب.

الاحتكاك بالمعارضين ستسهلون من مهمتهم فى نزول الغائب الحاضر الذى لن يسعدنا جميع نزوله مرة اخرى..(الكاب و الكاكى)

الحل من وجهة نظرى:
على مرسى ان يعى ان التيار جارف عليه و عليه ان يتخذ اجراءات حقيقية تفيد فى تهدئة الشارع ضده و قبل 30 يونيو ولا ينتظر ان يقابل التيار العاتى كاملا..اذا لم يقم باى افعال من شانها تهدئة الاجواء فهو مسؤول مسؤولية كاملة عن ما يحدث للبلد او له او للمصريين جميعا.

و قد تكون هذه حلول منطقية من وجهة نظرى.

- تكوين حكومة ائتلافية جديدة و بصلاحيات محددة عن ان يرأسها احد رموز المعارضة او احمد الرموز المحايدة و المتوافق عليها بين الطرفين.
- تكوين لجنة لا تزيد عن 10 اشخاص يكون قوامها من الفقهاء الدستوريين و الفرقاء السياسيين على ان تقوم اللجنة بتعديل ما يلزم فى الدستور بتوافق الاطراف باغلبية مطلقة على ان يكون نصيب الفرقاء السياسيين بالتساوى و تقوم اللجنة بتعديل ما يترأى للجميع و عرضه على الشعب فى مسودة نهائية.
- حل مجلس الشورى.
- تكون السيادة التشريعية للجنة الدستور على ان تكون اى قرارات تشريعية بموافقة اغلبية مطلقة للجنة و موافقة رئيس الجمهورية.
- اعداد قانون انتخابات حر و نزيه لمجلسى الشعب و الشورى لعمل الانتخابات التشريعية.
- يبقى الرئيس مرسى كرئيس منتخب بانتخابات نزيهة مدته الكاملة مع تعيين مستشارين سياسيين من طوائف الشعب.

للاسف غير كده فمصر ستتجه نحو المجهول و الله اعلم كيف ستكون نهاية الوضع..
و ربنا يهدى الامور و نرجع نتوحد تانى مرة اخرى لنهضة بلادنا بدلا من تفرغنا للهرى السياسى المستمر.
و الله الموفق..

محمد السيد صالح
25-06-2013, 05:33 PM
انا مع الدكتور اسامة فى كل كلامة وسبق ان قلت رايى فى هذا الموضوع من قبل وبالرغم اننى من المعارضين لحكم الاخوان مننساش دور بعض الاعلامين الى عاوزنها تبقى نار امثال توفيق عكاشة و لميس وجوزها واخوه ووائل الابراشى الذين يهللون فقط من اجل حملات اعلانية(يعنى مصالح)ولا يقدمون اى حلول بنائة او تهدئة

سونيا
25-06-2013, 06:11 PM
كلام الدكتور اسامه ممتاز ... ولكنى اختلف معه فى نقطه نزول الجيش.... لن امدح الجيش واعلم ان شهادتى له مجروحه... فانا تربيت فى بيت جميع من فيه ينتمون للمؤسسه العسكريه
.. ولكن اجد ان فى الوضع الحالى نزول الجيش هو الحل لحمايه الشعب من الفوضى التى ربما تجتاح البلاد.. فدائما الجيش المصرى طوق نجاه.

momobanker
25-06-2013, 06:36 PM
اتمنى الامور تعدى على خير
اينعم انا مضيت استمارة تمرد اول ما ظهر الموضوع مش عشان مرسى الصراحة هو شكله لا ليه فى الطور و لا فى الطحين فعلا واحد ظهر غصب عنه و بقى رئيس غصب عنه

مصر بدات تتحول الى جماعات سلفى .. اخوانى.. ليبرالى.. كافر..زنديق
الخ الخ الخ الخ الخ

بقى التهديد دايما بالدم و الدم بس

العملاء عندنا فى البنك بيسالونا انتم هتقفله طب نسحب فلوسنا طب طب طب ؟؟؟؟؟

مصر اين و الى اين فعلا ؟؟

ربنا يحميكى يا مصر من كل سوء و من اهلك ..

مدير الموقع
25-06-2013, 07:34 PM
كلام الدكتور اسامه ممتاز ... ولكنى اختلف معه فى نقطه نزول الجيش.... لن امدح الجيش واعلم ان شهادتى له مجروحه... فانا تربيت فى بيت جميع من فيه ينتمون للمؤسسه العسكريه
.. ولكن اجد ان فى الوضع الحالى نزول الجيش هو الحل لحمايه الشعب من الفوضى التى ربما تجتاح البلاد.. فدائما الجيش المصرى طوق نجاه.

مع كل احترامى و تقديرى لافراد المؤسسة العسكرية و لكن..
القيادة العسكرية للدولة تعتمد على مبدا سماع الاوامر..لا تعترف باى تداول للسلطة و لا تعترف بالرأى و الرأى الاخر و هذا سيعيدنا لستون عاما خسرت مصر فيها الكثير و الكثير..

الجيش مهمته حماية الوطن فى الداخل او الخارج و ليس التدخل فى الشان السياسى اللهم سوى السيطرة حتى تكوين سلطة مدنية منتخبة..
اما الحديث ان الجيش هو الخلاص كمن يستجير بالرمضاء من النار و انذاك سيعود الفرقاء السياسيين مرة اخرى ضد حكم العسكر و لن تنعم مصر بالهدوء الا اذا كان الهدوء دمويا و مكمما للافواه ..

نحن نحاول ان نتقدم لخطوات للامام و ليس للخلف..
و مع كل احترامى لاسرتك و لاصدقائى و اقاربى فى المؤسسة العسكرية..

للعلم الجيش هو القطاع الوحيد فى مصر الذى يمكن ان نطلق عليه لقب مؤسسة..

تحياتى و تقديرى

Benisafcom
26-06-2013, 09:30 PM
السلام عليكم
حفظ الله مصر
راي كجزائري معاشر للمصرين واخبارهم في النت و اصدقاءه كثيرون منهم
بمختلف اصولهم ودياناتهم
اعتقد انه سيكون ربيع عربي اخر في مصر او ثورة منجديد او قيام جمهورية ثالثة على انقاض جمهورية ثانية لم تدم الا عام وجمهورية اولى مند زمن طويل
وانا ضده شرط ان يقومالرئيس باصلاات عميقة وقوية و جريئة
اولها تعديل الدستور
اصدار قوانين وتعليمات تسهل من العيش اليومي للمواطن البسيط
بنظرة عامة .
تقبلوا مروري

Benisafcom
26-06-2013, 09:33 PM
اضافة
بخصوص كلمة تمرد
التمرد او العصيان المدني شيئ خطير...........
كاناضراب لمدة 8 ايام في الجزائر في بداية التسعينات وبه كانت اوائل الضحايا و التعقد الكبير للامور و اصبحت الجزائر دوامة دم لمدة عشر سنوات ...بسبب هدا التمرد او ما اصطح عليه انداك العصيان المدني

MemO_KinG
27-06-2013, 02:45 AM
بإختصار...
تمرد هو فايروس يحتاج القضاء عليه قبل أن يدمر خلايا الدولة

Lama-FX
27-06-2013, 01:29 PM
دى تدوينة كنت كتبتها يوم 12 يونيو عن وجهة نظرى للوضع الحالى..
و حتى الان لم يحدث اى شيئ يذكر..

مصر تتجه من سيئ الى اسوء:

احتجاجات متوقعة فى مصر يوم 30 يونيو تطالب باسقاط اول رئيس مصرى منتخب و يتوقع ان يستمر الامر الى اعتصام..

الى مؤسسة الرئاسة: المحتجين هم مصريين و الموضوع يستفحل و اذا لم يتم اتخاذ قرارات حاسمة تفيد فى تهدئة الوضع الحالى و الاستجابة لمطالب المعارضين فالرئيس مسؤول مسؤولية كاملة عن ما قد يحدث من اضطرابات او اشتباكات او اى دماء تسيل فحماية المصريين مسؤوليته سواء اكانوا مؤيدين او معارضين.

المعارضة: الاداء سيئ للغاية و الشعب غير راضى عن اى فرد فيكم و لو تريدون فعلا مساعدة البلد فاظهروا هذا فعليا للجميع و قدموا مشاريع قوية يلتف حولها الشعب و العبوا ديموقراطية بشكل سليم..

الى شباب المعارضة: الثورة ثورة شباب..اخلعوا من هم على رؤوس المعارضة لانهم اصبحوا يضرون اكثر مما ينفعون.و اعلموا انكم اول المخطئين بعد ان تركتم ثورتكم يعيث فيها ناشئى السياسة..

الى التيار الاسلامى: مرسى لا يمثل الى نفسه و جماعته ولا يمثل الاسلام ولا الشريعة..الهلع من المعارضين ووصفهم بانهم علمانيين و ملحدين و انهم لو مسكوا الحكم ستجبرون على حلاقة ذقونكم هو هلع غير مبرر..عليكم ان تتخذوا خطوة ايجابية من اجل مصر اولا..لو نجح المتمردين لوحدهم و انتم خارج الصف فسيحرق التيار الاسلامى و ما يمثله من فضائل للابد..

الى حزب النور و الدعوة السلفية و الجبهة السلفية: انتم من تدعمون مرسى ليس من اجله و انما من اجل الهلع من علمنة الدولة و الانقياد بها الى الدول التى لا تعير الدين اهتماما..
يجب ان يقوم الاخوة بنشر روح الاسلام بعيدا عن من يتاجر به من اجل اغراض سياسية..و اذكركم لو نجح المتمردين فى مسعاهم فلن يكون لكم مكان فى السياسة على الاطلاق..
و انتم من سيرجحون الكفة اين ستذهب.

الاحتكاك بالمعارضين ستسهلون من مهمتهم فى نزول الغائب الحاضر الذى لن يسعدنا جميع نزوله مرة اخرى..(الكاب و الكاكى)

الحل من وجهة نظرى:
على مرسى ان يعى ان التيار جارف عليه و عليه ان يتخذ اجراءات حقيقية تفيد فى تهدئة الشارع ضده و قبل 30 يونيو ولا ينتظر ان يقابل التيار العاتى كاملا..اذا لم يقم باى افعال من شانها تهدئة الاجواء فهو مسؤول مسؤولية كاملة عن ما يحدث للبلد او له او للمصريين جميعا.

و قد تكون هذه حلول منطقية من وجهة نظرى.

- تكوين حكومة ائتلافية جديدة و بصلاحيات محددة عن ان يرأسها احد رموز المعارضة او احمد الرموز المحايدة و المتوافق عليها بين الطرفين.
- تكوين لجنة لا تزيد عن 10 اشخاص يكون قوامها من الفقهاء الدستوريين و الفرقاء السياسيين على ان تقوم اللجنة بتعديل ما يلزم فى الدستور بتوافق الاطراف باغلبية مطلقة على ان يكون نصيب الفرقاء السياسيين بالتساوى و تقوم اللجنة بتعديل ما يترأى للجميع و عرضه على الشعب فى مسودة نهائية.
- حل مجلس الشورى.
- تكون السيادة التشريعية للجنة الدستور على ان تكون اى قرارات تشريعية بموافقة اغلبية مطلقة للجنة و موافقة رئيس الجمهورية.
- اعداد قانون انتخابات حر و نزيه لمجلسى الشعب و الشورى لعمل الانتخابات التشريعية.
- يبقى الرئيس مرسى كرئيس منتخب بانتخابات نزيهة مدته الكاملة مع تعيين مستشارين سياسيين من طوائف الشعب.

للاسف غير كده فمصر ستتجه نحو المجهول و الله اعلم كيف ستكون نهاية الوضع..
و ربنا يهدى الامور و نرجع نتوحد تانى مرة اخرى لنهضة بلادنا بدلا من تفرغنا للهرى السياسى المستمر.
و الله الموفق..

لا اعتقد سيكون هناك حل قريب والموضوع مش بس بصر لكن لسبب اهميه مصر وكبرها فعليها الاضواء
المشكله من زمان وحلها ليس بيد احد
نحن في مشكله عمرها مئات السنين تحتاج الى مئات السنين لكي تحل

شوف ماذا قال الكواكبي من 120 سنه
(استعانت بهذا القول الامم المتحده في مقدمه تقريرها عن التنميه في العالم العربي سنه 2008)

ما لنا ألفنا مع الكبير ولو داس رقابنا
ألفنا ثبات الأوتاد تحت المطارق
ألفنا الإنقياد ولو إلى المهالك
ألفنا اعتبار التصاغر أدبًا
و التذلل لطفًا
و التملّق فصاحة
و اللكنة رزانة
و ترك الحقوق سماحة
وقبول الإهانة تواضعًا
و الرضى بالظلم طاعة
و دعوى الإستحقاق غرورًا
والبحث عن العموميّات فضولًا
و مدّ النظر إلى الغد أملًا طويلًا
و الإقدام تهورًا
و الحميّة حماقة
و الشهامة شراسة
و حرية القول وقاحة
و حرية الفكر كفرًا
و حب الوطن جنونًا

ترضون بأدنى المعيشة عجزاً تسمونه القناعة
و تهملون شؤونكم تهاوناً تسمونه توكلاً
تموهون عن جهلكم الأسباب بقضاء الله
وتدفعون عار المسببات بعطفها على القدر

ألا والله ما هذا شأن البشر

devloper
03-07-2013, 05:17 PM
حسب راي الشعب العربي لازمه نضام ديكتاتوري لانه لا يفهم في السياسة او ادا اتيح له حرية التعبير يخرب البلد
االراجل له عهدة 4 سنوات على ما اعتقد و لا يحق لاى شخض الحكم عليه قبل هدا .حسنى مبارك 40 سنه و لم نسمع كلمة خلع له
لهدا من الحكمة عدم الحكم عن اى ريس حتى تنتهي عهدته و الانتخابات راح تقرر ادا يبقى في السلطة ام لا
اما هده الشوشرة فهدى من طرف المعارضة للضفر بالسلطة و لن تتوقف حتى تخرب البلد لهدا ارجو عدم الانجراف معها لانها لن تتوقف

أ.نادر غيث
03-07-2013, 08:26 PM
حسب راي الشعب العربي لازمه نضام ديكتاتوري لانه لا يفهم في السياسة او ادا اتيح له حرية التعبير يخرب البلد
االراجل له عهدة 4 سنوات على ما اعتقد و لا يحق لاى شخض الحكم عليه قبل هدا .حسنى مبارك 40 سنه و لم نسمع كلمة خلع له
لهدا من الحكمة عدم الحكم عن اى ريس حتى تنتهي عهدته و الانتخابات راح تقرر ادا يبقى في السلطة ام لا
اما هده الشوشرة فهدى من طرف المعارضة للضفر بالسلطة و لن تتوقف حتى تخرب البلد لهدا ارجو عدم الانجراف معها لانها لن تتوقف
هههههه
لا حول ولا قوة الا بالله

سونيا
03-07-2013, 08:39 PM
رب أحفظ هذا البلد من الفتنة .. رب لا تسلط علينا من لا يخافك ولا يرحمنا

MoHaMeD EgY
03-07-2013, 10:44 PM
باى باى مرسى
http://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2852%29.gifhttp://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2852%29.gifhttp://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2852%29.gifhttp://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2852%29.gifhttp://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2852%29.gifhttp://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2852%29.gifhttp://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2852%29.gifhttp://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2852%29.gif

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/p480x480/1000837_3317941084937_928261304_n.jpg

momobanker
03-07-2013, 10:50 PM
ربنا يستر على البلد

noty_100
28-07-2013, 12:37 PM
مبروك للمصريين عصر الحرية والكرامة والعيشة الهنية !!!!
حسبنا الله ونعم الوكيل

dream forex
28-07-2013, 01:05 PM
والله اخوانى الاخ اللى قال ان العرب لازم نظام ديكتاتورى عشان البلد تمشى كان فعلا مصيب بنسبة كبيرة ولكن مع التعديل
يعنى فعلا احنا فى عصر الحرية ولكن لازم الديكتاتورية الحديثة هى ان تكون حاسم وحازم فى قرارتك فى الحق طبعا بس يعنى الدكتور مرسى هو اللى اعطى الفرصة لكل ده بمستوى ضعيف فى ادارة البلاد وتشتت بين الجماعة والجماهير ولا اقول ان ان المتظاهرين هم على صواب ولكن بعضهم من الشباب الحر الذى يضحى بنفسه لاستقرار البلاد ولكن هناك منهم من يحرك هذه الجماهير لاهدافه الخاصة لذك ادعوا الله ان ينقذنا من هذا الابتلاء وان يكون الحل رحمة من الله لان البلد فى طريق لانهائى وصدقنى ان تولى رئيس اخر برده هيحدث نفس اللى بيحصل دلوئتى الا لو كان قوى فى ادارته

zelenko
17-11-2013, 04:32 AM
ها ايه اخبار رجالة تمرد دلوقتي ؟؟؟؟

حسبنا الله و نعم الوكيل

Hosni Elshobaki
17-11-2013, 02:47 PM
الحمدلله سقط راعى الارهابيين لكن لم يسقط الارهاب
الحمدلله سقط زعيم الخونه والجواسيس ولكن لسه الباقى
الحمدلله سقط رئيس المجرمين لكن لسه باقى المجرمين
أول رئيس فاشل ارهابى هربان من السجن خائن..لم تنفعه أمريكا ولا تركيا ولا قطر ولا حماس ولا الارهابيين..
سقط رأس الحيه لتنظيم الجواسيس الدولى..
خان يخون اخوان..
كلنا مصريين الا الاخوان المجرمين..

noty_100
18-11-2013, 05:01 AM
الله اكبر ولله الحمد ... ابشرووووووواااااااااااااا

Hosni Elshobaki
18-11-2013, 05:22 AM
كلاب الجماعه وارهابيين التنظيم الدولى للجواسيس اغتالوا ظابط أمن وطنى المسئول عن ملف قضية الجاسوس مرسى العياط وقضية التخابر والهروب من سجن وادى النطرون بمعاونة كلاب حماس..
ان شاء الله الاعدام فى انتظاركم يا كلاب.