FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تعليم الفوركس يحتوى المنتدى التعليمى على العديد من المراجع و الكتب و المؤلفات التى تساهم فى تعليم المضاربين اصول و فنون تداول العملات (الفوركس) منتدى الفوركس ، المواد التعليمية ل سوق الفوركس ، دروس ، تحيلي رقمى ، كتب ، مقالات تعليمية ، دورات فوركس مجانية ، تعليم تحليل فني ، تحليل اساسي ، موجات اليوت ، فيبوناتشي ، تعليم فوركس ، برامج التداول ، تعليم الفوركس بالفيديو ، شروحات . تعلم الفوركس , تعليم الفوركس , فيديو فوركس , افضل دورة فوركس , دورة فوركس مجانية , دورة فوركس , ربح فوركس , استراتيجية فوركس , فيديو فوركس تعليمى , فيديو فوركس و الكثير.

اسهل استراتيجيه فى الكون

منتدى تعليم الفوركس

قديم 16-01-2012, 01:00 PM   المشاركة رقم: 1
الكاتب
podyx
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
podyx غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
3 اسهل استراتيجيه فى الكون

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اليوم هقدم لكم اسهل استراتيجيه فى الكون وكل هيفهمها بسرعه جداااااا

والكل اصلا عارفها

واللى هى ترندين .. علوى وسفلي .... ومقاومه ودعم ... ( خطين افقيين ) وموفينج افريج 55

ما اسهل هذه الأستراتيجيه ... واحد هيجيلي يقولي ايه يا كابتن التراب ده

وواحد تانى يقولي دانت قديم موله ... بس معلش بقي .. مفيييييييييش صفقه اتعملت فى تاريخ الفوركس الا لو كانت معديه بالأستراتيجيه دى

لأن ده التحليل الفنى التقليدي .. واساس التحليل الفنى مبنى على كده

انت دلوقتى لما تقرب الشمعه من خط افقى دعم ... اكيد هتستنى لما تلمس الخط وتبدأ فى الصعود تانى و هتخوش شراء وتستنى لحد لما تقابل اول خط افقى مقاومه او ترند علوى او الموفينج ....

والعكس صحيح لو كانت لمست الخط الافقى مقاومه هتستنى لما تلمسه الشمعه وتبدأ فى الهبوت وتخوش بيع لحد ما تقابل اول ترند سفلي او موفينج او خط افقى دعم ؟؟

ايه الصعوبه فى كده ؟؟؟

التيك بروفيت متحدد والأستوب لوز بنحوطه فوق خط المقاومه لو هنخوش بيع وتحت خط الدعم لو هنخوش شراء

مش اقل من 25 نقطه فى الصفقه الواحده لو شغال على التيم فريم ساعه

معدل انحراف الأستراتيجيه متمثل فى الأخبار والتحليل الأساسي ... زي اي استراتيجيه خلقها ربنا

والأنحراف البعيد عن التحليل الأساسي لا يتعدى ال 5 % ... ده لو كان موجود اصلا

اللعبه بس فى تحديد المقاومه والدعم ... وده ممكن يساعدك فيه اي توصيه موجوده على المنتدى او ممكن تستخدم مؤشر الزجزاج ... هيحددلك بالدقه المطلوبه فين الدعم وفين المقاومه
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
تحذيييييير خطييييييير فحت يا كابتن خود الكلميتن دول وحوطهم حلق فى ودنك

1. طبعا متجيش تخوش صفقه والشمعه فى النص ما بين الدعم والمقاومه ... كده انت مش عارف الشمعه رايحه فين .. وده اللى اغلب المبتدأين بيقعوا فيه ... ولذلك بيكرهوا الأستراتيجيه دى
  2. متجيش تخوشلي الساعه 11 باليل وتقولي الطريقه منفعتش انت جاى وكل الأسواق قافله الا من رحم ربي ... واحب اذكر الناس ان الوقت الذهبي للمداوله فى الفوركس يتمثل فى الساعه 9 صباحا ... الي الساعه 6 مساء بتوقيت ام الدنيا مصر
  3. لما تيجي تحدد الدعوم والمقاومات .. حددها على الفريم اليومي ... وبعد ما تحددلك كام دعم وكام مقاومه .. تخوش على الفريم بتاع الساعه الواحده تحدد عليه هو كمان دعوم ومقومات
  4. الترندات تحدد على الفريم اللى انت هتعمل الصفقه عليه اللى هو الفريم بتاع الساعه

ارجو انى اكون افتدكم بمعلومه قديمه ... شيلت من عليها التراب ... وصححت اخطاء ناس فى الأستراتيجيه دى ... واللى انا عن نفسي مش بحب اقول عليها استراتيجيه .. احب اقول عليها تحليل فنى تقليدي

ولو انت حبيت تشوف صدق توقعاتك شوف اي توصيه وقارنها بتحليلك ... مستحيل هتلاقيها مختلفه ... هتحس انك محترف فعلا ومش بعيد تطلعلنا بورشه ههههههههههه

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عرض البوم صور podyx  

قديم 16-01-2012, 01:00 PM
podyx podyx غير متواجد حالياً
عضو جديد
3 اسهل استراتيجيه فى الكون

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اليوم هقدم لكم اسهل استراتيجيه فى الكون وكل هيفهمها بسرعه جداااااا

والكل اصلا عارفها

واللى هى ترندين .. علوى وسفلي .... ومقاومه ودعم ... ( خطين افقيين ) وموفينج افريج 55

ما اسهل هذه الأستراتيجيه ... واحد هيجيلي يقولي ايه يا كابتن التراب ده

وواحد تانى يقولي دانت قديم موله ... بس معلش بقي .. مفيييييييييش صفقه اتعملت فى تاريخ الفوركس الا لو كانت معديه بالأستراتيجيه دى

لأن ده التحليل الفنى التقليدي .. واساس التحليل الفنى مبنى على كده

انت دلوقتى لما تقرب الشمعه من خط افقى دعم ... اكيد هتستنى لما تلمس الخط وتبدأ فى الصعود تانى و هتخوش شراء وتستنى لحد لما تقابل اول خط افقى مقاومه او ترند علوى او الموفينج ....

والعكس صحيح لو كانت لمست الخط الافقى مقاومه هتستنى لما تلمسه الشمعه وتبدأ فى الهبوت وتخوش بيع لحد ما تقابل اول ترند سفلي او موفينج او خط افقى دعم ؟؟

ايه الصعوبه فى كده ؟؟؟

التيك بروفيت متحدد والأستوب لوز بنحوطه فوق خط المقاومه لو هنخوش بيع وتحت خط الدعم لو هنخوش شراء

مش اقل من 25 نقطه فى الصفقه الواحده لو شغال على التيم فريم ساعه

معدل انحراف الأستراتيجيه متمثل فى الأخبار والتحليل الأساسي ... زي اي استراتيجيه خلقها ربنا

والأنحراف البعيد عن التحليل الأساسي لا يتعدى ال 5 % ... ده لو كان موجود اصلا

اللعبه بس فى تحديد المقاومه والدعم ... وده ممكن يساعدك فيه اي توصيه موجوده على المنتدى او ممكن تستخدم مؤشر الزجزاج ... هيحددلك بالدقه المطلوبه فين الدعم وفين المقاومه
تحذيييييير خطييييييير فحت يا كابتن خود الكلميتن دول وحوطهم حلق فى ودنك

1. طبعا متجيش تخوش صفقه والشمعه فى النص ما بين الدعم والمقاومه ... كده انت مش عارف الشمعه رايحه فين .. وده اللى اغلب المبتدأين بيقعوا فيه ... ولذلك بيكرهوا الأستراتيجيه دى
  2. متجيش تخوشلي الساعه 11 باليل وتقولي الطريقه منفعتش انت جاى وكل الأسواق قافله الا من رحم ربي ... واحب اذكر الناس ان الوقت الذهبي للمداوله فى الفوركس يتمثل فى الساعه 9 صباحا ... الي الساعه 6 مساء بتوقيت ام الدنيا مصر
  3. لما تيجي تحدد الدعوم والمقاومات .. حددها على الفريم اليومي ... وبعد ما تحددلك كام دعم وكام مقاومه .. تخوش على الفريم بتاع الساعه الواحده تحدد عليه هو كمان دعوم ومقومات
  4. الترندات تحدد على الفريم اللى انت هتعمل الصفقه عليه اللى هو الفريم بتاع الساعه

ارجو انى اكون افتدكم بمعلومه قديمه ... شيلت من عليها التراب ... وصححت اخطاء ناس فى الأستراتيجيه دى ... واللى انا عن نفسي مش بحب اقول عليها استراتيجيه .. احب اقول عليها تحليل فنى تقليدي

ولو انت حبيت تشوف صدق توقعاتك شوف اي توصيه وقارنها بتحليلك ... مستحيل هتلاقيها مختلفه ... هتحس انك محترف فعلا ومش بعيد تطلعلنا بورشه ههههههههههه

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

قديم 16-01-2012, 03:12 PM   المشاركة رقم: 2
الكاتب
• فهد •
عضو فضى
الصورة الرمزية • فهد •

البيانات

الإتصالات
الحالة:
• فهد • غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : podyx المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: اسهل استراتيجيه فى الكون

جزاك الله خيرا
تحياتى .. فهد

عرض البوم صور • فهد •  
قديم 16-01-2012, 03:12 PM
• فهد • • فهد • غير متواجد حالياً
عضو فضى

جزاك الله خيرا
تحياتى .. فهد

قديم 16-01-2012, 04:13 PM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
podyx
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
podyx غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
جزاك الله خيرا
تحياتى .. فهد
شكرا لمرورك يا فهد .... وبخصوص التوقيع .. انا كمان مع الحريه والعداله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور podyx  
قديم 16-01-2012, 04:13 PM
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
جزاك الله خيرا
تحياتى .. فهد
شكرا لمرورك يا فهد .... وبخصوص التوقيع .. انا كمان مع الحريه والعداله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 16-01-2012, 05:03 PM   المشاركة رقم: 4
الكاتب
• فهد •
عضو فضى
الصورة الرمزية • فهد •

البيانات

الإتصالات
الحالة:
• فهد • غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة podyx نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور • فهد •  
قديم 16-01-2012, 05:03 PM
• فهد • • فهد • غير متواجد حالياً
عضو فضى

قديم 16-01-2012, 05:25 PM   المشاركة رقم: 5
الكاتب
احمد صلاح
عضو ذهبى
الصورة الرمزية احمد صلاح

البيانات

الإتصالات
الحالة:
احمد صلاح غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ياسلام ياكبير لو شارت لتوضيح الاستراتيجه
يبقه جزاك الله الف خير .,,

وشكرا لطرحك ل الاستراتيجيه أخى الغالى

التوقيع

عرض البوم صور احمد صلاح  
قديم 16-01-2012, 05:25 PM
احمد صلاح احمد صلاح غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

ياسلام ياكبير لو شارت لتوضيح الاستراتيجه
يبقه جزاك الله الف خير .,,

وشكرا لطرحك ل الاستراتيجيه أخى الغالى

قديم 16-01-2012, 06:45 PM   المشاركة رقم: 6
الكاتب
RASHA
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
RASHA غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم استاذ podyx,معلش ممكن اسال حضرتك سؤال,انا لسة مبتدئة,هل حضرتك تقصد ان لما الشمعة تلمس خط دعم مثلا هترد يعني شراء الا ان تقابل شىء ينزلها ولا فقط ناخذ 25 نقطة و كفاية كدة لانها ممكن لا تكمل طلوع وتنزل؟شكرا جزيلا

عرض البوم صور RASHA  
قديم 16-01-2012, 06:45 PM
RASHA RASHA غير متواجد حالياً
عضو جديد

السلام عليكم استاذ podyx,معلش ممكن اسال حضرتك سؤال,انا لسة مبتدئة,هل حضرتك تقصد ان لما الشمعة تلمس خط دعم مثلا هترد يعني شراء الا ان تقابل شىء ينزلها ولا فقط ناخذ 25 نقطة و كفاية كدة لانها ممكن لا تكمل طلوع وتنزل؟شكرا جزيلا

قديم 17-01-2012, 03:42 AM   المشاركة رقم: 7
الكاتب
podyx
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
podyx غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RASHA نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بصي انتى تعملي التيك بروفيت على اول حاجه تقابلها ... يعنى لو الشمعه نزلت لمست فى الدعم ... هترد تانى نقوم شاريين ... هنشتري طيب الشمعه هتطلع معانا عدد من النقاط ... والشمعا طالعه هتقابل حاجه من التلاته ... يأما موفينج افريج ... ياما ترند يأما .. خط مقاومه ... احنا هنعمل التيك بروفيت بتاعنا قبل اي حاجه من التلاته دول ... يعنى الشامعه وهى طالعه .. لو اول حاجه هتقابلها موفينج يبقى نعمل التيك بروفيت قبل الموفينج .. لو اول حاجه هتقابلها ترند نعمل التيك بروفيت قبل الترند .. لو اول حاجه هتقابلها خط مقاومه يبقى هنعمل التيك بروفيت قبل خط المقاومه ... وانا قولت حوار ال 25 نقطه دى كمثال .. لكن مش لازم ناخود بالظبط 25 نقطه ... ممكن ناخود اكتر او ممكن اقل ... المهم منطمعش ونمشي زي ما الشارت بيوضحلنا

عرض البوم صور podyx  
قديم 17-01-2012, 03:42 AM
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RASHA نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بصي انتى تعملي التيك بروفيت على اول حاجه تقابلها ... يعنى لو الشمعه نزلت لمست فى الدعم ... هترد تانى نقوم شاريين ... هنشتري طيب الشمعه هتطلع معانا عدد من النقاط ... والشمعا طالعه هتقابل حاجه من التلاته ... يأما موفينج افريج ... ياما ترند يأما .. خط مقاومه ... احنا هنعمل التيك بروفيت بتاعنا قبل اي حاجه من التلاته دول ... يعنى الشامعه وهى طالعه .. لو اول حاجه هتقابلها موفينج يبقى نعمل التيك بروفيت قبل الموفينج .. لو اول حاجه هتقابلها ترند نعمل التيك بروفيت قبل الترند .. لو اول حاجه هتقابلها خط مقاومه يبقى هنعمل التيك بروفيت قبل خط المقاومه ... وانا قولت حوار ال 25 نقطه دى كمثال .. لكن مش لازم ناخود بالظبط 25 نقطه ... ممكن ناخود اكتر او ممكن اقل ... المهم منطمعش ونمشي زي ما الشارت بيوضحلنا

قديم 17-01-2012, 10:28 AM   المشاركة رقم: 8
الكاتب
RASHA
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
RASHA غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

[QUOTE=podyx;258727]بصي انتى تعملي التيك بروفيت على اول حاجه تقابلها ... يعنى لو الشمعه نزلت لمست فى الدعم ... هترد تانى نقوم شاريين ... هنشتري طيب الشمعه هتطلع معانا عدد من النقاط ... والشمعا طالعه هتقابل حاجه من التلاته ... يأما موفينج افريج ... ياما ترند يأما .. خط مقاومه ... احنا هنعمل التيك بروفيت بتاعنا قبل اي حاجه من التلاته دول ... يعنى الشامعه وهى طالعه .. لو اول حاجه هتقابلها موفينج يبقى نعمل التيك بروفيت قبل الموفينج .. لو اول حاجه هتقابلها ترند نعمل التيك بروفيت قبل الترند .. لو اول حاجه هتقابلها خط مقاومه يبقى هنعمل التيك بروفيت قبل خط المقاومه ... وانا قولت حوار ال 25 نقطه دى كمثال .. لكن مش لازم ناخود بالظبط 25 نقطه ... ممكن ناخود اكتر او ممكن اقل ... المهم منطمعش ونمشي زي ما الشارت بيوضحلنا[/Q
السلام عليكم,اشكرك كثيرا علي التوضيح,كدة انا فهمت,شكرا مرة اخري

عرض البوم صور RASHA  
قديم 17-01-2012, 10:28 AM
RASHA RASHA غير متواجد حالياً
عضو جديد

[QUOTE=podyx;258727]بصي انتى تعملي التيك بروفيت على اول حاجه تقابلها ... يعنى لو الشمعه نزلت لمست فى الدعم ... هترد تانى نقوم شاريين ... هنشتري طيب الشمعه هتطلع معانا عدد من النقاط ... والشمعا طالعه هتقابل حاجه من التلاته ... يأما موفينج افريج ... ياما ترند يأما .. خط مقاومه ... احنا هنعمل التيك بروفيت بتاعنا قبل اي حاجه من التلاته دول ... يعنى الشامعه وهى طالعه .. لو اول حاجه هتقابلها موفينج يبقى نعمل التيك بروفيت قبل الموفينج .. لو اول حاجه هتقابلها ترند نعمل التيك بروفيت قبل الترند .. لو اول حاجه هتقابلها خط مقاومه يبقى هنعمل التيك بروفيت قبل خط المقاومه ... وانا قولت حوار ال 25 نقطه دى كمثال .. لكن مش لازم ناخود بالظبط 25 نقطه ... ممكن ناخود اكتر او ممكن اقل ... المهم منطمعش ونمشي زي ما الشارت بيوضحلنا[/Q

قديم 17-01-2012, 12:06 PM   المشاركة رقم: 9
الكاتب
podyx
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
podyx غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

[QUOTE=RASHA;258772]

بصي انتى تعملي التيك بروفيت على اول حاجه تقابلها ... يعنى لو الشمعه نزلت لمست فى الدعم ... هترد تانى نقوم شاريين ... هنشتري طيب الشمعه هتطلع معانا عدد من النقاط ... والشمعا طالعه هتقابل حاجه من التلاته ... يأما موفينج افريج ... ياما ترند يأما .. خط مقاومه ... احنا هنعمل التيك بروفيت بتاعنا قبل اي حاجه من التلاته دول ... يعنى الشامعه وهى طالعه .. لو اول حاجه هتقابلها موفينج يبقى نعمل التيك بروفيت قبل الموفينج .. لو اول حاجه هتقابلها ترند نعمل التيك بروفيت قبل الترند .. لو اول حاجه هتقابلها خط مقاومه يبقى هنعمل التيك بروفيت قبل خط المقاومه ... وانا قولت حوار ال 25 نقطه دى كمثال .. لكن مش لازم ناخود بالظبط 25 نقطه ... ممكن ناخود اكتر او ممكن اقل ... المهم منطمعش ونمشي زي ما الشارت بيوضحلنا[/Q
العفو واي توضيح انا تحت امريك فيه فى اي وقت

عرض البوم صور podyx  
قديم 17-01-2012, 12:06 PM
عضو جديد

[QUOTE=RASHA;258772]
بصي انتى تعملي التيك بروفيت على اول حاجه تقابلها ... يعنى لو الشمعه نزلت لمست فى الدعم ... هترد تانى نقوم شاريين ... هنشتري طيب الشمعه هتطلع معانا عدد من النقاط ... والشمعا طالعه هتقابل حاجه من التلاته ... يأما موفينج افريج ... ياما ترند يأما .. خط مقاومه ... احنا هنعمل التيك بروفيت بتاعنا قبل اي حاجه من التلاته دول ... يعنى الشامعه وهى طالعه .. لو اول حاجه هتقابلها موفينج يبقى نعمل التيك بروفيت قبل الموفينج .. لو اول حاجه هتقابلها ترند نعمل التيك بروفيت قبل الترند .. لو اول حاجه هتقابلها خط مقاومه يبقى هنعمل التيك بروفيت قبل خط المقاومه ... وانا قولت حوار ال 25 نقطه دى كمثال .. لكن مش لازم ناخود بالظبط 25 نقطه ... ممكن ناخود اكتر او ممكن اقل ... المهم منطمعش ونمشي زي ما الشارت بيوضحلنا[/Q
العفو واي توضيح انا تحت امريك فيه فى اي وقت

قديم 23-11-2012, 10:34 PM   المشاركة رقم: 10
الكاتب
pure_laser
عضو فعال
الصورة الرمزية pure_laser

البيانات

الإتصالات
الحالة:
pure_laser غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال: