المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : توصيات اليورو دولار

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18

majdi
14-10-2011, 06:33 PM
بارك الله فيكم

Sadeq Haji
14-10-2011, 08:19 PM
نوقف شغل اليوم إلى يوم الإثنين ؟

تراني خسرت كثير

من جى الدعم لمنطقة اليورو و اليونان

والوضع مو مستقر

وش تنصحوني على زوج ثاني غير اليورو دولار يعوضني خسارتي

لأني خسرت فوق 2000 دولار في شهر

هذا بعد مقلل المخاطرة وأفتح صفقاتي دايم بـ 2000 دولار إلى 2500 دولار على رافعة 1:400

مع العلم إني مبتدأ

أرجو إفادتي بأفضل زوج يعوضني خسارتي غير اليورو دولار

وياريت يكون زوج يقبل مبالغ زهيدة في إفتتاح الصفقات كاليورو دولار

تحياتي

pacino
14-10-2011, 08:30 PM
استاذی انشالله تعوضها اسبوع القادم . انا بعد خسرت کتیر هل اسبوع الله کریم موفق انشالله...

mohamedibrahim1
14-10-2011, 10:41 PM
استاد احمد ممكن استئذن حضرتك فى سؤال هام فى ادارة راس المال ازاى عند دخول الصفقة فى حساب المينى 10000$ ورافعة 1:100 ومبلغ الايداع كان 1000$ احدد دخولى بنسبة 5% من راس المال ازاى

ahmed salah
14-10-2011, 11:06 PM
نوقف شغل اليوم إلى يوم الإثنين ؟

تراني خسرت كثير

من جى الدعم لمنطقة اليورو و اليونان

والوضع مو مستقر

وش تنصحوني على زوج ثاني غير اليورو دولار يعوضني خسارتي

لأني خسرت فوق 2000 دولار في شهر

هذا بعد مقلل المخاطرة وأفتح صفقاتي دايم بـ 2000 دولار إلى 2500 دولار على رافعة 1:400

مع العلم إني مبتدأ

أرجو إفادتي بأفضل زوج يعوضني خسارتي غير اليورو دولار

وياريت يكون زوج يقبل مبالغ زهيدة في إفتتاح الصفقات كاليورو دولار

تحياتي

Sadeqاهلا
اليورو دولار من اسهل الازواج وتحترم الترندات والدعوم والمقاومات بالاتزام بخلاف الاسبريد القليل الخ افضل التركيز فية وتحاول اصطيادة
افضل الازواج لى اليورو و الذهب
تحياتى وان شاء الله تتعوض الاسبوع القادم بشرط الالتزام الصارم ادارة راس المال

00808060
15-10-2011, 01:38 PM
القاعدة الأساسية هي :

العملة الامريكية الدولار ترتبط بعلاقة عكسية مع الاسهم الامريكية

اليورو يسير في علاقة طردية مع الاسهم الاوربية

بمعني عند ظهور بيانات إيجابية للأقتصاد الامريكي تنتعش حركة الاسواق الامريكية و يزداد الطلب علي الاسهم و ترتفع العملات الرئيسية مقابل الدولار و يقل الطلب علي الدولار و الين

و العكس في حالة حدوث كوارث أو يظهر الاقتصاد الامريكي بيانات سلبية تنخفض الاسهم الامريكية و يقل الطلب علي العملات الرئيسية كاليورو و الباوند و الذهب و يتجة المستثمرون للدولار و الين كملاذ آمن

بمعني أكثر وضوح التجار يعتبرون الدولار هو عملة الملاذ الامن و طالما الاسواق الامريكية و الاوربية منتعشة يزداد الطلب علي الاصول مرتفعة العائد كاليورو و الباوند و الذهب و يقل الطلب علي الدولار و العكس

شكراً لك أخي أحمد على هذه التوضيحات وأسأل الله العلي العظيم أن يجعلها في ميزان حسناتك الى يوم الدين.......... وتقبل مر

سؤال أخي أحمد عن شهية المخاطرة والبيانات الأمريكية :-

-أولا هل اليورو/دولار والباوند/دولار من العملات المرتفعة العائد...................... الذي أعلمه أن العملات المرتفعة العائد هي الاسترالي والنيوزيلندي بسبب ارتفاع الفائدة ولذلم معظم تجار الكاري تريد يتاجرون على ازواج الاسترالي والنيوزلندي مع الين الياباني (الكروسات).. ارجو منك أخي أحمد التوضيح والتصحيح هنا).
ثانياً: أرفق اليك بالجدول التالي الذي يبين حالة البيانات الاقتصادية الامريكية .............. خلاصة الجدول يقول أنه في حالة البيانات الاقتصادية الامريكية الجيدة تنخفض العملات ذات العائد المنخفض واقتبس هنا من كلامك
(( بمعني عند ظهور بيانات إيجابية للأقتصاد الامريكي تنتعش حركة الاسواق الامريكية و يزداد الطلب علي الاسهم و ترتفع العملات الرئيسية مقابل الدولار و يقل الطلب علي الدولار و الين ))..
وفي حالة البيانات الاقتصادية الامريكية السيئة ترتفع العملات ذات العائد المنخفض وأقتبس هنا من كلامك أخي أحمد ((أو يظهر الاقتصاد الامريكي بيانات سلبية تنخفض الاسهم الامريكية و يقل الطلب علي العملات الرئيسية كاليورو و الباوند و الذهب و يتجة المستثمرون للدولار و الين كملاذ آمن))................... ارجو التصحيح والتوضيح هنا أخي أحمد لانه حدث لبس في الموضوع.

وارجو منك التوسع في التفصيل في موضوع شهية المخاطرة وربطه مع الاحداث الاقتصادية وشكرا

00808060
15-10-2011, 01:40 PM
في انتظار تحليل المبدع أحمد الرويني ونظرته لليورو/دولار والباوند/ دولار للأسبوع المقبل ان شاء الله تعالى

mbh4u
15-10-2011, 04:00 PM
في انتظارك يا استاذ احمد الرويني وتحليلاتك المميزة يوم الاثنين انشالله

أحمد الرويني
15-10-2011, 06:06 PM
شكراً لك أخي أحمد على هذه التوضيحات وأسأل الله العلي العظيم أن يجعلها في ميزان حسناتك الى يوم الدين.......... وتقبل مر

سؤال أخي أحمد عن شهية المخاطرة والبيانات الأمريكية :-

-أولا هل اليورو/دولار والباوند/دولار من العملات المرتفعة العائد...................... الذي أعلمه أن العملات المرتفعة العائد هي الاسترالي والنيوزيلندي بسبب ارتفاع الفائدة ولذلم معظم تجار الكاري تريد يتاجرون على ازواج الاسترالي والنيوزلندي مع الين الياباني (الكروسات).. ارجو منك أخي أحمد التوضيح والتصحيح هنا).
ثانياً: أرفق اليك بالجدول التالي الذي يبين حالة البيانات الاقتصادية الامريكية .............. خلاصة الجدول يقول أنه في حالة البيانات الاقتصادية الامريكية الجيدة تنخفض العملات ذات العائد المنخفض واقتبس هنا من كلامك
(( بمعني عند ظهور بيانات إيجابية للأقتصاد الامريكي تنتعش حركة الاسواق الامريكية و يزداد الطلب علي الاسهم و ترتفع العملات الرئيسية مقابل الدولار و يقل الطلب علي الدولار و الين ))..
وفي حالة البيانات الاقتصادية الامريكية السيئة ترتفع العملات ذات العائد المنخفض وأقتبس هنا من كلامك أخي أحمد ((أو يظهر الاقتصاد الامريكي بيانات سلبية تنخفض الاسهم الامريكية و يقل الطلب علي العملات الرئيسية كاليورو و الباوند و الذهب و يتجة المستثمرون للدولار و الين كملاذ آمن))................... ارجو التصحيح والتوضيح هنا أخي أحمد لانه حدث لبس في الموضوع.

وارجو منك التوسع في التفصيل في موضوع شهية المخاطرة وربطه مع الاحداث الاقتصادية وشكرا

أهلا بك يا فراس و أشكرك علي هذه المشاركة الرائعة

أولا بالنسبة للجزء الاول من سؤالك : سؤال أخي أحمد عن شهية المخاطرة والبيانات الأمريكية :-

*** نعم اليورو و الباوند من العملات مرتفعة العائد مثل الاسترالي و النيوزلاندي و الكندي لأن سنداتهم و أصولهم المالية ليها عائد مرتفع و بالتالي يقبل المستثمرين عليها عندما يصدر بيانات قوية تشجع علي الاستثمار خصوصاً لو كانت هذه البيانات من أمريكا و العكس صحيح .

بالنسبة لإنخفاض شهية المخاطرة فهي عكس ارتفاع شهية المخاطرة

وقت المشاكل والبيانات السلبية و التشائم في الاسواق

نلاحظ أنخفاض في الاسهم و بالتالي يرتفع الدولار و الين و الفرنك كعملات ملاذ آمن و ينخفض اليورو و الباوند و الاسترالي و النيوزلاندي و الكندي كما موضح في الجدول الي حضرتك أشرت إلية

مثال من السوق : يوم الجمعة 7/10/2011

http://www13.0zz0.com/2011/10/15/14/152377408.gif (http://www.0zz0.com)

أرجوا أن أكون وضحت الفكره دون حدوث أي لبس و بشكل صحيح و أرجوا منك التعليق لو في أي حاجة غامضة

بالتوفيق يا غالي :)

00808060
15-10-2011, 06:32 PM

أولا بالنسبة للجزء الاول من سؤالك : سؤال أخي أحمد عن شهية المخاطرة والبيانات الأمريكية :-

*** نعم اليورو و الباوند من العملات مرتفعة العائد مثل الاسترالي و النيوزلاندي و الكندي لأن سنداتهم و أصولهم المالية ليها عائد مرتفع و بالتالي يقبل المستثمرين عليها عندما يصدر بيانات قوية تشجع علي الاستثمار خصوصاً لو كانت هذه البيانات من أمريكا و العكس صحيح .

نلاحظ أنخفاض في الاسهم و بالتالي يرتفع الدولار و الين و الفرنك كعملات ملاذ آمن و ينخفض اليورو و الباوند و الاسترالي و النيوزلاندي و الكندي كما موضح في الجدول الي حضرتك أشرت إلية

أرجوا أن أكون وضحت الفكره دون حدوث أي لبس و بشكل صحيح و أرجوا منك التعليق لو في أي حاجة غامضة

شكرا لك اخي على الرد..... انا مهتم جداً بهذه الجزئية من التحليل الاساسي ...... كخلاصة يمكن استنتاجها بخصوص البيانات الامريكية.. البيانات الاقتصادية القوية لامريكيا ترفع اليورو والاسترليني وتخفض الذهب .......
البيانات الاقتصادية الامريكية الضعيفة........ تخفض اليورو والاسترليني (اي ترفع الدولار والين) والذهب .......... أي ان العلاقة بين البيانات الاقتصادية الامريكية وقوة الدولار عكسية...
ومعلش سؤال اضافي اذا ما هي العملات ذات العائد المنخفض؟
هل هذه الخلاصة صحيحة ام لا.... واذا كانت خطأ ما هو الصواب .................. وشكراً لسعة صدرك اخي لهذه الاسئلة لانني لاحظت الكثرين من الاشخاص وحتى بعض المواقع تخطئ في قراءة البيانات الاقتصادية الامريكية. وتقبل مروري

أحمد الرويني
16-10-2011, 01:07 AM

شكرا لك اخي على الرد..... انا مهتم جداً بهذه الجزئية من التحليل الاساسي ...... كخلاصة يمكن استنتاجها بخصوص البيانات الامريكية.. البيانات الاقتصادية القوية لامريكيا ترفع اليورو والاسترليني وتخفض الذهب .......
البيانات الاقتصادية الامريكية الضعيفة........ تخفض اليورو والاسترليني (اي ترفع الدولار والين) والذهب .......... أي ان العلاقة بين البيانات الاقتصادية الامريكية وقوة الدولار عكسية...
ومعلش سؤال اضافي اذا ما هي العملات ذات العائد المنخفض؟
هل هذه الخلاصة صحيحة ام لا.... واذا كانت خطأ ما هو الصواب .................. وشكراً لسعة صدرك اخي لهذه الاسئلة لانني لاحظت الكثرين من الاشخاص وحتى بعض المواقع تخطئ في قراءة البيانات الاقتصادية الامريكية. وتقبل مروري

بالظبط أخي فراس أستنتاجك صحيح و لكن أستثني الذهب و السلع من هذه القاعدة و الذهب بوجة خاص

للتوضيح : الذهب يعتبر أستثمار و ملاذ آمن

الذهب بشكل عام بينخفض مع ارتفاع الشهية لانه معدن ملاذ امن واستثمار

بمعني أن المستثمر في وقت الازمات و المشاكل العالمية و إنخفاض الشهية يتجة إلي الذهب كملاذ آمن و أيضاً العكس في حالة وجود أخبار جيدة يتجة المستثمر إلي شراء الاسهم و الاصول ذات العائد المرتفع مقابل الذهب ( هذا هو أستنتاجك )

و أيضاً لابد من معرفة شئ أخر مهم هو أن الاسترالي و النيوزلاندي و الذهب مرتبطان ببعض أرتباط وثيق يعني أرتفاع الذهب هو أرتفاع للأسترالي و النيوزلاندي و هما مرتبطان بأقتصاد الصين أرتباط وثيق جداً

فعلية عند وجود أي أخبار سيئة من الصين مثل إنكماش في مؤشر الصناعة و هو من الاخبار الصينية المهمة نجد أنخفاض للذهب و الأسترالي و النيوزلاندي .

و علية أخي فراس فإن الذهب سيكون من عملات ذات العائد المرتفع و يزيد مع أرتفاع شهية المخاطره مع العملات اليورو و الاسترالي و النيوزلاندي طالما أن أقتصاد الصين بخير لان الذهب و الاسترالي مرتبطين بالاقتصاد الصيني

بعمني أخر لتجنب حدوث أي لبس في الموضوع عليك بربط الذهب و الاسترالي بالاقتصاد الصيني

اذا ما هي العملات ذات العائد المنخفض؟

العملات ذات العائد المنخفض مثل الدولار و الين و الفرنك و هم عملات ملاذ آمن .

00808060
16-10-2011, 10:32 AM
بالظبط أخي فراس أستنتاجك صحيح و لكن أستثني الذهب و السلع من هذه القاعدة و الذهب بوجة خاص

للتوضيح : الذهب يعتبر أستثمار و ملاذ آمن

الذهب بشكل عام بينخفض مع ارتفاع الشهية لانه معدن ملاذ امن واستثمار

بمعني أن المستثمر في وقت الازمات و المشاكل العالمية و إنخفاض الشهية يتجة إلي الذهب كملاذ آمن و أيضاً العكس في حالة وجود أخبار جيدة يتجة المستثمر إلي شراء الاسهم و الاصول ذات العائد المرتفع مقابل الذهب ( هذا هو أستنتاجك )

و أيضاً لابد من معرفة شئ أخر مهم هو أن الاسترالي و النيوزلاندي و الذهب مرتبطان ببعض أرتباط وثيق يعني أرتفاع الذهب هو أرتفاع للأسترالي و النيوزلاندي و هما مرتبطان بأقتصاد الصين أرتباط وثيق جداً

فعلية عند وجود أي أخبار سيئة من الصين مثل إنكماش في مؤشر الصناعة و هو من الاخبار الصينية المهمة نجد أنخفاض للذهب و الأسترالي و النيوزلاندي .

و علية أخي فراس فإن الذهب سيكون من عملات ذات العائد المرتفع و يزيد مع أرتفاع شهية المخاطره مع العملات اليورو و الاسترالي و النيوزلاندي طالما أن أقتصاد الصين بخير لان الذهب و الاسترالي مرتبطين بالاقتصاد الصيني

بعمني أخر لتجنب حدوث أي لبس في الموضوع عليك بربط الذهب و الاسترالي بالاقتصاد الصيني

اذا ما هي العملات ذات العائد المنخفض؟

العملات ذات العائد المنخفض مثل الدولار و الين و الفرنك و هم عملات ملاذ آمن .

أحلى لايك.............................. وشكراً أخي على التوضيح.... وجعله الله في ميزان حسناتك.
وإن شاء الله لنا عودة مع نفس الموضوع ولكن سنتوسع قليلاً في نفس الموضوع أخبار الدولار. وارجو أن يتسع صدرك. اراك اخي ان شاء الله أخي في المساء لنكمل لاني يجب ان اتوجه للعمل الآن.

أحمد الرويني
16-10-2011, 10:56 AM
التحليل الاسبوعي لزوج اليورو دولار في الفتره من 16/10 حتي 21/10

علي فريم الاسبوعي : نجد أن الزوج أرتكز علي ترند صاعد عند مستوي 1.3370 ليغلق تداولات الاسبوع بملامستة للترند الهابط الاسبوعي عند مستوي 1.3890

*** إذن أصبح لدينا مستوي 1.3890 من المستويات المهم للزوج خلال هذا الاسبوع

فعلي فريم الديلي نجد الزوج أستطاع من تكوين عدة شموع صاعدة ليؤكد لنا أستمراره في الاتجاه الصاعد

ولكن لابد لنا من إغلاق 4 ساعات أعلي هذا المستوي ليتأكد لنا أستمرار الزوج في الاتجاه الصاعد

في حالة إغلاقة أربع ساعات أعلي هذا المستوي القوي سيكون هنناك دافع للأستمرار في الاتجاه ليستهدف الزوج مستوي 1.3950 بشكل مبدئ حيث موفينج 55 اليومي

و هو أيضاً من مستويات المقاومة المهمة هذا الاسبوع فأستقرار الزوج أعلي منة يوم سيتأكد لنا الأتجاه الصاعد للزوج مره أخري مستهدف مستوي فيبو 61 عند مستوي 1.4000 ثم مستوي موفينج 200 اليومي عند مستوي 1.4070

علي فريم الاربع ساعات

نلاحظ أرتداد الزوج بقوة بعد ملامسة مستوي المقاومة الذي أشرنا إلية عند 1.3890 ثم محاولتة مره أخري لمسلامستة لذلك كما أشرت يجب عليانا أنتظار إغلاق أربع ساعات ليتأكد لنا الاتجاه الصاعد للزوج و أيضاً إلاغلاقات الزوج علي فريم الاربع ساعات نلاحظ أنها جميعاً أعلي مستويات الموفينج 55 و 100 و 200 و أعلي فيبو 50 مما يعطي تفائل تجاه الصعود و لكن كما أشرت لابد لنا من إغلاق أعلي مستوي 1.3890

و أيضاً علي فريم الاربع ساعات نلاحظ تداول الزوج داخل مثلث حدة العلوي كما أشرنا عند مستوي 1.3890 و حدة السفلي يمثل الترند الصاعد مع موفينج 200 الاربع ساعات عند مستوي 1.3720

أتجاه الزوج صاعد بشرط إغلاق أعلي مستوي 1.3890 أربع ساعات ليستتهدف مستويات المقاومة عند مستوي 1.3950 و مستوي 1.4000 و مستوي 1.4070

و لكن في حالة أرتدادة من مستوي 1.3890 إلي أسفل و إغلاقة أسفل مستوي الدعم 1.3720 أربع ساعات ينقلب الاتجاه إلي هابط ليستهدف مستوي 1.3700 و مستوي 1.3680 نقطاتنا السابقة و القوية و أي إغلاق أسفل منها سيكون الزوج إلي الهاوية حيث مستوي 1.3610 و مستوي 1.3580 مره أخري

http://www6.0zz0.com/2011/10/16/07/277299432.gif (http://www.0zz0.com)

http://www6.0zz0.com/2011/10/16/07/151063822.gif (http://www.0zz0.com)

http://www6.0zz0.com/2011/10/16/07/271621035.gif (http://www.0zz0.com)

بالتوفيق يا شباب و أسبوع موفق عليكم جميعاً

mbh4u
16-10-2011, 11:07 AM
احلى تحليل ياميدو

Sadeq Haji
16-10-2011, 11:07 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صباح الخير عليكم جميعا

وش توقعاتك إستاذ ميدو بخصوص اليورو دولار لبكرا ؟

ahmed salah
16-10-2011, 02:15 PM
السلام عليكم جميعا فرد فرد زنجا زنجا
ميدو عندى سؤال لو فى اخبار على العملة الاتية الباوند او الاسترالى او الكندى او الايطالى ولا يوجد اخبار على اليورو هل اليورو يتاثر بنتائج هذة الاخبار بصرف النظر على ايجابيتها او سلبيتها
ام اليورو يتاثر فقط على اخبارة واخبار الدولار فقط

2 افترضنا انة يوجد خبر على الولار ونتيجتة سلبية كما شرحت حضرتك مشكور بالتلى الاسهم الامريكية تنخفض بالتالى الدولار يرتفع مع الذهب وبالتالى العملات الاساسية مقابل الدولار تنخفض مثل اليورو_ هل ممكن رغم ذالك اليورو يرتفع ويمشى عكس هذا الخبر ؟؟؟ شاكر ليك ميدو
تحليل موفق باذن الله

salah_852753
16-10-2011, 02:29 PM
السلام عليكم جميعا فرد فرد زنجا زنجا
ميدو عندى سؤال لو فى اخبار على العملة الاتية الباوند او الاسترالى او الكندى او الايطالى ولا يوجد اخبار على اليورو هل اليورو يتاثر بنتائج هذة الاخبار بصرف النظر على ايجابيتها او سلبيتها
ام اليورو يتاثر فقط على اخبارة واخبار الدولار فقط

2 افترضنا انة يوجد خبر على الولار ونتيجتة سلبية كما شرحت حضرتك مشكور بالتلى الاسهم الامريكية تنخفض بالتالى الدولار يرتفع مع الذهب وبالتالى العملات الاساسية مقابل الدولار تنخفض مثل اليورو_ هل ممكن رغم ذالك اليورو يرتفع ويمشى عكس هذا الخبر ؟؟؟ شاكر ليك ميدو
تحليل موفق باذن الله

انا ممكن اجيبك عن هذه النقطة مع اني لست متاكد فهذا لاحظته فقط من خلال تجربتي...
كل العملات التي تتداول بها مرتبطة ببعضها....فاي ارتفاع لعملة هو بالضرورة انخفاظ للعملة المقابلة لها...
فمثلا لو صدر خبر ايجابي على الباوند او الاسترالي و لم يكن هناك اي خبر على اليورو فاكيد هنا اليورو ضعفت قوته امام هاته العملة
فستجد على شرت EUR/GPB و EUR/AUD انخفاظ لليورو بسبب ارتفاع العملة المقابلة بسب خبر ايجابي و العكس صحيح...

أحمد الرويني
16-10-2011, 06:00 PM
عند صدور الاخبار سواء سلبية أو إيجابية فأن الذي يتأثر هو شهية المضاربين أو نفسية المضاربين في السوق و العملات كلها مرتبطة ببعضها البعض عباره عن حلقة أو سلسلة كلها بتكمل بعض

عندنا عملات ذات عائد مرتفع مثل اليورو و الباوند و الأسترالي و الكندي و النيوزلاندي فهم عملات رئيسية أمام الدولار فعندما يأتي خبر علي الدولار سوار سلبي أو أيجابي هذه العملات تتأثر و الذي يتأثر هو نفسية المضاربين فإذا جاءت أخبار أيجابية علي الاقتصاد الامريكي ترتفع شهية المضاربين و يتجهوا إلي شراء عملات العائد المرتفع كاليورو و الباوند و الاسترالي و الكندي و تنخفض الدولار و الين و الفرنك
و العكس طبعاً

ساب78
16-10-2011, 09:10 PM
ماتوقعك اليوم لليورو انا ناوي ادخل اليورو بيع بنسبة 50 بالمئه من راس مالي

salah-alhoot
16-10-2011, 10:44 PM
مشكوريا ميدو على التحليل الرائع

mohamedibrahim1
16-10-2011, 11:57 PM
تكرار للمشاركة علشان مهمة بالنسبة ليا
استاد احمد ممكن استئذن حضرتك فى سؤال هام فى ادارة راس المال ازاى عند دخول الصفقة فى حساب المينى 10000$ ورافعة 1:100 ومبلغ الايداع كان 1000$ احدد دخولى بنسبة 5% من راس المال ازاى

أحمد الرويني
17-10-2011, 12:33 AM
تكرار للمشاركة علشان مهمة بالنسبة ليا

أسف جداً يا غالي بجد مأخدتش بالي من مشاركتك غير دلوقتي

الموضوع ببساطة لتحديد دخولك بنسبة مخاطره 5 % ستكون كالتالي :

مبلغ الايداع / نسبة المخاطره

1000 / 5% = 20 دولار نسبة المخاطره

OSKAR
17-10-2011, 02:23 AM
أسف جداً يا غالي بجد مأخدتش بالي من مشاركتك غير دلوقتي

الموضوع ببساطة لتحديد دخولك بنسبة مخاطره 5 % ستكون كالتالي :

مبلغ الايداع / نسبة المخاطره

1000 / 5% = 20 دولار نسبة المخاطره

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ممكن المتابعة والانضمام الى الجروب بعد ازنكم وتسلم يا استاذ احمد الروينى على التحليلات والشرح الرائع وهذا الاهم

ملحوظة 1000*5%=50 دولار وليس 20

اكثر شيى بالنسبة لى استاذ احمد 15% معقول ولا مخاطرة رافعة مالية 1:200

alshreef2011
17-10-2011, 02:56 AM
مجهود مميز ياحمد باشا وتحليل موفق باذن الله

دولاراتي
17-10-2011, 03:47 AM
بالنسبة لحساب نسبة المخاطرة

اجد الكثيرون يخطئون في حسابها

تحسب هكذا
1% = $1 عن كل مائة اي 10$ عن كل الف دولار
ولكن اين باقي الحسبه ؟؟؟؟؟؟؟
نقوم بقسمة النسبة التي استخرجناها و نريد ان نخاطر بها على
الفرق بين نقطة الدخول ونقطة الستوب

ووجهة نظري الشخصية
ان افضل نسبة للمتاجرة اليومية هي 1% فقط

ربح قليل افضل من خسارة كبيرة
رزقنا الله واياكم الخير

spedoboy
17-10-2011, 06:19 AM

علي فريم الاسبوعي : نجد أن الزوج أرتكز علي ترند صاعد عند مستوي 1.3370 ليغلق تداولات الاسبوع بملامستة للترند الهابط الاسبوعي عند مستوي 1.3890

فعلي فريم الديلي نجد الزوج أستطاع من تكوين عدة شموع صاعدة ليؤكد لنا أستمراره في الاتجاه الصاعد

ولكن لابد لنا من إغلاق 4 ساعات أعلي هذا المستوي ليتأكد لنا أستمرار الزوج في الاتجاه الصاعد

في حالة إغلاقة أربع ساعات أعلي هذا المستوي القوي سيكون هنناك دافع للأستمرار في الاتجاه ليستهدف الزوج مستوي 1.3950 بشكل مبدئ حيث موفينج 55 اليومي

و هو أيضاً من مستويات المقاومة المهمة هذا الاسبوع فأستقرار الزوج أعلي منة يوم سيتأكد لنا الأتجاه الصاعد للزوج مره أخري مستهدف مستوي فيبو 61 عند مستوي 1.4000 ثم مستوي موفينج 200 اليومي عند مستوي 1.4070

علي فريم الاربع ساعات

نلاحظ أرتداد الزوج بقوة بعد ملامسة مستوي المقاومة الذي أشرنا إلية عند 1.3890 ثم محاولتة مره أخري لمسلامستة لذلك كما أشرت يجب عليانا أنتظار إغلاق أربع ساعات ليتأكد لنا الاتجاه الصاعد للزوج و أيضاً إلاغلاقات الزوج علي فريم الاربع ساعات نلاحظ أنها جميعاً أعلي مستويات الموفينج 55 و 100 و 200 و أعلي فيبو 50 مما يعطي تفائل تجاه الصعود و لكن كما أشرت لابد لنا من إغلاق أعلي مستوي 1.3890

و أيضاً علي فريم الاربع ساعات نلاحظ تداول الزوج داخل مثلث حدة العلوي كما أشرنا عند مستوي 1.3890 و حدة السفلي يمثل الترند الصاعد مع موفينج 200 الاربع ساعات عند مستوي 1.3720

أتجاه الزوج صاعد بشرط إغلاق أعلي مستوي 1.3890 أربع ساعات ليستتهدف مستويات المقاومة عند مستوي 1.3950 و مستوي 1.4000 و مستوي 1.4070

و لكن في حالة أرتدادة من مستوي 1.3890 إلي أسفل و إغلاقة أسفل مستوي الدعم 1.3720 أربع ساعات ينقلب الاتجاه إلي هابط ليستهدف مستوي 1.3700 و مستوي 1.3680 نقطاتنا السابقة و القوية و أي إغلاق أسفل منها سيكون الزوج إلي الهاوية حيث مستوي 1.3610 و مستوي 1.3580 مره أخري

معلش بس انا عندي استفسار ... حضرتك راسم الفيبو علي فريم الويكلي بطريقه مختلفه عن اللي علمهولنا الدكتور اسامه .... انا افتكر انه قال الفيبو بيترسم علي اخر موجه واضحه وبيبقي اوله من اقل قاع لاعلي قمه او من اعلي قمه لاقل قاع وطبعا اخر موجه واضحه هي الموجه الصاعده اللي كانت اقل قاع ليها مبين 9 مايو و 4 يوليو 2010 اما الموجه الهابطه اللي حضرتك راسم الفايبو من اولها فاعتقد انها مش موجه هابطه بدليل ان الزوج بيعاود الصعود في الوقت الحالي ... انا اتفرجت علي فيديو التحليل الاسبوعي للدكتور اسامه اليورو دولار فيه قفل فوق مستوي 38.2 بمسافه مش كبيرة لانه كان راسم الفايبو من قاع اللي انا حددت مودته فوق وكان قمته هي اعلي قمة في الشارت للموجه الحاليه عند سمتوي 1.4930... لكن في تحليلك انت قافل فوق مستوي 50.0 فكدا في فرق شاسع جدا .... انا مبتديء وكدا في تضارب ولخبطه مبين التحليلين ... ياريت تفهمني يمكن يكون في حاجه فيتاني ...
والف شكر واسف علي الاطاله

Sadeq Haji
17-10-2011, 10:07 AM

صباح الخيرات والمسرات عليكم جميعا

أستاذ ميدو وش توصيتك لنا اليوم ؟

00808060
17-10-2011, 10:25 AM

علي فريم الاربع ساعات

لايك لأحلى تحليل................. جعله الله في ميزان حسناتك............. طلب صغير أخي ممكن لو تكرمت اخي أحمد تحط تحليليك المميز ورؤيتك لزوج الباوند/دولار....مع جزيل الشكر.

أحمد الرويني
17-10-2011, 10:34 AM
معلش بس انا عندي استفسار ... حضرتك راسم الفيبو علي فريم الويكلي بطريقه مختلفه عن اللي علمهولنا الدكتور اسامه .... انا افتكر انه قال الفيبو بيترسم علي اخر موجه واضحه وبيبقي اوله من اقل قاع لاعلي قمه او من اعلي قمه لاقل قاع وطبعا اخر موجه واضحه هي الموجه الصاعده اللي كانت اقل قاع ليها مبين 9 مايو و 4 يوليو 2010 اما الموجه الهابطه اللي حضرتك راسم الفايبو من اولها فاعتقد انها مش موجه هابطه بدليل ان الزوج بيعاود الصعود في الوقت الحالي ... انا اتفرجت علي فيديو التحليل الاسبوعي للدكتور اسامه اليورو دولار فيه قفل فوق مستوي 38.2 بمسافه مش كبيرة لانه كان راسم الفايبو من قاع اللي انا حددت مودته فوق وكان قمته هي اعلي قمة في الشارت للموجه الحاليه عند سمتوي 1.4930... لكن في تحليلك انت قافل فوق مستوي 50.0 فكدا في فرق شاسع جدا .... انا مبتديء وكدا في تضارب ولخبطه مبين التحليلين ... ياريت تفهمني يمكن يكون في حاجه فيتاني ...

والف شكر واسف علي الاطاله

أهلا بيك يا غالي شرفني مرورك

ببساطة الهدف من رسم خطوط الفيبوناتشي هي تحديد نقاط الدعم و المقاومة للزوج ففي حالة الترند الصاعد نبدأ بالرسم من أسفل إلي أعلي و تكون نقطة الصفر في الاعلي و المائة بالاسفل .

أما في الترند الهابط نبدأ بالرسم من اعلي إلي أسفل و تكون نقطة الصفر في الاسفل و نقطة المائة في الاعلي .

و يمكنك الرسم علي مختلف الفريمات و علي مختلف القمم و القيعان و بالتالي يمكنك رسم أكثر من نموذج لخطوط الفيبو علي مختلف القمم و القيعان و لكن عن نفسي لا أفضل ذلك :)

و لكن كلما كان الفريم أكبر بمعني شهري أو أسبوعي أو يومي كلما كانت نقاط الخطوط أقوي تأثير و مصدقية .

و كلما كانت المسافة بين القمم و القيعان أكبر بمعني الترند أكبر كلما كانت نقاط الخطوط أقوي تأثير و أكثر مصدقية أيضاً

و يشترط في الرسم أن لايكون الترند الذي تريد الرسم علية قد كسر

من ما سبق يمكن لك أستنتاج أنة يمكنك رسم خطوط الفيبو من أي قمة مع أي قاع تراه و هي تختلف من فرد لأخر فإذا رسمنها علي فريم الشهري أكيد حتلاقي الوضع مختلف

و زي ما أشرت سابقاً أن كلما كانت المسافة الزمنية بين القمة و القاع كبيره كلما دلت علي مصدقية هذه النقاط

عن نفسي لما رسمت خطووط الفيبو رسمتها مع أول موجة هبوط و هي في شهري أغسطس الماضي من مستوي 1.4400 و حتي أدني قاع عند مستوي 1.3100 في الشهر الحالي

و بالتالي ظهر عندك في الرسم المستوي الحالي هو مستوي 50 فيبو علي عكس لو كنت رسمتة زي محضرتك أشرت كان عند مستوي 38 المهم أننا نوصل في الاخر إلي أن هذا المستوي يمثل مستوي دعم أو مقاومة يكون للمضاربين سلوك ما عند هذا المستوي و يجب أحترامة .

spedoboy
17-10-2011, 10:44 AM
أهلا بيك يا غالي شرفني مرورك

ببساطة الهدف من رسم خطوط الفيبوناتشي هي تحديد نقاط الدعم و المقاومة للزوج ففي حالة الترند الصاعد نبدأ بالرسم من أسفل إلي أعلي و تكون نقطة الصفر في الاعلي و المائة بالاسفل .

أما في الترند الهابط نبدأ بالرسم من اعلي إلي أسفل و تكون نقطة الصفر في الاسفل و نقطة المائة في الاعلي .

و يمكنك الرسم علي مختلف الفريمات و علي مختلف القمم و القيعان و بالتالي يمكنك رسم أكثر من نموذج لخطوط الفيبو علي مختلف القمم و القيعان و لكن عن نفسي لا أفضل ذلك :)

و لكن كلما كان الفريم أكبر بمعني شهري أو أسبوعي أو يومي كلما كانت نقاط الخطوط أقوي تأثير و مصدقية .

و كلما كانت المسافة بين القمم و القيعان أكبر بمعني الترند أكبر كلما كانت نقاط الخطوط أقوي تأثير و أكثر مصدقية أيضاً

و يشترط في الرسم أن لايكون الترند الذي تريد الرسم علية قد كسر

من ما سبق يمكن لك أستنتاج أنة يمكنك رسم خطوط الفيبو من أي قمة مع أي قاع تراه و هي تختلف من فرد لأخر فإذا رسمنها علي فريم الشهري أكيد حتلاقي الوضع مختلف

و زي ما أشرت سابقاً أن كلما كانت المسافة الزمنية بين القمة و القاع كبيره كلما دلت علي مصدقية هذه النقاط

عن نفسي لما رسمت خطووط الفيبو رسمتها مع أول موجة هبوط و هي في شهري أغسطس الماضي من مستوي 1.4400 و حتي أدني قاع عند مستوي 1.3100 في الشهر الحالي

و بالتالي ظهر عندك في الرسم المستوي الحالي هو مستوي 50 فيبو علي عكس لو كنت رسمتة زي محضرتك أشرت كان عند مستوي 38 المهم أننا نوصل في الاخر إلي أن هذا المستوي يمثل مستوي دعم أو مقاومة يكون للمضاربين سلوك ما عند هذا المستوي و يجب أحترامة .

مشكور للتوضيح ..... بس انا حصل عندي نوع من التشوش لما راجعت التحليلين .... وخصوصا ان دا اختلاف جوهري بس عامة لسا ياما هنتعلم :) :1 (90):

أحمد الرويني
17-10-2011, 11:09 AM
التحليل الصباحي لزوج اليورو دولار 17/10/2011

إن ثبات الزوج أعلي مستوي فيبو 50 أعلي مستوي 1.3830 يدعم الاتجاه الصاعد للزوج و أيضاً تداولة أعلي مستوي 1.3890 و الذي أشرنا إلية في التحليل الاسبوعي أعلي الترند الصاعد الاسبوعي يدعم أيضاً الصعود للزوج ليستهدف بشكل مبدئ مستوي 1.3900 ثم مستوي 1.3950 حيث موفينج 55 اليومي

أفضل فرص الشراء لهذا اليوم ستكون من مستوي 1.3830 و أهدف عند مستوي 1.3900 و مستوي 1.3950 ثم مستوي 1.4010 و أيقاف الخسائر بإغلاق ساعة أسفل مستوي 1.3750

http://www11.0zz0.com/2011/10/17/08/268568537.gif (http://www.0zz0.com)

drvirus_313
17-10-2011, 11:16 AM
شكرا يا غالي

Tarek adel
17-10-2011, 12:23 PM
لايك يا ميدو وربنا يسمع منك لأنى شارى فعلا من 1.3840

seragsamy
17-10-2011, 12:43 PM
بالتوفيق ياغالى ومجهود متميز

أحمد الرويني
17-10-2011, 02:52 PM

علي فريم الاربع ساعات

فشل الزوج في إغلاق أربع ساعات أعلي ضلع المثلث العلوي عند مستوي 1.3890 يفقد أستمرار الزوج في الصعود حتي المستويات المشار إليها عند 1.3950 و 1.4020

و لكن لازال الزوج أعلي مستوي 1.3720 و الذي يبقي علي أحتمالات الصعود للزوج كما أشرنا في التحليل الاسبوعي و بما أن الزوج لازال يتداول أعلي منة فإننا نبقي علي توقعاتنا في التحليل الصباحي بأن الزوج لازال في طور الصعود مستهدف مستويات 1.3830 و مستوي 1.3890 مره أخري و لابد من الاستقرار أعلي 1.3890 أربع ساعات علي الاقل لكي يدعم الصعود للزوج لباقي الاهداف الماشر إليها عند 1.3950 و 1.4020

بالتوفيق للجميع

أحمد الرويني
17-10-2011, 03:04 PM
يعود الانخفاض الذى يشهده اليورو اليوم الى تصريح لوزير المالية الالمانى بخوص قمة 23 اكتوبر حيث قال ""بان قمة الاتحاد الاوربى لن تقدم حلا نهائيا لازمة الاوربية الحالية""

mbh4u
17-10-2011, 03:47 PM
يعود الانخفاض الذى يشهده اليورو اليوم الى تصريح لوزير المالية الالمانى بخوص قمة 23 اكتوبر حيث قال ""بان قمة الاتحاد الاوربى لن تقدم حلا نهائيا لازمة الاوربية الحالية""

ورايك ياميدو الانخفاض ده لحظي ام هيستمر؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

OSKAR
17-10-2011, 09:39 PM
اية الموضوع اليورو شكلة حيلعبها وينزل

أحمد الرويني
18-10-2011, 12:36 AM
فشل زوج اليورو دولار في الاستقرار أعلي مستوي المقاومة 1.3890 ليستهدف مره أخري الترند الصاعد علي فريم الاربع ساعات عند مستوي 1.3830 و تم أختراقة و كسره بكل سهولة و إغلاق اليومي أسفل منة يدعم الاتجاه الهابط للزوج مستهدف مستوي موفينج 200 الاربع ساعات مع مستوي فيبو 38.2 عند مستوي الدعم 1.3680 و هو مستوي دعم قوي للزوج نراقب الزوج عند هذا المستوي حيث إغلاق أسفل منة أربع ساعات يدعم الهبوط للزوج مستهدف مستوي الدعم 1.3610 ثم مستوي 1.3580

علي فريم الساعة نلاحظ تداول الزوج أسفل موفينج 55 و 100 ساعة و أيضاً يتداول الزوج حالياً عند مستوي 1.3730 و الذي يمثل ترند صااعد علي فريم الساعة و إغلاق أسفل منة ساعة سيدعم سيناريو الهبوط المشار إلية سابقاً ليستهدف الزوج مستوي 1.3710 ثم مستوي 1.3680 و ننتظر إغلاق الاربع ساعات عند مستوي 1.3680 ليكتمل سيناريو الهبوط للزوج مستهدف مستوي الدعم عند 1.3610 ثم مستوي 1.3580

http://www7.0zz0.com/2011/10/17/21/980884667.gif (http://www.0zz0.com)

http://www7.0zz0.com/2011/10/17/21/364057240.gif (http://www.0zz0.com)

Sadeq Haji
18-10-2011, 04:18 AM
فشل زوج اليورو دولار في الاستقرار أعلي مستوي المقاومة 1.3890 ليستهدف مره أخري الترند الصاعد علي فريم الاربع ساعات عند مستوي 1.3830 و تم أختراقة و كسره بكل سهولة و إغلاق اليومي أسفل منة يدعم الاتجاه الهابط للزوج مستهدف مستوي موفينج 200 الاربع ساعات مع مستوي فيبو 38.2 عند مستوي الدعم 1.3680 و هو مستوي دعم قوي للزوج نراقب الزوج عند هذا المستوي حيث إغلاق أسفل منة أربع ساعات يدعم الهبوط للزوج مستهدف مستوي الدعم 1.3610 ثم مستوي 1.3580

علي فريم الساعة نلاحظ تداول الزوج أسفل موفينج 55 و 100 ساعة و أيضاً يتداول الزوج حالياً عند مستوي 1.3730 و الذي يمثل ترند صااعد علي فريم الساعة و إغلاق أسفل منة ساعة سيدعم سيناريو الهبوط المشار إلية سابقاً ليستهدف الزوج مستوي 1.3710 ثم مستوي 1.3680 و ننتظر إغلاق الاربع ساعات عند مستوي 1.3680 ليكتمل سيناريو الهبوط للزوج مستهدف مستوي الدعم عند 1.3610 ثم مستوي 1.3580

http://www7.0zz0.com/2011/10/17/21/980884667.gif (http://www.0zz0.com)

http://www7.0zz0.com/2011/10/17/21/364057240.gif (http://www.0zz0.com)

مرحبا إستاذ ميدو

طيب تعتقد في إمكانية السوق يتحسن بكرا ولا مثل وضعه

لأني طفشت أحس السوقمو مستقر يخوف

له شهر على هالحال

حتى الصفقات الصغيرة صارت تخوف

قبل أدخل صفقات كبيره أكبر من المعقول وبدون توصيات أعتمد على إفتراضية الشموع والأخبار

لكن ألحين صار يخوف ما معروف راسه من رجليه

ياريت تطمنا إستاذ في أمل يتحسن هذا الإسبوع ؟

alshreef2011
18-10-2011, 04:43 AM
بالتوفق لميدو وكل المتابعين معاه

أحمد الرويني
18-10-2011, 11:00 AM
مرحبا إستاذ ميدو

طيب تعتقد في إمكانية السوق يتحسن بكرا ولا مثل وضعه

لأني طفشت أحس السوقمو مستقر يخوف

له شهر على هالحال

حتى الصفقات الصغيرة صارت تخوف

قبل أدخل صفقات كبيره أكبر من المعقول وبدون توصيات أعتمد على إفتراضية الشموع والأخبار

لكن ألحين صار يخوف ما معروف راسه من رجليه

ياريت تطمنا إستاذ في أمل يتحسن هذا الإسبوع ؟

أهلا بك Sadeq ،،،

مثل ما أشرنا في التحليل الاسبوعي و التحليلات السابقة مستوي 1.3830 و الزوج طالما أسفل منة فهو للهبوط و أعلي منة فهو للصعود

أمامنا الان مستوي دعم أخر و هو مستوي 1.3680 المهم جداً جداً جداً نقطة الاسبوع الماضي ننتظر إلاغلاق الزوج أسفل منها مره أخري ليتأكد عندنا فشل الزوج في الصعود و عودة الاتجاه الهابط مره أخري حتي مستوي 1.3650 ثم متسوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580

و لكن في حالة الارتداد من مستوي 1.3680 سيكون الزوج في حالة تذبذب و أنصح بالابتعاد عن السوق حتي وصول الزوج إلي مستوي أفضل

أفضل مناطق التداول علي الزوج هي :

1- بالنسبة للشراء : إغلاق أعلي مستوي 1.3835 و هدف أول 1.3850 ثم مستوي 1.3890 ثم مستوي 1.3910 و أستوب لوز عند مستوي 1.3740

2- بالنسبة لمناطق البيع : أولا مستوي 1.3775 إغلاق ساعة أسفل منة يدعم الاتجاه الهابط للزوج مستهدف مستوي 1.3710 ثم مستوي 1.3680

ثم من إغلاق أربع ساعات أسفل1.3680 حيث يواجهة الزوج دعم عنيف عند هذا المستوي حيث موفينج 200 الاربع ساعات مع فيبو 50 و هدف أول 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580 و أستوب لوز عند مستوي 1.3835

http://www14.0zz0.com/2011/10/18/07/302315385.gif (http://www.0zz0.com)

Hema
18-10-2011, 01:10 PM
ايه رأيك يا ميدو فى الشراء الان من 1.3680

هدف اول 1.3710

هدف ثانى 1.3740

هدف تالت 1.3765

استوب 1.3600

أحمد الرويني
18-10-2011, 01:48 PM

هدف اول 1.3710

هدف ثانى 1.3740

هدف تالت 1.3765

استوب 1.3600

فرصة موفقة إن شاء الله يا هيما فشل الزوج في الأغلاق أسفل 1.3680 يدعم أرتداد الزوج مره أخري لمناطق 1.3710 ثم مستوي 1.3740 ثم مستوي 1.3830 مره أخري

أحمد الرويني
18-10-2011, 02:13 PM
جاء مؤشر zew للشعور الاقتصادى فى المانيا واوربا اقل من السابق والمتوقع

لذلك نتوقع انخفاض لليورو و أرتفاع للدولار

mbh4u
18-10-2011, 02:20 PM
جاء مؤشر zew للشعور الاقتصادى فى المانيا واوربا اقل من السابق والمتوقع

لذلك نتوقع انخفاض لليورو و أرتفاع للدولار

انخفاض رغم عدم الاغلاق حتى الان اسفل 1.3680 كده في تناقض في الكلام وضح لي يا ميدو اكتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أحمد الرويني
18-10-2011, 02:34 PM
أنخفاض الزوج من مستوي المقاومة عند 1.3730 وقت الخبر إلي هذه المستويات التي يتداول عندها الان 1.3680 منذ صدور الخبر و نحن نشهد أنخفاض للزوج ولكن الان الزوج عند مستوي 1.3680 و هو مستوي قوي و محوري للزوج لذلك أشرت سابقاً في التحليل الصباحي و كثيراً ما أقول 1.3680 إذا أغلق أربع ساعات أسفل منها فسيكون إلي الهاوية مبدأياً سيكون أمامة مستوي 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580

و لكن فشل الزوج في الاغلاق و الاستقرار أسفل هذه النقطة 1.3680 سيكون هناك أرتداد مره أخري إلي المستويات الي أشرت إليها عند 1.3710 و هو مستوي مقاومة مهم ثم مستوي 1.3740 و مستوي 1.3830 مره أخره

و لكن إلي الن أفضل الحيادية في التداول علي الزوج حتي نري إغلاقات قوية علية سواء أعلي أو أسفل منة و لكن مبدأياً طالما الزوج أعلي من مستوي 1.3680 فلا تخف :) لانها نقطة قوية جداً جداً جداً علية

حمزاوى
18-10-2011, 03:54 PM
السلام عليكم ميدو باشا
الفوركس ده ابن تييتتتت
واحد عايزه اليورو يطلع والتانى عايزه ينزل
فعلا لعبة اعصاب

Hema
18-10-2011, 04:11 PM

هدف اول 1.3710

هدف ثانى 1.3740

هدف تالت 1.3765

استوب 1.3600

تحقق اول هدف +30

mohsen
18-10-2011, 04:59 PM
أنخفاض الزوج من مستوي المقاومة عند 1.3730 وقت الخبر إلي هذه المستويات التي يتداول عندها الان 1.3680 منذ صدور الخبر و نحن نشهد أنخفاض للزوج ولكن الان الزوج عند مستوي 1.3680 و هو مستوي قوي و محوري للزوج لذلك أشرت سابقاً في التحليل الصباحي و كثيراً ما أقول 1.3680 إذا أغلق أربع ساعات أسفل منها فسيكون إلي الهاوية مبدأياً سيكون أمامة مستوي 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580

و لكن فشل الزوج في الاغلاق و الاستقرار أسفل هذه النقطة 1.3680 سيكون هناك أرتداد مره أخري إلي المستويات الي أشرت إليها عند 1.3710 و هو مستوي مقاومة مهم ثم مستوي 1.3740 و مستوي 1.3830 مره أخره

و لكن إلي الن أفضل الحيادية في التداول علي الزوج حتي نري إغلاقات قوية علية سواء أعلي أو أسفل منة و لكن مبدأياً طالما الزوج أعلي من مستوي 1.3680 فلا تخف :) لانها نقطة قوية جداً جداً جداً علية

تحليل اكثر من رائع :1 (105):

recardoandy
18-10-2011, 05:18 PM
جاءت اخبار الدولار جيدة واحسن من المتوقع مؤشر اسعار المنتجين
وعلي فريم الاربع ساعات اغلقك السعر اسفل موفينج200 واسفل 1.3680
اعتقد ان السعر في طريقه الي الهبوط الي 1.3650 وسيكون عند موفينج 55
والنسبة فريم الساعة يوجه السع الان موفينج 200 عند سعر 1.3651

OSKAR
18-10-2011, 05:21 PM
ازاى يا ميدو اغلق ساعة عند 3658 ولسة فى اخبار الساعة 7 مساء بتوقيت مصر

أحمد الرويني
18-10-2011, 06:08 PM
اليورو دولار إلي الان لم يستطيع إغلاق أربع ساعات أسفل فيبو 50 أسفل مستوي الدعم القوي 1.3680 لازالت قوية علي الزوج

لذلك نصحت سابقاً بالحيادية في التداول حتي نري إغلاق صريح أسفل هذا المستوي القوي 1.3680

علي فريم الساعة يواجة الزوج دعم أخر قوي عند مستوي موفينج 200 عند مستوي 1.3650 و نلاحظ أنة نتيجة لقرب مستوي 1.3680 حيث فيبو 50 و مستوي 1.3650 حيث موفينج 200 ساعة القوي علي الزوج

فإن الزوج يرتد بسرعة إلي أعلي مستوي 1.3680 كلما لمس هذا المستوي القوي

أعتقد أنة لن يتم الاغلاق أسفل فيبو 50 عند مستوي 1.3680 إلا إذا أستطاع الزوج أختراق موفينج 200 ساعة و أغلاق ساعة أسفل موفينج 200 ساعة

أرجوا مراعاة الحيادية في التداول علي الزوج الان و نراقب الزوج عند هذه المستويات القوية و إن شاء الله مع أول إغلاق ساعة أسفل موفينج 200 أسفل 1.3650 يمكن البيع و أستكمال الاهداف التحتية للزوج عند 1.3610 ثم مستوي 1.3580
و لكن في حالة فشل الزوج في الاغلاق أسفل 1.3680 و إغلاقة أعلي هذا المستوي سيتجة إلي 1.3710 ثم مستوي 1.3750 ثم مستوي 1.3830

http://www12.0zz0.com/2011/10/18/15/951860567.gif (http://www.0zz0.com)

http://www12.0zz0.com/2011/10/18/15/557470975.gif (http://www.0zz0.com)

أحمد الرويني
18-10-2011, 06:23 PM
:) السؤال الذي يسألة جميع المتداولين اليوم . ما سبب التذبذب بين الارتفاع و الانخفاض هذا اليوم ؟

و ذلك نظرا لتنوع البيانات والاخبار الاقتصادية الصادره من الولايات المتحدة الامريكية

فبالنسبة للبيانات الاقتصادية الأمريكية جاء مؤشر اسعار المنتجين افضل من المتوقع والسابق اما بالنسبة للنتائج الشركات والبنوك فقد حقق بنك اوف امريكا نتائج جيده خلال الربع الثالث من العام بالاضافة الى شركة كوكاكولا التى حققت هى الاخرى ارباح كبيره خلال الربع الثالث من العام

ولكن بنك أوف حقق خسائر خلال الربع الثالث بالاضافة إلي المجموعة المصرفية جولدن مان ساكس

فاذا استجاب السوق للاخبار الجيده نتوقع ارتفاع لشهية المخاطر اليورو والباوند وانخفاض للدولار والين

اما اذا حدث العكس نتوقع ارتفاع للدولار والين

loveforex
18-10-2011, 06:46 PM
Euro pares drop against dollar, trades at $1.3723 in New York

mbh4u
18-10-2011, 07:38 PM
يا ميدو سؤال للمرة الاخيرة في الحتة دي
اليوم كل الاخبار لصالح الاقتصاد الامريكي ومع ذلك ارتفع الدولار من 1.3680 ليصل الى 1.3725
هل نثبتها انه خلاص اخبار جيدة للدولار يبقى ارتفاع شهية المخاطرة وبالتالي ارتفاع اليورو و الدهب؟؟

ولو اليوم برنانكي تحدث لمصلحة اقتصاد امريكا يعني حديث ايجابي نتوقع هبوط للدولار وارتفاع لليورو ولا الموضوع ما ينطبقش على كل الاخبار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارجو الاجابة قبل حديث برنانكي لو امكن

أحمد الرويني
18-10-2011, 08:01 PM
يا ميدو سؤال للمرة الاخيرة في الحتة دي
اليوم كل الاخبار لصالح الاقتصاد الامريكي ومع ذلك ارتفع الدولار من 1.3680 ليصل الى 1.3725
هل نثبتها انه خلاص اخبار جيدة للدولار يبقى ارتفاع شهية المخاطرة وبالتالي ارتفاع اليورو و الدهب؟؟

ولو اليوم برنانكي تحدث لمصلحة اقتصاد امريكا يعني حديث ايجابي نتوقع هبوط للدولار وارتفاع لليورو ولا الموضوع ما ينطبقش على كل الاخبار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارجو الاجابة قبل حديث برنانكي لو امكن

يا زعيم مفيش حاجة هنا أسمها للمره الاخيره أسأل كما تشاء و في اي وقت أنا موجود للرد علي جميع الاسئلة خد راحتك خالص :)

دعني أولا أقتبس من كلامك ( اليوم كل الاخبار لصالح الاقتصاد الامريكي ومع ذلك ارتفع الدولار من 1.3680 ليصل الى 1.3725 )

معني الارتفاع الي أشرت إلية هو لصالح اليورو و ليس الدولار دة أولاً

ثانياً : بالظبط زي محضرتك أشرت و دي قاعدة أساسية لابد من وضعها دائماً في الحسبان عند المتاجره مع الاخبار

أخبار جيدة علي الاقتصاد الامريكي معناه أنتعاش في السوق الامريكي و أنتعاش لسوق الاسهم و صعود للأسهم الامريكية و يقابلة أيضاً صعود و أرتفاع في شهية المخاطره للمستثمرين كأرتفاع لليورو و الباوند و الأسترليني و النيوزلاندي و إنخفاض للدولار و الين و الفرنك علي أعتبار أنهم ملاذ أمن يلجأ إلية المتاجرين في وقت الازمات

أخبار سيئة علي الاقتصاد الامريكي و بيانات غير مشجعة تنخفض الاسهم الامريكية و تنخفض معها شهية المخاطره عند المتاجرين و ينخفض اليورو و الباوند و الاسترالي و النيوزلاندي و يرتفع الدولار و الين و الفرنك علي أعتبار أنهم ملاذ آمن حتي تنتعش الاسواق مره أخري

هذه قاعدة أساسية تطبق في جميع الاحوال ليس لها وقت معين حتي التصريحات الصادرة من الفيدرالي الامريكي و المسئولين و سنري تأثير ذلك علي السوق إن شاء الله مع تصريحات ببرنانكي في تمام الساعة السابعة و ربع يتوقيت مصر إذا كانت الاخبار جيدة علي الاقتصاد الامريكي و لكن في العادة ما يكون السوق وقت التصريحات المسؤلين أكثر عرضة لتذبذب و لا يأخذ رالي ثابت يعني تلاقي السوق طالع نازل بهدف ضرب أستوبات الغلابة الي زينا و بعد أنتهاء التصريحات يبدأ السوق في أخذ أتجاه الخبر علي حسب إذا كان جيد أو سلبي علي العملة

و للتكرار مره أخري اليوم شهدنا تذبذب في السوق نتيجة لتضارب البيانات بين الايجابي و السلبي علي الاقتصاد الامريكي حيث جاء مؤشر اسعار المنتجين افضل من المتوقع والسابق اما بالنسبة للنتائج الشركات والبنوك فقد حقق بنك اوف امريكا نتائج جيده خلال الربع الثالث من العام بالاضافة الى شركة كوكاكولا التى حققت هى الاخرى ارباح كبيره خلال الربع الثالث من العام

ولكن بنك أوف حقق خسائر خلال الربع الثالث بالاضافة إلي المجموعة المصرفية جولدن مان ساكس

فاذا استجاب السوق للاخبار الجيده نتوقع ارتفاع لشهية المخاطر اليورو والباوند وانخفاض للدولار والين

في هذا الوقت نلاحظ فعلا أستجابة السوق للأخبار الجيدة علي الاقتصاد الامريكي فأرتفع معها شهية المخاطره و اليورو و الباوند و إنخفض لبدولار و الين

بالتوفيق يا غالي و تحت أمرك في أي سؤال

farok
18-10-2011, 08:06 PM
اعتقد ان اليورو للصعود ثم الصعود
والشارت اكبر دليل على هذا
بغض النظر عن الاخبار والبيانات الاقتصادية
ايه رأيك يا معلم ؟

mbh4u
18-10-2011, 08:10 PM
يا زعيم مفيش حاجة هنا أسمها للمره الاخيره أسأل كما تشاء و في اي وقت أنا موجود للرد علي جميع الاسئلة خد راحتك خالص :)

دعني أولا أقتبس من كلامك ( اليوم كل الاخبار لصالح الاقتصاد الامريكي ومع ذلك ارتفع الدولار من 1.3680 ليصل الى 1.3725 )

ثانياً : بالظبط زي محضرتك أشرت و دي قاعدة أساسية لابد من وضعها دائماً في الحسبان عند المتاجره مع الاخبار

أخبار جيدة علي الاقتصاد الامريكي معناه أنتعاش في السوق الامريكي و أنتعاش لسوق الاسهم و صعود للأسهم الامريكية و يقابلة أيضاً صعود و أرتفاع في شهية المخاطره للمستثمرين كأرتفاع لليورو و الباوند و الأسترليني و النيوزلاندي و إنخفاض للدولار و الين و الفرنك علي أعتبار أنهم ملاذ أمن يلجأ إلية المتاجرين في وقت الازمات

أخبار سيئة علي الاقتصاد الامريكي و بيانات غير مشجعة تنخفض الاسهم الامريكية و تنخفض معها شهية المخاطره عند المتاجرين و ينخفض اليورو و الباوند و الاسترالي و النيوزلاندي و يرتفع الدولار و الين و الفرنك علي أعتبار أنهم ملاذ آمن حتي تنتعش الاسواق مره أخري

هذه قاعدة أساسية تطبق في جميع الاحوال ليس لها وقت معين حتي التصريحات الصادرة من الفيدرالي الامريكي و المسئولين و سنري تأثير ذلك علي السوق إن شاء الله مع تصريحات ببرنانكي في تمام الساعة السابعة و ربع يتوقيت مصر إذا كانت الاخبار جيدة علي الاقتصاد الامريكي و لكن في العادة ما يكون السوق وقت التصريحات المسؤلين أكثر عرضة لتذبذب و لا يأخذ رالي ثابت يعني تلاقي السوق طالع نازل بهدف ضرب أستوبات الغلابة الي زينا و بعد أنتهاء التصريحات يبدأ السوق في أخذ أتجاه الخبر علي حسب إذا كان جيد أو سلبي علي العملة

و للتكرار مره أخري اليوم شهدنا تذبذب في السوق نتيجة لتضارب البيانات بين الايجابي و السلبي علي الاقتصاد الامريكي حيث جاء مؤشر اسعار المنتجين افضل من المتوقع والسابق اما بالنسبة للنتائج الشركات والبنوك فقد حقق بنك اوف امريكا نتائج جيده خلال الربع الثالث من العام بالاضافة الى شركة كوكاكولا التى حققت هى الاخرى ارباح كبيره خلال الربع الثالث من العام

في هذا الوقت نلاحظ فعلا أستجابة السوق للأخبار الجيدة علي الاقتصاد الامريكي فأرتفع معها شهية المخاطره و اليورو و الباوند و إنخفض لبدولار و الين

ما نقدر نستغني عنك يا استاذ احمد والشكر في حقك قليل

Hema
18-10-2011, 08:25 PM

هدف اول 1.3710

هدف ثانى 1.3740

هدف تالت 1.3765

استوب 1.3600

تحقق اول هدف +30

تحقق الهدف الثانى ايضا +30

المجموع حتى الأن +60

الى الهدف التالت باذن الله

عمر مسلم
18-10-2011, 08:30 PM
اعتقد ان اليورو للصعود ثم الصعود
والشارت اكبر دليل على هذا
بغض النظر عن الاخبار والبيانات الاقتصادية
ايه رأيك يا معلم ؟

ازيك يا فاروق باشا

اعمل زووم أوت كده و بص للشارت من بعيد هتلاقي اليورو للبيع و ليس للشراء

ابراهيم امين
18-10-2011, 08:41 PM
مبروك يا روينى تغير المعرف الخاص بك كدة اسمك منور احسن من ميدو :D

Hema
18-10-2011, 08:43 PM

والله انت راجل سكره يا احمد باشا وكلامك بيجيب من الاخر

بس انت ليه غير الاسم يا معلم ولا مش عاوزنا نقولك ميدو تانى:1 (53):

احلى لايك يا ميدو باشا:1 (72):

Eng.Hamada
18-10-2011, 08:46 PM
ازيك يا فاروق باشا

اعمل زووم أوت كده و بص للشارت من بعيد هتلاقي اليورو للبيع و ليس للشراء

معاك بس هات شارت الخمس دقائق كده وختلاقي ترند صاعد لذيذ جدا جدا جدا رأي لو اليورو دولار قفل فوق 1.3745 بشمعة 5 دقائق هيبقي قدامه لفوق شوية حوالي من 30 ل 40 نقطة اما لو عملها وكسر ترند الخمس دقائق ده وكمان موفنج 55 علي فريم النص ساعة يبقي هيبدأ النزول ل موفنج 200 علي الاربع ساعات والله اعلم

farok
18-10-2011, 08:47 PM
ميدو
احمد
الروينى
حتى لو حمادة
كلهم زى العسل وانت راجل عسل والله ومحترم

أحمد الرويني
18-10-2011, 08:47 PM
والله انت راجل سكره يا احمد باشا وكلامك بيجيب من الاخر

بس انت ليه غير الاسم يا معلم ولا مش عاوزنا نقولك ميدو تانى:1 (53):

احلى لايك يا ميدو باشا:1 (72):

ههههههههههه يا باشاا أنت تقول الي انت عايزه :)

و مبروووووووووووك يا ريس علي التوصية و ربنا يزيدك فعلا 1.3680 أسبتت النهاردة قوتها و أثبتت روعة الكلاسيكي و أحترام الزوج لمستويات الفيبو و الموفينجات أكبر دليل علي كدة

مبروووووووووووووووووك يا هيمااااااااااااااااا :)

أحمد الرويني
18-10-2011, 08:49 PM
ميدو
احمد
الروينى
حتى لو حمادة
كلهم زى العسل وانت راجل عسل والله ومحترم

هههههههههههههههههه و الله أنت الي راجل زي العسل يا أستاذ فارووق :)

Hema
18-10-2011, 08:50 PM
معاك بس هات شارت الخمس دقائق كده وختلاقي ترند صاعد لذيذ جدا جدا جدا رأي لو اليورو دولار قفل فوق 1.3745 بشمعة 5 دقائق هيبقي قدامه لفوق شوية حوالي من 30 ل 40 نقطة اما لو عملها وكسر ترند الخمس دقائق ده وكمان موفنج 55 علي فريم النص ساعة يبقي هيبدأ النزول ل موفنج 200 علي الاربع ساعات والله اعلم

تمام يا باشا متفق معاك

احلى لايك

أحمد الرويني
18-10-2011, 09:07 PM
اليورو دولار الان

في مناطق محيره بين مستوي المقاومة 1.3750 و هو يمثل ترند صاعد مكسور علي الاربع ساعات

و من أسفل مستوي 1.3680 الغنية عن التعريف طبعاً :)

الزوج طالما أعلي مستوي 1.3680 فهو للصعود و الدليل علي ذلك قوة هذا المستوي الذي ظل يتداول عندة طوال اليوم و لم يستطيع الاغلاق أسفل منة

و لكن الأتجاه اللحظي للزوج هو الهبوط بعد فشلة في أختراق مستوي المقاومة العلوي عند الترند الصاعد المكسور عند 1.3750 و إغلاق ساعة أسفل منة يستهدف الزوج الان مستوي 1.3720 ثم مستوي 1.3710 ثم مستوي 1.3680

http://www6.0zz0.com/2011/10/18/18/534003687.gif (http://www.0zz0.com)

http://www6.0zz0.com/2011/10/18/18/384969287.gif (http://www.0zz0.com)

بالتوفيق للجميع

loveforex
18-10-2011, 09:07 PM
على فريم الساعه يوجد ترند هبوطى مازال يتداول اسفله

loveforex
18-10-2011, 09:11 PM
ممكن نعرف نتيجة الخبر بالتفصيل وتأثيره على البيع والشراء

أحمد الرويني
18-10-2011, 09:14 PM

نظره موفقة يا ريس

http://www6.0zz0.com/2011/10/18/18/175235461.gif (http://www.0zz0.com)

أحمد الرويني
18-10-2011, 09:53 PM
ممكن نعرف نتيجة الخبر بالتفصيل وتأثيره على البيع والشراء

تمركزت المواضيع التي تم نقاشها في الاجتماع حول التضخم، والذي يشكل تهديدا أمام التعافي الاقتصادي للولايات المتحدة، وذلك نتيجة الأموال الضخمة التي تم ضخها مسبقا في الأسواق من قبل البنك الفدرالي إلى جانب الحكومة الأمريكية ضمن البرامج والخطط التحفيزية التي هدفت إلى تعزيز مستويات الإنفاق لدى المستهلك.

والجدير بالذكر أن الضغوطات التضخمية تقف عادة أمام تحسن وتعافي الاقتصاد الأمريكي، حيث من المحتمل أن يعاني الاقتصاد الأمريكي جراء ارتفاع مستويات التضخم في حال عاد النمو في الاقتصاد إلى مستوياته المنشودة، وبما أن الاقتصاد الأمريكي أشار مؤخرا بوادر التحسن والنمو والخروج من أسوأ أزمة مالية منذ الثلاثينات، فقد ترتفع مخاوف المستثمرين مرة أخرى بخصوص معدلات التضخم.

ولكن طمأن السيد برنانكي الأسواق في خطابه اليوم بأن مستويات التضخم من الممكن أن تتراجع قليلا من مستوياتها الحالية، وبالإضافة إلى أن التضخم سيتأثر من التيارات المتضاربة، إلا أن مجمل الأداء لمستويات التضخم على المدى البعيد إضافة إلى التوقعات تشير إلى أن مستويات التضخم ستبقى مستقرة. مهم جداً و أدي ذلك إلي أرتفاع شهية المخاطره و اليورو و الباوند و أنخفاض الدولار و الين

وألمح برنانكي أن الاقتصاد الأمريكي لا يزال يواجه بعض التحديات والتي تقف أمام النمو الاقتصادي في الولايات المتحدة والتي تتمثل في معدلات البطالة المرتفعة إلى جانب الأوضاع الائتمانية الصعبة ومستويات التضخم إضافة إلى ضعف مستويات الإنفاق لدى المستثمرين، حيث أشار برنانكي إلى أن الأسواق الائتمانية لا تزال مقيدة وسط الضعف الذي يمر به قطاع العمالة الأمريكية، مؤثرا سلبا على مستويات إنفاق المستهلكين، ولهذا ألمح برنانكي إلى أن إنفاق المستهلك الأمريكي لن يتحسن بالسرعة المرغوبة. مهم جداً أيضاً إنخفاض لشهية المخاطره للمستثمرين و أنخفاض لليورو و الباوند و أرتفاع للدولار و الين .

أما بخصوص النمو، تطرّق برنانكي إلى أن الاقتصاد الأمريكي ككل والنظام المالي بشكل خاص تمكنوا من العودة من أسوأ ركود مر على الولايات المتحدة منذ الكساد العظيم، وذلك وسط بوادر التعافي التدريجي التي أصبحت أكثر وضوحا، وبالإضافة إلى ذلك أشار أيضا أن الاقتصاد الأمريكي سيواصل نموه ولكن بصورة معتدلة خلال العام المقبل، إلا أن معدلات البطالة ستتراجع بوتيرة أبطأ مما يتمنى البنك الفدرالي. هنا مجمل الكلام في صالح الدولار حيث أشار إلي أن النظام تمكن من التراجع من أسوأ ركود مما سبب أرتفاع لليورو و الباوند

و لكن سيواصل نموه بصوره معتدلة خلال العام المقبل أي أن إلي الان لازال الخطر قائم مما أدي إلي أنخفاض اليورو و الباوند و أرتفاع الدولار مره أخري

و أيضاً أشارتة إلي معدلات البطالة أنها ستتراجع و لكن بصوره أبطأ من ما يتمني الفيدرالي خبر سئ جداً يؤدي إلي أرتفاع الدولار

وأضاف برنانكي أيضا أن سياسات البنك الفدرالي من المحتمل أن تقود إلى مستويات تضخم مرتفعة وذلك في حال استمر البنك الفدرالي في هذه الإجراءات دون تقديم استراتيجة مناسبة للخروج من هذه السياسة، إلا أن التوقيت المناسب يعد عاملا مهما، حيث يرى أعضاء اللجنة الفدرالية المفتوحة بأن التساهل في توقيت تجديد هذه السياسات يعد تحديا صعبا.

وبالإضافة إلى ذلك، تطرق برنانكي إلى مسألة الشركات الكبرى الممنوع فشلها، بالإضافة إلى إعادة الهيكلة لمنع انتكاس الاقتصاد الأمريكي مجددا، إلا أن مجمل الأوضاع بخصوص التطلعات تجاه وتيرة التعافي تشير إلى مستويات نمو معتدلة، وهذا ما يريده البنك الفدرالي على المدى البعيد للأسواق.

وألمح برنانكي إلى ضرورة مواجهة مسألة ضعف الدولار مصرحا بأن على المجلس النظامي تقديم تطلعات أفضل للدولار، في حين أن البنك الفدرالي ركز على استقلالية سياسات البنك، حيث أن الاجراءات المعتادة قد تضعف الدولار لأكثر من ذلك.

وأنهى السيد برنانكي لقائه قائلا بأن الدروس المستفادة من الركود الذي حصل خلال الثلاثينات تنطبق أيضا على الأزمة الحالية، حيث أن الكساد العظيم أعطى درسا لصناع القرار بعدم تبني سياسة مقيدة على الأسواق

نتيجة لما سبق تترتفع شهية المخاطره لدي المتاجرين و يرتفع اليورو و الباوند و ينخفض الدولار و الين

أحمد الرويني
18-10-2011, 10:15 PM
http://www10.0zz0.com/2011/10/18/19/709814448.gif (http://www.0zz0.com)

Hema
18-10-2011, 10:23 PM

هدف اول 1.3710

هدف ثانى 1.3740

هدف تالت 1.3765

استوب 1.3600

تحقق اول هدف +30

تحقق الهدف الثانى ايضا +30

المجموع حتى الأن +60

الى الهدف التالت باذن الله

بفضل الله تحقق الهدف التالت ايضا +35

مجموع النقاط 30+30+35 = +95

:1 (87)::1 (87)::1 (87):

أحمد الرويني
18-10-2011, 10:25 PM
بفضل الله تحقق الهدف التالت ايضا +35

مجموع النقاط 30+30+35 = +95

:1 (87)::1 (87)::1 (87):

مبروووووووك عليك يا عم هيماا وربنا يزيد و يبارك :)

Hema
18-10-2011, 10:28 PM
تمركزت المواضيع التي تم نقاشها في الاجتماع حول التضخم، والذي يشكل تهديدا أمام التعافي الاقتصادي للولايات المتحدة، وذلك نتيجة الأموال الضخمة التي تم ضخها مسبقا في الأسواق من قبل البنك الفدرالي إلى جانب الحكومة الأمريكية ضمن البرامج والخطط التحفيزية التي هدفت إلى تعزيز مستويات الإنفاق لدى المستهلك.

والجدير بالذكر أن الضغوطات التضخمية تقف عادة أمام تحسن وتعافي الاقتصاد الأمريكي، حيث من المحتمل أن يعاني الاقتصاد الأمريكي جراء ارتفاع مستويات التضخم في حال عاد النمو في الاقتصاد إلى مستوياته المنشودة، وبما أن الاقتصاد الأمريكي أشار مؤخرا بوادر التحسن والنمو والخروج من أسوأ أزمة مالية منذ الثلاثينات، فقد ترتفع مخاوف المستثمرين مرة أخرى بخصوص معدلات التضخم.

ولكن طمأن السيد برنانكي الأسواق في خطابه اليوم بأن مستويات التضخم من الممكن أن تتراجع قليلا من مستوياتها الحالية، وبالإضافة إلى أن التضخم سيتأثر من التيارات المتضاربة، إلا أن مجمل الأداء لمستويات التضخم على المدى البعيد إضافة إلى التوقعات تشير إلى أن مستويات التضخم ستبقى مستقرة. مهم جداً و أدي ذلك إلي أرتفاع شهية المخاطره و اليورو و الباوند و أنخفاض الدولار و الين

وألمح برنانكي أن الاقتصاد الأمريكي لا يزال يواجه بعض التحديات والتي تقف أمام النمو الاقتصادي في الولايات المتحدة والتي تتمثل في معدلات البطالة المرتفعة إلى جانب الأوضاع الائتمانية الصعبة ومستويات التضخم إضافة إلى ضعف مستويات الإنفاق لدى المستثمرين، حيث أشار برنانكي إلى أن الأسواق الائتمانية لا تزال مقيدة وسط الضعف الذي يمر به قطاع العمالة الأمريكية، مؤثرا سلبا على مستويات إنفاق المستهلكين، ولهذا ألمح برنانكي إلى أن إنفاق المستهلك الأمريكي لن يتحسن بالسرعة المرغوبة. مهم جداً أيضاً إنخفاض لشهية المخاطره للمستثمرين و أنخفاض لليورو و الباوند و أرتفاع للدولار و الين .

أما بخصوص النمو، تطرّق برنانكي إلى أن الاقتصاد الأمريكي ككل والنظام المالي بشكل خاص تمكنوا من العودة من أسوأ ركود مر على الولايات المتحدة منذ الكساد العظيم، وذلك وسط بوادر التعافي التدريجي التي أصبحت أكثر وضوحا، وبالإضافة إلى ذلك أشار أيضا أن الاقتصاد الأمريكي سيواصل نموه ولكن بصورة معتدلة خلال العام المقبل، إلا أن معدلات البطالة ستتراجع بوتيرة أبطأ مما يتمنى البنك الفدرالي. هنا مجمل الكلام في صالح الدولار حيث أشار إلي أن النظام تمكن من التراجع من أسوأ ركود مما سبب أرتفاع لليورو و الباوند

و لكن سيواصل نموه بصوره معتدلة خلال العام المقبل أي أن إلي الان لازال الخطر قائم مما أدي إلي أنخفاض اليورو و الباوند و أرتفاع الدولار مره أخري

و أيضاً أشارتة إلي معدلات البطالة أنها ستتراجع و لكن بصوره أبطأ من ما يتمني الفيدرالي خبر سئ جداً يؤدي إلي أرتفاع الدولار

وأضاف برنانكي أيضا أن سياسات البنك الفدرالي من المحتمل أن تقود إلى مستويات تضخم مرتفعة وذلك في حال استمر البنك الفدرالي في هذه الإجراءات دون تقديم استراتيجة مناسبة للخروج من هذه السياسة، إلا أن التوقيت المناسب يعد عاملا مهما، حيث يرى أعضاء اللجنة الفدرالية المفتوحة بأن التساهل في توقيت تجديد هذه السياسات يعد تحديا صعبا.

وبالإضافة إلى ذلك، تطرق برنانكي إلى مسألة الشركات الكبرى الممنوع فشلها، بالإضافة إلى إعادة الهيكلة لمنع انتكاس الاقتصاد الأمريكي مجددا، إلا أن مجمل الأوضاع بخصوص التطلعات تجاه وتيرة التعافي تشير إلى مستويات نمو معتدلة، وهذا ما يريده البنك الفدرالي على المدى البعيد للأسواق.

وألمح برنانكي إلى ضرورة مواجهة مسألة ضعف الدولار مصرحا بأن على المجلس النظامي تقديم تطلعات أفضل للدولار، في حين أن البنك الفدرالي ركز على استقلالية سياسات البنك، حيث أن الاجراءات المعتادة قد تضعف الدولار لأكثر من ذلك.

وأنهى السيد برنانكي لقائه قائلا بأن الدروس المستفادة من الركود الذي حصل خلال الثلاثينات تنطبق أيضا على الأزمة الحالية، حيث أن الكساد العظيم أعطى درسا لصناع القرار بعدم تبني سياسة مقيدة على الأسواق

نتيجة لما سبق تترتفع شهية المخاطره لدي المتاجرين و يرتفع اليورو و الباوند و ينخفض الدولار و الين

مشكور يا ميدو باشا على الاخبار

احلى لايك يا غالى:)

loveforex
18-10-2011, 10:33 PM
طيب اليورو نزل تانى ليه انا عندى صفقه بيع وصفقه شرا
اعمل ايه الوضع عندى مش فى صلحى

Hema
18-10-2011, 10:37 PM

ننتظر اغلاق شمعة الساعه ان شاء الله ونشوف السعر هيعمل ايه مع الترند

لايكات ليكو يا شباب

Hema
18-10-2011, 10:44 PM
مبروووووووك عليك يا عم هيماا وربنا يزيد و يبارك :)

الله يبارك فيك يا ميدو باشا

ربنا يزيدك انت كمان يا غالى

أحمد الرويني
18-10-2011, 11:01 PM
طيب اليورو نزل تانى ليه انا عندى صفقه بيع وصفقه شرا

اعمل ايه الوضع عندى مش فى صلحى

لية بيع و شراء

طول اليوم الزوج مش قادر علي 1.3680 و قولنا طالما الزوج أعلي منها فهو للصعود و أسفل منها فهو للهبوط إغلاقات كثيره للزوج أعلي 1.3680 تدعم الصعود و بعدين كان قدامة مستوي 1.3750 ترند صاعد أشرت إليه في التحليل السابق و قولنا إغلاق أسفل منة يكون الزوج للهبوط و أيضاً أستطاع أختراقة و لكن إلي الان لم يغلق ساعة أعلي منة

1.3750 أغلاق أعلي منة يستهدف الزوج 1.3830 ثم مستوي 1.3860 ثم مستوي 1.3910

1.3750 إغلاق أسفل منة 1.3710 ثم مستوي 1.3680 ثم مستوي 1.3650

الحركة الان سريعة في السوق نتيجة لتصريحات برنانكي و هو من أكبر الاخطاء دخول السوق وقت التصريحات الهامة من مسئولين البنوك المركزية لما في هذه التصريحات من حركات سريعة و إضطرابات في السوق

في النهاية يا غالي أحتفظ بمراكز البيع و الشراء

الزوج طالما أعلي 1.3680 فأنت في أمان إن شاء الله

loveforex
18-10-2011, 11:06 PM
الشمعه قفلت الوضع ايه

Hema
18-10-2011, 11:26 PM
لية بيع و شراء

طول اليوم الزوج مش قادر علي 1.3680 و قولنا طالما الزوج أعلي منها فهو للصعود و أسفل منها فهو للهبوط إغلاقات كثيره للزوج أعلي 1.3680 تدعم الصعود و بعدين كان قدامة مستوي 1.3750 ترند صاعد أشرت إليه في التحليل السابق و قولنا إغلاق أسفل منة يكون الزوج للهبوط و أيضاً أستطاع أختراقة و لكن إلي الان لم يغلق ساعة أعلي منة

1.3750 أغلاق أعلي منة يستهدف الزوج 1.3830 ثم مستوي 1.3860 ثم مستوي 1.3910

1.3750 إغلاق أسفل منة 1.3710 ثم مستوي 1.3680 ثم مستوي 1.3650

الحركة الان سريعة في السوق نتيجة لتصريحات برنانكي و هو من أكبر الاخطاء دخول السوق وقت التصريحات الهامة من مسئولين البنوك المركزية لما في هذه التصريحات من حركات سريعة و إضطرابات في السوق

في النهاية يا غالي أحتفظ بمراكز البيع و الشراء

الزوج طالما أعلي 1.3680 فأنت في أمان إن شاء الله

صح يا ميدو الافضل الابتعاد عن السوق فى الاوقات دى وبعدين يعنى الفوركس هيروح فين ماهو موجود واليورو موجود وملك اليورو احمد الروينى موجود:1 (76):
مشتغلناش دلوقتى نشتغل بكر ه مفهاش حاجه يعنى

أحمد الرويني
18-10-2011, 11:29 PM
الشمعه قفلت الوضع ايه

الشمعة قافلة علي الترند بالظبط و لكن إلي حد ما تعتبر أعلي الترند الصاعد لذلك تدعم الاتجاه الصاعد ليستهدف الزوج مستوي 1.3780 ثم مستوي 1.3790 ثم مستوي 1.3830 ثم مستوي 1.3860

و لو أغلق أسفل 1.3750 يكون الاتجاه هابط مستهدف مستوي 1.3680 مره أخري

http://www4.0zz0.com/2011/10/18/20/386705511.gif (http://www.0zz0.com)

أحمد الرويني
18-10-2011, 11:31 PM
صح يا ميدو الافضل الابتعاد عن السوق فى الاوقات دى وبعدين يعنى الفوركس هيروح فين ماهو موجود واليورو موجود وملك اليورو احمد الروينى موجود:1 (76):
مشتغلناش دلوقتى نشتغل بكر ه مفهاش حاجه يعنى

الله يزيدك و يبارك فيك يا هيماا صح والله دائماً وقت الاخبار و التصريحات القوية و الحركات السريعة الي في السوق و خصوصاً يوم زي دة كلة تصريحات و أخبار متضاربة عاملة تذبذب في السوق يبقي الافضل هو الابتعاد عن السوق

الفرص كتير في السوق و الفلوس مش بتخلص من السوق بس فلوسنا أحنا الي بتخلص

Hema
18-10-2011, 11:44 PM
الشمعة قافلة علي الترند بالظبط و لكن إلي حد ما تعتبر أعلي الترند الصاعد لذلك تدعم الاتجاه الصاعد ليستهدف الزوج مستوي 1.3780 ثم مستوي 1.3790 ثم مستوي 1.3830 ثم مستوي 1.3860

السعر مقدرش يغلق فوق فايبو 38 الاسبوعى

اعتقد الافضل الانتظار الاغلاق فوق الفايبو 38 ولا ايه رأيك يا ميدو

أحمد الرويني
18-10-2011, 11:55 PM
بالظبط يا هيماا هو إلاغلاق الشمعة السابقة كان عند مستوي 1.3763 و الترند الصاعد المكسور عند مستوي 1.3759 تداولات فعلا محيره و الافضل أنتظار إغلاق أقوي من هذا انا شايف فعلا الاستوكاستيك كمان عامل تقاطع سلبي بيدعم الاتجاه الهابط للزوج علي فريم الساعة و الاربع ساعات عامل تقاطع أيجابي يدعم الصعود مما يدل علي قوة التذبذب الذي سيشهدة الزوج الان

علي العموم زي ما قلنا أعلي 1.3750 حيث الترند الصاعد و أسفل الترند الصاعد و إغلاق أسفل 1.3750 فهو هابط

recardoandy
19-10-2011, 12:58 AM

ما سبب ظهور هذه الشمعة لطويلة التي ارتفعت في ال 10دقائق اكثر من 30 نقطة برجاء الاجابة

أحمد الرويني
19-10-2011, 01:06 AM
ما سبب ظهور هذه الشمعة لطويلة التي ارتفعت في ال 10دقائق اكثر من 30 نقطة برجاء الاجابة

شمعة خبر يا ريس

كان في تصريحات لبرنانكي الساعة 7.15 بتوقيت مصر و بعدها كان في حديث صحفي لة و دائماً وقت الاخبار القوية و التصريحات القوية مثل هذه تحدث حركات سريعة في السوق بين الصعود و الهبوط

recardoandy
19-10-2011, 01:10 AM
هل تعتبر شمعة اليومي دوجي
وما رايكم فيما نقل عن تصريحات لميركل

OSKAR
19-10-2011, 01:21 AM

استاذ ميدو
يعنى ممكن نبيع فى حالة اغلاق اسفل الاسعار 3830 & 3750&3710 الى
3680
وممكن الشراء فى حالة اغلاق اعلى 3680 &3750 3830 الى 3860

الكلام دة اية رايك فية والاغلاقات تكون ساعة ولا اربع ساعات

تحياتى لك ايها الفرعون الصغير هههههههههه

mbh4u
19-10-2011, 10:11 AM
التحليل الصباحي لزوج اليورو دولار 14/10

لاتزال 1.3830 قوية علي الزوج كل إغلاق أسفل منها فرصة لبيع الزوج و أهداف 1.3740 و 1.3710 و 1.3680

و لكن في حالة إغلاق أربع ساعات أعلي مستوي 1.3830 ينقلب الاتجاه إلي صاعد مستهدف مستويات 1.3860 و مستوي 1.3920

إلي الان الزوج لازال يتداول أعلي الترند الصاعد و أعلي موفينج 200 الاربع ساعات ليستهدف مستويات 1.3830 مره أخري

لذلك أفضل أنتظار إغلاق ساعه أسفل مستوي 1.3830 يدعم الهبوط للزوج مره أخري مستهدف مستويات 1.3740 و 1.3710 و 1.3680 و أستوب بأغلاق ساعة أعلي 1.3830

و لكن في حالة أختراقها ننتظر إغلاق الاربع ساعات أعلي منها لتكون الاهداف 1.3860 و 1.3920

أفضل فرص الشراء اليوم هي شراء من مستوي 1.3740 و أهداف عند 1.3825 و 1.3920 و أستوب 1.3680

و بيع الزوج بأغلاق أربع ساعات أسفل 1.3680 و أهداف 1.3660 و 1.3610 و أستوب 1.3750

http://www14.0zz0.com/2011/10/14/08/792141807.gif (http://www.0zz0.com)

بالتوفيق يا شباب

اعتقد ياميدو ان تحليلك النهار ده حيكون نفس الخميس الماضي ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Hema
19-10-2011, 10:11 AM
صباح الخير يا شباب

فى انتظار تحليلك الصباحى يا ميدو باشا

اليورو عملها فى الاسيوى:1:

OSKAR
19-10-2011, 10:33 AM
استاذ ميدو
يعنى ممكن نبيع فى حالة اغلاق اسفل الاسعار 3830 & 3750&3710 الى
3680
وممكن الشراء فى حالة اغلاق اعلى 3680 &3750 3830 الى 3860

الكلام دة اية رايك فية والاغلاقات تكون ساعة ولا اربع ساعات

تحياتى لك ايها الفرعون الصغير ههههههههههd
يا ريت يا استاذ ميدو بعد ازنك رايك

OSKAR
19-10-2011, 12:38 PM
السلام عليكم
يا اهل الصفحة لا يوحد احد
حاول الاتصال فى وقت لاحق

أحمد الرويني
19-10-2011, 12:48 PM
التحليل الصباحي لزوج اليورو دولار يوم 19/10

اليورو بالامس أغلق أعلي الترند الصاعد علي فريم الساعة أعلي 1.3760 كما توقعنا بالامس الاتجاه الصاعد في حالة الاغلاق أعلي منة علشان كدة يا همياا علمها في الاسيوي بردة لازال الكلاسيكي له وضعة و الزوج بيحترمة :) و يحترم نقاطة :)

المهم بعد كل هذا الصعود وقف الزوج عند مستوي 1.3830 مستوي مهم جداً كما أشرنا في تحليلات سابقة و لا بد لنا من الاغلاق أربع ساعات أعلي مستوي 1.3830 لكي يتأكد لنا الاتجاه الصاعد

الاتجاه اللحظي للزوج هابط طالما أسفل مستوي 1.3830 ليستهدف مستوي 1.3750 مره أخري ثم مستوي 1.3710 ثم مستوي 1.3680

الزوج الان من ملاحظة تداولاتة منذ بداية الاسبوع محصور بين مستوين قويين جداً علية

مستوي 1.3830 و مستوي 1.3680 و طالما الزوج بين هذين المستوين فيكون أكثر تذبذباً و يؤكد ذلك التذبذب السلبية الموجودة علي الاستوكاستيك علي فريم اليومي و سلبية الاستوكاستيك علي الاربع ساعات و الاسبوعي مما يشير إلي وجود حالة من التذبذب للزوج في التداولات الان .

فرص البيع و الشراء علي الزوج : أولا مستوي 1.3680 أغلاق أسفل منة أربع ساعات للبيع و أهدافكم 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580

و إغلاق ساعة أعلي منة للشراء و أهدافكم 1.3710 ثم مستوي 1.3750 ثم مستوي 1.3830

مستوي 1.3830 أعلي منها أربع ساعات شراء و أهدافك 1.3860 ثم مستوي 1.3910 ثم مستوي 1.3950

إغلاق أسفل 1.3830 أهدافك 1.3750 ثم مستوي 1.3710 ثم مستوي 1.3680

بالتوفيق يا شباب

OSKAR
19-10-2011, 12:51 PM

اليورو بالامس أغلق أعلي الترند الصاعد علي فريم الساعة أعلي 1.3760 كما توقعنا بالامس الاتجاه الصاعد في حالة الاغلاق أعلي منة علشان كدة يا همياا علمها في الاسيوي بردة لازال الكلاسيكي له وضعة و الزوج بيحترمة :) و يحترم نقاطة :)

المهم بعد كل هذا الصعود وقف الزوج عند مستوي 1.3830 مستوي مهم جداً كما أشرنا في تحليلات سابقة و لا بد لنا من الاغلاق أربع ساعات أعلي مستوي 1.3830 لكي يتأكد لنا الاتجاه الصاعد

الاتجاه اللحظي للزوج هابط طالما أسفل مستوي 1.3830 ليستهدف مستوي 1.3750 مره أخري ثم مستوي 1.3710 ثم مستوي 1.3680

الزوج الان من ملاحظة تداولاتة منذ بداية الاسبوع محصور بين مستوين قويين جداً علية

مستوي 1.3830 و مستوي 1.3680 و طالما الزوج بين هذين المستوين فيكون أكثر تذبذباً و يؤكد ذلك التذبذب السلبية الموجودة علي الاستوكاستيك علي فريم اليومي و سلبية الاستوكاستيك علي الاربع ساعات و الاسبوعي مما يشير إلي وجود حالة من التذبذب للزوج في التداولات الان .

فرص البيع و الشراء علي الزوج : أولا مستوي 1.3680 أغلاق أسفل منة أربع ساعات للبيع و أهدافكم 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580

مستوي 1.3830 أعلي منها أربع ساعات شراء و أهدافك 1.3860 ثم مستوي 1.3910 ثم مستوي 1.3950

بالتوفيق يا شباب

احلى تحليل واحلى لايك لاحلى ميدو

أحمد الرويني
19-10-2011, 12:57 PM

إغلاق أسفل 1.3830 اغلاق ساعة ام 4 ساعات

إن شاء الله ساعة

OSKAR
19-10-2011, 01:02 PM
إن شاء الله ساعة

4 ساعات الى فاتت اغلاق 3823 يعنى اسفل 3830 ومع ذالك هوالان عند 3866 يا انا مش فاهم كويس يا اما فى شى غلط ممكن التوضيح مبدو بعد ازنك

loveforex
19-10-2011, 01:27 PM
صباح الفل عليكم جميعا
اغلاق اربع ساعات كان1.3850 مش 1.3823 اخ اوسكار

أحمد الرويني
19-10-2011, 01:38 PM
4 ساعات الى فاتت اغلاق 3823 يعنى اسفل 3830 ومع ذالك هوالان عند 3866 يا انا مش فاهم كويس يا اما فى شى غلط ممكن التوضيح مبدو بعد ازنك

بصراحة حتي الان لم أري أي إغلاق أعلي 1.3830

http://www12.0zz0.com/2011/10/19/10/245730718.gif (http://www.0zz0.com)

waleed adel
19-10-2011, 01:45 PM
بالتوفيق والارباح جزاكم الله كل خير

seragsamy
19-10-2011, 01:49 PM
موفق ياغالى

متابعينك

mbh4u

اذا اغلق الساعة القادمة فوق ال 830 هل كده يتأكد الصعود؟؟؟؟؟؟؟

أحمد الرويني
صباح الفل عليكم جميعا

اغلاق اربع ساعات كان1.3850 مش 1.3823 اخ اوسكار

لو سمحتوا يا جماعة لابد أن نفرق بين الهاي للشمعة و إغلاق الشمعة

الهاي غير الاغلاق و دائماً ندخل صفقاتنا علي الاغلاق و ليس الهاي

الهاي في الشمعة السابقة 1.3852 و الأغلاق كان 1.3823 إذن نحتفظ بتوقعاتنا بالهبوط طالما الزوج أسفل 1.3830 و لا ندخل شراء حتي يتأكد لنا إغلاق صريح أعلي 1.3830

بالتوفيق يا غالين :)

mbh4u
19-10-2011, 02:02 PM
لسة ياميدو الاغلاق اسفل 1.3830؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

loveforex
19-10-2011, 02:17 PM
طب شوفو الشارت ده
:1 (1)::1 (102)::1 (102):

mbh4u
19-10-2011, 02:26 PM
هيصع ولا يهبط اغلق فوق 830 ولا تحت انا اتلخبطت علما اني بايع في 830 نفسها من بدري؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

OSKAR
19-10-2011, 03:25 PM

الاغلاق كماذكرت 3823 اربع ساعات اى تحت 3830 استاذ ميدو كما قلت ومع ذالك صعد الى 3865 ؟؟ ممكن الايضاح علشان علشان لو فى شى مش فاهمة

Hema
19-10-2011, 03:26 PM

بالتوفيق يا شباب

يا ميدو باشا الكلاسيكى مبقاش كلاسيكى غير على ايدك:)

احلى لايك يا باشا على التحليل الجميل

OSKAR
19-10-2011, 03:51 PM
الاغلاق كماذكرت 3823 اربع ساعات اى تحت 3830 استاذ ميدو كما قلت ومع ذالك صعد الى 3865 ؟؟ ممكن الايضاح علشان علشان لو فى شى مش فاهمة
ميدو ممكن الايضاح

OSKAR
19-10-2011, 04:30 PM
انا شايف يا محمد باشا انة حيرتد من 3860 الى 3700 ان شاء الله اليوم اصل انا اليومين دول بشتغل محلل لحد ما تفرج ههههه
لا بجد دة راى

OSKAR
19-10-2011, 04:51 PM
ميدو ممكن الايضاح
طيب خد دى كمان يا استاذ ميدو اغلاق 4 ساعات الان عند3856 على كلامك المفروض يطلع السعر الان 3795 يعتى نزل حوالى 55 نقطة ازيك بقى يعنى لو حاطت ستوب لوز زمانة ضرب من بدرى

شمعة 4 ساعات الاولى اغلاق عند سعر 3823 الساعة 11 صباحا بتوقيت مصر
شمعة 4 ساعات التانية اغلاق عند سعر3856 الساعة 3عصرا بتوقيت مصر

ارجوا التوضيح بعد ازنك الناش كلها عمالة تقول ميدو ميدو عاوز اشوف تفسير ميدو

loveforex
19-10-2011, 04:51 PM
راح اليورو

OSKAR
19-10-2011, 04:57 PM
انا شايف يا محمد باشا انة حيرتد من 3860 الى 3700 ان شاء الله اليوم اصل انا اليومين دول بشتغل محلل لحد ما تفرج ههههه
لا بجد دة راى
وهذا الى حصل فعلا الكلاسيكى ممتاز بس مش فى الايام الى صناع السوق بيتدخلوا فيها يا ميدو

أحمد الرويني
19-10-2011, 05:25 PM
طيب خد دى كمان يا استاذ ميدو اغلاق 4 ساعات الان عند3856 على كلامك المفروض يطلع السعر الان 3795 يعتى نزل حوالى 55 نقطة ازيك بقى يعنى لو حاطت ستوب لوز زمانة ضرب من بدرى

شمعة 4 ساعات الاولى اغلاق عند سعر 3823 الساعة 11 صباحا بتوقيت مصر
شمعة 4 ساعات التانية اغلاق عند سعر3856 الساعة 3عصرا بتوقيت مصر

ارجوا التوضيح بعد ازنك الناش كلها عمالة تقول ميدو ميدو عاوز اشوف تفسير ميدو

عندك من الساعة 2.30 بتوقيت مصر خبر تصاريح المباني و جاء أقل من السابق و المتوقع لذلك السوق أنخفض شهية المخاطره و الزوج حدث فية أنفجار سعري لأسفل و هبوط قوي أرتفاع للدولار

و في نفس الوقت مؤشر أسعار المستهلكين خبر قوي بردة جاء أقل من السابق و المتوقع لذلك أرتفع الدولار

و في نفس الوقت أيضاً خبر مؤشر المنازل الجديد و جاء أفضل من السابق و المتوقع بكثير لذلك شهدنا موجه الصعود المفجأه لليورو و أنخفاض للدولار

في النهاية لابد من حدوث تذبذب في السوق نتيجة لتضارب الاخبار بين الجيدة و السلبية و كلها أخبار و تصاريح تصدر في وقت واحد

و بعدين بالنسبة للتحليلات الخاصة باليورو دولار هي مجرد أجتهادات شخصية و رؤيتي للسوق من واقع تحليلات و شارتات برفقها مع كل مشاركة و زي ما الحمد لله بتجيب أهداف بردة معرضين أن نضرب أستوب

بالنسبة للأستوب بتاعي أنا بحددة بإغلاق أربع ساعات أيضاً يعني أنا قولت الشراء بأغلاق أربع ساعات أعلي 1.3830 و فعلا أغلق و دخلت شراء و لكن الزوج عكس عليا مهما عكس علشان أنا داخل بأداره رأس مال صح بنتظر إغلاق أربع ساعات أيضاً أسفل هذا المستوي لو أستمر في الهبوط بأغلق الصفقة

و الزوج طالما أستطاع الاغلاق أعلي 1.3830 أربع ساعات يبقي إن شاء الله مهما حدث و هبط أكيد راجع تاني و كل دة كان رد فعل طبيعي للسوق نتيجة أخبار قوية

و الاهم من كل دة هو إداره رأس المال الصحيحة :)

أسف في التأخير في الرد كنت في الطريق مروح من الشغل

أحمد الرويني
19-10-2011, 05:49 PM
قال متحدث باسم وزارة المالية الالمانية انه لن تتم زيادة حجم صندوق انقاذ منطقة اليورو الى أكثر من مبلغ 440 مليار يورو المتفق عليه بالفعل وان ألمانيا لن تزيد مساهمتها عن 211 مليار يورو
كما صرح ان هناك مباحثات مثمره بين جميع الدول الاوربية من اجل الوصول الى الحل الامثل وليس بخصوص توسع حجم صندوق انقاذ اوربا

OSKAR
19-10-2011, 06:01 PM
عندك من الساعة 2.30 بتوقيت مصر خبر تصاريح المباني و جاء أقل من السابق و المتوقع لذلك السوق أنخفض شهية المخاطره و الزوج حدث فية أنفجار سعري لأسفل و هبوط قوي أرتفاع للدولار

و في نفس الوقت مؤشر أسعار المستهلكين خبر قوي بردة جاء أقل من السابق و المتوقع لذلك أرتفع الدولار

و في نفس الوقت أيضاً خبر مؤشر المنازل الجديد و جاء أفضل من السابق و المتوقع بكثير لذلك شهدنا موجه الصعود المفجأه لليورو و أنخفاض للدولار

في النهاية لابد من حدوث تذبذب في السوق نتيجة لتضارب الاخبار بين الجيدة و السلبية و كلها أخبار و تصاريح تصدر في وقت واحد

و بعدين بالنسبة للتحليلات الخاصة باليورو دولار هي مجرد أجتهادات شخصية و رؤيتي للسوق من واقع تحليلات و شارتات برفقها مع كل مشاركة و زي ما الحمد لله بتجيب أهداف بردة معرضين أن نضرب أستوب

بالنسبة للأستوب بتاعي أنا بحددة بإغلاق أربع ساعات أيضاً يعني أنا قولت الشراء بأغلاق أربع ساعات أعلي 1.3830 و فعلا أغلق و دخلت شراء و لكن الزوج عكس عليا مهما عكس علشان أنا داخل بأداره رأس مال صح بنتظر إغلاق أربع ساعات أيضاً أسفل هذا المستوي لو أستمر في الهبوط بأغلق الصفقة

و الزوج طالما أستطاع الاغلاق أعلي 1.3830 أربع ساعات يبقي إن شاء الله مهما حدث و هبط أكيد راجع تاني و كل دة كان رد فعل طبيعي للسوق نتيجة أخبار قوية

اقتراح والقرار لك ميدو اية رايك لو مشتغلناش فى اوقات الاخبار ونشتغل بالتحليل بتاعك ولكن فى وقت الاخبار لا يعنى ممكن يكون فية خبر الساعة 2 بتوقيت مصر وتاثيرة ساعتان ممكن التنبية من الساعة 130 حتى 4 لا يوجد عمل كلة بتوجيهات منك اما عملية المكسب والخسارة دى بتاعت ربنا ارزاق يا باشا
احنا بنحاول نعمل الى علينا والباقى على رب العباد

أحمد الرويني
19-10-2011, 06:16 PM
اقتراح والقرار لك ميدو اية رايك لو مشتغلناش فى اوقات الاخبار ونشتغل بالتحليل بتاعك ولكن فى وقت الاخبار لا يعنى ممكن يكون فية خبر الساعة 2 بتوقيت مصر وتاثيرة ساعتان ممكن التنبية من الساعة 130 حتى 4 لا يوجد عمل كلة بتوجيهات منك اما عملية المكسب والخسارة دى بتاعت ربنا ارزاق يا باشا
احنا بنحاول نعمل الى علينا والباقى على رب العباد

و الله يا جميل موضوع تشتغل وقت الاخبار أو لا أو تشتغل علي تحليلاتي أو لا دة مش قراري خالص و لا أقدر أتكلم في موضوع زي دة القرارت دي بتاعتك أنت كمتداول

هل أنت بتجيد المتاجره مع الاخبار أم لا ؟ :) دة سؤال لازم تسألة لنفسك

و زي ما حضرتك قولت أحنا بنحاول نعمل الي علينا و الباقي علي رب العباد

بنجتهد و ندرس السوق و نضع تحليلاتنا المرفقة بالشارتات و نسيب الباقي علي ربنا :)

farok
19-10-2011, 07:34 PM
طول عمرى بقول
ابعد عن المتاجرة وقت الاخبار
مخاطرة متستهلش ومش هيه اللى هتجيب المكسب

OSKAR
19-10-2011, 08:03 PM
طول عمرى بقول
فعلا واستوبات بتتضرب ويمشى عكس الخبر 40 50 نقطة ااخر تييت

jihad azzam
19-10-2011, 08:15 PM
طول عمرى بقول

اوافقك مليون بالمية ابعد عن الجهاز وقت الاخبار والفوركس ماراح يخلص

OSKAR
19-10-2011, 08:19 PM
و الله يا جميل موضوع تشتغل وقت الاخبار أو لا أو تشتغل علي تحليلاتي أو لا دة مش قراري خالص و لا أقدر أتكلم في موضوع زي دة القرارت دي بتاعتك أنت كمتداول

هل أنت بتجيد المتاجره مع الاخبار أم لا ؟ :) دة سؤال لازم تسألة لنفسك

و زي ما حضرتك قولت أحنا بنحاول نعمل الي علينا و الباقي علي رب العباد

بنجتهد و ندرس السوق و نضع تحليلاتنا المرفقة بالشارتات و نسيب الباقي علي ربنا :)

والله يا ميدو باشا المفروض ان احنا فى هذة الورشة بنحاول نكون الافضل يعنى مثلا واحد زى حضرتك بتنصح المتداول بافضل شى من وجهة نظرك وهوة حر
بس لما سالتك كان ردك سلبى جدا طيب ما انا عارف ان الكلام دة مش بتاعك ولكن بسال اهل الخبرة واحد زى الاستاذ فاروق قال طول عمر لا افضل العمل وقت الاخبار وجهة نظر حقيقية وتحترم ولو فى حد مش حاببها حوة حر ؟ يعنى انتا راجل بتحلل كلاسيكى وعارف ان فى اخبار ممكن تقلب السوق واجب عليك زى ما تحظر ان فى اخبار ممكن تخيب املك وامل تحليلك وامل كل من مسى وراك على فكرة اقسم بالله انتا ما خسرتنى سنت واحد ولكن هى دى اصول الشغل مش اكتب سطرين وامشى طبعا كتر خيرك ولكن انتا عملت طبق ارز بالبن وحطيط علية ملح بدل السكر لازم التوعية يا اخى الصغير على كل حال دوام الحال من المحال ارجوا ما يكنش كلامى زعلك ولكن ( الله الله الله )

mbh4u
19-10-2011, 10:03 PM
يا ميدو نحن معاك في كل شي وتحليلاتك من غيرها ما ندخل السوق

أحمد الرويني
19-10-2011, 11:05 PM
يا ميدو نحن معاك في كل شي وتحليلاتك من غيرها ما ندخل السوق

ربنا يخليك يا زعيم علي الكلام الجميل دة و دائماً أتمني مشاركاتنا تكون فعالة و مبنية علي تحليلات و شارتات و نخد رأي بعض فيها

المشكلة الي بقابلها في المنتديات العربية أن واحد فاتح موضوع أو ورشة و ممكن يكون ناحج و تلاقي عندة مشاهدين للموضوع كثيرين بس للأسف كلهم slient داخلين علشان يتفرجوا و يطلعوا بتوصية أو تحليل محدش بيحاول يتعب نفسة و يفكر و يقول أنا كمان حشارك برأي حتي لو غلط كلنا يا جماعة أتعلمنا كدة أنا عن نفسي أتعلمت كدة أول مبدأت في الفوركس كنت بدخل وراء واحد من العيار الثقيل في أحد المنتديات العربية و كسبت من ورا كتير و في مره دخلت معاه بحسابي كلة فول مارجن و للأسف كانت الصفقة خسارنة و ضربت أستوب و راح معاها حسابي و بعد فتره دخلت و أتنقشت معاه في الفرص و من بعدها بدأت أتكلم في المنتدي و أناقش الفرص الي بيكتبها و أكتب تحليلاتي و كنت بغلط و هو كان يصلحلي غلطي مش عيب أني أغلط بس أتعلمت في الاخر

يا جماعة أحمد الرويني مش أحسن واحد في الفوركس و لا هو الي بيحرك السوق و اليورو دولار و صدقوني لو أقدر أحرك السوق نقطة واحدة في صالح الاعضاء لكنت عملتها :) و لو العرب كلهم أجتمعوا علشان يحركوا السوق نقطة واحدة مش حيقدروا الموضوع أكبر مننا يا جماعة دي لعبة بيلعبها الكبار و أحنا بندخل وراهم علشان نلقط رزقنا و نحاول نخد أي حاجة من وراهم

الي حصل النهاردة أكبر دليل علي كدة و مش النهاردة بس من أول الاسبوع كل خمس دقائق تصريح يطلع يهز السوق علشان يضرب أستوبات الناس للأسف و أحنا قاعدين نعتب علي بعض و كأن الراجل الي بيحط التوصية كان يعلم الغيب و عارف السوق رايح فين و جي منين موضوع توصيات لليورو دولار هو موضوع مبني علي أجتهاد شخصي مني و رؤيتي للسوق و لو كل واحد في المشاهدين للصفحة و المتابعين للتحليلات قدر يعلق علي التحليل أو يقول وجهة نظره من خلال أسلوبة في التحليل أكيد حنوصل لأهدافنا بكل سهولة علي الاقل لو كل واحد قال وجهة نظره في الزوج حالياً و أجتماعنا علي رأي واحد حيكون أفضل من أن ندخل علشان نتفرج في صمت أو نشارك بمشاركات شكر و ترحيب فقط

أنا والله ببقي حزين جداً لما ألاقي أكثر من 30 عضو مشاهد للموضوع و مفيش و لا عضو عايز يدخل يشارك بمشاركة فعالة واحدة و يتناقش في الفرص كله عايز يخد الكلمتين و التوصية و شكراً كسب يقول الحمد لله و شكرا و ترحيب خسر ندخل نقلب علي الراجل :)

موضوع توصيات لليورو دولار يا جماعة مش موضوع أحمد الرويني دة موضوع لكل أعضاء أف أكس أريبيا أتمني أشوف مشاركتكم الفعالة و تحليلاتكم و توقعاتكم و أجتهادتكم للزوج و ننقاش الفرص سوياً

أخص بردة في كلامي أخواني المبتدأين أنتوا الي بخصكم بهذا الكلام أكثر شاركنا برأيك و بتحليلك و قول كل الي عندك و أرفق شارتات و أغلط و صدقني مش حتتعلم غير لما تغلط و في المنتدي هنا حتلاقي الي يرد عليك و يصححلك غلطك و صدقني يا أخي المبتدأ مش حتتعلم و لا حتكسب من السوق سنت واحد غير لما تشتغل بأيدك و تغلط و تشيل من دماغك فكره أنك داخل المنتدي علشان توصية أو تحليل لا غير فكرك و قول أنا داخل المنتدي علشان أضيف وجهة نظري و أشارك برأي

أتمني أن تتقبلوا كلامي بصدر رحب و أن لا أكون أثقلت عليكم بكلامي :)

http://www9.0zz0.com/2011/10/19/19/825850854.gif (http://www.0zz0.com)

http://www9.0zz0.com/2011/10/19/19/607090609.gif (http://www.0zz0.com)

http://www9.0zz0.com/2011/10/19/20/405276379.gif (http://www.0zz0.com)

Tarek adel
19-10-2011, 11:15 PM
والله يا ميدو انا لو على اديلك العضو المالى بجد
انا احيانا بيبقة لى وجهة نظر قد تكون مختلفة معاك شوية فى التحليل خاصة فى الفترة اللى بتكون مش متواجد فيها
لكن اعرف ناس كتير جدا تقول "الموضوع ده خاص بى واللى ليه وجهة نظر تانيه يكتبها فى موضوع تانى"
وهو كلام مش غلط اوى عشان الناس بتخاف الموضوع يبقه فوضى وتحليلات متضاربه,والناس داخله عشان تحليلات وتوصيات احمد الروينى اللى هو اقدم واشطر منى فى الفوركس 100 مرة
كون انى قليل ما احلل فهو لاعتزازى بموضوعك وبشخصك الجميل مش دايما يعنى عاوز اخد المصلحة واخلع
كلمة على جنب كدة:انت واى محلل او مزود اخر بيعمل اللى عليه ويسيب الباقى على ربنا وكون التحليلات لا تصيب احيانا فهو وارد دائما سواء للاخطاء البشرية او الظروف الخارجه عن الارادة"وما اكثرها فى الفوركس"
واحييك على الورشة اللى مقدرش مفتحهاش اول ما افتح ارابيا

recardoandy
19-10-2011, 11:21 PM
ربنا يخليك يا زعيم علي الكلام الجميل دة و دائماً أتمني مشاركاتنا تكون فعالة و مبنية علي تحليلات و شارتات و نخد رأي بعض فيها

المشكلة الي بقابلها في المنتديات العربية أن واحد فاتح موضوع أو ورشة و ممكن يكون ناحج و تلاقي عندة مشاهدين للموضوع كثيرين بس للأسف كلهم slient داخلين علشان يتفرجوا و يطلعوا بتوصية أو تحليل محدش بيحاول يتعب نفسة و يفكر و يقول أنا كمان حشارك برأي حتي لو غلط كلنا يا جماعة أتعلمنا كدة أنا عن نفسي أتعلمت كدة أول مبدأت في الفوركس كنت بدخل وراء واحد من العيار الثقيل في أحد المنتديات العربية و كسبت من ورا كتير و في مره دخلت معاه بحسابي كلة فول مارجن و للأسف كانت الصفقة خسارنة و ضربت أستوب و راح معاها حسابي و بعد فتره دخلت و أتنقشت معاه في الفرص و من بعدها بدأت أتكلم في المنتدي و أناقش الفرص الي بيكتبها و أكتب تحليلاتي و كنت بغلط و هو كان يصلحلي غلطي مش عيب أني أغلط بس أتعلمت في الاخر

يا جماعة أحمد الرويني مش أحسن واحد في الفوركس و لا هو الي بيحرك السوق و اليورو دولار و صدقوني لو أقدر أحرك السوق نقطة واحدة في صالح الاعضاء لكنت عملتها :) و لو العرب كلهم أجتمعوا علشان يحركوا السوق نقطة واحدة مش حيقدروا الموضوع أكبر مننا يا جماعة دي لعبة بيلعبها الكبار و أحنا بندخل وراهم علشان نلقط رزقنا و نحاول نخد أي حاجة من وراهم

الي حصل النهاردة أكبر دليل علي كدة و مش النهاردة بس من أول الاسبوع كل خمس دقائق تصريح يطلع يهز السوق علشان يضرب أستوبات الناس للأسف و أحنا قاعدين نعتب علي بعض و كأن الراجل الي بيحط التوصية كان يعلم الغيب و عارف السوق رايح فين و جي منين موضوع توصيات لليورو دولار هو موضوع مبني علي أجتهاد شخصي مني و رؤيتي للسوق و لو كل واحد في المشاهدين للصفحة و المتابعين للتحليلات قدر يعلق علي التحليل أو يقول وجهة نظره من خلال أسلوبة في التحليل أكيد حنوصل لأهدافنا بكل سهولة علي الاقل لو كل واحد قال وجهة نظره في الزوج حالياً و أجتماعنا علي رأي واحد حيكون أفضل من أن ندخل علشان نتفرج في صمت أو نشارك بمشاركات شكر و ترحيب فقط

أنا والله ببقي حزين جداً لما ألاقي أكثر من 30 عضو مشاهد للموضوع و مفيش و لا عضو عايز يدخل يشارك بمشاركة فعالة واحدة و يتناقش في الفرص كله عايز يخد الكلمتين و التوصية و شكراً كسب يقول الحمد لله و شكرا و ترحيب خسر ندخل نقلب علي الراجل :)

موضوع توصيات لليورو دولار يا جماعة مش موضوع أحمد الرويني دة موضوع لكل أعضاء أف أكس أريبيا أتمني أشوف مشاركتكم الفعالة و تحليلاتكم و توقعاتكم و أجتهادتكم للزوج و ننقاش الفرص سوياً

أخص بردة في كلامي أخواني المبتدأين أنتوا الي بخصكم بهذا الكلام أكثر شاركنا برأيك و بتحليلك و قول كل الي عندك و أرفق شارتات و أغلط و صدقني مش حتتعلم غير لما تغلط و في المنتدي هنا حتلاقي الي يرد عليك و يصححلك غلطك و صدقني يا أخي المبتدأ مش حتتعلم و لا حتكسب من السوق سنت واحد غير لما تشتغل بأيدك و تغلط و تشيل من دماغك فكره أنك داخل المنتدي علشان توصية أو تحليل لا غير فكرك و قول أنا داخل المنتدي علشان أضيف وجهة نظري و أشارك برأي

بس يا زعيم انت كده الي جبته لنفسك احنا هنشارك بارء وشارتات بس استحملنا في الاخطاء:1 (94)::1 (94):

forexbroker
19-10-2011, 11:23 PM
سلام عليكم شو رايكم اذا كسر اليورو دولار 1.3620 راح ينزل الى الهوية يعني 1.3100 واذا هو فوق هل دعم اعتقد راح يصعد شو رايكم

ابراهيم امين
19-10-2011, 11:24 PM
بصراحة احمد الروينى كل تحليلاتو هذا الاسبوع كانت صابئة بس المشكلة كلها فى نفسية المضارب و دى بداخل كل شخص مش بنصبر على اى صفقة و مش بنصبر على اغلاقات الشموع و خصوصا اغلاقات الاربع ساعات كما اوضح احمد فى تحليلو الاسبوعى بصراحة مقصرتش يا احمد فى الموضوع و كفاية تعبك و قلقك على اى صفقة ممكن يكون اى عضو دخل فيها ربنا يوفقك يا احمد

تحياتى ليك يا ريس

OSKAR
19-10-2011, 11:27 PM

كل دة كلام جميل جدا وتحليلاتك الى حد كبير كويسة
خدها كلمة منى الفوريكس ليس تحليل فقط هو دمج بين اشياء كثيرة المهم علشان ما اطولش عليك
لو حللت السوق واعطيط توصية والناس الى مش حتدخل السوق الا من غيرك ما نبهتهم ان فى اخبار يا ريت تخلى بالكم او بلاش شغل وقت الاخبار تحليلك ساعتها لا ينفد بل يضر انا مش بهاجمك بل انصحك وعلى فكرة انتا راجل فاهم فوريكس الى حد ما وانا متاكد انك فاهم كلامى كويس ولو انتا يا ميدو او الاخوة الى مش حيخشو السوق من غيرك بكرة حيتاكدو من صحة كلامى ويا ريت يا ميدو تنصحهم لانك مش دايملهم لازم يتعلموا ويعتمدو على نفسهم ورغم زالك انا بقراء تحليلاتك
مع خالص تحياتى بالتحليل والنجاح
اخوك سيف العمارى

farok
19-10-2011, 11:33 PM
سيبك انت يا ميدو من كل الكلام ده وقولى
احط ازاى ملف pdf او وورد او اى نوع من على جهازى الى المنتدى
علشان كل مبحاول انزل ملف فى اى مشاركة يقولى مينفعش اكتر من 200كيلو !!!

أحمد الرويني
19-10-2011, 11:45 PM
والله يا ميدو انا لو على اديلك العضو المالى بجد
انا احيانا بيبقة لى وجهة نظر قد تكون مختلفة معاك شوية فى التحليل خاصة فى الفترة اللى بتكون مش متواجد فيها
لكن اعرف ناس كتير جدا تقول "الموضوع ده خاص بى واللى ليه وجهة نظر تانيه يكتبها فى موضوع تانى"
وهو كلام مش غلط اوى عشان الناس بتخاف الموضوع يبقه فوضى وتحليلات متضاربه,والناس داخله عشان تحليلات وتوصيات احمد الروينى اللى هو اقدم واشطر منى فى الفوركس 100 مرة
كون انى قليل ما احلل فهو لاعتزازى بموضوعك وبشخصك الجميل مش دايما يعنى عاوز اخد المصلحة واخلع
كلمة على جنب كدة:انت واى محلل او مزود اخر بيعمل اللى عليه ويسيب الباقى على ربنا وكون التحليلات لا تصيب احيانا فهو وارد دائما سواء للاخطاء البشرية او الظروف الخارجه عن الارادة"وما اكثرها فى الفوركس"
واحييك على الورشة اللى مقدرش مفتحهاش اول ما افتح ارابيا

ربنا يخليك يا طارق علي كلام الجميل بس عايز أقف عند موضوع ( عند موضوع خاص بي ) لا في موضوع توصيات لليورو دولار مش كدة خالص

لا أنا فعلا بتمني مشاركة الاعضاء و مش حتبقي فوضي و لا في تحليلات متضاربة و لا حاجة لان موضوعنا محدد توصيات علي اليورو دولار يبقي الي حيدخل و يشارك يقول وجهة نظره و تحليلة أنا مثلا بدخل كل يوم الصبح بكتب تحليل اية المشكلة لو أنت شايف حاجة أنا مش شايفها أنك تتناقش فيها مع صاحب التحليل يا سيدي الله أعلم ممكن تكون رؤيتك أنت الي صح و أنا كنت غلطان يبقي كدة وصلنا للهدف

يا طارق باشا أنت راجل محترم و محترف فوركس و بجد و الله وبدون مجاملات بيعجبني أسلوبك و رؤيتك للشارت و تحليلك للزوج و ببقي مستغرب جداً لما بلاقيك مشارك فقط بدون أي تعليقات فعالة

أتمني يا طارق أشوف مشاركاتك الفعالة و شارتاتك

أحمد الرويني
19-10-2011, 11:47 PM
بس يا زعيم انت كده الي جبته لنفسك احنا هنشارك بارء وشارتات بس استحملنا في الاخطاء:1 (94)::1 (94):

يا سيدي أغلط براحتك حتلاقي ألف من يصححلك أخطائك و أنت المستفيد طبعاً

:)

بالتوفيق يا غالي

أحمد الرويني
19-10-2011, 11:50 PM
سيبك انت يا ميدو من كل الكلام ده وقولى
احط ازاى ملف pdf او وورد او اى نوع من على جهازى الى المنتدى
علشان كل مبحاول انزل ملف فى اى مشاركة يقولى مينفعش اكتر من 200كيلو !!!

:)

http://www8.0zz0.com/2011/10/19/20/991760073.gif (http://www.0zz0.com)

و بعدين ممكن تضغط الملف

Tarek adel
20-10-2011, 12:03 AM
ربنا يخليك يا طارق علي كلام الجميل بس عايز أقف عند موضوع ( عند موضوع خاص بي ) لا في موضوع توصيات لليورو دولار مش كدة خالص

لا أنا فعلا بتمني مشاركة الاعضاء و مش حتبقي فوضي و لا في تحليلات متضاربة و لا حاجة لان موضوعنا محدد توصيات علي اليورو دولار يبقي الي حيدخل و يشارك يقول وجهة نظره و تحليلة أنا مثلا بدخل كل يوم الصبح بكتب تحليل اية المشكلة لو أنت شايف حاجة أنا مش شايفها أنك تتناقش فيها مع صاحب التحليل يا سيدي الله أعلم ممكن تكون رؤيتك أنت الي صح و أنا كنت غلطان يبقي كدة وصلنا للهدف

يا طارق باشا أنت راجل محترم و محترف فوركس و بجد و الله وبدون مجاملات بيعجبني أسلوبك و رؤيتك للشارت و تحليلك للزوج و ببقي مستغرب جداً لما بلاقيك مشارك فقط بدون أي تعليقات فعالة

أتمني يا طارق أشوف مشاركاتك الفعالة و شارتاتك

بس كده؟وادى شارت بناء على التحليل اليومى لانى متفق معاك فى تحليلك لل 4 ساعات والساعة بكل تفاصيلهم
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/3432_01319058158.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)
ونلاحظ ان ستوكاستيك يدعم الهبوط..اظن كل الطرق تؤدى للهبوط غدا:1 (77):
للعلم يا ميدو انا بكون فى العمل اغلب اوقات النهار بلحق الفترة الاسيوية فقط تقريبا ومعنديش ميتاتريدر فى الشغل عشان كده شارتاتى قليلة بصفة عامة

farok
20-10-2011, 12:06 AM
تسلم يا غالى انا برضه قلت مفيش الا ميدو اللى هيزبطنى
طيب انا دوست على مركز رفع المعلومات ورفعت الملف ومعايا رابط له
وبعدين فى المشاركة ادوس على ايه علشان ارفقه فيها

أحمد الرويني
20-10-2011, 12:10 AM
كل دة كلام جميل جدا وتحليلاتك الى حد كبير كويسة
خدها كلمة منى الفوريكس ليس تحليل فقط هو دمج بين اشياء كثيرة المهم علشان ما اطولش عليك
لو حللت السوق واعطيط توصية والناس الى مش حتدخل السوق الا من غيرك ما نبهتهم ان فى اخبار يا ريت تخلى بالكم او بلاش شغل وقت الاخبار تحليلك ساعتها لا ينفد بل يضر انا مش بهاجمك بل انصحك وعلى فكرة انتا راجل فاهم فوريكس الى حد ما وانا متاكد انك فاهم كلامى كويس ولو انتا يا ميدو او الاخوة الى مش حيخشو السوق من غيرك بكرة حيتاكدو من صحة كلامى ويا ريت يا ميدو تنصحهم لانك مش دايملهم لازم يتعلموا ويعتمدو على نفسهم ورغم زالك انا بقراء تحليلاتك
مع خالص تحياتى بالتحليل والنجاح
اخوك سيف العمارى

كلام جميل يا أستاذ سيف و قريب من الكلام الي عايز أوصلوا للناس و هو أنك خليك مشارك دائماً معانا برأيك و تحليلاتك علشان تستفيد و تفيد

و المشكلة بردة يا أستاذنا مش في الاخبار بس لا أسبوع زي دة من بداياتة و هو ملئ بالمشاكل و المظاهرات في أوربا و أمريكا و دة طبعا بينعكس بشكل كبير جداً علي السوق و الي أكثر من كدة التصريحات الغريبة الي ليس ليها أي مبرر و بقيت بتطلع بشكل متكرر خلال اليوم و كلها أخبار و تصريحات متضاربة و للأسف كلها بتنعكس بشكل فظيع علي السوق و بنلاقي حركات سريعة في السوق

علشان كدة الي أهم كمان من عدم المتاجره وقت الاخبار هو الاستوب لوز الي كثيراً ما يغفل عنة المتاجر بالاضافة إلي إداره رأس المال سلحين في أيدك ملهمش حل بس مين يسمع و مين يطبق صح

يا عم أنت لو بتطبق إداره رأس مال صح عمرك ما حتقفل صفقة خسراتة و برهان :)

و فعلاً زي محضرتك أشرت الفوركس ليس تحليل فني فقط كلام جميل و الله و كتير و الله نصحنا الناس قبل كدة من التداول وقت الاخبار القوية

و إن شاء الله ححاول يومياً أعمل قائمة بأهم الاخبار بتاعة اليوم التالي علشان الناس تبقي متابعة معانا

أشكرك علي مشاركتك و نصائحك الجميلة و أتمني أن تكون معانا مشارك فعال بتعليقاتك و تحليلاتك الجميلة و روؤيتك المستمره للزوج منتظرينك يا أستاذ سيف :)

أحمد الرويني
20-10-2011, 12:13 AM
تسلم يا غالى انا برضه قلت مفيش الا ميدو اللى هيزبطنى
طيب انا دوست على مركز رفع المعلومات ورفعت الملف ومعايا رابط له
وبعدين فى المشاركة ادوس على ايه علشان ارفقه فيها

لا يا باشا في المشاركة حط الرابط دة زي ما هو كوبي و paste و الي حيدخل حيضغط علي الرابط و حيحمل الملف علي طول

بس بتاع أية الملف يا ريس :)

farok
20-10-2011, 12:17 AM
لايا باشا في المشاركة حط الرابط دة زي ما هو كوبي و paste و الي حيدخل حيضغط علي الرابط و حيحمل الملف علي طول

بس بتاع أية الملف يا ريس :)

ايوة كده ياوديع
تسلم ايديك
:1 (77):

أحمد الرويني
20-10-2011, 12:19 AM
سلام عليكم شو رايكم اذا كسر اليورو دولار 1.3620 راح ينزل الى الهوية يعني 1.3100 واذا هو فوق هل دعم اعتقد راح يصعد شو رايكم

1.3620 يا راجل قول 1.3680 الاول مستوي دعم قوي جداً و لم أشاهد أي إغلاق قوي أسفل منة فعلا نقطة قوية علية و الزوج طالما أسفل منة فهو للهبوط و أول مستهدف مستوي 1.3650 ثم 1.3610 و 1.3580

http://www12.0zz0.com/2011/10/19/21/389294787.gif (http://www.0zz0.com)

دة رأي و الله أعلم

nani26
20-10-2011, 12:41 AM
1.3620 يا راجل قول 1.3680 الاول مستوي دعم قوي جداً و لم أشاهد أي إغلاق قوي أسفل منة فعلا نقطة قوية علية و الزوج طالما أسفل منة فهو للهبوط و أول مستهدف مستوي 1.3650 ثم 1.3610 و 1.3580

http://www12.0zz0.com/2011/10/19/21/389294787.gif (http://www.0zz0.com)

دة رأي و الله أعلم

أ/ ميدو حضرتك تقصد 1.3620 ولا 1.3720 .. اصل الزوج ما وصلش ل 1.3620 دى خالص النهارده !!

أحمد الرويني
20-10-2011, 12:44 AM
بس كده؟وادى شارت بناء على التحليل اليومى لانى متفق معاك فى تحليلك لل 4 ساعات والساعة بكل تفاصيلهم
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/3432_01319058158.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)
ونلاحظ ان ستوكاستيك يدعم الهبوط..اظن كل الطرق تؤدى للهبوط غدا:1 (77):
للعلم يا ميدو انا بكون فى العمل اغلب اوقات النهار بلحق الفترة الاسيوية فقط تقريبا ومعنديش ميتاتريدر فى الشغل عشان كده شارتاتى قليلة بصفة عامة

فعلا يا طارق شمعة يومي مكنتش متوقعة بالمره :) أرتداد قوي من مستوي المقاومة 1.3830 من فيبو 50 الجامد علي اليورو دولار الزوج الان يستهدف المستوي القوي السفلي عند 1.3680

كما أشرنا في التحليل الاسبوعي الزوج لازال يتداول داخل مثلث حدة العلوي يشكل ترند هابط عند مستوي 1.3830 مع مستوي فيبو 50

و الضلع السفلي لة يشكل ترند صاعد يومي مع فيبو 38 عند مستوي 1.3680

أختراق الزوج لأحد أضلاع المثلث سيشكل أنفجار سعري للزوج

علي فريم الاربع ساعات و بعد فشل الزوج في الاستقرار أعلي مستوي المقاومة المشار لة سابقاً أعلي 1.3830 أرتد مره أخري ليستهدف مستوي الدعم القوي عند 1.3680

علي فريم الساعة يتداول الزوج أسفل موفينج 55 ساعة ليستهدف مستوي موفينج 200 ساعة عند مستوي 1.3710 مع الترند الصاعد اليومي و الذي أشرنا إلية سابقاً

إذن أختراق الزوج لهذا المستوي سيدعم هبوط الزوج بشكل مبدئ لمستوي 1.3680 ممكن البيع من إغلاق ساعة أسفل هذا المستوي و هدفك مبدأياً 1.3680 و أستوبك إغلاق ساعة أخري أعلي هذا المستوي

و ننتظر الزوج عند مستوي الدعم 1.3680 إغلاق أسفل منة أربع ساعات يدعم هبوط الزوج حتي مستويات 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580

سلبية الاستوكاستيك علي الديلي و الاربع ساعات تدعم الاتجاه الهابط للزوج

http://www14.0zz0.com/2011/10/19/21/130598833.gif (http://www.0zz0.com)

http://www14.0zz0.com/2011/10/19/21/488049795.gif (http://www.0zz0.com)

http://www14.0zz0.com/2011/10/19/21/759768002.gif (http://www.0zz0.com)

OSKAR
20-10-2011, 12:44 AM
كلام جميل يا أستاذ سيف و قريب من الكلام الي عايز أوصلوا للناس و هو أنك خليك مشارك دائماً معانا برأيك و تحليلاتك علشان تستفيد و تفيد

و المشكلة بردة يا أستاذنا مش في الاخبار بس لا أسبوع زي دة من بداياتة و هو ملئ بالمشاكل و المظاهرات في أوربا و أمريكا و دة طبعا بينعكس بشكل كبير جداً علي السوق و الي أكثر من كدة التصريحات الغريبة الي ليس ليها أي مبرر و بقيت بتطلع بشكل متكرر خلال اليوم و كلها أخبار و تصريحات متضاربة و للأسف كلها بتنعكس بشكل فظيع علي السوق و بنلاقي حركات سريعة في السوق

علشان كدة الي أهم كمان من عدم المتاجره وقت الاخبار هو الاستوب لوز الي كثيراً ما يغفل عنة المتاجر بالاضافة إلي إداره رأس المال سلحين في أيدك ملهمش حل بس مين يسمع و مين يطبق صح

يا عم أنت لو بتطبق إداره رأس مال صح عمرك ما حتقفل صفقة خسراتة و برهان :)

و فعلاً زي محضرتك أشرت الفوركس ليس تحليل فني فقط كلام جميل و الله و كتير و الله نصحنا الناس قبل كدة من التداول وقت الاخبار القوية

و إن شاء الله ححاول يومياً أعمل قائمة بأهم الاخبار بتاعة اليوم التالي علشان الناس تبقي متابعة معانا

أشكرك علي مشاركتك و نصائحك الجميلة و أتمني أن تكون معانا مشارك فعال بتعليقاتك و تحليلاتك الجميلة و روؤيتك المستمره للزوج منتظرينك يا أستاذ سيف :)
بجد 10على 10 انتا مش شاطر فى التحليل بس انتا كمان بتعرف تكسب الى قدامك ارفع القبعة بكل تقدير واحترام لك يا ميدو
واحيك على مجهودك الفعال وان شاء الله يبقى بناء للخير
صدقنى يا ميدو يورو دولار فى ايدك ان شاء الله ( كلاسيكى -اخبار - ادارة راس مال - تحديد نقاط قوية - )\
ويسعدى ميدو المتابعة معك دائما شكرا لك
وخالص تحياتى...

أحمد الرويني
20-10-2011, 12:47 AM
أ/ ميدو حضرتك تقصد 1.3620 ولا 1.3720 .. اصل الزوج ما وصلش ل 1.3620 دى خالص النهارده !!

لا أنا بعلق علي كلامك لما لقيتك كاتب 1.3620 فبقصد أن قدامة 1.3680 أولا قبل ما يوصل 1.3620 و أن إغلاقة أربع ساعات أسفل 1.3680 سيكون للهبوط فعلا

أحمد الرويني
20-10-2011, 12:53 AM
بجد 10على 10 انتا مش شاطر فى التحليل بس انتا كمان بتعرف تكسب الى قدامك ارفع القبعة بكل تقدير واحترام لك يا ميدو
واحيك على مجهودك الفعال وان شاء الله يبقى بناء للخير
صدقنى يا ميدو يورو دولار فى ايدك ان شاء الله ( كلاسيكى -اخبار - ادارة راس مال - تحديد نقاط قوية - )\
ويسعدى ميدو المتابعة معك دائما شكرا لك
وخالص تحياتى...

يزيدنا شرف يا أستاذنا وجودك معانا :)

mohsen
20-10-2011, 12:57 AM

انا مشكلتى بقى فى موضوع الاستوب Stop Loss ده , اول ما الصفقه تعكس معايا 40 او 50 نقطه ببيع و بعدين مافيش ساعه و لا اتنين الاقى السعر رجع تانى ... ايه الحل بقى ؟؟

mbh4u
20-10-2011, 01:03 AM
يا استاذ احمد امبارح سألتك على موضوع الاخبار الامريكية وتاثيرها على الدولار والحمد لله فهمتها 100 ال 100
انا عايز اسال عن اخبار الدول الاوربية وتاثيرها على اليورو اذا كانت ايجابية زي مثلا بكرة عندنا خبر مبيعات التجزئة البريطاني

ارجو التوضيح؟

أحمد الرويني
20-10-2011, 01:06 AM
انا مشكلتى بقى فى موضوع الاستوب Stop Loss ده , اول ما الصفقه تعكس معايا 40 او 50 نقطه ببيع و بعدين مافيش ساعه و لا اتنين الاقى السعر رجع تانى ... ايه الحل بقى ؟؟

الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

و الله ثم و الله ثم والله

إذا دخلت بإداره رأس مال صحيحة بدون تحليلات ولا وجع دماغ و أنت مغمض مهما عكست عليك الصفقة لازم لازم لازم يرجعلك السعر إن شاء الله و لو بعد سنة حتي حيرجعلك

ححكيلك علي موقف حصل معايا

من شهرين لما بدأ الزوج يوقع من 1.4450 فاكر المهم فضلت مع الزوج لما جاب أخره في الهبوط و أول ما وصل عند مستوي 1.3900 و دة كان مستوي دعم قوي للزوج و كان بيرتد من كثيراً أشتريت و مفيش خمس دقائق و لقيت أستكمال لسلسة الهبوط بتاعة الزوج و فضل عاكس عليا الزوج شهرين مش ساعتين و نزل للمستويات الي شوفناها مع بداةي الشهر عند 1.3144 اللو الشهري

كل دة و الصفقة عاكسة عليا و كل دة بردة و أنا بشتغل عادي و بكسب من الزوج زي الفل و لا ببص للصفقة الي مسلبة عليا دي و لا كأنها موجودة عندي رمتها و نسيتها خالص و تخيل بقي قفلتها أمتي أمبارح و بربح كما 12 نقطة

يعني تخيل صفقة عاكسة عليا شهرين و في الاخر قفلتتها بمكسب أي خدمة عرفت السر فين و لا لسة ؟؟؟؟ إدارة رأس المال

يعني مش بحب أطمع بدخل بأقل لوط عندي و نسبة مخاطرتي 5 في المائة من رأس مالي يعني و الله لو الشارت دة طلع من الشاشة و قعد يتنطط قدامي محبصلة و بردة حقفلها و أنا كسبان

الموضوع كلة إداره رأس مال يا صديقي بالتوفيق يا غالي

أحمد الرويني
20-10-2011, 01:19 AM
يا استاذ احمد امبارح سألتك على موضوع الاخبار الامريكية وتاثيرها على الدولار والحمد لله فهمتها 100 ال 100
انا عايز اسال عن اخبار الدول الاوربية وتاثيرها على اليورو اذا كانت ايجابية زي مثلا بكرة عندنا خبر مبيعات التجزئة البريطاني

ارجو التوضيح؟

لا تأثير الاخبار الاوربية علي اليورو دائما العملة مع الخبر بمعني الخبر إيجابي ترفع العملة و سلبي تنزل العملة مفيش أسهل من كدة :)

الباوند بردة نفس الموضوع أيجابي الخبر يطلع الباوند سلبي الخبر ينزل الباوند

غداً الخميس بالنسبة للباوند أخبار مبيعات التجزئة البيرطاني السابق كان يشير إلي تراجع بنسبة -0.2% و لكن المتوقع لة أن يكون صفر و هو يمثل تقدم في مستوي المبيعات و لكنة ليس جيد علي العملة لانة يشير إلي أن مستويات التضخم لازالت عند الحد غير المسموح بة و لكنها تشير إلي وجود تفائل

أما الفعلي فإذا جاءت نتيجة الخبر أكبر من المتوقع يعني أكبر من الصفر سيكون أيجابي جداً للعملة و نشهد أرتفاع لشهية المخاطره للباوند و إنخفاض للدولار

أما إذا جاءت مثل المتوقع صفر سيكون التأثير ضعيف علي السوق و لكن قد نشهد بعض الهبوط قليلاُ ثم الصعود قليلاً و لكن لن يكون تأثيره قوي علي السوق

أما إذا جاءت الخبر سلبي أي أقل من السابق و المتوقع فسنشهد هبوط قوي علي الباوند و أرتفاع للدولار

بالتوفيق إن شاء الله

mbh4u
20-10-2011, 01:23 AM
لا تأثير الاخبار الاوربية علي اليورو دائما العملة مع الخبر بمعني الخبر إيجابي ترفع العملة و سلبي تنزل العملة مفيش أسهل من كدة :)

الباوند بردة نفس الموضوع أيجابي الخبر يطلع الباوند سلبي الخبر ينزل الباوند

غداً الخميس بالنسبة للباوند أخبار مبيعات التجزئة البيرطاني السابق كان يشير إلي تراجع بنسبة -0.2% و لكن المتوقع لة أن يكون صفر و هو يمثل تقدم في مستوي المبيعات و لكنة ليس جيد علي العملة لانة يشير إلي أن مستويات التضخم لازالت عند الحد غير المسموح بة و لكنها تشير إلي وجود تفائل

أما الفعلي فإذا جاءت نتيجة الخبر أكبر من المتوقع يعني أكبر من الصفر سيكون أيجابي جداً للعملة و نشهد أرتفاع لشهية المخاطره للباوند و إنخفاض للدولار

أما إذا جاءت مثل المتوقع صفر سيكون التأثير ضعيف علي السوق و لكن قد نشهد بعض الهبوط قليلاُ ثم الصعود قليلاً و لكن لن يكون تأثيره قوي علي السوق

أما إذا جاءت الخبر سلبي أي أقل من السابق و المتوقع فسنشهد هبوط قوي علي الباوند و أرتفاع للدولار

بالتوفيق إن شاء الله

بس مش برضو هبوط الباوند يؤدي الى هبوط اليورو ؟؟؟؟
يعني من متابعتي للشارت عمري ما شفت هبوط للباوند وصعود لليورو ولا ايه رايك؟؟؟

أحمد الرويني
20-10-2011, 01:29 AM
بس مش برضو هبوط الباوند يؤدي الى هبوط اليورو ؟؟؟؟
يعني من متابعتي للشارت عمري ما شفت هبوط للباوند وصعود لليورو ولا ايه رايك؟؟؟

لا لا متهيألك لو الخبر للدولار حتشوف تأثيره علي الاتنين لأنهم عملتين رئيسيتين أمام الدولار

بس في الغالب لما يكون فية أرتفاع لشهية المخاطره للمستثمرين برتفع جميع الاصول مرتفعة العائد مثل اليورو و الباوند و الجولد أمام الدولار و الين

يعني ممكن تكون ملاحظتك دي شفتها في وقت خبر جيد علي الباوند فقط و في نفس الوقت حدث أرتفاع لشهية المخاطره بالصدفة نتيجة ممكن أستقرار الاوضاع في الولايات المتحدة فيصعد اليورو و الباوند مع أمام الدولار

mbh4u
20-10-2011, 01:35 AM
مشكور يا ميدو انا صراحة بتعلم الفوركس من مدرستك

OSKAR
20-10-2011, 01:45 AM
لا لا متهيألك لو الخبر للدولار حتشوف تأثيره علي الاتنين لأنهم عملتين رئيسيتين أمام الدولار

بس في الغالب لما يكون فية أرتفاع لشهية المخاطره للمستثمرين برتفع جميع الاصول مرتفعة العائد مثل اليورو و الباوند و الجولد أمام الدولار و الين

يعني ممكن تكون ملاحظتك دي شفتها في وقت خبر جيد علي الباوند فقط و في نفس الوقت حدث أرتفاع لشهية المخاطره بالصدفة نتيجة ممكن أستقرار الاوضاع في الولايات المتحدة فيصعد اليورو و الباوند مع أمام الدولار
شغل عالى والله استاذ ورئيس قسم

mohsen
20-10-2011, 01:49 AM
الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

إذا دخلت بإداره رأس مال صحيحة بدون تحليلات ولا وجع دماغ و أنت مغمض مهما عكست عليك الصفقة لازم لازم لازم يرجعلك السعر إن شاء الله و لو بعد سنة حتي حيرجعلك

من شهرين لما بدأ الزوج يوقع من 1.4450 فاكر المهم فضلت مع الزوج لما جاب أخره في الهبوط و أول ما وصل عند مستوي 1.3900 و دة كان مستوي دعم قوي للزوج و كان بيرتد من كثيراً أشتريت و مفيش خمس دقائق و لقيت أستكمال لسلسة الهبوط بتاعة الزوج و فضل عاكس عليا الزوج شهرين مش ساعتين و نزل للمستويات الي شوفناها مع بداةي الشهر عند 1.3144 اللو الشهري

كل دة و الصفقة عاكسة عليا و كل دة بردة و أنا بشتغل عادي و بكسب من الزوج زي الفل و لا ببص للصفقة الي مسلبة عليا دي و لا كأنها موجودة عندي رمتها و نسيتها خالص و تخيل بقي قفلتها أمتي أمبارح و بربح كما 12 نقطة

يعني تخيل صفقة عاكسة عليا شهرين و في الاخر قفلتتها بمكسب أي خدمة عرفت السر فين و لا لسة ؟؟؟؟ إدارة رأس المال

يعني مش بحب أطمع بدخل بأقل لوط عندي و نسبة مخاطرتي 5 في المائة من رأس مالي يعني و الله لو الشارت دة طلع من الشاشة و قعد يتنطط قدامي محبصلة و بردة حقفلها و أنا كسبان < --- هههههه جامد قوى موضوع - الشارت يطلع من الشاشه -

:1 (31):

mohsen
20-10-2011, 02:03 AM
الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

يعني مش بحب أطمع بدخل بأقل لوط عندي و نسبة مخاطرتي 5 في المائة من رأس مالي يعني و الله لو الشارت دة طلع من الشاشة و قعد يتنطط قدامي محبصلة و بردة حقفلها و أنا كسبان

كلام حضرتك جميل و مشجع جدا ..... وانا بحاول اطبق موضوع راس المال ده بس انا كنت بعمل خطأ فاضح ... لو صفقة عكست عليا ( وده بيحصل دايما :1 (26):) كنت بعمل تعزيز بفرق 5 او 10 بيب و ده طلع خطأ فاضح و كنت بفتح صفقات كتير لو عكس 100 و لا 150 بيب ويضرب الحساب ويبوظ موضوع ادارة راس المال ده :1 (66): ... كنت عايز اعرف بقى التعزيز يكون بفرق قد ايه ؟؟؟؟ حتعبك معايا ( مبتدئ بقى :1 (31): )

أحمد الرويني
20-10-2011, 02:12 AM
كلام حضرتك جميل و مشجع جدا ..... وانا بحاول اطبق موضوع راس المال ده بس انا كنت بعمل خطأ فاضح ... لو صفقة عكست عليا ( وده بيحصل دايما :1 (26):) كنت بعمل تعزيز بفرق 5 او 10 بيب و ده طلع خطأ فاضح و كنت بفتح صفقات كتير لو عكس 100 و لا 150 بيب ويضرب الحساب ويبوظ موضوع ادارة راس المال ده :1 (66): ... كنت عايز اعرف بقى التعزيز يكون بفرق قد ايه ؟؟؟؟ حتعبك معايا ( مبتدئ بقى :1 (31): )

لا ولا يهمك يا غالي أتعبني براحتك :)

التعزيز بيختلف طبعاً علي حسب النقاط الي حتدخل منها للتوضيح حددنا دخولنا من مستوي دعم قوي و أرتكاز قوي و دخلنا شراء السعر طلع معاك شوف أقرب مقاومة حيوصلها فين أول ميوصل عندها عزز بعقد أخري و راقب الزوج طلع أكتر و وصل لمستوي مقاومة جديد عزز مره أخري و هكذا

خلي التعزيز دائماً من مستويات مقاومات أو دعوم قوية يعني من نقط قوية علشان ميقلبش عليك و تخسر كل شئ

recardoandy
20-10-2011, 02:18 AM
الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

انا اوفقك الراي في مضوع ادارة راس المال ولي تجربة ممثلة مع زوج اليورو دولا بعته من سعر 1.3033 وبعد ذللك صعد الزوج الي مستويات الخ1.4500 والصفة ديه قعدة سنة كاملة وقفلته مع بداية شهر 10 علي ربح

mohsen
20-10-2011, 02:28 AM
انا اوفقك الراي في مضوع ادارة راس المال ولي تجربة ممثلة مع زوج اليورو دولا بعته من سعر 1.3033 وبعد ذللك صعد الزوج الي مستويات الخ1.4500 والصفة ديه قعدة سنة كاملة وقفلته مع بداية شهر 10 علي ربح

:1 (20):

mohsen
20-10-2011, 02:31 AM

يا صبرك يا ريس بتكلم فى 1400 نقطه يااااااااااه ...... يعنى لو لوت 0.10$ تبقى خسران 140$ و لو لوت 1$ تبقى خسران 1400$ .. ده موضوع عايز اعصاب تلاجه بقى :1 (54):

forexbroker
20-10-2011, 03:35 AM
لله يعتيكون الف عافية

jjoojjoo2005
20-10-2011, 06:30 AM
الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

انا مبتدئ و عندي كذا استفسار ارجو من حضرتك تجاوب عليهم :

- حضرتك بتقول انك بتدخل ب 5 % من راس مالك في كل صفقة و قولت ان انت سبت صفقة مسلبة عليك 800 بيب تقريبا .... دا معناه ان ال 800 بيب خسارة اقل من 5 % من راس مالك و دا معناه انك بتدخل بلوت لا يذكر ...... فكيف تحقق مكسب معقول في حين ان ال 800 بيب لا تحقق لك 5 % من راس مالك ؟؟؟؟؟

- حضرتك دايما بتنصحنا بالاستوب لوز ........ فأين وضعت الاستوب لوز في هذه الصفقة ولماذا تركتها كل هذا بعد ما كسرت الدعم الذي كنت مرتكزا عليه في دخولك ؟؟؟

- ما هو الهدف الشهري ( نسبة مئوية ) الذي يمكن تحقيقه من الفوركس من وجهة نظرك ؟؟

- اذا كان لدي حساب ب 500 $ ما هي الادارة السليمة له ( النقطة بكام و عدد نقاط الاستوب لوز ) من وجهة نظرك التي تجعلني اربح او حتى لا اخسر اذا دخلت و انا مغمض زي ما حضرتك بتقول ؟؟؟؟

- ارجو من حضرتك ذكر تجربتك مع الفوركس بايجاز و خاصة طول المدة التي استمرت فيها خسارتك و المبلغ الذي خسرته في البداية و بعد اد ايه من الممارسة بدأت تربح من الفوركس وهكذا .................... وذلك حتى استفييد من خبراتك خاصة انني مللت من الخسارة و احتاج الى تجارب اشخاص ناجحين زي حضرتك حتى اتفاءل مرة اخري

اسف على الاطالة ...........................................
وفي انتظار الرد .....................................
وشكرا ............................. :)

fadyvictor
20-10-2011, 09:36 AM
بالنسبه لموقع فوركس فاكتورى وجدت معلومه توضح سيولة السوق, ففى رأى الاعضاء الكرام هل هذه المعلومه يمكن الاعتماد عليها ام هى قيمه تقديريه؟
مرفق صوره للتقرير

fadyvictor
20-10-2011, 09:38 AM
بالنسبه لموقع فوركس فاكتورى وجدت معلومه توضح سيولة السوق, ففى رأى الاعضاء الكرام هل هذه المعلومه يمكن الاعتماد عليها ام هى قيمه تقديريه؟
مرفق صوره للتقرير
هذه الصوره اكثر ايضاحا

Hema
20-10-2011, 10:28 AM
الزوج على اعتاب 1.3680 يا مسهل يارب ويخترق النقطه القويه دى

Hema
20-10-2011, 10:46 AM
الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

هههههه عجبتنى اوى الجمله دى يا ميدو

و الله لو الشارت دة طلع من الشاشة و قعد يتنطط قدامي محبصلة و بردة حقفلها و أنا كسبان

نفسى اعرف ازاى جالك قلب تسيب صفقه مسلبه عليك شهرين بحالهم انا بجد بحييك على ثقتك بنفسك وتحكمك فى اعصابك

احلى لايك يا باشا

أحمد الرويني
20-10-2011, 11:02 AM
أستطاع اليورو دولار أغلاق أربع ساعات أسفل الترند الصاعد علي الاربع ساعات عند مستوي 1.3710 ليعيد أختبار نقطة الدعم القوي عند مستوي 1.3680

الزوج الان يواجه أيضاً موفينج 55 أربع ساعات عند مستوي 1.3710 و طالما الزوج أسفل منة فإنة يدعم الاتجاه الهابط للزوج إلي الان الاتجاه اللحظي للزوج هابط و يستهدف مستوي 1.3680 ثم مستوي 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580
و لكن لابد من إنتظار 1.3680 و إغلاق أسفل منها أربع ساعات ليتأكد لنا الاتجاه الهابط

لذلك أنصح بالحيادية في التعامل علي الزوج حيث يشير الاستوكاستيك إلي وجود تشبع بيعي لذلك أعتقد سنشد بعض التذبذب علي الزوج

الزوج الأن محصور بين نقطتين قويتين حيث يواجهة من الاعلي الترند الصاعد المكسور مع موفينج 55 عند 1.3710 و من أسفل يواجه دعم قوي عند مستوي 1.3680 و موفينج 200 أربغ ساعات عند مستوي 1.3660

لذلك أرجوا أتخاذ الحذر من التداول علي الزوج الأن حتي نري أغلاق صريح للزوج سواء اسفل 1.3680 لندخل بيع بأهداف 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580

http://www7.0zz0.com/2011/10/20/07/635670502.gif (http://www.0zz0.com)

أحمد الرويني
20-10-2011, 12:15 PM
جاء مؤشر مبيعات التجزئة الخاص بالمملكة المتحده أفضل من المتوقع لذلك نتوقع ارتفاع للباوند

أحمد الرويني
20-10-2011, 12:34 PM
http://www13.0zz0.com/2011/10/20/09/580518149.gif (http://www.0zz0.com)

OSKAR
20-10-2011, 12:46 PM
http://www13.0zz0.com/2011/10/20/09/580518149.gif (http://www.0zz0.com)

صباح الخير والسعادة عليكم جميعا
اغلاق 4 ساعات كان بتوقيت مصر 11 صباحا عند سعر 3725 قبل ما يطير السعر يا ميدو وطار بعدها الى 3830 فعلا مع اخبار الباوند ما طارش الساعة 1134 صباح الفول مش مشكلة الجيات اكتر يا اكسلانس

Maysta
20-10-2011, 12:58 PM
السلام عليكم

يا ريت يا جماعه تدخلوا وتقولولى رأيكم http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=220389

Hema
20-10-2011, 01:00 PM
مازالت 1.3680 لها السيطره على اليورو حتى الأن

حاسس ان حد عامل لليورو عمل فى المنطقه دى كل ما يوصلها يطلع زى الصاروخ:1 (82):

moshark
20-10-2011, 01:11 PM
بالنسبة لي إذا فتحت الصفقة ووضعت التيك بروفت والستوب لوز تركتها حتى تحقق الهدف او يضرب الاستوب والسبب لأنني لم اندم مثل ما ندمت على قفل صفقات قبل وصول الهدف خوفاً من ضرب الستوب أو قفل الصفقة بعد قربها من الستوب لتخفيف الخسارة وفي النهاية اما اكون قد حرمت نفسي من ارباح محققة او قمت بجلب الخسارة لنفسي للقفل على خسارة كنت اظن انها هي ادنى مما سيحدث فيحدث العكس حيث عكست الصفقة وحققت الهدف الذي كان من المفترض ان اصبر حتى يتحقق بدلا من الخروج بخسارة كنت اظن انها ستنقذ بعض الصفقة من خسارة اكبر

Hema
20-10-2011, 01:16 PM
أستطاع اليورو دولار أغلاق أربع ساعات أسفل الترند الصاعد علي الاربع ساعات عند مستوي 1.3710 ليعيد أختبار نقطة الدعم القوي عند مستوي 1.3680

الزوج الان يواجه أيضاً موفينج 55 أربع ساعات عند مستوي 1.3710 و طالما الزوج أسفل منة فإنة يدعم الاتجاه الهابط للزوج إلي الان الاتجاه اللحظي للزوج هابط و يستهدف مستوي 1.3680 ثم مستوي 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580
و لكن لابد من إنتظار 1.3680 و إغلاق أسفل منها أربع ساعات ليتأكد لنا الاتجاه الهابط

لذلك أنصح بالحيادية في التعامل علي الزوج حيث يشير الاستوكاستيك إلي وجود تشبع بيعي لذلك أعتقد سنشد بعض التذبذب علي الزوج

الزوج الأن محصور بين نقطتين قويتين حيث يواجهة من الاعلي الترند الصاعد المكسور مع موفينج 55 عند 1.3710 و من أسفل يواجه دعم قوي عند مستوي 1.3680 و موفينج 200 أربغ ساعات عند مستوي 1.3660

لذلك أرجوا أتخاذ الحذر من التداول علي الزوج الأن حتي نري أغلاق صريح للزوج سواء اسفل 1.3680 لندخل بيع بأهداف 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580

http://www7.0zz0.com/2011/10/20/07/635670502.gif (http://www.0zz0.com)

احلى لايك لاحلى ميدو على احلى تحليل

OSKAR
20-10-2011, 01:21 PM
اية رايكم فى اليورو الان حيكمل صعود ام يهبط؟؟

انا راى حيكمل لسغر 3855 ويرتد منها الى 3790

مبدو رايك اية يا جينرال

spedoboy
20-10-2011, 02:02 PM
اية رايكم فى اليورو الان حيكمل صعود ام يهبط؟؟

انا راى حيكمل لسغر 3855 ويرتد منها الى 3790

مبدو رايك اية يا جينرال

واللهي يا باشا انا توقعت زيك بالظبط ..... ودخلت صفقة علي هذا المستوي وربنا يستر :)

أ.نادر غيث
20-10-2011, 02:32 PM
عذرا على اقتحام الموضوع , ولكن احب ان اضيف اضافة على الموضوع هو بخصوص الترند الصاعد على الاربع ساعات بشكل ادق
حيث ان هذا الترند لم يكسر وحتى الان السعر يتداول فوقه بعد اتركز عليه الارتكاز الثالث , مع وجود الدعم القوي على 1.3675 لا زال صامد
الشارت مع التحية

OSKAR
20-10-2011, 02:46 PM
عذرا على اقتحام الموضوع , ولكن احب ان اضيف اضافة على الموضوع هو بخصوص الترند الصاعد على الاربع ساعات بشكل ادق

حيث ان هذا الترند لم يكسر وحتى الان السعر يتداول فوقه بعد اتركز عليه الارتكاز الثالث , مع وجود الدعم القوي على 1.3675 لا زال صامد
الشارت مع التحية

مظبوط الارتكاز الثالث كا صباح اليوم لما ارتد من 3670

Elmasry
20-10-2011, 02:51 PM
مازالت 1.3680 لها السيطره على اليورو حتى الأن

حاسس ان حد عامل لليورو عمل فى المنطقه دى كل ما يوصلها يطلع زى الصاروخ:1 (82):

منقطه كويس جدا لانها تمثل دعم علي الفريم الشهري وهو اقوي الفريمات

بس بردو ممكن يكون حد عملوا عمل

نبقا نعمل زار كده ونفك العمل :1 (114)::1 (114):

حبيبي يا هيما زي العسل والله

OSKAR
20-10-2011, 02:55 PM
واللهي يا باشا انا توقعت زيك بالظبط ..... ودخلت صفقة علي هذا المستوي وربنا يستر :)
مثال واقعى الان
تم الشراء من 3815 الهدف 3855 السعر الان 3785 يعنى عكس اذن خسران 30 نقطة & العقد 1 مينى

دعمت من 3785 والهدف 3815 والعقد ب 2 مينى عند الاغلاق 3815 حاغلق العقد الى ب 2 مينى

ملاحظة العقد الاول من 3815 الى 3855 عند 3835 بعمل استوب لوز علشان احجز الارباح وابقى فى الامان دة الى انا عملتة بالفعل الان وان شاء الله بالربح بالنسبة ليا حتى الان الترند صاعد

OSKAR
20-10-2011, 03:24 PM

Hema
20-10-2011, 03:44 PM
اليورو عامل شوتنج ستار على فريم الساعه

اعتقد هنشوف هبوط جديد

أحمد الرويني
20-10-2011, 04:08 PM
جاء مؤشر اعانات البطالة أفضل من المتوقع و اقل من السابق لــــذلك نتوقع ارتفاع للدولار وانخــــــــفاض لشهية المخاطر اليورو و الباوند

أحمد الرويني
20-10-2011, 04:16 PM
لازال مستوي 1.3830 قوي علي الزوج و أستطاع الاغلاق أسفل منة مره أخري أربع ساعات و من شارت الساعة نلاحظ إغلاق الزوج أسفل موفينج 100 ساعة و أستهدافة لموفينج 55 و 200 عند مستوي 1.3750 و مستوي 1.3730

و يؤكد لنا سيناريو الهبوط السلبية التي نراها علي الاستوكاستيك

أعتقد يمكن البيع من هذه المستويات 1.3750 حيث موفينج 55 الساعة و أهدافنا عند مستوي 1.3730 و مستوي 1.3710 و مستوي 1.3680 و أستوب لوز بأغلاق ساعة أعلي 1.3830

http://www8.0zz0.com/2011/10/20/13/301042350.gif (http://www.0zz0.com)

بالتوفيق يا شباب

jjoojjoo2005
20-10-2011, 05:16 PM
الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

انا مبتدئ و عندي كذا استفسار ارجو من حضرتك تجاوب عليهم :- حضرتك بتقول انك بتدخل ب 5 % من راس مالك في كل صفقة و قولت ان انت سبت صفقة مسلبة عليك 800 بيب تقريبا .... دا معناه ان ال 800 بيب خسارة اقل من 5 % من راس مالك و دا معناه انك بتدخل بلوت لا يذكر ...... فكيف تحقق مكسب معقول في حين ان ال 800 بيب لا تحقق لك 5 % من راس مالك ؟؟؟؟؟

- حضرتك دايما بتنصحنا بالاستوب لوز ........ فأين وضعت الاستوب لوز في هذه الصفقة ولماذا تركتها كل هذا بعد ما كسرت الدعم الذي كنت مرتكزا عليه في دخولك ؟؟؟

- اذا كان لدي حساب ب 500 $ ما هي الادارة السليمة له ( النقطة بكام و عدد نقاط الاستوب لوز ) من وجهة نظرك التي تجعلني اربح او حتى لا اخسر اذا دخلت و انا مغمض زي ما حضرتك بتقول ؟؟؟؟

- ارجو من حضرتك ذكر تجربتك مع الفوركس بايجاز و خاصة طول المدة التي استمرت فيها خسارتك و المبلغ الذي خسرته في البداية و بعد اد ايه من الممارسة بدأت تربح من الفوركس وهكذا .................... وذلك حتى استفييد من خبراتك خاصة انني مللت من الخسارة و احتاج الى تجارب اشخاص ناجحين زي حضرتك حتى اتفاءل مرة اخري

اسف على الاطالة ...........................................
وفي انتظار الرد .....................................
وشكرا ............................. :)

نسيتني ولا ايه يا ميدو !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

أحمد الرويني
20-10-2011, 05:22 PM
جاء مؤشر مبيعات المنازل الحالية أقل من المتوقع و السابق

بينما ارتفع المؤشر الصناعة الامريكي بأفضل من السابق و المتوقع

لذلك أتوقع التذبذب في السوق نتيجة التضارب بين الخبرين

فسنشهد موجة صاعدة لليورو نتيجة لخبر مؤشرات الصناعة و بعدها يعود اليورو للأنخفاض مع خبر مبيعات المنازل

ابراهيم امين
20-10-2011, 05:59 PM
لازال مستوي 1.3830 قوي علي الزوج و أستطاع الاغلاق أسفل منة مره أخري أربع ساعات و من شارت الساعة نلاحظ إغلاق الزوج أسفل موفينج 100 ساعة و أستهدافة لموفينج 55 و 200 عند مستوي 1.3750 و مستوي 1.3730

و يؤكد لنا سيناريو الهبوط السلبية التي نراها علي الاستوكاستيك

أعتقد يمكن البيع من هذه المستويات 1.3750 حيث موفينج 55 الساعة و أهدافنا عند مستوي 1.3730 و مستوي 1.3710 و مستوي 1.3680 و أستوب لوز بأغلاق ساعة أعلي 1.3830

http://www8.0zz0.com/2011/10/20/13/301042350.gif (http://www.0zz0.com)

بالتوفيق يا شباب

الف مبروك يا روينى تحقق هدفين من التوصية لحد دلوقتى و التالت فى السكة يا ريس

أحمد الرويني
20-10-2011, 06:36 PM
نسيتني ولا ايه يا ميدو !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

لا يا سيدي منستكش بس كنت في الشغل و لسة داخل حالاً :)

انا مبتدئ و عندي كذا استفسار ارجو من حضرتك تجاوب عليهم :- حضرتك بتقول انك بتدخل ب 5 % من راس مالك في كل صفقة و قولت ان انت سبت صفقة مسلبة عليك 800 بيب تقريبا .... دا معناه ان ال 800 بيب خسارة اقل من 5 % من راس مالك و دا معناه انك بتدخل بلوت لا يذكر ...... فكيف تحقق مكسب معقول في حين ان ال 800 بيب لا تحقق لك 5 % من راس مالك ؟؟؟؟؟

لا يا ريس أنا بوزع 5% علي صفقاتي يعني مش بدخل بلوت عالي علشان لو صفقة عكست عليا كتير مزعلش في غيرها يعوضني و في فرص كتيره أخري أقدر أعوض بيها و دي ميزه أداره رأس المال يعني لما أجي أخر اليوم و ألاقي صفقة عاكسة عليا كتير مش بوقف الحساب لانها لا تعني شئ لحسابي .

الاستوب لوز هو صديق المتداول و هو أجمل و أحسن أداه موجوده و لكن للأسف كتير منا مش بيحب اللون الاحمر :) الأستوب لوز و من كثره العناد بيفضل سايب الصفقة علي أمل أن السعر يرجعلوا و في الاخر يلاقي حسابة طاااااااااار

زي ما قولتلك أنا مكنتش محتاج في الصفقة دي أستوب لوز لأني كنت داخل بلوت لا يذكر و كانت داخل في صفقات أخري تعوضني و لكن إذا حدث لقدر الله و لقيت حسابي مسلب عليا أكثر من 5 % من رأس مالي لابد من وقف الخساره

الهدف الشهري يختلف من شخص لأخر فتجد منا الفوركس هو كل حياتة و شغلة و مصدر رزقة .
أما عن نفسي فالفوركس ليس كل حياتي و ليس مصدر رزق أساسي بالنسبة لي و لكني أعتمد علية كمصدر ثانوي للرزق لا أحزن علي الخسارة و أفرح بالمكسب
و دائماً تحديد نسبة الربح تكون علي أساس رأس مالك
يعني لا يصح أن يكون أيداعك 100 دولار و تريد دخل 200 دولار أو 100 دولار مثلهم شهرياً
ولكن الطبيعي نفترض 10% من رأس مالك يعني تقريباً 10 دولار شهرياً تارجت شهري

إذا كان لديك حساب 500 دولار = نسبة مخاطره 5%

مجموع الصفقات بتاعتك لا تتعدي 20 سنت و يتم توزرعها علي الصفقات كمان لا تدخل صفقة بــ 20 سنت و لكن وزعهم علي صفقاتك
علشان كدة بقولك لو الصفقة عكست عليك إن شاء الله سنة لازم السعر حيرجعلك و مش حيهز حسابك نهائي

- ارجو من حضرتك ذكر تجربتك مع الفوركس بايجاز و خاصة طول المدة التي استمرت فيها خسارتك و المبلغ الذي خسرته في البداية و بعد اد ايه من الممارسة بدأت تربح من الفوركس وهكذا ...................

تجريبتي مع الفوركس زيك و زي أي مبتدأ دخلت أشوف أية الفوركس دة نتيجة لكلام أحد الاصدقاء عن الفوركس و أنة بيكسب بشكل خيالي و أرباح سريعة

نزلت الميتاتريدر و فتحت حساب ديمو و أول صفقة فتحتها عمري ما أنسها لانها كانت أجمل صفقة في حياتي و عمري مدخلت صفقة زيها كانت شراء علي اليورو دولار و كان عقد 10 دولار و كنت فاتح حساب بـ 10000 دولار ديمو

و أول الصفقة ما أتفتحت لاقيت حسابي بيزيد بطريقة سريعة و قفلت يومها الصفقة علي 10500 دولار :)

طبعاً فرحة كبيره لي ما هذا المكسب الخيالي في أقل من دقيقة كنت داخل مع خبر و طبعاً مكنتش فاهم حاجة :)

فتحت مره أخري شراء و لقيت الحساب بيزيد و بكسب

مره في التانية بدأت أخسر و أخسر و حسابي من 11000 دولار وصل إلي 5000 دولار و 2000 و مرجنت

عملت حساب مره أخري و كنت بكسب و أخسر زي أي حد

بدأت أسأل نفسي أنا لية بخسر و دخلت منتديات و أتعلمت و عرفت يعني أية تحليل فني و و أية التحليل الاخباري و تأثيره علي السوق و تأثير الاخبار علي السوق

و بعد فتره لما لقيت نفسي بكسب علي الديمو و بدأت أفهم فتحت حساب حقيقي و كسبت و خسرت و كنت بجري دائماً في المنتديات وراء التوصيات فقط
و في الاخر خسرت كل حاجة بعد ما فتحت أول حساب حقيقي لي كان 50 دولار و وصلتة 80 دولار و خسرتة في نفس الاسبوع كسبت في أسبوع واحد من تداولي 30 دولار
المهم بعد ما خسرت سألتي نفسي عن أسباب خسارتي ؟؟

لقيت الاجابة هي عدم أحترامي لأداره رأس المال و الاستوب لوز و الطمع و جري وراء التوصيات بدون معرفة أسباب دخولي فتحت حساب جديد و الحمد لله أستفد من أخطائي القديمة .

. وذلك حتى استفييد من خبراتك خاصة انني مللت من الخسارة و احتاج الى تجارب اشخاص ناجحين زي حضرتك حتى اتفاءل مرة اخري

أحمد الرويني
20-10-2011, 06:45 PM
الف مبروك يا روينى تحقق هدفين من التوصية لحد دلوقتى و التالت فى السكة يا ريس

ألف شكر يا همياا علي مشاركتك و الثالث كمان أتحقق يا ريس أي خدمة :)

المهم نقطتنا 1.3680 :) لازالت قوية علي الزوج كما أشرنا كثيراُ لابد من إغلاق أربع ساعات أسفل من هذا المستوي القوي لنستكمل أهدافنا التحتية عند مستوي 1.3650 و مستوي 1.3610 و مستوي 1.3580

و نلاحظ الان عدم قدره الزوج علي الاغلاق و الأستقرار أسفل منة و أيضاً نلاحظ من تداولات الزوج أن أمامة الترند الصاعد علي الاربع ساعات لازال يتداول أعلي منة لذلك فإن أختراق الزوج لهذا الترند و الاستقرار أسفل منة و الذي أستطاع الزوج الصعود منة صباحاً إلي مستويات 1.3830 مهم جداً ليدعم توقعتنا بالهبوط للزوج إلي الاهداف المذكوره سابقاً

http://www7.0zz0.com/2011/10/20/15/446545527.gif (http://www.0zz0.com)

أحمد الرويني
20-10-2011, 07:11 PM
ألف شكر يا همياا علي مشاركتك و الثالث كمان أتحقق يا ريس أي خدمة :)

المهم نقطتنا 1.3680 :) لازالت قوية علي الزوج كما أشرنا كثيراُ لابد من إغلاق أربع ساعات أسفل من هذا المستوي القوي لنستكمل أهدافنا التحتية عند مستوي 1.3650 و مستوي 1.3610 و مستوي 1.3580

و نلاحظ الان عدم قدره الزوج علي الاغلاق و الأستقرار أسفل منة و أيضاً نلاحظ من تداولات الزوج أن أمامة الترند الصاعد علي الاربع ساعات لازال يتداول أعلي منة لذلك فإن أختراق الزوج لهذا الترند و الاستقرار أسفل منة و الذي أستطاع الزوج الصعود منة صباحاً إلي مستويات 1.3830 مهم جداً ليدعم توقعتنا بالهبوط للزوج إلي الاهداف المذكوره سابقاً

http://www7.0zz0.com/2011/10/20/15/446545527.gif (http://www.0zz0.com)

أستطاع الزوج إختراق الترند الصاعد و إغلاق ساعة أسفل منة و أسفل فيبو 50 أسفل مستوي الدعم القوي 1.3680 مما يدعم من الاتجاه الهابط للزوج و ليستهدف مستوي 1.3650 و مستوي 1.3610 و مستوي 1.3580
و لكن أفضل الانتظار إغلاق الاربع ساعات أفضل كتأكيد علي الأتجاه الهابط للزوج

نستطيع الاحتفاظ بعقودنا البيعية و نضع الاستوب أعلي مستوي 1.3710 عند مستوي موفينج 55 الاربع ساعات و أعلي الترند الصاعد

http://www6.0zz0.com/2011/10/20/16/126680803.gif (http://www.0zz0.com)

alshreef2011
20-10-2011, 07:24 PM
الف شكر على المجهود عالى ابو حميد

م.محمد عبد القوى
20-10-2011, 07:42 PM
الله ينور يابرنس
تحليل ولا اروع والله
بالتوفيق ان شاء الله

أحمد الرويني
20-10-2011, 07:46 PM
الف شكر على المجهود عالى ابو حميد

الله يخليك يا رشاد :) شكراً علي متابعتك
الله ينور يابرنس
تحليل ولا اروع والله
بالتوفيق ان شاء الله

تسلم يا بشمهندس علي مشاركتك :)

islam.sec177
20-10-2011, 07:57 PM
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته

الله ينور يا باشا هوا دا الشغل التمام

بالتوفيق لك يا غالي و كل ارباحك خضراء ان شاء الله

أحمد الرويني
20-10-2011, 08:13 PM
لازال 1.3680 قوي علي الزوج حيث لم يستطيع إغلاق أربع ساعات أسفل منة و أسفل الترند الصاعد علي الاربع ساعات

نلاحظ أرتكاز الزوج الان علي الترند الصاعد علي الاربع ساعات عند مستوي 1.3695 مما يفقد الزوج السلبية و يعود إلي الاتجاه الصاعد مره أخري ليستهدف مستوي 1.3720 ثم مستوي 1.3750 ثم مستوي 1.3830 مره أخري و يدعم الاتجاه الصاعد للزوج الايجابية التي نراها علي الاستوكاستيك علي فريم الساعة و الاربع ساعات

و لكن لابد من الاشاره إلي مستوي المقاومة 1.3720 حيث موفينج 55 أربع ساعات قد يعيق الزوج أثناء الصعود لذلك نفضل أختراق الزوج لهذا المستوي ليدعم الاتجاه الصاعد للزوج
ممكن الشراء من هذا المستوي 1.3720 و أهداف عند مستوي 1.3750 ثم مستوي 1.3800 ثم مستوي 1.3830 و أيقاف الخسائر أسفل مستوي 1.3680

http://www2.0zz0.com/2011/10/20/17/925821824.gif (http://www.0zz0.com)

pro.ahmedibrahim
20-10-2011, 09:16 PM
اخى انا متعلم جديدا فى الفوركس لحد ما والان ابدا فى استخدام استراتيجية وناوى ابدا فى استراتيجية موجات اليوت ما رايك بها
وبما تنصحنى من استراتيجية اخرى ومؤشر لو كان موثوق منة

أحمد الرويني
20-10-2011, 09:22 PM
اخى انا متعلم جديدا فى الفوركس لحد ما والان ابدا فى استخدام استراتيجية وناوى ابدا فى استراتيجية موجات اليوت ما رايك بها

وبما تنصحنى من استراتيجية اخرى ومؤشر لو كان موثوق منة

أهلا بك أستاذ أحمد طبعاً أستراتيجيه موجات اليوت من الاستراتجيات المهمة و القوية جداً و أنصحك بأن تستخدم أستراتيجية واحدة بشرط أن تتقنها جيداً حتي لا تشتت أفكارك بين الاستراتجيات و موجات اليوت تعتمد علي الاهداف الطويلة نسبياً

و إن كان من الممكن أن أنصحك أيضاً بأستخدام الاسكالبنج معها بشرط أن تتدرب أولا علي حساب ديمو

بالنسبة للمؤشرات ممكن تستخدم الار أس أي مع موجات اليوت بيعمل شغل كويس

و أيضاً الاستوكاستيك و البولنجر مع أستراتيجية الاسكالبنج

بالتوفيق يا غالي

mohamedibrahim1
20-10-2011, 11:29 PM
استاذ احمد ممكن اعرف سيولة السوق ازاى

أحمد الرويني
21-10-2011, 10:20 AM
التحليل الصباحي لزوج اليورو دولار يوم الجمعة 21/10/2011

لا زالت التداولات محيره بالنسبة لزوج اليورور دولار حيث أستطاع أن يشكل منطقة مقاومة عند مستوي 1.3810 و لم يستطيع أختراقها مما يدل علي قوة مستوي المقاومة الواقع عند 1.3830 و فشل الزوج في أختراقة مما يدل علي ميل الزوج للهبوط مره أخري لأعادة أختبار الترند الصاعد علي الاربع ساعات مره أخري عند مستوي الدعم الواقع عند 1.3720 ثم مستوي الدعم المحوري عند 1.3680

الاستوكاستيك يعطي مؤشرات بيعية إلي الان لذلك ندعم الاتجاه الهابط خلال التداولات اللحظية حتي مستوي 1.3720 لنري كيف سيتعامل الزوج مع الترند الصاعد حيث أختراق الزوج لهذا المستوي سنشهد بالتأكيد مستوي الدعم عند 1.3680

لذلك أرجوا ألتزام الحيادية في التعامل مع الزوج في المناطق بين مستوي 1.3830 و 1.3680 حتي يتأكد لنا إغلاق أربع ساعات و تأكد لنا الاتجاه

نحتفظ بتوقعاتنا السابقة إغلاق أربع ساعات أعلي مستوي المقاومة 1.3830 يدعم الاتجاه الصاعد للزوج مستهدف مستوي 1.3920 و مستوي 1.3950 و مستوي 1.4010

و إغلاق أربع ساعات أسفل مستوي 1.3680 يدعم الاتجاه الهابط للزوج مستهدف مستوي 1.3650 و مستوي 1.3610 و مستوي 1.3580

فشل الزوج في أختراق الترند الصاعد بشمعة أربعة ساعات و الارتكاز علية يدعم الاتجاه الصاعد حتي مستوي 1.3830 مره أخري

http://www14.0zz0.com/2011/10/21/07/936562676.gif (http://www.0zz0.com)

أحمد الرويني
21-10-2011, 10:32 AM
أعتقد ستعود حالة التفائل مره أخري علي اليورو نتيجة الاجتماع الاوربي الذي سيحدث خلال العطلة الاسبوعية فمن المتوقع أن يتم أتخاذ خطوات إيجابية تدعم أقتصاديات منطقة اليورو و سيتم التصريح عن تلك القرارات يوم الاربعاء القادم إن شاء الله .

يوجد لدينا في تمام الساعة 9.40 دقيقة بتوقيت مصر حديث لتريشية رئيس البنك المركزي الاوربي و الذي يتخدث فية عن أوضاع منطقة اليورو

أحمد الرويني
21-10-2011, 10:37 AM

لا زالت التداولات محيره بالنسبة لزوج اليورور دولار حيث أستطاع أن يشكل منطقة مقاومة عند مستوي 1.3810 و لم يستطيع أختراقها مما يدل علي قوة مستوي المقاومة الواقع عند 1.3830 و فشل الزوج في أختراقة مما يدل علي ميل الزوج للهبوط مره أخري لأعادة أختبار الترند الصاعد علي الاربع ساعات مره أخري عند مستوي الدعم الواقع عند 1.3720 ثم مستوي الدعم المحوري عند 1.3680

الاستوكاستيك يعطي مؤشرات بيعية إلي الان لذلك ندعم الاتجاه الهابط خلال التداولات اللحظية حتي مستوي 1.3720 لنري كيف سيتعامل الزوج مع الترند الصاعد حيث أختراق الزوج لهذا المستوي سنشهد بالتأكيد مستوي الدعم عند 1.3680

لذلك أرجوا ألتزام الحيادية في التعامل مع الزوج في المناطق بين مستوي 1.3830 و 1.3680 حتي يتأكد لنا إغلاق أربع ساعات و تأكد لنا الاتجاه

نحتفظ بتوقعاتنا السابقة إغلاق أربع ساعات أعلي مستوي المقاومة 1.3830 يدعم الاتجاه الصاعد للزوج مستهدف مستوي 1.3920 و مستوي 1.3950 و مستوي 1.4010

و إغلاق أربع ساعات أسفل مستوي 1.3680 يدعم الاتجاه الهابط للزوج مستهدف مستوي 1.3650 و مستوي 1.3610 و مستوي 1.3580

فشل الزوج في أختراق الترند الصاعد بشمعة أربعة ساعات و الارتكاز علية يدعم الاتجاه الصاعد حتي مستوي 1.3830 مره أخري

أعتقد ستعود حالة التفائل مره أخري علي اليورو نتيجة الاجتماع الاوربي الذي سيحدث خلال العطلة الاسبوعية فمن المتوقع أن يتم أتخاذ خطوات إيجابية تدعم أقتصاديات منطقة اليورو و سيتم التصريح عن تلك القرارات يوم الاربعاء القادم إن شاء الله .

يوجد لدينا في تمام الساعة 9.40 دقيقة بتوقيت مصر حديث لتريشية رئيس البنك المركزي الاوربي و الذي يتخدث فية عن أوضاع منطقة اليورو

وصلنا إلى نهاية هذا الأسبوع الذي يبقى فيه المستثمرين على أعصابهم وسط تباين الأنباء الصادرة عن القارة الأوروبية التي بقيت محور اهتمام و تركيز المستثمرين طوال الأسبوع، و اليوم سيكون تركيز المستثمرين الأكبر على اجتماع وزراء مالية منطقة اليورو الذي قد يوضح ماهية الخطة التي قد يكشف عنها قادة الاتحاد في قمتهم القادمة، و لن يغيب عن أنظار المستثمرين بيانات الثقة الألمانية و التمويلات العامة للحكومة الملكية البريطانية.
يعقد اجتماع لوزراء مالية منطقة اليورو اليوم و الذي سيتم فيه بحث سبل آلية عمل صندوق الاستقرار المالي الأوروبي الذي على الرغم من توسيع نطاق عمله، إلا أنه لم يتم تيسيره حتى الآن في مسار محدد، كما سيتم مناقشة أهم تطورات أزمة الديون و وضع اليونان المالي الذي أشارت ترويكا إلى ضرورة منحها الدفعة السادسة من المساعدات في أقرب وقت ممكن.
لن ينسى الوزراء مناقشة الإجراءات التي سيتخذها الاتحاد لاحتواء الأزمة، و التي تندرج تحت الخطة الجذرية التي من المحتمل أن يقوم قادة الاتحاد الأوروبي بالإفصاح عنها في قمة الأزمة التي ستنعقد في 23 الشهر الحالي، و التي ستضع خطة الطريق للمنطقة وسط أزمة الديون المتفاقمة و وتيرة النمو المتباطئة التي تشهدها القارة بشكل عام.
نرى في الأسواق حالة من التفاؤل الحذر قبيل اجتماع وزراء المالية الأوروبيين، و لكن الأهم هو اجتماع القادة الأوروبيين يوم 23 القادم، حيث تتباين المؤشرات التي تحدد شعور المستثمرين العام، فبعض المصادر مثل ألمانيا تنفي قدرة القادة الأوروبيين على إيجاد خطة شاملة و جذرية للمنطقة، بينما أعرب رئيس المفوضية الأوروبية باروزو عن مدى ثقته بقادة منطقة اليورو بوضح خطة متفق عليها للمنطقة و آلية عمل صندوق الاستقرار المالي الأوروبي.
سوف تهيمن حالة التذبذب على الأسواق قبل اجتماع وزراء المالية، إلا أن المستثمرين سيتخذون بيانات الثقة الألمانية كإشارة للاتجاه الذي سيتخذونه اليوم قبيل الاجتماع، فتعد بيانات الثقة الألمانية هامة وسط أزمة الديون في المنطقة و تباطؤ مسيرة الاقتصادي الألماني الذي يعد الأكبر على مستوى القارة، و الذي تعتمد عليه بشكل أو بآخر مسيرة نمو منطقة اليورو ككل، فالبيانات الصادرة عن ألمانيا تعد شماعة يعلق عليها المستثمرين آمالهم وسط ضعف اقتصاد المنطقة كاملة و تفاقم أزمة الديون.

أنه من المتوقع أن تظهر هذه البيانات تراجعاً طفيفاً بعض الشيء على الرغم من تدهور الثقة في مختلف أنحاء القارة، فقد تظهر قراءة مؤشر IFO لمناخ الأعمال انخفاضاً يصل إلى 106.2 مقارنة بالسابق 107.5 و قراءة المؤشر للأوضاع الراهنة قد تتراجع أيضاً إلى 116.4 مقارنة بالسابق 117.9 و عليه فقد تتراجع قراءة المؤشر للتوقعات أيضاً إلى 97.0 من 98.0، و سنرى أثر هذه البيانات على اليورو لم يتخذ اتجاهاً محدداً أمس بين صعود و هبوط.
و على نفس سياق البيانات الصادرة عن القارة الأوروبية، فسيصدر اليوم بيانات التمويلات العامة عن الاقتصاد الملكي الذي يشهد حالة من التباطؤ في نموه إلى جانب تعاظم مستويات التضخم، و من المتوقع أن ترتفع التمويلات العامة خلال أيلول إلى 18.0 مليار مقارنة بالسابق، و لكن قد تنخفض التمويلات العامة المستثنى منها التدخلات إلى 15.0 مليار مقارنة بالسابق 15.9 مليار و كما هو الحال على صافي إقراض القطاع العام الذي قد يتراجع إلى 11.8 مليار من 13.2 مليار جنيه.
أما عن الأجندة الأمريكية، فإنها فارغة اليوم لتفسح المجال للأجندة الأوروبية و تعليقات القادة الأوروبيين لتتصدر لائحة ما ينظر عليه المستثمرين اليوم، مترقبين بشغف أية أنباء عن الاجتماع الذي يظبخ فيه آلية عمل صندوق الاستقرار المالي الأوروبي و ماهية الإجراءات التي قد يفصح عنها قادة الاتحاد في قمتهم، الأمر الذي يترك المستثمرين غير راغبين بالتداول الحذر إلى حين صدور إشارات تنير طريق المنطقة، منادياً بذلك حالة التذبذب لاستمرار فرض سيطرتها على الأسواق العالمية و الأوروبية.

عمر مسلم
21-10-2011, 10:39 AM

ازيك يا أحمد ، أنا ذكرت انبارح خبر هو صغير لكن أعتقد أنه قد يكون مؤثر جدا ، و هو أن المستشارة الألمانية ألغت كلمة اليوم لها أمام البرلمان الألماني بسبب خلافات مع فرنسا حول صندوق الإنقاذ الأوروبي

أحمد الرويني
21-10-2011, 10:49 AM
ازيك يا أحمد ، أنا ذكرت انبارح خبر هو صغير لكن أعتقد أنه قد يكون مؤثر جدا ، و هو أن المستشارة الألمانية ألغت كلمة اليوم لها أمام البرلمان الألماني بسبب خلافات مع فرنسا حول صندوق الإنقاذ الأوروبي

بصراحة يا عمر مسمعتش الخبر دة بس ممكن تقولنا مصدرك في اية و كان التصريح أمتي ؟؟؟؟

أنا أخر حاجة عندي نقلاً عن رويترز الساعة 9.30 مساءً يوم الخميس بالامس

قالت فرنسا وألمانيا في بيان مشترك ان الزعماء الاوروبيين سوف يناقشون بالتفصيل حلا شاملا لازمة ديون منطقة اليورو في قمة ستعقد يوم الاحد لكن لن يتم اتخاذ قرارات قبل اجتماع ثان من المقرر عقده بحلول يوم الاربعاء على أبعد تقدير.
واضاف البيان الذي صدر بعدما أجرى الرئيس الفرنسي نيكولا ساركوزي محادثات عبر الهاتف مع المستشارة الالمانية انجيلا ميركل يوم الخميس ان فرنسا وألمانيا تريدان بدء مفاوضات على الفور مع القطاع الخاص بشأن اتفاق بخصوص قدرته على تحمل دين يوناني.

أحمد الرويني
21-10-2011, 10:55 AM

وصلنا إلى نهاية هذا الأسبوع الذي يبقى فيه المستثمرين على أعصابهم وسط تباين الأنباء الصادرة عن القارة الأوروبية التي بقيت محور اهتمام و تركيز المستثمرين طوال الأسبوع، و اليوم سيكون تركيز المستثمرين الأكبر على اجتماع وزراء مالية منطقة اليورو الذي قد يوضح ماهية الخطة التي قد يكشف عنها قادة الاتحاد في قمتهم القادمة، و لن يغيب عن أنظار المستثمرين بيانات الثقة الألمانية و التمويلات العامة للحكومة الملكية البريطانية.
يعقد اجتماع لوزراء مالية منطقة اليورو اليوم و الذي سيتم فيه بحث سبل آلية عمل صندوق الاستقرار المالي الأوروبي الذي على الرغم من توسيع نطاق عمله، إلا أنه لم يتم تيسيره حتى الآن في مسار محدد، كما سيتم مناقشة أهم تطورات أزمة الديون و وضع اليونان المالي الذي أشارت ترويكا إلى ضرورة منحها الدفعة السادسة من المساعدات في أقرب وقت ممكن.
لن ينسى الوزراء مناقشة الإجراءات التي سيتخذها الاتحاد لاحتواء الأزمة، و التي تندرج تحت الخطة الجذرية التي من المحتمل أن يقوم قادة الاتحاد الأوروبي بالإفصاح عنها في قمة الأزمة التي ستنعقد في 23 الشهر الحالي، و التي ستضع خطة الطريق للمنطقة وسط أزمة الديون المتفاقمة و وتيرة النمو المتباطئة التي تشهدها القارة بشكل عام.
نرى في الأسواق حالة من التفاؤل الحذر قبيل اجتماع وزراء المالية الأوروبيين، و لكن الأهم هو اجتماع القادة الأوروبيين يوم 23 القادم، حيث تتباين المؤشرات التي تحدد شعور المستثمرين العام، فبعض المصادر مثل ألمانيا تنفي قدرة القادة الأوروبيين على إيجاد خطة شاملة و جذرية للمنطقة، بينما أعرب رئيس المفوضية الأوروبية باروزو عن مدى ثقته بقادة منطقة اليورو بوضح خطة متفق عليها للمنطقة و آلية عمل صندوق الاستقرار المالي الأوروبي.
سوف تهيمن حالة التذبذب على الأسواق قبل اجتماع وزراء المالية، إلا أن المستثمرين سيتخذون بيانات الثقة الألمانية كإشارة للاتجاه الذي سيتخذونه اليوم قبيل الاجتماع، فتعد بيانات الثقة الألمانية هامة وسط أزمة الديون في المنطقة و تباطؤ مسيرة الاقتصادي الألماني الذي يعد الأكبر على مستوى القارة، و الذي تعتمد عليه بشكل أو بآخر مسيرة نمو منطقة اليورو ككل، فالبيانات الصادرة عن ألمانيا تعد شماعة يعلق عليها المستثمرين آمالهم وسط ضعف اقتصاد المنطقة كاملة و تفاقم أزمة الديون.

أنه من المتوقع أن تظهر هذه البيانات تراجعاً طفيفاً بعض الشيء على الرغم من تدهور الثقة في مختلف أنحاء القارة، فقد تظهر قراءة مؤشر IFO لمناخ الأعمال انخفاضاً يصل إلى 106.2 مقارنة بالسابق 107.5 و قراءة المؤشر للأوضاع الراهنة قد تتراجع أيضاً إلى 116.4 مقارنة بالسابق 117.9 و عليه فقد تتراجع قراءة المؤشر للتوقعات أيضاً إلى 97.0 من 98.0، و سنرى أثر هذه البيانات على اليورو لم يتخذ اتجاهاً محدداً أمس بين صعود و هبوط.
و على نفس سياق البيانات الصادرة عن القارة الأوروبية، فسيصدر اليوم بيانات التمويلات العامة عن الاقتصاد الملكي الذي يشهد حالة من التباطؤ في نموه إلى جانب تعاظم مستويات التضخم، و من المتوقع أن ترتفع التمويلات العامة خلال أيلول إلى 18.0 مليار مقارنة بالسابق، و لكن قد تنخفض التمويلات العامة المستثنى منها التدخلات إلى 15.0 مليار مقارنة بالسابق 15.9 مليار و كما هو الحال على صافي إقراض القطاع العام الذي قد يتراجع إلى 11.8 مليار من 13.2 مليار جنيه.
أما عن الأجندة الأمريكية، فإنها فارغة اليوم لتفسح المجال للأجندة الأوروبية و تعليقات القادة الأوروبيين لتتصدر لائحة ما ينظر عليه المستثمرين اليوم، مترقبين بشغف أية أنباء عن الاجتماع الذي يظبخ فيه آلية عمل صندوق الاستقرار المالي الأوروبي و ماهية الإجراءات التي قد يفصح عنها قادة الاتحاد في قمتهم، الأمر الذي يترك المستثمرين غير راغبين بالتداول الحذر إلى حين صدور إشارات تنير طريق المنطقة، منادياً بذلك حالة التذبذب لاستمرار فرض سيطرتها على الأسواق العالمية و الأوروبية.

ارتفعت الاسهم الاوروبية في أوائل التعاملات يوم الجمعة بعد خسائرها في الجلسة السابقة وذلك وسط امال في أن تتمخض قمة من المقرر أن يعقدها زعماء المنطقة الاسبوع المقبل عن قرارات لحل أزمة الديون الاوروبية.
ويأمل المستثمرون أن يحقق الزعماء الاوروبيون تقدما باتجاه اقرار خطة شاملة للمساعدة في تخفيف أزمة ديون منطقة اليورو خلال قمة يعقدونها يوم الاحد وان كانت فرنسا وألمانيا قالتا انه لن يتم اتخاذ قرارات قبل عقد اجتماع ثان يوم الاربعاء.
وكانت أسهم القطاع المصرفي -التي تتسم بحساسية خاصة ازاء أزمة الديون نتيجة لتعرضها للديون السيادية- بين أفضل القطاعات أداء وزاد مؤشر ستوكس 600 الاوروبي لاسهم البنوك 1.4 بالمئة.
وقال مانوج لادوا كبير المتعاملين في اي.تي.اكس كابيتال "هناك رد فعل ايجابي من السوق هذا الصباح وسط امال بتحقق شيء خلال الاجتماعات..
لكن اذا لم يتحقق شيء قريبا فسنشهد تراجعا سريعا من جديد."
وأضاف أن معظم الاستثمارات التي راها كانت من مستثمرين على المدى القصير وليس من مديري صناديق يعملون على المدى الطويل وذلك نظرا للشكوك الكثيرة في السوق.
وبحلول الساعة 0704 بتوقيت جرينتش ارتفع مؤشر يوروفرست 300 ‪ لاسهم كبرى الشركات الاوروبية 0.5 بالمئة الى 959.29 نقطة بعدما فقد 1.4 بالمئة يوم الخميس وسط شكوك في عقد القمة الاوروبية.
وفي أنحاء أوروبا ارتفع كل من مؤشر فايننشال تايمز 100 ‪ البريطاني وداكس ‪ الالماني 0.5 بالمئة وزاد كاك 40 ‪ الفرنسي 0.8 بالمئة.

عمر مسلم
21-10-2011, 10:56 AM
بصراحة يا عمر مسمعتش الخبر دة بس ممكن تقولنا مصدرك في اية و كان التصريح أمتي ؟؟؟؟

أنا أخر حاجة عندي نقلاً عن رويترز الساعة 9.30 مساءً يوم الخميس بالامس

قالت فرنسا وألمانيا في بيان مشترك ان الزعماء الاوروبيين سوف يناقشون بالتفصيل حلا شاملا لازمة ديون منطقة اليورو في قمة ستعقد يوم الاحد لكن لن يتم اتخاذ قرارات قبل اجتماع ثان من المقرر عقده بحلول يوم الاربعاء على أبعد تقدير.
واضاف البيان الذي صدر بعدما أجرى الرئيس الفرنسي نيكولا ساركوزي محادثات عبر الهاتف مع المستشارة الالمانية انجيلا ميركل يوم الخميس ان فرنسا وألمانيا تريدان بدء مفاوضات على الفور مع القطاع الخاص بشأن اتفاق بخصوص قدرته على تحمل دين يوناني.

الخبر أهو يا احمد ، ده غير ان حالا كنت أقرأ تحليل بيقول أن الاجتماع بتاع أخر الأسبوع ده تحصيل حاصل و لن يكون فيه جديد و الكل في انتظار ان المانيا توافق انها تشيل الليلة
Merkel Cancels EFSF Speech to Assembly - Bloomberg (http://www.bloomberg.com/news/2011-10-20/merkel-cancels-speech-to-parliament-amid-debt-talk-deadlock-lawmakers-say.html)

عمر مسلم
21-10-2011, 10:59 AM
أعتقد أن احنا ممكن النهاردة إن شاء الله نشوف 1.36 بسهولة ، و الله اعلم

ابراهيم امين
21-10-2011, 11:07 AM
تريشية و ما ادارك ما تريشية وقع اليورو تانى لمستوى 1.3700 متابعين ماذا سيحدث خلال بقية اليوم هل سيكسر بقا 3680 و يغلق تحتها و لا هنعيد نفس القصة بتاعت امبراح

عمر مسلم
21-10-2011, 11:10 AM
تريشية و ما ادارك ما تريشية وقع اليورو تانى لمستوى 1.3700 متابعين ماذا سيحدث خلال بقية اليوم هل سيكسر بقا 3680 و يغلق تحتها و لا هنعيد نفس القصة بتاعت امبراح

مفيش إعادة ان شاء الله و لا حاجة اليورو رايح إلى 1.3485

أحمد الرويني
21-10-2011, 11:12 AM
ارتفعت الاسهم الاوروبية في أوائل التعاملات يوم الجمعة بعد خسائرها في الجلسة السابقة وذلك وسط امال في أن تتمخض قمة من المقرر أن يعقدها زعماء المنطقة الاسبوع المقبل عن قرارات لحل أزمة الديون الاوروبية.
ويأمل المستثمرون أن يحقق الزعماء الاوروبيون تقدما باتجاه اقرار خطة شاملة للمساعدة في تخفيف أزمة ديون منطقة اليورو خلال قمة يعقدونها يوم الاحد وان كانت فرنسا وألمانيا قالتا انه لن يتم اتخاذ قرارات قبل عقد اجتماع ثان يوم الاربعاء.
وكانت أسهم القطاع المصرفي -التي تتسم بحساسية خاصة ازاء أزمة الديون نتيجة لتعرضها للديون السيادية- بين أفضل القطاعات أداء وزاد مؤشر ستوكس 600 الاوروبي لاسهم البنوك 1.4 بالمئة.
وقال مانوج لادوا كبير المتعاملين في اي.تي.اكس كابيتال "هناك رد فعل ايجابي من السوق هذا الصباح وسط امال بتحقق شيء خلال الاجتماعات..
لكن اذا لم يتحقق شيء قريبا فسنشهد تراجعا سريعا من جديد."
وأضاف أن معظم الاستثمارات التي راها كانت من مستثمرين على المدى القصير وليس من مديري صناديق يعملون على المدى الطويل وذلك نظرا للشكوك الكثيرة في السوق.
وبحلول الساعة 0704 بتوقيت جرينتش ارتفع مؤشر يوروفرست 300 ‪ لاسهم كبرى الشركات الاوروبية 0.5 بالمئة الى 959.29 نقطة بعدما فقد 1.4 بالمئة يوم الخميس وسط شكوك في عقد القمة الاوروبية.
وفي أنحاء أوروبا ارتفع كل من مؤشر فايننشال تايمز 100 ‪ البريطاني وداكس ‪ الالماني 0.5 بالمئة وزاد كاك 40 ‪ الفرنسي 0.8 بالمئة.

الخبر أهو يا احمد ، ده غير ان حالا كنت أقرأ تحليل بيقول أن الاجتماع بتاع أخر الأسبوع ده تحصيل حاصل و لن يكون فيه جديد و الكل في انتظار ان المانيا توافق انها تشيل الليلة
Merkel Cancels EFSF Speech to Assembly - Bloomberg (http://www.bloomberg.com/news/2011-10-20/merkel-cancels-speech-to-parliament-amid-debt-talk-deadlock-lawmakers-say.html)

طبعاً ألمانيا هي أساس منطقة اليورو و مفاتيح اللعبة كلها في أديها و الان نلاحظ تذبذب عالي في السوق نتيجة لأنتظار المستثمرين لنتيجة أجتماعات أخر الاسبوع و ما يصدر عنها من تصريحات بشأن منطقة اليورو و إذا لم تحقق شئ فسنشهد تراجع قوي لليورو
إلي الان كله كلام و توقعات للأقتصادين و المستثمرين و تضارب البايانات هذه هي ما تجعل المضاربين و المتداولين الان في حالة حيره و نشهد ذلك من خلال التذبذب الكبير في السوق الان بين الصعود و الانخفاض

بلومبرج بتقول أن ميركل ألغت كلمتها أمام أمام البرلمان الالماني نتيجة خلافات مع فرنسا الكلام دة كان بالامس الساعة 6.30 بتوقيت جرنتش

و الساعة 9.30 بتوقيت جرنتش كان في خبر نقلاً عن رويترز أن قالت فرنسا وألمانيا في بيان مشترك ان الزعماء الاوروبيين سوف يناقشون بالتفصيل حلا شاملا لازمة ديون منطقة اليورو في قمة ستعقد يوم الاحد لكن لن يتم اتخاذ قرارات قبل اجتماع ثان من المقرر عقده بحلول يوم الاربعاء على أبعد تقدير.
واضاف البيان الذي صدر بعدما أجرى الرئيس الفرنسي نيكولا ساركوزي محادثات عبر الهاتف مع المستشارة الالمانية انجيلا ميركل يوم الخميس ان فرنسا وألمانيا تريدان بدء مفاوضات على الفور مع القطاع الخاص بشأن اتفاق بخصوص قدرته على تحمل دين يوناني

كلة كلام بنسمعة و بينقل عن وكالات الاخبار لأثاره الشائعات و التذبذب بين المتداولين و ضرب الاستوبات لكن التصريح النهائي و نتائج الاجتماعات لازالت هي الاهم و هي المتوقف عليها أتجاه السوق

أحمد الرويني
21-10-2011, 11:23 AM
يرجع الهبوط الذي يشهدة السوق الان إلي مؤشر IFO لمناخ الأعمال أظهر بيانات أفضل من المتوقع بقليل و أقل من السابق لذلك هبط السوق و أعتقد سيعود للأرتفاع مره أخري لأنة أفضل من المتوقع

أحمد الرويني
21-10-2011, 11:30 AM

مقلش حاجة جديدة يا همياا تحدث عن أسباب تخفيض سعر الفائدة علي القروض طويلة الاجل و المخاوف من التضخم و لم يتحدث عن أي جديد بخصوص سياسات المركزي الاوربي و ما في المستقبل بخصوص الازمة الحالية

ابراهيم امين
21-10-2011, 11:56 AM
رجعنا لنفس حكاية كل يوم 3700 1 و صعد من تانى متابعين اليورو دولار اللى دوخنا معاة طول الاسبوع

Hema
21-10-2011, 01:02 PM
عااااااااجل : صرح القذافى رحمه الله انه هو المسئول عن ما يحدث الان لليورو من تقلبات وتذبذب

والله مجنون ويعملها:1 (41):

حشر الكعبي
21-10-2011, 01:32 PM
نريد توصيات

Hema
21-10-2011, 03:57 PM
اعتقد تذبذب اليورو هينتهى مع كسر المثلث الاستمرارى المتكون واللى بدأ فى الاختناق وهيحصل انفجار سعرى قريبا ان شاء الله وهيكون فى صعود عنيف بناءا على النموذج المتكون

ولا ايه رأيك يا ميدو ؟؟

أحمد الرويني
21-10-2011, 07:10 PM
اعتقد تذبذب اليورو هينتهى مع كسر المثلث الاستمرارى المتكون واللى بدأ فى الاختناق وهيحصل انفجار سعرى قريبا ان شاء الله وهيكون فى صعود عنيف بناءا على النموذج المتكون

ولا ايه رأيك يا ميدو ؟؟

أسف علي عدم تواجدي اليوم لظروف طارئة طبعاً يا هيما كلامك صح و هو دة الي أشرنا إلية في تحليانا الاسبوعي لو تفتكر أن الزوج محصور في تداولاتة داخل مثلث ضلعة العلوي يمثل الترند الهابط اليومي عند مستوي 1.3860 تقريباً و ضلعة السفلي عند الترند الصاعد 1.3680 و أن كسر أحد المستويات مهم جداً للدخول مع الاتجاه الجديد و حدوث أنفجار سعري في أتجاه الكسر

http://www14.0zz0.com/2011/10/21/16/697036586.gif (http://www.0zz0.com)

OSKAR
21-10-2011, 09:51 PM

ولا ايه رأيك يا ميدو ؟؟
الله ينور يا هيما نفس الرسمة رسمها بس للاسف النهاردة كان يوم خطر واليورو ما بنتش معالمة الى الساعة 1130 صباحا بس بسبب الاخبار قلت خليها تعدى على خي وبلاش شغل النهاردة

Hema
21-10-2011, 09:58 PM
أسف علي عدم تواجدي اليوم لظروف طارئة طبعاً يا هيما كلامك صح و هو دة الي أشرنا إلية في تحليانا الاسبوعي لو تفتكر أن الزوج محصور في تداولاتة داخل مثلث ضلعة العلوي يمثل الترند الهابط اليومي عند مستوي 1.3860 تقريباً و ضلعة السفلي عند الترند الصاعد 1.3680 و أن كسر أحد المستويات مهم جداً للدخول مع الاتجاه الجديد و حدوث أنفجار سعري في أتجاه الكسر

http://www14.0zz0.com/2011/10/21/16/697036586.gif (http://www.0zz0.com)

يااااه حمدالله على السلامه يا ميدو نورت موضوعك :1 (77):

المهم نظرتك للزوج مع بداية الاسبوع الجاى ان شاء الله تفتكر هيكمل صعود ولا هيكون فى كلام تانى

Maysta
21-10-2011, 10:03 PM
عااااااااجل : صرح القذافى رحمه الله انه هو المسئول عن ما يحدث الان لليورو من تقلبات وتذبذب

والله مجنون ويعملها:1 (41):

أخى أيا كان ما اقترفه القذافى فى حق شعبه فهو الأن فى عداد الأموات وللميت حرمه لذلك لا داعى للسخريه من شخص يحاسب الأن عنده ربه

أرجوا ان تتقبل تعليقى بصدر رحب

Hema
21-10-2011, 10:05 PM
الله ينور يا هيما نفس الرسمة رسمها بس للاسف النهاردة كان يوم خطر واليورو ما بنتش معالمة الى الساعة 1130 صباحا بس بسبب الاخبار قلت خليها تعدى على خي وبلاش شغل النهاردة

فعلا النهارده كان يوم مش تمام ودا غالبا طابع يوم الجمعه كل اسبوع

انا لما لاقيت الدنيا مش باين لها ملامح خدت الزوج اسكالبنج وطلعت منه ب 80 نقطه الحمد لله والشكر لله

ان شاء الله يوم الاتنين اليورو يعوض الناس اللى مشتغلتش النهارده دا لو مشى زى ما احنا متوقعين باذن الله

Hema
21-10-2011, 10:12 PM
أخى أيا كان ما اقترفه القذافى فى حق شعبه فهو الأن فى عداد الأموات وللميت حرمه لذلك لا داعى للسخريه من شخص يحاسب الأن عنده ربه

أرجوا ان تتقبل تعليقى بصدر رحب

طبعا اتقبله بصدر رحب واحترم رأيك جدا

انا فقط اقصد الدعابه مع الاعضاء لان القذافى طلع عليه نكت كتير وكان اى حاجه غريبه تحصل تنسب للقذافى على اساس الفكاهه مش اكتر

وعلى فكره انا قولت الله يرحمه فى البدايه وطبعا حسابه عند ربه انا فقط بداعب الاعضاء ولا اقصد اساءه

اتمنى تكون فهمتنى يا جميل عشان مبحبش حد يزعل منى

Maysta
21-10-2011, 10:14 PM
طبعا اتقبله بصدر رحب واحترم رأيك جدا

انا فقط اقصد الدعابه مع الاعضاء لان القذافى طلع عليه نكت كتير وكان اى حاجه غريبه تحصل تنسب للقذافى على اساس الفكاهه مش اكتر

وعلى فكره انا قولت الله يرحمه فى البدايه وطبعا حسابه عند ربه انا فقط بداعب الاعضاء ولا اقصد اساءه

اتمنى تكون فهمتنى يا جميل عشان مبحبش حد يزعل منى

لا يا نجم وانا ازعل منك ليه وانا عارف انك تقصد الدعابه ليس الا وانا شخصيا ياما أترقت على القذافى وطلعت عليه نكت على الفيس بوك .. وشكرا على تقبلك تعليقى

Hema
21-10-2011, 10:18 PM
لا يا نجم وانا ازعل منك ليه وانا عارف انك تقصد الدعابه ليس الا وانا شخصيا ياما أترقت على القذافى وطلعت عليه نكت على الفيس بوك .. وشكرا على تقبلك تعليقى

ولا يهمك يا باشا وعلى فكره احنا طلعنا زمايل اصل انا كنت مدمن كتابة نكت على القذافى فى الفيس بوك:1:

mohsen
22-10-2011, 11:40 PM
استاذ احمد \حضرتك جربت البرامج اللى بتتباع على المواقع الأجنبية اللى هيا بتحلل و تبيع و تشترى مع نفسها , انا بتكلم على البرامج اللى بتتباع بفلوس .ولو فى حد عنده تجربه ياريت يقول ؟

اوراق الخريف
23-10-2011, 12:13 PM
اسبوع موفق يا عزيزي
وان شاء الله نراك بالمسابقة لتكون المنافسة قوية مع عضو ذكي وقوي مثلك

أحمد الرويني
23-10-2011, 06:17 PM
اسبوع موفق يا عزيزي

وان شاء الله نراك بالمسابقة لتكون المنافسة قوية مع عضو ذكي وقوي مثلك

باارك الله فيك أخي الكريم علي هذا الكلام الطيب و أتمني لك التوفيق الدائم

أحمد الرويني
23-10-2011, 06:19 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

أخواني و أحبائي أعضاء منتدي أف أكس أريبيا الكرام

سلام الله عليكم و رحمتة و بركاتة

أتقدم لكم هذا الاسبوع بتحليلي المتواضع و توقعاتي للأسبوع الأخير من شهر أكتوبر 2011

و أسأل المولي عز و جل أن يجعلة أسبوع ملئ بالخير و الارباح علي جميع أخواننا بالمنتدي

في الاسبوع الماضي لاحظنا تداولات الزوج داخل قناه سعرية بين مستوي 1.3680 من الاسفل و هي تمثل ضلع المثلث السفلي أو الترند الصاعد و من الاعلي مستوي المقاومة 1.3830 و الذي يمثل ضلع المثلث العلوي أو الترند الهابط المكسور

بالاضافة إلي أشرتنا إلي أن يجب علي الزوج أن يكسر أحدي ضلعي هذا المثلث ليتبين لنا الاتجاه الصحيح للزوج

و بالفعل مع نهايه تداولات الاسبوع الماضي لاحظنا كسر الزوج لمستوي المقاومة 1.3830 و الاستقرار أعلي منة بشمعة أربع ساعات و قد أشرنا إلي ذلك أنة يجب الاغلاق بشمعة أربع ساعات علي الاقل ليتأكد لنا الاتجاه الجديد و بالفعل أغلق الزوج تداولات الاسبوع الماضي أعلي مستوي المقاومة 1.3830 المشار إلية سابقاً

الزوج هذا الاسبوع و بعد هذه الاغلاقات الصاعدة القوية أتوقع بشكل مبدأي المزيد من الصعود للزوج

علي فريم الاسبوع : الزوج أمامة الان مستويات مقاومة عليا مع مستوي موفينج 55 مبدأياً عند مستوي المقاومة 1.3930 ثم مستوي موفينج 200 الاسبوعي 1.3990 أو 1.4000

علي فريم الديلي : الزوج أمامة أول مقاومة عند موفينج 55 يوم عند مستوي 1.3930 و أيضاً نلاحظ أن الزوج يسير الان داخل قناه سعرية صاعدة تنتهي عند الضلع العلوي للقناه عند مستوي 1.4000 و هو مستوي مقاومة مهم للزوج و أختراقة سيؤدي إلي مزيد من الصعود مستهدف مستوي المقاومة 1.4100 حيث موفينج 100 و 200 يوم

و إن كان هناك أحتمالات تدعم أعادة أختبار الترند الهابط المكسور عند مستوي الدعم الجديد 1.3830 حيث يشير الاستوكاستيك علي الاربع ساعات بحالة من التشبع الشرائي

و لكن علي فريم اليومي و الاسبوعي يدل علي مزيد من الصعود للزوج

*** أفضل مناطق الشراء لللزوج ستكون من مستويات الدعم عند 1.3830 وأهداف عند مستوي 1.3860 و مستوي 1.3910 و مستوي 1.3940 و مستوي 1.3990

*** أفضل مناطق للبيع عند مستوي 1.4100 و هدف عند مستوي 1.4000 و مستوي 1.3930 و مستوي 1.3860 و مستوي 1.3830

http://www5.0zz0.com/2011/10/23/15/219714456.gif (http://www.0zz0.com)

http://www5.0zz0.com/2011/10/23/15/917716857.gif (http://www.0zz0.com)

http://www5.0zz0.com/2011/10/23/15/744537645.gif (http://www.0zz0.com)

بالتوفيق لكم جميعاً :)

ابراهيم امين
23-10-2011, 11:43 PM
تحليل ممتاز يا روينى و متابعين الاسبوع دة المهم الحذر من الاغلافات الشهرية

Hema
23-10-2011, 11:49 PM
تحليل ممتاز يا ميدو

اسبوع اخضر على الجميع باذن الله

احلى لايك يا باشا

Elmasry
23-10-2011, 11:55 PM
تحليل ممتاز يا غالي

لكني اري ان الزوج في مزيد من الهبوط هذا الاسبوع

واري انه غالبا سوف يصل الي الدعم الشهري مره اخري

(1.3680)

والايام تثبت هذا اذا اخترق هذا المقاومات التي تعوق الصعود سوف نري انفجرات سعريه

أحمد الرويني
24-10-2011, 12:10 AM
بالنسبة لأخر أخبار الدولار

يتوقع بنك أوف أمريكا ميريل لينش أن من المرجح أن تواجه الولايات المتحدة خفضا جديدا لتصنيفها الائتماني AAA من جانب وكالة تصنيف رئيسية أخرى بنهاية العام نظرا للمخاوف المتعلقة بالعجز.
وقال البنك في مذكرة بحثية نشرت يوم الجمعة ان العامل الذي قد يؤدي الى ذلك سيكون على الارجح اخفاق الكونجرس في الاتفاق على خطة بعيدة الامد ذات مصداقية لخفض العجز الامريكي.
وأضاف ميريل أن خفضا ثانيا - من جانب موديز أو فيتش - بعد خفض ستاندرد اند بورز في أغسطس ربما يأتي بفعل مخاوف ازاء عجز الميزانية الحكومية وزيادة أعباء الديون.
ومن شأن خفض ثان للتصنيف الائتماني الممتاز للولايات المتحدة أن يوجه ضربة جديدة للاقتصاد الامريكي المتباطأ.
ويتعين على لجنة مشتركة شكلها الكونجرس لمواجهة العجز حل الخلافات بين الجمهوريين والديمقراطيين من أجل التوصل الى اتفاق لخفض العجز الامريكي نحو 1.2 تريليون دولار على الاقل بحلول 23 نوفمبر .

أما بالنسبة لأخر الاوضاع بمنطقة اليورو :

قالت عدة مصادر بالاتحاد الاوروبي يوم الاحد إن قادة منطقة اليورو لن يصدروا بيانا بعد قمة يعقدونها يوم الاحد لبحث أزمة الديون وذلك في قرار من المرجح أن يقوض ثقة الاسواق المالية في قدرة الزعماء على معالجة مشكلة الديون.
وقالت المصادر إن رؤساء الدول والحكومات السبع عشرة الاعضاء في منطقة اليورو لم يتوصلوا الى أي نتائج بشأن أفضل السبل لاعادة رسملة البنوك وتعزيز صندوق انقاذ المنطقة البالغة قيمته 440 مليار يورو وتمكين اليونان من خدمة ديونها على نحو أفضل مما يجعل أي بيان بلا معنى.
ويتوقف الامر الان على التوصل الى اتفاق في قمة أخرى تعقد يوم الاربعاء. وسيسبق القمة اجتماع لقادة دول الاتحاد الاوروبي السبع والعشرين لبحث ما يمكن القيام به لحماية المنطقة من تداعيات تخلف يوناني محتمل عن سداد ديون واتساع نطاق الازمة الاقتصادية.

بربط هذين الخبرين مع بعضهم أتوقع في حالة إذا ما جاءت توقعات بنك أوف أمريكا ميريل لينش صحيحة و تم تخفيض التصنيف الائتماني مره أخري للولايات المتحدة خلال هذه الايام مع عدم توصل قادة الاتحاد الاوربي إلي حل لأزمة الديون بالمنطقة إلي الأن و إرجاء الاتفاق إلي إجتماع أخر يوم الاربعاء

قد يؤدي كل ذلك إلي أنخفاض لشهية المستثمرين و أنخفاض لليورو و الباوند و الجولد و أرتفاع للدولار و الين و الفرنك بأعتبارهم ملاذ آمن

و الله أعلي و أعلم و بالتوفيق للجميع :)

احمد صلاح
24-10-2011, 12:24 AM
بالنسبة لأخر أخبار الدولار

يتوقع بنك أوف أمريكا ميريل لينش أن من المرجح أن تواجه الولايات المتحدة خفضا جديدا لتصنيفها الائتماني AAA من جانب وكالة تصنيف رئيسية أخرى بنهاية العام نظرا للمخاوف المتعلقة بالعجز.
وقال البنك في مذكرة بحثية نشرت يوم الجمعة ان العامل الذي قد يؤدي الى ذلك سيكون على الارجح اخفاق الكونجرس في الاتفاق على خطة بعيدة الامد ذات مصداقية لخفض العجز الامريكي.
وأضاف ميريل أن خفضا ثانيا - من جانب موديز أو فيتش - بعد خفض ستاندرد اند بورز في أغسطس ربما يأتي بفعل مخاوف ازاء عجز الميزانية الحكومية وزيادة أعباء الديون.
ومن شأن خفض ثان للتصنيف الائتماني الممتاز للولايات المتحدة أن يوجه ضربة جديدة للاقتصاد الامريكي المتباطأ.
ويتعين على لجنة مشتركة شكلها الكونجرس لمواجهة العجز حل الخلافات بين الجمهوريين والديمقراطيين من أجل التوصل الى اتفاق لخفض العجز الامريكي نحو 1.2 تريليون دولار على الاقل بحلول 23 نوفمبر .

أما بالنسبة لأخر الاوضاع بمنطقة اليورو :

قالت عدة مصادر بالاتحاد الاوروبي يوم الاحد إن قادة منطقة اليورو لن يصدروا بيانا بعد قمة يعقدونها يوم الاحد لبحث أزمة الديون وذلك في قرار من المرجح أن يقوض ثقة الاسواق المالية في قدرة الزعماء على معالجة مشكلة الديون.
وقالت المصادر إن رؤساء الدول والحكومات السبع عشرة الاعضاء في منطقة اليورو لم يتوصلوا الى أي نتائج بشأن أفضل السبل لاعادة رسملة البنوك وتعزيز صندوق انقاذ المنطقة البالغة قيمته 440 مليار يورو وتمكين اليونان من خدمة ديونها على نحو أفضل مما يجعل أي بيان بلا معنى.
ويتوقف الامر الان على التوصل الى اتفاق في قمة أخرى تعقد يوم الاربعاء. وسيسبق القمة اجتماع لقادة دول الاتحاد الاوروبي السبع والعشرين لبحث ما يمكن القيام به لحماية المنطقة من تداعيات تخلف يوناني محتمل عن سداد ديون واتساع نطاق الازمة الاقتصادية.

بربط هذين الخبرين مع بعضهم أتوقع في حالة إذا ما جاءت توقعات بنك أوف أمريكا ميريل لينش صحيحة و تم تخفيض التصنيف الائتماني مره أخري للولايات المتحدة خلال هذه الايام مع عدم توصل قادة الاتحاد الاوربي إلي حل لأزمة الديون بالمنطقة إلي الأن و إرجاء الاتفاق إلي إجتماع أخر يوم الاربعاء

قد يؤدي كل ذلك إلي أنخفاض لشهية المستثمرين و أنخفاض لليورو و الباوند و الجولد و أرتفاع للدولار و الين و الفرنك بأعتبارهم ملاذ آمن

و الله أعلي و أعلم و بالتوفيق للجميع :)

شكرا على الخبر يابوحميد ياغالى ,,

mbh4u
24-10-2011, 12:31 AM
رائع يا ابوحميد

karim_ahmed
24-10-2011, 12:26 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

أتقدم لكم هذا الاسبوع بتحليلي المتواضع و توقعاتي للأسبوع الأخير من شهر أكتوبر 2011

و أسأل المولي عز و جل أن يجعلة أسبوع ملئ بالخير و الارباح علي جميع أخواننا بالمنتدي

في الاسبوع الماضي لاحظنا تداولات الزوج داخل قناه سعرية بين مستوي 1.3680 من الاسفل و هي تمثل ضلع المثلث السفلي أو الترند الصاعد و من الاعلي مستوي المقاومة 1.3830 و الذي يمثل ضلع المثلث العلوي أو الترند الهابط المكسور

بالاضافة إلي أشرتنا إلي أن يجب علي الزوج أن يكسر أحدي ضلعي هذا المثلث ليتبين لنا الاتجاه الصحيح للزوج

و بالفعل مع نهايه تداولات الاسبوع الماضي لاحظنا كسر الزوج لمستوي المقاومة 1.3830 و الاستقرار أعلي منة بشمعة أربع ساعات و قد أشرنا إلي ذلك أنة يجب الاغلاق بشمعة أربع ساعات علي الاقل ليتأكد لنا الاتجاه الجديد و بالفعل أغلق الزوج تداولات الاسبوع الماضي أعلي مستوي المقاومة 1.3830 المشار إلية سابقاً

الزوج هذا الاسبوع و بعد هذه الاغلاقات الصاعدة القوية أتوقع بشكل مبدأي المزيد من الصعود للزوج

علي فريم الاسبوع : الزوج أمامة الان مستويات مقاومة عليا مع مستوي موفينج 55 مبدأياً عند مستوي المقاومة 1.3930 ثم مستوي موفينج 200 الاسبوعي 1.3990 أو 1.4000

علي فريم الديلي : الزوج أمامة أول مقاومة عند موفينج 55 يوم عند مستوي 1.3930 و أيضاً نلاحظ أن الزوج يسير الان داخل قناه سعرية صاعدة تنتهي عند الضلع العلوي للقناه عند مستوي 1.4000 و هو مستوي مقاومة مهم للزوج و أختراقة سيؤدي إلي مزيد من الصعود مستهدف مستوي المقاومة 1.4100 حيث موفينج 100 و 200 يوم

و إن كان هناك أحتمالات تدعم أعادة أختبار الترند الهابط المكسور عند مستوي الدعم الجديد 1.3830 حيث يشير الاستوكاستيك علي الاربع ساعات بحالة من التشبع الشرائي

*** أفضل مناطق الشراء لللزوج ستكون من مستويات الدعم عند 1.3830 وأهداف عند مستوي 1.3860 و مستوي 1.3910 و مستوي 1.3940 و مستوي 1.3990

*** أفضل مناطق للبيع عند مستوي 1.4100 و هدف عند مستوي 1.4000 و مستوي 1.3930 و مستوي 1.3860 و مستوي 1.3830

أفضل مناطق الشراء لللزوج ستكون من مستويات الدعم عند 1.3830 وأهداف عند مستوي 1.3860 و مستوي 1.3910 و مستوي 1.3940 و مستوي 1.3990

مبرووووك الاهداف يا بوحميد و في أنتظار المزيد من التوصيات بداية أسبوع موفقة و الحمد لله شكرا لك لايك

loveforex
24-10-2011, 01:10 PM
السلام عليكم واسبوع موفق ان شاء الله
بعد اذن الاستاذ احمد فرصه صغيره للدولار نيوزلاندى وعلى الله التوفيق
الفرصه شراء بنظام سونيك بعد عوده السعر لخط الدراجون

أحمد الرويني
24-10-2011, 02:43 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

لقد ثبت لنا الزوج في تداولات هذا اليوم أحترامة لمستويات الدعم و المقاومة المشار إليها في تحليلانا الاسبوعي و الحمد لله توقعنا هبوط الزوج إلي مستوي الدعم عند مستوي 1.3830 حيث سجل لنا مع بداية تداولات اليوم أدني سعر له عند مستوي 1.3821 و سجل أعلي سعر لة اليوم عند مستوي المقاومة المشار إلية عند مستوي 1.3950 حيث موفينج 55 اليومي المشار لة في التحليل الاسبوعي

لازلنا عند توقعاتنا السابقة أن الزوج أقرب إلي الصعود طالما التداولات أعلي مستوي الدعم 1.3830 و أن إغلاق الزوج أسفل هذا المستوي أربع ساعات سيكون أقرب للهبوط مستهدف مستوي 1.3750 ثم مستوي 1.3710 ثم مستوي 1.3680

و في حالة أستمرار أغلاقة أعلي مستوي الدعم المشار إلية 1.3830 سيكون للصعود مستهدف مستوي 1.3860 ثم مستوي 1.3910 ثم مستوي 1.3950 ثم مستوي 1.4000

http://www8.0zz0.com/2011/10/24/11/927677551.gif (http://www.0zz0.com)

بالتوفيق يا شباب

د/محمد حسام
24-10-2011, 02:50 PM
ماشاء الله تحليلات قمه في الروعه بالتوفيق دائما وعن نفسي ميال اكتر للصعود لمستويات 1.40 الي1.4050 ثم البيع من هناك بصفقه سوينجيه ان شاء الله والله الموفق

أحمد الرويني
24-10-2011, 03:29 PM
ماشاء الله تحليلات قمه في الروعه بالتوفيق دائما وعن نفسي ميال اكتر للصعود لمستويات 1.40 الي1.4050 ثم البيع من هناك بصفقه سوينجيه ان شاء الله والله الموفق

أشكرك كثيراً يا دكتور محمد علي مشاركتك الفعالة أتفق معك طبعاً في سيناريو الصعود و لكن بعد إعادة أختبار المستويات السفلية للزوج حيث كان من الطبيعي بعد الصعود القوي الذي شهدة الزوج يوم الجمعة الماضية مع نهاية الاسبوع أن يكون في مرحلة أعادة أختبار مره أخري للمستويات السفلية و أول مستوي أمام الزوج و هو مستوي الدعم القوي 1.3830 نراقب الزوج عند هذا المستوي حيث أرتداد الزوج و أستقراره أعلي هذا المستوي سيدعم الصعود مره أخري للمستويات العلوية عند مستوي موفينج 55 اليومي عند مستوي 1.3930 ثم مستوي 1.4050 الذي أشرت حضرتك إلية حيث موفينج 100 و 200 يوم و أعتقد سيكون مستوي مقاومة قوي علي الزوج و سيكون البيع هو الأفضل من هذه المستويات

http://www11.0zz0.com/2011/10/24/12/107207264.gif (http://www.0zz0.com)
نظره موفقة يا دكتور و شكراً لك :)

seragsamy
24-10-2011, 03:40 PM
بالتوفيق دوما

متابعين

أحمد الرويني
24-10-2011, 05:34 PM
اليورو يتعرض لموجة جني أرباح

ارتفع سعر صرف اليورو هذا اليوم نحو أعلى مستوياته مقابل الدولار الأمريكي منذ الثامن من شهر سبتمبر الماضي،
فقد لامس سعر صرف اليورو هذا اليوم الأعلى له عند مستوى 1.3952 دولار لليورو الواحد قبل أن ينزلق و ينخفض إثر تعرضه لعمليات جني أرباح واسعة.
في الحقيقة، لا تغيرات جوهرية في أخبار و مستجدات الاقتصاد الدولي، فقادة الدول الأوروبية ما زالوا يتباحثون عن سبل الحلول المتاحة للحد من انتشار أزمة الديون السيادية، فيما اليونان من المحتمل أن تأخذ خطة الإنقاذ التالية،
و هذا كله كان دافعاً لانتشار التفاؤل بداية مسبباً ارتفاع أصول العائد المرتفع و انخفاض سعر صرف الدولار الأمريكي مقابل سلّة العملات الأجنبية.
بيانات ألمانيا هذا اليوم أظهرت انكماشاً في قطاع الصناعة بحسب ما ظهر على مؤشر مدراء المشتريات الصناعي،
حيث انخفض المؤشر من مستوى 50.3 إلى 48.9، و مستوى 50.0 نقطة هو الحد الفاصل بين النمو و الانكماش على المؤشر.
و هذه البيانات كانت دافعة لضغوط سلبية مضافة على اليورو، خصوصاً و أن مؤشر مدراء المشتريات المركب التابع لأوروبا أظهر انكماشاً و انخفاضاً إلى مستوى 47.2،
فيما مؤشر الخدمات انخفض إلى مستوى 47.2 و الصناعة انخفض إلى 47.3.
سرعان ما انخفض سعر صرف اليورو بعد تحقيقه للمستوى الأعلى المشار له بدعم من عمليات جني الأرباح و البيانات الاقتصادية السلبية،
ليلامس مستوياته الأدنى لهذا اليوم عند سعر 1.3820 و التي ما زال سعر صرف اليورو مقابل الدولار الأمريكي يتداول قريباً منها.
هنالك البعض من الإشارات تظهر اكتفاء العديد من المتداولين و المحافظ في الأسواق المالية في ما تم تحقيقه من مكاسب، و قبل ملامسة مستوى الحاجز النفسي 1.4000 دولار لليورو الواحد، انخفض السعر بشكل ملموس إثر هذه العمليات من جني الأرباح.
يظهر التحليل الفني بأن أمام اليورو فرصة لأن يعود للارتفاع، حيث أن مستوى الدعم 1.3825 هو الذي سوف يشكل محوراً للاتجاه،
و الثبات فوقه يرجح أن يعيد الإيجابية للتداول بشكل عام. لكن كسر هذا المستوى قد يؤثر الإيجابية المنتظرة

Herr.Omar
24-10-2011, 06:48 PM
ابو حميد ايه رايك في امر معلق بيع عند 1.3951

أحمد الرويني
24-10-2011, 06:58 PM
ابو حميد ايه رايك في امر معلق بيع عند 1.3951

1.3950 يمثل الهاي اليومي و قد أرتد منة الزوج خلال تداولات اليوم و شكل عندة الهاي اليومي
لذلك أتوقع الارتداد من هذه المنطقة و هي تمثل أيضاً مستوي مقاومة قوي للزوج

و أهدافك عند مستوي 1.3920 و مستوي 1.3900 و مستوي 1.3860 و مستوي 1.3830 إن شاء الله

أرجوا منك متابعة الزوج في هذه المناطق لأحتمال الارتداد
بالتوفيق يا أستاذ عمر

احمد اسامه
24-10-2011, 07:03 PM
السلام عليكم
أستاذ احمد
انا عضو جديد وكنت بسأل حضرتك لو اخدنا النفط بيع من هذه النقطة 90.6

أحمد الرويني
24-10-2011, 07:05 PM
1.3950 يمثل الهاي اليومي و قد أرتد منة الزوج خلال تداولات اليوم و شكل عندة الهاي اليومي

و أهدافك عند مستوي 1.3920 و مستوي 1.3900 و مستوي 1.3860 و مستوي 1.3830 إن شاء الله

بالتوفيق يا أستاذ عمر

http://www13.0zz0.com/2011/10/24/16/234900458.gif (http://www.0zz0.com)

شارت للتوضيح

Herr.Omar
24-10-2011, 07:07 PM

بالتوفيق يا أستاذ عمر

تسلم يا ابو حميد

Tarek adel
24-10-2011, 07:12 PM

بالتوفيق يا أستاذ عمر

لايك
هذه النقطة بالمناسبة مثلت دعم يومى سابق وستجد عندها ترند شهرى هابط مكسور مما يزيدها اهمية
اظن اليورو سيتعطل فى تلك المنطقة والا فسيحلق بعيدا

أحمد الرويني
24-10-2011, 07:20 PM
السلام عليكم
أستاذ احمد
انا عضو جديد وكنت بسأل حضرتك لو اخدنا النفط بيع من هذه النقطة 90.6

النفط سجل اليوم أعلي مستوي لة منذ شهر حيث سجل الاعلي لة عند مستوي المقاومة 90.77 أتوقع لة الارتداد من هذه المناطق كونها مناطق دعم قوية أرتد الزوج منها كثيراً فهي مناطق جيدة للبيع
و لكن أرجو منك الحذر و أستخدام أستوب لوز مناسب لأداره رأس مالك حيث النفط لايزال يعطي مؤشرات أيجابية فنلاحظ أنة لازال يتداول في أتجاه صاعد ولكن لابد من الاشاره أن النفط عند كسره لمستويات 90.50 و إغلاقة أسفل منها خمس دقائق قد تدعم الاتجاه الهابط لة الان كما هو موضح بالرسم و لكن لابد من إغلاقة خمس دقائق أسفل مستوي 90 ليتأكد لنا الاتجاه الهابط
يمكن لك البيع و مراقبة الزوج عند مستويات 90.50 و 90.30 و 90.00
و إغلاقة أسفل منهم تأكيد للأتجاه الهابط

ملحوظة أستاذ أحمد : سمعنا و قرأنا عن فتاوي حرمت التداول علي السلع كالنفط و الذهب و الفضة لذلك لا أفضل المتاجره بحسابي الحقيقي عليها و الله أعلي و أعلم

http://www11.0zz0.com/2011/10/24/16/831083321.gif (http://www.0zz0.com)

أحمد الرويني
24-10-2011, 07:24 PM
قد نشهد بعض التقلبات الان بالسوق نتيجة لحديث تريشية مع قادة دةل الاتحاد الاوربي الان

gombolaty
24-10-2011, 07:38 PM

بالتوفيق يا أستاذ عمر

الله ينور عليك ويرزقك من حيث لاتحتسب .. بجد انت ريحتنى جدا لانى كنت بايع والسعر عكس عليا فعملت هيدج وقفلت الشراء عند 1.3943 وقاعد خايف يصعد تانى لانى داخل بمبلغ كبير هل تعقتد انه فعلا هايرتد للمتسوى 1.3840 ؟ لان انا بايع من النقطة ديه وبصراحة مش عارف اخد قرار:1 (27):

Tarek adel
24-10-2011, 07:46 PM
نقطة محورية تستحق الاهتمام
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/3432_01319474723.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)
نلاحظ ايضا موفنج 55 قريب جدا من الهاى
نتابع

أحمد الرويني
24-10-2011, 07:47 PM
الله ينور عليك ويرزقك من حيث لاتحتسب .. بجد انت ريحتنى جدا لانى كنت بايع والسعر عكس عليا فعملت هيدج وقفلت الشراء عند 1.3943 وقاعد خايف يصعد تانى لانى داخل بمبلغ كبير هل تعقتد انه فعلا هايرتد للمتسوى 1.3840 ؟ لان انا بايع من النقطة ديه وبصراحة مش عارف اخد قرار:1 (27):

الزوج في أتجاه صاعد و هو الان في عملية تصحيح للأتجاه نتيجة أصتدامة بمستوي مقاومه قوي عند 1.3950 و لابد من متابعة الزوج حتي إغلاقة أسفل مستوي 1.3910 خمس دقائق ليتأكد لنا الاتجاه الهابط و أول أهدافة إن شاء الله عند مستوي 1.3880 ثم 1.3870 ثم 1.3860
و إذا أستمر في الهبوط سيعيد أختبار مستوي 1.3830 مره أخري
لا تقلق إن شاء الله يعود لك الزوج مره أخري
و لكن كما أشرت سابقاً قد يكون هناك تذبذب في السوق نتيجة لحديث تريشية مع قادة الاتحاد الاوربي الان