المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ميتاتريدر FXDD باربعة او خمسة كسور عشرية اختياريا

مدير الموقع
20-12-2010, 07:09 PM
السادة الافاضل اعضاء اف اكس ارابيا.,
ستقوم شركة اف اكس دى دى بتدشين نظام الكسر العشرى الخامس على ان يكون اختياريا للعملاء..

وصلتنى هذه الرسالة من الشركة للاطلاع

الساده الافاضل وكلاء وعملاء شركه أف أكس دي دي الكرام
نود أن نحيط علم سيادتكم ان منصات تداول شركه أف أكس دي للحسابات الحقيقيه سوف يتم تزويد الاسعار بها بنقطه عشريه خامسه مع فتح السوق يوم 3 من شهر يناير\كانوني الثاني2011. و سوف يمكننا هذا الامر من تقديم فروق سعريه ( أسبردات) أقل و سوف يساعدنا علي تقديم صوره اكثر واقعيه لسوق الفوركس المتغير دائما.
مثال على التغيير:

السعر القديم على زوج اليورو مع الدولار EUR/USD 1.2738

السعر الجديد على زوج اليورو مع الدولار EUR/USD 1.27385

السعر القديم علي زوج الدولار الامريكي مع الين الياباني JPY/USD 88.25

السعر الجديد علي زوج الدولار الامريكي مع الين الياباني JPY/USD 88.257

أذا كنت لا تود التجاره مستخدما النقطه العشريه الخامسه أو تحتاج الي معلومات أضافيه فرجاء التواصل مع قسم الدعم الفني العربي في الشركه.

اذا لم ترغب في أستعمال النقطه العشريه الخامسه فسوف يصلك مننا أيميل أخر به وصله تسمح لك بعدم الاشتراك في خدمه النقطه العشريه الخامسه.

رجاء الوضع في الاعتبار انه في غالب الاحوال فسوف تكون الاسعار المقدمه بالنقطه العشريه الخامسه أفضل من الاسعار المقدمه باربع نقاط عشريه فقط.

لكم منا جزيل الشكر
فريق الدعم العربي في أف اكس دي دي

محمد نوارج
20-12-2010, 07:18 PM
رائع موضوع اختيارياً ده ..

يعني محدش ليه حجة يزعل

اللي عاوز ده موجود واللي عاوز ده موجود ..

أنا بالنسبالي أفضل الخمسة ..

وعام جديد سعيد ومليء بالأرباح على الجميع إن شاء الله ..،

m.youssif
20-12-2010, 07:19 PM
تمام

يعني اللي عايز واللي مش عايز

معاذ عودات
20-12-2010, 07:25 PM
نعم هذا هو القرار الحكيم
ان يجعلوها اختيارياً , وان شاءالله رح نجرب الرقم الخامس
بارك الله فيك يا دوك ..

kamizidan
20-12-2010, 07:30 PM
جميل
وهل هناك استفادة في حالة القبول بالرقم الخامس

عبدالله عمرو
20-12-2010, 07:41 PM
نشكرك دكتور اسامه وفعلا قرار صائب من الشركه وهي فعلا تحترم وتقدر جميع رغبات زبائنها اللذين مع او ضد اضافة الرقم العشري الخامس

lionofegypt2020
20-12-2010, 07:53 PM
رائع جدا الى الاماام

ALNAGAF
20-12-2010, 09:55 PM
بالفعل نقلنا لهم نتائج الموضوع الخاص برغبه المشاركين
و قد لبوا رغبات جميع العملاء
من يريد العلامات العشريه الحاليه - فله هذا
و من يريد أن يضيف علامه عشريه فله هذا
و بالنسبه لي أفضل العلامه العشريه الزائده
لأنها ستمكن الشركه من تقلل السبريد على الأزواج الرئيسيه فقد يصل على اليورو الى 1.7 بدلا من 2.0
و لكن لن يحدث ذلك قبل ان تتاكد الشركه ان عددا لا بأس به من العملاء يرغب في استخدام النظام الجديد

العلامه العشريه الزياده تعني بالنسبه للفامبير أرباح أكثر و بالنسبه للقاتل تسهيل لمهمته بشكل كبير

ALNAGAF
20-12-2010, 10:02 PM
جميل

إقرأ الموضوع التالي
فيه مناقشه للقضيه
الرأي و الراي الأخر
هل تحب أن تخفض شركه fxdd السبريد على جميع الأزواج الرئيسيه ؟ (http://www.fx-arabia.com/vb/t4271.html)

ALNAGAF
20-12-2010, 10:04 PM
تنبيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــه
من لا يرغب في العلامه العشريه الزياده
عليه أن يراسل الشركه قبل 3/1/2010
و يستحسن قبل الأجازات لطلب أن يظل حسابه على ال علامات الحاليه

kamizidan
20-12-2010, 10:06 PM
طيب ومن لم يراسل قبل التاريخ هل لا يحق له التغيير بعد التاريخ

عبدالله عمرو
20-12-2010, 10:08 PM
اخواني الاعزاء

العلامه العشريه الخامسه هي فعلا ممتازه وخاصة لمن يعمل على السكالبنج كما ذكر استاذنا النجف ولمن يشتغل على الازواج التي السبريد بها قليل ولكنها قد تكون مربكه للذين يعملون على الاستراتيجيات الرقميه مثل الشهباء ولكن بهذا القرار من الشركه الموقره فهي قدمت خدمه لجميع عملائها ونالت رضاهم جميعا فمن يريد الرقم العشري الخامس فله ذلك ومن لا يريده ايضا له ذلك

Haiman hanna
20-12-2010, 11:37 PM
السادة الافاضل اعضاء اف اكس ارابيا.,
ستقوم شركة اف اكس دى دى بتدشين نظام الكسر العشرى الخامس على ان يكون اختياريا للعملاء..

وصلتنى هذه الرسالة من الشركة للاطلاع

رجاء الوضع في الاعتبار انه في غالب الاحوال فسوف تكون الاسعار المقدمه بالنقطه العشريه الخامسه أفضل من الاسعار المقدمه باربع نقاط عشريه فقط.

لكم منا جزيل الشكر

فريق الدعم العربي في أف اكس دي دي

قرار ممتاز من الشركة و لكن استوضح معنى غالب الاحوال .......

seragsamy
20-12-2010, 11:52 PM
بالنسبة لى افضل ال 5 علامات العشرية

بالتوفيق دى دى

مدير الموقع
21-12-2010, 12:09 AM
اهلا هيمن باشا
غالب الاحوال تعنى تقديم اسعار افضل و بشكل اسرع و تنفيذ ادق.
سبريدات اقل.
سكالبينج اريح.
و عيش و كل قراقيش.
تحيات ىا غالى

م.محمد عبد القوى
21-12-2010, 12:10 AM
قرار زى الفل
مع انها مش فارقه سينا من سونيا :1 (31):
الحمد لله الاشتراك فى المسابقات بتخليك تاخد على الخمس كسور
بالتوفيق دى دى

ابو امين
21-12-2010, 12:25 AM
شركه fxdd
شركه محترمه اخذت بعين الاعتبار رأي عملائها ...ومع ذلك افضل اربع خانات عشريه (سببب نفسي فقط)

Haiman hanna
21-12-2010, 01:14 AM
اهلا هيمن باشا
غالب الاحوال تعنى تقديم اسعار افضل و بشكل اسرع و تنفيذ ادق.
سبريدات اقل.
سكالبينج اريح.
و عيش و كل قراقيش.
تحيات ىا غالى

تسلم يا كبير :1 (18):

ALNAGAF
21-12-2010, 01:34 AM

أكيد طبعا
يحق له التغيير في اي وقت
لكن أنصحك من الأن بالبدء بالتعود على ال 5 علامات العشريه

ALNAGAF
21-12-2010, 01:41 AM
دعونا نتحدث عن السبريد الحقيقي للسوق و هو كما يأتي من البنوك
السبريد يأتي من البنك من 0.2 و حتى 0.8 في معظم الأوقات (90%) متوسط 0.5 تقريبا لليورو ويصل في لحظات قليله الى 0.1 بب
هذا بخلاف اوقات الأخبار و عدم تواجد السيوله و الأجازات و غيرها
البروكر عنده مصروفات من 1.2 و حتى 1.6 بب حسب السيوله و العموله التي يعطيها للوكيل
في هذه الحاله هناك بعض الاوقات يستطيع البروكر ان يعطيك سبريد في حدود 1.7-1.8 على اليورو
وبخصم من 0.2-0.3 بب عن السعر الأصلي
بالنسبه للتقاطعات من الممكن ان يتم تخفيض السبريد بنسبه كبيره أيضا
لذا أنصح الجميع بمحاوله التعود على ال علامه العشريه الإضافيه
لعل فيها خير و للعلم - لا يوجد الا عدد قليل جدا هم من يتعاملون بدون العلامه العشريه الزائده

ALNAGAF
21-12-2010, 01:44 AM
قرار زى الفل
مع انها مش فارقه سينا من سونيا :1 (31):
الحمد لله الاشتراك فى المسابقات بتخليك تاخد على الخمس كسور
بالتوفيق دى دى

لا ياراجل متقولش كده
متهيألي سونيا برضه أحلى شويه !!

م.محمد عبد القوى
21-12-2010, 01:59 AM
لا ياراجل متقولش كده
متهيألي سونيا برضه أحلى شويه !!

ههههههه هيا احلى كتير بصراحه :1 (77):
صباح الفل ياعمناا

مدير الموقع
21-12-2010, 11:36 AM
أنا شايف ان كده احسن كتير فعلا اللى عايز 4 شغال و اللى عايز 5 شغال
انا عن نفسى حختار الخمسة عشان سبريد اقل.
صباحكم ورد

mohd_atef86
21-12-2010, 11:54 AM
الميزة فقط في فرق السبريد
والفرق صغير مش هيحس بيه غير اللي بيعملوا سكالبنج x مضاعفات
كما ان سبريد دي دي اصلا مش ثابت

مدير الموقع
21-12-2010, 09:23 PM
بص يا دكتور.
السبريد دى نقطة كويسة لينا كمتاجرين
تنفيذ من السعر المتاح و تقليل الريكوت برضه كويس لان لو منفذش من الكسر ده حينفذ من الكسر التالى.
الجابات فى الاخبار حتقل كمان و السبريد مش حيترفع بالقدر مثل النقطة الكاملة.
المنافسة كمان امر صحى بالنسبة لنا.
الاكسبيرتات احلى كلام برضه
ما رأيك ؟
تحياتى يا دكتور.

م.نادر فريد
21-12-2010, 10:52 PM
جميل

أكيد لك هذا الحق طبعا ولكن يجب ان تعرف انه لن يكون نفس السرفر كموفر للاسعار فبذلك تحتاج الشركة لمعرفة كم شخص تقريبيا سيكونوا على هذا السرفر لتنظيم سرفراتهم وتقسيمها بين ال 5 اعداد عشرية والأربعة اعداد عشرية . وفى كل الأحوال طبعا فالشركة سرفراتها قوية وتحتمل ألاف الحسابات ولكنها عملية للأحصاء والتوقع التنظيمى فقط .

قرار ممتاز من الشركة و لكن استوضح معنى غالب الاحوال .......

هايمن باشا ....مراحب ....أى بعض الأحيان سيكون مثل الأربعة ارقام ... وهذة الملحوظة لمن سيظل على اربعة ارقام لأنى أعتقد أنه ممكن يكون سعر البيع 1.33338 على منصة ال5 و 1.3333 على منصة ال 4 اى ان السعر لايخضع للتقريب بالطريقة الحسابية لجبر الكسور وتقريبات الأرقام العشرية . وهنا تنبه الشركة لذلك حتى يعلم من يختار ال 4 أرقام ولا يتوقع انه مثلا فى هذة الحالة يكون سعر البيع 1.3334 كجبر للكسر ... وصلت يا زعيم ؟

الميزة فقط في فرق السبريد
والفرق صغير مش هيحس بيه غير اللي بيعملوا سكالبنج x مضاعفات
كما ان سبريد دي دي اصلا مش ثابت
الفرق صغير اتوقع ان يصل السبريد الى 1.6 الفرق صغير فعلا كصفقة ... ولكن يفرق مع الذين يفتحون صفقات كثيرة ايضا كالفامبير مثلا سيفرق معه 25% زيادة أى سيوفر للمشتركين بدلا من زيادة نقطة كتأمين ستبدو الزيادة وكانها قريبة ن نصف نقطة .... الحقيقة مهندس فتحى ود.أسامة هم من سيوضح هذة النقطة اكثر لانى اقول مثال وليس اكثر .

mohd_atef86
22-12-2010, 12:05 AM
بص يا دكتور.
السبريد دى نقطة كويسة لينا كمتاجرين
تنفيذ من السعر المتاح و تقليل الريكوت برضه كويس لان لو منفذش من الكسر ده حينفذ من الكسر التالى.
الجابات فى الاخبار حتقل كمان و السبريد مش حيترفع بالقدر مثل النقطة الكاملة.
المنافسة كمان امر صحى بالنسبة لنا.
الاكسبيرتات احلى كلام برضه
ما رأيك ؟
تحياتى يا دكتور.
اكيد طبعا تقليل السبريد مفيد لينا
تنفيذ من السعر المتاح هي اللي تهمني شخصيا
طبعا الاكسبرتات ماليش فيها
عموما بعيد عن (الجانب النفسي +التعود) الخمسة احسن من اربعة بكتير جدا
تخيل لما قبل الهدف ب0.1 بيب يعكس و يضرب ستوب نفسيتك حتكون عاملة ازاي؟ اكيد اوحش ب مية مرة لو بيب كامل ومع الوقت حتخاف وتقفل صفقاتك على ربح قليل اقل من الستوب لوس.....هي دي الميزة الوحيدة لل 4 كسر:الجانب النفسي وهو اساس الفوركس
بس انا حاختار الخمسة عشان اطور من ادائي
تحياتي لك يا كبيرنا

مدير الموقع
22-12-2010, 12:10 AM
أكيد لك هذا الحق طبعا ولكن يجب ان تعرف انه لن يكون نفس السرفر كموفر للاسعار فبذلك تحتاج الشركة لمعرفة كم شخص تقريبيا سيكونوا على هذا السرفر لتنظيم سرفراتهم وتقسيمها بين ال 5 اعداد عشرية والأربعة اعداد عشرية . وفى كل الأحوال طبعا فالشركة سرفراتها قوية وتحتمل ألاف الحسابات ولكنها عملية للأحصاء والتوقع التنظيمى فقط .

هايمن باشا ....مراحب ....أى بعض الأحيان سيكون مثل الأربعة ارقام ... وهذة الملحوظة لمن سيظل على اربعة ارقام لأنى أعتقد أنه ممكن يكون سعر البيع 1.33338 على منصة ال5 و 1.3333 على منصة ال 4 اى ان السعر لايخضع للتقريب بالطريقة الحسابية لجبر الكسور وتقريبات الأرقام العشرية . وهنا تنبه الشركة لذلك حتى يعلم من يختار ال 4 أرقام ولا يتوقع انه مثلا فى هذة الحالة يكون سعر البيع 1.3334 كجبر للكسر ... وصلت يا زعيم ؟

الفرق صغير اتوقع ان يصل السبريد الى 1.6 الفرق صغير فعلا كصفقة ... ولكن يفرق مع الذين يفتحون صفقات كثيرة ايضا كالفامبير مثلا سيفرق معه 25% زيادة أى سيوفر للمشتركين بدلا من زيادة نقطة كتأمين ستبدو الزيادة وكانها قريبة ن نصف نقطة .... الحقيقة مهندس فتحى ود.أسامة هم من سيوضح هذة النقطة اكثر لانى اقول مثال وليس اكثر .

لن يتاثر الفامبير لان العمولة للوكلاء لن تقل و هذا يعنى ان التأمين سيظل نفسه و لكن كمان سيكون لدينا فرصا افضل لتحقيق اهداف :)
تحياتى يا نادوور

م.نادر فريد
22-12-2010, 01:12 AM
لن يتاثر الفامبير لان العمولة للوكلاء لن تقل و هذا يعنى ان التأمين سيظل نفسه و لكن كمان سيكون لدينا فرصا افضل لتحقيق اهداف :)
تحياتى يا نادوور

لأ يا برنس ...أنا عارف ان التأمين مش هيتغير ...لكن صاحب الحساب مش هيحس بيه كنقطة كاملة لكن هيحس به ك 0.6 نقطة .. دا فى حالة ان السبرد قل ل 1.6 مثلا لليورو ...مش صح كدا ؟

مدير الموقع
22-12-2010, 01:38 AM
لأ يا برنس ...أنا عارف ان التأمين مش هيتغير ...لكن صاحب الحساب مش هيحس بيه كنقطة كاملة لكن هيحس به ك 0.6 نقطة .. دا فى حالة ان السبرد قل ل 1.6 مثلا لليورو ...مش صح كدا ؟

طيب تمام و ده كويس ولا مش كويس؟؟
يعنى مثلا لو الاكسبيرت فاتح 60 او 70 عقد و عامل لوس مثلا 600 دولار حيقل اللوس ل 500$ مثلا او اقل كمان بالاضافة انه لما الاكسبيرت يقفل و يجيب تارجته حيكون اسهل لان فى عقود اكتر حتتقفل فى النص عشان الكسر العشرى حيساعد فى اغلاق عقود فى منتصف السكة..
تحياتى يا هندسة

ALNAGAF
22-12-2010, 02:12 AM
بالنسبه للفامبير راح تفرق معاه بالتأكيد
0.4 دولار لكل عقد ستاندر
لو الاكسبرت محمل على المنصه 50 أمر - متوسط 0.04 لوط = 2.00 ستاندر = 8 دولار
و مطلوب له لإغلاق العقود ان يحقق 58 دولار
الأن مطلوب ان يحقق 50 دولار فقط يعني المسافه قربت 16%
تفرق كثييييييير

م.نادر فريد
22-12-2010, 02:47 AM
طيب تمام و ده كويس ولا مش كويس؟؟
تحياتى يا هندسة

لأ انت بقى عاوزها بالأرقام علشان تفهمنى .... سعر اليورو 1.3000 وبالخمسة ارقام 1.30000
السبريد لما يكون 2 نقطة للأربعة أرقام و 1.6 مثلا لل 5 أرقام وفية نقطة تأمين أذن بالنسبة للشراء سيفتح العقد وكأنه عند 1.3003 ( بدون التامين سيفتح 1.3002) لل4 أرقام و سيفتح 1.30026 لل 5 أرقام أذن بعد التأمين كانت الزيادة فقط علي كمتاجر 0.00006 وليست 0.00010 .... وبذلك فأنا أوفر 0.00004 بيب فى كل أمر فسيفيد ذلك الفامبير ( او اى شخص يدخل بعقود كثيرة ) ..... واختصارا لسؤالك دة كويس وللا مش كويس ؟ يبقى الأجابة كويس . وأنت عارف أنى هكون 5 أرقام مش 4 ...وملاكى اسكندرية كمان . ههههه
لكن كنت برد على عضو قال الفرق فى السبريد سيكون صغير ومش هتفرق وبوضح انا مش هتفرق لو بدخل عقد واحد وللا أثنين صغيرين كل اسبوع ولكن مع المتاجرة الكثيفة أو الأحجام الكبيرة تفرق كثيرا ... ياريت تكون وصلت . وعموما أستاذ فتحى اعطى مثالا بالأرقام والحساب أيضا.

بالنسبه للفامبير راح تفرق معاه بالتأكيد
0.4 دولار لكل عقد ستاندر
لو الاكسبرت محمل على المنصه 50 أمر - متوسط 0.04 لوط = 2.00 ستاندر = 8 دولار
و مطلوب له لإغلاق العقود ان يحقق 58 دولار
الأن مطلوب ان يحقق 50 دولار فقط يعني المسافه قربت 16%
تفرق كثييييييير
بالظبط .... أو لو كمل ل 58 دولار يكون ربح 16% أكثر وهو ما أقوله لكن متوسط ( 0.04 لوت ) دى هى اللى مش كنت عارف اجيبها ...تكرم يا برنس .

ALNAGAF
22-12-2010, 03:01 AM
لأ انت بقى عاوزها بالأرقام علشان تفهمنى .... سعر اليورو 1.3000 وبالخمسة ارقام 1.30000
السبريد لما يكون 2 نقطة للأربعة أرقام و 1.6 مثلا لل 5 أرقام وفية نقطة تأمين أذن بالنسبة للشراء سيفتح العقد وكأنه عند 1.3003 ( بدون التامين سيفتح 1.3002) لل4 أرقام و سيفتح 1.30026 لل 5 أرقام أذن بعد التأمين كانت الزيادة فقط علي كمتاجر 0.00006 وليست 0.00010 .... وبذلك فأنا أوفر 0.00004 بيب فى كل أمر فسيفيد ذلك الفامبير ( او اى شخص يدخل بعقود كثيرة ) ..... واختصارا لسؤالك دة كويس وللا مش كويس ؟ يبقى الأجابة كويس . وأنت عارف أنى هكون 5 أرقام مش 4 ...وملاكى اسكندرية كمان . ههههه
لكن كنت برد على عضو قال الفرق فى السبريد سيكون صغير ومش هتفرق وبوضح انا مش هتفرق لو بدخل عقد واحد وللا أثنين صغيرين كل اسبوع ولكن مع المتاجرة الكثيفة أو الأحجام الكبيرة تفرق كثيرا ... ياريت تكون وصلت . وعموما أستاذ فتحى اعطى مثالا بالأرقام والحساب أيضا.

بالظبط .... أو لو كمل ل 58 دولار يكون ربح 16% أكثر وهو ما أقوله لكن متوسط ( 0.04 لوت ) دى هى اللى مش كنت عارف اجيبها ...تكرم يا برنس .

هو في العاده بيفتح 0.03 و المضاعفه 0.09
لكن في المتوسط كل 5 عقود بيتفتح لهم مضاعفه واحده (5+1 = 6 عمليات)
لأن العقد اللي بيجيب الهدف - مش بيروح للمضاعفه
0.03 * 5 + 0.09 * 1 = 0.24
نقسمهم عل 6 عمليات
المتوسط 0.04
كده وصلت
و بلاش تتريق على نوارج في موضوع الرياضيات !!!!!:1 (82):

م.نادر فريد
22-12-2010, 04:52 AM
هو في العاده بيفتح 0.03 و المضاعفه 0.09
لكن في المتوسط كل 5 عقود بيتفتح لهم مضاعفه واحده (5+1 = 6 عمليات)
لأن العقد اللي بيجيب الهدف - مش بيروح للمضاعفه
0.03 * 5 + 0.09 * 1 = 0.24
نقسمهم عل 6 عمليات
المتوسط 0.04
كده وصلت
و بلاش تتريق على نوارج في موضوع الرياضيات !!!!!:1 (82):

مش بقول لك برنس .... متكبرهاش بقى فى دماغ الراجل :)