المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعبان مش عارف ماذا اعمل احد يساعدني

الضمير
26-08-2010, 11:08 PM
انا جديد على الفوركس كنت اشتغل على الديمو وكانت الامور ماشية او بالاصح شغل الديمو مايهم لأنك تشتغل هوا
قلت اشتغل حقيقي اول مادخلت حقيقي خسرت 10% من راس المال وبعدين بفضل توصيات شباب المنتدى الكريم عوضة الخسارة
ومكسب 10% بالمية والحين خلال اليومين خسرة ثلث راس المال المشكلة مو في الخسارة المشكلة نفسيتي تعبانة احس نفيسي من مسددوه
واحب انام علشان انسى مو عارف شنو اسوي اترك الشغلة صراحة معنوياتي تعبانه احد يريحني ويقول ماذا اعمل

سلطان
26-08-2010, 11:13 PM
عزيزي
في البـــدايه
يجب ان تحسب للخساره قبل الربح
ثانيا
ادخل بعقود صغييره جدا حتى تتقن في الحقيقي
فمثلا لاسمح الله حصل خساره راح تكون محدوده
مثلا ادخل بسنت واحد وجرب

ومعوض ان شاء الله

مافيش مشاكل
حتى لو طولت بالتعويض بأذن الله راح تعوض
لكن لاتدع لليأس مكان عندك
توكل على الله وتعلم كووويس
وانصحك تطلب اكسبرت عيون النسر وبأذن الله خلال اشهر
راح يعوض خسارتك

تحياتي لك:)

emad1171
26-08-2010, 11:14 PM
اخي الكريم
ان شاء الله ربنا يعوض عليك الخسارة
ما دام انك جديد في الفوركس كان نبغي ان تتريث في فتح حساب حقيقي
اخي الفوركس اصعب بكثير من ما يعتقد اغلبية المتداولين ولهذا الخاسرين في هذا المجال اكثر بكثير من الرابحين
ان شاء الله الاخوة لن يقصرو في اعطاء النصائح ولكن اول نصيحة هي ان تتوقف الان عن العمل على الحقيقي حتى تضع خطة عمل واذا امكن بمساعدة من الاخوة المحترفين
وفي حال لم تجد مساعدة تبدا بالتعلم من جديد واياك ان تقول بانك ستنتتقم من السوق لانك في الاغلب ستخسر ما تبقى من الحساب
لو انا مكانك اما ان اسحب ما تبقى الان واذا بتحب تقولنا كم المبلغ المتبقي ممكن ننصحك ببعض الطرق للعمل بهدو حتى تعوض ما خسرت ولكن لن يكون التعويض بالسرعة التي خسرت بها
اتمنى لك التوفيق ان شاء الله

بدون اسم
26-08-2010, 11:23 PM
اخي الفاضل : الفوركس بحاجة الى امور كثيرة انا اشبه الفوركس بالحياة الصابر المتأمل المتعلم ينال ولا تاتي الفلوس من الهوء

خذ وقتك في التعليم والمنتدى التعليمي امامك وبعد ان تتقن ما تعلمته اقل حاجة6 شهور ادخل على الحقيقي ولا تدخل باكثر من واحد في المئة الى ان تشعر بالثقة عن طريق الارباح المتراكمة

abdellatif
26-08-2010, 11:30 PM
أخي الكريم
بصلاة خاشعة و قراءة القران او الاستماع اليه..سيدهب عنك كل الهم و الاحباط و سيعطيك القوة للثقة في النفس..
لا تقلق على ماخسرته بل اعتبره ثمن الدرس الدي تعلمته وقل مع نفسك هل لدي خطة عمل..استراتيجية دات هدف وو قف و دخول واضحة..هده الاستراتيجية عملت لها باك تست و رأيتها جيدة فالتزم بها لن تخسر..كلنا نخسر بسبب امور نغفلها و اخرى بسبب تقة عمياء في انفسنا..لدلك الالتزام باستراتيجية فهو ضروري جدا لاستمرار في هدا السوق وهدا عن تجربة كلفتني خسارة مال حقيقي لاعرف قيمتها طبعا..لدينا حساب ديمو لنجرب عليه و نطور ادوات المتاجرة دائما و نستمر في البحث و التعلم و اعدك ان شاء الله ان امورك ستكون بالف خير وخسائرك ستعوضها بالملايين بفضل الله عزوجل..

santiagoo
26-08-2010, 11:54 PM
انا جديد على الفوركس كنت اشتغل على الديمو وكانت الامور ماشية او بالاصح شغل الديمو مايهم لأنك تشتغل هوا

قلت اشتغل حقيقي اول مادخلت حقيقي خسرت 10% من راس المال وبعدين بفضل توصيات شباب المنتدى الكريم عوضة الخسارة
ومكسب 10% بالمية والحين خلال اليومين خسرة ثلث راس المال المشكلة مو في الخسارة المشكلة نفسيتي تعبانة احس نفيسي من مسددوه
واحب انام علشان انسى مو عارف شنو اسوي اترك الشغلة صراحة معنوياتي تعبانه احد يريحني ويقول ماذا اعمل

يجب أن يكون لديك رأس مال مخاطر كافي, الخسارة التي منه ( أو أجزاء منه ) لن تدمر روحك المعنويّة تمامًا
انا خسرت ثلاث حسابات قبل ذلك بس كله براس مال مخاطر يعنى لو خسرته مش هزعل
لانى لا يمكن انى اتاجر براس مال اساسى
و بعدين خالى عقلك دايما فى السوق و ابعد عن المكاسب و الخسائر لان لو حطيت عقلك معاهم هتخسر اكيد لان عقللك هيتوه مع المكاسب و الخسائر

شريـر
26-08-2010, 11:59 PM
اديها بايسن .. كلك حركات

وتذكر دائماً : حشش وارتاح يأتيك النجاااح

وعلى نياتكم ترزقون ،،

hossambebo
27-08-2010, 12:03 AM
مافيش حد بدا فى الفوركس غير وخسر فى الاول بس بالصبر والعلم نبدا من جديد .....تخيل نفسك فتحت محل وخسرت فى بيعى او اتنين هتقفل المحل ولا هتدور على الخسارة جاية منين وتحاول تتجنبها .....واحدة واحدة وباقل القليل ممكن تجرب لحد ما ترجع لك الثقة فى نفسك اولا ....والخسارة معوضة ان شاء اللة بس بعيد عن الطمع والاحلام انك ممكن ترجع اللى خسرتة فى يوم وكدا وكان اللة فى العون

santiagoo
27-08-2010, 12:04 AM
تذكر قول هيلين كلير :

( الحياة إما ان تكون مغامرة جريئة محسوبة و إما لا يكون لها مغزى على الإطلاق )

paris1
27-08-2010, 12:24 AM
اديها بايسن .. كلك حركات

وتذكر دائماً : حشش وارتاح يأتيك النجاااح

وعلى نياتكم ترزقون ،،

:1 (82): خليتني اضحك يا شرير مع انو مليش نفس بذمتك دا حل ينفع لى الخسارة :1 (83):

على العموم اخى الكريم يجب عليك التعلم تم التعلم لفترة مش اقل من 6 اشهر وبعدها ممكن تفتح حساب حقيقى اما ما فهمته من كلامك انك مبتداء و تعتمد على التوصيات الاخرين ودا حل مؤقت وغير دائم لك فى حالة كنت عاوز تكمل فى هدا المجال يجب عليك التعلم تم التعلم لكى تعتمد على نفسك اولا وتجعل التوصيات دى كمساعد لتائكيد تحليلك الخاص او تشغل الحساب الخاص بك مع الدكتور اسامة فى سكريبت عيون النسر اضمن لغاية ما تتمكن من السوق جيدا

seragsamy
27-08-2010, 01:00 AM
أولا قل الحمد لله على كل حال

وقدر الله وما شاء قد فعل

وأعتقد ان أجمل شيىء لك الآن من وجهة نظى هو أن تأخذ رست كام يوم من الفوركس

ومن ثم ترجع مرة اخرى

ولكن لكى تتعلم مرة ثانية

وثالثة

ورابعة

وخامسة أيضا

اقرا عن الفوركس ما قد قراته بتركيز أكبر

ادخل القسم التعليمى فى المنتدى وابدأ بتحمل فيديوهات الدكتور أسامة والباشمهندس نادر التعليمية وشاهدها بتمعن وتركيز شديدين

وصدقنى والله ستستفيد منها استفادة رهيبة

ولا تقف عند هذا الحد

بل أكمل

ادرس التحليل الموجى

الشموع اليابانية بتمعن وتركيز شديدين

جرب ما قد طبقته على حسابات تجريبية شهر واثنان وثلاثة وسنة حتى لو اقتضى الأمر

أنت تحتاج فى الجامعة مدة أربع سنوات على الاقل لكى تتقن شيىء ما وليكن المحاسبة او الأداب أو التاريخ

ثم تتخرج وأنت مازلت لا تعرف الكثير

وتبدأ فى التدرب من اجل مهنتك القادمة

فلماذا تستكثر اعطاء المزيد من الوقت ولن أقول لك 4 سنوات بل بضع شهور قليلة فى الدراسة المتأنية

وتفهمها وتقراها لنفسك وليس من اجل اى احد آخر

عزيزى وصديقى

عليك بالصبر ثم والصبر ثم الدراسة والدراسة والدراسة والدرسة أيضا

وبإذن الله ستصل لأرباح

واعلم ان الفوركس بحر واسع

وأعلم ان الجميع تقريبا قد خسر فى بدايته

ولكن لا نريدك ان تكمل الخسارة

بل خذ وقتك فى الدراسة مرة أخرى

وأرجع بقوة

وإن أحسست بانك مازلت تجهل شيىء ما

ارجع مرة ثانية وثالثة للتعلم

وطالما انت فى الفوركس ستحتاج لتعلم أشياء جديدة دوما

ودوما ... ودوما ....

طوال عمرك

أتمنى لك التوفيق

skooter8
27-08-2010, 01:22 AM
كلنا كنا نخسر ب الاول اخي عن نفسي خسرت الكثير و الكثير و تصفر حسابي مرات و مرات لاكن كنت مصمم و وقتي كله مخصص للفوريكس

اذا كانت لك الارادة و الموهبة و حب الميدات ستصل
نصيحة فقط
حاول ان تتعلم باقل التكاليف يعني مثلا لو فتحت حساب حقيقي 200 دولار حاول ان تجافض عليها اكثر وقت ممكن لانه في النهاية ستخسرها اكيد ما عدا لو حدتث معجزة
لاكن مع الوقت ستفك الغاز و تفهم بالممارسة و قد فطنتك قد سرعة تطورك
بعدها ان شاء الله ستودع الخستئر اذا كنت من المحضوضين و يسر الله لك الطريق و ستودع جماعة القطيع وتدخل عالم النخبة

لا تامل بالمليون حدد لنفسك دخل قار متناسب مع الحساب
اذا حصل و دبلت الحساب لا تامل بالمزيد قم مباشرة بسحب الربح حينها ستشتغل فقط بالارباح و لا يتمرجن حسابك ستجد المال الذي تودع به مرة اخرى
اتمنى لك كل التوفيق في هذا العالم العجيب الغريب الخطير الراقي جدا جدا

Debo
27-08-2010, 01:32 AM
بص ياأخى
انا فاهم حالك
وعارف ان الخسارة مش هى اللى مضيقاك
القهر هو السبب
انا مبتدئ مثلك فى الفوركس وبقالى يجى شهر فى الموضوع ده
وكل همى انى اتعلم
وصدقنى حتى الخبرة واللى عندهم كل الأدوات بيجلهم الأحباط والخسارة وكل حاجة بس مع الخبرة طبعا
انا فى بدايتى خالص قريت موضوع لواحد كاتب انه هيعتزل الفوركس
بسبب ان كل مايدخل الصفقة كأن السعر بيراقبه يروح يضرب الأستوب ويرجع يحقق الهدف
انا بتعلم على الديمو وكنت هفتح حساب اول شهر رمضان
بس الحمدلله انى مافتحتوش ههههه لأنى عرفت النتيجة كانت هتبقى ايه
صفر كبير
المهم اخى مش انت لوحدك اللى كده ده فى كتير زينا
ويمكن ده يخفف شويه عليك الضغط
روح الجماعه حلوة اووووى
وبتخفف على الواحد وبتساعد على التقدم
انا اللى بعمل اليومين دول بجانب التعلم على الديمو
بشوف شركة بتدى بونص اسجل فيها لسبب واحد
بشوف ياترى البونص ده هعرف انميه واتاجر بيه
ولا هطيره على طول
والحمدلله كل بونص بطيره ههههه فى يومها
بس الحمدلله حاسس انى بتقدم
بس صدقنى لقيت اهم حاجة فى الفوركس هى الألتزام بأدارة رأس المال ده اللى هيخليك دايما فى السوق
وهون عليك
وصدقنى انا متعطش انى افتح حساب حقيقى فى شركة محترمة زى اف اكس دى بس صابر لحد مالاقى نفسى اهل للموضوع ده
وبحاول احارب نفسى والتزم بأدارة رأس المال
عارف انى طولت بس اهو ادينا بندردش

المسلم أمره لله
27-08-2010, 02:01 AM
يا باشا ربنا يعوض عليك
المهم سلامتك
ان أخذت الأمور بهذا الشكل و عند كل صفقة خسرانة تتكدر و تغضب فاعلم أنك ستسير في طريق الخسارة
اجعل خسارتك كبوة تقويك لدخول هذا السوق كلك عزيمة و قوة في التعلم و استرجاع خسائرك
و استعن بالله فهو الرزاق
الخسارة لا تعني النهاية و انما تفتح عينيك على المزيد من التعلم فتوكل على الله فهو حسبك
بالتوفيق و السداد

faissal
27-08-2010, 02:15 AM
أخي نصيحة في هد الشهر الفضيل : لا تستسلم يجب أن يكون لديك طموح ولا تتنازل عنه بسهولة فكل أغنياء العالم افلسوا عدة مرات لاكنهم اكملوا حتى نجحوا

lionofegypt2020
27-08-2010, 02:37 AM
اقرأ قران وابعد عن السوق وارتاح شوية

معاذ عودات
27-08-2010, 03:29 AM
السلام عليكم
اولا : عوضك الله ما خسرت وزياده عليه ان شاءالله
ثانيا : يجب التأني في اخذ الصفقه ولو كنت خبير في هذا السوق
وليس كل ما تراى .. هو الصواب

انظر الى توصياتنا وتحليلنا وقارن .. ثم توكل على الله

والخساره .. هي مربح لك لانك ستتعلم منها دروس كثيره
وهي التي ستضعك على الطريق السليم