المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

Mohamed_Amr
28-09-2012, 02:20 PM
اذا تم الدخول الى صفقه وانقطع النت او الكهرباء
فماذا يحدث للصفقه؟؟

أ.نادر غيث
28-09-2012, 02:55 PM
اذا تم الدخول الى صفقه وانقطع النت او الكهرباء
فماذا يحدث للصفقه؟؟

ما يحصلش حاجة , تبقى في السوق طبيعي , واذا كنت واضع هدف وستوب وتحرك السعر نحو الهدف يتحقق الهدف بشكل طبيعي جداً وكذلك اذا تحرك نحو الاستوب ..
فلا علاقة لوجودك اون لاين الا اذا كنت ترغب باغلاقها يدوياً

Mohamed_Amr
28-09-2012, 03:32 PM
تسلم اخى ابو بشار
بارك الله فيك

forex monster
28-09-2012, 04:41 PM
فيه إيه يا إخوانّا ما فيش حدّ معبرني ولا معبرّ سؤالي ؟ههههه
ولا سؤال خطير ما يتجاوبشي عليه:1 (109):

Maxwell
28-09-2012, 07:06 PM
مرحبا،
عندما يلمس السعر خط الترند،يرتدّ بعدها للقيام بعملية تصحيح ،هل يمكننا التكهنّ أو التنبأ مسبقا ،كم نقطة سيرتدّ السعر ؟(على أقلّ أو على أقصى تقدير)؟
وهل ينطبق هذا على كل العمولات ؟

انا مبتدئ زيك بس هجاوبك على زى ما اعرف
عندمل يلمس السعر خط الترند يرتد ( ليكمل اتجاهه ) وليس ليعمل تصحيح لان التصحيح يكون عكس الاتجاه
كم نقطة سيرتد اليها السعر لا احد يعرف
ولكن الى اقرب خط دعم او مقامة
اتمنى لو غلطان احد المشرفين يصحح لى

Benisafcom
28-09-2012, 07:11 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحت ليه سؤال بسيط وهو مؤشر الباربوليك سار وما مدى قوته فى معرفة اتجاه الشارط ؟؟؟
وهل لو اضفناه لاستراتيجية مؤشر الماكد مع تحليل كلاسيكى لمبتدأ فهل يمكن الاعتماد عليهم لدخول صفقات ؟
يعنى الباربوليك سار مع الماكد مع ترندات ودعوم ومقاوات بس لشخص مبتدأ ؟ ام لا ؟
؟؟
لانى بصراحه اشتغلت على البولينجر باند 55 و200 تعليم الدكتور اسامه بس بصراحه مش عارف استخدمهم ؟
ولا ايه رئيكم انا مرتاح شوية على استراتيجية الباربوليك سار مع الماكد ولسه شغال عليها على الديمو ومرتين ربح ومره خسارة بس نا متفال خير
ناقصنى حاجه صغيرة وهى متى الدخول ومتى الخروج ؟؟ من الصفقه هل هذه تاتى بالممارسه والتحليل الكلاسيكى ؟

السلام عليكم يا اخي ان شاء الله يفيدك دروس البارابوليك
في الحقيقة لا اعتمد عليه كثيرا

( مترجم ) .. مؤشر باربوليك سار Parabolic SAR (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=13312)

Maxwell
28-09-2012, 07:12 PM
لو سمحت ليه سؤال بسيط وهو مؤشر الباربوليك سار وما مدى قوته فى معرفة اتجاه الشارط ؟؟؟
وهل لو اضفناه لاستراتيجية مؤشر الماكد مع تحليل كلاسيكى لمبتدأ فهل يمكن الاعتماد عليهم لدخول صفقات ؟
يعنى الباربوليك سار مع الماكد مع ترندات ودعوم ومقاوات بس لشخص مبتدأ ؟ ام لا ؟
؟؟
لانى بصراحه اشتغلت على البولينجر باند 55 و200 تعليم الدكتور اسامه بس بصراحه مش عارف استخدمهم ؟
ولا ايه رئيكم انا مرتاح شوية على استراتيجية الباربوليك سار مع الماكد ولسه شغال عليها على الديمو ومرتين ربح ومره خسارة بس نا متفال خير
ناقصنى حاجه صغيرة وهى متى الدخول ومتى الخروج ؟؟ من الصفقه هل هذه تاتى بالممارسه والتحليل الكلاسيكى ؟

هجاوب حضرتك لغاية ما احد المشرفين يصحح اجابتى
مدى قوة مؤشر الباربوليك سار اعتد انه قوى جدا لو انت استخدمته فى اتجاه الترند
وانت تقدر ترجع الشارت للخلف وتشوف كام صفقة خاسرة وكام صفقة كاسبة وخاصة ان الباربوليك سار لا يمشى مع السعر ولا يعيد رسم نفسه
اما استخدامه مع الماكد انصحك بعمل باك تست علشان مدى قوة الاستراتيجية لان الماكد يمشى مع السعر
استخدام التحليل الكلاسيكى ترندات ومقاومات كافى جدا
دخول الصفقة وخروجها يعتمد على المقاومات الحالية والقادمة
ولكن انصحك بعدم دخول صفقة نسبة المخاطرة فيها عالية عن الهدف
تحياتى
اتمنى اكون افدتك باى شئ

Benisafcom
28-09-2012, 07:15 PM
فيه إيه يا إخوانّا ما فيش حدّ معبرني ولا معبرّ سؤالي ؟ههههه
ولا سؤال خطير ما يتجاوبشي عليه:1 (109):

اهلا
اليك طريقتي
عندما يلامس الترند
-1 ادا فشل انتظر اغلاق شنعة الاربع ساعات التالية تغلق ثم ادخل
اما ادا كسر هناك من ينتظر تاكيد شمعة الاربع ساعات و دخل بهدف صغير
انا ادا كسر شخصيا انتظر اعادة الاختبار و ادخل

Maxwell
28-09-2012, 07:24 PM
سؤالى هل نسبة مخاطرة 1 : 1 كبيرة ؟؟
متى اتاكد من كسر الترند صحيح هناك اوقات يكسر الترند بشمعة كبيرة ويعيد اختباره ويرتد بعض النقط ثم ينزل مرة اخرى تحت الترند ( الهابط ) او فوق الترند الصاعد ؟؟

Elansary Forex
28-09-2012, 07:44 PM
نشكر اولا الدكتور اسامه عادل علي هذا المجهود الرائع
واللي شجعني علي السؤال هو حبك لمساعدة الآخرين علي التعلم

سؤال :

انا عاوز حضرتك تضع سياسة لكل مبتدأ يمشي عليها في العمل ؟

يعني : امته السوق بيفتح وامته السوق بيقفل
يعني : انا عاوز هدف كام نقطه وليكن مثلا 30 نقطه كل يوم
يعني : هستخدم مؤشرات ايه

مثلا بولينجر باند + استوكاستيك + زيزجزاج + فيبوناتشي + موفينج افريدج + نماذج الشموع " هارمونيك وغيرها ..........."

هستخد ايه بالظبط ولو كل دول مع بعض بيمثلو استراتيجية يبقي اسمها ايه علشان انا عاوز اتعلمها
واوعا تفكر اني بعرف استخدم المؤشرات دي لكني فهمت ان الناجحين بيشتغلو عليهم

وشكرا واتنمي الرد من سيادتكم وشكرا

Benisafcom
28-09-2012, 07:59 PM
سؤالى هل نسبة مخاطرة 1 : 1 كبيرة ؟؟
متى اتاكد من كسر الترند صحيح هناك اوقات يكسر الترند بشمعة كبيرة ويعيد اختباره ويرتد بعض النقط ثم ينزل مرة اخرى تحت الترند ( الهابط ) او فوق الترند الصاعد ؟؟

اهلا اخي
ان شاء الله يفيدك الموضوع دا في الكسر الكادب
الكسر الكاذب في الفوركس forex خداع المخادع Spiderhoof (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19963)
2- لم افهم السؤال الاول ياخي المهم ادا كنت تقصد بالرافعة 1/1 فيلزم مبلغ ضخم وكبير جدا

Benisafcom
28-09-2012, 08:05 PM
نشكر اولا الدكتور اسامه عادل علي هذا المجهود الرائع
واللي شجعني علي السؤال هو حبك لمساعدة الآخرين علي التعلم

سؤال :

انا عاوز حضرتك تضع سياسة لكل مبتدأ يمشي عليها في العمل ؟

يعني : امته السوق بيفتح وامته السوق بيقفل
يعني : انا عاوز هدف كام نقطه وليكن مثلا 30 نقطه كل يوم
يعني : هستخدم مؤشرات ايه

مثلا بولينجر باند + استوكاستيك + زيزجزاج + فيبوناتشي + موفينج افريدج + نماذج الشموع " هارمونيك وغيرها ..........."

هستخد ايه بالظبط ولو كل دول مع بعض بيمثلو استراتيجية يبقي اسمها ايه علشان انا عاوز اتعلمها
واوعا تفكر اني بعرف استخدم المؤشرات دي لكني فهمت ان الناجحين بيشتغلو عليهم

وشكرا واتنمي الرد من سيادتكم وشكرا

اهلا يا اخي
الدكتور نصحنا بان الاستراتيجية مهما كانت قوتها ياتي يوم و تنتهي مع تغيير السوق
احسن شيئء هو دورة رمضان الماضية هي مرتبية و حتستوعبها اكثر عندما تكون مرتبة . تراجعها درس درس
و تستوعبه و انا اضمن لك انك ستصبح محلل فني مبتدأ و يكون ليك استراتيجية انت عاملها و كما قال الدكتور لاحد الاعضاء في الويبينار
انا لا ادرسكم لتعرفوا كيف تدخلوا الصفقات الناس و الغير و تضعوا الستوب و اللتيك بروفيت و انما اعلمك لتصبحوا مزودي توصيات و محليلين و اانتم من تصححوا التحليلات للناس التي تروها في المنتديات و مواقع التواصل

و ربنا يوفقك اي سؤال تفضل

Hammod Grimmie
28-09-2012, 09:20 PM
التحليل الفني :

هل الترندات مرسومة صح ولا غلط وبالنسبة لكسر الترند الي في الآخر ؟ المفروض كسرة يعيد اختبارة كده هل لو قلت انه عاد اتبارة وقفل تحت الترند يبقا السعر احتمال نزولة ؟

Maxwell
28-09-2012, 09:44 PM
اهلا اخي
الكسر الكاذب في الفوركس forex خداع المخادع Spiderhoof (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19963)
2- لم افهم السؤال الاول ياخي المهم ادا كنت تقصد بالرافعة 1/1 فيلزم مبلغ ضخم وكبير جدا

شكرا خالد باشا على اجابتك
سؤالى الاول بمعنى هل لو التيك بروفيت 100 نقطة والاستوب 100 نقطة كده فيه مخاطرة كبيرة
لانى اسمع انه يجب ان يكون الهدف اكبر من الاستوب على الاقل بنسبة واحد ونصف

Maxwell
28-09-2012, 09:47 PM
اهلا اخي

متاسف اخى خالد
موضوع الاستاذ اسبيدر لم استفد منه شئ
هو عرض الموضوع ولم يكمله
شكرا على المساعده

Badr
29-09-2012, 12:37 AM
ما هو الـ indicator الى بيخلي شعر العملة ظاهر على الشارت بحجم كبير و يطهر ايضا سبيرد العملة .. و كيف اركبة فى ملفات الميتا تريدر و ازاى افتح الـ indicator على الميتاتريدر

و شكرا :)

helala
29-09-2012, 05:36 PM
أخي حملت برنامج نولرد فوركس في حساب تجريبي واملا البيانات و تعطيني الشركة معلوما الحساب التجريبي و لما احاول الد خول ادخل و لكن لا تلتي الاشارة هاهو المشكل

أ.نادر غيث
29-09-2012, 06:15 PM
التحليل الفني :

هل الترندات مرسومة صح ولا غلط وبالنسبة لكسر الترند الي في الآخر ؟ المفروض كسرة يعيد اختبارة كده هل لو قلت انه عاد اتبارة وقفل تحت الترند يبقا السعر احتمال نزولة ؟

اهلاً حمود , الرسم صحيح , لكن حاول قدر الامكان ارتكاز خط الترند على الذيل مباشرة دون اختراق , وهنا فعلاً كان لازم اعادة اختبار وفشل بها وطبعاً العودة لتداول اسفل الترند تعني هبوط ..

أ.نادر غيث
29-09-2012, 06:17 PM
سؤالى الاول بمعنى هل لو التيك بروفيت 100 نقطة والاستوب 100 نقطة كده فيه مخاطرة كبيرة

انت هنا تتحدث عن نسبة 1:1 وهي نسبة اقل الايمان , بنظري لا تعتبر مخاطرة لكن يفضل دائماً ان يكون الهدف اكبر من الاستوب ..

Benisafcom
29-09-2012, 07:22 PM
اهلا
فهمتك
ان كان اغلب الصفقات التي تراها تكون اهدافها من 60 الى 120 نقطة فاعلم انك في الطريق الصحيح
لانني لا ارى في الفوركس اي ستوصية هدفها 20 او 30 نقطة الا نادرا
لان التحليل الكلاسيكي سوااءا بالكسر او الارتداد سيتجاوز 100 نقطة فقط احترم ادارة راس المال
و ليس شرط ان يكون التستوب لوز 100 نقطة
و هدا مثال
السعر وصل لدعم قوي و ارتكز وبدأ في الصعود
سندخل شراء بهدف 100 نقطة مثلا لكن الستوب سيكون تحت الدعم ب 10 او 20 نقطة
اي لا يتجاوز 50 او 60 لكن الهدف اكبر
اغلب الاستراتيجيات تقول الهدف 40 و الستوب 40
اعتقد ان الاهداف تكون لها علاقة مباشرة بالدعوم و المقاومات
في حالة البيع
الستوب فوق المقاومة ب حوالي 15 نقطة و الهدف قبل الدعم بحوالي 10 نقاط او 15
اما الشراء الهدف قبل المقاومة ب10 نقاط مثلا او 15 و الستوب تحت الدعم ب 10 نقاط او 15
هدي طريقتي
اي سؤال في الخدمة

Benisafcom
29-09-2012, 07:26 PM
أخي حملت برنامج نولرد فوركس في حساب تجريبي واملا البيانات و تعطيني الشركة معلوما الحساب التجريبي و لما احاول الد خول ادخل و لكن لا تلتي الاشارة هاهو المشكل

السلام عليكم
حدث لي هدا سابقا
فحدفت البرنامج و اعدت تسطيبه
و افتح من جديد
متابع معك و منتظرك

ahmedalby122
30-09-2012, 01:20 AM
لو سمحتم يا شباب انا والله تعبت من كتر اللف والدوران علشان اتعلم بورصة صح ............. سواء بورصة اسهم وبورصة العملات ( الفوركس ) ............ انا عايز موضوع شامل بحيث اتعلم فيه كل حاجة عن الموضوعين سواء اسهم او عملات بس يكون شامل كل حاجة ............ يعني مش ادخل علي موقع تاني او اقرا حاجة تانية الاقي اللي انا درسته فيه حاجات ناقصة ......... انا مثلا معايا كتاب يعملني التحليل الفني للاسواق المالية ( خاص ببورصة الاسهم) ......... لكن انا اصلا مش عارف اساسيات البورصة وليه بشتري السهم دا وليه اوقات عليه الشراء بيزيد واوقات البيع بيتم فيه بكثرة حاجات كتير واقعة مني ومش لاقي حاجة كاملة اتعلم منها .............. ياريت اللي يعرف موسوعة تعلمني سواء بورصة الاسهم ا العملات يقولي عليها بس بشرط تكون كاملة يعني اتعلمها وتأهلني اني ابدا اتاجر بناء علي اللي اتعلمته ...... مش اروح ادور علي مواقع وكتب تانية علشان انا زهقت والله

احمد صلاح
30-09-2012, 02:14 AM
لو سمحتم يا شباب انا والله تعبت من كتر اللف والدوران علشان اتعلم بورصة صح ............. سواء بورصة اسهم وبورصة العملات ( الفوركس ) ............ انا عايز موضوع شامل بحيث اتعلم فيه كل حاجة عن الموضوعين سواء اسهم او عملات بس يكون شامل كل حاجة ............ يعني مش ادخل علي موقع تاني او اقرا حاجة تانية الاقي اللي انا درسته فيه حاجات ناقصة ......... انا مثلا معايا كتاب يعملني التحليل الفني للاسواق المالية ( خاص ببورصة الاسهم) ......... لكن انا اصلا مش عارف اساسيات البورصة وليه بشتري السهم دا وليه اوقات عليه الشراء بيزيد واوقات البيع بيتم فيه بكثرة حاجات كتير واقعة مني ومش لاقي حاجة كاملة اتعلم منها .............. ياريت اللي يعرف موسوعة تعلمني سواء بورصة الاسهم ا العملات يقولي عليها بس بشرط تكون كاملة يعني اتعلمها وتأهلني اني ابدا اتاجر بناء علي اللي اتعلمته ...... مش اروح ادور علي مواقع وكتب تانية علشان انا زهقت والله

استاذ أحمد كيف الحال
اسمحلى ارد عليك ,

عند تعاملى مع الاسهم فى سوق البورصه
فكان السيوله هى التى تحرك اسعار الاسهم وكان بناء على نوعان من التحليل
اولا التحليل الاخبارى وهو خاص بالاخبار على الاسهم مثلا الجمعيه العموميه او القرارت الهامه الخاصه بزياده راس مال الشركه او تجزءه الاسهم او توزيع الكوبونات ....الخ
ثانيا التحليل الفنى وهو تحليل الشارت طبقا لمؤشرات التحليل الفنى من دعوم ومقاومات وخطوط ترند ...الخ

وكذلك فى سوق الفوركس
هناك النوعان من التحليل ولكن التحليل الفنى هو الاكثر اهميه من وجهه نظرى مع جزء ومعرفه عن التحليل الاساسى

وانصحك ان تتعلم كورس التحليل الفنى بشكل كامل من هنا للدكتور اسامه عادل

مكتبة فيديو تعليم الفوركس من البداية حتى الاحتراف..Learn Forex (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=633)

وبالتوفيق لك ياغالى

ahmedalby122
30-09-2012, 02:19 AM
الف الف شكر استاذ احمد صلاح

Osama.Forex
30-09-2012, 08:12 AM
السلام عليكم
هوه التحليل الاسبوعى بتاع الدكتور اسامه مش بينزل ليه , ان شاء الله يكون المانع خير

معاذ عودات
30-09-2012, 09:41 AM
السلام عليكم
هوه التحليل الاسبوعى بتاع الدكتور اسامه مش بينزل ليه , ان شاء الله يكون المانع خير

ان شاءالله ينزل اليوم لو كان عامله ..
تحياتي لك

احمد صلاح
30-09-2012, 09:47 PM
السلام عليكم

اتفضل يا اسامه باشا
التحليل الاسبوعى للعملات و السلع ( فوركس ) من يوم 1 اكتوبر 2012 (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=25561)

بالتوفيق

helala
01-10-2012, 04:52 AM
السلام عليكم
حدث لي هدا سابقا
فحدفت البرنامج و اعدت تسطيبه
و افتح من جديد
متابع معك و منتظرك

والله اخي حدفت وسطبت مليون مزة لا فائدة وحتى عندما اريد ارجاع اللغة للعربية يعطيني رموز غريبة المرجو حل

معاذ عودات
01-10-2012, 09:35 AM
والله اخي حدفت وسطبت مليون مزة لا فائدة وحتى عندما اريد ارجاع اللغة للعربية يعطيني رموز غريبة المرجو حل
اهلا
طيب سطبيه على مكان غير محرك الـ c

Badr
01-10-2012, 01:31 PM
ازاى اضيف عملات مش وجوده عندى على المنصة زى GBPAUD و GBPCAD و EURNZD

انا شغال على منصة FXDD-metatrader 4

م.جوزيف ايهاب
01-10-2012, 01:47 PM
ازاى اضيف عملات مش وجوده عندى على المنصة زى GBPAUD و GBPCAD و EURNZD

انا شغال على منصة FXDD-metatrader 4

مش كل العملات موجودة في كل المنصات
هذه الازواج غير موجودة علي منصة FXDD

helala
01-10-2012, 08:36 PM
اهلا
طيب سطبيه على مكان غير محرك الـ c
اوكي ساجرب مع العلم جربت حتى الميتا 5 من دون فلئدة لالاتتحرك الأسعار و لا يوجد اتصال بالسرفر

ahmedamz
01-10-2012, 10:19 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بدايتا احب اشكر حضرتك على المجهود العظيم فى اللى حضرتك قدمته من خلال الويكنار الرمضانى اللى انا تابعته من عاليوتيوب وانا بجد استفدت حجات كتير جدا وعايز اقولك جزاك الله خير يارب
انا كان فى سؤال محيرنى شوية وملقتش اى اجابة ليه هو ممكن يكون صغير لكن ,,,,,عند اضافة مؤشر ما على برنامج الميتاتريدر هناك بعض المؤشرا تمسح يسهولة عند الضغط عليه دوبل كليك شمال ثم كليك يمين ودليت لكن فى بعض الؤشرات بتتعبنى لحد ماامسحها وغاليا بفتح شارت جيد وابدا بوضع مؤشرات اخرى وترندات جديد ودا طبعا بياثر علها من ناحية الوقت فكنت عايز من حضرتك اجابة على السؤال اللى اكيد هو بسيط جدا
وشكرا زجزاك الله خير مرة تانية

فى سؤال اخر ....ازاى اعرف تاثير الخبر ايجابى او سلبى مع العلم انى عارف معنى الخبر واقدر افرق بين مدى اهميته ولكن انا اقصد عند ظهور نسية معينة للخبرة كيف اعرف ان النسبة هذه سترفع السوق او ستغيره هل نقارنها بنفس النسبة السابقة مثلا
وشكرا

forex monster
02-10-2012, 02:52 AM
إيش هو الإكسبريت أو ما يسمى باإكسبريتات،أهو مؤشر؟؟

Benisafcom
02-10-2012, 03:44 AM
هل اتحلت المشكلة

Benisafcom
02-10-2012, 03:47 AM
إيش هو الإكسبريت أو ما يسمى باإكسبريتات،أهو مؤشر؟؟
اهلا
الاكسبيرت او المتاجر الالي
مثال حتى تفهم
شخص عنده استراتيجية جبدة وتحقق له ربح
و لانشغاله من متابعة الشارت يطلب من خبير في البرجمة يرجعها الاكسبيرت
يركب الاكسبيرت في الميتا ترايدر
فيبدا البرنامج بالعمل اليا يفتح الصفقة كلما تحقق شروط الاستراتيجية التي برمج من اجلها دون تدخل اطلاقا من التاجر او ما يعرف بالتدخل اليدوي
يعني الاكسبيرت استراتيجية تعمل بصفة الية دون تدخل المتاجر يدوي

Benisafcom
02-10-2012, 03:54 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بدايتا احب اشكر حضرتك على المجهود العظيم فى اللى حضرتك قدمته من خلال الويكنار الرمضانى اللى انا تابعته من عاليوتيوب وانا بجد استفدت حجات كتير جدا وعايز اقولك جزاك الله خير يارب
انا كان فى سؤال محيرنى شوية وملقتش اى اجابة ليه هو ممكن يكون صغير لكن ,,,,,عند اضافة مؤشر ما على برنامج الميتاتريدر هناك بعض المؤشرا تمسح يسهولة عند الضغط عليه دوبل كليك شمال ثم كليك يمين ودليت لكن فى بعض الؤشرات بتتعبنى لحد ماامسحها وغاليا بفتح شارت جيد وابدا بوضع مؤشرات اخرى وترندات جديد ودا طبعا بياثر علها من ناحية الوقت فكنت عايز من حضرتك اجابة على السؤال اللى اكيد هو بسيط جدا
وشكرا زجزاك الله خير مرة تانية

فى سؤال اخر ....ازاى اعرف تاثير الخبر ايجابى او سلبى مع العلم انى عارف معنى الخبر واقدر افرق بين مدى اهميته ولكن انا اقصد عند ظهور نسية معينة للخبرة كيف اعرف ان النسبة هذه سترفع السوق او ستغيره هل نقارنها بنفس النسبة السابقة مثلا
وشكرا
اهلا يا غالي
ان شاء الله حيفيدك الموضود دا في شرح موقع الاخبار الكثير يعتمد عليه
تعلم قراءة الاخبارمن موقع forexfactory وكيفية التعامل مع الموقع (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=23178)
السؤال الاول لم استوعب قصدك يا ريت توضيح اكثر او ارفاق صورة
لا تحرمنا مشاركاتك و اي سؤال نحن هنا

forex monster
02-10-2012, 01:59 PM
أستاذ Benisa
شكرا على الشرّح

lasheen
02-10-2012, 05:25 PM
بعد اذنكم يا جماعه انا عند كام سوال
ا_ ماهى اشد الاوقات خطورة للمتاجرة وماهى افضل الاوقات للمبتدئ؟
2_ ماهى العملة التى تتاثر بسعر الدهب ؟
3_ انا عندى السبريد احيانا بيوصل ل 30 نقطه هل ده طبيعى ولا كده فى مشكلة ؟
4_ ازاى اخلى السبريد ثابت ؟

ahmed.slaama
02-10-2012, 05:45 PM
تحياتي لحضراتكم
لو سمحتم يا أساتذتنا ، هو انا لو حبيت افتح حساب فى شركة اف اكس دى دى عن طريق اف اكس اربيا ، ويكون الحساب بنظام الاسبريد الثابت ، ايه اللى مطلوب مني اعمله بالتحديد بالظبط ..
أكرر تحياتي لحضراتكم

nabil_bobo
02-10-2012, 06:31 PM
السلام عليكم
طبعا اولا احب اشكر ادارة المنتدى على الفديوهات التعليميه العلى اليوتيوب بجد مفيده جدا جدا وانا لسه ما فتحتش حساب للفوركس مع اى شركة لان بصراحه فى سؤالين كنت عايز اعرفهم
اولا هل لو فتحت حساب ب100دولار ممكن ينفع كابدايه ولا لازم مبلغ اكبر من كده ولو لازم يكون الافضل مبلغ كام
ثانيا انا ظروف عملى تمنعنى من التواجد اليومى على جهاز الكمبيوتر لمتابعة الاسعار او لعمل الصفقات فهل من الضرورى التواجد اليومى على الجهاز الكمبيوتر
وانا اسف على الاطاله
وشكرا جازيلا

Benisafcom
02-10-2012, 08:22 PM
السلام عليكم
طبعا اولا احب اشكر ادارة المنتدى على الفديوهات التعليميه العلى اليوتيوب بجد مفيده جدا جدا وانا لسه ما فتحتش حساب للفوركس مع اى شركة لان بصراحه فى سؤالين كنت عايز اعرفهم
اولا هل لو فتحت حساب ب100دولار ممكن ينفع كابدايه ولا لازم مبلغ اكبر من كده ولو لازم يكون الافضل مبلغ كام
ثانيا انا ظروف عملى تمنعنى من التواجد اليومى على جهاز الكمبيوتر لمتابعة الاسعار او لعمل الصفقات فهل من الضرورى التواجد اليومى على الجهاز الكمبيوتر
وانا اسف على الاطاله
وشكرا جازيلا
اهلا
يا اخي
الشكر للدكتور اسامة جزاه الله خيرا عنا
ادا كان هدا اول حساب ليك بعد تجربتك على الديمو
انصحك بان يكون 100 لانه سترى الفرق النفسي بين الحقيقي و الديمو
2/ نحن نزكي شركة اف اكس ديدي و اغلبنا فاتح حسابات معاها
3/ التواجد اليومي ليس شرط يمكنك ان تدخل تحلل و تفتح صفقة تعمل لها تيك بروفيت وستوب
لوز او متابعة توصيات الاخوة مزودي التوصيات في قسم الورش المختارة او الاشتراك مع احدهم وتصلك التوصيات على الجوال
اي سؤال تفضل و نحن نلح على دلك :)

Benisafcom
02-10-2012, 08:28 PM
تحياتي لحضراتكم
لو سمحتم يا أساتذتنا ، هو انا لو حبيت افتح حساب فى شركة اف اكس دى دى عن طريق اف اكس اربيا ، ويكون الحساب بنظام الاسبريد الثابت ، ايه اللى مطلوب مني اعمله بالتحديد بالظبط ..
أكرر تحياتي لحضراتكم
اهلا استاد احمد
الرجاء فتح موضوع هنا
الموضوع لا يراه الا كاتبه و مشرف القسم
و حيجاوبوك بكل التفاصيل
الدعم الفني وخدمة العملاء (http://www.fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=16)

nabil_bobo
02-10-2012, 08:41 PM
انا اشكرك على اجابتك على سؤالى الاول ومعلش فى سؤال تانى معلش
اذاى اسحب من الارباح يعنى ايه الاجرائات الانا بعملها لو عايز اسحب من حسابى بعض المال
بس ياريت بالتفصيل جذاك الله كل خير

Benisafcom
02-10-2012, 08:44 PM
بعد اذنكم يا جماعه انا عند كام سوال
ا_ ماهى اشد الاوقات خطورة للمتاجرة وماهى افضل الاوقات للمبتدئ؟
فقط اوقات الاخبار و يمكنك مراجعة موقع فوركس فاكتوري لمعرفتها (انظر الصفحة السابقة)
2_ ماهى العملة التى تتاثر بسعر الدهب ؟

الذهب بالفعل مرتبط بالدولار ارتباط جسيم

وهو في عمليه عكسيه مع الدولار

اذا ارتفع الدولار فلابد ان ينخفض الذهب والعكس صحيح

اما البترول فدائماً مربوط بحركة الدولار - كندى

البترول يؤثر على حركة الدولار - كندى
3_ انا عندى السبريد احيانا بيوصل ل 30 نقطه هل ده طبيعى ولا كده فى مشكلة ؟
اعتقد انك تقصد 3 نقاط
ان كانت المنصة خماسية الرقم الخماسي العشري لا يحتسب نقطة فقط نحسب من 4 نقاط
4_ ازاى اخلى السبريد ثابت ؟
هناك شركات لديها سبريد ثابث
نحن في اف اكس ديدي حسب ما يريد العضو ثابث ام متحرك ويمكنك مراسلة الدعم الفني الخاص بالشركة او بموقعنا ليوجهم ان كنت فاتح مع افا اكس ديدي

الاجابة في الاقتباس يا غالي
اي سؤال تفضل

forex monster
02-10-2012, 08:51 PM
الشموع الكبيرة والشموع الصغيرة
هل الشموع الكبيرة معناها أنّه بآلسوق سيولة كبيرة،والشموع الصغيرة معناه مافيش سيولة ،بالآحرى مافيش عرض وطلب؟

Benisafcom
02-10-2012, 08:52 PM
انا اشكرك على اجابتك على سؤالى الاول ومعلش فى سؤال تانى معلش
اذاى اسحب من الارباح يعنى ايه الاجرائات الانا بعملها لو عايز اسحب من حسابى بعض المال
بس ياريت بالتفصيل جذاك الله كل خير

تفضل
تطبع النمودج دا

http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=5851
و تعبئء المعلومات
تعمل له سكان وترسله لايميل الشركة
و السحب من 1 يوم الى 3 يام كاقصى تقدير
يرسلولك في حسابك البنكي الدي سجلت به و يكون يستقبلا العملة الصعبة

Benisafcom
02-10-2012, 08:59 PM
الشموع الكبيرة والشموع الصغيرة
هل الشموع الكبيرة معناها أنّه بآلسوق سيولة كبيرة،والشموع الصغيرة معناه مافيش سيولة ،بالآحرى مافيش عرض وطلب؟
تقدر تقول هيك
لكن لعملك ان الشموع اليابانية لكل شمعه معنى و كما قال لنا الدكتور اسامة جزاه الله خيرا في احد المحاضرات
الشموع اليابانية هي لغة السوق ولغة الشارت
البنوك الكبرى و الاسثثمارية و كبار السوق من المتاجرين يتكلمون مع بعضهم البعض بالشموع
ان فهمتها فهمت لغتهم ولغة السوق و امنت شرهم
تفضل ان شاء الله يفيدك الموضوع يا اخي
دليلك نحو اتقان الشموع اليابانية (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=14080)

Benisafcom
02-10-2012, 09:01 PM
أستاذ Benisa
شكرا على الشرّح
لا شكر على واجب اي سؤال تفضل اخي
اخوك في الله خالد
+
تم الاجابة للجميع اي سؤال مرحبا و الف سهلا و نلح على دلك :)

helala
02-10-2012, 09:17 PM
هل اتحلت المشكلة

Nooooo :1 (75):

ahmedamz
02-10-2012, 09:29 PM
اهلا يا غالي
ان شاء الله حيفيدك الموضود دا في شرح موقع الاخبار الكثير يعتمد عليه
تعلم قراءة الاخبارمن موقع forexfactory وكيفية التعامل مع الموقع (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=23178)
السؤال الاول لم استوعب قصدك يا ريت توضيح اكثر او ارفاق صورة
لا تحرمنا مشاركاتك و اي سؤال نحن هنا

مشكووووووووووووووووووور على الدعم
وبالنسبة للسؤال الاول باختصار انا اواجه عوبة عند مسح مؤشر ما على البرنامج الميتاتريد من على الشارت فهل يوجد طريقة لتسهيل مسح المؤشررات بعد استخدامهما

lasheen
02-10-2012, 10:17 PM
[/COLOR][/SIZE] الاجابة في الاقتباس يا غالي
اي سؤال تفضل

اشكرك على الرد ياغالى انا فعلا مع fxdd بس حساب ديمو هل ينفع اكلم الدعم فى موضوع السبريد ولا لازم حساب حقيقى
تانى حاجه معلش استحملنى انا مفهمتش ازاى السبريد بيتحسب انا الفهمتو انا العرفو اننا بنطرح سعر البيع من الشراء
ياريت
ظ…ط±ظƒط² طھط*****ظ…ظٹظ„ ط§ظ„طµظˆط±, طھط*****ظ…ظٹظ„ ط§ظ„طµظˆط±, ظ…ط±ظƒط² طھط*****ظ…ظٹظ„ طµظˆط±, ظ…ط±ظƒط² طھط*****ظ…ظٹظ„ ط§ظ„ط®ظ„ظٹط¬ (http://www.gulfup.com/?7dkcmb])http://im27.gulfup.com/Fzn31.bmp[/url]

Benisafcom
02-10-2012, 10:26 PM
اشكرك على الرد ياغالى انا فعلا مع fxdd بس حساب ديمو هل ينفع اكلم الدعم فى موضوع السبريد ولا لازم حساب حقيقى
تانى حاجه معلش استحملنى انا مفهمتش ازاى السبريد بيتحسب انا الفهمتو انا العرفو اننا بنطرح سعر البيع من الشراء
ياريت
ظ…ط±ظƒط² طھط*****ظ…ظٹظ„ ط§ظ„طµظˆط±, طھط*****ظ…ظٹظ„ ط§ظ„طµظˆط±, ظ…ط±ظƒط² طھط*****ظ…ظٹظ„ طµظˆط±, ظ…ط±ظƒط² طھط*****ظ…ظٹظ„ ط§ظ„ط®ظ„ظٹط¬ (http://www.gulfup.com/?7dkcmb])http://im27.gulfup.com/Fzn31.bmp[/url]
فعلا
1.2921
والثاني هو 1.2923
يعني هنا السبريد 2 نقطة
اما الرقم العشري الخامس الموضوح في الصورة بالرقم الثمانية لا يعتد به
السبريد 2 و ليس 20 اتمنى ان تكون الفكرةة وصلت يا اخي :)
اكيد كلم الدعم وقتما شئت قبل او بعد الحقيقي في اي جزيئة لازم تكلم الشركة فهدا مالك و نحن هنا دائما للمساعدة وننصح دائما اعضائنا بالجيد

Benisafcom
02-10-2012, 10:33 PM
مشكووووووووووووووووووور على الدعم
وبالنسبة للسؤال الاول باختصار انا اواجه عوبة عند مسح مؤشر ما على البرنامج الميتاتريد من على الشارت فهل يوجد طريقة لتسهيل مسح المؤشررات بعد استخدامهما
على حسب ما فهمت انك تريد مسح المؤشر من الشارت بدل الميتاتريدر دون فتح شارت جديد
ان كان هدا قصدك اتبع الاتي
اعلى الشارت بجان الفايل وview و insertt ستجد charts
اضغط على شارتس

الخيار الاول انديكاتور ليست
اضغط على اسم المؤشرر
ستتفعل خاصية ديليت
اضغط عليها
و سيتم حدف المؤشر فقط من الشارت دون الميتاتريدر
اما ان كان قصدك اخر فرجاء رفع صورة او توضيح اكثر و متاسف على تعبك معايا

Benisafcom
02-10-2012, 10:38 PM
Nooooo :1 (75):
اهلا اعتقد ان الجهاز لايدعم برامج باللغة العربية
هل الياهو و المسنجر تجد تلك الرموز الغريبة ام فقط في برنامج الميتاتريدر
لانه ان كان كل البرامج فاعتقد ان مشكل جهازك ام ان كان برنامج الميتاتريدر هو الوحيد الدي عندما تريدي اللغة العربية يعطيك تلك الرموز الغريبة
فاسطرح المشكل لاحد اصدقائي في البرجمة و نشوف رده

lasheen
02-10-2012, 10:43 PM
فعلا
1.2921
والثاني هو 1.2923
يعني هنا السبريد 2 نقطة
اما الرقم العشري الخامس الموضوح في الصورة بالرقم الثمانية لا يعتد به
السبريد 2 و ليس 20 اتمنى ان تكون الفكرةة وصلت يا اخي :)
اكيد كلم الدعم وقتما شئت قبل او بعد الحقيقي في اي جزيئة لازم تكلم الشركة فهدا مالك و نحن هنا دائما للمساعدة وننصح دائما اعضائنا بالجيد

اشكرك جدا يا غالى الحمد الله كده الفكره وصلت :1 (105):

Benisafcom
03-10-2012, 01:42 AM
اشكرك جدا يا غالى الحمد الله كده الفكره وصلت :1 (105):
لاشكر على واجب اي سؤال تفضل يا اخي
اخوك خالد

xavi
03-10-2012, 05:13 AM
ممكن حد يقولى ازاى احط مؤشر انا مدونه من على النت على المنصة fxdd

معاذ عودات
03-10-2012, 09:27 AM
ممكن حد يقولى ازاى احط مؤشر انا مدونه من على النت على المنصة fxdd

كيف يعني (( انا مدونه ))
ما فهمت !!

ahmed.slaama
03-10-2012, 10:53 AM
تحياتي لحضراتكم
عندي استفسار طرحته هنا قبل كده وتم اجابتى عليه ولكن لم افهمها ، وهو ان انا مثلا لو لى حساب مثلا بأى قيمة مالية فى شركة اف اكس دى دى وقد توفانى الله ، هل يستطيع اهلى الحصول على هذا المبلغ ، وهل يلزم لذلك من البداية ان اضيف اسم لمستفيد عند فتح الحساب
اكرر تحياتي لحضراتكم

forex monster
03-10-2012, 04:46 PM
أهلا بك أخي خالد،
أنا عملت بنصيحتك؛ في حالة البيع
اما الشراء الهدف قبل المقاومة ب10 نقاط مثلا او 15 و الستوب تحت الدعم ب 10 نقاط او 15
لكّني وجدّت أنّ الستوب لوس أكبر بكثير من التيك بروفيت مايقارب الضعف أو ما يزيد عن ذالك أحيانا،وهذا يتعارض مع الآساسيات إلّى تعلمناها إنّ التيك بروفيت لازم يكون على الآقل كبر مرّة ونصف من اللستوب لوس؟؟
أو الغلّط منّي أنّا عملت شيء غلّط في وضع الستوب لوس والتيك بروفيت؟؟

أ.نادر غيث
03-10-2012, 05:27 PM
تحياتي لحضراتكم
عندي استفسار طرحته هنا قبل كده وتم اجابتى عليه ولكن لم افهمها ، وهو ان انا مثلا لو لى حساب مثلا بأى قيمة مالية فى شركة اف اكس دى دى وقد توفانى الله ، هل يستطيع اهلى الحصول على هذا المبلغ ، وهل يلزم لذلك من البداية ان اضيف اسم لمستفيد عند فتح الحساب
اكرر تحياتي لحضراتكم

اهلا اخي الحبيب احمد

هناك عدة اجراءات لهذا الامر ومنها

- اولاً يجب اصدار شهادة وفاه لصاحب الحساب
- ثانيا مراسلة الشركة من اهل المتوفي (الزوجة او الابناء او الاب والاخ للاعزب) وارسال شهادة الوفاة , وارسال وثائق تبرز انهم اهله مثل البطاقة الشخصية او جواز السفر
- ثم بعد ذلك يتم ارسال المال لهم بعد التأكد من الوثائق بمساعدة محامي العائلة ان وجد ..

xavi
03-10-2012, 05:52 PM
كيف يعني (( انا مدونه ))
ما فهمت !!
يعنى محمله من على النت انا نزلته على جهازى انا عندى مؤشر على سطح المكتب ازاى احطه على برنامج التداول حد ممكن يفيدنى ؟؟

Benisafcom
03-10-2012, 06:35 PM
يعنى محمله من على النت انا نزلته على جهازى انا عندى مؤشر على سطح المكتب ازاى احطه على برنامج التداول حد ممكن يفيدنى ؟؟

طريقة تركيب المؤشرات
1- أذهب الى أيقونة برنامج التداول على سطح المكتب على جهازك
2- أضغط عليها كلك يمين
3- ستظهر قائمة أختر properties أخر أختيار بالقائمة
4-ستظهر عندك قائمة جديدة أختر منها find target
5-سيظهر عندك الأن مجلدات كثيرة (أبحث عن مجلد يحمل أسم ) experts
6- الأن أفتح هذا المجلد
7- ستجد عدة ملفات بالداخل
8- أبحث عن المجلد الذي يحمل أسم ( indicators)
9- أفتح هذا الملف
10- أسحب المؤشر الذي ترغب بأضافته من على سطح الشاشة وضعه بداخل هذا الملف
11- الأن أغلق هذا المجلد وأغلق كل شيء مفتوح من القوائم السابقة
12- أغلق برنامج التداول وأعد تشغيله (طبعا في حالة أنك قمت بكل ما سبق والبرنامج يعمل )
والأن بعد أن قمت بأعادة التشغيل (((( لبرنامج التداول ))))
1-افتح قائمة navigator من الأيقونة الخاصة بها بشريط الأدوات الخاص ببرنامج الميتا تريد
2- ستجد أيقونة خاصة بالمؤشرات custom indicators( افتحها ) وأبحث عن أسم المؤشر الذي قمت بأضافته
3- أفتح الشارت االذي ترغب بتشغيل المؤشر عليه وأضبط الأطار الزمني الموصى به له
4- أسحب بالفارة المؤشر بأتجاه الشارت وأفلته على الشارت
5- سيظهر المؤشر أمامك على الشارت

Benisafcom
03-10-2012, 07:07 PM
أهلا بك أخي خالد،
أنا عملت بنصيحتك؛ في حالة البيع
لكّني وجدّت أنّ الستوب لوس أكبر بكثير من التيك بروفيت مايقارب الضعف أو ما يزيد عن ذالك أحيانا،وهذا يتعارض مع الآساسيات إلّى تعلمناها إنّ التيك بروفيت لازم يكون على الآقل كبر مرّة ونصف من اللستوب لوس؟؟
أو الغلّط منّي أنّا عملت شيء غلّط في وضع الستوب لوس والتيك بروفيت؟؟

شوف هدا مثال حي لصفقة خرجت منها قبل قليل رغم عدم وصولها للهدف
الخط رقم 1 في الشارت
هو الستوب
الخط رقم 2 هو السعر
الشمعة التي نعمل عليها احسب الشمعة رقم 7 من اليمين و هي الصاعدة التي ارتدت من المقاومة
كان بامكاننا الدخول مع الارتداد لكن قررنا ان ننتظر شمعة الاربع ساعات التي بعدها لتغلق وتؤكد الهبوط وهدا مافعلناه واقفلت على هبواط ز دخلنا بيع من الخط رقم 3
و انت خمن اين اضاع الهدف او الخط الرابع
و شوف الفارق بين الستوب و الهدف
اعتقد اهم لا ندخل من نصف الطريق في التوصية بل نقتنص نقطة الدخول

ahmed.slaama
03-10-2012, 09:24 PM
اهلا اخي الحبيب احمد

هناك عدة اجراءات لهذا الامر ومنها

- اولاً يجب اصدار شهادة وفاه لصاحب الحساب
- ثانيا مراسلة الشركة من اهل المتوفي (الزوجة او الابناء او الاب والاخ للاعزب) وارسال شهادة الوفاة , وارسال وثائق تبرز انهم اهله مثل البطاقة الشخصية او جواز السفر
- ثم بعد ذلك يتم ارسال المال لهم بعد التأكد من الوثائق بمساعدة محامي العائلة ان وجد ..

شكرا جزيلا على الافادة يا استاذى الفاضل
تحياتي

Mohamed kamal
03-10-2012, 11:09 PM
انا عايز افهم حاجة

يعني ايه الاسبيرد 2 او 3 و دا معناه ان الشركة بتاخد 2 اسبيرد مثلا يعني لو العقد ب دولار يبقى الاسبيرد المفروض 2 نقطة يعني 2 دولار لكن الواقع غير كدا ، علشان اوصل لتحقيق الاسبيرد اطرح سعر البيد من الاسك هلاقيه 40 نقطة او اكتر او اقل قليلا و بعد كدا ابدأ احسب الارباح !!! يعني علشان اعمل ثفقة عايز اكسب منها 20 دولار مثلا مش هحط تيك بروفت بعد 22 نقطة لكن هحطه بعد 60 نقطه فهل كدا العادي و لا في حاجة انا مش فاهمها ؟

forex monster
04-10-2012, 02:08 AM
يعني إذا دخلت بيع من الخط 3 ,التيك بروفيت سيكون قبل الدعم ب10 نقاط.هل هذا معناه إنّك حتحطّ التيك بروفيت،فوق شمعة الهامر (تحت خطّ 3)أو تحت جسم الشمعة ب10 نقاط؟
بصراحة لم أفهم الإجابة وخجلان أقولك :1 (43):

Benisafcom
04-10-2012, 02:36 AM
يعني إذا دخلت بيع من الخط 3 ,التيك بروفيت سيكون قبل الدعم ب10 نقاط.هل هذا معناه إنّك حتحطّ التيك بروفيت،فوق شمعة الهامر (تحت خطّ 3)أو تحت جسم الشمعة ب10 نقاط؟
بصراحة لم أفهم الإجابة وخجلان أقولك :1 (43):
السعر يتداول في القناة الهابطة
و التيك بروفيت مش واصح في الشارت لانه حيكون عند 1.6030
قبل الدعم ب10 نقاط و الدعم عند1.6020
اي فوق الضلع السفلي للقناة الهابطة
وانا معاك ياغالي الى ان تتضح الرؤية

forex monster
04-10-2012, 10:17 PM
عندما نريد وضع الستوب لوس ،في حالة الشراء، نقيس( 10 نقاط أسفل الدعم) ذالك على(شمعة) الدعم الذي قبلها مباشرة؟؟
أو الدعم إلي بعدها إلي يكبرها حجما؟

forex monster
04-10-2012, 10:51 PM
أيهما أصح أو أفضل وضع تيك بروفيت وإنتظار السعر ليصل إليه أوعدم وضع تيك بروفيت وملاحقة الربح بالتريلنغ ستوب؟
وعذرا على كثرة الآسئلة

معاذ عودات
05-10-2012, 09:38 AM
أيهما أصح أو أفضل وضع تيك بروفيت وإنتظار السعر ليصل إليه أوعدم وضع تيك بروفيت وملاحقة الربح بالتريلنغ ستوب؟
وعذرا على كثرة الآسئلة

اهلا فيك
لا يوجد افضل بهذه الحاله
حسب شغلك وخبرتك
وانت الذي تحدد من الافضل لا نحن

SNIPER_4EVER
07-10-2012, 12:39 PM
السلام عليكم
كنت عايز اعرف النموذج ده نموذج صحيح للعروة والكوب ولا لأ !

http://dc317.4shared.com/img/E1ZmlOwH/s3/0.46308575384378703/fxdd.bmp

معاذ عودات
08-10-2012, 10:11 AM
السلام عليكم
كنت عايز اعرف النموذج ده نموذج صحيح للعروة والكوب ولا لأ !

http://dc317.4shared.com/img/E1ZmlOwH/s3/0.46308575384378703/fxdd.bmp

لا يا غالي
ليس كوب وعروه
اقرا كويس عن الموذج

Samuel
08-10-2012, 02:25 PM
بعد اذنك انا مبتدئ وعاوز افهم كل حاجه
انا دلوقتي لما اجي احلل علي اليومي ولا علي الفريم الي هشتغل عليه انا بشتغل ب الساعه و 4 سعات بس عاوز افهم ناا دلوقتي لما احلل علي اليومي ولقيت التحليل علي اليومي هابط وعلي الساعه صاعد اعمل ايه انا بتلغبط جداا في الموضوع ده
طب انا بطرقتي في التحليل بستخدام الفايبوناتشي و الترند و الدعوم والمقومات تمام كده ولا ايه
منتظر ردك عليا ياريت اجابه مع التوضويح علي الشارت علشان افهم
شكرا جداا
بالتوفيق للجميع
تحياتي

احمد صلاح
08-10-2012, 04:59 PM
بعد اذنك انا مبتدئ وعاوز افهم كل حاجه
انا دلوقتي لما اجي احلل علي اليومي ولا علي الفريم الي هشتغل عليه انا بشتغل ب الساعه و 4 سعات بس عاوز افهم ناا دلوقتي لما احلل علي اليومي ولقيت التحليل علي اليومي هابط وعلي الساعه صاعد اعمل ايه انا بتلغبط جداا في الموضوع ده
طب انا بطرقتي في التحليل بستخدام الفايبوناتشي و الترند و الدعوم والمقومات تمام كده ولا ايه
منتظر ردك عليا ياريت اجابه مع التوضويح علي الشارت علشان افهم
شكرا جداا
بالتوفيق للجميع
تحياتي

بص ياغالى ,,
اعتقد انت كدا عندك مشكله فى تحديد مناطق الدخول فى الصفقات . . .

واهم شىء تدركه الان هو خطوط الترند
خطوط الترند هى التى ستوضحلك مكان الدخول الصحيحه

الان انا رسمت لك رسم كروكى لموجه هابطه على الفريم اليومى وداخلها موجات صاعده على الفريم الساعه
الان انت يمكنك رسم خط ترند هابط كبير ومعرفه ارتكازاته ورسم اسفله خطوط ترند صغيره صاعده وتمثل الموجات التصحيحه للموجه الهابطه

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01349704555.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

اماكن الشراء والبيع تدخلها من خلال ارتكازات الاسعار على خطوط الترند والارتداد منها او الكسر

اتمنى اكون وضحت لك الفكره
وان لم يصلك شىء انا تحت امرك فى اى وقت لتلقى استفساراتك

Elansary Forex
08-10-2012, 06:03 PM
أشكرك استاذ احمد صلاح

ولكن ممكن حضرتك توضح

اماكن ارتكازات الاسعار على خطوط الترند والارتداد منها او الكسر

علي الصورة بالظبط وألف ألف شكر

Badr
08-10-2012, 06:51 PM
ممكن اعرف مواعيد افتتاح و اغلاق الأسواق بالتوقيت المصري

Benisafcom
08-10-2012, 07:18 PM
ممكن اعرف مواعيد افتتاح و اغلاق الأسواق بالتوقيت المصري

اهلا
تفضل يا اخي
اختر بلدك وهو سيقوم بتغيير الاوقات تلقائيا

Forex Market Hours - Forex Market Time Converter (http://forex.timezoneconverter.com/)

احمد صلاح
08-10-2012, 08:39 PM
أشكرك استاذ احمد صلاح

ولكن ممكن حضرتك توضح

اماكن ارتكازات الاسعار على خطوط الترند والارتداد منها او الكسر

علي الصورة بالظبط وألف ألف شكر

تحت امرك الانصارى باشا ..
اتفضل

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01349717865.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

بالتوفيق لك

Mohamed_Amr
08-10-2012, 10:11 PM
استاذ احمد ازاى اقدر احكم على الاستراتيجيه انها كويسه
يعنى لو النتائج بتاعتها لمدة شهر فات كويسه بنسبه 90 % مثلا
تبقى كويسه ولا لازم اختبار اكتر من شهر؟؟

م.جوزيف ايهاب
08-10-2012, 10:18 PM

شهر مش كفاية يا غالي
اعمل باك تيست لمدة سنة مثلا

احمد صلاح
08-10-2012, 10:22 PM

شهر مش كفاية يا غالي
اعمل باك تيست لمدة سنة مثلا

اخى الغالى محمد
كما تفضل الاخ جوزيف شهر لايكفى
باك تيست اقل من 6 شهور ل استراتيجيه تكون نتائجه غير مرضيه

بالتوفيق

Mohamed_Amr
08-10-2012, 10:36 PM
اخى الغالى محمد
كما تفضل الاخ جوزيف شهر لايكفى
باك تيست اقل من 6 شهور ل استراتيجيه تكون نتائجه غير مرضيه

بالتوفيق

تسلم استاذ احمد
وهل تقصد بالباك تست من خلال الميتاتريدر
ام تجربتها لمدة 6 شهور؟؟
وبالتوفيق ياغالى

Elansary Forex
08-10-2012, 10:52 PM
أشكرك استاذ أحمد علي الرد وشكرا وجزاك الله كل الخير

Samuel
08-10-2012, 11:29 PM
بص ياغالى ,,
اعتقد انت كدا عندك مشكله فى تحديد مناطق الدخول فى الصفقات . . .

واهم شىء تدركه الان هو خطوط الترند
خطوط الترند هى التى ستوضحلك مكان الدخول الصحيحه

الان انا رسمت لك رسم كروكى لموجه هابطه على الفريم اليومى وداخلها موجات صاعده على الفريم الساعه
الان انت يمكنك رسم خط ترند هابط كبير ومعرفه ارتكازاته ورسم اسفله خطوط ترند صغيره صاعده وتمثل الموجات التصحيحه للموجه الهابطه

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01349704555.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

اماكن الشراء والبيع تدخلها من خلال ارتكازات الاسعار على خطوط الترند والارتداد منها او الكسر

اتمنى اكون وضحت لك الفكره
وان لم يصلك شىء انا تحت امرك فى اى وقت لتلقى استفساراتك

انا فاهم بس مش 100 % وانا لازم افهم تمام علشان اتخل الصفقه معلش خليك معايا واحده واحده
دلوقتي علي الديلي موجه صاعده
والساعه موجه هابطه اانا مشتغل علي فريم الساعه اروح ارسم ترند واستني الارتكاذ منوا وادخل سواء بيع لو كسر الترند علي الساعه شراء لو عمل ارتكاذ وكمل علي فوق تمام انا كده ولا ايه طبعا ده بجانب الاستراتيجيه اصل انا بشوف ناس بتخل استراتيجيات من غير ما تحلل ويستني الفرصه ويدخل و كالعاده بتضرب استوب في الغالب علشان مش محلل العمله صح
ولا لازم لما يبقي علي الديلي صاعد يبقي اشوف فريم صاعد زيوا ولا ايه ؟؟
بالتوفيق لك استاذ احمد واسف علي تعبك بس المجال ده لو معلومه واحده ناقصه بتفرق معايا وتخليني اعد افرك في نفسي
منتظر ردك

احمد صلاح
09-10-2012, 12:55 AM
تسلم استاذ احمد
وهل تقصد بالباك تست من خلال الميتاتريدر
ام تجربتها لمدة 6 شهور؟؟
وبالتوفيق ياغالى

اقصد بالباك تسيت ياغالى
او بالمراجعه اليدويه للاسعار السابقه . . .

أشكرك استاذ أحمد علي الرد وشكرا وجزاك الله كل الخير

تحياتى لك وفى اى وقت انا فى الخدمه ياباشا :1 (48):

احمد صلاح
09-10-2012, 01:02 AM
انا فاهم بس مش 100 % وانا لازم افهم تمام علشان اتخل الصفقه معلش خليك معايا واحده واحده
دلوقتي علي الديلي موجه صاعده
والساعه موجه هابطه اانا مشتغل علي فريم الساعه اروح ارسم ترند واستني الارتكاذ منوا وادخل سواء بيع لو كسر الترند علي الساعه شراء لو عمل ارتكاذ وكمل علي فوق تمام انا كده ولا ايه طبعا ده بجانب الاستراتيجيه اصل انا بشوف ناس بتخل استراتيجيات من غير ما تحلل ويستني الفرصه ويدخل و كالعاده بتضرب استوب في الغالب علشان مش محلل العمله صح
ولا لازم لما يبقي علي الديلي صاعد يبقي اشوف فريم صاعد زيوا ولا ايه ؟؟
بالتوفيق لك استاذ احمد واسف علي تعبك بس المجال ده لو معلومه واحده ناقصه بتفرق معايا وتخليني اعد افرك في نفسي
منتظر ردك

صحيح كلامك مظبوط ,,

الافضل ان تمشى مع الاتجاه
يعنى لو الترند العام صاعد يفضل ان يكون صفقاتك شراء
وخلى بالك دا اسمه تحليل فنى اما الناس ال بتستخدم استراتيجيات بتكون دخول الصفقه بناء على شروط معينه
وممكن تدمج الاتنين مع بعض وتكون فلتره للاستراتيجيه

واوعى تفتكر ان الاسئله بدايقنى
بالعكس اسأل كتير وانا اذانى صاغيه
وتحت امرك فى اى وقت
لا ابخل عليك باى معلومه

Mohamed_Amr
09-10-2012, 01:07 AM
استاذ احمد معلش احنا بنتقل عليك
واتمنى ان يتسع صدرك لنا
لى استفسار هل يوجد امر او اكسبريت
عند تفعيل صفقه يقوم بتفعيل صفقه اخرى دون تدخل منى
وطبعا الصفقه تكون جهازة ولكن لاتتفعل
الا بالصفقه الاخرى
هل يوجد مثل هذة الشىء؟
منتظر ردك للاهميه
وبالتوفيق

Elansary Forex
09-10-2012, 01:21 AM
استاذ احمد
كرمك طمنا نسئل
انا عاوز شوية حاجات وهي كالتالي
كتاب عن الدعوم والمقاومات والترندات يكون شامل كل حاجه عنهم وعن انواعهم وازاي يكون الترند ده قوي ولا ده ولا غيره ؟
تاني حاجه
لو كتاب يكون بيتكلم عن انواع الشموع بالظبط ويكون فيه شموع كتيره قوي علشان اقدر افرق بينهم بالظبط واعرف ايه الرساله اللي السوق بيقولهالي عن طريق الشمعه علي كلام أستاذنا الكبير استاذ اسامه عادل ؟
معلشي تقلت عليك
عاوز اعرف النماذج السعريه وياريت لو فيه كتاب عنها برضه وياريت تكون شامله كل النماذج السعريه ؟

اخيرا

هوه فيه كتاب بيشرح المؤشرات وكل مؤشر ينفع لعملة ايه وايه وكدا ؟

وألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف شكر

احمد صلاح
09-10-2012, 01:44 AM
استاذ احمد معلش احنا بنتقل عليك
واتمنى ان يتسع صدرك لنا
لى استفسار هل يوجد امر او اكسبريت
عند تفعيل صفقه يقوم بتفعيل صفقه اخرى دون تدخل منى
وطبعا الصفقه تكون جهازة ولكن لاتتفعل
الا بالصفقه الاخرى
هل يوجد مثل هذة الشىء؟
منتظر ردك للاهميه
وبالتوفيق

بصراحه لا أعرف الاجابه
لان خبرتى فى مجال برمجه الاكسيبرتات محدوده
محتاج متخصص ليجيب عليك
اتمنى ان توجه سؤالك فى قسم المؤشرات والاكسيبرتات وان شاء الله تجد من يساعدك

تحياتى لك ياغالى وتحت امرك فى اى وقت :1 (48):

احمد صلاح
09-10-2012, 01:47 AM
استاذ احمد
كرمك طمنا نسئل
انا عاوز شوية حاجات وهي كالتالي
كتاب عن الدعوم والمقاومات والترندات يكون شامل كل حاجه عنهم وعن انواعهم وازاي يكون الترند ده قوي ولا ده ولا غيره ؟
تاني حاجه
لو كتاب يكون بيتكلم عن انواع الشموع بالظبط ويكون فيه شموع كتيره قوي علشان اقدر افرق بينهم بالظبط واعرف ايه الرساله اللي السوق بيقولهالي عن طريق الشمعه علي كلام أستاذنا الكبير استاذ اسامه عادل ؟
معلشي تقلت عليك
عاوز اعرف النماذج السعريه وياريت لو فيه كتاب عنها برضه وياريت تكون شامله كل النماذج السعريه ؟

اخيرا

هوه فيه كتاب بيشرح المؤشرات وكل مؤشر ينفع لعملة ايه وايه وكدا ؟

وألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف شكر

اخى الانصارى الغالى ,,

يبدو انك مهتم بالتعليم من خلال الكتب,,
كل الدروس التى طلبتها موجوده فى المنتدى بشرح فيديو من تقديم دكتور اسامه فى قسم التعليم بالفيديو ستجدها

اما بخصوص الكتب

فأنا كنت مجمع اهم الكتب الـ فى المنتدى فى هذا الموضوع
ابحث داخلها وان شاء الله ستجد غايتك

█◄ أرشـــــيــــف الــــــــكتـــب الـتـــــعـــلـيـمـيـة ►█ (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19471)
وبخصوص المؤشرات برده دى تجميعه لأهم المواضيع ال فيها شرحها

█◄ أرشـيـــف المؤشرات والاكسبرتـات والبرمجة ►█ (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19769)
تحياتى لك

Samuel
09-10-2012, 02:02 AM
شكراااااااا جداااااااا يا استاذي احمد صلاح بجد انت عامل مجهود جبار في المنتدي واتمني اشوفك تاني ونتعرف عليك شخصيا ونتعلم منك اكتر واكتر علشان حضرتك عندك خبره قويه في هذا السوق العملاق
بالتوفيق
تحياتي لك

Badr
09-10-2012, 04:01 AM
المقصود بالسوق الأوروبي هو لندن ؟ و هى بتفتح من 9 الصبح الي 5 العصر بتوقيت مصر .. مظبوط ؟

bobba
09-10-2012, 07:45 AM
لو سمحتهم ازاى اظبط الساعة فى المنتدى لانها مش مظبوطة عندى

معاذ عودات
09-10-2012, 09:38 AM
المقصود بالسوق الأوروبي هو لندن ؟ و هى بتفتح من 9 الصبح الي 5 العصر بتوقيت مصر .. مظبوط ؟

الاسواق موجوده في الصفحه الرئيسيه بالمنتدى
ط§ظ„ظ…ظˆظ‚ط¹ ط§ظ„ط±ط§ط¦ط¯ ظپظ‰ طھط¹ظ„ظٹظ… ظپظˆط±ظƒط³ FX-Arabia (http://www.fx-arabia.com)

لو سمحتهم ازاى اظبط الساعة فى المنتدى لانها مش مظبوطة عندى

من خلال
لوحه التحكم -- خيارات -- ستجد الساعه

bobba
09-10-2012, 10:06 AM
الاسواق موجوده في الصفحه الرئيسيه بالمنتدى
ط§ظ„ظ…ظˆظ‚ط¹ ط§ظ„ط±ط§ط¦ط¯ ظپظ‰ طھط¹ظ„ظٹظ… ظپظˆط±ظƒط³ FX-Arabia (http://www.fx-arabia.com)

من خلال
لوحه التحكم -- خيارات -- ستجد الساعه

شكرا ليك استاذ معاذ

SNIPER_4EVER
09-10-2012, 05:25 PM
هل فى طريقة ف اعدادات الميتاتريدر على FXDD

اقدر الغى بيها ظهور الكسر العشرى الخامس ؟؟

م.جوزيف ايهاب
09-10-2012, 05:46 PM
هل فى طريقة ف اعدادات الميتاتريدر على FXDD

اقدر الغى بيها ظهور الكسر العشرى الخامس ؟؟

لا يا غالي
الا اذا حولت الحساب لسبريد ثابت

احمد صلاح
09-10-2012, 10:40 PM
شكراااااااا جداااااااا يا استاذي احمد صلاح بجد انت عامل مجهود جبار في المنتدي واتمني اشوفك تاني ونتعرف عليك شخصيا ونتعلم منك اكتر واكتر علشان حضرتك عندك خبره قويه في هذا السوق العملاق
بالتوفيق
تحياتي لك

ربى يخليك ياغالى ..
دا بس من زوقك
وفى اقرب وقت نقعد مع بعض ان شاء الله وندردش براحتنا

تحياتى لك :1 (48):

Mohamed_Amr
09-10-2012, 10:47 PM
لا يا غالي

الاسبريد الثابت بيبقى كام على اليورو دولار

forex monster
09-10-2012, 11:22 PM
إيش هو مختصر كلمة NFA
كثير من الإخوة ينصحون أن تكون شركة الوساطة اللّي نتعامل معاها أنّ تكون مسجلة ب NFA
فإيش هاذي NFAأخمن أنها هيئة رقابة دولية أوهيك شيء؟
وفيه كمان مختصر آخر بس نسيتُ:1:

م.جوزيف ايهاب
09-10-2012, 11:25 PM
الاسبريد الثابت بيبقى كام على اليورو دولار

3 نقاط

م.جوزيف ايهاب
09-10-2012, 11:28 PM
إيش هو مختصر كلمة NFA
كثير من الإخوة ينصحون أن تكون شركة الوساطة اللّي نتعامل معاها أنّ تكون مسجلة ب NFA
فإيش هاذي NFAأخمن أنها هيئة رقابة دولية أوهيك شيء؟
وفيه كمان مختصر آخر بس نسيتُ:1:

تفضل الموضوع ده هيفيدك
الهيئات الرقابية على شركات الوساطة في سوق العملات (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=23292)

Mohamed kamal
11-10-2012, 07:13 AM
السلام عليكم
هل في modify order يكون الافتراضي في level هو 10 نقاط ؟
لاني الاحظ كلما حاولت تعديل عقد مفتوح اجد في النقاط عند البروفت و اللوز 10 نقاط بشكل دائم من القائمة المنسدلة و يمكن تعديلها حتى 20 نقطة ؟؟؟

معاذ عودات
11-10-2012, 09:37 AM
السلام عليكم
هل في modify order يكون الافتراضي في level هو 10 نقاط ؟
لاني الاحظ كلما حاولت تعديل عقد مفتوح اجد في النقاط عند البروفت و اللوز 10 نقاط بشكل دائم من القائمة المنسدلة و يمكن تعديلها حتى 20 نقطة ؟؟؟

وعليكم السلام
ممكن صورة توضيحيه ؟؟

Mohamed kamal
11-10-2012, 09:47 AM
وعليكم السلام
ممكن صورة توضيحيه ؟؟

الصورة التوضيحية اخي معاذ
لاحظ الفرق 10 نقاط

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/10982_11349937982.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)

معاذ عودات
11-10-2012, 09:57 AM
الصورة التوضيحية اخي معاذ
لاحظ الفرق 10 نقاط

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/10982_11349937982.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)

اهلا فيك
الدائرتين الي على الشمال هدول سعر الشراء وسعر البيع .. والفارق الي بينهم اسمه السبريد

اما الدائرتين الي بالنصف المكتوب داخلهم 10
هدول لتحديد الهدف والستوب بشكل سريع
يعني بحكيلك اذا عاوز الهدف 10 بيب اضغط على اللون الازرق الي اسفل الرقم ينزل تومتيكي بمكان الهدف
ولو عاوز 10 ستوب نفس الشي ..
يعني بدل ما تدخل الهدف والستوب بأيدك وتحسبهم على اله الحاسبه ممكن هاد يساعدك

goggo
11-10-2012, 12:26 PM
السلام عليكم ممكن اعرف الفرق في توقيت منصة FXDD مع توقيت جرينيتش
ثانيا اكد لي بعض الاشخاص ان كل الشركات تربح من خلال خسارة العملاء هل هذا صحيح و هل الشركات المحترمة مثل FXDD تربح هكذا و اذا ليست كذلك ممكن اعرف كيف تربح هذه الشركة و الشركات المحترمة في السوق

goggo
11-10-2012, 12:33 PM
لا يا غالي
هل استطيع ان احول حسابي الديمو او الحقيقي اخي جوزيف و كيف ?

م.جوزيف ايهاب
11-10-2012, 12:43 PM

نعم تستطيع تحويل حسابك الحقيقي لسبريد ثابت

goggo
11-10-2012, 02:18 PM
السلام عليكم ممكن اعرف الفرق في توقيت منصة FXDD مع توقيت جرينيتش
ثانيا اكد لي بعض الاشخاص ان كل الشركات تربح من خلال خسارة العملاء هل هذا صحيح و هل الشركات المحترمة مثل FXDD تربح هكذا و اذا ليست كذلك ممكن اعرف كيف تربح هذه الشركة و الشركات المحترمة في السوق
الرجاء اجابتي على هذا

نعم تستطيع تحويل حسابك الحقيقي لسبريد ثابت
كيف احوله يا جوزيف

عبدالرحمن حافظ
11-10-2012, 04:31 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

عندي استفسار أيها السادة عن الين الياباني و سعره أمام العملات الآخري
الين الياباني سعره امام الدولار علي سبيل المثال يكون 77.551 مثلاً
و عند تعيين نقاط وقف الخسارة أو جني الأرباح أشعر بأني لا استطيع حسابة الأرباح أو الخسائر .. فهل تساوي النقطة 0.001
بمعني هل النقطة 77.552 هي النقطة التالية ل 77.551
أم أنها جزء من النقطة

أرجو الإفادة

معاذ عودات
11-10-2012, 04:41 PM
الرجاء اجابتي على هذا

كيف احوله يا جوزيف

sales.ar@fxdd.com.mt
راسل الايميل واطلب منهم التحويل

بسم الله الرحمن الرحيم

عندي استفسار أيها السادة عن الين الياباني و سعره أمام العملات الآخري
الين الياباني سعره امام الدولار علي سبيل المثال يكون 77.551 مثلاً
و عند تعيين نقاط وقف الخسارة أو جني الأرباح أشعر بأني لا استطيع حسابة الأرباح أو الخسائر .. فهل تساوي النقطة 0.001
بمعني هل النقطة 77.552 هي النقطة التالية ل 77.551
أم أنها جزء من النقطة

أرجو الإفادة

اهلا يا غالي
لو كان سعر الين 77.505 وتريد وضع هدف 10 نقاط يكون كتالي 77.405
لان الرقم الخامس هو عُشر النقطه ولسه نقطه كامله

عبدالرحمن حافظ
11-10-2012, 04:47 PM
اهلا يا غالي
لو كان سعر الين 77.505 وتريد وضع هدف 10 نقاط يكون كتالي 77.405
لان الرقم الخامس هو عُشر النقطه ولسه نقطه كامله[/B][/SIZE][/COLOR][/FONT][/QUOTE]

أفادك الله يا غالي و نفع الله بك
هذه المعلومة دوختني السبع دوخات كما يقولون :)

goggo
11-10-2012, 04:54 PM
اكد لي بعض الاشخاص ان كل الشركات تربح من خلال خسارة العملاء هل هذا صحيح و هل الشركات المحترمة مثل FXDD تربح هكذا و اذا ليست كذلك ممكن اعرف كيف تربح هذه الشركة و الشركات المحترمة في السوق

ahmedalby122
11-10-2012, 06:38 PM
لو سمحتم مجرد سؤال : افترض اني فتحت حساب حقيقي وأتاجر بالهامش ووضعت حد وقف الخسارة وجني الأرباح وأغلقت البرنامج وأطفأت الجهاز هل سو فتنفذ تلك العمليات ام لابد من ان يكون حسابي مفتوح علي الجهاز حتي تنفذ تلك العمليات ولو افترضنا ايضا انه الخسارة تخطت الرصيد المتاح لدي في حالة المتاجرة بالهامش وانا اغلقت البرنامج هل الصفقة سوف تغلق اتوماتيك حتي وانا اغلقت البرنامج ( يعني بالاختصار لو انا اغلقت حسابي واطفات جهاز الكمبيوتر هل كل تلك العمليات سوف تنفذ ام لابد ان حسابي مفتوح اي بالبدلي كده اونلاين )

hammouti
11-10-2012, 09:17 PM
السلام عليكم
عندي بعض التساؤلات حول فتح حساب في اف اكس دي دي:
1- ما معنى هل تود الأشتراك في خدمة السيرفر الخاص (في بي أس)؟؟
2- ما هي أفضل منصة أختارها
3- ماهي طرق اسحب الأموال؟ هل البايزا متاحة؟
4- هل أستطيع ترك حسابي لمدة دون فتح أي عملية؟ ام سيتم اغلاقه؟؟ (انا ربحت بونص 50دولار في الممسابقة لاكنني مازلت ممتدئ. هل أستطيع ترك حسابي الى أن أتعلم أكثر ام سيغلقون حسابي)
5- هل ارسال صورة من رخصة السياقة و فاتورة يكفي لتفعيل الحساب؟؟
6- ما المزايا التي سأستفيد بها من اف اك اربيا؟
و اسف على الاطالة و شكرا

Badr
11-10-2012, 09:29 PM
فى مؤشر زجزاج الى بيرسم اسهم خضرا عند تكون دعوم و اسهم حمرا عند تكون قمم .. ممكن حط يرفعلى المؤشر للأنى مش لاقية

Mohamed_Amr
11-10-2012, 09:44 PM
لى سؤال بخصوص الاتجاة العام للزوج
عاوز اعرف بيتم ذلك عن طريق الترند على اى فريم
هل الاربع ساعات ام اليومى
وماهى اقل مدة بحيث اقول ان هذا الاتجاة هابط او صاعد
يعنى 10 ايام ام اقل؟؟
ثانيا بالنسبه للفيبوناتشى
هل يتم على فريم 4 ساعات ام الساعه
وبالتوفيق

معاذ عودات
12-10-2012, 09:47 AM
اكد لي بعض الاشخاص ان كل الشركات تربح من خلال خسارة العملاء هل هذا صحيح و هل الشركات المحترمة مثل FXDD تربح هكذا و اذا ليست كذلك ممكن اعرف كيف تربح هذه الشركة و الشركات المحترمة في السوق

لا ليس كل الشركات ..
fxdd تربح من السبريد فقط
اسعارها قادمه من البنوك .. ولا تستطيع التحكم فيها

لو سمحتم مجرد سؤال : افترض اني فتحت حساب حقيقي وأتاجر بالهامش ووضعت حد وقف الخسارة وجني الأرباح وأغلقت البرنامج وأطفأت الجهاز هل سو فتنفذ تلك العمليات ام لابد من ان يكون حسابي مفتوح علي الجهاز حتي تنفذ تلك العمليات ولو افترضنا ايضا انه الخسارة تخطت الرصيد المتاح لدي في حالة المتاجرة بالهامش وانا اغلقت البرنامج هل الصفقة سوف تغلق اتوماتيك حتي وانا اغلقت البرنامج ( يعني بالاختصار لو انا اغلقت حسابي واطفات جهاز الكمبيوتر هل كل تلك العمليات سوف تنفذ ام لابد ان حسابي مفتوح اي بالبدلي كده اونلاين )

لا يتم اغلاق اي شي .. باغلاق الجهاز
لو حطيت هدف وستوب وطفيت الجهاز .. الصفقه رح تضل طبيعيه
لو وصلت هدف تحقق ولو وصلت ستوب تضرب ..
الاكسبيرت هو من يحتاج الى تشغيل الجهاز 24 ساعه

فى مؤشر زجزاج الى بيرسم اسهم خضرا عند تكون دعوم و اسهم حمرا عند تكون قمم .. ممكن حط يرفعلى المؤشر للأنى مش لاقية

الزجزاج موجود ببنرامج الميتاتريدر

لى سؤال بخصوص الاتجاة العام للزوج
عاوز اعرف بيتم ذلك عن طريق الترند على اى فريم
هل الاربع ساعات ام اليومى
وماهى اقل مدة بحيث اقول ان هذا الاتجاة هابط او صاعد
يعنى 10 ايام ام اقل؟؟
ثانيا بالنسبه للفيبوناتشى
هل يتم على فريم 4 ساعات ام الساعه
وبالتوفيق

فريم اليومي هو الانسب والافضل
10 ايام كمان كويسات ..
فريم الـ 4 سااعات حلو ولكن لازم تشوف الشارت كامل بشموعه

Badr
12-10-2012, 03:07 PM
أ/معاذ انا لا اقصد الزجزاج الى على الميتاتريدر .. الى اقصد الأسهم الخضرا و الحمرا الى بترسم نفسها على الشارت عند تكون القمم و القيعان .. اسهم زى الى فى الصورة دى

احمد صلاح
12-10-2012, 04:20 PM
أ/معاذ انا لا اقصد الزجزاج الى على الميتاتريدر .. الى اقصد الأسهم الخضرا و الحمرا الى بترسم نفسها على الشارت عند تكون القمم و القيعان .. اسهم زى الى فى الصورة دى

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01350048022.ex4

اتفضل يا استاذ بدر ,,

تحياتى لك

forex monster
12-10-2012, 04:27 PM
كيف يمكننا إقتناص فرص الدخول بيع أو شراء عن طريق البولينغر باندس؟

Badr
12-10-2012, 05:35 PM
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01350048022.ex4

اتفضل يا استاذ بدر ,,

تحياتى لك

تسلم يا أأحمد بس الى انا اقصدة ان الأسهر الخضرا و الحمرا هى بس الى بتترسم بدون خطوط تريكس + الأسهر بتترسم عند القمم و القيعات على الشارت مش زى الشكل الموجود على استراتيجية الـ THV

Mohamed_Amr
12-10-2012, 05:44 PM
طلب من الغالى الاستاذ احمد صلاح
بعمل فيديوا يوضج لنا التبريد والتعزيز والهيدج
وكيف الاستفادة الكامله منهم
وبالتوفيق للجميع

ahmedalby122
12-10-2012, 07:45 PM
ممكن اجابة واضحة

hammouti
12-10-2012, 07:51 PM
المشاركة رقم: 3618 (http://fx-arabia.net/vb/showpost.php?p=409874&postcount=3618)

Benisafcom
12-10-2012, 11:12 PM
السلام عليكم
عندي بعض التساؤلات حول فتح حساب في اف اكس دي دي:
1- ما معنى هل تود الأشتراك في خدمة السيرفر الخاص (في بي أس)؟؟
السيرفر في بي اس خاص بالمتاجرة الالية او الاكسبيرت فعندما تطفئء جهازك او تنقطع النت يتوقف الاكسبيرت عن العمل .لكن عندما ترفعه في سيرفر لا يتوقف ...
2- ما هي أفضل منصة أختارها
منصة ايه انا استعمل برنامج ميتاتريدر4
3- ماهي طرق اسحب الأموال؟ هل البايزا متاحة؟
البايزا و البنوك الالكترونية غير موجودة باسثناء البايبال
تفصل الرابط
Deposit Funds with Security and Speed in you FXDD Acount (http://www.fxdd.com/us/en/accounts/deposit-funds/)
4- هل أستطيع ترك حسابي لمدة دون فتح أي عملية؟ ام سيتم اغلاقه؟؟ (انا ربحت بونص 50دولار في الممسابقة لاكنني مازلت ممتدئ. هل أستطيع ترك حسابي الى أن أتعلم أكثر ام سيغلقون حسابي)
اعتقد ان لا تتجاوز المدة 4 اشهر و الا يتم سحب البونص.. وان كان حساب حقيقي حتى لو لم تتداول ...تقوم الشركة في وضعه في الارشيف الى ان تطلب احيائه
5- هل ارسال صورة من رخصة السياقة و فاتورة يكفي لتفعيل الحساب؟؟
لا يا غالي لان المهم وهو الحساب البنكي الارضي الدي تستقبل عليه السحب غير موجود
6- ما المزايا التي سأستفيد بها من اف اك اربيا؟
تفضل الموضوعين يفيدوك:
فوائد التسجيل فى المنتدى (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=8507)
مزايا فتح حساب فوركس تحت وكالة اف اكس ارابيا (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=20)
و اسف على الاطالة و شكرا

الاجابة في الاقتباس يا اخي

Benisafcom
12-10-2012, 11:15 PM
ممكن اجابة واضحة

نعم بالضبط يا اخي
مادام واضع تيك بروفيت ووقف خسارة
سسيتم انهاء الصفقة حتى لو كان الجهاز طافئء او غير موصول بالنت

Badr
12-10-2012, 11:41 PM
دخلت على موقع FXDD و لقيت انهم عاملين منصة اسمها FXDD Swordfish مش عارف المنصة دى جديدة ولا لأ بس انا مشفتهاش قبل كده
عامتا اية الفرق بينها و بين المنصة الحالية ؟

bobba
13-10-2012, 03:42 AM
من فضلكم احمل تولبار اليكسا منين للمسابقة ؟؟

محمد امين
13-10-2012, 05:39 AM
اكيد طبعا خطر ,,
وتفعلها اغلب الشركات الغير مرخصه فهى لا تلتزم بالقوانين
اما الشركات الكبيره المرخصه تغلق للتو عندما يصل الفرى مارجن الى الصفر حفاظا على رأس مال العميل

تحياتى

عزيزى الاستاذ احمد صلاح ... انا كنت احد عملاء شركة وندسور ولعلك تتذكر مشكلتى معهم فى مشاركه سابقه وهى كانت بالفعل تترك الحساب حتى بعد وصول الفرى مارجين بالسالب وحتى وصول المارجن ليفل والرصيد الى صفر وحينها تقوم بعمل عملية هيدج اتوماتيكيه لتغطية فرق العمليات بين الشراء والبيع وحينها يتجمد الحساب وعلى المتداول ان يعيد تمويل حسابه وهى طريقه كما تفضلت حضرتك مضره برصيد الحساب حيث انها تصفر الايكويتى وتدفع العميل الى ضخ مزيد من المال فى الرصيد حتى يتسنى له الاستمرار فى المضاربه ولكن ميزة هذه الطريقه انها تحافظ على العمليات المعلقه ولا تلغيها ويحق للعميل فى حالة اعادة تمويل الحساب ان يعيد المتاجره عل وعسي ان ينجح فى غلق هذه العمليات .. هذا مجرد توضيح عن تجربه . مع خالص شكرى وتحياتى

معاذ عودات
13-10-2012, 09:47 AM
دخلت على موقع FXDD و لقيت انهم عاملين منصة اسمها FXDD Swordfish مش عارف المنصة دى جديدة ولا لأ بس انا مشفتهاش قبل كده
عامتا اية الفرق بينها و بين المنصة الحالية ؟

تفضل يا غالي
اف اكس دى دى FXDD تدشن محطتها المرتقبة سوردفيش Swordfish (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=7450&highlight=Swordfish)

من فضلكم احمل تولبار اليكسا منين للمسابقة ؟؟

تفضل يا غالي
حمل تولبار أليكسا .. واكسب 20 مشاركة فعالة .. (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=416)

goggo
13-10-2012, 12:32 PM
لقد ضاعت مني كلمة السر للحساب التجريبي و لكنها محفوظة في الميتاتريدر كيف يمكن ان اعرفها من الميتاتريدر

bergeny
13-10-2012, 01:49 PM
السلام عليكم إخواني
أود أن أشكركم على مجهوداتكم و ابداعكم المتواصل
لي سؤال صغير أرجو أن تجيبو لي عليه و ليستفيد الجميع منه

أرى الكثير من في الورشات يتكلم عن التشبع الشرائي او البيعي
و ألاحظ اني عندما أدخل صفقة بيع او شراء لابد و أن يتراجع السعر بعض النقاط قبل المبادرة بالتحرك لصالحي

فهل يا ترى للمتداولين أثر على السوق أي لو اتفق جميع المتداولين حول العالم أن يدخلو صفقة بيع لليورو دولار في نفس الوقت
هل سوف يتأثر اتجاه السعر نظرا أنه الجميع قام بالبيع و هذا ما يزيد اليورو سيولة اي السعر سوف يصعد بدلا أن ينزل

أرجو أن يكون سؤالي واضح
و بالتوفيق لكل المتاجرين
دمتم بود

goggo
13-10-2012, 02:19 PM
لقد ضاعت مني كلمة السر للحساب التجريبي و لكنها محفوظة في الميتاتريدر كيف يمكن ان اعرفها من الميتاتريدر

SNIPER_4EVER
13-10-2012, 02:52 PM
طيب ايه هيا البنوك اللى اقدر افتح فيها حساب عشان اقدر افعل حساب البونص ؟

Badr
13-10-2012, 03:12 PM
[QUOTE=معاذ عودات;410368][FONT="Arial"][COLOR="DarkRed"][SIZE="5"][B]

تفضل يا غالي
اف اكس دى دى FXDD تدشن محطتها المرتقبة سوردفيش Swordfish (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=7450&highlight=Swordfish)

لما بحمل المنصة بيجيبلي الرسالة دى
this type of file can harm your computer
do you want to keep dark (2).jnlp anyway ?

ahmedalby122
13-10-2012, 10:39 PM
الفزركس دا طلع دنيا كبيرة جدا وحاسس انه صعب جدا خصوصا كمية المؤشرات الاقتصادية اللي المفروض اتابعها وماسعار الذهب والنفط وغيره وغيره وتقارير اقتصادية ودنيا تانية وانا هتابع ايه ولا ايه ولا ايه انا اول مرة اعرف انه معقد للدرجة ديه دا بالنسبة للتحليل الاخباري اومال التحليل الفني ايه بئا ؟؟؟ دا هم لوحده ............. السوق دا صعب جدا وكمان البورصة عايزين اللي يفضي ليهم ويتابع ويتابع ويتابع ............ ياتري حد متفق معايا ولا كلامي غلط .....؟

SNIPER_4EVER
13-10-2012, 11:18 PM
الفزركس دا طلع دنيا كبيرة جدا وحاسس انه صعب جدا خصوصا كمية المؤشرات الاقتصادية اللي المفروض اتابعها وماسعار الذهب والنفط وغيره وغيره وتقارير اقتصادية ودنيا تانية وانا هتابع ايه ولا ايه ولا ايه انا اول مرة اعرف انه معقد للدرجة ديه دا بالنسبة للتحليل الاخباري اومال التحليل الفني ايه بئا ؟؟؟ دا هم لوحده ............. السوق دا صعب جدا وكمان البورصة عايزين اللي يفضي ليهم ويتابع ويتابع ويتابع ............ ياتري حد متفق معايا ولا كلامي غلط .....؟

هو فعلا دنيا كبيرة
بس كله بييجى واحدة واحدة
يعنى كل ما هتتعلم كل ما هتلاقى الموضوع بقى سهل شوية
عادى ف النص بعد ما تتعلم شوية هتحس انه اتعقد اكتر:1 (12):
بس بعد كده هتبقى مستمتع جداااا
اهم حاجة انك تحب الفوركس ويكون ليك هدف من انك تتعلمه
مش مجرد انه حوار فلوس وهنبقى مليونيرات والكلام اللى مش بييجى بفايدة ده :1 (53):
احلى حاجة ف الفوركس انك بتكسب فلوس من " العلم "
مش عارف قصدى وصل ولا لأ
واستعن بالله كده وهتلاقى الدنيا سالكة وسكتك هتبقى خضرا باذن الله :1 (105):

ahmed soka
14-10-2012, 01:43 AM
دكتور اسامة انا لسه مبتدئ ف المجال واعرف شوية معلومات بس مش كتير ز انا نزلت كتاب حضرتك وهبدأ فيه ان شاء الله بس ممكن اعرف من حضرتك استراتيجية سهله اشتغل بيها

bobba
14-10-2012, 09:31 AM
من فضلكم لما باخد صورة برينت سكرين من الميتا تريدر واحطها على برنامج الورد ارفعها على المنتدى ازاى فى مشاركة ؟؟

معاذ عودات
14-10-2012, 09:40 AM
من فضلكم لما باخد صورة برينت سكرين من الميتا تريدر واحطها على برنامج الورد ارفعها على المنتدى ازاى فى مشاركة ؟؟

اهلا فيك
بدون ما تضع الصوره بملف وورد
ارفعها مباشره
إزاي تحط صورة من على جهازك لموضوع في المنتدى ..!! (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=555)

bobba
14-10-2012, 10:25 AM
اهلا فيك
بدون ما تضع الصوره بملف وورد
ارفعها مباشره
إزاي تحط صورة من على جهازك لموضوع في المنتدى ..!! (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=555)
شكرا استاذ معاذ بس من فضلك لما باخد برينت سكرين مبتتعملش باست فى اى فولدر يعنى لازم احطها ورد الاول علشان تكون فى شكل صورة وارفعها ممكن توضيح من فضلك

م.جوزيف ايهاب
14-10-2012, 11:06 AM
شكرا استاذ معاذ بس من فضلك لما باخد برينت سكرين مبتتعملش باست فى اى فولدر يعنى لازم احطها ورد الاول علشان تكون فى شكل صورة وارفعها ممكن توضيح من فضلك

اعمل paste في برنامج الpaint
تحياتي

nancy200
14-10-2012, 02:43 PM
انا قبل المبتدائين بشويه كتير ومش اعرف حاجه خالص عن الفوركس وكنت اتمنى اتعلمه لكن مش عارفه ابتدى ازاى وابتدى منين

محمد أبوالنيل
14-10-2012, 03:13 PM
انا قبل المبتدائين بشويه كتير ومش اعرف حاجه خالص عن الفوركس وكنت اتمنى اتعلمه لكن مش عارفه ابتدى ازاى وابتدى منين

دى دروس د /اسامه عادل
مكتبة فيديو تعليم الفوركس من البداية حتى الاحتراف..Learn Forex (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=633)

وده ويبينار
دروس فيديو دورة تعليم الفوركس مجمعة كاملة (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=11991)

وممكن بعد متابعتهم تقرا كتاب جون مرفى وستيف نيسون

bergeny
14-10-2012, 03:51 PM
السلام عليكم إخواني
أود أن أشكركم على مجهوداتكم و ابداعكم المتواصل
لي سؤال صغير أرجو أن تجيبو لي عليه و ليستفيد الجميع منه

أرى الكثير من في الورشات يتكلم عن التشبع الشرائي او البيعي
و ألاحظ اني عندما أدخل صفقة بيع او شراء لابد و أن يتراجع السعر بعض النقاط قبل المبادرة بالتحرك لصالحي

فهل يا ترى للمتداولين أثر على السوق أي لو اتفق جميع المتداولين حول العالم أن يدخلو صفقة بيع لليورو دولار في نفس الوقت
هل سوف يتأثر اتجاه السعر نظرا أنه الجميع قام بالبيع و هذا ما يزيد اليورو سيولة اي السعر سوف يصعد بدلا أن ينزل

أرجو أن يكون سؤالي واضح
و بالتوفيق لكل المتاجرين
دمتم بود

أظن أنه ولا حد رأى سؤالي

Benisafcom
14-10-2012, 04:24 PM

اهلا اليك طريقة سهلة
ادخل للبرنامج الميتا تريدر
فضغط فايل
توجد خاصية تخزين صورة للشارت على شكل صورة
حدد مكان التخزين
اختر الامتداد واحسن يكون جيف او جي بي ا جي
خزنها
ادخل للمنتدى الى رفع الصور
و ان شاء الله تفيدك الخاصية و الطريقة دي

Benisafcom
14-10-2012, 04:36 PM
أظن أنه ولا حد رأى سؤالي

اهلا
بخصوص التشبع البيعي و الشراء نحن نعتمد على مؤشر الستوكاستيك
و المؤشر يبقى مؤشر يساعد فقط و يؤكد مناطق الدخول
لكن لا نعتمد عليه وحده 100 بالمية
و هدا شرح بسيط لمؤشر الستوكاستيك

هو مؤشر يقيس سعر العملة مقارنة بمدى أعلى وأقل الأسعار التي وصلت إليها خلال فترة زمنية معينة
وهذا المؤشر يتذبذب بين قراءتي الصفر والمائة ، حيث تعتبر العملة ضعيفة بشكل ملحوظ عندما تصل إلى قراءة 20 أو أقل وقوية بشكل عندما تتعدى قراءة المؤشر 80 أو أكثر
فمثلا إذا كان مؤشر القوة المتذبذب لفترة 14 يوم عند قراءة 80 يعني أن سعر العملة حاليا أعلى ب 80% من أقل سعر وصلت إلية العملة خلال الأربعة عشر يوما الماضية ، وفي نفس الوقت أقل ب 20% من أعلى سعر وصلت إلية العملة خلال نفس الفترة

ويستخدم هذا المؤشر تماما كغيرة من المؤشرات بالثلاث طرق المعروفة وهي :
1- توضيح مناطق تشبع الشراء والبيع
2- الدايفرجنس بين المؤشر وحركة السعر
3- التقاطع بين الخطوط إلى أعلى كفرصة للشراء وإلى أسفل كفرصة للبيع

عند استخدام هذا المؤشر فإن انسب فترة زمنية وأشهرها لحسابه هي 14 يوم ، والمؤشر يستخدم أسعار إغلاق 14 يوم بالإضافة إلى أعلى سعر وأقل سعر وصلت إلية العملة خلال فترة 14 يوم
اتمنى اني كنت افدتك

forex monster
14-10-2012, 05:01 PM

bergeny
14-10-2012, 05:58 PM
اهلا
بخصوص التشبع البيعي و الشراء نحن نعتمد على مؤشر الستوكاستيك
و المؤشر يبقى مؤشر يساعد فقط و يؤكد مناطق الدخول
لكن لا نعتمد عليه وحده 100 بالمية
و هدا شرح بسيط لمؤشر الستوكاستيك

هو مؤشر يقيس سعر العملة مقارنة بمدى أعلى وأقل الأسعار التي وصلت إليها خلال فترة زمنية معينة
وهذا المؤشر يتذبذب بين قراءتي الصفر والمائة ، حيث تعتبر العملة ضعيفة بشكل ملحوظ عندما تصل إلى قراءة 20 أو أقل وقوية بشكل عندما تتعدى قراءة المؤشر 80 أو أكثر
فمثلا إذا كان مؤشر القوة المتذبذب لفترة 14 يوم عند قراءة 80 يعني أن سعر العملة حاليا أعلى ب 80% من أقل سعر وصلت إلية العملة خلال الأربعة عشر يوما الماضية ، وفي نفس الوقت أقل ب 20% من أعلى سعر وصلت إلية العملة خلال نفس الفترة

ويستخدم هذا المؤشر تماما كغيرة من المؤشرات بالثلاث طرق المعروفة وهي :
1- توضيح مناطق تشبع الشراء والبيع
2- الدايفرجنس بين المؤشر وحركة السعر
3- التقاطع بين الخطوط إلى أعلى كفرصة للشراء وإلى أسفل كفرصة للبيع

عند استخدام هذا المؤشر فإن انسب فترة زمنية وأشهرها لحسابه هي 14 يوم ، والمؤشر يستخدم أسعار إغلاق 14 يوم بالإضافة إلى أعلى سعر وأقل سعر وصلت إلية العملة خلال فترة 14 يوم
اتمنى اني كنت افدتك

بالطبع أخي لقد أفدتني كثيرا

شكرا على الاطلالة الرائعة

لكن فقط أريد أن أعرف عندما يقوم عدد كبير من المتاجرين مثلا على اليورو دولار بعملية بيع

هل سوف يوفرون سيولة لليورو و من ثم يصعد

هل للمتاجرين تأثير على السوق ؟

عبدالرحمن حافظ
14-10-2012, 07:02 PM
بالنسبة للماك دي
كل الشرح في الدنيا بيقول ان فيه خطين واحد خط الاشارة و واحد خط الماك دي
بيظهر عندي خط واحد بس زي في الصورة الأولي
و الصورة التانية فيها الاعدادات مفيش أي حاجة تقول ان في خط تاني

http://im21.gulfup.com/n8891.jpg (http://www.gulfup.com/?IjcCBQ)

http://im21.gulfup.com/tES52.jpg (http://www.gulfup.com/?mCFIm3)

احمد صلاح
14-10-2012, 07:33 PM
بالنسبة للماك دي
كل الشرح في الدنيا بيقول ان فيه خطين واحد خط الاشارة و واحد خط الماك دي
بيظهر عندي خط واحد بس زي في الصورة الأولي
و الصورة التانية فيها الاعدادات مفيش أي حاجة تقول ان في خط تاني

http://im21.gulfup.com/n8891.jpg (http://www.gulfup.com/?IjcCBQ)

http://im21.gulfup.com/tES52.jpg (http://www.gulfup.com/?mCFIm3)

أخى عبد الرحمن
كيف الحال

اعتقد انك تتسأل عن مؤشر الماكد ذو الخطين
وهو غير موجود فى الميتاتريدر

اتفضل يا اخى هذا هو المؤشر
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01350232127.zip

تحياتى لك
وتحت امرك فى اى استفسار

احمد صلاح
14-10-2012, 07:35 PM

اهلا ياغالى
هذه استراتيجيه تعتمد على البولنجر باند ومن خلالها تستطيع اقتناص بعض الفرص القويه
█◄ أسـهــل أسـتـراتـيـجـيـه سـكـالـبـيـنـج فـى ســوق الفوركس ►█ (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=15811)
تحياتى لك

عبدالرحمن حافظ
14-10-2012, 07:36 PM
تسلم يا أبو حميد

احمد صلاح
14-10-2012, 07:43 PM
عزيزى الاستاذ احمد صلاح ... انا كنت احد عملاء شركة وندسور ولعلك تتذكر مشكلتى معهم فى مشاركه سابقه وهى كانت بالفعل تترك الحساب حتى بعد وصول الفرى مارجين بالسالب وحتى وصول المارجن ليفل والرصيد الى صفر وحينها تقوم بعمل عملية هيدج اتوماتيكيه لتغطية فرق العمليات بين الشراء والبيع وحينها يتجمد الحساب وعلى المتداول ان يعيد تمويل حسابه وهى طريقه كما تفضلت حضرتك مضره برصيد الحساب حيث انها تصفر الايكويتى وتدفع العميل الى ضخ مزيد من المال فى الرصيد حتى يتسنى له الاستمرار فى المضاربه ولكن ميزة هذه الطريقه انها تحافظ على العمليات المعلقه ولا تلغيها ويحق للعميل فى حالة اعادة تمويل الحساب ان يعيد المتاجره عل وعسي ان ينجح فى غلق هذه العمليات .. هذا مجرد توضيح عن تجربه . مع خالص شكرى وتحياتى

افادك الله استاذ محمد على الاضافه
جزاك الله ألف خير
تحياتى لك ياباشا

تسلم يا أبو حميد

تحت امرك يا عبد فى اى وقت :1 (27):

Mohamed_Amr
14-10-2012, 09:23 PM
الاخوة الاعزاء
لى استفسار بخصوص فترات السوق
بالنسبه للفترة الاسيويه ماهى افضل الازواج التى تتحرك
بشكل جيد كذلك الفترة الاوربيه والامريكيه والاستراليه
وتقبلوا خالص تحياتى

hammouti
15-10-2012, 01:58 AM
اذا تركت حسابي لفترة طويلة دون الاشتغال عليه هل سيتم اغلاقه او سحب البونص (حساب حقيقي في اف اكس دي دي)

أ.نادر غيث
15-10-2012, 04:42 AM
اذا تركت حسابي لفترة طويلة دون الاشتغال عليه هل سيتم اغلاقه او سحب البونص (حساب حقيقي في اف اكس دي دي)

لو لفترة طويله يعني مثلاً 6 شهور ممكن اتلاقي الحساب اتأرشف , يمكن استرجاعه لو تم العودة بعد ذلك بمخاطبة الشركة ..

Mohamed_Amr
15-10-2012, 06:09 AM
الاخوة الاعزاء
وتقبلوا خالص تحياتى

للرفع والتذكير
تحياتى

nabil_bobo
15-10-2012, 12:36 PM
السلام عليكم
عايز اعرف ازاى احفظ الاعدادات فى المديا تريد يعنى لو انا ضيفت مؤشر او اى شئ او لاغيت الشبكه
لو لغيت الشارت وفتحته من جديد بعمل نفس الاعدادات من تانى
فا عايز طريقه لحفظ الاعدادات
ولكم جزيل الشكر

goggo
15-10-2012, 12:40 PM
??????????????????????????????

</B></I>

goggo
15-10-2012, 01:06 PM
??????????????????????????????
</B></I>
انا سجلت بايميل وهمي يعني لن اتمكن من الدخول اليه واستعادتها هل يمكن ان اجدها في الميتاتريدر

م.جوزيف ايهاب
15-10-2012, 02:22 PM
انا سجلت بايميل وهمي يعني لن اتمكن من الدخول اليه واستعادتها هل يمكن ان اجدها في الميتاتريدر

ادخل علي الmailbox وهتلاقي البيانات في رسالة

abdellatef
15-10-2012, 03:23 PM
ممكن احد الاخوة يشرح لنا كيف احول 2.7 دولار من الحساب لي يكون به
مثلا 100 دولار الى الحساب اللي سأتاجر به كل مرة من فضلكم

واشركم جميعا اخوتي في الله

احمد صلاح
15-10-2012, 04:51 PM
ممكن احد الاخوة يشرح لنا كيف احول 2.7 دولار من الحساب لي يكون به
مثلا 100 دولار الى الحساب اللي سأتاجر به كل مرة من فضلكم

واشركم جميعا اخوتي في الله

لم أفهم استفسارك جيدا ياغالى
هل انت تريد تحويل مبلغ من حساب الى حساب أخر

nabil_bobo
15-10-2012, 08:29 PM
السلام عليكم
عايز اعرف ازاى احفظ الاعدادات فى المديا تريد يعنى لو انا ضيفت مؤشر او اى شئ او لاغيت الشبكه
لو لغيت الشارت وفتحته من جديد بعمل نفس الاعدادات من تانى
فا عايز طريقه لحفظ الاعدادات
ولكم جزيل الشكر

هل من مجيب
ولكم جزيل الشكر

م.جوزيف ايهاب
15-10-2012, 08:35 PM
هل من مجيب
ولكم جزيل الشكر

اعتذر يا غالي لتأخر الرد
تقدر تحفظ الاعدادات عن طريق Save template

nabil_bobo
15-10-2012, 08:42 PM
اعتذر يا غالي لتأخر الرد
تقدر تحفظ الاعدادات عن طريق Save template

عملت زى مانت قولت وبرضو كل ما الغى الشارت وارجع اجيبه من الو وجديد
مش بيتسجل عليه الاعدادت الانا عاملها عليه يعنى انا لالغى الشبكه البتكون موجوده
وبرضو لما الغيه وارجع اجيب الشارت تانى برضو موجوده

nabil_bobo
15-10-2012, 08:44 PM
عملت زى مانت قولت وبرضو كل ما الغى الشارت وارجع اجيبه من الو وجديد
مش بيتسجل عليه الاعدادت الانا عاملها عليه يعنى انا لالغى الشبكه البتكون موجوده
وبرضو لما الغيه وارجع اجيب الشارت تانى برضو موجوده

انا اسف عرفت المشكله كانت فين
ماكنتش اعرف انى لازم اعمل لود تيمبلت علشان ينزل الاعدادات الانا عملتها
الف شكر واسف على الازعاج يا بطل

م.جوزيف ايهاب
15-10-2012, 08:51 PM
انا اسف عرفت المشكله كانت فين
ماكنتش اعرف انى لازم اعمل لود تيمبلت علشان ينزل الاعدادات الانا عملتها
الف شكر واسف على الازعاج يا بطل

بالتوفيق :)

forex monster
16-10-2012, 02:27 AM
إإيش هي المؤشرات الممكن نستعملها حتى نعرّف إنّ الترند حينعكس علينا أم لا؟

forex monster
16-10-2012, 02:44 AM
عفوا ماهي أسعار الإغلاق هل هي الآسعار اللّتي تغلق عليها البورصة عند نهاية التداول؟
و معذرة على كثرة الآسئلة :1 (75):

معاذ عودات
16-10-2012, 09:42 AM
إإيش هي المؤشرات الممكن نستعملها حتى نعرّف إنّ الترند حينعكس علينا أم لا؟

ممكن تستخدم الموفنج 200 كمان موفنج 100

عفوا ماهي أسعار الإغلاق هل هي الآسعار اللّتي تغلق عليها البورصة عند نهاية التداول؟
و معذرة على كثرة الآسئلة :1 (75):

اهلا فيك
مش شرط تكون في نهايه التداول
في نهايه كل شمعه يكون هناك اسعار الاغلاق

Mohamed_Amr
16-10-2012, 11:13 AM
ممكن توضيح بشان كسر الدعم واختراق المقاومه
امتى اعرف انه فعلا تم الكسر او اختراق المقاومه هل
باغلاق شمعه نص ساعه او ساعه او ممكن ربع ساعه او حتى 5 دقائق
ارجوا التوضيح وشكرا

Mohamed_Amr
16-10-2012, 05:48 PM
ارجوا التوضيح وشكرا

للرفع والتذكير

forex monster
16-10-2012, 05:53 PM
شكرا أخي معاذ على الإيضاح

تحياتي

احمد صلاح
16-10-2012, 06:42 PM
ارجوا التوضيح وشكرا

استاذ محمد
اتفضل هذا الموضوع
http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18809

وضحت فيها النقاط التى تستفسر عنها فى السابق
وتحت امرك فى اى توضيح اخر

تحياتى لك

احمد صلاح
16-10-2012, 06:44 PM
الاخوة الاعزاء
وتقبلوا خالص تحياتى

الفتره الاسيويه .
ستجد ازواج الين والاسترالى والنيوزلاندى عليهم حركه معقوله
والفتره الاوربيه والامريكيه جميع الازواج بلا استثناء سيكون الحركه عليهم على نطاق واسع على حسب الرينج اليومى لكل عمله

Mohamed_Amr
16-10-2012, 06:52 PM
الفتره الاسيويه .
ستجد ازواج الين والاسترالى والنيوزلاندى عليهم حركه معقوله
والفتره الاوربيه والامريكيه جميع الازواج بلا استثناء سيكون الحركه عليهم على نطاق واسع على حسب الرينج اليومى لكل عمله

تسلم استاذنا الحبيب احمد
ربنا يبارك فيك
تحياتى

forex monster
16-10-2012, 07:22 PM
إيش هو التشبع البيعي،والتشبع الشرائي؟هل له علاقة فقط بالستوكاستك،أم الشموع؟
أنا أعرف بس إبتلاع بيعي وشرائي.

احمد صلاح
16-10-2012, 09:28 PM
إيش هو التشبع البيعي،والتشبع الشرائي؟هل له علاقة فقط بالستوكاستك،أم الشموع؟
أنا أعرف بس إبتلاع بيعي وشرائي.

نعم هذا يختلف عن الابتلاع البيعى والشرائى ...
التشبع له مؤشرات توضحها مثل الاستوكاستك وال ار اس اى
وتوضح مدى تغلب قوى الشراء او البيع

تحياتى

yasser81
16-10-2012, 11:47 PM
السلام عليكم.... انا عضو جديد وفي الفوركس ايضا... عندي سؤال بسيط
كيف اضع tp1 et tp2..... على المنصة وما معناها

معاذ عودات
17-10-2012, 10:54 AM
السلام عليكم.... انا عضو جديد وفي الفوركس ايضا... عندي سؤال بسيط
كيف اضع tp1 et tp2..... على المنصة وما معناها

اهلا فيك اخوي
معناها الهدف او التيك بروفت
اضغط على الصفقه ورح تلاقي كلمه take profit

yasser81
17-10-2012, 11:13 AM
اهلا بيك صباح الخير ..... انا عملت الي انت طلبتو ..فيه ثلاث خيارات

م.جوزيف ايهاب
17-10-2012, 11:23 AM
اهلا بيك صباح الخير ..... انا عملت الي انت طلبتو ..فيه ثلاث خيارات

ايه الاختيارات اللي طلعتلك؟

yasser81
17-10-2012, 11:27 AM
انا ضعيف في العربية لدا استخدم فرنسي....طلع عندي en monnaie en monnaie terme en points

م.جوزيف ايهاب
17-10-2012, 12:39 PM
انا ضعيف في العربية لدا استخدم فرنسي....طلع عندي en monnaie en monnaie terme en points

ممكن انجليزي؟ :)

yasser81
17-10-2012, 12:59 PM
اسف يعني نفس الكلمات ... عندي المنصة لا تتغير سواء عربي فرنسي او انجليزي دائما خليط بين الفرنسي و الانجليزي...... انا لا اتعامل مع شركتكم اتمنى دلك .... الشركة الي اتعامل معاها سبريد قاتل مع COMMISSION انت تدخل الصفقة مباشرة خسران 10 دولار ...........

yasser81
17-10-2012, 01:27 PM
اخواني اتمنى اجابة سريعة ... لاني داخل صفقة شراء يورو ربحانة شوية مش عارف اغلق ولا لا..... الهدف حطيتو على 1.3130

Elansary Forex
17-10-2012, 02:39 PM
هل شركة RealForex ECN تبع شركة Forexpros

yasser81
17-10-2012, 02:48 PM
لا هي شركة 4exhouse هي شركة موثوقة وعندها مكتب في الجزائر من سنتين تتعامل بالكاش ... الصفقة انا اغلقتها على كل حال

Samuel
17-10-2012, 03:50 PM
انا عاوز افهم شويه حجات
انا دلوقتي بتاجر بي الايشيموكو انا شايفها تحفه بجد المهم
عمله ال AUDUSD علي فريم الاربع سعات تحت السحابه و الاتجاه صاعد وكسر المقاومه 1.0325 .. بس علي فريم الدالي لسه مطلعش من السحابه وانا بحب اتاجر علي الاربع ساعات او اليومي بس علي لو هتاجر علي الابع سعات هو لسه السعر جوه سحابه الدالي غلط ده ولا ايه عاوز افهم النقطه دي علشان بتحير اووي فيها
منتظر حضراتكم تفهموني وتعلموني اكتر

Elansary Forex
17-10-2012, 05:29 PM
هوا مفيش حد بيرد علي الاسئلة ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

goggo
17-10-2012, 06:45 PM
[QUOTE=معاذ عودات;411626][FONT="Comic Sans MS"][COLOR="DarkRed"][SIZE="5"][B]

على اي فريم اعتمد هذا اخي معاد

ahmedalby122
18-10-2012, 01:55 AM
" مجرد نقاش من تائه "
كل ما اقرا عن الفوركس اعرف ان السوق دا صعب جدا جدا جدا ......... وكل ما اقرا حاجة انساها بحس انها بتتعارض مع المنطق ............ التحليل الفني اللي هو وظيفته توقع اتجاه السوق ............. بحس انها قواعد محطوطة ونظريات بأن السوق هيسير طبقا لقواعد التحليل الفني .......... طيب ما يمكن يحصل العكس تماما يمكن التحليل الفني بيقول انه السوق صاعد والاقيه بكره في حالة نزول .......... ويمكن العكس تماما .......... مفيش حد يقدر يتوقع اشياء مستقبلية حتي بناء علي خرائط وغيره لأنه ممكن تحصل حاجة مش في الحسبان تقلب كل الموازين .............. بصراحة سوق الأسهم والعملات علي اد ما بقرا وبسمع انه ناس بتربح فيه لكن انا مش مقتنع بفكرة توقع حركة السوق لأنه ببساطة ممكن تحصل مواقف واحداث تقلب كل الموازين يبقي ساعتها افادني بإيه التحاليل الفنية والأساسية ........... انا مش فاهم حاجة كل ما اقرا حاجة انساها لأني بحس انها مش متفقة مع العقل نهائي ............ يدوب شويه قواعد وماشيين عليها وبنفترض انها صح مع ان كل دا في المستقبل ومش ممكن اقدر اقول السوق بكره صاعد بناء علي قواعد ونظريات موضوعة مش تقدر تعلم بكره في ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ......... انا حاسس ان الناس اللي ماشيه في الاسسواق ديه ماشيه معاهم بالحظ كده ساعة يكسب وساعة يخسر .......... مثال مثلا في الدعم والمقاومة افترضنا انه السعر كسر نقطة المقاومة في ناس تقول ما دام كسر يبقي في اتجاه صاعد طيب ما يمكن ينزل تاني وانا ايه اللي ادراني انه صاعد ومتأكد منه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يمكن لما اشتري بناء علي كسر المقاومة بعد ما اشتري ينزل تاني ......... علشان كده حاسس ان كل النظريات والافتراضات ديه مش متفقة نهائي مع العقل وبحس انه خسارة اضيع وقتي في كلام مش داخل العقل .................... انا والله مضايق جدا بستعجب علي الاسواق ديه لا انا عارف افهمها ولا داخله عقلي ولا لاقي مكان يفهمني الاسواق ديه بالطريقة الصحيحة كل ما ادخل مكان الاقي حاجة غير المكان اللي كنت فيه ................. مافيش موقع ولا كتاب بيديني كل جاجة طيب في ناس هتقولي دور وبحث طيب ما هو انا اصلا مش عارف ادور وابحث عن ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ في كل مكان الاقي حاجة يبقي انا اصلا مش عارف انا عايز ايه بالظبط ............... انا حاسس ان الموضوع كله لعبة مبني علي مجرد التخمين مش اكتر فيها التخمين اصاب وفيها التخمين أخطأ ................. وعجبي

م.جوزيف ايهاب
18-10-2012, 03:52 AM
اسف يعني نفس الكلمات ... عندي المنصة لا تتغير سواء عربي فرنسي او انجليزي دائما خليط بين الفرنسي و الانجليزي...... انا لا اتعامل مع شركتكم اتمنى دلك .... الشركة الي اتعامل معاها سبريد قاتل مع COMMISSION انت تدخل الصفقة مباشرة خسران 10 دولار ...........

اخواني اتمنى اجابة سريعة ... لاني داخل صفقة شراء يورو ربحانة شوية مش عارف اغلق ولا لا..... الهدف حطيتو على 1.3130

اعتذر لتأخر الرد واتمني ان تكون اغلقت الصفقة علي ربح
ماهو حجم اللوت الذي تدخل به حتي يخصم 10$ في الصفقة ؟

معاذ عودات
18-10-2012, 09:57 AM

اخوي اول ما تدخل الصفقه اكيد تكون خسرانه بسبب السبريد
اقرا المزيد عن السبريد :)

[SIZE=6]هل شركة RealForex ECN تبع شركة Forexpros

والله لا يوجد لدي علم ..

لا هي شركة 4exhouse هي شركة موثوقة وعندها مكتب في الجزائر من سنتين تتعامل بالكاش ... الصفقة انا اغلقتها على كل حال

مبروك

انا عاوز افهم شويه حجات
انا دلوقتي بتاجر بي الايشيموكو انا شايفها تحفه بجد المهم
عمله ال AUDUSD علي فريم الاربع سعات تحت السحابه و الاتجاه صاعد وكسر المقاومه 1.0325 .. بس علي فريم الدالي لسه مطلعش من السحابه وانا بحب اتاجر علي الاربع ساعات او اليومي بس علي لو هتاجر علي الابع سعات هو لسه السعر جوه سحابه الدالي غلط ده ولا ايه عاوز افهم النقطه دي علشان بتحير اووي فيها
منتظر حضراتكم تفهموني وتعلموني اكتر

تفضل معلم
تعلم الايشيموكو نظام تجارة كامل (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18690&highlight=%C7%E1%C7%ED%D4%ED%E3%E6%DF%E6)
ورشه الايشيموكو (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=17889&highlight=%C7%E1%C7%ED%D4%ED%E3%E6%DF%E6)

هوا مفيش حد بيرد علي الاسئلة ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

[QUOTE=معاذ عودات;411626][FONT="Comic Sans MS"][COLOR="DarkRed"][B]

على اي فريم اعتمد هذا اخي معاد

يومي مثلا
" مجرد نقاش من تائه "
كل ما اقرا عن الفوركس اعرف ان السوق دا صعب جدا جدا جدا ......... وكل ما اقرا حاجة انساها بحس انها بتتعارض مع المنطق ............ التحليل الفني اللي هو وظيفته توقع اتجاه السوق ............. بحس انها قواعد محطوطة ونظريات بأن السوق هيسير طبقا لقواعد التحليل الفني .......... طيب ما يمكن يحصل العكس تماما يمكن التحليل الفني بيقول انه السوق صاعد والاقيه بكره في حالة نزول .......... ويمكن العكس تماما .......... مفيش حد يقدر يتوقع اشياء مستقبلية حتي بناء علي خرائط وغيره لأنه ممكن تحصل حاجة مش في الحسبان تقلب كل الموازين .............. بصراحة سوق الأسهم والعملات علي اد ما بقرا وبسمع انه ناس بتربح فيه لكن انا مش مقتنع بفكرة توقع حركة السوق لأنه ببساطة ممكن تحصل مواقف واحداث تقلب كل الموازين يبقي ساعتها افادني بإيه التحاليل الفنية والأساسية ........... انا مش فاهم حاجة كل ما اقرا حاجة انساها لأني بحس انها مش متفقة مع العقل نهائي ............ يدوب شويه قواعد وماشيين عليها وبنفترض انها صح مع ان كل دا في المستقبل ومش ممكن اقدر اقول السوق بكره صاعد بناء علي قواعد ونظريات موضوعة مش تقدر تعلم بكره في ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ......... انا حاسس ان الناس اللي ماشيه في الاسسواق ديه ماشيه معاهم بالحظ كده ساعة يكسب وساعة يخسر .......... مثال مثلا في الدعم والمقاومة افترضنا انه السعر كسر نقطة المقاومة في ناس تقول ما دام كسر يبقي في اتجاه صاعد طيب ما يمكن ينزل تاني وانا ايه اللي ادراني انه صاعد ومتأكد منه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يمكن لما اشتري بناء علي كسر المقاومة بعد ما اشتري ينزل تاني ......... علشان كده حاسس ان كل النظريات والافتراضات ديه مش متفقة نهائي مع العقل وبحس انه خسارة اضيع وقتي في كلام مش داخل العقل .................... انا والله مضايق جدا بستعجب علي الاسواق ديه لا انا عارف افهمها ولا داخله عقلي ولا لاقي مكان يفهمني الاسواق ديه بالطريقة الصحيحة كل ما ادخل مكان الاقي حاجة غير المكان اللي كنت فيه ................. مافيش موقع ولا كتاب بيديني كل جاجة طيب في ناس هتقولي دور وبحث طيب ما هو انا اصلا مش عارف ادور وابحث عن ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ في كل مكان الاقي حاجة يبقي انا اصلا مش عارف انا عايز ايه بالظبط ............... انا حاسس ان الموضوع كله لعبة مبني علي مجرد التخمين مش اكتر فيها التخمين اصاب وفيها التخمين أخطأ ................. وعجبي

اهلا فيك ..
انا رح اختصر اجابتي
اي سوق يوجد فيه ربح وخساره
اي سوق تتوقع فيه شيء وممكن ان يطابق تحليلك وممكن لا ..
لا احد يعلم بالغيب .. ولكن كلها توقعات بناءً على بيانات سابقه

yasser81
18-10-2012, 11:55 AM
صباح الخير
ادخل باقل لت 1'0 السبريد 5 على الاقل اضافة الى 5 $ كوميشن النقطة بدولار ما حد رد علي في ما يخص تايك بروفيت

معاذ عودات
18-10-2012, 12:20 PM
صباح الخير
ادخل باقل لت 1'0 السبريد 5 على الاقل اضافة الى 5 $ كوميشن النقطة بدولار ما حد رد علي في ما يخص تايك بروفيت

وضح استفسارك

yasser81
18-10-2012, 12:34 PM
السؤال في الصفحة السابقة
اعمل على منصة mt4 بالفرنسي مش عارف احط tp1 tp2TP3 . و شو معناها لما يتجاوز tp1 لايغلق الا عندما يعود ليه مرة اخرى

معاذ عودات
18-10-2012, 12:42 PM
السؤال في الصفحة السابقة
اعمل على منصة mt4 بالفرنسي مش عارف احط tp1 tp2TP3 . و شو معناها لما يتجاوز tp1 لايغلق الا عندما يعود ليه مرة اخرى

اها
اخوي ما في اشي اسمه هدف اول وثاني في نفس الصفقه
لازم تعمل اكثر من صفقه

مثلا انت عقدك ب1 دولار
يجب تجزئته الى عقدين 0.05 .. 0.05
تضع هدف الاول في العقد الاول
والهدف الثاني في العقد الثاني

yasser81
18-10-2012, 01:58 PM
ok شكرا اخي انا كنت فاكر انو option على المنصة........... بالتوفيق اخي

Mohamed_Amr
18-10-2012, 02:43 PM
انا ملاحظ ان مع ارتفاع اليور دولار
بيرتفع معاه الباوند دولار هل الاتنين بيتحركوا فى اتجاة واحد
وياريت ياجماعه حد يقولنا العملات اللى بتتحرك مع بعض
وبالتوفيق للجميع

م.جوزيف ايهاب
18-10-2012, 02:48 PM
انا ملاحظ ان مع ارتفاع اليور دولار
بيرتفع معاه الباوند دولار هل الاتنين بيتحركوا فى اتجاة واحد
وياريت ياجماعه حد يقولنا العملات اللى بتتحرك مع بعض
وبالتوفيق للجميع

تفضل العلاقة بين الازواج وبعضها

forex monster
19-10-2012, 05:38 AM
عندما يخترق السعر خطّ الدعم أو المقاومة ،تكون هته فرصة دخول بيع أم شراء حسب الحال
سؤالي هل هناك مقياس نقيس به نسبة الكسر ؟هل هناك نسبة محددة يتم قياسها أم عدد نقاط لازم نفوتها لدخول الصفقة؟
وماذا إذا تم الكسر و رجع السعر أيسمى كسر كاذب؟ ولا الكلام هذا بس مع خطوط الترند؟
آسف على الإطالة

محمد أبوالنيل
19-10-2012, 11:07 AM
عندما يخترق السعر خطّ الدعم أو المقاومة ،تكون هته فرصة دخول بيع أم شراء حسب الحال
سؤالي هل هناك مقياس نقيس به نسبة الكسر ؟هل هناك نسبة محددة يتم قياسها أم عدد نقاط لازم نفوتها لدخول الصفقة؟
وماذا إذا تم الكسر و رجع السعر أيسمى كسر كاذب؟ ولا الكلام هذا بس مع خطوط الترند؟
آسف على الإطالة

سبق وتم شرح سؤالك سيدى
على هذا الرابط
سلوك السعر بعد اختراق المقاومات فى شارت الـ 4 ساعات وكيفيه التعامل معها (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18809)

محمد امين
19-10-2012, 11:16 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
الرجاء الافاده عن افضل ازواج العملات للتداول غير اليرورو دولار والتى لا تتأثر بشكل كبير باليورو دولار . بمعنى انه اذا السوق عكس على اليورو دولار يكون الزوج الاخر في طريق اخر حتى لا تكون كل الصفقات فى اتجاه واحد.. مع الشكر

Mohamed . Elshanawany
19-10-2012, 03:40 PM
بسم الله

انا بشوف حاجة مش فاهمها فى الميتا تريدر
ما هو الرول اوفر ؟

احمد ابوالمجد
19-10-2012, 09:54 PM
السلام عليكم
عندى سؤال لو سمحتم
ما هو margain level وكيف يمكن حسابه ؟

محمد أبوالنيل
20-10-2012, 11:52 AM
ما هو البايفوت pivot

GalaxyGuard
20-10-2012, 12:26 PM
السلام عليكم
بدأت اهتم بالفوركس واتعلمه من عدة ايام فقط ومع بداية تعرفي علي كيفية البيع والشراء وقراءة الشارت خطرت لي فكرة وهي ان اقوم بفتح صفقات مع اتجاه السعر واتابعها فاذا تغير السعر اغلقتها وفتحت غيرها

فقمت بفتح شارت الدقيقة علي اليورو دولار وبدأت التنفيذ .. اخترت نقطة مقاومة وفتحت صفقة بيع واخذت اراقب السعر حتي تغير وبداء في الصعود فأغلقت الصفقة وفتحت صفقة شراء وراقبت السعر مرة اخري حتي بداء في الهبوط فاغلقت الصفقة وفتحت اخري بيع وهاكذا ..
وبهذه الطريقة لا يمكن الخسارة ابدا !!..

فهل هذه الطريقة ناجحة دوما ام لها عيوب وما هي مخاطرها ؟

forex monster
20-10-2012, 02:38 PM
مرحبا ،
إيش رأيكم ،لم يكون حسابي ٣ أو ٤ آلاف دولار.وأكون خسران ٨٠٠ أو ٩٠٠ دولار وأقوم بعمليتين أو ٣ هيدج(بلوتات كبيرة،٢ أو ٣ لوت )لتغطية النقص ،هل فيها غلط؟
رغم إنّي عامل ستوب لوس،إذا ولى علي الترند

Benisafcom
20-10-2012, 09:35 PM
مرحبا ،
إيش رأيكم ،لم يكون حسابي ٣ أو ٤ آلاف دولار.وأكون خسران ٨٠٠ أو ٩٠٠ دولار وأقوم بعمليتين أو ٣ هيدج(بلوتات كبيرة،٢ أو ٣ لوت )لتغطية النقص ،هل فيها غلط؟
رغم إنّي عامل ستوب لوس،إذا ولى علي الترند
السلام عليكم
اولا يا اخي نبدا بالمبادئء في الفوركس
و احترام ادارة راس المال و نفترض ان رصيدك 5 الاف
و انت خاسر الف
يعني انت خاسر 20بالمية من اصل الحساب
و ما فائدة الستوب ان يخسرني 100/بالمية و الصفقة لا تضرب الستوب
انت تقصد الهيدج التبريدي يعني تريد ان تربح من الهيدج بدل ان تعوض و هو صعب
ان شاء الله يفيدك موضوع في الهيدج و وفكه
اي سؤال تفضل لا تتردد
سيناريو الانعكاس وطريقة فك العقود الخسرانه ( الهيدج ). (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=17642)

Benisafcom
20-10-2012, 09:47 PM
السلام عليكم
بدأت اهتم بالفوركس واتعلمه من عدة ايام فقط ومع بداية تعرفي علي كيفية البيع والشراء وقراءة الشارت خطرت لي فكرة وهي ان اقوم بفتح صفقات مع اتجاه السعر واتابعها فاذا تغير السعر اغلقتها وفتحت غيرها

فقمت بفتح شارت الدقيقة علي اليورو دولار وبدأت التنفيذ .. اخترت نقطة مقاومة وفتحت صفقة بيع واخذت اراقب السعر حتي تغير وبداء في الصعود فأغلقت الصفقة وفتحت صفقة شراء وراقبت السعر مرة اخري حتي بداء في الهبوط فاغلقت الصفقة وفتحت اخري بيع وهاكذا ..
وبهذه الطريقة لا يمكن الخسارة ابدا !!..

فهل هذه الطريقة ناجحة دوما ام لها عيوب وما هي مخاطرها ؟
السلام عليكم
اهلا ممكن توضيح الطريقة يا اخي على الشارت
لان فريم الدقيقة لا يعتبر فيرم اساسي او يمكن تحلل عليه و لا توجد دعم وم قاومة في رايي في فريم 1 د اللهم الا ادا كانت استراتيجية سكالبينج
الطريقة تكون صحيحة ادا احترمت ادارة راس المال و الترند العام ووضعت الستوب والهدف.....
منتظر ردك

Benisafcom
20-10-2012, 09:51 PM
ما هو البايفوت pivot
السلام عليكم
اهلا تفضل اخي ان شاء الله يفيدك الموضوع
البايفوت , حسابه , وكيف (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19803)

Benisafcom
20-10-2012, 09:56 PM
السلام عليكم
عندى سؤال لو سمحتم
ما هو margain level وكيف يمكن حسابه ؟

تفضل ان شاء الله يفيدك الموضوع
الــهــــامــــــش وانــــواعـــــــــــــة ::: هـــــــــــــــــام (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=15280)

محمد امين
20-10-2012, 11:30 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
الرجاء الافاده عن افضل ازواج العملات للتداول غير اليرورو دولار والتى لا تتأثر بشكل كبير باليورو دولار . بمعنى انه اذا السوق عكس على اليورو دولار يكون الزوج الاخر في طريق اخر حتى لا تكون كل الصفقات فى اتجاه واحد.. مع الشكر

اعاده للسؤال ... مع الشكر

Benisafcom
21-10-2012, 12:32 AM
اعاده للسؤال ... مع الشكر
السلام عليكم
اهلا
العملات مرتبطة ببعضها البعض
فعلا اليورو دولار تحليله صعب لاننا لو نبحث جيدا سنجد الكثير من النمادج فيه منها من يقول صعود و الاخر هبوط في نفس الشارت ونفس الفريم
يمكن الاعتماد على العملات الاساسية
كالنيوزيلاندي و الدولار الاسترالي و الباوند
ارهم شخصيا اكثر احتراما للتحليل الفني
عكس ازواج الين
باليتوفيق لك واي سؤال انا هنا

محمد امين
21-10-2012, 12:38 AM
السلام عليكم
اهلا
العملات مرتبطة ببعضها البعض
فعلا اليورو دولار تحليله صعب لاننا لو نبحث جيدا سنجد الكثير من النمادج فيه منها من يقول صعود و الاخر هبوط في نفس الشارت ونفس الفريم
يمكن الاعتماد على العملات الاساسية
كالنيوزيلاندي و الدولار الاسترالي و الباوند
ارهم شخصيا اكثر احتراما للتحليل الفني
عكس ازواج الين
باليتوفيق لك واي سؤال انا هنا

اشكرك على الاجابه ..معنى كلامك ان الباوند دولار والاسترالى دولار والنيوزلندى دولار افضل للتداول مع اليورو دولار ... . ماذا عن الفرنك دولار ... تحيانى

أ.نادر غيث
21-10-2012, 11:56 PM
اشكرك على الاجابه ..معنى كلامك ان الباوند دولار والاسترالى دولار والنيوزلندى دولار افضل للتداول مع اليورو دولار ... . ماذا عن الفرنك دولار ... تحيانى

الدولار فرنك نفس الحال لكن بشكل عكسي , بمعنى بحالة ارتفاع اليورو دولار يهبط الدولار فرنك والعكس صحيح ..

forex monster
22-10-2012, 03:30 AM
كيف نرسم خطي الدعم و المقاومة على الشارت؟

معاذ عودات
22-10-2012, 09:49 AM
كيف نرسم خطي الدعم و المقاومة على الشارت؟

من هنا يا معلم

forex monster
22-10-2012, 06:12 PM
آسف أخي معاذ،أعتقد إنّ الخطأ منّي لم أشرح السؤال كما يجب،
اللّي أقصده ماهي العوامل اللازم نآخذها بعين الإعتبار،كي نرسم خطي الدعم والمقاومة؟
اللّي أعرفه ؛قمم و قيعان لكن كم قمة و قاع ،لازم الخط يمر؟ قمتين أو ثلاث قمم،أو قاعين أو ثلاث قيعان
حتي يعترف بهما ؛خط دعم أو خط مقاومة صحيح؟

احمد صلاح
22-10-2012, 07:30 PM
آسف أخي معاذ،أعتقد إنّ الخطأ منّي لم أشرح السؤال كما يجب،
اللّي أقصده ماهي العوامل اللازم نآخذها بعين الإعتبار،كي نرسم خطي الدعم والمقاومة؟
اللّي أعرفه ؛قمم و قيعان لكن كم قمة و قاع ،لازم الخط يمر؟ قمتين أو ثلاث قمم،أو قاعين أو ثلاث قيعان
حتي يعترف بهما ؛خط دعم أو خط مقاومة صحيح؟

اخى الغالى
كيف الحال
تسمحلى اجيبك ,,

كل ما كانت منطقه السعر يرتد منها اكثر من مره سواء قمه او قاع
ولو كانت هذه المنطقه اكثر من قمه او اكثر من قاع يكون افضل بالتأكيد ويوضح مدى قوى الدعم او المقاومه
كما يمكنك ان تأخذ فى اعتبارك الاسعار التاريخيه
بمعنى صغر شارتك تماما وشوف الدعم والمقاومه ال انت محدده دا كان السعر بيحترمه ام لا

معاك لو عايز اى توضيح ياباشا

forex monster
22-10-2012, 07:41 PM
شكرا أستاذ صلاح،
وصلت الفكرة،
كلّك مفهومية :1: تحياتي

محمد أبوالنيل
22-10-2012, 08:09 PM
لو سمحت المفروض انى عملت حساب لايف فى اف اكس دى دى هما بيقولولى اعمل حواله من حسابك البنكى الى حساب البنكى لشركتنا
انا معنديش حساب بنكى ينفع احولهم الفلوس من اى بنك مثلا زى NSGB انا مش مشترك فيه

احمد صلاح
22-10-2012, 08:24 PM
لو سمحت المفروض انى عملت حساب لايف فى اف اكس دى دى هما بيقولولى اعمل حواله من حسابك البنكى الى حساب البنكى لشركتنا
انا معنديش حساب بنكى ينفع احولهم الفلوس من اى بنك مثلا زى NSGB انا مش مشترك فيه

أخى محمد ,
لازم تفتح حساب وتقوم بتحويل الاموال عشان لو هاتسحب ارباح لازم تسحبها على حساب بنكى باسمك
يفضل انك تروح البنك وتفتح حساب وتعمل الحواله

تحياتى

forex monster
23-10-2012, 12:37 AM
سمعان حدّ فيكم بمعدّل التصفية؟(عند كسر خطّ الترند)

pure_laser
23-10-2012, 03:28 PM
السلام عليكم
لا املك الا ان اقول جزاك الله خيرا دكتور اسامة لانك فتحت علينا باب رزق جديد مو بعد الله تعالى......
انا انسان املك القابلية للعمل في عدة اعمال ولكن ظروفي الاسرية تمنعني ووجدت في الفوركس فرصه باذن الله ان اعمل واكون متواجدا في البيت في نفس الوقت
حاليا ليس لدي سؤال محدد لاني ما زلت في طور التعلم شيئا فشيئا ولكني عن قريب باذن الله سوف امطرك بوابل من الاسالة
باركك الله وجعلك من المقبولين في الدنيا والاخرة

ahmed.slaama
23-10-2012, 03:58 PM
تحياتي لحضراتكم ، و كل عام و أنتم بخير .
لدي مشكلة فى منصة الميتاتريدر ، المشكلة هي أن اليورو دولار على فريم اليومى يبدأ من عام 2006 فقط ، و كثيراً من العملات أصبحت تبدأ من تاريخ متقدم جدا ، ياتري في حل للمشكلة دى
أنا محتاج تاريخ كل عملة على الاقل من سنة 2000 خصوصا على الديلى
عملت محاولات كتير لكن برضه الميتاتريدر نفس المشكلة فيها ، رغم انى بضغط على Home وبنتظر لكن مش بتحمل شموع لتاريخ ابعد من 2006
ارجوا افادة بحل لهذه المشكلة
اكرر تحياتي

احمد صلاح
23-10-2012, 11:03 PM
تحياتي لحضراتكم ، و كل عام و أنتم بخير .
لدي مشكلة فى منصة الميتاتريدر ، المشكلة هي أن اليورو دولار على فريم اليومى يبدأ من عام 2006 فقط ، و كثيراً من العملات أصبحت تبدأ من تاريخ متقدم جدا ، ياتري في حل للمشكلة دى
أنا محتاج تاريخ كل عملة على الاقل من سنة 2000 خصوصا على الديلى
عملت محاولات كتير لكن برضه الميتاتريدر نفس المشكلة فيها ، رغم انى بضغط على Home وبنتظر لكن مش بتحمل شموع لتاريخ ابعد من 2006
ارجوا افادة بحل لهذه المشكلة
اكرر تحياتي

بصراحه ماجربتش قبل كدا اجيب بيانات قبل 2006

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01351022569.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
عمتا داخل على tools واضغط على history CenTER
وحمل كل البيانات التاريخيه للزوج المراد
تحياتى

SNIPER_4EVER
24-10-2012, 02:09 AM
عايز اعرف ايه العوامل المؤثرة على الذهب

يعنى ايه الاخبار اللى بتحركه ، ايه العملات والازواج اللى حركتها بتأثر عليه

ويا ريت لو موضوع شامل عن الذهب جزاكم الله خيرا

mohamedgo12
24-10-2012, 08:56 AM
انا عايز اعرف خطة متاجرة ناجحة
مع العلم اني اعرف

اساسيات الفوركس* الدعم والمقاومة*الترند*الفيبوناتشي*بعض تحليل الشموع*بعض النماذج الفني*

وعندي فكرة عن سلوك العملة

ahmed.slaama
24-10-2012, 12:13 PM
بصراحه ماجربتش قبل كدا اجيب بيانات قبل 2006

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/4565_01351022569.png (http://www.fx-arabia.com/vb)
عمتا داخل على tools واضغط على history CenTER
وحمل كل البيانات التاريخيه للزوج المراد
تحياتى
ايه ده ايه ده :1 (3): احمد باشا صلاح بنفسه بيرد عليا ، يا باشا كل سنة وحضرتك طيب و بتوحشنا جداً ، و الف شكر على الرد ، و الفين شكر على استراتيجية سونيك يا كبير ، اتمنالك من تقدم لتقدم ان شاء الله
تحياتي ليك استاذ احمد و لكل اعضاء اف اكس اربيا :1 (48)::1 (48):

احمد صلاح
24-10-2012, 01:51 PM
ايه ده ايه ده :1 (3): احمد باشا صلاح بنفسه بيرد عليا ، يا باشا كل سنة وحضرتك طيب و بتوحشنا جداً ، و الف شكر على الرد ، و الفين شكر على استراتيجية سونيك يا كبير ، اتمنالك من تقدم لتقدم ان شاء الله
تحياتي ليك استاذ احمد و لكل اعضاء اف اكس اربيا :1 (48)::1 (48):

يا أحمد باشا انا تحت امرك فى اى وقت .
وشكرا على كلامك الطيب المشجع
تحياتى لك

احمد صلاح
24-10-2012, 01:59 PM
انا عايز اعرف خطة متاجرة ناجحة
مع العلم اني اعرف

اساسيات الفوركس* الدعم والمقاومة*الترند*الفيبوناتشي*بعض تحليل الشموع*بعض النماذج الفني*

وعندي فكرة عن سلوك العملة

اخى محمد ,
واضح انك عندك خلفيه قويه باساسيات التحليل الفنى
من رأى ان تبدأ المتاجره على حسب الفرص المتاحه مع تحديد عدد نقاط محدده لهدف و استوب لوس فى الصفقات
بشرط ان يكون الاستوب دائما مساوى للهدف او اقل

تحياتى ولا تنسى اداره رأس المال الصارمه
وانصحك بمشاهده هذا الفيديو
فيديو : اداره رأس المال فى الفوركس ( مفهوم , عناصر , التطبيق العملى ) (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=23095)

كل عام وانت بخير

SNIPER_4EVER
24-10-2012, 02:28 PM
ايه يا عم احمد صلاح :1 (102):

شفاف انا ولا ايه :1 (79):

احمد صلاح
24-10-2012, 03:17 PM
ايه يا عم احمد صلاح :1 (102):

شفاف انا ولا ايه :1 (79):

:D:D:D:D:D:D
هههههههههههههههههه
ياباشا العفو
سؤالك دسم شويه بس:1 (67): ,
وبحضرهولك والله اهووو
عشان اجيب بأجابه تليق بحجم سنيبر عندى :1 (91):

احمد صلاح
24-10-2012, 03:33 PM
عايز اعرف ايه العوامل المؤثرة على الذهب

يعنى ايه الاخبار اللى بتحركه ، ايه العملات والازواج اللى حركتها بتأثر عليه

ويا ريت لو موضوع شامل عن الذهب جزاكم الله خيرا

بص ياغالى ,
الذهب مثله مثل اى عمله من حيث العوامل المؤثره عليه
يعنى الاخبار الاقتصاديه الهامه مثل معدلات الفائده ..
البنوك المركزيه بعد ان ترفع معدلات الفائده وبالتالى سترتفع معدلات التضخم تقوم البنوك بالتحوط بشراء الذهب
لان الذهب يعتبر من الاستثمارات الملاذ الامن

ومن المتعارف عليه ان الذهب يتناسب طرديا مع العملات ذات العوائد المرتفعه فى حركه سعره زى اليورو والاسترلينى

فمثلا مع ارتفاع شهيه المخاطر يقومون المستثمرون بسحب اموالهم من الدولار الامريكى والتوجه الى الذهب واليورو واسواق الاسهم
والعكس فى حاله انخفاض شهيه المخاطر مع المشاكل الاقتصاديه ...

تحياتى لك

SNIPER_4EVER
24-10-2012, 03:35 PM
:D:D:D:D:D:D
هههههههههههههههههه
ياباشا العفو
سؤالك دسم شويه بس:1 (67): ,
وبحضرهولك والله اهووو
عشان اجيب بأجابه تليق بحجم سنيبر عندى :1 (91):

هههههههههههههههههههههههههههه
حبيبى والله :1 (73):
خد وقتك يا ريس وربنا يكرمك
تاعبينك معانا والله

SNIPER_4EVER
24-10-2012, 03:38 PM
بص ياغالى ,
الذهب مثله مثل اى عمله من حيث العوامل المؤثره عليه
يعنى الاخبار الاقتصاديه الهامه مثل معدلات الفائده ..
البنوك المركزيه بعد ان ترفع معدلات الفائده وبالتالى سترتفع معدلات التضخم تقوم البنوك بالتحوط بشراء الذهب
لان الذهب يعتبر من الاستثمارات الملاذ الامن

ومن المتعارف عليه ان الذهب يتناسب طرديا مع العملات ذات العوائد المرتفعه فى حركه سعره زى اليورو والاسترلينى

فمثلا مع ارتفاع شهيه المخاطر يقومون المستثمرون بسحب اموالهم من الدولار الامريكى والتوجه الى الذهب واليورو واسواق الاسهم
والعكس فى حاله انخفاض شهيه المخاطر مع المشاكل الاقتصاديه ...

تحياتى لك

تسلملى يا غاااااااااااااااالى
ربنا يكرمك يا حج احمد :1 (62):

SNIPER_4EVER
24-10-2012, 03:41 PM
لو كمان بس سؤال صغير قد كده هو :1 (8):

يا ريت كده تعرفنا موضوع التضخم ده
بس بالبلدى يعنى كده :1:

احمد صلاح
24-10-2012, 04:58 PM
لو كمان بس سؤال صغير قد كده هو :1 (8):

يا ريت كده تعرفنا موضوع التضخم ده
بس بالبلدى يعنى كده :1:

بس كدا من عيونى :1 (67): ,,

ركز معايا كدا
هاقولهالك بالبلدى

التضخم ببساطه كدا هو ارتفاع الاسعار تمام
وسعر الفائده ال بتحدده البنوك المركزيه هو سعر الفائده على القروض ال بيقدمها البنك المركزى
وبالتالى هو ال بيحدد سعر الفايده للبنوك العاديه ال بتعطى قروض للاشخاص العاديين

تمام
الان فى اوربا فى ارقام تضخم مرتفعه يعنى الاسعار للسلع مرتفعه
او هناك خفض للقيمه الشرائيه للنقود ( يعنى الفلوس ال معاك مش قادر تكفى احتياجاتك زى زمان :D )
طاب دا هيؤدى الى ايه ؟؟؟
هيخلى الاشخاص يذهبون للبنوك للاقتراض لطلبهم لرؤؤس اموال سواء استخدموها فى تمويل عقارات او لشراء اى شىء
ومن هنا بقه بيكون البنوك المركزيه تعمل لرفع اسعار الفائده

بس كدااااااااااااااااااا
وضحت ولا الكلام لسه مكلكع :1:

SNIPER_4EVER
24-10-2012, 06:30 PM

ركز معايا كدا
هاقولهالك بالبلدى

وسعر الفائده ال بتحدده البنوك المركزيه هو سعر الفائده على القروض ال بيقدمها البنك المركزى

تمام
او هناك خفض للقيمه الشرائيه للنقود ( يعنى الفلوس ال معاك مش قادر تكفى احتياجاتك زى زمان :D )
طاب دا هيؤدى الى ايه ؟؟؟
هيخلى الاشخاص يذهبون للبنوك للاقتراض لطلبهم لرؤؤس اموال سواء استخدموها فى تمويل عقارات او لشراء اى شىء

بس كدااااااااااااااااااا

[FONT=Arial]استااااااااااااااااااااااااااذ :1 (91):

تصدق فعلا فهمت :D

احمد صلاح
24-10-2012, 06:41 PM
استااااااااااااااااااااااااااذ :1 (91):

تصدق فعلا فهمت :D

يبقه انا كدا وصلت :D
تامرنى فى اى وقت بأى استفسار

فى الخدمه للجميع

وكل عام وانتم بخير

fxstart
24-10-2012, 08:12 PM
كيف نستفيد من الجاب الأسبوعي؟
كل أسبوع خلال الاجازة بيحصل جاب بين اغلاق اخر يوم في الاسبوع وافتتاح اليوم الجديد
ولم اجد احد يقول لنا كيف نستفيد من تلك الجاب وما هي احسن فكرة للاستفادة منها
هل ممكن الخبراء يفيدونا او على الاقل نفكر مع بعض ما هي احسن فكرة للاستفادة من الجاب
هل بوضع اوامر معلقة شراء اعلى من السعر قبل الاغلاق و بتيك بروفيت واوامر معلقة بيع اقل من السعر قبل الاغلاق و بتيك بروفيت؟
ما رأيكم؟

fxstart
24-10-2012, 08:15 PM
[FONT=Verdana]

ركز معايا كدا
هاقولهالك بالبلدى

تمام
طاب دا هيؤدى الى ايه ؟؟؟

بس كدااااااااااااااااااا

المشكلة ان الإقتصاد العالمي يدور في حلقة مفرغة مزيد من التضخم يؤدي الى مزيد من الفوائد ومزيد من الفوائد تؤدي الى مزيد من التضخم