المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

الصفحات : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

مدير الموقع
03-07-2010, 05:31 PM
السلام عليكم اخوانى الكرام.
لفت نظرى ان هناك الكثيرين من المبتدئين ممن يصابوا بحرج من الاسئلة او لا يجدوا اى موضوع يكتبوا فيه استفساراتهم الفوركسية, و اجد سيولا من الرسائل الخاصة تستفسر عن اشياء قد تبدو بسيطة لى او لهم و لكنها قد تعنى الكثير لاى مبتدئ فى هذا العالم الكبير.,

هذا الموضوع لاى استفسارات خاصة بالفوركس (http://www.fx-arabia.com/vb/www.fx-arabia.com),
لا تحرج ابدا من اى سؤال فكل ما تراه صغيرا او بسيطا سيضيف لك و للكثيرين و سيكون هذا الموضوع بمثابة مرجع عام لكل مبتدئ فوركس (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=122) يجد فى استفساراته.,
كلما كثرت الاستفسارات و الاسئلة استطعنا ان نجعل هذا الموضوع ارشيفا و قبلة لكل مبتدئ..
ساعدوا انفسكم.,
ساعدونا على خدمتكم..,

حتى تستطيعوا الوصول الى المراجع الهامة فى تعليم فوركس يمكنكم زيارة هذه الروابط

█◄ أرشــــــــيــــف الـمـوضـوعـــات التـعـلـيـمـيـة ► (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26905)

█◄ الفوركس من الالف الى الياء. د /اسامة عادل►█ (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=3800)

دروس تعليم فوركس كاملة عام 2012 (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26244)

مكتبة فيديو تعليم الفوركس من البداية حتى الاحتراف..Learn Forex (http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=633)

تحياتى للجميع.,
الله كريم.,

Mr!hero
03-07-2010, 06:23 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك يادكتور على هذا المجهود الرائع لك ولكل الاخوة القائمين على هذا المنتدى الرائع بمعنى الكلمة بل كلمة رائع والكثير من كلمات الشكر لا تكفيه

كنت عايز اسال حضرتك:

من واقع خبرة حضرتك ايه انسب الاوقات للمتاجرة وجنى الارباح باذن الله بدون تذبذب فى الاسعار اقصد يعنى فى اى موعد من افتتاح البورصات

مثلا نيويورك ولندن وهكذا؟

وايه انسب زوج لجنى الارباح او النقاط القليلة للسكالبينج

لانى اتمنى ان اتعمق فى هذا النوع من المتاجرة راجيا من الله التوفيق

اخوك محمد

FX Matador
03-07-2010, 06:48 PM
الله عليك يا دكتور جزاك الله خيرا و من جديد الى جديد

مدير الموقع
03-07-2010, 06:53 PM

بارك الله فيك يادكتور على هذا المجهود الرائع لك ولكل الاخوة القائمين على هذا المنتدى الرائع بمعنى الكلمة بل كلمة رائع والكثير من كلمات الشكر لا تكفيه

كنت عايز اسال حضرتك:

من واقع خبرة حضرتك ايه انسب الاوقات للمتاجرة وجنى الارباح باذن الله بدون تذبذب فى الاسعار اقصد يعنى فى اى موعد من افتتاح البورصات

مثلا نيويورك ولندن وهكذا؟

وايه انسب زوج لجنى الارباح او النقاط القليلة للسكالبينج

لانى اتمنى ان اتعمق فى هذا النوع من المتاجرة راجيا من الله التوفيق

اخوك محمد

تحياتى يا مستر هيرو يا بطلنا الهمام..
نحن ايضا نعجز عن ابراز مدى سعادتنا بنشر العلم بشكل مثقف و جيد فى الاوساط العربية و ذلك لفقر العلم الشديد عندنا كعرب للاسف فى هذا العلم و اكتفائنا بالفهلوة التى تفشل مع هذا السوق الذى دائما ما يخرج لسانه لكل فهلوى.

بالنسبة لاسئلتك عن افضل اوقات المتاجرة فهى تختلف من شخص لشخص فالاشخاص محبى الاتجاه السريع يجب عليهم ان يتوخوا الحذر من سرعة الاتجاه ايضا ضد صفقاتهم و المضاربين محبى السكالبينج يفضل لهم الاتجاه البطئ نسبيا لضمان عدم انعكاس السعر بشكل مفاجئ ضد الصفقات..
عامة افضل الاوقات السريعة هى بالترتيب بورصة لندن ثم بورصة نيويورك ثم وقت التلاحم بين بورصتى لندن و نيويورك و هو بين الساعة الثالثة الى السادسة ظهر كل يوم حيث تكون السيولة عند اقصى مستوياتها.

انسب الازواج للمتاجرة هو اليورو دولار لحركته المناسبة و سبريده القليل فهو نقطتين و ايضا فى شركة بوسطن ميرشنت التى نحن وكلاء لها لدينا اكثر من زوج بسبريد نقطتين مثل اليورو دولار او الدولار فرنك او الدولار ين و هى ازواج كلها يمكن المضاربة عليها بشكل ممتاز فى السكالبينج و افضلهم اليورو دولار من وجهة نظرى.

تحياتى و تحت امرك فى اى استفسار :)
الله كريم.,

مدير الموقع
03-07-2010, 06:54 PM

بارك الله فيك يا باشا و مشكور على المرور :)

FX Matador
03-07-2010, 06:59 PM
تحياتى يا مستر هيرو يا بطلنا الهمام..
نحن ايضا نعجز عن ابراز مدى سعادتنا بنشر العلم بشكل مثقف و جيد فى الاوساط العربية و ذلك لفقر العلم الشديد عندنا كعرب للاسف فى هذا العلم و اكتفائنا بالفهلوة التى تفشل مع هذا السوق الذى دائما ما يخرج لسانه لكل فهلوى.

بالنسبة لاسئلتك عن افضل اوقات المتاجرة فهى تختلف من شخص لشخص فالاشخاص محبى الاتجاه السريع يجب عليهم ان يتوخوا الحذر من سرعة الاتجاه ايضا ضد صفقاتهم و المضاربين محبى السكالبينج يفضل لهم الاتجاه البطئ نسبيا لضمان عدم انعكاس السعر بشكل مفاجئ ضد الصفقات..
عامة افضل الاوقات السريعة هى بالترتيب بورصة لندن ثم بورصة نيويورك ثم وقت التلاحم بين بورصتى لندن و نيويورك و هو بين الساعة الثالثة الى السادسة ظهر كل يوم حيث تكون السيولة عند اقصى مستوياتها.

انسب الازواج للمتاجرة هو اليورو دولار لحركته المناسبة و سبريده القليل فهو نقطتين و ايضا فى شركة بوسطن ميرشنت التى نحن وكلاء لها لدينا اكثر من زوج بسبريد نقطتين مثل اليورو دولار او الدولار فرنك او الدولار ين و هى ازواج كلها يمكن المضاربة عليها بشكل ممتاز فى السكالبينج و افضلهم اليورو دولار من وجهة نظرى.

تحياتى و تحت امرك فى اى استفسار :)
الله كريم.,

سمعت ان هناك مؤشر يقوم بمعرفه ان هناك تذبذب فيه السوق فما هو ذلك المؤشر و كيف يمكننى معرفه ان هناك تذبب فيه السوق ؟

emad1171
03-07-2010, 07:08 PM
موضوع رائع وشيق اخي المدير ومفيد للجميع مبتدء وخبير
عندي استفسار علما بان لدي الاجابة والله اعلم ولكن لتنكن مدونة في المتددى
وانا من الاشخاص الذين دفعوا مبالغ طائلة حتى توصلت للاجابة
وهو الشي الوحيد الذي يجذب متداولين جدد يوميا الى سوق الفوركس
ما هي النسبة المعقولة التي يستطيع المتداول الخبير تحقيقها شهريا او سنويا ويكون فيها ديمومة؟
تقبل ودي

darkoon2001
03-07-2010, 07:17 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا يا دوكتورنا على مجهودك وموضوعك الجميل اللى فى ناس كتيييييييير زى حلاتى بيتحرجو من اسالتهم
بسم الله قبل كل شئ
عندى مشكلة مش عارف دا الطبيعى عند الناس ولا انا اللى فيا حاجة غلط
انا بحلل الشارت كالاتى
ترند . فيبوناتشى . موفنج 55 EMA و 200 EMA . الشموع اليابانية
السؤال بقا
اولا هل مجموعة التحليلات دى كافية ولا زيادة ولا قليلة- ولو انا غلط قولى اية افضل طريقة ابتدى بيها ؟
ثانيا والاهم انى مش عارف اوفق بينهم بمعنى ادق بركز فى الترند وفيبو والمؤشرين مثلا ومعرفش اركز فى الشموع والعكس فهل دى غلط منى ولا اية حلها ؟
ثالثا ما هو افضل فريم للتحليل (اصحاب الرأس مال صغير ) ؟

اقتراح اخير اعتقد ممكن يريح ناس كتير اوى وانا اولهم
حضرتك واساتذتنا الكبار تعملو مثلا ورشة للمبتدئين طبعا بالاستراتيجية اللى تشوفوها مناسبة لينا و تعلمنا لايف فى السوق بالطريقة علشان نتقن التحليل وكمان المبتدئين يشاركو بأسئلتهم واستفسارتهم ويشوفو مشكلة التحليل عندهم فين بالظبط يعنى بالمختصر المفيد نطبق الفيديوهات اللى حضرتك عملتها على السوق لايف معاك
مع طبعا تنظيمك ولمحاتك الجميلة وتظبيطاتك الرائعة
اسف انى طولت فى الكلام بتاعى دا
واسف على اقتراحى الشااااااااااق جدا عليك يا دكتور وكلنا نعلم المجهود الخرافى اللى حضرتك والاساتذة بتعملوه
بالتوفيق لك وللجميع والأهل بالخير دائما

مدير الموقع
03-07-2010, 08:01 PM
سمعت ان هناك مؤشر يقوم بمعرفه ان هناك تذبذب فيه السوق فما هو ذلك المؤشر و كيف يمكننى معرفه ان هناك تذبب فيه السوق ؟

تحياتى يا ماتادور و ربنا يستر على اسبانيا بليل..,
المؤشر الخاص بمعرفة التذبذب هو مؤشر البولنجر باندز و عند ضيق الثلاث خطوط و قربهم من بعض يفيد ان السوق متذبذا و عند انفراجة احد اضلاعه يفيد ان التذبذب قد انتهى و قد بدأ الاتجاه بالفعل..,
على فكرة المؤشر هذا ساحر كبير لمن يستطيع استعماله بشكل جيد..,

شارت للتوضيح..

تحياتى و تحت امرك فى اى استفسار.

معاذ عودات
03-07-2010, 08:11 PM
حلو يا دكتور

انا ارى في هذا المنتدى الكثير من المبتدأين

وما شاءالله الكل حاب يستفيد .. وبيسأل

ونحن ان شاءالله موجودين لمساعده بعضنا البعض

مدير الموقع
03-07-2010, 08:12 PM
موضوع رائع وشيق اخي المدير ومفيد للجميع مبتدء وخبير
عندي استفسار علما بان لدي الاجابة والله اعلم ولكن لتنكن مدونة في المتددى
وانا من الاشخاص الذين دفعوا مبالغ طائلة حتى توصلت للاجابة
وهو الشي الوحيد الذي يجذب متداولين جدد يوميا الى سوق الفوركس
ما هي النسبة المعقولة التي يستطيع المتداول الخبير تحقيقها شهريا او سنويا ويكون فيها ديمومة؟
تقبل ودي

اهلا يا عمدة و نورت الموضوع هنا..,
هذا الموضوع شائك و هو يجذب الكثيرين بالارباح الخرافية للفوركس و لكن للاسف نحن كبشر نفكر فى الارباح و لا نفكر ابدا ان المخاطرة تساوى 1:1 اى كما يمكنك ان تربح يمكنك ان تخسر..,
النقطة كلها فى عمل خطة و الالتزام بها بشكل صارم للغاية و هو ما يجعل المضارب يصل الى ارباح معقولة من الفوركس..,
سأتحدث عن نفسى فانا هدفى ان احصل على 1% يوميا من حسابى و غالبا ما احصل عليه بالسكالبينج و اتعامل مع التريدات الطويلة من اجل الاستمتاع بالمضاربة.
الموضوع بالنسبة لى يختلف حيث اننى احب الفوركس لانه لعبة ذكاء رهيبة و ليس لانه انهارا من الاموال لان الاموال قد لا تعنينى كثيرا فانا لدى عملى الخاص ما يدر على دخلا كريما و الحمد لله على نعمه..
اعتقد اننى استطعت ان اكمل فى هذا السوق لان هدفى لم يكن المال و لكن اصبح كالهواية بالنسبة لى اتلذذ بالمضاربة بغض النظر عن الربح و الخسارة فقد ربحت كثيرا و خسرت كثيرا و اصبحت لا تؤثر فى ارباح ولا خسائر سوى مجرد رقم فى الحساب و دليل على مدى تفوقى فى اللعبة :)

اعتقد ان 20-25% تعتبر نسبة رائعة لاى مضارب و من يفكر باكثر من ذلك او يعد شخصا بادارة حساباته و يحصل على ارباح اكثر من ذلك قد لا يعتبر الى هرطقة و كلام ليل مدهون بالزبد اذا طلع عليه النهار يسيح :)
تحياتى يا عمدة اف اكس ارابيا :)

FX Matador
03-07-2010, 08:18 PM
تحياتى يا ماتادور و ربنا يستر على اسبانيا بليل..,
المؤشر الخاص بمعرفة التذبذب هو مؤشر البولنجر باندز و عند ضيق الثلاث خطوط و قربهم من بعض يفيد ان السوق متذبذا و عند انفراجة احد اضلاعه يفيد ان التذبذب قد انتهى و قد بدأ الاتجاه بالفعل..,
على فكرة المؤشر هذا ساحر كبير لمن يستطيع استعماله بشكل جيد..,

شارت للتوضيح..

تحياتى و تحت امرك فى اى استفسار.

الأمر لله و ربنا يستر هههههههه شكرا على الرد استاذى طب دلوقاتى ايه هيا الأعدادت المناسبه للبولنجر ؟ و شكرا على الشارت الهايل بجد استفد من الانفراجه اول مره ألاحظها (ملاحظت انها بتكون ماشيه على الخط العلوى للبولينجر !) معلوماتى بتقول انه بعد ضيق البولينجر دائما يحدث انفجار سعرى مش بالمعنى المقصزد لكن بيتجه بصوره كبيره الى احد الاتجاهين مظبوط كده ؟ مش معنى كده ان عند وجود اى تذبب فيه السعر ده معناه انه هايعقبه فورا اتجاه كبير فيه أحد الأتجاهين مظبوط كده يا دكتور ؟ و شكرا للأجابه و الله الموفق

amine
03-07-2010, 08:44 PM
بارك الله فيك يادكتور على هذا المجهود الرائع لك

amine
03-07-2010, 08:45 PM
موضوع رائع

مدير الموقع
03-07-2010, 08:46 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا يا دوكتورنا على مجهودك وموضوعك الجميل اللى فى ناس كتيييييييير زى حلاتى بيتحرجو من اسالتهم
بسم الله قبل كل شئ
عندى مشكلة مش عارف دا الطبيعى عند الناس ولا انا اللى فيا حاجة غلط
انا بحلل الشارت كالاتى
ترند . فيبوناتشى . موفنج 55 EMA و 200 EMA . الشموع اليابانية
السؤال بقا
اولا هل مجموعة التحليلات دى كافية ولا زيادة ولا قليلة- ولو انا غلط قولى اية افضل طريقة ابتدى بيها ؟
ثانيا والاهم انى مش عارف اوفق بينهم بمعنى ادق بركز فى الترند وفيبو والمؤشرين مثلا ومعرفش اركز فى الشموع والعكس فهل دى غلط منى ولا اية حلها ؟
ثالثا ما هو افضل فريم للتحليل (اصحاب الرأس مال صغير ) ؟

اقتراح اخير اعتقد ممكن يريح ناس كتير اوى وانا اولهم
حضرتك واساتذتنا الكبار تعملو مثلا ورشة للمبتدئين طبعا بالاستراتيجية اللى تشوفوها مناسبة لينا و تعلمنا لايف فى السوق بالطريقة علشان نتقن التحليل وكمان المبتدئين يشاركو بأسئلتهم واستفسارتهم ويشوفو مشكلة التحليل عندهم فين بالظبط يعنى بالمختصر المفيد نطبق الفيديوهات اللى حضرتك عملتها على السوق لايف معاك
مع طبعا تنظيمك ولمحاتك الجميلة وتظبيطاتك الرائعة
اسف انى طولت فى الكلام بتاعى دا
واسف على اقتراحى الشااااااااااق جدا عليك يا دكتور وكلنا نعلم المجهود الخرافى اللى حضرتك والاساتذة بتعملوه
بالتوفيق لك وللجميع والأهل بالخير دائما

تحياتى يا غالى و اشكرك على اثرائك الموضوع..,
قد اذكر لك طريقتى و لكن هذا لا يعنى انها الطريقة المثلى لك فلكل منا طريقة خاصة يرتاح لها فى المضاربة..,
صراحة اود ان اشرح الطريقة و هى طريقة جميلة فى كيفية الجمع بين اداوت الشارت للدخول على افضل الفرص و لكن اطلب منك ان تنتظر حتى ينتهى الاخ نادر فيليب من اتمام حلقة المؤشرات و بعدها سيكون لى شرح بالفيديو عن طريقتى فى المضاربة و كيف ادخل صفقاتى و انفذها و اتمنى ان الموضوع يكون مفيدا للجميع.,

الورش اعتقد ان ورشة اف اكس ارابيا العالمية تقوم بالدور الذى تطلبه فهى نهر تعليمى لكل من يريد ان يتعلم كيف يضارب فى الفوركس بشكل جيد و مثالى و نحن لا نريد ان نفتح ورشا كثيرة و تكون كغثاء السيل و ايضا نحن نريد ان نكون فى ورشة يتابعها الكثيرين فاكثر ما اكره ان افتح ورشة و اتركها بعد ذلك لاسباب تعود لى و لكن قد اترك ورشا طالما انه لا يوجد اقبال كتابى فيها او يوجد متفرجين كثيرين و لكن مشاركين مفيش.,

افضل فريم للتحليل يختلف عن افضل فريم للمضاربة
افضل فريم للتحليل هو الدايلى و الاربع ساعات و افضلهم للمضاربة هو الاربع ساعات و الساعة علما بان الفريمات الصغيرة فيها درر و كنوز دفينة سنتكتشف سويا اسراراها عندما يأتى وقتها.
تحياتى يا باشا و شكرا على المرور و تحت امرك فى اى استفسار فى اى وقت.,
الله كريم.,

مدير الموقع
03-07-2010, 08:55 PM
الأمر لله و ربنا يستر هههههههه شكرا على الرد استاذى طب دلوقاتى ايه هيا الأعدادت المناسبه للبولنجر ؟ و شكرا على الشارت الهايل بجد استفد من الانفراجه اول مره ألاحظها (ملاحظت انها بتكون ماشيه على الخط العلوى للبولينجر !) معلوماتى بتقول انه بعد ضيق البولينجر دائما يحدث انفجار سعرى مش بالمعنى المقصزد لكن بيتجه بصوره كبيره الى احد الاتجاهين مظبوط كده ؟ مش معنى كده ان عند وجود اى تذبب فيه السعر ده معناه انه هايعقبه فورا اتجاه كبير فيه أحد الأتجاهين مظبوط كده يا دكتور ؟ و شكرا للأجابه و الله الموفق

بارك الله فيك..,
الاعدادت المناسبة للبولنجر هى اعداداته الافتراضية و هو بولنجر 20 و معلوماتك صحيحة و دعنى اضيف عليها كنزا من كنوز البولنجر لا يعلمها الكثيرين.,
ضع البولنجر على الشارت.
شوف ذبذبته على فريماته الكبيرة.
راقب الفريمات الصغيرة كالنصف ساعة و الربع ساعة و تابع اول انفجار سعرى و انفراج لخط البولنجر عندما ينفرج على الربع ساعة فانه يتوجه الى بولنجر النصف ساعة ليفرجه هو الاخر و عندما ينفرج على النصف ساعة فانه يتوجه الى بولنجر الساعة ليفرجه و هكذا.,
تابع هذه الطريقة ستجد انها منجم ذهب.
و لكن..
اولا يتفكرون..

الله كريم.,

FX Matador
03-07-2010, 09:04 PM
بارك الله فيك..,
الاعدادت المناسبة للبولنجر هى اعداداته الافتراضية و هو بولنجر 20 و معلوماتك صحيحة و دعنى اضيف عليها كنزا من كنوز البولنجر لا يعلمها الكثيرين.,
ضع البولنجر على الشارت.
شوف ذبذبته على فريماته الكبيرة.
راقب الفريمات الصغيرة كالنصف ساعة و الربع ساعة و تابع اول انفجار سعرى و انفراج لخط البولنجر عندما ينفرج على الربع ساعة فانه يتوجه الى بولنجر النصف ساعة ليفرجه هو الاخر و عندما ينفرج على النصف ساعة فانه يتوجه الى بولنجر الساعة ليفرجه و هكذا.,
تابع هذه الطريقة ستجد انها منجم ذهب.
و لكن..
اولا يتفكرون..

الله كريم.,

شكرا يا دكتور على الشرح الوافى ما قصرت و سوف اقوم بالتجربة انشاء الله عند افتتاح السوق و ربنا يزيدك

darkoon2001
03-07-2010, 09:05 PM
[/SIZE]

تحياتى يا غالى و اشكرك على اثرائك الموضوع..,
قد اذكر لك طريقتى و لكن هذا لا يعنى انها الطريقة المثلى لك فلكل منا طريقة خاصة يرتاح لها فى المضاربة..,
صراحة اود ان اشرح الطريقة و هى طريقة جميلة فى كيفية الجمع بين اداوت الشارت للدخول على افضل الفرص و لكن اطلب منك ان تنتظر حتى ينتهى الاخ نادر فيليب من اتمام حلقة المؤشرات و بعدها سيكون لى شرح بالفيديو عن طريقتى فى المضاربة و كيف ادخل صفقاتى و انفذها و اتمنى ان الموضوع يكون مفيدا للجميع.,

الورش اعتقد ان ورشة اف اكس ارابيا العالمية تقوم بالدور الذى تطلبه فهى نهر تعليمى لكل من يريد ان يتعلم كيف يضارب فى الفوركس بشكل جيد و مثالى و نحن لا نريد ان نفتح ورشا كثيرة و تكون كغثاء السيل و ايضا نحن نريد ان نكون فى ورشة يتابعها الكثيرين فاكثر ما اكره ان افتح ورشة و اتركها بعد ذلك لاسباب تعود لى و لكن قد اترك ورشا طالما انه لا يوجد اقبال كتابى فيها او يوجد متفرجين كثيرين و لكن مشاركين مفيش.,

افضل فريم للتحليل يختلف عن افضل فريم للمضاربة
افضل فريم للتحليل هو الدايلى و الاربع ساعات و افضلهم للمضاربة هو الاربع ساعات و الساعة علما بان الفريمات الصغيرة فيها درر و كنوز دفينة سنتكتشف سويا اسراراها عندما يأتى وقتها.
تحياتى يا باشا و شكرا على المرور و تحت امرك فى اى استفسار فى اى وقت.,
الله كريم.,

دائما مميز يا دكتورنا وانا قلتها قبل كده انا من اشد المعجبين بيك ويا رب يا رب يكون فى ميزان حسناتك انت واسرتك وكل من تعب فى المنتدى الجميل دا
ومنتظر بشغف فيدوهاتك
واليك الدعاء التالى
الهم بارك فى صحتك وعافيتك وبارك فى اسرتك واهلك واقاربك
الهم بارك فى رزقك وبدنك وبارك فى دينك وخلقك
وللمؤمنين اجمعين
امين

محمد نوارج
03-07-2010, 09:18 PM
ما شاء الله موضوع خدمي راااااائع للغاية

وبإذن الله سيكون بمثابة بوابة للمبتدئين ..،

مدير الموقع
03-07-2010, 09:31 PM
دائما مميز يا دكتورنا وانا قلتها قبل كده انا من اشد المعجبين بيك ويا رب يا رب يكون فى ميزان حسناتك انت واسرتك وكل من تعب فى المنتدى الجميل دا
ومنتظر بشغف فيدوهاتك
واليك الدعاء التالى
الهم بارك فى صحتك وعافيتك وبارك فى اسرتك واهلك واقاربك
الهم بارك فى رزقك وبدنك وبارك فى دينك وخلقك
وللمؤمنين اجمعين
امين

بارك الله فيك..
و لك مثل ما قلت ان شاء الله
امين..

FX Matador
03-07-2010, 10:00 PM
سؤال أخر يا دكتور ما هي عمليات المراجحة ؟

مدير الموقع
03-07-2010, 10:12 PM

المراجحة هو نوع من انواع المضاربة القليل المخاطرة جدا و هو غير موجود فى سوق الفوركس و موجود اكثر مع السلع و لا يجوز المتاجرة به بمارجن.
المراجحة هنا هو شراء سلعة و بيعها فى مكان اخر و الاستفادة بفوارق الاسعار بين السوقين و هو نوع من انواع التجارة العادية و لا اعلم ان تدخلت التجارة الالكترونية فيه حاليا ام لا.
كمثال الذهب فى سنغافورة اقل قليلا منه فى العالم بسبب وفرة الانتاج و بالفعل فسعر خام الذهب واحد فى العالم و لكن المصنعية اقل فى سنغافورة.:)
او مثل القمح الامريكى مثلا تشتريه من امريكا ارخص بقليل من اى دولة اخرى.
اتمنى تكون المعلومة وصلت.,
تحياتى يا غالى.,

FX Matador
03-07-2010, 10:30 PM
المراجحة هو نوع من انواع المضاربة القليل المخاطرة جدا و هو غير موجود فى سوق الفوركس و موجود اكثر مع السلع و لا يجوز المتاجرة به بمارجن.
المراجحة هنا هو شراء سلعة و بيعها فى مكان اخر و الاستفادة بفوارق الاسعار بين السوقين و هو نوع من انواع التجارة العادية و لا اعلم ان تدخلت التجارة الالكترونية فيه حاليا ام لا.
كمثال الذهب فى سنغافورة اقل قليلا منه فى العالم بسبب وفرة الانتاج و بالفعل فسعر خام الذهب واحد فى العالم و لكن المصنعية اقل فى سنغافورة.:)
تحياتى يا غالى.,

وصلت طبعا استاذى متشكر جدا

Samy
03-07-2010, 11:53 PM

تحياتى يا غالى.,

و بالتالى يا فندم و بناء على تفضل و ذكره لنا د / اسامه
نجد أن مستخدمى المشتقات أنواع فهم ثلاث انواع :

مستخدمى المشتقات :
المتحوطين : هذا النوع من المستثمرين يستخدمون المشتقات من أجل التقليل بقدر الإمكان من الخسائر عن طريق اتخاذ مركز معاكس لمركزهم السابق حتى يحموا نفسهم من الخسائر في حال عكس السوق من حركته.
المضاربين : هذا النوع من المستثمرين يشتركون في الأسواق بحثا عن أرباح غير طبيعية ، مع قبول المخاطرة العالية من خلال اتخاذ مراكز مفتوحة.
المراجحين : هذا النوع من المستثمرين يحاولون البحث عن الربح منخفض المخاطر ، و ذلك عن طريق الاستفادة من فروقات الأسعار.

و النوع الثالث هم من سألت عنهم اخر الكريم

FX Matador
04-07-2010, 12:10 AM
و بالتالى يا فندم و بناء على تفضل و ذكره لنا د / اسامه
نجد أن مستخدمى المشتقات أنواع فهم ثلاث انواع :

مستخدمى المشتقات :
المتحوطين : هذا النوع من المستثمرين يستخدمون المشتقات من أجل التقليل بقدر الإمكان من الخسائر عن طريق اتخاذ مركز معاكس لمركزهم السابق حتى يحموا نفسهم من الخسائر في حال عكس السوق من حركته.
المضاربين : هذا النوع من المستثمرين يشتركون في الأسواق بحثا عن أرباح غير طبيعية ، مع قبول المخاطرة العالية من خلال اتخاذ مراكز مفتوحة.
المراجحين : هذا النوع من المستثمرين يحاولون البحث عن الربح منخفض المخاطر ، و ذلك عن طريق الاستفادة من فروقات الأسعار.

و النوع الثالث هم من سألت عنهم اخر الكريم

بصراحه الموضوع ده جالى على الطبطاب ههههههههه :1 (77):
شكرا على الأضافه استاذ سامى انا استفدت كتير و هل صحيح فيه احد من مستخدمى المشتقات (لماذا سميت بهذا الأسم ؟) بيسفادوا من فروق اسعار الفائدة بين العملات ؟ لو فعلا ماهي الطريقه المتبعه هل هو زوجين فقط و لا بيقوموا بالأستفاده بالعلاقه بين العملات بالدخول بأكثر من زوجين ؟ ارجو الأفاده و شكرا:1 (77):

alphazero
04-07-2010, 12:50 AM
السلام عليكم
اخوكم عضو جديد احمد من الاسكندريه طالب كليه تجاره السنه الاخيره ان شاء الله

واتمني ان اكون عضو مفيد في المنتدي بعد ان استفيد منه لاني الان ابيض ميح زي مبيقولو

انا قعدت 3 شهور او 4 شهور اتمرن علي حسابات ديمو لكن في اشياء بسبب دراستي بلكليه وبسبب مشاغل اخري مكنتش بلاقي الحل الي بدور عليه عليها

لكن لقيت اجوبه علي اسئله كتيره اثناء كتابتي الرد :) اششكر كاتبيها واقرأها الان لو في شئ لم افهمه هكتبه هنا ان شاء الله او اذا كان هناك استفسار

FX Matador
04-07-2010, 12:54 AM
السلام عليكم

واتمني ان اكون عضو مفيد في المنتدي بعد ان استفيد منه لاني الان ابيض ميح زي مبيقولو

انا قعدت 3 شهور او 4 شهور اتمرن علي حسابات ديمو لكن في اشياء بسبب دراستي بلكليه وبسبب مشاغل اخري مكنتش بلاقي الحل الي بدور عليه عليها

لكن لقيت اجوبه علي اسئله كتيره اثناء كتابتي الرد :) اششكر كاتبيها واقرأها الان لو في شئ لم افهمه هكتبه هنا ان شاء الله او اذا كان هناك استفسار

اهلا بيك معانا فيه المنتدى و انشاء الله هتلاقى كل مرادك و اجابة اسئلتك هنا و تفيد و تستفيد و الله يوفقك

مدير الموقع
04-07-2010, 01:10 AM
السلام عليكم

نورت المنتدى يا باشا..,
نتمنى ان تفيد و تستفيد و اى سؤال اسأل هنا او فى اى موضوع فى المنتدى..
و تشرفنا كمان فى الفوركسندرانية حيث يلتقى اعضاء المنتدى من الاسكندرية فى لقاء رائع اسبوعيا.,
اعتقد هذا سيفرق معك كثيرا ان شاء الله.,
الله كريم.,

Samy
04-07-2010, 02:14 AM
بصراحه الموضوع ده جالى على الطبطاب ههههههههه :1 (77):
شكرا على الأضافه استاذ سامى انا استفدت كتير و هل صحيح فيه احد من مستخدمى المشتقات (لماذا سميت بهذا الأسم ؟) بيسفادوا من فروق اسعار الفائدة بين العملات ؟ لو فعلا ماهي الطريقه المتبعه هل هو زوجين فقط و لا بيقوموا بالأستفاده بالعلاقه بين العملات بالدخول بأكثر من زوجين ؟ ارجو الأفاده و شكرا:1 (77):

اخى الفاضل

المشتقات المالية هي أدوات مالية تستمد قيمتها من أداء أصل حقيقي أو مالي أو من أداء أحد المؤشرات السوقية.
ويندرج تحت مسمى الأصول الحقيقية: السلع الدولية (كالذهب والنفط والمعادن والقمح والأرز، إلخ.
اما الأصول المالية فتشتمل على الأوراق المالية كالأسهم والسندات.
و المؤشرات هى أىٍ من المؤشرات العديده بأسواق المال
وتساعد المشتقات الماليةعلى نقل المخاطر المالية بين الأطراف المتعاقدة عبر الأسواق المالية المنظمة أو الموازية. وتتوقف قيمة الأداة المشتقة على سعر الأصول أو المؤشرات محل التعاقد.
وعلى خلاف أدوات الدين فليس هناك مايتم دفعه مقدماً ليتم استرداده وليس هناك عائد مستحق على الأستثمار.
وتستخدم المشتقات المالية لعدد من الأغراض وتشمل إدارة المخاطر، والتحوط ضد المخاطر، والمراجحة بين الأسواق ولأغراض المضاربة البحتة أيضاً.

تعريف اخر

تعرف الأدوات المشتقة أيضاً بأنها عبارة عن عقود فرعية تبنى على (أو تشتق من) عقود أساسية لأدوات استثمارية (أوراق مالية، عملات أجنبية، سلع ، وما شابه) في نطاق ما اصطلح عليه بالهندسة المالية.
طبيعتها

لا تعتبر المشتقات أصولا مالية بالمعنى المألوف، كما أنها لا تمثل أصولاً عينية وإنما هي عقود كسائر أنواع العقود المتعارف عليها ويترتب عليها حقاً لطرف والتزاماً على الطرف الآخر أو حقاً لطرفين والتزاماً عليهما في الوقت نفسه (كما هو حال المبادلات).
تعريف صندوق النقد الدولي

" المشتقات المالية هي عقود تتوقف قيمتها على أسعار الأصول المالية محل التعاقد ولكنها لا تقتضي أو تتطلب استثماراً لأصل المال في هذه الأصول. وكعقد بين طرفين على تبادل المدفوعات على أساس الأسعار أو العوائد، فإن أي انتقال لملكية الأصل محل التعاقد والتدفقات النقديه يصبح أمراً غير ضروري "
المشتق المالي

أداة مالية تشتق قيمتها من سعر أو معدل عقد أو مؤشر مالي، وهذا السعر أو المعدل الأساس يمكن أن يكون سعر ورقة مالية محدده أو سعر صرف اجنبي أو سعر سلعة أو معدل فائدة أو مؤشر أسعار أو معدلات.
صاحب اصول الإدارة المالية

أية ورقة مالية تشتق قيمتها من ثمن أصل آخر

و يمكنك مراجعه اللينك التالى به موضوع عن المشتقات

http://www.fx-arabia.com/vb/t941.html

..............................

و لكن من يستفيدوا من فروق الفائده البنكيه
و فروق اسعار الاسهم و العملات
فهم الكارى تريد

و يمكنك مطالعة الموضوع باللينك التالى عن الكارى تريد

http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=18620#post18620

FX Matador
04-07-2010, 02:34 AM
اخى الفاضل

المشتقات المالية هي أدوات مالية تستمد قيمتها من أداء أصل حقيقي أو مالي أو من أداء أحد المؤشرات السوقية.
ويندرج تحت مسمى الأصول الحقيقية: السلع الدولية (كالذهب والنفط والمعادن والقمح والأرز، إلخ.
اما الأصول المالية فتشتمل على الأوراق المالية كالأسهم والسندات.
و المؤشرات هى أىٍ من المؤشرات العديده بأسواق المال
وتساعد المشتقات الماليةعلى نقل المخاطر المالية بين الأطراف المتعاقدة عبر الأسواق المالية المنظمة أو الموازية. وتتوقف قيمة الأداة المشتقة على سعر الأصول أو المؤشرات محل التعاقد.
وعلى خلاف أدوات الدين فليس هناك مايتم دفعه مقدماً ليتم استرداده وليس هناك عائد مستحق على الأستثمار.
وتستخدم المشتقات المالية لعدد من الأغراض وتشمل إدارة المخاطر، والتحوط ضد المخاطر، والمراجحة بين الأسواق ولأغراض المضاربة البحتة أيضاً.

تعريف اخر

تعرف الأدوات المشتقة أيضاً بأنها عبارة عن عقود فرعية تبنى على (أو تشتق من) عقود أساسية لأدوات استثمارية (أوراق مالية، عملات أجنبية، سلع ، وما شابه) في نطاق ما اصطلح عليه بالهندسة المالية.
طبيعتها

لا تعتبر المشتقات أصولا مالية بالمعنى المألوف، كما أنها لا تمثل أصولاً عينية وإنما هي عقود كسائر أنواع العقود المتعارف عليها ويترتب عليها حقاً لطرف والتزاماً على الطرف الآخر أو حقاً لطرفين والتزاماً عليهما في الوقت نفسه (كما هو حال المبادلات).
تعريف صندوق النقد الدولي

" المشتقات المالية هي عقود تتوقف قيمتها على أسعار الأصول المالية محل التعاقد ولكنها لا تقتضي أو تتطلب استثماراً لأصل المال في هذه الأصول. وكعقد بين طرفين على تبادل المدفوعات على أساس الأسعار أو العوائد، فإن أي انتقال لملكية الأصل محل التعاقد والتدفقات النقديه يصبح أمراً غير ضروري "
المشتق المالي

أداة مالية تشتق قيمتها من سعر أو معدل عقد أو مؤشر مالي، وهذا السعر أو المعدل الأساس يمكن أن يكون سعر ورقة مالية محدده أو سعر صرف اجنبي أو سعر سلعة أو معدل فائدة أو مؤشر أسعار أو معدلات.
صاحب اصول الإدارة المالية

أية ورقة مالية تشتق قيمتها من ثمن أصل آخر

و يمكنك مراجعه اللينك التالى به موضوع عن المشتقات

http://www.fx-arabia.com/vb/t941.html

..............................

و لكن من يستفيدوا من فروق الفائده البنكيه
و فروق اسعار الاسهم و العملات
فهم الكارى تريد

و يمكنك مطالعة الموضوع باللينك التالى عن الكارى تريد

http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=18620#post18620

مشكور اخى الكريم على الأجابه و قد قرات مواضيعك الجميلة الله يباركلك

Mr!hero
04-07-2010, 10:37 AM
السلام عليكم

اهلا بكم من جديد:1 (105):

انا شكلى هتعبكم من كتر الاسئلة:1 (72): بس استحملونى بقى اخوكم وبدلع عليكم

كنت عايز اسال عن :

امته بالظبط احدد نقطة الكسر لخط الترند يعنى بعد الاغلاق ولا بعد وقت محدد؟

ولو كنت عامل ترند ولسه مفيش نقطة اختبار الترند هل ابدا بالمتاجرة ام انتظر؟

ونصائح حضرتك يادكتور بالنسبة لرسم الترند على اى فريم افضل

مدير الموقع
04-07-2010, 10:54 AM
السلام عليكم

اهلا بكم من جديد:1 (105):

انا شكلى هتعبكم من كتر الاسئلة:1 (72): بس استحملونى بقى اخوكم وبدلع عليكم

كنت عايز اسال عن :

امته بالظبط احدد نقطة الكسر لخط الترند يعنى بعد الاغلاق ولا بعد وقت محدد؟

ولو كنت عامل ترند ولسه مفيش نقطة اختبار الترند هل ابدا بالمتاجرة ام انتظر؟

ونصائح حضرتك يادكتور بالنسبة لرسم الترند على اى فريم افضل

يا باشا اسال فى اى وقت..
و ليه حق الكبير يدلع :)

بالنسبة لاستفسارك فتحديد الكسر يأتى من اغلاق شمعة كاسرة للترند و الشموع الكاسرة هى ما تغلق بجسم واضح كاسر للترند و فى حالة كسر الترند بذيل لا يعترف به الا بعد الاغلاق بجسم الشمعة كاسرا بالفعل.
بالنسبة لى لا معنى من دخول صفقة قبل اغلاق الشمعة فى اى عملية فالاغلاقات هى الاساس الاول لشكل الشمعة و ذلك تجنبا للذيول.

اما عن نقطة اعادة اختبار فهى قد تختلف فالكسر يمكنه ان يعيد الاختبار على فريم صغير اولا ثم يكمل الاتجاه مع الكسر و يمكن ان تكون اعادة الاختبار على الفريم الكبير و ساعتها تكون الصفقة قوية للغاية.,

رسم الترند على كل الفريمات و الفريمات هى التى تضارب عليها هى ما تهتم بترنداتها.,
فنيا ارسم ترندات الدايلى فهى اقوى الارتكازات الدارجة ثم ارسم ترندات الفريمات الاربع ساعات ثم الساعة ثم حاصر السعر بين الترندات التى رسمتها..,
سأقوم يوم الاربعاء القادم بعمل حلقة خاصة عن طريقتى فى المضاربة بالفيديو و كيف اضارب و كيف احدد اتجاهاتى و كيف ارسم الترندات ليكون تطبيقا عمليا..,
فقط انا منتظر انهاء الاخ الرائع نادر فيليب من كورس المؤشرات كى اقوم انا بعملى و بعدها ابدأ الشغل المتقدم مثل التحليل الاساسى و السياسى والنفسى و النماذج السعرية.,
تابعنا ستجد لدينا كل جديد.
شرط ان يكون لديك المزيد.
من..
الدعاء.
الله كريم.,

Mr!hero
04-07-2010, 10:59 AM
ياهلا بالدكتور

الله يخليك...ولو على الدلع فاحق ناس بيه انتو يادكتور على كل ماتقدمونه من عطاء وعلم الله يجعله فى ميزان الحسنات

اشكرك جدا جدا على المعلومات الجميلة باسلوب رائع يادكتور

اخوك محمد

delpiero
04-07-2010, 02:07 PM
موضوع رائع يا دكتور و مهم للغاية

فكل منا لديه العديد من الاستفسارات

alphazero
04-07-2010, 02:11 PM
السلام عليكم
شكرا جدا لكل الي رحب بيا وللاعضاء الي واضح مدي عظمه احترامهم :)

ومش عارف اقول ايه علي دعوه الدكتور اسامه علي الاجتماع الاسبوعي انا جاهز ونفسي :) وياريت مكنش ضيف تقيل وتتقبلوني ان شاء الله

انا ليا استفسار مبدئي بس انا عايز افتح حساب في بوسطن ميرشنت تبعكم
بس دلوقتي في مشكله بتطلعي دايما وهي ان بيترفض ورقه اثبات محل الاقامه
:) والحكايه ببساطه انا كنت عايش في شقه والبطاقه طالعه علي العنوان بتاعها ومعايا فواتير لكل شئ فيها
لكن انا سبتها من سنه واكتر وماجرها ايجار جديد ومش عايز مراسلات او شئ يوصل علي هناك
وانا دلوقتي ساكن في شهر العسل العجمي في اخره عند البحر والشقه ديه ملهاش عددات نور او كهربا طبعا انتو عارفين المحافظ رغم ان البيت 4 تدوار
المهم معيش اي اثبات لمكانها سوي عقد تمليك الشقه! وفاتوره التيلفون الارضي ! وفاتوره خدمه adsl ديه كل الفواتير الرسميه الي بدفعها هنا
وفاتوره التيلفون الجديده بقت حقيره وشكلها غبي زي محضرتكم عارفين بس مكتوب فيها العنوان واسمي ورقم التيلفون وكل شئ لكن كانت بتترفض مش عارف ليه!!

المهم دلوقتي اعمل ايه وايه الاوراق الي ارسلها

delpiero
04-07-2010, 02:15 PM
سؤالى يا دكتور عن الترند العام

فكما هو معروف ان الترند العام هو تحرك السعر لمدة لا تقل عن 10 ايام فى اتجاه واحد صعودى او هبوطى

فهل نحن الآن فى ترند عام صاعد بالنسبة لليورو - دولار و الباوند - دولار من يوم 7 / 6 / 2010 اى حوالى شهر

اما اننا الآن فى ترند عام هابط و هو الترند الكبير الذى بدأ من اواخر عام 2009

و شكرا جزيلا يا دكتور

Rivnile
04-07-2010, 06:04 PM
فكرة جميلة و موضوع يستفيد منه الجميع ان شاء الله
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك يا دكتور انت ومشرفينا الكرام
سؤالى لاساتذتنا عن اهداف النماذج
فأنا ارى الجميع يتكلم عن هدف الرأس والكتفين او القمة المزدوجة وكأن تحققه شئ حتمى
لذا ارجو اعطاء فكرة مبسطة عن اهداف النماذج و ما اذا كانت بالفعل تتحقق بدقة ..
فأنا شخصيا لا انظر الى النماذج على الشارت ولكن يكفينى ان يكون هناك ترند او دعوم ومقاومات وشموع انعكاسية
بالغ تحياتى

مدير الموقع
04-07-2010, 06:22 PM
السلام عليكم
شكرا جدا لكل الي رحب بيا وللاعضاء الي واضح مدي عظمه احترامهم :)

ومش عارف اقول ايه علي دعوه الدكتور اسامه علي الاجتماع الاسبوعي انا جاهز ونفسي :) وياريت مكنش ضيف تقيل وتتقبلوني ان شاء الله

انا ليا استفسار مبدئي بس انا عايز افتح حساب في بوسطن ميرشنت تبعكم
بس دلوقتي في مشكله بتطلعي دايما وهي ان بيترفض ورقه اثبات محل الاقامه
:) والحكايه ببساطه انا كنت عايش في شقه والبطاقه طالعه علي العنوان بتاعها ومعايا فواتير لكل شئ فيها
لكن انا سبتها من سنه واكتر وماجرها ايجار جديد ومش عايز مراسلات او شئ يوصل علي هناك
وانا دلوقتي ساكن في شهر العسل العجمي في اخره عند البحر والشقه ديه ملهاش عددات نور او كهربا طبعا انتو عارفين المحافظ رغم ان البيت 4 تدوار
المهم معيش اي اثبات لمكانها سوي عقد تمليك الشقه! وفاتوره التيلفون الارضي ! وفاتوره خدمه adsl ديه كل الفواتير الرسميه الي بدفعها هنا
وفاتوره التيلفون الجديده بقت حقيره وشكلها غبي زي محضرتكم عارفين بس مكتوب فيها العنوان واسمي ورقم التيلفون وكل شئ لكن كانت بتترفض مش عارف ليه!!

المهم دلوقتي اعمل ايه وايه الاوراق الي ارسلها

برجاء فتح موضوع فى قسم خدمة العملاء و سنقوم باللازم ان شاء الله :)

سؤالى يا دكتور عن الترند العام

فكما هو معروف ان الترند العام هو تحرك السعر لمدة لا تقل عن 10 ايام فى اتجاه واحد صعودى او هبوطى

فهل نحن الآن فى ترند عام صاعد بالنسبة لليورو - دولار و الباوند - دولار من يوم 7 / 6 / 2010 اى حوالى شهر

اما اننا الآن فى ترند عام هابط و هو الترند الكبير الذى بدأ من اواخر عام 2009

و شكرا جزيلا يا دكتور

الترند الحالى هو ما يمثل حركة الزوج لاكثر من 10 ايام و قد تزيد و لكن لا تنقص.,
النقطة هنا اننا فى ترند حالى صاعد و لازلنا فى اتجاه عام هابط لاننا لم نكسر الترند الكبير.,
اذن الشراء مع الترند الحالى ثم الانتظار فى التعامل مع ترندات هابطة و مقاومات الترند العام الهابط فان كسرها فاستمرار الشراء و ان ارتد منها و اغلق انعكاسيا اذن فالترند العام سيعود ادراجه.,
اتمنى تكون وصلت الفكرة.

فكرة جميلة و موضوع يستفيد منه الجميع ان شاء الله
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك يا دكتور انت ومشرفينا الكرام
سؤالى لاساتذتنا عن اهداف النماذج
فأنا ارى الجميع يتكلم عن هدف الرأس والكتفين او القمة المزدوجة وكأن تحققه شئ حتمى
لذا ارجو اعطاء فكرة مبسطة عن اهداف النماذج و ما اذا كانت بالفعل تتحقق بدقة ..
فأنا شخصيا لا انظر الى النماذج على الشارت ولكن يكفينى ان يكون هناك ترند او دعوم ومقاومات وشموع انعكاسية
بالغ تحياتى

تحياتى يا باشا و شكرا على كلامك الرقيق..,
اهداف النماذج الفنية المثالية هى مقدار حركة الزوج مكونا النموذج نفسه فمثلا هدف الهيد ان شولدرز المثالى يكون من بداية من خط العنق الى هاى الهيد.
هدف المستطيل مثلا هو نفس مقدار حركة الزوج من الهاى الى اللو مكونا المستطيل.,
سأقوم بشرح النماذج السعرية بالتفصيل ان شاء الله فى الفيديو التعليمى الخاص باف اكس ارابيا.,
تحياتى يا غالى..,
الله كريم.,

Rivnile
04-07-2010, 07:15 PM
شكرا جزيلا يا دكتورنا و مديرنا الغالى
فى انتظار الفيديو بصبر كما علمتنا وعلمنا الفوركس

محمد نوارج
04-07-2010, 07:19 PM
جزاكَ الله كل الخير يا دكتور

على هذا الجهد الرائع بحق

والله العظيم شيء بديع اللي بتعمله حضرتك

ومساعدة بغير حدود للجميع

ربنا يكرمك ..،

FX Matador
06-07-2010, 12:02 AM
مساء الخير يا دكتور سؤال تانى جه فيه بالى و مش عارف أجابته يا ترى ايه هيا اكتر الأيام فيه الشهر اللى بتبقى موجوده فيها سيولة فيه السوق نتيجه اخبار او اى حاجه و بالذات اليورو / دولار ؟و شكرا ربنا يكرمك

مدير الموقع
06-07-2010, 12:12 AM
مساء الخير يا دكتور سؤال تانى جه فيه بالى و مش عارف أجابته يا ترى ايه هيا اكتر الأيام فيه الشهر اللى بتبقى موجوده فيها سيولة فيه السوق نتيجه اخبار او اى حاجه و بالذات اليورو / دولار ؟و شكرا ربنا يكرمك

اكثر ايام حركة فى السوق هو الجمعة حيث انه تقفيل العقود الاسبوعية المفتوحة و خروج حيتان السوق.
ايضا الخميس لانه غالبا ما يكون فيه كومة من الاخبار الهامة دائما..
مممم يعنى او مع كسر اى ترندات قوية و نماذج سعرية قوية تنطلق الاسعار..,
تحياتى يا ماتادور.
الله كريم.,

FX Matador
06-07-2010, 12:16 AM
اكثر ايام حركة فى السوق هو الجمعة حيث انه تقفيل العقود الاسبوعية المفتوحة و خروج حيتان السوق.
ايضا الخميس لانه غالبا ما يكون فيه كومة من الاخبار الهامة دائما..
مممم يعنى او مع كسر اى ترندات قوية و نماذج سعرية قوية تنطلق الاسعار..,
تحياتى يا ماتادور.
الله كريم.,

متشكر جدا يا دكتور الله يباركلك لك منى احلى تحية

alphazero
06-07-2010, 03:13 PM
السلام عليكم

سؤال قابلني

اثنا التأكد من الكسر والاختراق يتم التنبه لمستوي الفوليم التداول طيب دلوقتي الارقام مختلفه ممكن علي الساعه مثلا 200-700 اكتر اقل ايه هيا معدلات الفوليم او مقياس المقارنه لمعرفه هل هذا كبير ام لا
شكرا

مدير الموقع
06-07-2010, 04:44 PM
السلام عليكم

سؤال قابلني

اثنا التأكد من الكسر والاختراق يتم التنبه لمستوي الفوليم التداول طيب دلوقتي الارقام مختلفه ممكن علي الساعه مثلا 200-700 اكتر اقل ايه هيا معدلات الفوليم او مقياس المقارنه لمعرفه هل هذا كبير ام لا
شكرا

تحياتى ابو حميد..
لا يوجد فوليوم حقيقى فى سوق الفوركس لانه سوق عالمى و ليس محلى و ليس كبورصة الاسهم
الفوليوم امامك هو فوليوم الشركة التى انت عليها فقط و لا يعنى الفوليوم ككل بالتأكيد..,
خليك فى الحاجات الحقيقية افضل لك و تاكد من الكسر باغلاق و توكل على الله..,
الله كريم.,

forexbroker
07-07-2010, 12:01 AM
سلام عليكم

شلونك دكتور اخي بدي اسالك سالك سال شو رايك في اللدوجونز و الذهب وين ابتنصح نشتغل ليه وشكرا لك

mohsensleem
07-07-2010, 12:46 AM
اخى هل يمكن ان يفتح الشخص عدد 2 حساب فى نفس الشركه بنفس الاسم
وهل يمكن تحويل رصيد من الحساب الاول الى الحساب الثانى

محمد نوارج
07-07-2010, 01:17 AM
اخى هل يمكن ان يفتح الشخص عدد 2 حساب فى نفس الشركه بنفس الاسم
وهل يمكن تحويل رصيد من الحساب الاول الى الحساب الثانى

أيوة ينفع طبعاً ...،

Mr!hero
07-07-2010, 08:08 AM
السلام عليكم

صباح الخير

معلش استفسار

الشارت الى فى الصوره ده

مرسوم فيه خط ترند هابط بتمنى توضيح النقط الملامسة للخط واعادة الاختبار ومنطقة التصحيح وكل شىء من هذه المناطق

ويرجى توضيح افضل مكان لدخول ثفقات سواء كانت بيع ام شراء وارفاق الصورة بعد التوضيح عليها

بتمنى تكون نظرتى للشارت صح:)

معلش هتعب حضراتكم

منتظر الرد...

محمد

م.نادر فريد
07-07-2010, 08:47 AM
السلام عليكم

صباح الخير

معلش استفسار

الشارت الى فى الصوره ده

مرسوم فيه خط ترند هابط بتمنى توضيح النقط الملامسة للخط واعادة الاختبار ومنطقة التصحيح وكل شىء من هذه المناطق

ويرجى توضيح افضل مكان لدخول ثفقات سواء كانت بيع ام شراء وارفاق الصورة بعد التوضيح عليها

معلش هتعب حضراتكم

منتظر الرد...

محمد

كسر الترند حدث وتغير الأتجاه للصعود وقد يكون قد حدثت اعادة الأختبار على فريم اقل او لم تحدث وفى الشارت التالى موضح نقاط الدخول الممكنة بكسر المقاومة واعادة اختبارها والهدف الأول الذى تم كسره ويظهر من الشارت انه اعيد اختباره فى فريم أقل ويمكن الدخول عنده مرة اخرى ولتحديد الهدف النهائى أنتظر اليوم شرح مؤشر الفيبوناتشى فى الفيديو او هدف أول 50 وثانى 100 وهكذا. وفى انتظار تعقيب د.أسامة لأفادتنا ..

Mr!hero
07-07-2010, 08:56 AM
مشكوووووووووور اخى وجزاك الله خير الجزاء

وفى انتظار شرح الفيديو باذن الله

بارك الله فيك

مدير الموقع
07-07-2010, 09:59 AM
السلام عليكم

صباح الخير

معلش استفسار

الشارت الى فى الصوره ده

معلش هتعب حضراتكم

منتظر الرد...

محمد

كسر الترند حدث وتغير الأتجاه للصعود وقد يكون قد حدثت اعادة الأختبار على فريم اقل او لم تحدث وفى الشارت التالى موضح نقاط الدخول الممكنة بكسر المقاومة واعادة اختبارها والهدف الأول الذى تم كسره ويظهر من الشارت انه اعيد اختباره فى فريم أقل ويمكن الدخول عنده مرة اخرى ولتحديد الهدف النهائى أنتظر اليوم شرح مؤشر الفيبوناتشى فى الفيديو او هدف أول 50 وثانى 100 وهكذا. وفى انتظار تعقيب د.أسامة لأفادتنا ..

تحليل و توضح ممتاز جدا.
بارك الله فيك يا نادر..,
لا تعقيب و لكن تأكيد..الدخول شراء من الكسر و باغلاق شمعة صاعدة فوق الكسر ووضع الستوب تحت الترند المكسور ب 20 او 25 نقطة و الهدف المقاومات التالية على التوالى..,
تحياتى يا برنس.,

Mr!hero
07-07-2010, 10:25 AM
مشكور يادكتور على الرد

بارك الله فيكم

mohsensleem
07-07-2010, 04:18 PM
أيوة ينفع طبعاً ...،

الف شكر اخى محمد
دائما حاضر ما شاء الله

mohsensleem
07-07-2010, 04:20 PM
السلام عليكم
كيف لى ان اعرف ان اكسبيرت ما يعمل على اللايف دون تجربته حقيقى

محمد نوارج
07-07-2010, 06:27 PM
السلام عليكم

ممكن توضح السؤال أكثر؟!!

MaD_BoY
07-07-2010, 08:33 PM
السلام عليكم

أخي الكريم

ممكن حضرتك تفتح حساب ديمو وتجرب عليه الاكسبرت تشوفه هايشتغل ولا لا

تحياتي لك

mohsensleem
08-07-2010, 01:00 AM
أخي الكريم

ممكن حضرتك تفتح حساب ديمو وتجرب عليه الاكسبرت تشوفه هايشتغل ولا لا

تحياتي لك

الف شكر اخى على الرد
الاكسبيرت يعمل على الديمو تمام
ولاكن هناك اكسبيرتات تعمل على الديمو تمام و عند وضعها على الحقيقى لا تعمل
و انا الان ليس لدى حساب حقيقى
فأريد ان اعرف هل الاكسبيرت يعمل على الحقيقى كما يعمل على الديمو
و ذلك ممكن ان يكون موجود فى احدى ستور اللغة البرمجية الخاصة بلاكسبيرت
ارجو ان تكون وصلت فكرتى مع الشكر سلفا

MaD_BoY
08-07-2010, 01:09 AM
الف شكر اخى على الرد
الاكسبيرت يعمل على الديمو تمام
ولاكن هناك اكسبيرتات تعمل على الديمو تمام و عند وضعها على الحقيقى لا تعمل
و انا الان ليس لدى حساب حقيقى
فأريد ان اعرف هل الاكسبيرت يعمل على الحقيقى كما يعمل على الديمو
و ذلك ممكن ان يكون موجود فى احدى ستور اللغة البرمجية الخاصة بلاكسبيرت
ارجو ان تكون وصلت فكرتى مع الشكر سلفا
أخي الكريم

ممكن حضرتك تعمل موضوع في قسم المؤشرات والاكسبرتات وترفق الاكسبرت فيه

وتطلب الكشف على الاكسبرت

تحياتي لك

مدير الموقع
08-07-2010, 01:13 AM
اعتقد ان الاكسبيرت مادام يعمل على الديمو فهو يعمل على الحقيقى بلا مشاكل..
لا يوجد فرق بين هذه و تلك..,
واضح ان عندك لبس فى شيئ ما.
ياريت توضح لان العيب كده مش مظبوط لان مفيش حاجة اسمها تشتغل ديمو و حقيقى لا :)
تحياتى يا باشا.

Mr!hero
10-07-2010, 09:20 AM
السلام عليكم

اخوانى الكرام ارجو افادتنا بمعلومات عن نظام المتاجرة ECN

من حيث ادنى مبلغ لفتح الحساب

مميزات النظام وعيوبه

وهل هو افضل من النظام العادى ام لا

ونصيحتكم

منتظر الرد

مدير الموقع
12-07-2010, 12:41 AM
السلام عليكم

اخوانى الكرام ارجو افادتنا بمعلومات عن نظام المتاجرة ECN

من حيث ادنى مبلغ لفتح الحساب

مميزات النظام وعيوبه

وهل هو افضل من النظام العادى ام لا

ونصيحتكم

منتظر الرد

تحياتى يا هيرو..
نظام ECN هو نظام الاتصال بالبنك مباشرة بدون الحاجة الى مزودى الاسعار و غالبا المتاجرة فيه تكون جيدة و السبريدات تكون قليلة جدا و لكن اغلب شركات التى تقدم الخدمة تاخذ كوميشين كما ان اغلبهم ليس له حسابات اسلامية بسبب فوائد التبييت.
عامة لا انصح ام لا لاننى لم اتاجر به بالفعل..
تحياتى يا غالى.,

FX Matador
12-07-2010, 02:42 AM
ما هو نظام شوت تو كييل ؟ الذى تكلم عنه الأخ الكريم The UFO في هذا الموضوع حد فاهم حاجة - اف اكس ارابيا .. تحليلات .. توصيات .. مؤشرات .. اكسبيرتات (http://www.fx-arabia.com/vb/t519.html) و شكرا .. تحياتى ..’

د/محمد حسام
12-07-2010, 11:59 PM
معلش يا جماعه انا لسه مبتدئ جدا وعايز اعرف ازاي اعرف اصور الشارت وارفقه باي سؤال ليا علي الموقع وجزاكم الله خيرا

معاذ عودات
13-07-2010, 12:16 AM
معلش يا جماعه انا لسه مبتدئ جدا وعايز اعرف ازاي اعرف اصور الشارت وارفقه باي سؤال ليا علي الموقع وجزاكم الله خيرا

اهلا وسهلا اخي

تفضل

برنامج التصوير والرسم على الشارت

حمل برنامج Snag It للرسم على الشارت !! (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=48)

ارفاق في المنتدى

إزاي تحط صورة من على جهازك لموضوع في المنتدى ..!! (http://www.fx-arabia.com/vb/t555.html)

معاذ عودات
13-07-2010, 12:18 AM
ما هو نظام شوت تو كييل ؟ الذى تكلم عنه الأخ الكريم The UFO في هذا الموضوع حد فاهم حاجة - اف اكس ارابيا .. تحليلات .. توصيات .. مؤشرات .. اكسبيرتات (http://www.fx-arabia.com/vb/t519.html) و شكرا .. تحياتى ..’

بصراحه لا يوجد لدي معلومات

في انتظار الدكتور ..

FX Matador
13-07-2010, 12:22 AM
شكرا يا صياد الفوركس و في انتظار الدكتور و فيه سؤال تانى لماذا يعتبر الزوج دولار ين هو الملاذ الأمن للمتاجرين بالنسبه لباقى الأزوج يعنى ؟

Ezzat
13-07-2010, 12:56 AM
السلام عليكم ورحمة الله
اولا احب اشكركم على الموضوع الجميل ده .. وبما انه للمبتدئين فأعتقد ان ده المكان المناسب لأسألتى
- بخصوص شركات التداول .. اللى ليها فروع خارح امريكا زى مالطة و قبرص واللى بتدى روافع اعلى او سبريد اقل.. هل هى تعتبر شركات موثوقة وازاى الواحد يقدر يتأكد من سجل الشركة اللى بيتعامل معاها

-انا حملت منصة تداول ميتا تريدر Fxdd (لسة فى مرحلة التعرف على البرنامج) اول حاجة لفتت نظرى هى حجم الصفقة واللى بيعبر عنها بأرقام (0.01 - 0.02 -0.03 -0.04 -0.05 -1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 )
انا اعرف ان فى عقد استاندارد النقطة فيه بـ 10 $ وده اعتقد بنعبر عنه بحجم عقد 1
وبالتالى يبقى العقد الميكرو (النقطة فيه 10 سنت ) نعبر عنه بـ 0.01
ولكن ساعتها يبقى نعبر ازاى عن العقد المنى .. اللى النقطة فيه بـ 1 $ ؟ ولا انا فاهم الموضوع اصلا غلط

- وكذلك السؤال التقليدى ايه انسب مبلغ للبداية ( بعد وقت طويل من التدريب طبعا ) هل 300 $ مثلا تعتبر مبلغ مقبول كبداية.. ولا المفروض يكون اكبر؟
وايه هى افضل الطرق لادارة رأس مال صغير ؟
علما انى هدفى المنظور من الفوركس على المدى القريب يتخلص انى اوصل رأس المال الى حدود 1000 الى 2000 $ و المرحلة التالية ابدأ احصل منه على دخل شهرى فى حدود 200 $
(انا لسة طالب فى الكلية واقصى ما اريده من الحساب حاليا انى احصل على مصروفى الشهرى منه ..ومش طمعان فى اكتر من كده )
هل الأهداف دى يناسبها السكالبنج ولا تنصح بطرق تانية
-اخيرا .. احب اعرف رأيك فى متاجر يعتمد بشكل كامل على توصيات الورش فى فتح صفقاته .. هل ده شىء سىء ولا ممكن تنصح بيه على الأقل كبداية لحين اكتساب خبرة اكبر فى التحليل الفنى
... اتمنالكم دوام التوفيق واسف لو اطلت فى الأسئلة..

مدير الموقع
13-07-2010, 12:01 PM

لا اعلم قد يكون اسم استراتيجية معينة او شيئ ما

شكرا يا صياد الفوركس و في انتظار الدكتور و فيه سؤال تانى لماذا يعتبر الزوج دولار ين هو الملاذ الأمن للمتاجرين بالنسبه لباقى الأزوج يعنى ؟

لانهم اقوى عملتين و اقتصادين قويين و فائدة قليلة.
الناس لم تعد تبحث عن الفوائد و لكن تبحث عن الاستقرار :)

السلام عليكم ورحمة الله
اولا احب اشكركم على الموضوع الجميل ده .. وبما انه للمبتدئين فأعتقد ان ده المكان المناسب لأسألتى
- بخصوص شركات التداول .. اللى ليها فروع خارح امريكا زى مالطة و قبرص واللى بتدى روافع اعلى او سبريد اقل.. هل هى تعتبر شركات موثوقة وازاى الواحد يقدر يتأكد من سجل الشركة اللى بيتعامل معاها

الشركات مثلها مثل اى شركة او محل تجارة يمكنها ان تفلس و تخسر و نحن نحاول ان ننتقى الشركات المسجلة فى امريكا اولا لانها تعنى ان لديها رأس مال ضخم و حساب ضخم ايضا يصل الى 25 مليون دولار يتم تجميده ضمانا لاستمرار الشركة.,
لذا فان المؤمن كيس فطن يجب عليه اختيار الشركات بعناية و للاسف فالقوانين خارج امريكا ليست بنفس الصرامة و لكن التداول هناك شبه مستحيل لصغار المتاجرين.

-انا حملت منصة تداول ميتا تريدر Fxdd (لسة فى مرحلة التعرف على البرنامج) اول حاجة لفتت نظرى هى حجم الصفقة واللى بيعبر عنها بأرقام (0.01 - 0.02 -0.03 -0.04 -0.05 -1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 )
انا اعرف ان فى عقد استاندارد النقطة فيه بـ 10 $ وده اعتقد بنعبر عنه بحجم عقد 1
وبالتالى يبقى العقد الميكرو (النقطة فيه 10 سنت ) نعبر عنه بـ 0.01
ولكن ساعتها يبقى نعبر ازاى عن العقد المنى .. اللى النقطة فيه بـ 1 $ ؟ ولا انا فاهم الموضوع اصلا غلط

المينى يساوى 1 دولار و تكتب يدويا فى خانة الحجم بهذا الشكل 0.10

و قيس على ذلك.
0.15 تساوى دولار و نصف

- وكذلك السؤال التقليدى ايه انسب مبلغ للبداية ( بعد وقت طويل من التدريب طبعا ) هل 300 $ مثلا تعتبر مبلغ مقبول كبداية.. ولا المفروض يكون اكبر؟
وايه هى افضل الطرق لادارة رأس مال صغير ؟
علما انى هدفى المنظور من الفوركس على المدى القريب يتخلص انى اوصل رأس المال الى حدود 1000 الى 2000 $ و المرحلة التالية ابدأ احصل منه على دخل شهرى فى حدود 200 $
(انا لسة طالب فى الكلية واقصى ما اريده من الحساب حاليا انى احصل على مصروفى الشهرى منه ..ومش طمعان فى اكتر من كده )
هل الأهداف دى يناسبها السكالبنج ولا تنصح بطرق تانية

بغض النظر عن المكاسب من الواضح انه اول حساب لك.
افضل حساب للتعلم هو 250$ و اقل حساب مناسب للمتاجرة 1000$ و اتمنى ان تقرا ما بين السطور.

-اخيرا .. احب اعرف رأيك فى متاجر يعتمد بشكل كامل على توصيات الورش فى فتح صفقاته .. هل ده شىء سىء ولا ممكن تنصح بيه على الأقل كبداية لحين اكتساب خبرة اكبر فى التحليل الفنى
... اتمنالكم دوام التوفيق واسف لو اطلت فى الأسئلة..

اذن لست انت المتاجر و المتاجر هو من يضع التوصيات.,
تابع الورش لتتعلم كيف تتاجر بنفسك و اتباع التوصيات مهما بلغت قوة مزودها خسارتها تعتبر اكبر لانك لم تتعلم بالفعل.

تحياتى يا باشا و يمكنك الاستفسار فى اى وقت :)
الله كريم.,

شريـر
13-07-2010, 05:35 PM
يادكتورنا الكبير :

تعددت وجهات النظر وتباينت في محركات الاقتصاد - واعني هنا بالاقتصاد اي اقتصاد -
فبرأيك مالذي يحرك الاقتصاد ؟!!

ثانياً : انت تكلمت في الكورس التعليمي التنموي يادكتور وقلت انه لما نتاجر بالعملات نتاجر مع البنك نبيع ونشتري منه طب لما نتاجر بالسلع بالسكر والقمح والنفط والذهب نبيع ونشتري من مين .. حتقلي من صاحب البقاله .. فهل محطة التداول ايضاً تبيع وتشتري من صاحب البقاله الي عندنا .. ؟!!

وعلى نياتكم ترزقوون ،،

Samy
13-07-2010, 06:19 PM
يادكتورنا الكبير :

ثانياً : انت تكلمت في الكورس التعليمي التنموي يادكتور وقلت انه لما نتاجر بالعملات نتاجر مع البنك نبيع ونشتري منه طب لما نتاجر بالسلع بالسكر والقمح والنفط والذهب نبيع ونشتري من مين .. حتقلي من صاحب البقاله .. فهل محطة التداول ايضاً تبيع وتشتري من صاحب البقاله الي عندنا .. ؟!!

وعلى نياتكم ترزقوون ،،

شريرنا الطيب
الاقتصاد و انت سيد العارفين احد العلوم الانسانيه الاجتماعيه و التى تبحث فى الموارد و الرغبات و كيفيه
تحقيق اقصى اشباع للرغبات من خلال الموارد المتاحه لاسيما فى ظل محدوديه الموارد و لا محدوديه الرغبات

و يتحرك الاقتصاد وفق النظريات المتبعه فى البلد
سواء لقتصاد حر او رأسمالى حيث يتيح حريه للملكيه الفرديه و التطور العام للمجتمع ناتج عن مجموع تطور الملكيات الفرديه
او سواء اقتصاد اشتراكى يجعل الدوله مهيمنه على وسائل الانتاج بحيث تراعى مع رغبتها فى النمو الاقتصادى
البعد الاجتماعى لفئات المجتمع المختلفه

Ezzat
13-07-2010, 08:57 PM
د. أسامة شكرا على التوضيح .. ومعلش هتعبكم معايه شوية ..

فى مصطلحين بيعدو على كتير ومش مستوعبهم قوى ..
bearish channel & pivot point
ايه المقصود بيهم وبيترسمو ازاى على الشارت ؟
وايه الفرق بين البيفوت واى مقاومة او دعم عادى ..يعنى بنستخدمه فى ايه ؟

والجملة دى برده من تقرير اليورو دولار بتاع انهارده :1 (13):
Trend: ST Ltd Downside; MT Range
ايه المقصود بالاختصارات اللى فيها

وبرده يا ريت حد يدينى نبذة عن مؤشر الـ RSI المستخدم فى تقارير التحليل وكيفية استخدامه

wambasic
13-07-2010, 09:09 PM
نفسى يا جماعه اتعلم طريقه ازاى ادخل وامتى اخرج بجد لان دى مشكلتى

wambasic
13-07-2010, 09:12 PM
دكتور اسامه ممكن تدلنا احنا المبتدأين على مؤشر او اثنين او طريقه معينه نبتدى بيها نحلل ونعمل استراتيجيات وتكون دى اول الطريق الى نكمل فيه ان شاء الله

targetegy
13-07-2010, 09:12 PM
نفسى يا جماعه اتعلم طريقه ازاى ادخل وامتى اخرج بجد لان دى مشكلتى

كل شخص ليه فلسلفته
نظرا طللب اخوه كاتير بموضوع انه مش عارف يدخل يشترى ويبيع
انا هعمل موضوع ونقول اذا نعمل استراتيجيه واذاى نشترى ونبيع

wambasic
13-07-2010, 09:42 PM
جزاك الله خيرا اخى الكريم:1 (105):

مدير الموقع
13-07-2010, 11:43 PM
د. أسامة شكرا على التوضيح .. ومعلش هتعبكم معايه شوية ..

فى مصطلحين بيعدو على كتير ومش مستوعبهم قوى ..
bearish channel & pivot point
ايه المقصود بيهم وبيترسمو ازاى على الشارت ؟
وايه الفرق بين البيفوت واى مقاومة او دعم عادى ..يعنى بنستخدمه فى ايه ؟

والجملة دى برده من تقرير اليورو دولار بتاع انهارده :1 (13):
Trend: ST Ltd Downside; MT Range
ايه المقصود بالاختصارات اللى فيها

وبرده يا ريت حد يدينى نبذة عن مؤشر الـ RSI المستخدم فى تقارير التحليل وكيفية استخدامه

اهلا اخى عزت و شكرا على مرورك الرقيق..
البيفوت بوينت: هو مستوى مستخرج من معادلة رياضية تعتمد على جمع الهاى و اللو و الافتتاح و قمسته على 3 ليكون رقم يسمى البويفت و هو مستوى قوى يحترمه السعر كثيرا.
يمكنك الحصول على الالات الحاسبة للبيفوت و الفيبو بالتسجيل فى هذا الموقع
FXDD OnDemand
(http://www.fxddondemand.com/TradingCalculators.do)

البيرش شانل: و هى تعنى قناة هابطة يتحرك السعر من خلالها جيئة و ذهابا و تتجه نحو الاسفل.
ساقوم بشرح تفصيلى للقنوات السعرية فى كورسات الفيديو القادمة ان شاء الله.
الفرق بين البيفوت و الدعم او المقاومة ان ده مستوى و ده مستوى و لكل واحد احترامه.

مؤشر ار اس اى هو مؤشر يسمى القوة النسبية و هو يعبر عن قوة و عزم الاتجاه فصعود الار اس اى يقول انه هناك المزيد من قوة الاتجاه
مؤشر جيد و يهتم به الكثيرين.

الجملة مش مفهومة و لكنها تعنى ان الترند العام هبوط.

دكتور اسامه ممكن تدلنا احنا المبتدأين على مؤشر او اثنين او طريقه معينه نبتدى بيها نحلل ونعمل استراتيجيات وتكون دى اول الطريق الى نكمل فيه ان شاء الله

اتعلم الاساسيات الاول و بعد كده اعمل استراتيجيات :)
الله كريم.,

FX Matador
14-07-2010, 01:39 AM
لا اعلم قد يكون اسم استراتيجية معينة او شيئ ما

لانهم اقوى عملتين و اقتصادين قويين و فائدة قليلة.
الناس لم تعد تبحث عن الفوائد و لكن تبحث عن الاستقرار :)

شكرا يا دكتور على الأجابه طب و ليه الزوج ده بالذات مش بيرتبط بأى عمله تانيه !!! مفيش بينهم علاقات و ده حضرتك ذكرته فيه الشارت الشبكه ؟!!

مدير الموقع
14-07-2010, 02:53 PM
شكرا يا دكتور على الأجابه طب و ليه الزوج ده بالذات مش بيرتبط بأى عمله تانيه !!! مفيش بينهم علاقات و ده حضرتك ذكرته فيه الشارت الشبكه ؟!!

الزوج يسمى الخبيث.,
و لكنه بالفعل مرتبط بعملات اخرى و هو الاب الروحى لكل ازواج الين..
ازاى يا عم مش مرتبط!!
شكلك متعرفتش على الباشا قبل كده
بس قوم اقف و انت بتتكلم عن الدولار ين :1 (54):

FX Matador
14-07-2010, 03:13 PM
الزوج يسمى الخبيث.,
و لكنه بالفعل مرتبط بعملات اخرى و هو الاب الروحى لكل ازواج الين..
ازاى يا عم مش مرتبط!!
شكلك متعرفتش على الباشا قبل كده
بس قوم اقف و انت بتتكلم عن الدولار ين :1 (54):

هههههه اه شكرا يا دكتور انا الى ملاحظه مش مرتبط باليورو دولار زى معظم العملات الأخرى اللى بيكون الدولار فيها زوج من الأزواج و لا ايه راى حضرتك هو زى ماحضرتك قلت مرتبط ببقيت ازواج الين لكن فيندور الدولار !! اليورو دولار ترتبط بيه عملات كتير اللى زوج منها دولار او يورو بينما الدولار ين ! اللى شايفه مش مرتبط بعمله الدولار ده اللى قصدى و الى فهمته من حضرتك مدام هو الأب الروحى يبقى ازواج الين التانيه بترتبيط بيه يعنى هو عامل زى الييورو دولار و لا ايه رائ حضرتك فيه كلامى ؟ تحياتى ..

مدير الموقع
14-07-2010, 03:37 PM
هههههه اه شكرا يا دكتور انا الى ملاحظه مش مرتبط باليورو دولار زى معظم العملات الأخرى اللى بيكون الدولار فيها زوج من الأزواج و لا ايه راى حضرتك هو زى ماحضرتك قلت مرتبط ببقيت ازواج الين لكن فيندور الدولار !! اليورو دولار ترتبط بيه عملات كتير اللى زوج منها دولار او يورو بينما الدولار ين ! اللى شايفه مش مرتبط بعمله الدولار ده اللى قصدى و الى فهمته من حضرتك مدام هو الأب الروحى يبقى ازواج الين التانيه بترتبيط بيه يعنى هو عامل زى الييورو دولار و لا ايه رائ حضرتك فيه كلامى ؟ تحياتى ..

ليس من اللازم ان تكون كل العملات مرتبطة باليورو فهو ليس ابو الفوركس يعنى
لكل زوج شكله و طريقته و الدولار ين زوج صعب جدا المضاربة عليه و تحركه يحرك معه كل زوج مرتبط به ين..,
الاثنين قويان و مثل ان يكون ثورا ضخما يصارع ثورا ضخما اخر..,
نصيحتى لك استخدمه فى التحليل فهو مفيد الى ابعد الحدود و مرهق فى المضاربة الى ابعد الحدود ايضا.
الله كريم.,

skooter8
14-07-2010, 04:15 PM
سؤالي في نضرك يا دكتوةر شركة اي اف سي ماركتس هل فعلا مرتبطة ببنك الماني ام الصفقات الخاسرة ربح للشركة و العملاء هم من يسترون و يبيعون فيما بينهم و لو ما كان مشتري الشركة تستري منك اضن فهمت سؤالي جيدا
ارجو الافادة

د/محمد حسام
14-07-2010, 10:13 PM
اهلا وسهلا اخي

تفضل

برنامج التصوير والرسم على الشارت

حمل برنامج Snag It للرسم على الشارت !! (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=48)

ارفاق في المنتدى

إزاي تحط صورة من على جهازك لموضوع في المنتدى ..!! (http://www.fx-arabia.com/vb/t555.html)

جزاك الله خيرا اخي صياد الفوركس

مدير الموقع
15-07-2010, 12:43 AM
سؤالي في نضرك يا دكتوةر شركة اي اف سي ماركتس هل فعلا مرتبطة ببنك الماني ام الصفقات الخاسرة ربح للشركة و العملاء هم من يسترون و يبيعون فيما بينهم و لو ما كان مشتري الشركة تستري منك اضن فهمت سؤالي جيدا
ارجو الافادة

صراحة لا استطيع ان افتيك مع شركة لم اتعامل معها..,
و لكن التساؤل هل الشركة مسجلة ام لا و ساعتها يمكنك ان تفهم ما بين السطور ,هذا مع اى شركة:)
الله كريم.,

سلطان
15-07-2010, 04:50 AM
السلام عليكم
استاذي كنت بسالك
ماهو

الموفنج 200

وايضا هناك مؤشراخر تستخدمه واظنك ذكرت الرقم55

ماهي هذه المؤشرات
ومافائدتها

ومتى راح تعلمنا عليها:)

لروحك الورد استاذي

مدير الموقع
15-07-2010, 04:58 PM
السلام عليكم
استاذي كنت بسالك
ماهو

الموفنج 200

وايضا هناك مؤشراخر تستخدمه واظنك ذكرت الرقم55

ماهي هذه المؤشرات
ومافائدتها

ومتى راح تعلمنا عليها:)

لروحك الورد استاذي

تحياتى يا سلطان.,
الموفنج هو متوسط حركة الاسعار لمدة 55 يوم او 200 يوم او اى كان الرقم الموضوع و فائدته ان الكثير يتعامل به مما يجعل له ثقلا و مصداقية..,
و ان شاء الله نتعلم سويا كيفية المضاربة به بشكل جيد فى فيديو الاخ نادر ثم الفيديو الخاص بى..,
تحياتى يا باشا
الله كريم.,

شريـر
15-07-2010, 05:13 PM
يادكتورنا الكبير :

وعلى نياتكم ترزقوون ،،

?!!!!!!

مدير الموقع
15-07-2010, 05:58 PM
المتاجرة بالسلع تختلف عن العملات.,
فهناك بورصة لندن للذهب و هى اشهر بورصات العالم فى الذهب و بورصة القمح و البترول.,الوضع يختلف فى التعامل لانك تتعامل برافعة و مارجن لا تملك السلعة بالفعل لذا فالتعامل يكون مع قيمتها عن طريق البنك ايضا..
تحياتى يا شرير.

كينج
15-07-2010, 10:13 PM
الاسترلينى اخره فين انا واخد بيع من 5070

كينج
15-07-2010, 10:13 PM
السلام عليكم اولآ

كينج
15-07-2010, 10:17 PM
والا حد معبر

كينج
15-07-2010, 10:45 PM
المارجن على الباب 50 نقطه فين الناس

كينج
15-07-2010, 10:55 PM
ايه رايكم اخلص والحق ال40 دولار دول

مدير الموقع
15-07-2010, 11:27 PM
تحياتى يا عماد و شكرا على المرور..
الموضوع هنا للاستفسارات المتعلقة بما قد يكون غامضا او غير معروف بالنسبة للبعض.,
ان كانت هناك بعض المشاكل فى الصفقات كما ارى اعتقد يمكنك الكتابة فى ورشة اف اكس ارابيا و لكن السؤال الاخر هو انت كنت فين و مستنى الرصيد ينزل الى 40 دولار ؟؟
تحياتى.

skooter8
16-07-2010, 01:44 PM
ادا وصلت 40 و حسابك اكثر بكثير اي اكبر من 150 اعتقد العب للاخر و خليها على ربنا

skooter8
16-07-2010, 01:48 PM
صراحة لا استطيع ان افتيك مع شركة لم اتعامل معها..,
و لكن التساؤل هل الشركة مسجلة ام لا و ساعتها يمكنك ان تفهم ما بين السطور ,هذا مع اى شركة:)
الله كريم.,

هه فاهم عليك مسجلة في بقعة من الارض القليل من يعرفها جزر العذراء
لاكن تتعامل جيدا و اكيد اف اك ديدي افض منها فقط هي ضروف تجعلنا نتاجر بها
شكرا على الرد

مدير الموقع
16-07-2010, 02:58 PM
هه فاهم عليك مسجلة في بقعة من الارض القليل من يعرفها جزر العذراء
لاكن تتعامل جيدا و اكيد اف اك ديدي افض منها فقط هي ضروف تجعلنا نتاجر بها
شكرا على الرد

اعمل سيرش فى جوجل و شوف و اقرا هذا السبيل الوحيد للتعرف على الشركات.,
تحياتى يا باشا.

maher
22-07-2010, 02:00 AM
السلام عليكم تحياتي يا دكتور ,تصدق اليوم بس لشفت هي الورشة الرائعة ,ولو شفتها من قبل كانت وفرت علي تعب كبير المهم سؤالي هو ما هو حجم الوت الستناندر للبترول وهل صحيح انو الرافعة تبعو 1/20 بس.بالمناسبة شركة اف اكس ديدي تتعامل مع السوريين ولا مقااااااااااااطعة تحياتي للجميع ومشكورين عالمجهودات الجبارة

مدير الموقع
22-07-2010, 10:58 AM
السلام عليكم تحياتي يا دكتور ,تصدق اليوم بس لشفت هي الورشة الرائعة ,ولو شفتها من قبل كانت وفرت علي تعب كبير المهم سؤالي هو ما هو حجم الوت الستناندر للبترول وهل صحيح انو الرافعة تبعو 1/20 بس.بالمناسبة شركة اف اكس ديدي تتعامل مع السوريين ولا مقااااااااااااطعة تحياتي للجميع ومشكورين عالمجهودات الجبارة

تحياتى اخى ماهر و نورت بيتك اف اكس ارابيا
شكرا على كلامك الرقيق و ان شاء الله نتطلع الى الافضل دائما.
رافعة البترول بالفعل تعتبر اقل الروافع و هى 1:25 و نحاول ان نحصل على روافع اعلى لعملائنا و فى انتظار رد الشركة علينا.,
شركة اف اكس دى دى للاسف لا تتعامل مع اى دولة موقع عليها عقوبات امريكية مثل سوريا و العراق و ايران و السودان.,
نحاول بالفعل ان نجد حلا للسوريين مع شركة محترمة و اصعب شيئ هو ايجاد شركة محترمة توفى بوعودها دائما و لكننا نحاول و اعدك اننا سنصل الى حل قريبا.,
تحياتى و تحت امرك دائما.
الله كريم.,

maher
23-07-2010, 10:17 PM
تحياتي يا نسر العرب والله يجزيك عنا كل خير. اذا وصلت لحل مع الشركة بشأن العقوبات عود خبرنا. سؤالي اليوم قرات في كتاب موجه للمبتدئين "متل حكايتي"ان البوند والين هي عملات غير مباشرة بالنسبة للدولار والتعامل معها عكسي البيع بدل الشراء والعكس ,هل هي كذلك مع جميع العملات الاخرى مثلا البوند يورو وهل هناك عملات اخرى يكون التعامل معها عكسي وما هي ان وجدت .والله يجعل لك هذا العمل صدقة جارية الى يوم يبعثون تحياتي

FX Matador
24-07-2010, 10:06 AM
يا دكتور فيه سؤال كده دلوقاتى لو اليورو بيبقى صاعد مش بيبقى صاعد في كل العملات المرتبطه بيه او على الأقل اللى علاقتهم مرتبطه طريدا و زوج منهم هو اليورو دلوقاتى مثلا اليورو و هو صاعد جه فيه اليورو ين واقف عن مقاومه قويه هل ده هايعيقه انه يكمل في اليورو دولار ! حضرتك فهمتنى ؟ طب لو اه معنى كده ان اليورو ين اقوى من اليورو دولار !! و لا ايه مثلا لو جه عند مقاومه في اليورو ين و مش عارف هايكسرها و لا لأ اروح اشوفه صاعد و لا لأ في اليورو دولار لو صاعد هايبقى يخترقها في اليورو ين معنى كده ان تأثير اليورو مقايل عمله الدولار بتجبر الأزواج الأخرى مقابلها انها تحترمه طب لو ده حصل و اليورو دولار كمل و اليورو ين وقف عن المقاومه و ارتد ايه يكون الوضع دلوقاتى اليورو دولار طالع و اليورو ين نازل !! و لا هايرجع اليورو دولار يخض لهبوط اليورو ين لوجود مقاومه قويه حضرتك فهمتنى . شكرا يا دكتور تحياتى ...,

معاذ عودات
24-07-2010, 10:14 AM
يا دكتور فيه سؤال كده دلوقاتى لو اليورو بيبقى صاعد مش بيبقى صاعد في كل العملات المرتبطه بيه او على الأقل اللى علاقتهم مرتبطه طريدا و زوج منهم هو اليورو دلوقاتى مثلا اليورو و هو صاعد جه فيه اليورو ين واقف عن مقاومه قويه هل ده هايعيقه انه يكمل في اليورو دولار ! حضرتك فهمتنى ؟ طب لو اه معنى كده ان اليورو ين اقوى من اليورو دولار !! و لا ايه مثلا لو جه عند مقاومه في اليورو ين و مش عارف هايكسرها و لا لأ اروح اشوفه صاعد و لا لأ في اليورو دولار لو صاعد هايبقى يخترقها في اليورو ين معنى كده ان تأثير اليورو مقايل عمله الدولار بتجبر الأزواج الأخرى مقابلها انها تحترمه طب لو ده حصل و اليورو دولار كمل و اليورو ين وقف عن المقاومه و ارتد ايه يكون الوضع دلوقاتى اليورو دولار طالع و اليورو ين نازل !! و لا هايرجع اليورو دولار يخض لهبوط اليورو ين لوجود مقاومه قويه حضرتك فهمتنى . شكرا يا دكتور تحياتى ...,

السلام عليكم

دعني افيدك قليلا قبل ان يأتي الدكتور ...

ان شاءالله اكون قد فهمت سؤالك ,

ملخص السؤال :
عندما يكون اليورو ين على مقاومه قويه ولم يستطيع ان يخترقها , هل يجبر اليورو دولار على الهبوط معه ؟

اولا

اليورو دولار === طبعا هو محرك اساسي لليورو ين
يعني اذا ارتفع يرتفع معه واذا نخفض ينخفض معه

ولكن هناك عمله ثانيه مؤثر على اليورو ين وهي الين ..

تلخيص الاجابه :
لا يشترك 100% ان يتحرك اليورو ين وفق حركه اليورو دولار لان هناك محرك ثاني وهو الدولار ين

او العكس ان يتحرك اليورو دولار وفق حركه اليورو ين لان هناك محرك ثاني وهو الدولار ين

ان شاءالله اني قدرت اجيب على سؤالك

م.أحمد مقدادي
24-07-2010, 10:20 AM
السلام عليكم

ملخص السؤال :
عندما يكون اليورو ين على مقاومه قويه ولم يستطيع ان يخترقها , هل يجبر اليورو دولار على الهبوط معه ؟

اولا

تلخيص الاجابه :
لا يشترك 100% ان يتحرك اليورو ين وفق حركه اليورو دولار لان هناك محرك ثاني وهو الدولار ين

او العكس ان يتحرك اليورو دولار وفق حركه اليورو ين لان هناك محرك ثاني وهو الدولار ين

يا سلام عليكم

وازيد على كلام الصياد بما هو مكتوب في هذا الموضوع

العلاقة بين ازواج العملات
(http://www.fx-arabia.com/vb/t443.html)

مدير الموقع
24-07-2010, 10:41 AM
تحياتي يا نسر العرب والله يجزيك عنا كل خير. اذا وصلت لحل مع الشركة بشأن العقوبات عود خبرنا. سؤالي اليوم قرات في كتاب موجه للمبتدئين "متل حكايتي"ان البوند والين هي عملات غير مباشرة بالنسبة للدولار والتعامل معها عكسي البيع بدل الشراء والعكس ,هل هي كذلك مع جميع العملات الاخرى مثلا البوند يورو وهل هناك عملات اخرى يكون التعامل معها عكسي وما هي ان وجدت .والله يجعل لك هذا العمل صدقة جارية الى يوم يبعثون تحياتي

تحياتى اخى ماهر و شكرا على كلامك الرائع
بس اعذرنى مش قادر افهم السؤال :(

اهلا ماتادور.
الشباب ما شاء الله قام بالواجب و زيادة فى الرد و طبعا لا يلزم ان يتحرك اليورو ين مثل اليورو دولار 100% و الا ما كان حد غلب و لكن كل زوج له طريقته وحركته المميزة الخاصة به
عندما تجد اليورو دولار صاعد و هو محرك لليورو ين و اليورو ين امام مقاومة اذن توقع كسر هذه المقاومة و ان ارتد منها اليورو ين توقع ترييح فى سرعة صعود اليورو دولار او تدخل سلبى من الدولار ين.
الترابط بالعملات مهم و راجع الموضوع الذى نقله مافيا عن العلاقة بين العملات.
تحياتى يا باشا.

FX Matador
24-07-2010, 03:33 PM
السلام عليكم

ملخص السؤال :

اولا

تلخيص الاجابه :

شكرا صياد الفوركس في الحقيقه فكره السؤال دى نابعه من اجابتك في موضوع قلت ان اليورو ين واقف عن مقاومه فجه في بالى السؤال ده لولعى بالعلاقات بين العملات ليه الحيره لما يمكن حركات زوج تانى تحل المشكله زى ماجه في السؤال و شكرا انا فهمت حضرتك و طبعا زى ماحضرتك قلت لا يمكن 100% و لذلك ايضا لا يحرك الزوج زوجا أخر 100 إلا اذا كان هو نفسه !!! تحياتى و شكرا للرد ...,

FX Matador
24-07-2010, 03:34 PM
يا سلام عليكم

وازيد على كلام الصياد بما هو مكتوب في هذا الموضوع

العلاقة بين ازواج العملات
(http://www.fx-arabia.com/vb/t443.html)

شكرا مافيا و الجداول الجميله انا حطيت ردى في الموضوع الهام و رفعته تحياتى ...,

FX Matador
24-07-2010, 03:40 PM
عندما تجد اليورو دولار صاعد و هو محرك لليورو ين و اليورو ين امام مقاومة اذن توقع كسر هذه المقاومة و ان ارتد منها اليورو ين توقع ترييح فى سرعة صعود اليورو دولار او تدخل سلبى من الدولار ين.
الترابط بالعملات مهم و راجع الموضوع الذى نقله مافيا عن العلاقة بين العملات.
تحياتى يا باشا.

اهلا بيك يا دكتور
و شكرا للأجابه انا تفهمت الموضوع الأن و جارى التجربة و الملاحظه تحياتى ...,

مدير الموقع
25-07-2010, 04:28 PM
تحياتى يا ماتادور
و فى اى وقت انا موجود ان شاء الله:)

maher
25-07-2010, 09:43 PM
من المهم لأقصى حد أن تعرف الفرق بين السعر في العملات المباشرة والسعر في العملات غير المباشرة .
قاعدة عامة
إذا ارتفع السعر أمام الجنية أو اليورو معنى ذلك ارتفاعهما وانخفاض الدولار .
وإذا انخفض أمام الجنية أو اليورو معنى ذلك انخفاضهما وارتفاع الدولار .
والعكس بالنسبة للين والفرنك
إذا ارتفع السعر أمام الين أو الفرنك معنى ذلك انخفاضهما وارتفاع الدولار .
أما إذا انخفض أمام الين أو الفرنك معنى ذلك ارتفاعهما وانخفاض الدولار .
والسبب في ذلك هو ان العملة الأساس هما الجنية واليورو مقابل الدولار ، اما مقابل الين أو الفرنك فالعملة الأساس هو الدولار .
والسعر آما تعلم هو المبلغ المطلوب دفعة من العملة الثانية للحصول على وحدة واحدة من العملة الأساس .
آما ذآرنا فإنه من المهم معرفة فيما إذا آانت العملة قد انخفضت أم ارتفعت لأنك إن لم تدرك ذلك جيداً فقد تشتري في الوقت الذي
تريد أن تبيع فيه والعكس صحيح

maher
25-07-2010, 09:44 PM
هذا هو المقطع الذي كنت اسأل عنه انشالله كون وصلت الفكرة هالمرة تحياتي يا دكتور

مدير الموقع
25-07-2010, 09:49 PM
بارك الله فيك اخى ماهر على الشرح الرائع.,
تحياتى لك يا طيب.

FX Matador
26-07-2010, 12:43 AM
يا دكتور دلوقاتى انا عايز اعمل موضوع مثلا في باك تيسيت هل ينفع ان اعمله بنظرى كده اسرع و شاوف و احسب النسب بدل ما ارفع شارتات ؟ و اذا هارفع شارتات هاعلق ازاى مثلا لو شموع كتيره جدا !! الفرق هنا هايكون في الشموع المختلفه عن اللى عايزه هاتبقى قليله العكس يعنى الشموع المطلوبه موجوده بكثره جدا انما الشموع الغير مطلوبة او المخالفه للعام قليله اعمل ايه ؟

سلطان
29-07-2010, 07:01 PM
يــــــــرفع لاهميـــــته للمبتدئين

maher
01-08-2010, 09:23 PM
السلام عليكم ترجع بالسلامة يا دكتور وعلى ما توصل بتلاقي اول سؤال مني "تعودت على دلالك"سمعت انو شركة دي دي فاتحة فرع بمالطا للتخلص من صرامة القوانين الاميركية, فهل ممكن يكون فيها حل بالنسبة للمقاطعة .عارف اني غلبتك بس ماني حاب فارق هاد المنتدى لانو صار ادمان خطير هههههههه

مدير الموقع
08-08-2010, 10:00 PM
السلام عليكم ترجع بالسلامة يا دكتور وعلى ما توصل بتلاقي اول سؤال مني "تعودت على دلالك"سمعت انو شركة دي دي فاتحة فرع بمالطا للتخلص من صرامة القوانين الاميركية, فهل ممكن يكون فيها حل بالنسبة للمقاطعة .عارف اني غلبتك بس ماني حاب فارق هاد المنتدى لانو صار ادمان خطير هههههههه

تحياتى يا ماهر و انت دايما منور المنتدى :)
اعتذر عن التاخر فلم الاحظ انك كتبت طلبا لان الموضوع فى الصفحة الثالثة.
ماذا تعنى بالمقاطعة؟
سوريا او العراق تقصد ام ماذا؟
تحياتى يا باشا و اسف مرة اخرى و ان شاء الله متبطلش ادمان ابدا.,
الله كريم.,

maher
09-08-2010, 01:33 AM
بارك الله فيك على المتابعة والاهتمام قصدي سوريا دكتور يعني ممكن تكون دي دي مالطا لا تلتزم القائمة الامريكية
بصراحة حاب ادخل معاكون بالحساب المشترك اذا خلصنا من هالقصة

مدير الموقع
09-08-2010, 01:36 AM
للاسف سوريا لسة فى المشكلة لاننا لازلنا نحول الاموال على امريكا و هو ما يمنع على السوريين ان يرسلوا مالا لامريكا للاسف,
و بوسطن كمان نفس الوضع,
صراحة بدور على شركة كويسة و اعتقد انى لقيتها عشان العملاء السوريين تحديدا بس لازم اتاكد ان فى اكتر من واحد محتاج الشركة للتسجيل معها يكون مجديا,
تحياتى يا باشا,

شريـر
11-08-2010, 11:19 PM
مطلوب معلومات حول الشمعة المنحرفة عن البولينجر ؟؟!!
نرجوا من الاخوة الخبراء الاجابة ؟!!

وعلى نياتكم ترزقوون ،،

esmaeel
11-08-2010, 11:31 PM
للاسف سوريا لسة فى المشكلة لاننا لازلنا نحول الاموال على امريكا و هو ما يمنع على السوريين ان يرسلوا مالا لامريكا للاسف,
و بوسطن كمان نفس الوضع,
صراحة بدور على شركة كويسة و اعتقد انى لقيتها عشان العملاء السوريين تحديدا بس لازم اتاكد ان فى اكتر من واحد محتاج الشركة للتسجيل معها يكون مجديا,
تحياتى يا باشا,

إيه الحكاية يادكتور انا من سورية أأقد أساعدكم بحاجة .......محتاجين إيه بالظبط

مدير الموقع
12-08-2010, 12:33 AM
مطلوب معلومات حول الشمعة المنحرفة عن البولينجر ؟؟!!
نرجوا من الاخوة الخبراء الاجابة ؟!!

وعلى نياتكم ترزقوون ،،

اهلا ابو الاشرار الطيب,
الشمعة المنحرفة هى شمعة تفتح و تغلق خارج البولنجر و هذه الشمعة غالبا ما يصحح الزوج بعدها و يدخل داخل البولنجر مرة اخرى لان انحراف البولنجر غير وارد كثيرا.,
تحياتى يا شرير.,

إيه الحكاية يادكتور انا من سورية أأقد أساعدكم بحاجة .......محتاجين إيه بالظبط

شغال مع شركة ايه و مريحاك فى سوريا يا سمعة؟

esmaeel
12-08-2010, 12:45 AM
انا ماعنديش حساب يادكتور :1 (77): بس قلت لو محتاجين حاجة من سورية قلت ممكن أساعدكم

مدير الموقع
12-08-2010, 12:49 AM
لما اجيلك بقى فى زيارة ابقى اقابلك :)
تحياتى يا رايق.,

esmaeel
12-08-2010, 12:52 AM
مين الرايق أنا ؟؟؟شكلك مش مصدقني إني ماعنديش حساب إسأل نادر وإنتا تعرف ..... وإنتا هاتيجي سورية ؟؟؟ هتنورنا ياباشا :1 (72): وإن شاء الله هتيجي إيمتا بقا ؟؟

مدير الموقع
12-08-2010, 01:44 AM
ليه مصدقش ليه يعنى :)
اوعدك يا عم ان ليك حساب مخصوص هدية بس هاتلى اثبات سكن خارج سوريا و انا حقوم بالواجب :)
تحياتى يا برنس الليالى

esmaeel
12-08-2010, 02:01 AM
تسلم يارب على الهدية مقدما
بس مش فاهم ليه إثبات السكن ......وخارج سورية كمان أجيبوا منين

مدير الموقع
12-08-2010, 02:06 AM
عشان مفيش شركة امريكية تعمل مع مواطنين سوريين للاسف حسب العقوبات الامريكية اللعينة على سوريا.,
اثبات محل اقامة ممكن فاتورة موبايل او عقد شقة او اى شيئ باسمك وبعنوان غير سورى,
تحياتى يا باشا,

esmaeel
12-08-2010, 02:17 AM
انا بشوف بقائمة دي دي سورية موجودة وأعتقد ليها فرع أوربي يقبل العملاء في سورية وممكن نسأل الأستاذ أمجد ونتأكد

على كل حال لو عايز تفتح حساب إفتح بإسمك وأنا بشتغل بيه 24 ساعة وتلاقي ضرب المارجن :1 (105):

maher
12-08-2010, 02:54 AM
عشان مفيش شركة امريكية تعمل مع مواطنين سوريين للاسف حسب العقوبات الامريكية اللعينة على سوريا.,
اثبات محل اقامة ممكن فاتورة موبايل او عقد شقة او اى شيئ باسمك وبعنوان غير سورى,
تحياتى يا باشا,
يعني اللي بفهموا من جنابك اني استطيع الدخول في دي دي لو كنت مقيم خارج سوريا؟؟؟
اذا هيك القصة محلولة لاني مقيم في الجزائر من زمان وممكن اعمل فيها حساب بنكي
شو رأيك دكتور؟؟؟

شريـر
12-08-2010, 12:16 PM
اهلا ابو الاشرار الطيب,
الشمعة المنحرفة هى شمعة تفتح و تغلق خارج البولنجر و هذه الشمعة غالبا ما يصحح الزوج بعدها و يدخل داخل البولنجر مرة اخرى لان انحراف البولنجر غير وارد كثيرا.,
تحياتى يا شرير.,

الله ينور عليك يادكتور ..
ولو تلاحظ ان الشمعة المنحرفة واردة كثيراً على فريم خمس دقائق ولكن لايصحح بعدها السعر دائماً لاحظ ذلك ،،

واتمنى لو تضيف لي امثلة عليه من على الشارت ،،

وعلى نياتكم ترزقوون ،،

مدير الموقع
12-08-2010, 02:35 PM
انا بشوف بقائمة دي دي سورية موجودة وأعتقد ليها فرع أوربي يقبل العملاء في سورية وممكن نسأل الأستاذ أمجد ونتأكد

على كل حال لو عايز تفتح حساب إفتح بإسمك وأنا بشتغل بيه 24 ساعة وتلاقي ضرب المارجن :1 (105):

تحياتى يا سمعة
فرع اوروبا (قد) يقبل عملاء من سوريا فى الوقت القادم لكن فى الوقت الحالى لا يمكن قبول عملاء من سوريا نظرا لان الاموال ترسل الى امريكا و ليس الى مالطا و هو امر محظور من قبل الحكومة الامريكية.

يعني اللي بفهموا من جنابك اني استطيع الدخول في دي دي لو كنت مقيم خارج سوريا؟؟؟
اذا هيك القصة محلولة لاني مقيم في الجزائر من زمان وممكن اعمل فيها حساب بنكي
شو رأيك دكتور؟؟؟

اه يمكنك ذلك
هات بس اثبات سكنى من خارج الحدود السورية كى يتم تفعيل الحساب الخاص بك من الشركة,
ثم يمكنك ارسال المال عادى.

الله ينور عليك يادكتور ..
ولو تلاحظ ان الشمعة المنحرفة واردة كثيراً على فريم خمس دقائق ولكن لايصحح بعدها السعر دائماً لاحظ ذلك ،،

واتمنى لو تضيف لي امثلة عليه من على الشارت ،،

وعلى نياتكم ترزقوون ،،

فريم الخمس دقائق لا يعتمد كاساس لانه فريم خادع كتيريابو الاشرار
اتفضل مثال للشمعة المنحرفة و دى انا فاكرها جدا لانى اخدت بوزيشن على الشمعة دى لما اتكونت على الباوند فرنك.,
تحياتى يا طيب :)
الله كريم.,

esmaeel
13-08-2010, 12:07 AM
تحياتى يا سمعة
فرع اوروبا (قد) يقبل عملاء من سوريا فى الوقت القادم لكن فى الوقت الحالى لا يمكن قبول عملاء من سوريا نظرا لان الاموال ترسل الى امريكا و ليس الى مالطا و هو امر محظور من قبل الحكومة الامريكية.

خلاص بقا تعمل خير وتفتح حساب بإسمك ولو ربنا قسملي ووصلت المليون بإذن الله تاخد منهم ( ؟؟ % ):1 (105):

FX Matador
13-08-2010, 01:09 AM
سؤال كده يا دكتور بسيط جدا ايه هيا الدورات الزمنية في سوق العملات و ايه هيا قواعدها و كيف يمكن الأستفاده منها ؟ ربنا يباركلك

مدير الموقع
13-08-2010, 02:23 AM
خلاص بقا تعمل خير وتفتح حساب بإسمك ولو ربنا قسملي ووصلت المليون بإذن الله تاخد منهم ( ؟؟ % ):1 (105):

من عينى يا باشا فى اى مساعدة انا تحت امرك :)

سؤال كده يا دكتور بسيط جدا ايه هيا الدورات الزمنية في سوق العملات و ايه هيا قواعدها و كيف يمكن الأستفاده منها ؟ ربنا يباركلك

الدورات الزمنية الاقتصادية هى احد اسس علم الاقتصاد و هى ببساطة لعبة الكراسى الموسيقية كل من صعد للهاى سيهوى للو جديد و العكس صحيح,
يعنى بالعربى حبة فوق و حبة تحت و حسب كلام المحللين الاقتصاديين فان الدورة تستغرق حوالى ثلاثة سنوات لاتمامها,
من الصعب ان تستفيد من الدورات الزمنية الا بدراسة التحليل الموجى جيدا,
تحياتى يا ماتادور :)

FX Matador
13-08-2010, 02:43 AM
من عينى يا باشا فى اى مساعدة انا تحت امرك :)

الدورات الزمنية الاقتصادية هى احد اسس علم الاقتصاد و هى ببساطة لعبة الكراسى الموسيقية كل من صعد للهاى سيهوى للو جديد و العكس صحيح,
يعنى بالعربى حبة فوق و حبة تحت و حسب كلام المحللين الاقتصاديين فان الدورة تستغرق حوالى ثلاثة سنوات لاتمامها,
من الصعب ان تستفيد من الدورات الزمنية الا بدراسة التحليل الموجى جيدا,
تحياتى يا ماتادور :)

متشكر يا دكتور كتاب جون ميرفى يتكلم عن الدورات الزمنيه للأسهم لكنه فاصلها عن التحليل الموجى نوعا ما و حسب كتاب اخر مستعين بيه للدورات الزمنيه عموما في كل شئ و بيقول ان القاعده الدوره ماشيه على نظام المضاعفات و ايه رأى حضرتك التحليل الموجى باستخدام اليوت افضل و لا يجب دراسه الفا اوميجا معها ؟!!! تحياتى ...,

مدير الموقع
13-08-2010, 02:46 PM
عن نفسى للامانة لم اتعمق فى التحليل الموجى كتير و لكن انا قريت فى اليوت كتير.,
اليوت حلو جدا جدا و ربطه بالكلاسيكى بيدى نتائج ممتازة.,
تحياتى يا مايكل.,

esmaeel
13-08-2010, 03:14 PM
دكتور بعد إذنك !

انا لو كسبت بأحد مسابقاتكم و fxdd مش هتقبلني لاني من سورية (( ربنا يهدهم )) يبقى موقفي إيه في الحالة ونعمل إيه عشان الإستفادة من الجايزة ؟؟

esmaeel
13-08-2010, 08:45 PM
مافيش جواب ولا إيه يا دكتور ؟؟ مستني

مدير الموقع
13-08-2010, 10:30 PM
اهلا سمعة و معلش لسة قارى الان..,
اعتقد انه للاسف لن نستطيع ان نقوم بفتح حساب لك مع الشركة لان هذا يتنافى مع القوانين.,
خلينى اسال برضه دعم الشركة فى حل لهذه النقطة بشكل قانونى لكن ما اعرفه انهم لا يتعاملون مع سوريا بقوة القانون.,
فى كل الاحوال لو ليك جائزة تستحقها و لم نستطيع ان نعطيها لك حسابا مجانيا سيكون لنا حلولا اخرى من اجلك يا غالى.,
الله كريم.,

esmaeel
13-08-2010, 10:46 PM
متشكر يادكتور ........ بس انا فعلا حابب أفتح حساب مع دي دي مالطا

هما لو قدمتلهم بيان إقامة خارج سورية وعند السحب طلبت السحب لبنك سوري أو بنك خاص في سورية هل يتم قبول الطلب ؟؟

ياريت تسأل عن النقطة دي بردو

وشكرا

FX Matador
14-08-2010, 08:56 PM
عن نفسى للامانة لم اتعمق فى التحليل الموجى كتير و لكن انا قريت فى اليوت كتير.,
اليوت حلو جدا جدا و ربطه بالكلاسيكى بيدى نتائج ممتازة.,
تحياتى يا مايكل.,

يعنى كده مافيش امل حضرتك تعمل فيديو عن التحليل الموجى موجات اليوت و الفا اوميجا ماتشوف يا دكتور حد من مشرفينا الجدعان لو شغال فيه كويس يعمله ؟!! تحياتى يا دكتور ...,

الزعيم هارد
19-08-2010, 01:47 AM
تسلم يا دوك يامساعد الغلابة ...

مدير الموقع
19-08-2010, 02:07 AM
كله عند الله يا مان :)
نورت ارابيا :1 (105):

مدير الموقع
20-08-2010, 02:22 PM
للرفع..
ايها المبتدئ متتكسفش.
اسال..استشير :)

المسلم أمره لله
20-08-2010, 05:36 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ياسلام يا دكتور أسامة
الطموح و العزيمة من شيمك
بارك الله في جهودك
و جعلنا ربي من المستفيدين معكم

مدير الموقع
21-08-2010, 02:38 AM
بارك الله فيك اخى الفاضل,
مرورك دائما رقيق جدا و محبب الى قلبى :)

maher
21-08-2010, 03:16 AM
بارك الله فيك يا غالي
سؤال هيك عالماشي كيف ممكن ارفق صورة مع تعليقي اقصد شارت طبعا
وجزاك الله خيرا على سعة صدرك

MIDO_17
21-08-2010, 07:06 AM
السلام عليكم
بارك الله فيك يا دكتور على موضوعك الرائع وكله ان شاء الله فى ميزان حسانتك
كان ليا سؤال عايزك تفهمنى الجملة ديه :
"عند تحليل الشمعه يجب رسم الترندات حتى لا ترتطم بالحوائط الحديدية"
ايه المقصود بالحوائط الحديدية وايه تاثيرها على الشموع لمعرفة اتجاها
ياريت لو تدينى مثال عليها ..
وجزاك الله خيرا

م.أحمد مقدادي
21-08-2010, 11:52 AM
بارك الله فيك يا غالي
سؤال هيك عالماشي كيف ممكن ارفق صورة مع تعليقي اقصد شارت طبعا
وجزاك الله خيرا على سعة صدرك

تفضل اخي

إزاي تحط صورة من على جهازك لموضوع في المنتدى ..!! (http://fx-arabia.com/vb/t555.html)

مدير الموقع
21-08-2010, 06:58 PM
السلام عليكم
بارك الله فيك يا دكتور على موضوعك الرائع وكله ان شاء الله فى ميزان حسانتك
كان ليا سؤال عايزك تفهمنى الجملة ديه :
"عند تحليل الشمعه يجب رسم الترندات حتى لا ترتطم بالحوائط الحديدية"
ايه المقصود بالحوائط الحديدية وايه تاثيرها على الشموع لمعرفة اتجاها
ياريت لو تدينى مثال عليها ..
وجزاك الله خيرا

بارك الله فيك يا غالى على مرورك و كلامك الرقيق.
الحوائط الحديدية و هى المقصود بها الترندات و المقصود هنا انك يجب ان تنتظر كسر الترند لتدخل بشكل امن لا ان تدخل قبل الكسر.
هناك مقولة تقولة لا ترتطم بالحوائط و ان كنت ستكسرها لانها قد تكسر رأسك فى مرة منها,
لذا الشموع يجب ان تكون كاسرة للترند لتدخل بنجاح فى الاتجاه الصحيح,
تحياتى يا باشا و موفق ان شاء الله,
الله كريم,

maher
22-08-2010, 03:44 AM
بارك الله فيك اخي احمد "مافيا"

سلطان
24-08-2010, 04:50 AM
عندي سؤال
ماهو اعادة الاختبار
وكيف تكون ؟!
ياليت يتم شرحها بالتفصيل
لان كم مره سمعت كلمة اعادة اختبار

لاتقلق هذا فقط اعادة اختبار وسيعود السعر

ماهو اعادة الاختبار

سلطان
25-08-2010, 10:13 PM
وايضا
ماهي المضاعفات
وكيف طريقتها

سلطان
26-08-2010, 11:35 PM
لرفـــــــــــــــع
واتمنى من من لديه العلم ان يجاوبني

وشكرا:)

معاذ عودات
27-08-2010, 01:56 PM
وايضا
ماهي المضاعفات
وكيف طريقتها

لرفـــــــــــــــع
واتمنى من من لديه العلم ان يجاوبني

وشكرا:)

اسف على التأخير اخي سلطان

احسن شي اعطيك مثال عليهم لحتى تفهم بسرعه

مثال1:
دخلت صفقه ب 1 عقد خسرت 100نقطه
دخلت بعدها صفقه ب 2 عقد لو ربحت 100 نقطه
اذن انا ربحت 100*2 عقد = 100 نقطه ربح
الربح الصافي بالنقاط =200-100 = 100 نقطه ربح

مثال2:
دخلت صفقه ب 1 عقد خسرت 100 نقطه
دخلت بعدها صفقه ب 2 عقد خسرت 100 نقطه = 100*2 عقد = 200 نقطه
دخلت بعدها صفقه ب 4 عقد كسبت 100 نقطه
اذن انا ربحت 100 * 4 عقد = 400 نقطه ربح
الربح الصافي بالنقاط = 400-200-100 = 100 نقطه ربح

مدير الموقع
27-08-2010, 02:12 PM
عندي سؤال
ماهو اعادة الاختبار
وكيف تكون ؟!
ياليت يتم شرحها بالتفصيل

ماهو اعادة الاختبار

مش عارف مالك كل مشاركاتك واقعة منى كده ليه!
الصيام مأثر عليا خالص,
اتفضل ده فيديو لشرح الترندات و الكسر و اعادة الاختبار,
تحياتى يا غالى.

فيديو:الفوركس من البداية الى الاحتراف..الجزء 4..الترندات و الدعوم و المقاومات (http://fx-arabia.com/vb/t854.html)

delpiero
27-08-2010, 04:54 PM
عندي سؤال
ماهو اعادة الاختبار
وكيف تكون ؟!
ياليت يتم شرحها بالتفصيل

ماهو اعادة الاختبار

باختصار اعادة الاختبار هى :

عندما يكسر السعر مستوى قوى ( ترند - دعم - مقاومة - نموذج سعرى )

فإن السعر يعود مرة اخرى الى هذا المستوى الذى كسره حتى يرتكز عليه

بعد ذلك يسير السعر فى نفس اتجاه الكسر

FX Matador
31-08-2010, 06:30 PM
سؤال مستعجل يا جماعه

انا دلوقاتى و انا فاتح صفقات دلوقاتى لو حطيت التريدنج استوب على كل الصفقات هل لو قفلوا كلهم على التريدنج استوب هايدنى نفس الربح و ايه افضل طريقه لاستخدامه مع الصفقات الكتيره للوصول الى اقصلى ربح ؟ و كيفيه استخدام السكربت ضرورى

تحياتى ...,

مدير الموقع
01-09-2010, 12:15 PM
سؤال مستعجل يا جماعه

انا دلوقاتى و انا فاتح صفقات دلوقاتى لو حطيت التريدنج استوب على كل الصفقات هل لو قفلوا كلهم على التريدنج استوب هايدنى نفس الربح و ايه افضل طريقه لاستخدامه مع الصفقات الكتيره للوصول الى اقصلى ربح ؟ و كيفيه استخدام السكربت ضرورى

تحياتى ...,

اهلا مايكل,
التريلنج ستوب هو ترحيل للستوب لوز كلما تحركت الصفقة فى تجاهك,
يعنى لو انت حاطط ستوب لوز 50 نفطة و حاطط التريلنج ستوب 20 مثلا يبقى كل ما السعر يتحرك 20 نقطة فى صالحك سيتحرك الستوب لوز 20 نقطة للامام و هكذا,
لا يجوز وضع تريلنج ستوب من دون ستوب :)
تحياتى و تقديرى,

امير محمد عيسي
01-09-2010, 12:54 PM
اهلا مايكل,
يعنى لو انت حاطط ستوب لوز 50 نفطة و حاطط التريلنج ستوب 20 مثلا يبقى كل ما السعر يتحرك 20 نقطة فى صالحك سيتحرك الستوب لوز 20 نقطة للامام و هكذا,
تحياتى و تقديرى,

ملحوظه
يجوز وضع تريلنج استوب من دون وضع استوب
وسيبدا التحرك من نقطه الدخول
بشرط ان يظل الجهاز مفتوح او ان تكون واضع الحساب عبى سيرفر
تحياتى يا دكتور اسامه

FX Matador
01-09-2010, 02:51 PM
اهلا مايكل,
تحياتى و تقديرى,

اهلا بيك يا دكتور

شكرا يا دكتور :1 (77):

FX Matador
01-09-2010, 02:55 PM
ملحوظه
يجوز وضع تريلنج استوب من دون وضع استوب
وسيبدا التحرك من نقطه الدخول
بشرط ان يظل الجهاز مفتوح او ان تكون واضع الحساب عبى سيرفر
تحياتى يا دكتور اسامه

شكرا يا استاذ امير على توضيح النقطه دى مكنتش فاهمها اوى طب بكده الأستوب لوز لو وصل عنده التريدنج استوب لن يكون فعال التريندج استوب و يكون فعال الأستوب لوز ساعتها صح بس انا افتركت ان التريدنج استوب كالأستوب المتحرك ماتصورتش ان لو حاجه حصلت و اتقفل الجهاز هاخسر التريدنج استوب ؟ ! طب ازاى احط حسابى على سيرفر ؟؟ عشان عايز احط تريندج استوب بس فى الصفقات ؟
فكرتى هاسيب السعر يتحرك فى طريق الربح كده هادخل اعمل ترينج استوب للصفقات الرابحه و احط استوب لوز نفس قيمه التريدنج استوب للصفقات الخساره كده يبقى كويس ؟

تحياتى

مدير الموقع
01-09-2010, 08:27 PM
شكرا امير على التوضيح,
الصراحة لا اتعامل بالتريلنج الستوب,
تحياتى يا غالى.

امير محمد عيسي
01-09-2010, 10:56 PM
شكرا امير على التوضيح,
الصراحة لا اتعامل بالتريلنج الستوب,
تحياتى يا غالى.

تحت امرك ياكبير
ودى وتقديرى يا دكتور اسامه

امير محمد عيسي
01-09-2010, 11:05 PM
شكرا يا استاذ امير على توضيح النقطه دى مكنتش فاهمها اوى طب بكده الأستوب لوز لو وصل عنده التريدنج استوب لن يكون فعال التريندج استوب و يكون فعال الأستوب لوز ساعتها صح بس انا افتركت ان التريدنج استوب كالأستوب المتحرك ماتصورتش ان لو حاجه حصلت و اتقفل الجهاز هاخسر التريدنج استوب ؟ ! طب ازاى احط حسابى على سيرفر ؟؟ عشان عايز احط تريندج استوب بس فى الصفقات ؟
الباشمهندس نادر اكتر واحد ممكن يفيدك فى النقطه دى
فكرتى هاسيب السعر يتحرك فى طريق الربح كده هادخل اعمل ترينج استوب للصفقات الرابحه و احط استوب لوز نفس قيمه التريدنج استوب للصفقات الخساره كده يبقى كويس ؟
مش فاهم قصدك وكل واحد حسب طريقته فى الربح جربها لو نفعت استمر عليها

تحياتى

تحت امرك اخى الكريم وجزاك الله خير

FX Matador
02-09-2010, 12:09 AM
تحت امرك اخى الكريم وجزاك الله خير

متشكر طب لو سمحت بس لو السعر 0.00 هل كده يعتبر ربح و اشغل التريدنج استوب ؟!!

امير محمد عيسي
02-09-2010, 01:02 AM
متشكر طب لو سمحت بس لو السعر 0.00 هل كده يعتبر ربح و اشغل التريدنج استوب ؟!!
من الممكن بشرط ترك الحساب مفتوح

FX Matador
02-09-2010, 01:07 AM
من الممكن بشرط ترك الحساب مفتوح

انا الأن انتظر الفرصه المناسبه لوضع التريدنج استوب هل يكون من الأفضل وضع استوب لوز على الصفقات الخساره و الرابحه معا عند وجود ربح و وضع تريدنج استوب على كل منهم مثلا الأستوب 10 نقاط التريدنج 15 نقطه حضرتك فاهمنى ؟؟

اعتقد كده الأتنين اقل خسائر و الأحتفاظ بالربح لو زاد

امير محمد عيسي
02-09-2010, 01:15 AM
انا الأن انتظر الفرصه المناسبه لوضع التريدنج استوب هل يكون من الأفضل وضع استوب لوز على الصفقات الخساره و الرابحه معا عند وجود ربح و وضع تريدنج استوب على كل منهم مثلا الأستوب 10 نقاط التريدنج 15 نقطه حضرتك فاهمنى ؟؟

اعتقد كده الأتنين اقل خسائر و الأحتفاظ بالربح لو زاد

بص اللى اقدر اقولهولك ان الاستوب لوز ضرورى سواء محدد تريلنج استوب او لا والتريلنج استوب تقدر تحدد كم نقطه حسب الاستراتجيه بتاعتك
انا كنت بوضح نقطه بس ان ينفع نضع تريلنج استوب حتى لو لم تضع استوب لوز
اتمنى انى اكون اقدرت اساعدك

FX Matador
02-09-2010, 01:28 AM
بص اللى اقدر اقولهولك ان الاستوب لوز ضرورى سواء محدد تريلنج استوب او لا والتريلنج استوب تقدر تحدد كم نقطه حسب الاستراتجيه بتاعتك
انا كنت بوضح نقطه بس ان ينفع نضع تريلنج استوب حتى لو لم تضع استوب لوز
اتمنى انى اكون اقدرت اساعدك

ايوه متشكر جدا للمساعده يا غالى

maher
07-09-2010, 03:34 AM
حبيبنا د.اسامة انا فتحت حساب تجريبي مع دي دي لكن المفآجئة انو في نيو ويندو
لا يوجد سوى بعض العملات الرئيسية كيف لي ان اجد بقية العملات والكروسات
تقبل تحياتي يا غالي

jijel_2007
07-09-2010, 01:28 PM

معاذ عودات
07-09-2010, 01:40 PM
حبيبنا د.اسامة انا فتحت حساب تجريبي مع دي دي لكن المفآجئة انو في نيو ويندو
لا يوجد سوى بعض العملات الرئيسية كيف لي ان اجد بقية العملات والكروسات
تقبل تحياتي يا غالي

تفضل يا باشا

اعمل عرض للكل

smartway
07-09-2010, 08:14 PM
ياجماعه

لدي شراء على اليورو من 1.2893 بستة عقود
وبيع من 1.2813 بستة عقود

وعقد اخر غير الهدج خسران مائه وثلاثون نقطه

برأيكم ماهي النقطه المقترحه لفك الهيدج ؟!!!

ارجو المساعده

maher
08-09-2010, 03:13 AM
تفضل يا باشا

اعمل عرض للكل

تسلم اخي معاذ كلك ززززززززززززوق:1 (72)::1 (72)::1 (72):

FX Matador
08-09-2010, 04:39 AM
سؤال بسيط كده يا جماعه
ايه هيا الأزواج اللى حركتها بطيئة و الأزواج اللى حركتها سريعه و ياريت تكون مرتبه من الأبطئ الى الأسرع و تكون محتويه جميع الأزواج بما فى ذلك الأزواج اللى مش فى FXDD
متشكر جدا للمساعده ...,

معاذ عودات
08-09-2010, 10:33 AM
ياجماعه

لدي شراء على اليورو من 1.2893 بستة عقود
وبيع من 1.2813 بستة عقود

وعقد اخر غير الهدج خسران مائه وثلاثون نقطه

برأيكم ماهي النقطه المقترحه لفك الهيدج ؟!!!

ارجو المساعده

السلام عليكم

اخوي الرجاء وضع مشكلتك في هذا الموضوع ..,
وان شاءالله تنحل
الهيدج..و كيفية المضاربة به..موضوع تعليميى شيق. (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1048)

م.أحمد مقدادي
08-09-2010, 10:39 AM
سؤال بسيط كده يا جماعه
ايه هيا الأزواج اللى حركتها بطيئة و الأزواج اللى حركتها سريعه و ياريت تكون مرتبه من الأبطئ الى الأسرع و تكون محتويه جميع الأزواج بما فى ذلك الأزواج اللى مش فى FXDD
متشكر جدا للمساعده ...,

ممكن اساعدك بطريقة تانية
ضع هاذين المؤشرين كل واحد على شارت
المؤشر الاول يضهر لك معدل حركة الازواج في اليوم الواحد

http://img696.imageshack.us/img696/6013/downloadv.gif (http://fx-arabia.com/vb/uploaded/1287_01283730652.rar)

والمؤشر الثاني يضهر لك معدل حركة الازواج في الاسبوع

http://img696.imageshack.us/img696/6013/downloadv.gif (http://fx-arabia.com/vb/uploaded/244_01283732062.rar)

ومن خلالهما تقدر تعرف مين اللي بتحرك اكتر ومين اللي بتحرك اقل

تحياتي
,.,

FX Matador
10-09-2010, 02:16 AM
ممكن اساعدك بطريقة تانية
ضع هاذين المؤشرين كل واحد على شارت
المؤشر الاول يضهر لك معدل حركة الازواج في اليوم الواحد

http://img696.imageshack.us/img696/6013/downloadv.gif (http://fx-arabia.com/vb/uploaded/1287_01283730652.rar)

والمؤشر الثاني يضهر لك معدل حركة الازواج في الاسبوع

http://img696.imageshack.us/img696/6013/downloadv.gif (http://fx-arabia.com/vb/uploaded/244_01283732062.rar)

ومن خلالهما تقدر تعرف مين اللي بتحرك اكتر ومين اللي بتحرك اقل

تحياتي
,.,

شكرا يا مشرفنا الغالى انا حملتهم لكن هايكون صعب عليا احدد برضه انا محتاج اجمال باختصار فى الطريقه الجديده طريقه مبسطه وفعاله للمتاجره بدون تعقيد (http://fx-arabia.com/vb/t2413.html) المفروض الأستوب من 70 الى 130 حسب سرعه تحرك الأزواج فعان كده كنت محتاج ارتبهم بحيث انى شغال على كل الأزواج اى زوج هايدى الأشاره لازم اعرف استوبه كام فاهمنى و هو المطلوب

تحياتى يا غالى ...,

مدير الموقع
14-09-2010, 10:46 AM
يرفع للاستفسارات :)

delpiero
14-09-2010, 10:51 AM
شكرا يا مشرفنا الغالى انا حملتهم لكن هايكون صعب عليا احدد برضه انا محتاج اجمال باختصار فى الطريقه الجديده طريقه مبسطه وفعاله للمتاجره بدون تعقيد (http://fx-arabia.com/vb/t2413.html) المفروض الأستوب من 70 الى 130 حسب سرعه تحرك الأزواج فعان كده كنت محتاج ارتبهم بحيث انى شغال على كل الأزواج اى زوج هايدى الأشاره لازم اعرف استوبه كام فاهمنى و هو المطلوب

تحياتى يا غالى ...,

المجنون و الكيبل و اليورو - ين هى أسرع الأزواج
الدولار - ين و اليورو - باوند هما أبطأ زوجين

I will be
14-09-2010, 05:03 PM
سؤال يا جماعه ... البيب هو النقطه .. صح كده , مش المفروض انه رابع رقم بعد العلامه العشريه 1.2881

طيب انا عندى فى الميتاتيريدر لغايه خامس رقم عشرى يعنى 1.28815

كده البيب على خامس رقم عشرى ونفس طريقه حساب لما يكون اربعه بس ؟

وشكرا

معاذ عودات
14-09-2010, 05:10 PM
سؤال يا جماعه ... البيب هو النقطه .. صح كده , مش المفروض انه رابع رقم بعد العلامه العشريه 1.2881

طيب انا عندى فى الميتاتيريدر لغايه خامس رقم عشرى يعنى 1.28815

كده البيب على خامس رقم عشرى ونفس طريقه حساب لما يكون اربعه بس ؟

وشكرا

السلام عليكم ..
لا اخي الرقم الخامس ليس كالرقم الرابع
نحن نتاجر على الرقم الرابع 1.28815 لحد الان الرقم الخامس ليس له اهميه اذا كنت تستخدم منصة fxdd
والحساب الحقيقي لا يظم الرقم الخامس .. فقط حساب الديمو
بارك الله فيك

I will be
14-09-2010, 05:13 PM
الف شكر لك اخى صياد

مدير الموقع
20-09-2010, 05:37 PM
للرفع لمن يريد ان يستفسر,
الله كريم,

maher
23-09-2010, 03:26 AM
حبيبنا د. شو معنى swap في الميتاتريدر وعلى اي اساس يتم احتسابها
تحياتي يا غالي

م.أحمد مقدادي
23-09-2010, 09:49 AM
حبيبنا د. شو معنى swap في الميتاتريدر وعلى اي اساس يتم احتسابها
تحياتي يا غالي

"السواب" هو عبارة عن ناتج عملية تحويل الصفقة المبيتة الي يوم الدفع الجديد لتبديل التأريخ السابق للصفقة بالتأريخ الحالي.
ويتم تبين مبلغ هذا الدفع (قيمة انتقال المركز) في حساب العميل بالمقدار الزائد او الناقص الذي هو الفرق بين سعري الفائدة لعملتي الصفقة.
وتحسب قيمة انتقال المركز كل 24 ساعة في منتصف الليل بتوقيت الموفر (السيرفر) وترتبط بسعر صرف العملات في لحظة القيام بالحسابات.

xavi
23-09-2010, 02:03 PM
انا مبتدىء ومن يوم لما دخلت الفوركس وانا بخسر بكسب بس خسارتى اكبر من مكسبى مش عارف اعمل ايه ياريت حد يجاوبني على سؤالى من الاخوة المحترفين

مدير الموقع
25-09-2010, 06:36 PM
اسال نفسك اولا!
هل تستحق ان تربح؟

xavi
25-09-2010, 11:32 PM
اسال نفسك اولا!
هل تستحق ان تربح؟
لا اعرف بماذا تنصحنى وماذا افعل لانى متهور وكل اما اخسر اريد تعويض خسارتى فاخسر اكتر فياريت تنصحنى يا دكتور ماذا افعل!

مدير الموقع
26-09-2010, 11:29 PM
ممم
عاهد نفسك.
احلف على مصحف!
تقدر تعملها؟
عامة لو معملتهاش مسير الايام تعلمك بس انا عايز اقصر السكة عليك
تهور = ضياع
فى الفوركس السرعة العالية دائما تقتل,
الله كريم,

FX Matador
14-10-2010, 06:22 PM
ازاى اخلى الميتا تريدر يقفل الصفقه عند السعر اللى متحداله بالظبط اول ما السعر يوصله يعنى بدون انه يزود نقاط السبيرد عشان يقفل الصفقه ؟

محمد نوارج
15-10-2010, 11:13 AM
ازاى اخلى الميتا تريدر يقفل الصفقه عند السعر اللى متحداله بالظبط اول ما السعر يوصله يعنى بدون انه يزود نقاط السبيرد عشان يقفل الصفقه ؟

يبقى تنقص السبريد من السعر للهدف وتزوده على الستوب ..

وده طبعاً في حالة البيع .. في الشراء الميتا بيقفل فعلاً عند السعر المتحدد لأنه بيدخل بفرق السبريد مغ دخول الصفقة ..،

FX Matador
15-10-2010, 12:52 PM
يبقى تنقص السبريد من السعر للهدف وتزوده على الستوب ..

وده طبعاً في حالة البيع .. في الشراء الميتا بيقفل فعلاً عند السعر المتحدد لأنه بيدخل بفرق السبريد مغ دخول الصفقة ..،

متشكر جدا يا مان بس فى صفقه ماقفلاش عندى عند الشراء و السعر ارتد من عند النقطه بالظبط هو اغلاق الصفقات عند الشراء ده تبع شركه معينه و لا الميتا تريدر كله ؟

Samy
15-10-2010, 02:29 PM

نقلل هدفنا الظاهر بمقدار الاسبيرد يقفل على هدفنا المطلوب بالضبط
لو كنت بائعا

محمد نوارج
15-10-2010, 02:39 PM
متشكر جدا يا مان بس فى صفقه ماقفلاش عندى عند الشراء و السعر ارتد من عند النقطه بالظبط هو اغلاق الصفقات عند الشراء ده تبع شركه معينه و لا الميتا تريدر كله ؟

مفهمتش الجملة دي ..

ممكن تفسر أكتر؟!!

خالوود
15-10-2010, 06:17 PM
انا مبتدىء ومن يوم لما دخلت الفوركس وانا بخسر بكسب بس خسارتى اكبر من مكسبى مش عارف اعمل ايه ياريت حد يجاوبني على سؤالى من الاخوة المحترفين
هل وضعت إستراتيجيتك؟

I will be
21-10-2010, 07:20 AM
السلام عليكم

عندى كام سؤال كده عاملينى صداع ... وعشمان فى الاخوه الشطار اللى هنا

1- التريلنج استوب ؟ (ياريت باستفاضه )

2- ازاى اتاجر بالمضاعفات ؟

3- يعنى ايه التعزيز والتبريد والهيدج ؟ وايه الفايده منهم؟ (ياريت يبقى شرح بصور او ارقام)

وشكرا

معاذ عودات
21-10-2010, 08:36 AM
السلام عليكم

عندى كام سؤال كده عاملينى صداع ... وعشمان فى الاخوه الشطار اللى هنا

1- التريلنج استوب ؟ (ياريت باستفاضه )

3- يعنى ايه التعزيز والتبريد والهيدج ؟ وايه الفايده منهم؟ (ياريت يبقى شرح بصور او ارقام)

وشكرا

السلام عليكم
1- التريلنج ستوب
وهو الاستوب المتحرك اي تفهم منه ان يتحرك ولا يكون ثابت
كيف يتحرك ؟ يتحرك بتحرك السعر لصالحه
مثال وسنفهم كل شيء

انا بعت اليورو من 1.3050 ووضعت تريلنج ستوب 50 نقطه
الان كيف تصبح الصفقه بيع من 1.3050 وستوبها 1.3100 ...تمام؟
وتحرك اليورو هبوطا ولصالحنا واصبح 1.3025
الان كيف تصبح الصفقه ؟
بيع من 1.3050 ستوب 1.3025
بأختصار التريلنج ستوب = الفرق بين السعر الحالي والستوب هو مقدار النقاط المحدده له
اي لازم يكون بين السعر الحالي والستوب 50 نقطه لاننا حددنا له هذا المقدار من النقاط

واي استفسار انا جاهز ...,

معاذ عودات
21-10-2010, 08:42 AM

يعني ان تضاعف عقدك لتعوض الخسارة بأقل قدر من النقاط
مثال
بيع اليورو من 1.3050 بــ 1 دولار
وصعد اليورو الى 1.3100 .. من هنا ضاعفنا واخذنا عقد ثاني
بــ 2 دولار
لو بقينا على العقد الاول نريد ان ينزل اليورو الى 1.3050 حتى يصفر الصفقه
اما مع العقد الثاني نريد ان ينزل الى 1.3075 حتى يصفر الصفقه
تعال نحسبها

العقد الاول = 50 نقطه * 1 دولار = 50 دولار
العقد الثاني = 25 نقطه * 2 دولار = 50 دولار
اي خرجنا على سعر 1.3075 ولم نخسر شيء

ولو انتظرنا السعر حتى وصوله الــ 1.3050 نكون قد ربحنا 50 دولار
كيف ؟؟
50 نقطه * 2 دولار = 100 دولار
50 دولار تعوض الصفقه الاول
50 دولار ربح

I will be
21-10-2010, 08:46 AM
بااااشا يا صياد .... شكرا على سرعه الرد

يعنى التريلنج بيجرى ورا السعر الحالى مش التارجت او التيك بروفيت ؟ صح كده

معاذ عودات
21-10-2010, 08:54 AM
بااااشا يا صياد .... شكرا على سرعه الرد

يعنى التريلنج بيجرى ورا السعر الحالى مش التارجت او التيك بروفيت ؟ صح كده

بالزبط ورا السعر الحالي ..,

معاذ عودات
21-10-2010, 09:15 AM
يعنى ايه التعزيز والتبريد والهيدج ؟ وايه الفايده منهم؟

التعزيز : ان يكون معك عقد معين ويكون رابح ومن ثم تدخل عقد ثاني حتى تضاعف الربح
مثال
بيع اليورو دولار من 1.3050 وهبط اليورو الى 1.3000 ندخل عقد ثاني بنفس القيمه او اكثر
كي نضاعف الربح في حال الهبوط اكثر واكثر

التبريد : هو ان تكون داخل عقد معين ويكون هذا العقد خاسرا ثم تدخل عقد ثاني حتى تقلل الخسارة
مثال
بيع اليورو من 1.3050 وصعد اليورو الى 1.3150
ندخل عقد ثاني بنفس القميه اول بأكثر حتى اذا هبط اليورو نقلل الخساره بسرعه الممكنه
يعني مثل المضاعفات تقريبا

الهيدج : هو ان يكون معك عقد معين وتدخل عكس هذا العقد خوفا من الخساره
او لتثبيت الخسارة

مثال :
بيع اليورو من 1.3050 وصعد اليورو الى 1.3100
وانا خائف ان يصعد اكثر الان ولكن له هبوط في الايام القادمه
اعمل عقد باي حتى نستفيد من الصعود والهبوط
او ان تأخذ عقدين بنفس الوقت ( شراء , بيع )

ان شاءالله اكون شرحت مزبوط ومفهوم ؟

I will be
21-10-2010, 09:31 AM
بجد انتا زى العسل يا صياااااد .... وربنا يكرمك و يجازيك خير

بس الكلام ده خطيييييييييييييييييييييييير جدا

يعنى مش هاحط استوب لوس طب افرض السعر اقعد ينزل ينزل ينزل .....:1 (8)::1 (8):

وانا مستنيه يطلع ...... القى المارجن كول هو اللى طلعلى :1 (31):

الف شكرا ليك صيااد باشا

محمد نوارج
21-10-2010, 01:41 PM

الف شكرا ليك صيااد باشا

صياد ده حبيب الكل ..

وخدوم أوي .. إسأل بس انت وهتلاقيه أول واحد يرد :1 (77):

معاذ عودات
21-10-2010, 06:20 PM

الف شكرا ليك صيااد باشا

بارك الله فيك اخي
نحن في الخدمة واي شيء انا جاهز
شكرا لك

صياد ده حبيب الكل ..

وخدوم أوي .. إسأل بس انت وهتلاقيه أول واحد يرد :1 (77):

حبيبي يا نوارج
بارك الله فيك

Molan
22-10-2010, 07:09 PM
يعنى ايه التعزيز والتبريد والهيدج ؟ وايه الفايده منهم؟

التعزيز : ان يكون معك عقد معين ويكون رابح ومن ثم تدخل عقد ثاني حتى تضاعف الربح
مثال
بيع اليورو دولار من 1.3050 وهبط اليورو الى 1.3000 ندخل عقد ثاني بنفس القيمه او اكثر
كي نضاعف الربح في حال الهبوط اكثر واكثر

التبريد : هو ان تكون داخل عقد معين ويكون هذا العقد خاسرا ثم تدخل عقد ثاني حتى تقلل الخسارة
مثال
بيع اليورو من 1.3050 وصعد اليورو الى 1.3150
ندخل عقد ثاني بنفس القميه اول بأكثر حتى اذا هبط اليورو نقلل الخساره بسرعه الممكنه
يعني مثل المضاعفات تقريبا

الهيدج : هو ان يكون معك عقد معين وتدخل عكس هذا العقد خوفا من الخساره
او لتثبيت الخسارة

مثال :
بيع اليورو من 1.3050 وصعد اليورو الى 1.3100
وانا خائف ان يصعد اكثر الان ولكن له هبوط في الايام القادمه
اعمل عقد باي حتى نستفيد من الصعود والهبوط
او ان تأخذ عقدين بنفس الوقت ( شراء , بيع )

ان شاءالله اكون شرحت مزبوط ومفهوم ؟

شرح اكثر من ممتاز
لكن لى طلب هل ممكن شرح في الهيدج متي نفك أحد العقدين او الهيد ؟هل للوصول لأحد نقطة دخول؟
لانى قفلت احد صفقات هيدج لكن الاخري عكست اتجاها معي وضربت مارجن وجزاك الله كل خير

معاذ عودات
22-10-2010, 07:33 PM
شرح اكثر من ممتاز
لكن لى طلب هل ممكن شرح في الهيدج متي نفك أحد العقدين او الهيد ؟هل للوصول لأحد نقطة دخول؟
لانى قفلت احد صفقات هيدج لكن الاخري عكست اتجاها معي وضربت مارجن وجزاك الله كل خير

هلا والله
اخي العزيز عمليه فك الهيدج من اصعب الامور

عمليه الاغلاق ليس على نقطه الدخول
سأعطيك مثال وستفهم كيف تفك ان شاءالله

مثال :
معك بيع يورو دولار وشراء اليورو دولار
عمليه الاغلاق البيع تتم عن افضل نقطه ارتداد السعر للاعلى يعني عند دعم قوي
وعمليه اغلاق الشراء تتم عن افضل منطقه ارتداد السعر للاسفل يعني عند مقاومه قويه
وهذا كله يحتاج الى خبره حتى تعرف مناطق الارتداد

I will be
22-10-2010, 08:16 PM
على فكره الهيدج ده خطير جدا .... ولازم يكون عندى هامش متاح يغطى ... انا نفس القصه بارضو مش عارف اطلع من الهيدج

طيب وافرض يا صياااد السعر كسر الدعم او المقاومه

متهيالى هو مناسب لو فى تذبذب ... صح يا استاذنا ؟

معاذ عودات
22-10-2010, 08:35 PM
على فكره الهيدج ده خطير جدا .... ولازم يكون عندى هامش متاح يغطى ... انا نفس القصه بارضو مش عارف اطلع من الهيدج

طيب وافرض يا صياااد السعر كسر الدعم او المقاومه

متهيالى هو مناسب لو فى تذبذب ... صح يا استاذنا ؟

هلا والله
اكيد الهيدج خطر وهو تابوت مفصل للحساب

اما اذا كسر الدعم او المقاومه
انت بدك تتنتظر حتى يعطيك اشارات واضحه للاتداد
مث الشموع وما ادراك .., ومن بعدها تغلق العمليه

اما التذبذب : ما رح يفيدنا اذا كان الهيدج كبير بين الصفقتين
يعني بين البيع والشراء اكثر من 200 نقطه او 100 نقطه
ما رح نستفيد من التذبذب

FX Matador
23-10-2010, 01:28 AM
ما هو مقدار العقود المحققه لسحب البونص بارباحه كامله ؟ بونص 50 دولار ؟

معاذ عودات
23-10-2010, 07:57 AM

السلام عليكم
ننتظر الدكتور لانه اعرف مني بهاد الحكي
ولكن انا اعرف المعادله هيك
50$ / 20 = 2.5 عقد ستاندرد ( يعني عقدين ونص ستاندرد )
والله اعلم

FX Matador
23-10-2010, 06:09 PM
السلام عليكم
ننتظر الدكتور لانه اعرف مني بهاد الحكي
ولكن انا اعرف المعادله هيك
50$ / 20 = 2.5 عقد ستاندرد ( يعني عقدين ونص ستاندرد )
والله اعلم

شكرا هانتر باشا على الرد و ياريت يكون كده بس تبقى سهله و العيشه فل و ننتظر رأى الدكتور ...,

faisil
25-10-2010, 09:22 PM
السلام عليكم

حبيت استفسر عن الماركت بروفيل هل هو افضل من الميتاتريدر او تحليل الكلاسيكي ..........

لانه بعتقادي هوا احدث شي نزل عن التحليل الفني .. وبارك الله فيكم

معاذ عودات
25-10-2010, 09:40 PM
السلام عليكم

حبيت استفسر عن الماركت بروفيل هل هو افضل من الميتاتريدر او تحليل الكلاسيكي ..........

لانه بعتقادي هوا احدث شي نزل عن التحليل الفني .. وبارك الله فيكم

السلام عليكم
كيفك اخوي

الماركت بروفايل لا نستطيع ان نطلق عليه مؤشر او اداه
لانه بالاساس لا يعطينا توصيات معينه مثل بيع وشراء
ولكن يعطينا الوجه العام للعمله واتجاهها في المستقبل

وهو ليس متوفر في الميتاتريدر بل هو اشتراك في موقع يقدمه الكثير من الشركات

مدير الموقع
26-10-2010, 12:37 AM

اقسم البونص (اى بونص) على 20 يكون الناتج النهائى هو عدد العقود الستاندرد المطلوب عملها للحصول على البونص.
تحياتى يا غالى

FX Matador
26-10-2010, 01:00 AM
اقسم البونص (اى بونص) على 20 يكون الناتج النهائى هو عدد العقود الستاندرد المطلوب عملها للحصول على البونص.
تحياتى يا غالى

شكرا يا دكتور

تحياتى يا دكتور ..,

I will be
31-10-2010, 06:33 AM
يا جماعه كنت بسال ازاى ارسم الفايبوناتشى فى الهارمونيك من فين لفين ؟

خلونا على ابسط مثال وهو الجارتلى .

وشكرا

I will be
31-10-2010, 07:17 AM
وكنت عاوز اعرف رائيكم فيها ؟ ومدى مصداقيتها ؟ ومميزاتها؟ وعيوبها ؟

معاذ عودات
31-10-2010, 08:29 AM
يا جماعه كنت بسال ازاى ارسم الفايبوناتشى فى الهارمونيك من فين لفين ؟

خلونا على ابسط مثال وهو الجارتلى .

وشكرا

وكنت عاوز اعرف رائيكم فيها ؟ ومدى مصداقيتها ؟ ومميزاتها؟ وعيوبها ؟

هلا والله حبيبي
تفضل هذا الموضوع وتابعه
ستصبح فنان هارمونيك مثل صاحبه

ورشة الهارمونيك مع إف إكس أرابيا (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1434)

zouhirtaha
21-11-2010, 05:06 PM
اولا اشكر جمع الاعضاء والمشرفين و دكتور اسامة عادل على المجهود الكبير
والسهر على هدا المنتدى الرائع
لافادة الاعضاء المبتدئين وحتى المحترفين في هدا المجال
بعدما اتبعت دروس الدكتور اسامة احس بتحسن كبير
كما تغيرت نظرتي الى هدا المجال والفضل كله
يعود اليك يادكتور
انا لدي استفسار حول شمعة الشهاب
التي قلت عليها يادكتور انها بتيجي في اخر الترند الصاعد وهي تدل
على انه سيكون هناك هبوط قوي ويكون لديها ذیل علوى
طویل جدا و ذیل قصیر سفلى و الفرق بین الافتتاح
و الاغلاق قلیل جدا هل كلما صحيح??? كل ما اريد ان اعرفه على هده الشمعة
هل هي تكون شمعة خضراء ام شمعة حمراء ????
واتمنى لك كل التوفيق والنجاح

معاذ عودات
21-11-2010, 06:07 PM
اولا اشكر جمع الاعضاء والمشرفين و دكتور اسامة عادل على المجهود الكبير
والسهر على هدا المنتدى الرائع
لافادة الاعضاء المبتدئين وحتى المحترفين في هدا المجال
بعدما اتبعت دروس الدكتور اسامة احس بتحسن كبير
كما تغيرت نظرتي الى هدا المجال والفضل كله
يعود اليك يادكتور
انا لدي استفسار حول شمعة الشهاب
التي قلت عليها يادكتور انها بتيجي في اخر الترند الصاعد وهي تدل
على انه سيكون هناك هبوط قوي ويكون لديها ذیل علوى
طویل جدا و ذیل قصیر سفلى و الفرق بین الافتتاح
و الاغلاق قلیل جدا هل كلما صحيح??? كل ما اريد ان اعرفه على هده الشمعة
هل هي تكون شمعة خضراء ام شمعة حمراء ????
واتمنى لك كل التوفيق والنجاح

هلا اخوي
طبعا شمعه الشهاب
لا فرق بين ان تكون خضراء او حمراء
ولكن يجب ان يكون الفرق بين الاغلاق والافتتاح ليس كبير
ويجب ان يكون لها ذيل علوي كبير نسبيا
وان تأتي في أخر ترند صاعد

وشكلها هكذا

معاذ عودات
21-11-2010, 06:10 PM
كيفيه الاستفاده منها
البيع من الشمعه رقم 2 من بعد الشمعه التي تليها ويجب ان تكون هابطه

كما في الصورة

نسبه نجاح هذا النموذج هو
90% اذا كان الشهاب احمر
70% اذا كان الشهاب اخضر

zouhirtaha
21-11-2010, 06:13 PM
هلا اخوي
طبعا شمعه الشهاب

وشكلها هكذا

تسلم يا صياد الاسود على سرعة ردك
وتفاعلك اشكرك يا اخي كتيرا

nassaraha
21-11-2010, 06:22 PM
السلام عليكم
اشكركم من اعماق القلب على هده المساعده الي تقدمونها للاعضاء
اريد اسئل عن الهامش هل هو يستخدم تلقائيا عند الاداع ولا لزم افعلو بطريقه ??

معاذ عودات
21-11-2010, 06:28 PM
السلام عليكم

طبعا حسابك يكون على رافعه 1:200
اذا تريد ان ترفعها الى 1:400
تقدر تدخل على الدعم الفني او تبعت ايميل لشركه
بتوفيق

مدير الموقع
21-11-2010, 06:34 PM
السلام عليكم

اهلا بك اخى الفاضل و اشكرك على كلامك الرقيق..
الهامش و الرافعة يستخدم تلقائيا مع الدخول فى اى صفقة ..
للمزيد من التفاصيل يرجى مراجعة الفيديو التالى.

فيديو:الفوركس من البداية الى الاحتراف..جزء 2..مفاهيم اساسية (http://fx-arabia.com/vb/t628.html)

دمت بكل خير

nassaraha
21-11-2010, 09:22 PM
السان يعجز عن الشكر والله
ربنا يعطيكم العافيه ولا يرحمنا من هدا المنتدى واهله
تحياتي للجمع

جاري متابعه الفيديوو

مدير الموقع
21-11-2010, 09:25 PM
بارك الله فيك و مشكور على المرور العطر و اتمنى ان يفيدك الفيديو.,
دعواتك لا تنقطع لمن يتعب و يسهر,
الله كريم,

Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ ҳҲ
22-11-2010, 04:25 AM
هلا اخوي
طبعا شمعه الشهاب

وشكلها هكذا

انا فاهم ان الشمعة لو خضراء يبقى اسمها inverted hammer
ولو حمراء يكون اسمها shooting star

انا فاهم غلط ولا ايه ؟؟؟

وعموما مفيش فرق كبير بينهم .. لكن المسمى فقط

تحياتي ..

معاذ عودات
22-11-2010, 07:19 AM

انا فاهم غلط ولا ايه ؟؟؟

تحياتي ..

طبعا مش غلط
يمكن الها اكتر من مسمى , ولكن بالنهايه لها نفس الوظيفه

power
23-11-2010, 10:54 AM
بما اني بشارك فى المنتدي لسة جديد

ارجو توضيح كيفية ادراج صورة فى المشاركة

وشكرآ

مدير الموقع
23-11-2010, 11:44 AM

انا فاهم غلط ولا ايه ؟؟؟

تحياتي ..

اهلا دكتور احمد
عندما تاتى الشمعة فى نهاية الاتجاه الصاعد تسمى الشهاب (الشوتنج ستار)
و عندما تاتى نفس الشكل و لكن فى نهاية الاتجاه الهابط تسمى الهامر المقلوب او (انفرتد هامر)
لا يفرق سواء الجسم احمر او اخضر المهم الذيل طويل و الجسم قصير.
اتمنى تكون وصلت المعلومة بسهولة..

بما اني بشارك فى المنتدي لسة جديد

ارجو توضيح كيفية ادراج صورة فى المشاركة

وشكرآ

اهلا بيك و نورت بيتك ارابيا
تفضل هذا الموضوع لتعرف كيف تضيف صورة من على جهازك لموضوع فى المنتدى
دمت بكل خير

power
23-11-2010, 12:56 PM
اهلا دكتور احمد
عندما تاتى الشمعة فى نهاية الاتجاه الصاعد تسمى الشهاب (الشوتنج ستار)
و عندما تاتى نفس الشكل و لكن فى نهاية الاتجاه الهابط تسمى الهامر المقلوب او (انفرتد هامر)
لا يفرق سواء الجسم احمر او اخضر المهم الذيل طويل و الجسم قصير.
اتمنى تكون وصلت المعلومة بسهولة..

اهلا بيك و نورت بيتك ارابيا
تفضل هذا الموضوع لتعرف كيف تضيف صورة من على جهازك لموضوع فى المنتدى
دمت بكل خير

:1 (105):
شكرآ ليك يادكتور على سرعة الرد

general90
24-11-2010, 01:48 AM
أفادكم الله موضوع جميل

general90
24-11-2010, 10:32 PM
السلام عليكم

عندي كام سؤال كدة

ما هو السبريد (بشرح تفصيلي)؟

واذاي اعمل باك تيست ؟؟

وانا عندي في الدمو ساعات الصفقات بتقفل لوحدها من غير محط أستوب لوز ولا تاك بروفيت ؟

شكرا,,

معاذ عودات
24-11-2010, 11:22 PM
السلام عليكم

عندي كام سؤال كدة

ما هو السبريد (بشرح تفصيلي)؟

واذاي اعمل باك تيست ؟؟

وانا عندي في الدمو ساعات الصفقات بتقفل لوحدها من غير محط أستوب لوز ولا تاك بروفيت ؟

شكرا,,

السلام عليكم

السبريد يحسب هكذا
السبريد = الاسك - البيد
يعني الرقم الكبير - الصغير http://fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2831%29.png
يعني سعر البيع - سعر الشراء

وهو الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء
ويذهب لصالح الشركه

اما عن الباك تيست
تفضل هذا الموضوع

طريقه الباك تست (http://www.fx-arabia.com/vb/t1534.html)

اما عن الصفقات التي تفتح بدون هدف او ستوب
فاضغط باليمين على الصفقه واختار تعديل

يخرج هذه الصندوق

general90
25-11-2010, 12:15 AM
حبيبي صياد سرعة في الرد ما شاء الله
انا بحس انك بتاكول وتشرب مع اف اكس اريبيا:1 (82)::1 (82): و شكلك بتخروج معاها كمان :1 (72)::1 (72):

general90
25-11-2010, 12:22 AM
بس صديقي انا في النقطة بتاعت ان صفقات بتقفل لوحدها انا اصدي اني عايز اسيبها مفتوحة من غير أستوب لوز ولا تاك بروفيت
الاقي الصفة افلة لوحدها من غير معمل close order

مدير الموقع
25-11-2010, 02:10 AM
لو قفلت لوحدها من غير ستوب لوز ولا تيك بروفت ولا انت قفتلها بايدك يبقى مارجن كول..
رصيد حسابك لم يتحمل المزيد من الخسائر و اتسيل الحساب,
تحياتى يا غالى

الهاوي الهايم
25-11-2010, 06:59 AM
هل مازال زوج اليورو والدولار في موجة الهبوط ام سيصعد لأني خسرت كل رأس المال في الهبوط اللي صار قبل العيد وذلك بسبب الاستمرار بالصفقه
وحاليآ لدي صفقة شراء من الامس من النقطه 1.3416 وهي خسرانه هل سيصعد الى مافوق النقطه 1.3416 ولا ابيع لأوقف الخساره
لأن من قبل العيد صارت سفرياتي كثيره وماعاد عرفت كيف وضع هذا الزوج ..

معاذ عودات
25-11-2010, 08:16 AM
هل مازال زوج اليورو والدولار في موجة الهبوط ام سيصعد لأني خسرت كل رأس المال في الهبوط اللي صار قبل العيد وذلك بسبب الاستمرار بالصفقه
وحاليآ لدي صفقة شراء من الامس من النقطه 1.3416 وهي خسرانه هل سيصعد الى مافوق النقطه 1.3416 ولا ابيع لأوقف الخساره
لأن من قبل العيد صارت سفرياتي كثيره وماعاد عرفت كيف وضع هذا الزوج ..

السلام عليكم

ان شاءالله اليورو دولار الان يتجه نحو الصعود
لانه وصل الى الترند المنتظر
بوجه نظري ان اليورو دولار الان ذاهب الى الهدف الاول عند
1.3700 ان شاءالله

الهاوي الهايم
25-11-2010, 08:33 AM
اخي صياد شكرآ لك ع سرعة ردك
طمنتني الله يسعدك ويرزقك من واسع ابوابه
ننتظر ونشوف وان شاء الله تتحقق توقعاتك ووجهة نظرك

مدير الموقع
28-11-2010, 11:38 AM
يرفع لمن يريد الاستفسار..
و مكسوف :1 (13):

power
28-11-2010, 01:30 PM
سؤال

ارجو ذكر مواعيد افتتاح سوق الفوريكس اليومي بتوقيت مصر ؟؟؟؟
مواعيد افتتاح البورصات العالمية بتوقيت مصر ؟؟؟؟

مع جزيل الشكر

مدير الموقع
28-11-2010, 01:40 PM
اهلا يا غالى..,
اتفضل

*********تــــوقـــــيــــــت الــبورصات تبــعا للتوقيت المــــصــري****** (http://www.fx-arabia.com/vb/t4429.html)

power
28-11-2010, 01:59 PM
اهلا يا غالى..,
اتفضل

*********تــــوقـــــيــــــت الــبورصات تبــعا للتوقيت المــــصــري****** (http://www.fx-arabia.com/vb/t4429.html)

تسلملي ياكبير

والله ديمآ بتحرجني بسرعة الرد والمساعدة دي

مدير الموقع
28-11-2010, 02:16 PM
تأمر فى اى وقت :)

kamizidan
28-11-2010, 02:54 PM
شباب السلام عليكم
هل يمكن المتاجرة واستغلال واستعمال الفايبو على فريم الساعة فقط

مدير الموقع
28-11-2010, 04:51 PM
اه ممكن تستعمل الفيبو على فريم الساعة من الهاى الى اللو لاخر موجة او العكس,,
يمكن كمان رسم فيبو على شمعة واحدة لو حبيت :)
تحياتى يا غالى.

maher
28-11-2010, 10:48 PM
السلام عليكم ورحمة الله

حبيبي يا دكتور انا فزت امبارحة بجائزة القاطرات

لكن قد يكون لدي مشكلة في فتح الحساب بسبب الوثائق الشخصية

وقد تستمر عدة ايام فهل يؤثر هذا على حقي في الجائزة ام تسقط

الجائزة بعد عدد معين من الايام؟؟؟