المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استراتيجيه رقميه سهله وربحها مضمون 100%+رينكو

الصفحات : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11

munaf55
11-06-2013, 12:05 AM
يا شباب قام الدكتور بإضافة الشروحات جميعها في توقيعه
ارجو المتابعة من هناك والقراءة بشكل دقيق ومتمعن والعودة بالقراءة الى الصفحات الاولى في الوشة لتخفيف تكرار الاسئلة
لنستطيع التقدم الى الامام في تطوير الاكسبيرت
يعني في عندنا تقريبا 60% اسئلة مكررة ، اذا بدنا نضل على هالحالة رح نحتاج ضعف الوقت لنوصل للهدف المرجو من هذه الورشة ويلي بيحتاج مساعدة بعد قراءة
المواضيع ممكن يراسلني عالخاص وانا بالخدمة
بس خلو الشباب يتابعو بالتطوير
احترامي للجميع

fuad
11-06-2013, 12:49 AM
يا شباب قام الدكتور بإضافة الشروحات جميعها في توقيعه
ارجو المتابعة من هناك والقراءة بشكل دقيق ومتمعن والعودة بالقراءة الى الصفحات الاولى في الوشة لتخفيف تكرار الاسئلة
لنستطيع التقدم الى الامام في تطوير الاكسبيرت
يعني في عندنا تقريبا 60% اسئلة مكررة ، اذا بدنا نضل على هالحالة رح نحتاج ضعف الوقت لنوصل للهدف المرجو من هذه الورشة ويلي بيحتاج مساعدة بعد قراءة
المواضيع ممكن يراسلني عالخاص وانا بالخدمة
بس خلو الشباب يتابعو بالتطوير
احترامي للجميع

حبيب قلبي يامناف ،، احسنت هذا ماكنت اسعى دائما لتوضيحه ، نريد ان نركز اكثر ع الاكسبيرت ، وبس نوصل الى النتيجه المرضيه بعدها رح نبلش بشرح الموضوع للمبتدئين بالتفصيبل .

kira-h
11-06-2013, 12:50 AM
الجملة اللى باللون الاحمر هى مربط الفرس لانه ما ينفع استيب الشراء مثل استيب البيع وبالتالى فان هدف الشراء ليس مثل هدف البيع

نفترض مثلا اننا نعمل على حساب اسبريد ثابت على عملة اليورو دولار باسبريد 3 نقط والسعر الان عند مستوى 1.3200

هنا الاكسبرت سوف يعلق امر شراء عند 1.3205 وامر بيع عند 1.2995 ..... ولكن عند تحرك السعر بمقدار نقطتين لاعلى فانه سوف يدخل فى صفقة الشراء بناء على قيمة الاسبريد اللى هى 3 فى حين ان لو هبط السعر بمقدار 5 نقاط فانه سيفعل امر البيع ..... اذن للشراء تحرك نقطتين وللبيع تحرك 5 نقط .... وللتغلب على هذا الامر يجب اضافة قيمة الاسبريد الى استيب الشراء مثل ما قولنا سابقا اى ان الاستيب ستكون 8 وهنا بمجرد تلامس السعر لمستوى 1.3205 فانه سيدخل صفقة الشراء فورا لان سعر الاسك حيكون 1.3208 اللى هى نقطة الاستيب وفى نفس الوقت سيتم التعامل مع الصفقة بناء على سعر البيد اللى هو 1.3205

الان دخلنا شراء من 1.3205 وهدفنا 20 نقطة اى عند المستوى التالى بالضبط وهو 1.3225

طيب نفترض الان ان صفقة البيع هى التى تفعلت من مستوى 1.2995 بناء على سعر البيد وسيتم التعامل مع الصفقة بناء على سعر الاسك اى سيكون 1.2998 وبناء على هدف البيع 20 نقطة اى سيكون عند المستوى 1.2975 ولكنه بمجرد تلامس السعر لهذا المستوى لن تغلق الصفقة لان وقتها حيكون سعر الصفقة على 1.2978 ويلزم السعر ملامسة 1.2972 لاغلاق الصفقة عند 1.2975 وهنا وقنا فى عدم دخول الصفقة التالية لعدم اغلاق الاولى ولكن لو هدف البيع 17 سيتم اغلاق الصفقة بمجرد تلامس السعر لنقطة 1.2975 متزامننا مع مكان تعليق الاوامر الجديدة

اذن يجب ان يكون هدف البيع مختلف عن هدف الشراء كما هو الحال مع الاستيب لذلك طلبت منك ان يكون فى اعدادات الاكسبرت هدف كل من الشراء والبيع مستقلين عن بعضهم البعض

فهل يمكن عمل ذلك ؟؟؟؟

أظن ان الاكسبيرت إلى الان شغال تمام وكل الصفقات في مكانها ولا يوجد تكرار كما ذكر بعض الأخوة
التكرار سببه الماجيك نمبر الغير مختلف ومنه سيتحقق شرط بزوج آخر وينفذ بالزوج المتساوي معه في الماجيك نمبر أرجو الانتباه

فكرتك جميلة وتم إضافة المتغيرات التالية بالاكسبيرت
BuyStoploss ستوب لوس الشراء
BuyTakeprofit هدف الشراء
SellStoploss ستوب لوس البيع
SellTakeprofit هدف البيع

أيضا لاحظت في مشاركة مفادها أن الاكسبيرت لم يضع الهدف والستوب هذا سببه تهنج السيرفر أو ضعف النت لحظة تنفيذ أمر موديفاي من قبل الاكسبيرت لكن يوجد بالاكسبيرت هدف وستوب مخفي احتياطي سيغلق الصفقة أوتوماتيكيا

الاكسبيرت بالمرفقات بنفس الاسم حتى تتمكن من المحافظة على نفس تركيب الاكسبيرتات على الأزواج كي لا تعيد ترقيم الماجيك نمبر وباقي الاعدادات ما عليك إلا غلق المنصة ثم الاستبدال ثم فتحها مرة أحرى

وأرجو المعدرة على عدم الاجابة عن الاستفسارات وذلك لضيق الوقت

كل الاستفسارات هي فقط أخطاء في الاعدادات كالماجيك نمبر وأخطاء في تركيب الرينكو ... وليس لها علاقة بعمل الاكسبيرت

بالتوفيق

abou osama
11-06-2013, 12:58 AM
أظن ان الاكسبيرت إلى الان شغال تمام وكل الصفقات في مكانها ولا يوجد تكرار كما ذكر بعض الأخوة
التكرار سببه الماجيك نمبر الغير مختلف ومنه سيتحقق شرط بزوج آخر وينفذ بالزوج المتساوي معه في الماجيك نمبر أرجو الانتباه

BuyTakeprofit هدف الشراء
SellTakeprofit هدف البيع

أيضا لاحظت في مشاركة مفادها أن الاكسبيرت لم يضع الهدف والستوب هذا سببه تهنج السيرفر أو ضعف النت لحظة تنفيذ أمر موديفاي من قبل الاكسبيرت لكن يوجد بالاكسبيرت هدف وستوب مخفي احتياطي سيغلق الصفقة أوتوماتيكيا

الاكسبيرت بالمرفقات بنفس الاسم حتى تتمكن من المحافظة على نفس تركيب الاكسبيرتات على الأزواج كي لا تعيد ترقيم الماجيك نمبر وباقي الاعدادات ما عليك إلا غلق المنصة ثم الاستبدال ثم فتحها مرة أحرى

كل الاستفسارات هي فقط أخطاء في الاعدادات كالماجيك نمبر وأخطاء في تركيب الرينكو ... وليس لها علاقة بعمل الاكسبيرت

بالتوفيق

شكرا اخى العزيز على مجهودك الكبير
لكن لى استفسار هل معنى ذلك اننا سنغير الماجيك نمبر كل مرة نفتح فيها زوجين ؟

فارجوا التوضيح واشكرك

khaled_35
11-06-2013, 01:11 AM
مساء الخير جميعاً
أنا متابع وبصمت الحين بس انتهيت من قراءة الموضوع

بالنسبة للإكسبرت بديت فيه الحين من تقريباً ساعة على ديمو وراح اقوم بعرض النتائج

تركيب الإكسبرت للشباب اللي ما أشتغل معاهم لازم تعدل قيمة Lots وتخليها 0.1 بدل من 0.01

أنا غيرتها واشتغل تمام التمام

الخطوات حسب فهمي وارجو التصحيح من الأخوه هذي اول مشاركة لي في الموضوع وجل من لا يخطئ كالتالي :
1. افتح شارت العملة ولنقل يورو دولار
2. اختيار شارت الدقيقة من التايم فريم .
3. وضع اكسبرت الرينكو على شارت الدقيقة. (اكسبرت الرينكو لتحويل الشموع الى شموع رينكو)
من خيارات الاكسبرت اعلاه نختار حجم البوكس 25
4. من file في اعلى المستعرض نختار open offline

ثم من النافذة اللي تطلع تختار زوج اليورو دولار كما اسلفنا سابقاً M2 شارت الدقيقتين.
5. بيطلع لك شارت الرينكو ملاحظة ( احيانا ماتكون فيه بيانات كافية وتحصل يطلع لك خمس او ست بارات )
الحل (نذهب الى فريم الدقيقة اللي بالخطوة رقم (2) اعلاه .) ونضفط على زر Home في الكيبورد بنشوف بيانات جديدة تتحمل نحاول نجمع بيانات ثلاث الى خمس ايام اظن كفاية).
وبعد مانسوي الخطوه هذي نعيد تكرار الخطوات من 3 الى آخر خطوة.
6. نقوم بوضع الإكسبرت الأخير برمجة الاخ كيرا على شارت الرينكو.
7. نغير قيمة Lots من 0.01 الى 0.1 ونترك الإعدادات الأخرى مثل ماهي واهم شي يبقى بوكس الرينكو 25
8. انا اقوم بتغيير الماجيك نمبر لكل اكسبرت واخليه مختلف عن الآخر بس ما اعرف هذي الخطوة ضرورية ولا لا . بيفيدونا الأخوان بإذن الله.

بالنسبة الى اكسبرت الرينكو والاكسبرت الخاص بالطريقة
موجودين في توقيع أخي الفاضل فؤاد

تحياتي لكم ومجهود وعمل جماعي جبار تشكرون عليه :1 (105)::1 (105)::1 (105)::1 (105):

kira-h
11-06-2013, 01:27 AM
شكرا اخى العزيز على مجهودك الكبير
لكن لى استفسار هل معنى ذلك اننا سنغير الماجيك نمبر كل مرة نفتح فيها زوجين ؟

فارجوا التوضيح واشكرك

أي زوجين ؟؟؟؟
كل زوج له 2 ماجيك نمبر يكونا مختلفين ثم كل الماجيك نمبر لجميع الشارتات تكون مختلفة

ahmednoooh
11-06-2013, 01:27 AM

BuyTakeprofit هدف الشراء
SellTakeprofit هدف البيع

بالتوفيق

شكرا لك اخى حسن كيرا على مجهودك العظيم , عسى ان يكلل الله مجهودك بان تكون هذةهى النسخة الاخيرة و الرابحة دوما باذن الله
ارجوا من الاعضاء الجدد اى اسألة عن كيفية تركيب الرينكو او الاكسبيرت او الاعدادات ( سوف تجدونها فى توقيع الدكتورفؤاد) او ارسلوا رسالة خاصة لاخونا معتصم او لى فقط اتركوا الموضوع على الاقل فترة اختبارات الاكسبيرت حتى نصل الى افضل نتائج, يرجى فقط التعليق داخل الموضوع ان يكون متعلق بفنيات او تقنيات الاكسبيرت او وضع نتائج او توضيح اشياء هامة’ على الاقل مؤقتا
تحياتى للجميع و محدش يزعل منى

ابو اليازي
11-06-2013, 01:40 AM
صوره من قلب الحدث

naitsi
11-06-2013, 01:41 AM
السلام عليكم يا جنود كيف حالكم وكيف حال العمل بالإكسبيرت هههه بصراحة الله يكون في عون الإخوة مع كترة الأسئلة من المليشيات الجديدة ^^
المهم انا اقوم الان بتكتيكات وهجمات سريعة لاكن وقعت في هجوم ضد الامريكان بتحالف مع بريطانيا والضربة مازالت لم تأتي بجديد في إنتظار آخر التطورات

وهاذا مقتطف من تصريح الرئيس البريطاني ديفيد كاميرون عقبة هاذا التحالف المؤقت الذي تبته القنوات الإخبارية الآن

وكما يعلم الجميع نحن نسعى لسيطرة على العملة الأمريكة بتظافر الجهود بين العرب حليفنا الإستراتيجي وبين القوة البريطانية ولا أخفي عنكم مدى قوة إختراع العرب لصاروخ رنيغ 25 الذي يصل مداه ل 10.000 كيلو متر والذي سيشكل دعامة أساسية بضرب القواعد الامريكة في القريب العاجل ...

--------------------------------------------

كان هاذا مقتطف من خطاب الرئس كاميرون الذي مازال لحد الان يعطي كلمته حول مستقبل القوة العسكرية والإقتصادية

وهاذا احد الهجومات التي تم تنفيدها قبل قليل علا الولايات المتحدة

ومازال الهجوم ساري في إنتظار اخر التقارير

hussien86
11-06-2013, 01:53 AM
نفسي اشوف اكسبيرت يظبط علي دي دي انا شكلي هجرب علي نفس منصتك ياحسن :mad::mad:

هيثم جاب الله
11-06-2013, 02:02 AM
اخى الحقيقة انا بجرب على المنصتين دى دى و البارى للتاكد من الاكسبيرت ومش شايف فارق لحد دلوقت تقريبا ايه اللى حصل يمكن مش واخد بالى

fuad
11-06-2013, 02:09 AM

BuyTakeprofit هدف الشراء
SellTakeprofit هدف البيع

بالتوفيق

اخي كيرا جزاك الله خير ع الاضافه ، على فكره فكره الاخ فوركساوي منطقيه جدا ، اعتقد انها رح تحل مشكله الاستيب ،،ياريت واحد اخر يرفع الاكسبيرت المعدل على سيرفر اخر ،، حبيبي كيرا خلي اكسبيرتك الاول متل ماهو في السيرفر وبعدين رح نعمل مقارنه ونشوف الافضل بالاخير ،، يعني الاكسبيرت الاول يبقى متل ماهو على السيرفر ، والاكسبيرت الجديد يتكرم احد الاخوه بوضعه في سيرفر واقترح لو يكون صاحب الفكره حبيبنا فوركساوي ،، تحياتي للكيرا وللفوركساوي ،الى الامام يا ابطال الورشه ،، حبي وتقديري لكم :1 (73)::1 (73):

fuad
11-06-2013, 02:12 AM
مساء الخير جميعاً
أنا متابع وبصمت الحين بس انتهيت من قراءة الموضوع

بالنسبة للإكسبرت بديت فيه الحين من تقريباً ساعة على ديمو وراح اقوم بعرض النتائج

تركيب الإكسبرت للشباب اللي ما أشتغل معاهم لازم تعدل قيمة Lots وتخليها 0.1 بدل من 0.01

أنا غيرتها واشتغل تمام التمام

الخطوات حسب فهمي وارجو التصحيح من الأخوه هذي اول مشاركة لي في الموضوع وجل من لا يخطئ كالتالي :
1. افتح شارت العملة ولنقل يورو دولار
2. اختيار شارت الدقيقة من التايم فريم .
3. وضع اكسبرت الرينكو على شارت الدقيقة. (اكسبرت الرينكو لتحويل الشموع الى شموع رينكو)
من خيارات الاكسبرت اعلاه نختار حجم البوكس 25
4. من file في اعلى المستعرض نختار open offline

ثم من النافذة اللي تطلع تختار زوج اليورو دولار كما اسلفنا سابقاً M2 شارت الدقيقتين.
5. بيطلع لك شارت الرينكو ملاحظة ( احيانا ماتكون فيه بيانات كافية وتحصل يطلع لك خمس او ست بارات )
الحل (نذهب الى فريم الدقيقة اللي بالخطوة رقم (2) اعلاه .) ونضفط على زر Home في الكيبورد بنشوف بيانات جديدة تتحمل نحاول نجمع بيانات ثلاث الى خمس ايام اظن كفاية).
وبعد مانسوي الخطوه هذي نعيد تكرار الخطوات من 3 الى آخر خطوة.
6. نقوم بوضع الإكسبرت الأخير برمجة الاخ كيرا على شارت الرينكو.
7. نغير قيمة Lots من 0.01 الى 0.1 ونترك الإعدادات الأخرى مثل ماهي واهم شي يبقى بوكس الرينكو 25
8. انا اقوم بتغيير الماجيك نمبر لكل اكسبرت واخليه مختلف عن الآخر بس ما اعرف هذي الخطوة ضرورية ولا لا . بيفيدونا الأخوان بإذن الله.

بالنسبة الى اكسبرت الرينكو والاكسبرت الخاص بالطريقة
موجودين في توقيع أخي الفاضل فؤاد

تحياتي لكم ومجهود وعمل جماعي جبار تشكرون عليه :1 (105)::1 (105)::1 (105)::1 (105):

حبيبي خالد اهلا وسهلا فيك بالورشه ياغالي ،، اشكرك من كل قلبي ع مساعد الاعضاء ،،، اريد ان اشوفك دائما بالورشه ،، تحياتي

abou osama
11-06-2013, 02:25 AM
أي زوجين ؟؟؟؟
كل زوج له 2 ماجيك نمبر يكونا مختلفين ثم كل الماجيك نمبر لجميع الشارتات تكون مختلفة

والله انت انسان فاضل وتستحق كل خير
روح ربنا يبارك لك

abou osama
11-06-2013, 02:28 AM
السلام عليكم يا جنود كيف حالكم وكيف حال العمل بالإكسبيرت هههه بصراحة الله يكون في عون الإخوة مع كترة الأسئلة من المليشيات الجديدة ^^
المهم انا اقوم الان بتكتيكات وهجمات سريعة لاكن وقعت في هجوم ضد الامريكان بتحالف مع بريطانيا والضربة مازالت لم تأتي بجديد في إنتظار آخر التطورات

وهاذا مقتطف من تصريح الرئيس البريطاني ديفيد كاميرون عقبة هاذا التحالف المؤقت الذي تبته القنوات الإخبارية الآن

وكما يعلم الجميع نحن نسعى لسيطرة على العملة الأمريكة بتظافر الجهود بين العرب حليفنا الإستراتيجي وبين القوة البريطانية ولا أخفي عنكم مدى قوة إختراع العرب لصاروخ رنيغ 25 الذي يصل مداه ل 10.000 كيلو متر والذي سيشكل دعامة أساسية بضرب القواعد الامريكة في القريب العاجل ...

--------------------------------------------

كان هاذا مقتطف من خطاب الرئس كاميرون الذي مازال لحد الان يعطي كلمته حول مستقبل القوة العسكرية والإقتصادية

وهاذا احد الهجومات التي تم تنفيدها قبل قليل علا الولايات المتحدة

ومازال الهجوم ساري في إنتظار اخر التقارير

هههههههههه
مساء الفل عليك

ابو اليازي
11-06-2013, 02:47 AM
واحده من ملاحظاتي
تكرار العمليه للزوج بنفس السعر
انظر المرفق
تكرر هذاكثر من مره ولكل الازواج
وكنت اقوم بمسحه يدوويا لكن سوف اترك هذا الزوج
لارى ماذا سيحدث في حال تفعلت الصفقه هل سيتفعل الامران
او بعد تفعل امر ينحذف الامر الثاني تلقائيا

هيثم جاب الله
11-06-2013, 03:11 AM
واحده من ملاحظاتي
تكرار العمليه للزوج بنفس السعر
انظر المرفق
تكرر هذاكثر من مره ولكل الازواج
وكنت اقوم بمسحه يدوويا لكن سوف اترك هذا الزوج
لارى ماذا سيحدث في حال تفعلت الصفقه هل سيتفعل الامران
او بعد تفعل امر ينحذف الامر الثاني تلقائيا

اخى كانت عندى هده المشكلة واحب اقلك الامرين حايتفعلوا عشان اوفرعليك المتابعة وبالملاحظة السبب
1- تشابه الماجيك نامبر لازم تخليهم مختلفيين وانا كنت متأكد انى مخليهم مختلفين والمشكلة كانت بتحصل برضه وبالمتابعة اكتشفت عند اغلاق المنصة بيتكرر الاوامر او عند انقطاع النت ووتوصيله مرة ع العموم تابع يمكن يبقى سبب تانى وربنا المستعان وبالتوفيق

forex 2012
11-06-2013, 04:51 AM

BuyTakeprofit هدف الشراء
SellTakeprofit هدف البيع

بالتوفيق

بارك الله فيك وفى والديك ........... الف شكر ليك يا كبير .... ومعلش تاعبينك معانا

ولا تقلق انا مش ناسى موضوع اكسبرت الشموع العادية .... بس نظبط الدنيا هنا الاول وراح اطلبه من الاخ سمير

ان شاء الله المرة دى يظبط معاك يا صديقى

اخي كيرا جزاك الله خير ع الاضافه ، على فكره فكره الاخ فوركساوي منطقيه جدا ، اعتقد انها رح تحل مشكله الاستيب ،،ياريت واحد اخر يرفع الاكسبيرت المعدل على سيرفر اخر ،، حبيبي كيرا خلي اكسبيرتك الاول متل ماهو في السيرفر وبعدين رح نعمل مقارنه ونشوف الافضل بالاخير ،، يعني الاكسبيرت الاول يبقى متل ماهو على السيرفر ، والاكسبيرت الجديد يتكرم احد الاخوه بوضعه في سيرفر واقترح لو يكون صاحب الفكره حبيبنا فوركساوي ،، تحياتي للكيرا وللفوركساوي ،الى الامام يا ابطال الورشه ،، حبي وتقديري لكم :1 (73)::1 (73):

تمام يا كبير ....... تم رفع الاكسبرت الجديد على السرفر على منصة رباعية اسبريد ثابت للتجربة وان شاء الله خير

تحياتى للجميع

goggo
11-06-2013, 06:52 AM
سلام شباب انا ملاحظ ان صفقات اليورو بالامس كانت خاطئة و لو عكسنا الصفقة ستربح
يعني الاشارة الاولى كانت خاطئة و لو عكسنا الصفقة ستربح و هذا ينطبق طبعا على كل الصفقات التي تضرب ستوب في كل الازواج
لو نضيف اي فلتر لنعرف امكانية الارتداد اكيد ستقل الخسارة كثيرا

aziz fx
11-06-2013, 07:23 AM
السلام عليكم ياإخواني شكرا على الإيستراتيجية الناجحة
أنا عضو جديد في المنتى ولكني عند خبرة كافية في الفوركس

ENG.MOATASEM
11-06-2013, 07:45 AM
السلام عليكم

كيفك شباب و كيف الهمه اليوم؟

forex 2012 أخي كيرا و أ.حسين و
ياريت تخلوا الإكسبيرت يشتغل من الساعه 8 صباحا إلى الساعه 8 ليلا .

%لان الإكسبيرت أمس كات + 16
%و الحين صار -4

%يعني نفص 20
أرجوا عدك تشغيل الإكسبيرت في اليل .
الله الموفق .

naitsi
11-06-2013, 08:04 AM
السلام عليكم صباحكم سعيد الحمد لله إستيقضة هاذا الصباح علا واقع تقرير اتاني من الحلف البريطاني حول نتائج ضرب احد قواعد الجيش الامريكي في الإحداتيات 1.5598 يبشرني فيه عن نجاح العملية وقد اسفر هاذا الهجوم عن خسائر كبيرة في صفوف الأمريكان وكان متمرا بالنسبة لنا بالفوز بغنائم وصلة ل 16 دولار والحمد لله تمت العملية بسلام

http://2.bp.blogspot.com/-jc5kIKt573g/TqGoa75t8JI/AAAAAAAAEcY/IAVn_pRjEZQ/s1600/libya5.jpg

awad991
11-06-2013, 09:29 AM
السلام عليكم

%و الحين صار -4

%يعني نفص 20
الله الموفق .
كلامك مظبوط اخىالكريم انا كسبت الصبح 25 دولار وخسرت بالليل 21

ENG.MOATASEM
11-06-2013, 09:38 AM
كلامك مظبوط اخىالكريم انا كسبت الصبح 25 دولار وخسرت بالليل 21

بالإكسبيرت ولا يدوي حبيبي awad991 ؟

ahmednoooh
11-06-2013, 09:53 AM
السلام عليكم

%و الحين صار -4

%يعني نفص 20
الله الموفق .

انا الاكسبيرت عندى ممكن يعمل من 1-2% من الحساب يوميا من الساعة 1 صباحا للساعة 5 او6 صباحا
بعد كدة يبدأفى اهدار النقاط و يرجع يلمم تانى نقاط فى السوق الاوربى و قبل نهاية السوق الاوربى يستنفذهم تانى
بافكر اشغل الاكسبرت على فترتين مرة من 1-5 صباحا و مرة من 11-4 مساءا

awad991
11-06-2013, 09:57 AM
بالإكسبيرت ولا يدوي حبيبي awad991 ؟
بالاكسبرت

ENG.MOATASEM
11-06-2013, 10:02 AM
انا الاكسبيرت عندى ممكن يعمل من 1-2% من الحساب يوميا من الساعة 1 صباحا للساعة 5 او6 صباحا
بعد كدة يبدأفى اهدار النقاط و يرجع يلمم تانى نقاط فى السوق الاوربى و قبل نهاية السوق الاوربى يستنفذهم تانى

الإكسبيرت يعمل أكتر من هذا يا أ.أحمد
لو شغلنا الإكسبيرت في الاوقات المذكوره في الرد السابق

تحياتي لك أخي الكريم .

khaled_35
11-06-2013, 10:06 AM
هذي نتائج الاكسبرت

صفقات تم اغلاقها :

وهذي صفقات مازالت مفتوحة :

وصفقة مازالت معلقة :

أعمل على ثلاث أزواج :
USDCAD
USDCHF
USDJPY

ayoob
11-06-2013, 10:12 AM
مشاء لله موضوع ممتازمتابع معاكم ان شاء لله

munaf55
11-06-2013, 10:35 AM
صباح الخير للشباب جميعا
طبعا انا سيبت الاكسبيرت شغال من امس العصر حتى اليوم الصبح( ولسا شغال طبعا)
وهاي النتائج وشيء فعلا مبشر
طبعا في عندي كم ملاحظة على الية العمل ولكنها شغلات بسيطة واكيد اخونا كيرا وباقس الشباب لها
ما اخفيكم عملنا كمان شوية دولارات حلوين على الحقيقي
شو الاخبار عند معتصم

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/14909_11370935984.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)

munaf55
11-06-2013, 10:36 AM
اخى الحقيقة انا بجرب على المنصتين دى دى و البارى للتاكد من الاكسبيرت ومش شايف فارق لحد دلوقت تقريبا ايه اللى حصل يمكن مش واخد بالى

انا شغال على FXDD والنتائج حتى الان 95% مرضية

munaf55
11-06-2013, 10:43 AM
عم لا حظ مشكلة تكرار الصفقات مع كثيرين ومنهم انا طبعا، وعلى حسب كلام الاستاذ كيرا انو السبب يعود للماجيك نمبر
وبما انو في كتير من الشباب مبتدئين فأنا اقترح انو نبرمج الاكسبيرت على اخد ماجيك نمبر مختلف بشكل اوتوماتيكي (طبعا الكلام التقني يرجع للاستاذ كيرا)
بس بشكل عام الوضع فوق الممتاز بالنبسة للفتح والاغلاق وتنفيذ الشروط
بالتوفيق للجميع

munaf55
11-06-2013, 10:52 AM
نتائج ساخنة من فرن فطاير دولارات عالطاير
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/14909_11370937152.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)

esmalizm
11-06-2013, 11:18 AM
يا جماعه هل فيه اكسبرت بيعمل الصفقات و بيفتحها الصفقات اوتوماتيك ؟

Learn4X
11-06-2013, 11:21 AM
اليوم اول مرة بحياتي اقوم ببرمجة اكسبيرت
مع اني تركت البرمجة من ايام الجامعة
فيه بعض الاخطاء وجاري اصلاحها
والمفاجئة ان الاكسبيرت يعمل على الشارت العادي (لا يهم اي فريم)
وبذلك يمكننا عمل باك تست دقيق 100%
ان شاء الله
دعواتكم

محمد خطاب
11-06-2013, 11:25 AM
نتائج الطريقة يدويا امس على اليورو / ين
24 صفقة منها 14 جابو الهدف و10 ضربو الستوب النتيجة -20 ( الهدف 20 و الستوب 30)
اما الاكسبرت فتح 4 صفقات فقط 3 ضربو الستوب و 1 جابت الهدف النتيجة -70 نقطة
انا لاحظت ان الاكسبرت مش يطبق في الطريقة بشكل سليم وممكن اكون غلطان مزالنا نتابع مع بعض
الاكسبرت مزال يفتح صفقات متكررة مع اني غيرت المجيك لكل عملة

fuad
11-06-2013, 11:28 AM
صباح الخير للشباب جميعا
طبعا انا سيبت الاكسبيرت شغال من امس العصر حتى اليوم الصبح( ولسا شغال طبعا)
وهاي النتائج وشيء فعلا مبشر
طبعا في عندي كم ملاحظة على الية العمل ولكنها شغلات بسيطة واكيد اخونا كيرا وباقس الشباب لها
ما اخفيكم عملنا كمان شوية دولارات حلوين على الحقيقي
شو الاخبار عند معتصم

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/14909_11370935984.jpg (http://www.fx-arabia.com/vb)

السلام عليكم شباب ،، اريد ان اننوه الى بعض الاشياء :
*اخوتي شفت ان بعض الناس يدخل على بعض الصفقات والبعض يدخل على زوجين !!!!! فهل هذه هي شروط استراتيجيتنا !!!الشروط الدخول على اكثر من زوج لتفادي الخساره في زوج ما .
*بالنسبه للعمل المثالي فأن ارى ان الاخ مناف عمله مثالي وقياسي جدا ، فهو الى ان يعطي نتائج ممتازه .
*بالنسبه للاكسبيرت فاعتقد اننا بدأنا بانتهاء المرحله الاولى ، وهي انتخاب واعتماد الاكسبيرت (بغض النظر عن النتائج) مايهمنا في المرحله الاولى هو تطبيق الاكسبيرت لاستراتيجيتنا بالضبط ، هنا بالضبط ستنتهي المرحله الاولى من استراتيجيتنا وتبدأ المرحله الثانيه وهي دراسه الاوقات والعملات التي يعطي الاكسبيرت فيها نتائج ممتازه ،،هذه المرحله سنحاول الهروب من التذبذب ومن الصفقات الخاسره (واكبر دليل على اهميه هذه المرحله هو ماحصل امس فقد كان الاكسبيرت عامل 16% ليتراجع بعد ذالك الى 6% !!!) اذن المرحله الثانيه مهمه ، ولاكن ليس الان، اكرر ليس الان ،لانريد كثره اسئله من الاعضاء لسوالنا ماهي الفتره الجيده للمتاجره ...الخ ،، فنحن الى الان لم نقم بدراسه المرحله الثانيه ولم ننتهي بعد من المرحله الاولى (نهايه المرحله الاولى قربت) ،، لذا الان الاهتمام فقط وفقط بالاكسبيرت وبالمرحله الاولى :هل الاكسبيرت يفتح الصفقات طبق استراتيجيتنا بالضبط (بغض النظر عن الربح او الخساره )؟ اذا كانت الاجابه بنعم فلقد انتهينا من المرحله الاولى وبدأنا بالمرحله الثانيه (دراسه الاوقات والعملات ووووو...الخ للخروج باكبر قدر ممكن من الارباح والابتعاد عن التذبذب ) .هذا ما اردت ان اوضحه في هذه المرحله ،ليعلم الجميع ماهي وضعيت الورشه الان والى ماذا نخطط ..تحياتي لكل فرد من افراد الورشه .

Hammer 001
11-06-2013, 11:32 AM
الموضوع راح يطول اشهر للحصول على اكسبيريت

اخي صاحب الموضوع للمصلحة العامة وتقليل الوقت
اطلب من الاخ جميل عمل الاكسبيريت
وهوه شخص طيب وكريم وما راح يقصر
وكل الاكسبيرتات التي برمجها خالية من الاخطاء بنسبة 100%

الله يوفق الجميع

حسين الصائغ
11-06-2013, 12:32 PM
السلام عليكم

ما شاء الله اركض في قراءة الموضوع وهو يركض امامي بصعوبة (وببعض الغش) وصلت للأخير

مبروك على صاحب الموضوع تألق موضوعه بقوة وترؤسه لقائمة المواضيع في منتدى تداول العملات العالمية العام

مبروك ايضا لكل الاخوة الطيبين المشاركين في الموضوع والذين ساهموا بهمتهم العالية على نجاحه

يسعدني ان احاول مشاركتكم في هذا الموضوع

فكرة الاخ بدوي في ان يضع صاحب الموضوع روابط في توقيعه حلوة جدا واردت فقط ان يتم ايضا وضع لأعدادات مقترحة على النسخة التي تكون في التوقيع لتلافي الاختلافات على الاقل في بداية الامر

forex 2012
11-06-2013, 12:39 PM
السلام عليكم

ما شاء الله اركض في قراءة الموضوع وهو يركض امامي بصعوبة (وببعض الغش) وصلت للأخير

مبروك على صاحب الموضوع تألق موضوعه بقوة وترؤسه لقائمة المواضيع في منتدى تداول العملات العالمية العام

مبروك ايضا لكل الاخوة الطيبين المشاركين في الموضوع والذين ساهموا بهمتهم العالية على نجاحه

فكرة الاخ بدوي في ان يضع صاحب الموضوع روابط في توقيعه حلوة جدا واردت فقط ان يتم ايضا وضع لأعدادات مقترحة على النسخة التي تكون في التوقيع لتلافي الاختلافات على الاقل في بداية الامر

حمدالله على السلامة يا صديقى ....... شايف اسمك فى الموضوع من تحت بقاله يومين عرفت انك بتفنطه حته حته كالعادة ههههههههههههههه

منور يا حبى

حسين الصائغ
11-06-2013, 12:52 PM
هذه صورة لبداية التجربة واجد ان اوامر البيع موجودة بشكل صحيح 5 نقاط تحت الخط ولكن الصفقة الوحيدة التي هي شراء اجد ان نقطة دخولها اكثر من 5 نقاط فوق الخط اليس كذلك ؟

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/2246_11370944123.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

ahmednoooh
11-06-2013, 12:54 PM

كما توقعت اليوم الثانى حصل فية مثل اول يوم , انا اقوم بتشغيل الاكسبيرت من الساعة 1 او 2 صباحا ,الاكسبيرت كان وصل معى من 3000 الى 3100 $ فى تمام الساعة 4ونص فجرا و الان مسلسل اهدار النقط و النتيجة حتى الان خسارة ’ الرصيد اصبح 2910 و هناك صفقات مازالت مفتوحة خسرانة
تقدروا تتأكدوا بمشاهدة حساب اخونا حسن كيرا , شاهدوة ساعة الفجر و شاهدوه الان

حسين الصائغ
11-06-2013, 01:02 PM
حمدالله على السلامة يا صديقى ....... شايف اسمك فى الموضوع من تحت بقاله يومين عرفت انك بتفنطه حته حته كالعادة ههههههههههههههه

منور يا حبى

حبيبي فوركساوي الله يسلمك والجميع من كل شر ومكروه

الحمد لله انه وفقني لآجد هذا الموضوع وصدقني وانا اقرأه كنت اتساءل معقولة فوركساوي ما يعرف به الى ان وجدت انك بنباهتك وخبرتك ومواصلتك جعلت نسخة جديدة تنولد لهذا الموضوع

النور نورك ونور صاحب الموضوع وصانع الاكسبرت وكل الاخوة الكرام

goggo
11-06-2013, 01:05 PM
سلام شباب انا ملاحظ ان صفقات اليورو بالامس كانت خاطئة و لو عكسنا الصفقة ستربح
يعني الاشارة الاولى كانت خاطئة و لو عكسنا الصفقة ستربح و هذا ينطبق طبعا على كل الصفقات التي تضرب ستوب في كل الازواج
لو نضيف اي فلتر لنعرف امكانية الارتداد اكيد ستقل الخسارة كثيرا

challanger
11-06-2013, 01:16 PM
اليكم هذا المؤشر الذي يعطي تنبيه عند تكون شمعة جديدة؛حتى لا نبقى نتجول بين الشارتات

تاجر فوركس
11-06-2013, 01:19 PM
انا الاكسبرت معملش اي صفقة عندي نهائي ولا ظهر حتي الرينكو وعملت كل الخطوات اللي في التوقيع مفيش فايدة

برضه يقولي dll مش مفعلة مع اني مفعلها مش عارف ايه السبب

تاجر فوركس
11-06-2013, 01:21 PM
كما توقعت اليوم الثانى حصل فية مثل اول يوم , انا اقوم بتشغيل الاكسبيرت من الساعة 1 او 2 صباحا ,الاكسبيرت كان وصل معى من 3000 الى 3100 $ فى تمام الساعة 4ونص فجرا و الان مسلسل اهدار النقط و النتيجة حتى الان خسارة ’ الرصيد اصبح 2910 و هناك صفقات مازالت مفتوحة خسرانة

دا معناه ان الفترة الامريكية خطيرة نظرا للاخبار

hussien86
11-06-2013, 01:21 PM
احلي وقت عمل للاكسبيرت هو وقت الاخبار القوية جدا فقط الاخضر يبرق برق ساعتها ..انا شايف غير هيك هيضيع الارباح اللي كسبها ..

حسين الصائغ
11-06-2013, 02:16 PM
انا الاكسبرت معملش اي صفقة عندي نهائي ولا ظهر حتي الرينكو وعملت كل الخطوات اللي في التوقيع مفيش فايدة

برضه يقولي dll مش مفعلة مع اني مفعلها مش عارف ايه السبب

ارسلت لك على الخاص لغرض التعاون معك لحل المشكلة

fuad
11-06-2013, 02:25 PM

حبيبي سيتم فلتره عمل الاكسبيرت بعد التاكد التام من ان الاكسبيرت يشتغل حسب استراتيجيتنا بالضبط ،بعدها سندخل في مرحله الفلتره (التوقيت والازواج)، هناك عده اقتراحات في ناس بتقول فقط وقت الاخبار (اخونا حسين )وفي ناس تقول نشتغل من الساعه 2 الى الساع 5 الصباح ومن الساعه 11 الى الساعه 4 ،،وفي ناس بتقول نستبعد الازواج تبع الين لكبره عدد الاسبريد وفي اشياء واشياء ،فلنتاكد من عمل الاكسبيرت اولا ولندخل بلافاصله في مرحله الفلتره ..تحياتي يامستشارنا الحبيب.
ملاحظه :سيتم تقسيم الادوار والتجارب على افراد في الورشه ،، فمثلا سيكلف حبيبي وصديقي حسين فقط بالشغل وقت الاخبار ليثبت طريقته ، وتعمل انت مثلا من الساعه 2 الى الساعه 4 ، وصاحب كل اقتراح سيلتزم بمقترحه ويعطينا النتائج هنا بالورشه وبعدها نتناقش ونتحاول ونضيف ونحذف ونخرج بقاعده عمل الاكسبيرت وهذا ما اقصده من مصطلح "المرحله الثانيه" ،، المرحله الثانيه ستكون بمشاركه كل خبراء الورشه ..تحياتي للكل يا ابطال ،، رفعتو رأس المتاجرين العرب بتعاونكم وبخططكم .

ahmednoooh
11-06-2013, 02:39 PM
احلي وقت عمل للاكسبيرت هو وقت الاخبار القوية جدا فقط الاخضر يبرق برق ساعتها ..انا شايف غير هيك هيضيع الارباح اللي كسبها ..

حبيبي سيتم فلتره عمل الاكسبيرت بعد التاكد التام من ان الاكسبيرت يشتغل حسب استراتيجيتنا بالضبط ،بعدها سندخل في مرحله الفلتره (التوقيت والازواج)، هناك عده اقتراحات في ناس بتقول فقط وقت الاخبار (اخونا حسين )وفي ناس تقول نشتغل من الساعه 2 الى الساع 5 الصباح ومن الساعه 11 الى الساعه 4 ،،وفي ناس بتقول نستبعد الازواج تبع الين لكبره عدد الاسبريد وفي اشياء واشياء ،فلنتاكد من عمل الاكسبيرت اولا ولندخل بلافاصله في مرحله الفلتره ..تحياتي يامستشارنا الحبيب.
ملاحظه :سيتم تقسيم الادوار والتجارب على افراد في الورشه ،، فمثلا سيكلف حبيبي وصديقي حسين فقط بالشغل وقت الاخبار ليثبت طريقته ، وتعمل انت مثلا من الساعه 2 الى الساعه 4 ، وصاحب كل اقتراح سيلتزم بمقترحه ويعطينا النتائج هنا بالورشه وبعدها نتناقش ونتحاول ونضيف ونحذف ونخرج بقاعده عمل الاكسبيرت وهذا ما اقصده من مصطلح "المرحله الثانيه" ،، المرحله الثانيه ستكون بمشاركه كل خبراء الورشه ..تحياتي للكل يا ابطال ،، رفعتو رأس المتاجرين العرب بتعاونكم وبخططكم .

يبقى احنا كدة لم نختلف انا لما قولت الاكسبيرت بيعمل شغل حلو فى 3 او 4 ساعات فقط ( 2-6) دة كويس و ممتاز ( وشوف حساب كيرا) للتأكد
وليس معناه انة لا يصلح وقت الاخبار بالعكس , احنا ممكن نستفيد من الاتنين ازاى ؟
نشغلة ساعات الصبح و ناخد منة مرادنا , ونشغلة قبل وقت الاخبار المهمة بساعة , بالاضافة الى ايام الخميس و الجمعة ( طول اليوم اخبار) نعمل منهم شغل عالى
طبعا الكلام دة مجرد توقعات مسبقة و ليست اكيدة الى ان تتضح الامور كليا
تقبلوا تحياتى و بالتوفيق للجميع

bstcallinfo
11-06-2013, 02:46 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اشكركم شكرا جزيلا علي هذه البساطه في العمل

واقدكم لكم نتائج عمل اليوم

وهذه العمليات الحاليه

fuad
11-06-2013, 02:50 PM
يبقى احنا كدة لم نختلف انا لما قولت الاكسبيرت بيعمل شغل حلو فى 3 او 4 ساعات فقط ( 2-6) دة كويس و ممتاز ( وشوف حساب كيرا) للتأكد
نشغلة ساعات الصبح و ناخد منة مرادنا , ونشغلة قبل وقت الاخبار المهمة بساعة , بالاضافة الى ايام الخميس و الجمعة ( طول اليوم اخبار) نعمل منهم شغل عالى

خطه حلوه ورائعه حبيبي ،،، الى هنا : اول مقترح ، وسيناريو حلو جدا كمان ،،، نريد اضافات اخرى من بعض خبراء الورشه ، لتكتمل قاعده عمل الاكسبيرت ،، شباب سنصل قريبا جدا الى افضل ضبط للاكسبيرت بالتعاون وبمشاركه الاراء ...منتظر رأي كيرا وفوركساوي وكل البقيه في الموضوع ،، ماهو رأيكم ؟ ماهو افضل الاوقات لعمل الاكسبيرت الى الان وبماذا تقترحون ؟ منتظر جوابكم .لو حصلنا باليوم فقط وفقط على 6% كنسبه ثابته يعتبر انجاز وقوه للاكسبيرت ، وانا متأكد ان النسبه ستتجاوز ال40% بالمائه احيانا ،، منتظر ارائكم.تحياتي

Mohamed_Amr
11-06-2013, 02:50 PM

اكيد هذا افضل وقت
وشفت رد بان الفترة الاسيويه افضل
الموضوع ليس له علاقه بالفترات اهم شىء
وجود سيوله فى السوق
تمنياتى لكم بالتوفيق

غريب محمد
11-06-2013, 02:51 PM
السلام عليكم لو سمحت دلوقتي انا الاكسبيرت بتاع الاخ كيرا عندي لونة رصاصي زي المطفي في الجنب ده عادي ولا لازم يكون منشط ولو لازم يبقي ازاي انا شارت الرينكو كان زي كده بس بعد كده بقي منشط يعني بقي له لون

fuad
11-06-2013, 02:54 PM

اشكركم شكرا جزيلا علي هذه البساطه في العمل

واقدكم لكم نتائج عمل اليوم

وهذه العمليات الحاليه

احسنت حبيبي ، لكل مجتهد نصيب ومبروك الصفقات الناجحه ، عقبال الحقيقي ،، بالتوفيق

fuad
11-06-2013, 02:57 PM
اكيد هذا افضل وقت
وجود سيوله فى السوق
تمنياتى لكم بالتوفيق

اتفق معك اخي ان عمل الاستراتيجيه بشكل عام تعتمد على قوه الحركه وقوه السيوله بالسوق ، وتضعف وتخسر بضعف الحركه ؟؟ فما هو اقتراحك بالضبط غير وقت الاخبار ؟!!

aqswdef1
11-06-2013, 03:03 PM
السلام عليكم ورحمة الله ..

الاكسبيرت لم يفتح معي من الساعه العاشره صباحا حتى الان ولا صفقه .. لا ادري مالسبب؟؟؟

مع ان الوجه المبتسم في الاعلى موجود والاعدادات مضبوطه بالتمام ..

مالسبب ؟؟؟؟؟

khaled_35
11-06-2013, 03:35 PM
فضلاً لا أمراً ممكن أخي كيرا تحط لنا الأكسبرت مفتوح المصدر .:1 (103):

هيثم جاب الله
11-06-2013, 03:48 PM
اعتقد والله اعلم ان العمل كما اقترح بعض الاخوة العمل على افتتاح الاسواق وهدا ما كنت اقوم بتجربته مند البداية ولكن بسبب انقطاع الكهرباء لم اصل لنتيجة بالامس و اليوم اقتراحى :
1- ازواج الين والاسترالى للفترة الاسيوية
2- الازواج الرئيسية مع الين من 12 الى 6 مساء مثلا
3- الخميس والجمعة حنغير التوقيت يبقى من 9 الى 6 مساء هدا والله اعلى واعلم

غريب محمد
11-06-2013, 03:58 PM
السلام عليكم هو دلوقتي عمل امر بيع معلق واتفعل الامر عند 1.3245 بعد الخط بخمس نقاط اللي هو عند 1.3250 والتيك بروفيت عند الخط القادم 1.3225 يعني ربح 20 نقطة وده بردوا صح طيب الاستوب لوز هو دلوقتي عند 1.3275 وده الخط القادم ايضا بس المفروض يكون بعد الخط بخمس نقاط لتجنب ضرب الاستوب الخطأ ولا انا غلط هل اعدلها من الاكسبيرت بدل 30 اخليها 35 اللي هي باي ستوب لوز وسيل استوب لوز

abou osama
11-06-2013, 04:39 PM
السلام عليكم ورحمة الله
انا لى خبرة سنتين فى الفوركس وبصراحة اول مرة اشوف اكسبيرت بهذه القوة
ودة فضل يرجع للدكتور صاحب الورشة وصاحب الاستيراتيجية الجبارة
والاخ كيرا مبرمج الاكسبيرت
وايضا كل الخبراء ال ساهموا ليكون الموضوع بهذه القوة ماشاء الله
ربنا يكرمكم جميعا
ملاحظتى حتى الان على الاكسبيرت انه يؤدى بنسبة عالية جدا فى الدقة اثناء الليل
والدليل على كلامى بين ايديكم فى الصورة

khaled_35
11-06-2013, 04:41 PM
عندي إقتراح للمناقشة :

مستويات الاسعار الصفرية 00 تعتبر مقاومة او دعم قوي وغالباً ماترتد الأسعار منها وتعكس اتجاهها .

قرأت في احد المواضيع بأن صناع السوق يجنون ارباحهم عند هذه المستويات فتضعف السيوله ويعكس السعر اتجاهه.

هل من الممكن توضيف هذه الفكره اذا كانت صحيحة في مصلحتنا .؟

khaled_35
11-06-2013, 04:46 PM
وهذي محصلة اليوم

khaled_35
11-06-2013, 04:50 PM
نسيت أضيف الصفقات المفتوحة والتي مازالت في انتظار الدور :1 (76):

حسين الصائغ
11-06-2013, 04:50 PM
الاكسبرت عامل نتائج طيبة مع اول يوم تشغيل ولكن استغربت من وجود هذه اللخبطة في الصورة

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/2246_11370958570.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

bstcallinfo
11-06-2013, 04:57 PM
تحديث عمليات اليوم

bstcallinfo
11-06-2013, 05:01 PM
ودي العمليات المفتوحه

غريب محمد
11-06-2013, 05:05 PM
BuyTakeprofit هدف الشراء
SellTakeprofit هدف البيع
يا استاذ كيرا هو دلوقتي مش المفروض اني اضيف الاسبريد بتاع البيع والشراء للصفقه يعني المتوسط مثلا يعني بدل 5 نقاط اخليها 8 نقاط زي ما قال الاستاذ فوركس يعني هنضيف العمولة اصلي انا فتح عندي الفقه عند 1.3245 وهدف عند 1.3225 يعني 20 نقطة غير الاسبريد يعني فتح الصفقة مش بعد 5 نقاط كده فتح بعد نقطتين لو افترضنا ان الاسبريد 3 نقاط وبالنسبة لستوب لوز الشراء والبيع تقريبا واحد 35 المتوسط مثلا وهدف البيع والشراء بردوا متوسط واحد اللي هو 17 نقطة صح كده ولا انا غلطان ومعلش متقلين عليك شوية

bstcallinfo
11-06-2013, 05:07 PM
السؤال الآن هل النتائج متطابقه هل هناك اختلاف مع احد الاعضاء
وطبعا اقصد الافتتاح والاغلاق والربح والخساره من نفس النقاط واللا في اختلاف
عشان نعرف الغلط فين

awad991
11-06-2013, 05:07 PM
انا شغال على FXDD والنتائج حتى الان 95% مرضية
انا بصراحة خسرت ربع الحساب علىمنصة fxdd وكسبت النصف مع منصة الباري

fuad
11-06-2013, 05:11 PM
5 اقتراحات الى الان ... منتظرين بقيه الاقتراحات
-------------------------------
الاقتراح الاول :

تقدروا تتأكدوا بمشاهدة حساب اخونا حسن كيرا , شاهدوة ساعة الفجر و شاهدوه الان.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmednoooh
------------------------
الاقتراح الثاني :
حسين:

-----------------------------------------------
الاقتراح الثالث :

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Amr
اكيد هذا افضل وقت (وقت الاخبار)
وجود سيوله فى السوق
تمنياتى لكم بالتوفيق
------------------------
الاقتراح الرابع :

هيثم جاب الله :

اعتقد والله اعلم ان العمل كما اقترح بعض الاخوة العمل على افتتاح الاسواق وهدا ما كنت اقوم بتجربته مند البداية ولكن بسبب انقطاع الكهرباء لم اصل لنتيجة بالامس و اليوم اقتراحى :
3- الخميس والجمعة حنغير التوقيت يبقى من 9 الى 6 مساء هدا والله اعلى واعلم.

-----------------------------------
الاقتراح الخامس:

ابو اسامه :
السلام عليكم ورحمة الله
ربنا يكرمكم جميعا
----------------------------------
الاقتراح السادس :
خالد
عندي إقتراح للمناقشة :

مستويات الاسعار الصفرية 00 تعتبر مقاومة او دعم قوي وغالباً ماترتد الأسعار منها وتعكس اتجاهها .

قرأت في احد المواضيع بأن صناع السوق يجنون ارباحهم عند هذه المستويات فتضعف السيوله ويعكس السعر اتجاهه.

الاقتراح السابع :
مناف
انا بأيد الاقترا السادس للاخ خالد بالنبسة لموضوع الارتداد او العك بشكل اوضح عند المستويات الصفرية للاسعار وكنت عم راقب هذا الموضوع صارلي يومين وسبقني خالد بالطرح الله يعطيه العافية
بالنبسة لوقت الدخول ففعلا حسب ملاحظتي امس واول امس
الفترة الوروبية عم تجني ارباح كويسة ويكون حركة الزواج في اكتر ستايبيليتي
بس انا رأي لسا بدنا كمان شوي من الوقت لحتة نقرر هيك شي ، يعني اقل شي نكمل اسبوع ونعمل دراسة اعمق عالموضوع على جميع ايام الاسبوع
على كل حال النتئج الصباحية عندي كانت ممتازة بس بعد الضهر وللان تقريبا ضاعت الارباح

منتظرين بقيه الاقتراحات من الجميع ، بدوي ، ابو يوسف ، معتصم ، مناف، كيرا ، فوركساوي :

munaf55
11-06-2013, 05:15 PM

معلم يا دكتور بس انا شايف الناس كلها مستعجلة على الارباح
(طبعا هاد ما بيعني اني مش مستعجل واصلا عم اهرب بصفقة او 2 على الاصلي لما بحس انو الصفقة صح والامور تمام)
انتا شو الاخبار عندك وكيف كان الامتحان
بنا نوزع فولتارين لجميع اعضاء الورشة على حسابك لما بتنجح
سلام يا غالي

munaf55
11-06-2013, 05:22 PM
الاقتراح الاول :

------------------------
الاقتراح الثاني :
حسين:

الاقتراح الثالث :

وجود سيوله فى السوق
تمنياتى لكم بالتوفيق
------------------------
الاقتراح الرابع :

هيثم جاب الله :

الاقتراح الخامس:

ابو اسامه :
السلام عليكم ورحمة الله
ربنا يكرمكم جميعا
الاقتراح السادس :
خالد
عندي إقتراح للمناقشة :

منتظرين بقيه الاقتراحات من الجميع ، بدوي ، ابو يوسف ، معتصم ، مناف، كيرا ، فوركساوي :

انا بأيد الاقترا السادس للاخ خالد بالنبسة لموضوع الارتداد او العك بشكل اوضح عند المستويات الصفرية للاسعار وكنت عم راقب هذا الموضوع صارلي يومين وسبقني خالد بالطرح الله يعطيه العافية
بالنبسة لوقت الدخول ففعلا حسب ملاحظتي امس واول امس
الفترة الوروبية عم تجني ارباح كويسة ويكون حركة الزواج في اكتر ستايبيليتي
بس انا رأي لسا بدنا كمان شوي من الوقت لحتة نقرر هيك شي ، يعني اقل شي نكمل اسبوع ونعمل دراسة اعمق عالموضوع على جميع ايام الاسبوع
على كل حال النتئج الصباحية عندي كانت ممتازة بس بعد الضهر وللان تقريبا ضاعت الارباح

fuad
11-06-2013, 05:25 PM
معلم يا دكتور بس انا شايف الناس كلها مستعجلة على الارباح
(طبعا هاد ما بيعني اني مش مستعجل واصلا عم اهرب بصفقة او 2 على الاصلي لما بحس انو الصفقة صح والامور تمام)
انتا شو الاخبار عندك وكيف كان الامتحان
بنا نوزع فولتارين لجميع اعضاء الورشة على حسابك لما بتنجح
سلام يا غالي

اهلا وسهلا اخي مناف ،الحمدلله ماشي الحال والامتحانات ايضا كانت جيده ،، الان لدي امتحانات جديده على الاكسبيرت ،، نتمنى ان تضع اقتراحاتك حول افضل الاوقات او افضل الاشياء لفلتره عمل ووقت الاكسبيرت ، نريد ان نجمع اكبر قدر من الاقتراحات ،،ونناقشها مع بعض لنخرج بالزيده والقاعده الاساسيه لعمل الاكسبيرت .تحياتي اخي

munaf55
11-06-2013, 05:25 PM
انا بصراحة خسرت ربع الحساب علىمنصة fxdd وكسبت النصف مع منصة الباري

انا كانت الامور عندي تمام لحد الظهر مع الدي دي بس بعد الظهر مدري شو صار
قلبت الحكاية

munaf55
11-06-2013, 05:27 PM
يا جماعه هل فيه اكسبرت بيعمل الصفقات و بيفتحها الصفقات اوتوماتيك ؟

ليش نحنا شو عم نعمل يا معلم؟
ما الاكسبيرت اللي شغالين عليه بيفتح وبيسكر اوماتيكي
متل افتح يا سمسم

البدوي
11-06-2013, 05:29 PM
الاقتراح الاول :

------------------------
الاقتراح الثاني :
حسين:

الاقتراح الثالث :

وجود سيوله فى السوق
تمنياتى لكم بالتوفيق
------------------------
الاقتراح الرابع :

هيثم جاب الله :

الاقتراح الخامس:

ابو اسامه :
السلام عليكم ورحمة الله
ربنا يكرمكم جميعا
الاقتراح السادس :
خالد
عندي إقتراح للمناقشة :

هذا كان فكرة واقتراح مني قبل كم يوم .. وتذكر يوم قلت لك راقب المستويات الصحيحه .. واؤيد راي الاخ خالد (اقتراح 6 ) وربما يكون اقتراح البيع والشراء من مستويات الكسور وليس الرقم الصحيح

بالتوفيق للجميع

munaf55
11-06-2013, 05:35 PM
السلام عليكم شباب ،، اريد ان اننوه الى بعض الاشياء :
*اخوتي شفت ان بعض الناس يدخل على بعض الصفقات والبعض يدخل على زوجين !!!!! فهل هذه هي شروط استراتيجيتنا !!!الشروط الدخول على اكثر من زوج لتفادي الخساره في زوج ما .
*بالنسبه للعمل المثالي فأن ارى ان الاخ مناف عمله مثالي وقياسي جدا ، فهو الى ان يعطي نتائج ممتازه .
*بالنسبه للاكسبيرت فاعتقد اننا بدأنا بانتهاء المرحله الاولى ، وهي انتخاب واعتماد الاكسبيرت (بغض النظر عن النتائج) مايهمنا في المرحله الاولى هو تطبيق الاكسبيرت لاستراتيجيتنا بالضبط ، هنا بالضبط ستنتهي المرحله الاولى من استراتيجيتنا وتبدأ المرحله الثانيه وهي دراسه الاوقات والعملات التي يعطي الاكسبيرت فيها نتائج ممتازه ،،هذه المرحله سنحاول الهروب من التذبذب ومن الصفقات الخاسره (واكبر دليل على اهميه هذه المرحله هو ماحصل امس فقد كان الاكسبيرت عامل 16% ليتراجع بعد ذالك الى 6% !!!) اذن المرحله الثانيه مهمه ، ولاكن ليس الان، اكرر ليس الان ،لانريد كثره اسئله من الاعضاء لسوالنا ماهي الفتره الجيده للمتاجره ...الخ ،، فنحن الى الان لم نقم بدراسه المرحله الثانيه ولم ننتهي بعد من المرحله الاولى (نهايه المرحله الاولى قربت) ،، لذا الان الاهتمام فقط وفقط بالاكسبيرت وبالمرحله الاولى :هل الاكسبيرت يفتح الصفقات طبق استراتيجيتنا بالضبط (بغض النظر عن الربح او الخساره )؟ اذا كانت الاجابه بنعم فلقد انتهينا من المرحله الاولى وبدأنا بالمرحله الثانيه (دراسه الاوقات والعملات ووووو...الخ للخروج باكبر قدر ممكن من الارباح والابتعاد عن التذبذب ) .هذا ما اردت ان اوضحه في هذه المرحله ،ليعلم الجميع ماهي وضعيت الورشه الان والى ماذا نخطط ..تحياتي لكل فرد من افراد الورشه .

انا برأيي انو لا لسا لحد الان ما انتهينا من المرحلة الاولى ولسا الاكسبيرت بدو تجربة اكتر في جميع الحالات وانا مع الدكتور بعدم التسرع فالموضوع هاد كتير حساس
نحنا هلأا عم نشتغل على الديمو والشباب نفسياتها مرتاحة ومستعجلين
بس انا عم اشتغل على الديمو وعلى الحقيقي ولما بندخل حقيقي ما بيكون في مزح ولا مجال لأي غلط نهائيا
انا خسرت الشهر الماضي اكتر من 35000$ بسبب التسرع والاخطاء الغير مدروسة
(اي لا تستغربو 35000$ ) وصدقا مش عم بالغ وبعد ما كنت افتح الصفقة 500 اونصة بالعملة افتح 1000000 هلأ عم اشتغل على 25 اونصة وعلى 10000 و15000
المغزى من هاد الكلام انو ما في جدا رح ينط يجي عالاسطوح مرة وحدة
لازم نطلع درجة درجة وبهدوء واتزان لانو اي غلطة ممكن نوقع وينكسر راسنا متل ما صار معي
تحياتي وعذرا على الاطالة

fuad
11-06-2013, 05:35 PM
[/COLOR][/COLOR]

هذا كان فكرة واقتراح مني قبل كم يوم .. وتذكر يوم قلت لك راقب المستويات الصحيحه .. واؤيد راي الاخ خالد (اقتراح 6 ) وربما يكون اقتراح البيع والشراء من مستويات الكسور وليس الرقم الصحيح

بالتوفيق للجميع[/B]

هلا اخي بدوي نعم كان هذا اقتراحك في اول الموضوع ،، ياريت توضح شوي عن كيفيه الدخول من مستويات الكسور ، وحبذا لو في مثال هيك مختصر للفكره لكي تتضح اكثر..تحياتي استاذ بدوي

TREND_SEEKER
11-06-2013, 05:36 PM
السلام عليكم

نورت يا قمر اليالي
حبيب قلب أبو يوسف
حسين الصائغ
خطه حلوه ورائعه حبيبي ،،، الى هنا : اول مقترح ، وسيناريو حلو جدا كمان ،،، نريد اضافات اخرى من بعض خبراء الورشه ، لتكتمل قاعده عمل الاكسبيرت ،، شباب سنصل قريبا جدا الى افضل ضبط للاكسبيرت بالتعاون وبمشاركه الاراء ...منتظر رأي كيرا وفوركساوي وكل البقيه في الموضوع ،، ماهو رأيكم ؟ ماهو افضل الاوقات لعمل الاكسبيرت الى الان وبماذا تقترحون ؟ منتظر جوابكم .لو حصلنا باليوم فقط وفقط على 6% كنسبه ثابته يعتبر انجاز وقوه للاكسبيرت ، وانا متأكد ان النسبه ستتجاوز ال40% بالمائه احيانا ،، منتظر ارائكم.تحياتي

الاقتراح الاول :

------------------------
الاقتراح الثاني :
حسين:

الاقتراح الثالث :

وجود سيوله فى السوق
تمنياتى لكم بالتوفيق
------------------------
الاقتراح الرابع :

هيثم جاب الله :

الاقتراح الخامس:

ابو اسامه :
السلام عليكم ورحمة الله
ربنا يكرمكم جميعا
الاقتراح السادس :
خالد
عندي إقتراح للمناقشة :

التركيز على العمل في :
سعر افتتاح شمعة الفتره الأسيويه والعمل ساعتين ويتوقف بعدها الأكسبرت ويغلق جميع الصفقات
سعر افتتاح شمعة الفتره الأوروبيه والعمل ساعتين ويتوقف بعدها الأكسبرت ويغلق جميع الصفقات
سعر افتتاح شمعة الفتره الأمريكيه والعمل ساعتين ويتوقف بعدها الأكسبرت ويغلق جميع الصفقات
العمل لحظة صدور الأخبار الهامه والعمل ساعتين ويتوقف بعدها الأكسبرت ويغلق جميع الصفقات
مع أستثناء عمله إذا صادف الخبر وقت فتره من الثلاثة فترات السابقه

خاصة أزواج الينات والأزواج الدولاريه

والله اعلى واعلم

fuad
11-06-2013, 05:46 PM
نورت يا قمر اليالي
حبيب قلب أبو يوسف
حسين الصائغ

التركيز على العمل في :
سعر افتتاح شمعة الفتره الأسيويه والعمل ساعتين ويتوقف بعدها الأكسبرت ويغلق جميع الصفقات
سعر افتتاح شمعة الفتره الأوروبيه والعمل ساعتين ويتوقف بعدها الأكسبرت ويغلق جميع الصفقات
سعر افتتاح شمعة الفتره الأمريكيه والعمل ساعتين ويتوقف بعدها الأكسبرت ويغلق جميع الصفقات
العمل لحظة صدور الأخبار الهامه والعمل ساعتين ويتوقف بعدها الأكسبرت ويغلق جميع الصفقات
مع أستثناء عمله إذا صادف الخبر وقت فتره من الثلاثة فترات السابقه

خاصة أزواج الينات والأزواج الدولاريه

والله اعلى واعلم

بكل معنى الكلمه لمسات سحريه اخي وحبيبي ابو يوسف وكمان بالتفصيل الممل ،، انا شخصيا اميل الى هذا الاقتراح وكذلك معظم الاقتراحات تدعم هذه الفكره ( المرحله الثانيه ستبدأ تحت التجربه من هذا الاسبوع ) هذه الاقتراحات سيتم تطبيقها على السيرفرات انشالله لنشوف هذا الاسبوع هل فعلا سيتحسن اداء الاكسبيرت وهذا ما اعتقده او العكس،،،، تحياتي يا غالي

fuad
11-06-2013, 05:56 PM
كيرا وفوركساوي مطلوب ارائهم واقتراحاتهم ،اصبحنا الان قريبين من وضع القاعده الاساسيه لعمل الاكسبيرت ...

abou osama
11-06-2013, 06:22 PM
من ملاحظاتى ان الاكسبيرت عمل اربع صفقات ناجحة متتالية من حوالى ساعة

غريب محمد
11-06-2013, 06:35 PM
انا دلوقتي مطبق الاستراتيجية تمام بس غيرت الاعدادات بتاعت الاهداف والاستوب زي ما قلنا في البدايه ادخل بعد الخط بخمس نقاط والهدف الخط القادم والاستوب بعد الخط بخمس نقاط يعني انا دلوقتي بضيف في اعدادات الاكسبيرت عند باي ستيب 8 نقاط متوسط يعني الدخول بالاسبريد بحيث لو عاوز ادخل شراء عند 1.32100 يبقي هو هيدخل علي 1.32108 بالاسبريد بعد الخمس نقاط تأكيد الدخول والهدف عند 1.32125 يبقي هدف الشراء يبقي 17 نقطة والاستوب لوز للشراء هيبقي 38 نقطة يعني عند 1.32070 بعد الخط بخمس نقاط لتجنب الكسر الكاذب
اما للبيع في البيع ستيب زي ما هي 5 نقاط وهدف البيع بردوا 17 نقطة واستوب لوزالبيع 35 نقطة انا صح كده ولا غلط

Learn4X
11-06-2013, 06:53 PM
اليوم اول مرة بحياتي اقوم ببرمجة اكسبيرت
مع اني تركت البرمجة من ايام الجامعة
فيه بعض الاخطاء وجاري اصلاحها
والمفاجئة ان الاكسبيرت يعمل على الشارت العادي (لا يهم اي فريم)
وبذلك يمكننا عمل باك تست دقيق 100%
ان شاء الله
دعواتكم

لازالت محاولات تعديل الاكسبيرت تبوء بالفشل
مع ان الفكرة بسيطة
قمت بعمل دالة تتحقق من الشروط والاوامر ولكنها للاسف تتفعل مرة واحدة فقط
كيف اجعل عملية التحقق من الشروط مستمرة طول عمل الاكسبيرت ؟؟

غريب محمد
11-06-2013, 07:01 PM
هو دلوقتي فاتح عندي تلت صفقات علي اليورو دولار طيب ليه مش المفروض واحده بس ولما تقفل يفتح التانية

munaf55
11-06-2013, 07:06 PM
يعطيكم العافية يا شباب على هالتعب اليوم
انا الان عم اعمل تدقيق وتصفية لصفقات اليوم، لذلك انا بطلب من الشباب اللي بيحبو يساعدوني يعملو الاتي:
1 - يبعتولي صورة من الصفقات اللي نعملت من الساعة 8.00 صباحا الى الساعة 6 مساءا
وارجو منكم انكم تخبروني عن التوقيت اللي عم تشتغل عليه المنصة عنكم بالنسبة لغرينتش او لتوقيت مكة المكرمة
ابعتولي الصور على الخاص او على ايميلي
munaf80@live.com

طبعا المفروض بالشباب اللي حيبعتولي الصور انو يكون الاكسبيرت شغال عندهم 100% بدون تكرار صفقات بدون فتح او اغلاق عشوائي وجميع الاعدادات بتاعة الاكسبيرت مظبوطة (الماجيك نمبر والريسك ... وتوابعه)
2- تحديد المنصة اللي عم تشتغلو عليها مشان المقارنة تكون متقاربة قدر الامكان
3- ارجو من الدكتور انو يرفق بتوقيع مشاركاتو اعدادات الرينكو والاكسبيرت جميعها متل ما اتفقنا عليها مشان ما يرجع حد تاني يسأل
انا رح خلص هاد الموضوع بكرة انشالله واعطرح عليكم النتائج وال

bstcallinfo
11-06-2013, 07:06 PM
هو دلوقتي فاتح عندي تلت صفقات علي اليورو دولار طيب ليه مش المفروض واحده بس ولما تقفل يفتح التانية

عندي مش فاتح ولا صفقه علي اليورو
فاتح علي الاسترالي والنيوزيلاندي والباوند

munaf55
11-06-2013, 07:26 PM
عندي مش فاتح ولا صفقه علي اليورو
فاتح علي الاسترالي والنيوزيلاندي والباوند

هاد بسبب فرق وقت الدخول بينكم يعني وقت تشغيل الاكسبيرت واخد الاوامر (عادي)
هذا الموضوع سيحل لاحقا اناشالله

ahmednoooh
11-06-2013, 07:28 PM
انا كانت الامور عندي تمام لحد الظهر مع الدي دي بس بعد الظهر مدري شو صار
قلبت الحكاية

انا الان عم اعمل تدقيق وتصفية لصفقات اليوم، لذلك انا بطلب من الشباب اللي بيحبو يساعدوني يعملو الاتي:
وارجو منكم انكم تخبروني عن التوقيت اللي عم تشتغل عليه المنصة عنكم بالنسبة لغرينتش او لتوقيت مكة المكرمة
munaf80@live.com

طبعا المفروض بالشباب اللي حيبعتولي الصور انو يكون الاكسبيرت شغال عندهم 100% بدون تكرار صفقات بدون فتح او اغلاق عشوائي وجميع الاعدادات بتاعة الاكسبيرت مظبوطة (الماجيك نمبر والريسك ... وتوابعه)
3- ارجو من الدكتور انو يرفق بتوقيع مشاركاتو اعدادات الرينكو والاكسبيرت جميعها متل ما اتفقنا عليها مشان ما يرجع حد تاني يسأل

اتفضل من الساعة 2 صباحا للان

munaf55
11-06-2013, 07:36 PM
اتفضل من الساعة 2 صباحا للان
[I
مشكور حبيب قلبي على التعاون
ارجو انك تخبرني عن فرق التوقيق على المنصة بينك وين غرينتش
وعلى اي منصة عم تشتغل وتبعتلي اياهن على الخاص مشان ما يضيعوا بين المواضيع

ابو اليازي
11-06-2013, 07:39 PM
[QUOTE=munaf55;522652]يعطيكم العافية يا شباب على هالتعب اليوم

munaf80@live.com

انا سوف احاول ان ارسل لك نتائج الصفقات
لكن ارجو مساعدتي فكم استفسار عشان اكون ع الطريق و الي ارسله يكون صح

1- التوقيت الي عندك واضح ع الشارت و توقيت بلدي الامارات حاليا 8 ونصف
فما هذا التوقيت و هل استطيع تغييره لكي استطيع توضيح لك فترة عملي

2- هل يوجد طريقه لمسح جميع الصقات القديمه من السجل

3- استفسار لو انا شغلت المنصه و تكونت عندي عدة صفقات قيد الانتضار
اما بيع او شراء و لكن قبل ان تتفعل اغلقت المنصه هل سوف تتفعل
او انها سوف تلغى بشكل تلقائي و لا تتفعل
هذا الاستفسار لاني اعمل بدوام 12 ساعه و حابب اعرف لو فتحت
و تكونت الصفقات و اغلقت الجهاز وذهبت للعمل ماذا سيحدث

اسف على الاطاله وتقبل ودي و احترامي لك وللاعضاء

ahmednoooh
11-06-2013, 07:40 PM

المنصة FXDD +3

munaf55
11-06-2013, 07:47 PM
[QUOTE=munaf55;522652]يعطيكم العافية يا شباب على هالتعب اليوم

munaf80@live.com

انا سوف احاول ان ارسل لك نتائج الصفقات
لكن ارجو مساعدتي فكم استفسار عشان اكون ع الطريق و الي ارسله يكون صح

1- التوقيت الي عندك واضح ع الشارت و توقيت بلدي الامارات حاليا 8 ونصف
فما هذا التوقيت و هل استطيع تغييره لكي استطيع توضيح لك فترة عملي (لا لا تغير شي تركو متل ما هو)

2- هل يوجد طريقه لمسح جميع الصقات القديمه من السجل (في طريقة بس انا ما بعرفها للأسف لأني جديد على منصة الميتاتريدر اف اكس دي دي بس اكيد الشباب رح يساعدونا بالموضوع)

3- استفسار لو انا شغلت المنصه و تكونت عندي عدة صفقات قيد الانتضار
اما بيع او شراء و لكن قبل ان تتفعل اغلقت المنصه هل سوف تتفعل
او انها سوف تلغى بشكل تلقائي و لا تتفعل (لا رح تبقى شغالة المفروض لأنها ستحفظ في السيرفر بس ما رح يقول بوضع صفقات جديدة قيد الانتظار اذا مسكر المنصة)
هذا الاستفسار لاني اعمل بدوام 12 ساعه و حابب اعرف لو فتحت
و تكونت الصفقات و اغلقت الجهاز وذهبت للعمل ماذا سيحدث

اسف على الاطاله وتقبل ودي و احترامي لك وللاعضاء

emad_1398
11-06-2013, 07:57 PM
ماشاء الله سيبت الموضوع يومين جيت لاقيت الدنيا مقلوبة تحية للدكتور فؤاد و لكل من دخل و ساهم معه

ابو اليازي
11-06-2013, 08:04 PM
[QUOTE=munaf55;522666]

مشكور على سرعة الرد
و انشاء الله حد من الاخوان يساعدني على مسح السجل

fuad
11-06-2013, 08:34 PM
لازالت محاولات تعديل الاكسبيرت تبوء بالفشل
مع ان الفكرة بسيطة
قمت بعمل دالة تتحقق من الشروط والاوامر ولكنها للاسف تتفعل مرة واحدة فقط
كيف اجعل عملية التحقق من الشروط مستمرة طول عمل الاكسبيرت ؟؟

السوال موجه الى كيرا ... مشكور ع تعبك اخي

fuad
11-06-2013, 08:43 PM
munaf80@live.com

وربي انك وحش يامناف ، بطل بكل معنى الكلمه ،، حبيبي انا منتظر لتحقيقك في النتائج ،،تحقيقك وبحثك في النتائج مهم جدا جدا جدا بالنسبه لي ،، لكي اعرف وين كثره الاخطاء ...بالنسبه للرينكو فأنت تعرف مافي غير تغيير البوكس الى 25 والاكسبيرت تغيير الماجيك نمبر !!!غيرو مافي اعدادات ، ولو انك تقصد الاكسبيرت الاخير المعدل الذي طلبه فوركساوي ،،فالاستيب 8 للشراء(اذا كان الاسبريد 3 نقاط) ،والبيع 5 ، هدف الشراء 17 ، وهدف البيع 17 ايضا ،،ولاكنني الان افضل ان تشتغلوا على الاكسبيرت العادي المعتمد الاول الذي هو موجود في توقيعي ولايوجد اي اعدادات خاصه له ،حطوه مثل ماهو فقط قومو بتغيير الماجيك نمبر ،، تحياتي لك ياكبير

ENG.MOATASEM
11-06-2013, 08:44 PM
ماشاء الله .

الأرباح وصلت + 17 %

( لكل مجتهد نصيب )
و كل الجهد كان من حبيبنا د\فؤاد و مبرمجنا العملاق أ.حسن كثر الله خيره.

رأي الأن إيقاف عمل الإكسبيرت, لكي لا تضيع الأرباح في الفتره الأسيويه. " الله أعلم "

بالتوفيق .

fuad
11-06-2013, 08:48 PM
ماشاء الله .

الأرباح وصلت + 17 %

( لكل مجتهد نصيب )
و كل الجهد كان من حبيبنا د\فؤاد و مبرمجنا العملاق أ.حسن كثر الله خيره.

رأي الأن إيقاف عمل الإكسبيرت, لكي لا تضيع الأرباح في الفتره الأسيويه. " الله أعلم "

بالتوفيق .
حبيبي عاصم وينك يازلمه مختفي:1 (12): !!!!!!!!!!!!!!!! انت غير مسموح لك بالغياب نهائيا :1 (84):،، كيف قائد ورشه بيغيب :1 (68): !!!!! حبي وشكري ياصاحبي، انا كذلك افضل الاغلاق ايضا وفتحه الساعه 1 او 2 بدايه السوق واغلاقه مره ثانيه الساعه 6 صباحا ،،سيتم بعد قليل انزال القاعده الاساسيه للاكسبيرت (نسخه مبدأيه) :1 (73)::1 (73):

fuad
11-06-2013, 08:51 PM
هههههههههههههه ،،، الاكسبيرت عامل 21% من الحساب ، مبرووووووووك لنا ال21% ، ماشالله تبارك الله
شوفوه على هذا الرابط على حساب كيرا ،،،

http://www.myfxbook.com/members/hassanmb/breakout-lines/601606

ENG.MOATASEM
11-06-2013, 09:16 PM
حبيبي عاصم وينك يازلمه مختفي:1 (12): !!!!!!!!!!!!!!!! انت غير مسموح لك بالغياب نهائيا :1 (84):،، كيف قائد ورشه بيغيب :1 (68): !!!!! حبي وشكري ياصاحبي، انا كذلك افضل الاغلاق ايضا وفتحه الساعه 1 او 2 بدايه السوق واغلاقه مره ثانيه الساعه 6 صباحا ،،سيتم بعد قليل انزال القاعده الاساسيه للاكسبيرت (نسخه مبدأيه) :1 (73)::1 (73):

موجود والله يالغالي.
بقرأ تعليق تعليق بصمت.
لكن إنت عارف المسافر كيف يكون وضعه :1 (36):

إن شاء الله أول ما أرجع حقوم بالواجب.
نتائج جميله جدا .

yaaahya
11-06-2013, 09:17 PM
هههههههههههههه ،،، الاكسبيرت عامل 21% من الحساب ، مبرووووووووك لنا ال21% ، ماشالله تبارك الله
شوفوه على هذا الرابط على حساب كيرا ،،،

السلام وعليكم انا ما زلت اتداول على الماتاتريد ارجو التوضيح كيفية تنصيب و استعمال المنصة الموصى بها....
مع انني اعمل على المتاتريد الا انني حققت 12% ربح شكرا لكم

غريب محمد
11-06-2013, 09:27 PM
انا النهارده الحمدلله بعد التعديل في التيك بروفيت والاستوب لوز بتاع الاكسبيرت الاخير بتاع الباشا كيرا ربنا يوفقه عملت 9 صفقات فقط علي تلت ازواج الدولار ين واليورو ين والباوند دولار من الساعه 6 الي 8 مساء والحمدلله كلهم ناجحين باجمالي 160 نقطة اي 5.4% من الحساب في ساعتين فقط الحمدلله ربنا يكرم كل من ساهم في هذة الورشة العملاقه وتكون بداية مكاسب خرافية للجميع
بس انا عندي دلوقتي عاوز اجرب علي الاسترالي وعلي اليورو ين بس تقريبا مش بيفتحوا او تقل عندي هحاول اظبط الدنيا وابعت الكشوفات كلها ان شاء الله

fuad
11-06-2013, 09:32 PM
السلام وعليكم انا ما زلت اتداول على الماتاتريد ارجو التوضيح كيفية تنصيب و استعمال المنصة الموصى بها....
مع انني اعمل على المتاتريد الا انني حققت 12% ربح شكرا لكم

انا النهارده الحمدلله بعد التعديل في التيك بروفيت والاستوب لوز بتاع الاكسبيرت الاخير بتاع الباشا كيرا ربنا يوفقه عملت 9 صفقات فقط علي تلت ازواج الدولار ين واليورو ين والباوند دولار من الساعه 6 الي 8 مساء والحمدلله كلهم ناجحين باجمالي 160 نقطة ربنا يكرم كل من ساهم في هذة الورشة العملاقه وتكون بداية مكاسب خرافية للجميع
بس انا عندي دلوقتي عاوز اجرب علي الاسترالي وعلي اليورو ين بس تقريبا مش بيفتحوا او تقل عندي هحاول اظبط الدنيا وابعت الكشوفات كلها ان شاء الله

ياحبيبي كذلك ال 12% خير وبركه :1 (20):، بالنسبه لل 21% لان منصه كيرا الاسبريد تبعا قليل جدا ، اعتقد الفرق من هنا فقط :)

مبروك ياغريب انت التاني :160 نقطه على 3 ازواج حلوه وممتازه :1 (76): ،، ربنا يرزقكم يارب

fuad
11-06-2013, 09:41 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

خلاصه الاقتراحات التي افادنا بها الاخوه الكرام

خلاصه الاقتراح الاول :
سيتم تجربته على احد السيرفرات من احد الاخوه:
*العمل فقط من الساعه 2 او 1 ليلا الى الساعه 5-6 صباحا ، ومن الساعه 11 صباحا الى الساعه 4 او 5 بعد الظهر فقط .
* مراعاه اوقات الاخبار والدخول فيها حتى ولو كان ضمن الفتره الغير مسموحه .
*اقترح ان يقوم بهذه المهمه اخونا كيرا .
------------------------------------------------------------------
خلاصه الاقتراح الثاني :
• العمل فقط ساعتين بدايه الفترات الاسيويه – الاوربيه – الامريكيه واغلاق الصفقات بعدها .
• مراعاه اوقات الاخبار والدخول فيها حتى ولو كان ضمن الفتره الغير مسموحه فيها المتاجره .
اقترح ان يقوم بهذا العمل اخونا حسين او فوركساوي او الاثنين معا .
• ------------------------------------------------------------------------------
خلاصه الاقتراح الثالث :
اتمنى ان يأخذه اخي بدوي او خالد او مناف او ثلاثتهم معا
• العمل فقط من المستويات الصفريه والخروج عند انتهائها ، وعكس الاتجاه او الخروج نهائيا بعد اكمال دوره صفريه كامله سواءا صعودا او هبوطا .
----------------------------------------------------------------
شباب ارجو الاهتمام ، اعرف ان النتائج والتجارب صعبه ،، ولاكن هذا سيكون مقدمه للربح الوفير يوميا ،، وترتاحو من الركوض وراء استراتيجيات اخرى ،،تعالو نكتشف اخطاء الاكسبيرت ونفلتر الاخطاء بكل جهد وبكل قوه لحتى نخرج بنتيجه ممتازه ...تحياتي للجميع والله يعطيكم العافيه .

ENG.MOATASEM
11-06-2013, 09:43 PM
ياحبيبي كذلك ال 12% خير وبركه :1 (20):، بالنسبه لل 21% لان منصه كيرا الاسبريد تبعا قليل جدا ، اعتقد الفرق من هنا فقط :)

مبروك ياغريب انت التاني :160 نقطه على 3 ازواج حلوه وممتازه :1 (76): ،، ربنا يرزقكم يارب

ماهي منصت كيرا أخي فؤاد ؟

fuad
11-06-2013, 09:56 PM
ماهي منصت كيرا أخي فؤاد ؟

Demo (USD), ThinkForex, Technical, Automated, 1:400

او يمکنك تنزيل منصه الباري نيوزلاندا كذلك اسبريدها قليل ونصح بها اخونا كيرا.

challanger
11-06-2013, 09:56 PM
السلام عليكم؛ انا متابع معاكم من الاول و الحمد لله حققت 100% من رصيدي؛كان 20$ اصبح 40$ لكن افتح الاوامر و اغلقها يدويا و اتجنب مناطق المقاومات.اردت الان ان اجرب الاكسبرت الموجود في التوقيع لكنه لم يفتح اي صفقة،هل فاتني شيء عليا تغييره؛مع الشكر

yaaahya
11-06-2013, 10:01 PM
على ما يبدو بدات الصفقات الخاسرة في التزايد.... كيف استطيع ان اوقف عمل الاكسبرت.... واعادة تفعيله غدا صباحا؟؟؟

fuad
11-06-2013, 10:03 PM
السلام عليكم؛ انا متابع معاكم من الاول و الحمد لله حققت 100% من رصيدي؛كان 20$ اصبح 40$ لكن افتح الاوامر و اغلقها يدويا و اتجنب مناطق المقاومات.اردت الان ان اجرب الاكسبرت الموجود في التوقيع لكنه لم يفتح اي صفقة،هل فاتني شيء عليا تغييره؛مع الشكر

حبيبي الطريقه اليدويه ايضا حلوه ودقيقه جدا جدا ، ولاكنها للنشيطين فقط والمتفرغين ،، بالنسبه لاخذك النسبه 100% مبروك بجد :1 (20):، ولاكن حبيبي نحن لم نعطي الضوء الاخضر الى الان في الدخول في الحقيقي !!! اخي ان كنت مصر ع الدخول بالحقيقي فدخل بلوت قليل لوسمحت لكي لاتخسر اذا قدر الله ،،بالنسبه للاكسبيرت الاخير يمكنك تنزيله من توقيعي ، يمكن من الماجيك نمبر حاول تغيره ، الف مبروك ع 100% :1 (52):

challanger
11-06-2013, 10:11 PM
شكرا لك على سعة صدرك اخ فؤاد؛كنت استعمل لوت بين 0.02 و 0.08؛بالنسبة لخسارة الحساب انا خبرة في هذا المجال؛اتمرجن حسابي 5 مرات؛:1 (76):
الاكسبرت لم يفتح اي صفقة منذ ساعتين؛(منذ تنزيله)هل هذا عادي ام هناك مشكل عندي:1 (73):كيف يعدل الماجيك;ماهو الرقم الذي اضعه؟؟

fuad
11-06-2013, 10:16 PM
مثلما توقعنا ،،، الاكسبيرت بدأ يأكل الربح الذي جمعه طول اليوم كانت النسبه 21% قبل ساعه الان النسبه 19 % !!!،حسب اقتراحنا المفروض الان نغلق الاكسبيرت ....نداء عاجل:1 (44): عاجل :1 (44):عاجل :1 (44):عاجل الى كيرا اطفئ الاكسبيرت فوراااااااااااا فأخونا بلش يأكل ماربحه :) :1 (12)::1 (12)::1 (12)::1 (12):،

fuad
11-06-2013, 10:20 PM
شكرا لك على سعة صدرك اخ فؤاد؛كنت استعمل لوت بين 0.02 و 0.08؛بالنسبة لخسارة الحساب انا خبرة في هذا المجال؛اتمرجن حسابي 5 مرات؛:1 (76):
الاكسبرت لم يفتح اي صفقة منذ ساعتين؛(منذ تنزيله)هل هذا عادي ام هناك مشكل عندي:1 (73):كيف يعدل الماجيك;ماهو الرقم الذي اضعه؟؟

حبيبي ، ، الماجيك نمبر هو ان تحط رقم عشوائي يختلف من زوج لاخر ستجده في اعدادات الاكسبيرت ،، شباب ارجو من يعرف مشكله الاخ فليتفضل ،، فأنا لااعرف بهذه المشاكل كثيرا ..موفق حبيبي :)

challanger
11-06-2013, 10:27 PM
حبيبي ، ، الماجيك نمبر هو ان تحط رقم عشوائي يختلف من زوج لاخر ستجده في اعدادات الاكسبيرت ،، شباب ارجو من يعرف مشكله الاخ فليتفضل ،، فأنا لااعرف بهذه المشاكل كثيرا ..موفق حبيبي :)

شكرا جزيلا:1 (73)::1 (73):

kira-h
11-06-2013, 10:31 PM
مثلما توقعنا ،،، الاكسبيرت بدأ يأكل الربح الذي جمعه طول اليوم كانت النسبه 21% قبل ساعه الان النسبه 19 % !!!،حسب اقتراحنا المفروض الان نغلق الاكسبيرت ....نداء عاجل:1 (44): عاجل :1 (44):عاجل :1 (44):عاجل الى كيرا اطفئ الاكسبيرت فوراااااااااااا فأخونا بلش يأكل ماربحه :) :1 (12)::1 (12)::1 (12)::1 (12):،

مبروك الأرباح

لاا لن أطفئ الاكسبيرت لازم نجرب كل حالات السوق حتى نتأكد من قوة الطريقة
وبعدها نبدأ بالفلترة وقبل ذلك لازم نتأكد من دقة الصفقات هل هي مطابقة للاستراتيجية أم لا

للأسف مشغول جدا وغير متابع لعمل الاكسبيرت

بالتوفيق

fuad
11-06-2013, 10:36 PM
مبروك الأرباح

لاا لن أطفئ الاكسبيرت لازم نجرب كل حالات السوق حتى نتأكد من قوة الطريقة
وبعدها نبدأ بالفلترة وقبل ذلك لازم نتأكد من دقة الصفقات هل هي مطابقة للاستراتيجية أم لا

للأسف مشغول جدا وغير متابع لعمل الاكسبيرت

بالتوفيق

اهلا وسهلا حبيبي ،، طيب ياعبقري جرب وجرب وجرب ،، المهم نوصل الى نتيجه ممتازه وهو متى نوقف الاكسبيرت ومتى نشغله(فلتره يعني) ، هذا مانسعى له :) ،نعم الاكسبيرت الان عاد مره اخرى الى نسبه 20 % ،تحياتي يا غالي .

naitsi
11-06-2013, 10:53 PM
حبيبي الطريقه اليدويه ايضا حلوه ودقيقه جدا جدا ، ولاكنها للنشيطين فقط والمتفرغين ،، بالنسبه لاخذك النسبه 100% مبروك بجد :1 (20):، ولاكن حبيبي نحن لم نعطي الضوء الاخضر الى الان في الدخول في الحقيقي !!! اخي ان كنت مصر ع الدخول بالحقيقي فدخل بلوت قليل لوسمحت لكي لاتخسر اذا قدر الله ،،بالنسبه للاكسبيرت الاخير يمكنك تنزيله من توقيعي ، يمكن من الماجيك نمبر حاول تغيره ، الف مبروك ع 100% :1 (52):

السلام عليكم كيف حالكم اليوم كان يوم عاصف وقوي وتم الذخول في معارك مرعبة ولا تصلح لدوي القلوب الضعيفة بحساب 100 دولار تم تحويله ل 510 دولار بصفقات جنونية وبستراتيجة صاروخ الرينغ 25 العابر للقارات لاكن وكما يعلم الجميع هناك شيء إسمه المغامرة وفي المغامرة المغادرة ههههه المهم تم خسارة جميع الارباح بعد الذخول في عقد 4 دولار لنقطة رغم ان الصفقة ستذهب لهذفها لاكن اقفلتها لكي تكون درس من دروس إحترام العدو :D ههه وسأعود لمواصلة الحرب قريبا للإشارة فلا داعي للقلق لان الحساب عبارة عن بونص وسأعوض البونص في 15 يوم ليصبح 200 دولار ونرجع مرة تانية للحروب واصلوا والله العظيم إن الإستراتيجية قوية جدا وانا ضد فكرة العمل في توقيت وترك توقيت اخر العمل يجب ان يكون متواصل 24/24 فكما رأيتم اليورو ين والدولار ين بدون اخبار قاموا بزلزال في الشارت لاكن لاكن سأقول لكم سر لايعلمه سناع السوق وهو ان سبب هاذا الزلزال صاروخ 25 الذي احدت اضرارا في الإقتصاد ^^ وكما أشرت يجب إستغلال كل ساعة فيمكن ان تكون تلك الساعات التي لن تتاجروا فيها هي التي بها أرباح والتقيم لا يكون في يوم او يومان بل يكون في اسبوع إلى شهر ويتم حساب عدد النقاط وأسم بالله العظيم انكم ستجدون في نهايه الاسبوع الصفقات الرابحة اكتر من الخاسرة بشرت المتاجرة علا 4 إلا 5 عملات لين مستلي انا فانا اعتمد علا الحرب العالمية مع عملة واحدة ههههه لاكن سأعود بقوة إن شاء الله لان هاذا الحساب كانت اقل لوط هو 1 دولار وهاذا ماجعلني اغامر وسأقوم برفع طلب للقيادة العليا لإرجاع الحساب إلا 0.10 سنت لنقطة واصلوا يا جنود إلى الامام

تقرير الحساب

aqswdef1
11-06-2013, 11:01 PM

انا يا غالي من الساعه العاشرة مغير الماجيك نمبرز والاعدادات تمااااااااااام والفيس مبتسم هههههههههههههههههه

بس مافتح معاي صفقات مادري وش السبب ؟؟

kira-h
11-06-2013, 11:04 PM
اهلا وسهلا حبيبي ،، طيب ياعبقري جرب وجرب وجرب ،، المهم نوصل الى نتيجه ممتازه وهو متى نوقف الاكسبيرت ومتى نشغله(فلتره يعني) ، هذا مانسعى له :) ،نعم الاكسبيرت الان عاد مره اخرى الى نسبه 20 % ،تحياتي يا غالي .

تمام بروفيسور فؤاد ده اللي أقصده

وده اول تحليل من الموقع Myfxbook

تحليل الأزواج

نلاحظ ان الكندي ين والباوند ين تسببوا في خسائر كبيرة لولا وجود هذين الزوجين لكان الربح الان 56% :1 (103):

أفضل الأزواج حتى الان اليورو ين

وطبعا هذا تحليل 24 ساعة فقط

التحليل الحقيقي يكون بعد شهر مثلا

simo10madridi
11-06-2013, 11:06 PM
السلام عليكم اخواني هاهي نتائج اليوم بالاكسبيرت نتائج رائعة فعلا

abdosoltan
11-06-2013, 11:07 PM
السلام عليكم اخواني ربنا يقويكم ويجزيكم خيرا وينصركم علي الفوركس والاكسبرتات موفقين انشاء الله

abdosoltan
11-06-2013, 11:16 PM
ارجوا النصيحه لله من من لهم خبره في الفوركس ابحث عن شركه محطرمه في الفوركس لحساب 5 الاف eur ولكم الاجر والصواب عند الله

ملسوووون
11-06-2013, 11:29 PM
السلام عليكم
اشكر اخي صاحب الاكسبيرت على طرحه لخوانه انا بصراحه ما شفت الموضوع الا اليوم وضفت الاكسبيرت في حسابي الحقيقي واجهت معاه خساره اكثر من 10 صفقات والرابحه 4
بس ياريت احد يفيدني عن تركيبه وطريقة التعامل معاه

Benisafcom
11-06-2013, 11:40 PM
ارجوا النصيحه لله من من لهم خبره في الفوركس ابحث عن شركه محطرمه في الفوركس لحساب 5 الاف eur ولكم الاجر والصواب عند الله
السلام عليكم شباب
اهلا اخي
نحن هنا كمنتدى نزكي شركة اف اكس ديدي
يمكنك الدخول هنا ورؤية اراء الاعضاء في اهم الشركات
قسم تقييم شركات الفوركس Forex Brokers (http://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?s=&daysprune=-1&f=38)

ENG.MOATASEM
12-06-2013, 12:04 AM
السلام عليكم
اشكر اخي صاحب الاكسبيرت على طرحه لخوانه انا بصراحه ما شفت الموضوع الا اليوم وضفت الاكسبيرت في حسابي الحقيقي واجهت معاه خساره اكثر من 10 صفقات والرابحه 4
بس ياريت احد يفيدني عن تركيبه وطريقة التعامل معاه

الله يسامحك يا ملسوون, الشباب أكدوا عليكم " الدخول ديموو "
إلى أن يتم التأكد من الإكسبرت 100 % .

و ثانيا أخي الكريم إنت قلت إنك اليوم قرأت الموضوع.
يوجد حوالي اكتر من 6 إكسبيرتات وضعت في هذا الموضوع, لذلك يجب عليك قراءه الموضوع كامل " لو غشيت شوي مو مشكله "
أهم شي تفهم و تعيش إيش عشناه , هنا رح تتعلم و تعرف الإكسبيرت تمام.

بالنسبه لموضوع التركيب, يوجد في توقيع د.فؤاد روابط مفيده.
معوض إن شاء الله , و الله يرضى عليك لا تدخل حقيقي إلا إذا عرفت الإكسبيرت من ال" أ " إلى ال " ي ".

khaled_35
12-06-2013, 12:12 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

خلاصه الاقتراحات التي افادنا بها الاخوه الكرام

خلاصه الاقتراح الاول :
سيتم تجربته على احد السيرفرات من احد الاخوه:
*العمل فقط من الساعه 2 او 1 ليلا الى الساعه 5-6 صباحا ، ومن الساعه 11 صباحا الى الساعه 4 او 5 بعد الظهر فقط .
* مراعاه اوقات الاخبار والدخول فيها حتى ولو كان ضمن الفتره الغير مسموحه .
*اقترح ان يقوم بهذه المهمه اخونا كيرا .
------------------------------------------------------------------
خلاصه الاقتراح الثاني :
• العمل فقط ساعتين بدايه الفترات الاسيويه – الاوربيه – الامريكيه واغلاق الصفقات بعدها .
• مراعاه اوقات الاخبار والدخول فيها حتى ولو كان ضمن الفتره الغير مسموحه فيها المتاجره .
اقترح ان يقوم بهذا العمل اخونا حسين او فوركساوي او الاثنين معا .
• ------------------------------------------------------------------------------
خلاصه الاقتراح الثالث :
اتمنى ان يأخذه اخي بدوي او خالد او مناف او ثلاثتهم معا
• العمل فقط من المستويات الصفريه والخروج عند انتهائها ، وعكس الاتجاه او الخروج نهائيا بعد اكمال دوره صفريه كامله سواءا صعودا او هبوطا .
----------------------------------------------------------------
شباب ارجو الاهتمام ، اعرف ان النتائج والتجارب صعبه ،، ولاكن هذا سيكون مقدمه للربح الوفير يوميا ،، وترتاحو من الركوض وراء استراتيجيات اخرى ،،تعالو نكتشف اخطاء الاكسبيرت ونفلتر الاخطاء بكل جهد وبكل قوه لحتى نخرج بنتيجه ممتازه ...تحياتي للجميع والله يعطيكم العافيه .

أحلى شئ عاجبني فيك من كل الحلو اللي فيك ترتيبك للموضوعيه والله انك عسل :1 (44)::1 (44)::1 (44)::1 (44):

بالنسبة للمهمة انا مستعد لها بس لضيق الوقت انا في نهاية اليوم بعمل تحليل للأزواج كلها من مناطق الصفر
وبفلترها كم صفقة ربح وكم خسارة وبنزلها في نهاية اليوم وغداً مساءاً اول المشوار

khaled_35
12-06-2013, 12:24 AM
نتائج 11/6/2013 من بداية اليوم حتى نهايته

-

abdosoltan
12-06-2013, 12:42 AM
السلام عليكم شباب
اهلا اخي
نحن هنا كمنتدى نزكي شركة اف اكس ديدي
يمكنك الدخول هنا ورؤية اراء الاعضاء في اهم الشركات
قسم تقييم شركات الفوركس Forex Brokers (http://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?s=&daysprune=-1&f=38)

السلام عليكم اخي شكرا كثيرا لك ولاكني انا عند عدد2حساب في fxdd ,ولم اجد اي خدمات

ملسوووون
12-06-2013, 01:01 AM
جزاك الله خير اخي ( معتصم )

ayoob
12-06-2013, 02:08 AM
السلام عليكم اخوني ان عندي اقترح بخصوص الازوج ان لايتعدي الاسبريد 3 نقط حتي لايتم اهدر النقط الربحة وهدا لايتوفر الا مع حسابات ECN واقترح عليكم منصة الباريNZ او JFD Brokers اسبريد الباوند ين عندهم لايتجاوز 3 نقط

ahmednoooh
12-06-2013, 02:25 AM

تحليل الأزواج

نلاحظ ان الكندي ين والباوند ين تسببوا في خسائر كبيرة لولا وجود هذين الزوجين لكان الربح الان 56% :1 (103):

ما شاء الله اليورو ين و باقى العائلة اليورو دولار و الباوند دولار و الدولار ين و النيوزلاندى عاملين شغل عالى جدا
و يليهم الاسترالى و الكندى عاملين شغل مش بطال
الخلاصة الى الان معانا 6 او ازواج عاملين شغل حلو( يامسهل)
بالتوفيق و الى ارباح دوما

crom
12-06-2013, 05:14 AM
يعطيكم الف عافيه على الافكار والعمل الاكثر من رائع

وبعون الله موفقين جميعا ,,,,,

ارجو من المتواجدين في السعوديه وخاصة بمنطقة الرياض ان يتواصلو معي وشكرا

وارجو من الاخ مناف - و معتصم ان يتم التواصل معهم بوسيلة اتصال

شاكرا ومقدرا

من الاحساء
12-06-2013, 05:17 AM
اخواني عندي استفسار

عندما اضع امر معلق هل اضعة فوق المستوى بخمس نقاط ام احسب السبرد معهم

مثال اليورو ين 128.50 هل اضع امر معلق شراء 128.55

من الاحساء
12-06-2013, 05:26 AM
والهدف يكون 18 ام 20 ام 25 نقطة

ayoob
12-06-2013, 06:03 AM
والهدف يكون 18 ام 20 ام 25 نقطة
اهلا اخي الهدف 20 نقطة مثلا السبريد علي اليورو دولار 3 نقط يعني الهدف 20 -3 سيكون 17 نقطةhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/icons/icon7.gif

من الاحساء
12-06-2013, 06:49 AM
اهلا اخي الهدف 20 نقطة مثلا السبريد علي اليورو دولار 3 نقط يعني الهدف 20 -3 سيكون 17 نقطةhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/icons/icon7.gif

مشكور
يعني غذا كان المستوى 128.50 اضع امر شراء 128.58

من الاحساء
12-06-2013, 09:04 AM
عيب الاستراتيجية ان الربح فيها 17 والخسارة 30

ENG.MOATASEM
12-06-2013, 10:08 AM
يعطيكم الف عافيه على الافكار والعمل الاكثر من رائع

وبعون الله موفقين جميعا ,,,,,

ارجو من المتواجدين في السعوديه وخاصة بمنطقة الرياض ان يتواصلو معي وشكرا

وارجو من الاخ مناف - و معتصم ان يتم التواصل معهم بوسيلة اتصال

شاكرا ومقدرا

يا هلا بأهل السعوديه, منور والله .
نحن بالخدمه , حرسلك الإيميل حقي رساله خاصه.

بالتوفيق

تاجر فوركس
12-06-2013, 10:36 AM
حراااااااااااااااااااااااااااااااام مفيش اي صفقة عملها الرنكو ظهر والاكسبرت وعمل الاوف لين بس السعر واقف علي الشارت

fuad
12-06-2013, 11:05 AM
اخي كيرا ممكن تحط شرح بسيط على اهم مايحتويه موقع myfxbook. لمتابعه عمل الاكسبيرت وكذلك لنحلل معك النتائج ،، كيف يمكنني معرفه نسبه اليوم السابق والايام السابقه بشكل عام (نسبه الربح بالتفصيل) ، التي حققها الاكسبيرت ،، تحياتي ياوحش .

fuad
12-06-2013, 11:10 AM
اقفل يوم امس الاكسبيرت على ربح 21% من الحساب ...مبروك ارباح الامس ،،ننتظر ماذا سيعمل اليوم ...

fuad
12-06-2013, 11:17 AM

تحليل الأزواج

هلا كيرا ،، كلامك صح نعمل فتره كويسه تجارب وبعدين نشوف وين اماكن الضعف والخساره (تحقيق وبحث دقيق في النتائج) في الاكسبيرت ، يا الهي 56% يعني لو حسابي مثلا الف دولار كنت كسبت 560 دولار في يوم ههههههه ،،طيب ولو حسابي كان 10000 دولار !!! :1 (52)::1 (52): :1 (12)::1 (12)::1 (20)::1 (87):!!!!!!!!!!!!! ...تحياتي

fuad
12-06-2013, 11:28 AM
الاكسبيرت محقق الى الان تقريبا 2 % من بدايه اليوم تابعوه على هذا الرابط :

غريب محمد
12-06-2013, 11:42 AM
السلام عليكم انا سبت الجهاز شغال علي اللاكسبيرت من الساعه 5 صباحا الي 10 صباحا لقيته عامل 5 صفقات 3 كسبانه و2 خسرانه بس المشكلة مش في كده المشكله انه الصفقتين الخسرانين دخلهم في نفس الوقت ونفس العملة يعني مكررة علي اليورو دولار ومتقوليش الماجيك نمبر علشان انا مغير الرقمين طيب من ايه وبردوا داخل صفقتين ناجحين بردوا مكررين علي الباوند بس طبعا الخسارة تكون اكبر علشان دول 35+35=70 اما الربح 17+17=34 يعني الضعف تقريبا طيب ايه السبب انه يدخل مكرر انا مظبط كل حاجه وبيحط اوامر معلقة بردوا مكررة من نفس الوقت وساعات يحط امر بيع مثلا يطلع السعر شوية اول ما ينزل تاني يحط امر بيع تاني ولو اتفعلوا يتفعلوا الاتنين من نفس النقطة دة اولا
ثانيا بردوا لاحظت في صفقات مش بيدخلها يعني مثلا كان الين كسر الخط لاعلي المفروض يعلق امر شراء ويدخل شرا ولو دخل كان جاب الهدف لكن لم يدخل الصفقه وكذلك
ممكن رد علي هذه المشاكل وشكرا ليكم

jbadidi
12-06-2013, 11:53 AM
حراااااااااااااااااااااااااااااااام مفيش اي صفقة عملها الرنكو ظهر والاكسبرت وعمل الاوف لين بس السعر واقف علي الشارت

السلام عليكم جميعا،حبيبي ادا كان السعر لا يتحرك على شارت الرينكو فان الاكسبيرت لن يعمل،الحل،اغلق جميع الشارتات تم قم بفتح شارت واحد لدقيقة استخرج منه شارت الرينكو وتاكد ان السعر متطابق في الشارتين وان السعر يتحرك تم قم بتنصيب ٩الاكسبرت،وبعد دلك قم بفتح شارت اخر بنفس الطريقة،لان جهازك ربما ضعيف ولا يتحمل عدت شارتات،عن نفسي اعمل على جهازين لكل جهاز اربع ازواج،اتمنى ان تحل مشكلتك لتشارك اخوانك في التجارب ان شاء الله،

همسة الى اخي فؤاد،جزاك الله خيرا وجميع المساهمين،متابع معكم بصمت ان شاء الله،

hussien86
12-06-2013, 11:55 AM
هلا كيرا ،، كلامك صح نعمل فتره كويسه تجارب وبعدين نشوف وين اماكن الضعف والخساره (تحقيق وبحث دقيق في النتائج) في الاكسبيرت ، يا الهي 56% يعني لو حسابي مثلا الف دولار كنت كسبت 560 دولار في يوم ههههههه ،،طيب ولو حسابي كان 10000 دولار !!! :1 (52)::1 (52): :1 (12)::1 (12)::1 (20)::1 (87):!!!!!!!!!!!!! ...تحياتي
السلام عليكم اخي فؤاد وين ال 56% انا شايف خسارة 7% من الحساب :1 (20):.. ياريت التوضيح لانه فيه مبتدئين يدخل ينزل الاكسبيرت يشغله علي حسابه الحقيقي وهو مش عارف عن شو الموضوع يتحدث زي ماشفنا بعض الناس هنا ..

khaled_35
12-06-2013, 12:02 PM
اليوم 12/6/2013

والصفقات المفتوحة والمنتظرة

fuad
12-06-2013, 12:25 PM
السلام عليكم اخي فؤاد وين ال 56% انا شايف خسارة 7% من الحساب :1 (20):.. ياريت التوضيح لانه فيه مبتدئين يدخل ينزل الاكسبيرت يشغله علي حسابه الحقيقي وهو مش عارف عن شو الموضوع يتحدث زي ماشفنا بعض الناس هنا ..

حسين حبيبي انا علقت على كلام كيرا ،، كيرا قال لولا الكندي ين والباوند ين لكانت النسبه بالامس 56% (بالامس وليس اليوم ،ولو الكندي ين مش داخل ) ،،راجع التعليق وستفهم ، اما بالنسبه للمبتدئين فكل واحد معه عقل يفكر مش هم اولاد ، الف وخمسين الف مره تكلمت انه على الديمو والي مابيسمع الحكي ، ذنبه على جنبه انا وكل اعضاء الورشه ماخصنا نهائيا ، تعبنا كل ساعه بنقول الدخول على الديمو ،،اكثر من هذا ما نقدر نعمل شي :) ،، حبيب قلبي ياحسين :) .

yaaahya
12-06-2013, 12:26 PM
السلام عليكم انا سبت الجهاز شغال علي اللاكسبيرت من الساعه 5 صباحا الي 10 صباحا لقيته عامل 5 صفقات 3 كسبانه و2 خسرانه بس المشكلة مش في كده المشكله انه الصفقتين الخسرانين دخلهم في نفس الوقت ونفس العملة يعني مكررة علي اليورو دولار ومتقوليش الماجيك نمبر علشان انا مغير الرقمين طيب من ايه وبردوا داخل صفقتين ناجحين بردوا مكررين علي الباوند بس طبعا الخسارة تكون اكبر علشان دول 35+35=70 اما الربح 17+17=34 يعني الضعف تقريبا طيب ايه السبب انه يدخل مكرر انا مظبط كل حاجه وبيحط اوامر معلقة بردوا مكررة من نفس الوقت وساعات يحط امر بيع مثلا يطلع السعر شوية اول ما ينزل تاني يحط امر بيع تاني ولو اتفعلوا يتفعلوا الاتنين من نفس النقطة دة اولا
ثانيا بردوا لاحظت في صفقات مش بيدخلها يعني مثلا كان الين كسر الخط لاعلي المفروض يعلق امر شراء ويدخل شرا ولو دخل كان جاب الهدف لكن لم يدخل الصفقه وكذلك

كلام صحيح 100%

hussien86
12-06-2013, 12:34 PM
حسين حبيبي انا علقت على كلام كيرا ،، كيرا قال لولا الكندي ين والباوند ين لكانت النسبه بالامس 56% (بالامس وليس اليوم ،ولو الكندي ين مش داخل ) ،،راجع التعليق وستفهم ، اما بالنسبه للمبتدئين فكل واحد معه عقل يفكر مش هم اولاد ، الف وخمسين الف مره تكلمت انه على الديمو والي مابيسمع الحكي ، ذنبه على جنبه انا وكل اعضاء الورشه ماخصنا نهائيا ، تعبنا كل ساعه بنقول الدخول على الديمو ،،اكثر من هذا ما نقدر نعمل شي :) ،، حبيب قلبي ياحسين :) .
ايوه انا فاهم عليك ومتابع حسابي وحساب كيرا لكن وجب التنبيه مثل ماقلت حتي يفهمو انا لسه في مرحلة التجريب ..احزنني اللي دخل بحسابه حقيقي مباشرة وخسر 6 صفقات .. لسسسسسسسسسسسسه بنجرب يااخوة
تحياتي لك اخي فؤاد:1 (73):

fuad
12-06-2013, 12:36 PM
الان الاكسبيرت لونه احمر وعامل خساره بنسبه -8% :1 (60):،، لاتخافوا الى الليل الله كريم :1 (52):،،رح يتلون مائه مره :) وبعدين باذن الله سيخضر :1 (4):

hussien86
12-06-2013, 12:36 PM
علي فكرة اخي فؤاد اسوء منصة للاكسبيرتات شفتها بحياتي هي اف اكس دي دي عمري ماشفت اكسبيرت زابط عليها للاسف ..
مافيه مجال غير شركة مثل اللي بيوصي فيهم اخونا حسن ..

fuad
12-06-2013, 12:46 PM
علي فكرة اخي فؤاد اسوء منصة للاكسبيرتات شفتها بحياتي هي اف اكس دي دي عمري ماشفت اكسبيرت زابط عليها للاسف ..

اي حبيبي حسين كلامك صح ،، سنحاول بعد الاطمئنان من الاستراتيجيه البحث حول شركه صادقه ويكون اسبريدها قليل ، حبيبنا كيرا قال forex.com شركه محترمه ، وايضا شركه الباري نيوزلاندا ، ولاكن هذا لايعني ان الشركات الباقيه لاتنفع ، كل هذا فقط عشان نأخذ ربح اكثر ..بعد الانتهاء من عمل الاكسبيرت سنناقش هذه الفكره (الشركات المحترمه) ،،، تحياتي حسين :)

Ahmed Nagieb
12-06-2013, 12:51 PM
جزاك الله خير يا دكتور فؤاد انت والاستاذ الذي برمج هذا الاكسبرت
هناك ملاحظات منها ان هناك صفقات تفعل بدون استوب وتيك بورفيت
وفي كمان صفقات لو دخلنا عكس ما دخل الاكسبرت لربحت هذه الصفقات
لكن في المجمل اكسبرت جيد ومع المراجعه والتطوير هيكون احسن

munaf55
12-06-2013, 12:54 PM
هلا بالشباب، اليوم انا كنت بعيد شوي عن الموضوع بسبب الانشغال خارج المكتب وهلأ رايح اكل محاشي(تفضلوا)
نراكم بعد الظهر
طبعا الاكسبيرت شغال والنتائج حمرااااااااء
بعد الظهر بنشوف شو بدنا نعمل
سلامات

fuad
12-06-2013, 01:01 PM

اهلا وسهلا اخي احمد ، اوافقك الرأي ، نعم الاكسبيرت الان تحت التجربه ولمده شهر ،، اخونا كيرا ماقصر عم يراقب تحركات الاكسبيرت وبعدين رح نخرج باكسبيرت محترم ...كل ماهو علينا الان هو الصبر فقط ..تحياتي اخي

fuad
12-06-2013, 01:05 PM

هلا بالشباب، اليوم انا كنت بعيد شوي عن الموضوع بسبب الانشغال خارج المكتب وهلأ رايح اكل محاشي(تفضلوا)
نراكم بعد الظهر
طبعا الاكسبيرت شغال والنتائج حمرااااااااء
بعد الظهر بنشوف شو بدنا نعمل
سلامات

هههههه ، صحه حبيبي ، نعم الدنيا اليوم محمره ،، الى الليل الله كريم ، مابعد التحمير الا التخضير :1 (46)::1 (46)::1 (46)::1 (46)::1 (46):

تاجر فوركس
12-06-2013, 01:12 PM
كدا خلاص ولا في حاجة ناقصة مش شايف خطوط يعني

http://s2.postimg.org/4lh1ymbih/image.jpg (http://postimage.org/)

abou osama
12-06-2013, 01:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله

من ملاحظاتى منذ بدء ورشة العمل هذه حتى الان وبكل امانة اعرض على حضراتكم الاتى:

1-تلاحظ ان العمل على الاستيراتيجية بدون الاكسبيرت وبشكل يدوى تحقق نسبة نجاح لايقل عن 70%

2-تلاحظ ان نقاط الدخول والخروج التى اعتمدناها فى تلك الخطة لاتتماشى اطلاقاً مع ازواج الين خاصة ال jppy ,cadjpy

3-تلاحظ نسبة نجاح الاكسبيرت فى بعض الاوقات بشكل جيد وتحقيق الربح ويعقبها فترة تدمر الربح الذى تحقق

4-تلاحظ ان النقاط القوية للصفقات عند الاصفار وهو مااشار اليه بعض الاخوة وكلامه سليم جدا

5-تلاحظ ان الاستوب لوز نسبته كبيرة قياسا بالهدف

اخيرا وان شاء الله انا متاكد ان اخونا كيرا سيصل الى فلترة للاكسبيرت تقر به اعيننا جميعا

تحية حب وتقدير واخوة الى رجال صدقوا ماعاهدوا الله عليه فى تلك الورشة الرائعة

kira-h
12-06-2013, 01:38 PM
اخي كيرا ممكن تحط شرح بسيط على اهم مايحتويه موقع myfxbook. لمتابعه عمل الاكسبيرت وكذلك لنحلل معك النتائج ،، كيف يمكنني معرفه نسبه اليوم السابق والايام السابقه بشكل عام (نسبه الربح بالتفصيل) ، التي حققها الاكسبيرت ،، تحياتي ياوحش .
أهلا أخي العزيز
يوجد فقط ربح اليوم Today والأسبوع This Week والشهر This Month والسنة This Year في قائمة Trading Periode
لا يوجد أرباح الأيام بالتفصيل يوجد فقط الأرباح الشهرية ستجدها في الأسفل باسم Monthly Analytics

هلا كيرا ،، كلامك صح نعمل فتره كويسه تجارب وبعدين نشوف وين اماكن الضعف والخساره (تحقيق وبحث دقيق في النتائج) في الاكسبيرت ، يا الهي 56% يعني لو حسابي مثلا الف دولار كنت كسبت 560 دولار في يوم ههههههه ،،طيب ولو حسابي كان 10000 دولار !!! *****:1 (52)::1 (52): :1 (12)::1 (12)::1 (20)::1 (87):!!!!!!!!!!!!! ...تحياتي
لكانت النتيجة 5600 دولار
كل شيء نسبة وتناسب بالفوركس
الان الاكسبيرت لونه احمر وعامل خساره بنسبه -8% :1 (60):،، لاتخافوا الى الليل الله كريم :1 (52):،،رح يتلون مائه مره :) وبعدين باذن الله سيخضر :1 (4):

اي حبيبي حسين كلامك صح ،، سنحاول بعد الاطمئنان من الاستراتيجيه البحث حول شركه صادقه ويكون اسبريدها قليل ، حبيبنا كيرا قال forex.com شركه محترمه ، وايضا شركه الباري نيوزلاندا ، ولاكن هذا لايعني ان الشركات الباقيه لاتنفع ، كل هذا فقط عشان نأخذ ربح اكثر ..بعد الانتهاء من عمل الاكسبيرت سنناقش هذه الفكره (الشركات المحترمه) ،،، تحياتي حسين :)

كما توقعت الباوند ين سبب كل الخسائر دي
أنظرو سبب في خسارة 419 دولار أي خسارة 41% من الحساب تخيلوا ندالة هذا الزوج :1 (20): سأقوم بحدفه الان لأنه زوج فعلا مجنون عنيف في الرالي وعنيف في التذبذب
بقية الأزواج كلها محترمة حتى الان

لكن حتى لو مكتوبة بالموقع خسارة 10-% فلا يهمـ ما يهم هي معرفة الأزواج الرابحة والمحترمة وإلى متى ستصمد، هذا هو الربح الفعلي
والربح حتى الان بدون الباوند ين هو +31%
صورة تحليل الأزواج

jbadidi
12-06-2013, 01:42 PM
كدا خلاص ولا في حاجة ناقصة مش شايف خطوط يعني

http://s2.postimg.org/4lh1ymbih/image.jpg (http://postimage.org/)

اعتقد اخي اننا شغالين على اكسبيرت breakOut-lines-close&open وليس النسخة الرابعة.

تاجر فوركس
12-06-2013, 01:55 PM
اعتقد اخي اننا شغالين على اكسبيرت breakOut-lines-close&open وليس النسخة الرابعة.
جربتها الان لما نشوف بس ليه بيكرر الصفقات علي نفس الوج في نفس الوقت يعني فاتحلي واحدة شراء معلق وواحدة بيع معلق علي نفس الزوج في نفس الوقت .......... ايه الاكسبرت الناصح دا

غريب محمد
12-06-2013, 02:03 PM
كلام صحيح 100%
ممكن رد من الاخ كيرا علي هذه المشكله

jbadidi
12-06-2013, 02:05 PM
جربتها الان لما نشوف بس ليه بيكرر الصفقات علي نفس الوج في نفس الوقت يعني فاتحلي واحدة شراء معلق وواحدة بيع معلق علي نفس الزوج في نفس الوقت .......... ايه الاكسبرت الناصح دا
اخي ربما كان يجب عليك ان تقراء على الاقل اول صفحة في اي موضوع قبل ان تنزل اي شيء الى جهازك .في توقيع الاخ فؤاد صاحب الموضوع كل ما تحتاجه،دمت بخير.

naitsi
12-06-2013, 02:24 PM

السلام عليكم اخي فؤاد بصراحة هي إسترتايجية مربحة فانا فقط بعتمادي علا اليورو ين حققت ربح 320 دولار برأس مال 100 دولار هههه لاكن انا اعشق المغامرة وكنت اريد ان اجرب الإستراتيجية بالحقيقي ووجدتها جيدة وحتا البروكر لم يقم باي مناورة يعني السعر يحترم اماكنه لاكن في الاخير خسرته بسبب ذخولي بلوط 4 دولار لنقطة شكلي كنت سأذهب للمالديف اليوم هههههه الحمد لله ان الإستراتيجية جميلة جدا وللاخوة الذين يقولون عيبها 17 ربح وسطوب 30 اقول لهم لا خوف علا ذالك مادام انكم ستتاجرون ب 4 ازواج فما فوق فستكون الارباح جميلة وافضل الازواج بالنسبة إلي هي اليورو ين والدولار ين الإخوة تينكي وبرين كما ذكرت سابقا هههه إضافة إلا الاشقاء الاعداء ديربي الإتحاد الاوربي اليورو دولار مع الباوند دولار:D

غريب محمد
12-06-2013, 02:26 PM
كلام صحيح 100%
لمشاركة الأصلية كتبت بواسطة غريب محمد http://www.fx-arabia.com/vb/fx-arabia-new/buttons/viewpost.gif (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=522879#post522879)

كلام صحيح 100%
الرد من فضلكم علي حل المشكلة دي

ENG.MOATASEM
12-06-2013, 03:03 PM
يوم أخضر بإذن الله .

أتوقع بكرا و بعده الإكسبيرت حسوي أشياء جميييله جدا .
الخميس و الجمعه مليئه بالأخبار الدسمه.
نتابع و نشوف.

awad991
12-06-2013, 03:12 PM
على فكرة كلامك مظبوط جدا منصة زبالة اوى والاكسبرت مش نافع معاها

naitsi
12-06-2013, 03:33 PM
http://www.fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2849%29.gif يا جنود لا تذخلوا علا الحقيقي الان ومن يريد الذخول علا الحقيقي فيجب الذخول يدوي وان لا يتجاوز اللوط 0.10 سنت وان يكون رأس المال 200 دولار فما فوق والعمل يكون علا 4 ازواج إلى 6 والازواج الرئيسية التي أنصح بها هي اليورو دولار الباوند دولار اليورو ين الدولار ين ومن يريد الزيادة فل يضف الاسترالي دولار والنيوزلندي دولار من غير هاذه الازواج لا اوصي بها وأقسم لكم انه في نهاية اليوم ستجدون الارباح الخيالية فقد قمت بالباك تسط اليدوي لشهر ودائما ماينتهي اليوم بربح جميلة شريطة العمل علا تلك الازواج + الذخول في جميع صفقات اليوم بتوفيق ويمكن ان تجربوا ذالك غدا اما بخصوص الإكسبيرت فهو مازال في قيد التجريبة لان الإكسبيرت متله متل تغصيب اليورنيوم هناك درجات في المفاعلات النووية الإكسبيرتية وكل مرة تكون تجربة جديدة إلى أن ننتهي من صنع القنبلة الذرية :1 (49):

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTbPvPlD_Oz60_moDHzvVBhr2480XBSq jQ4hr3OlK04zOp_WKZ4oA

hussien86
12-06-2013, 03:49 PM
http://www.fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20%2849%29.gif يا جنود لا تذخلوا علا الحقيقي الان ومن يريد الذخول علا الحقيقي فيجب الذخول يدوي وان لا يتجاوز اللوط 0.10 سنت وان يكون رأس المال 200 دولار فما فوق والعمل يكون علا 4 ازواج إلى 6 والازواج الرئيسية التي أنصح بها هي اليورو دولار الباوند دولار اليورو ين الدولار ين ومن يريد الزيادة فل يضف الاسترالي دولار والنيوزلندي دولار من غير هاذه الازواج لا اوصي بها وأقسم لكم انه في نهاية اليوم ستجدون الارباح الخيالية فقد قمت بالباك تسط اليدوي لشهر ودائما ماينتهي اليوم بربح جميلة شريطة العمل علا تلك الازواج + الذخول في جميع صفقات اليوم بتوفيق ويمكن ان تجربوا ذالك غدا اما بخصوص الإكسبيرت فهو مازال في قيد التجريبة لان الإكسبيرت متله متل تغصيب اليورنيوم هناك درجات في المفاعلات النووية الإكسبيرتية وكل مرة تكون تجربة جديدة إلى أن ننتهي من صنع القنبلة الذرية :1 (49):

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTbPvPlD_Oz60_moDHzvVBhr2480XBSq jQ4hr3OlK04zOp_WKZ4oA
:1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82):

hussien86
12-06-2013, 03:52 PM
على فكرة كلامك مظبوط جدا منصة زبالة اوى والاكسبرت مش نافع معاها
والله يااخوان جربت مئات الاكسبيرتات لفترات طويلة هيا المنصة اللي كانت تغيظني كل مره ويفشل معها اي اكسبيرت
حتي لو بصيتو علي حسابات تجار الاسكالبينج المحترفين ان كانت حسابات مسابقات او حسابات شخصية انا بعمري ماشفت واحد اشتغل علي دي دي باكسبيرت ونجح معاه .. انا هرمي التجربة بتاعت دي دي واغير المنصة بلا قرف كله احمر باحمر :mad::mad::mad:

awad991
12-06-2013, 04:11 PM
والله يااخوان جربت مئات الاكسبيرتات لفترات طويلة هيا المنصة اللي كانت تغيظني كل مره ويفشل معها اي اكسبيرت
حتي لو بصيتو علي حسابات تجار الاسكالبينج المحترفين ان كانت حسابات مسابقات او حسابات شخصية انا بعمري ماشفت واحد اشتغل علي دي دي باكسبيرت ونجح معاه .. انا هرمي التجربة بتاعت دي دي واغير المنصة بلا قرف كله احمر باحمر :mad::mad::mad:
انا متفق معاك

Ahmed Nagieb
12-06-2013, 04:16 PM
نرجوا من د/ فؤاد والاستاذ كيرا والجميع وقف جميع التجارب لعدم دقة الاكسبرت في تنفيذ الاوامر المعلقة بشكل سليم على جميع الازواج الي ان يتم التعديل
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/13619_11371042613.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

وهذه الصورة توضح ان بعض الازواج لم يضع الاكسبرت
صفقات معلقة بالشكل الصحيح
هناك بعض الازواج يفتح بيع معلق فقط صفقه واحده
او يفتح شراء معلق فقط صفقة واحدة
والمفروض يفتح على كل زوج صفقتين معلقتين
باي ستوب وسيل ستوب
وهذا ما لم يحدث
كما ان هناك بعض الازواج يفتح صفقتين باي ستوب من نفس النقطة او صفقتين سيل ستوب من نفس النقطه
والصورة التي تم ارفاقها توضح جميع الاخطاء المذكورة

fuad
12-06-2013, 04:33 PM
السلام عليكم اخي فؤاد بصراحة هي إسترتايجية مربحة فانا فقط بعتمادي علا اليورو ين حققت ربح 320 دولار برأس مال 100 دولار هههه لاكن انا اعشق المغامرة وكنت اريد ان اجرب الإستراتيجية بالحقيقي ووجدتها جيدة وحتا البروكر لم يقم باي مناورة يعني السعر يحترم اماكنه لاكن في الاخير خسرته بسبب ذخولي بلوط 4 دولار لنقطة شكلي كنت سأذهب للمالديف اليوم هههههه الحمد لله ان الإستراتيجية جميلة جدا وللاخوة الذين يقولون عيبها 17 ربح وسطوب 30 اقول لهم لا خوف علا ذالك مادام انكم ستتاجرون ب 4 ازواج فما فوق فستكون الارباح جميلة وافضل الازواج بالنسبة إلي هي اليورو ين والدولار ين الإخوة تينكي وبرين كما ذكرت سابقا هههه إضافة إلا الاشقاء الاعداء ديربي الإتحاد الاوربي اليورو دولار مع الباوند دولار:D

هههههههههههه ، وربي انك نهفه ،،، راقب لنا العدو جيدا يار ئيس المخابرات :1 (4)::1 (4): ،

http://www.alrsaal.com/wp-content/themes/sahifa/timthumb.php?src=/wp-content/uploads/168895_486507101403634_697450687_n.jpg&h=250&w=340&a=c

ahmednoooh
12-06-2013, 04:38 PM
اقولها و اكررها لن تستمر النتائج خضراء مع هذا الاكسبيرت الا بالاتى
1- فلترة الوقت
2- استخدام المضاعفات
و بما ان رقم 2 جميعنا نعرف اخرتها
اذن فنلجأ للحل الاول ( و هذا لن يتضح الا مع الوقت ) فلا داعى للعجلة بالشغل على الحقيقى

انا فاتنى الساعات الاولى (2-5) فجرا للنوم المفاجئ
فعملت تجربة شغلت الاكسبيرت من الساعة 9 و نص صباحا و حددت له انتهاء الساعة 12
اليكم النائج مذهلة حوالى 3.8 من الحساب فى ساعتين

fuad
12-06-2013, 04:39 PM
أهلا أخي العزيز
يوجد فقط ربح اليوم Today والأسبوع This Week والشهر This Month والسنة This Year في قائمة Trading Periode
لا يوجد أرباح الأيام بالتفصيل يوجد فقط الأرباح الشهرية ستجدها في الأسفل باسم Monthly Analytics

لكانت النتيجة 5600 دولار
كل شيء نسبة وتناسب بالفوركس

كما توقعت الباوند ين سبب كل الخسائر دي
أنظرو سبب في خسارة 419 دولار أي خسارة 41% من الحساب تخيلوا ندالة هذا الزوج :1 (20): سأقوم بحدفه الان لأنه زوج فعلا مجنون عنيف في الرالي وعنيف في التذبذب
بقية الأزواج كلها محترمة حتى الان

لكن حتى لو مكتوبة بالموقع خسارة 10-% فلا يهمـ ما يهم هي معرفة الأزواج الرابحة والمحترمة وإلى متى ستصمد، هذا هو الربح الفعلي
والربح حتى الان بدون الباوند ين هو +31%
صورة تحليل الأزواج

كيرا حبيب قلبي اضرررررررررررب بيد من حديد لكل زوج يريد ان يضيع ماربحناه :) :1 (4)::1 (4):

fuad
12-06-2013, 04:42 PM
اقولها و اكررها لن تستمر النتائج خضراء مع هذا الاكسبيرت الا بالاتى
1- فلترة الوقت
2- استخدام المضاعفات
و بما ان رقم 2 جميعنا نعرف اخرتها
اذن فنلجأ للحل الاول ( و هذا لن يتضح الا مع الوقت ) فلا داعى للعجلة بالشغل على الحقيقى

انا فاتنى الساعات الاولى (2-5) فجرا للنوم المفاجئ
فعملت تجربة شغلت الاكسبيرت من الساعة 9 و نص صباحا و حددت له انتهاء الساعة 12
اليكم النائج مذهلة حوالى 3.8 من الحساب فى ساعتين

احسنت احسنت يامستشارنا ،،، واصل فكرتك ،، اليوم حاول ماتنام بكير :) وجرب افتح وردنا خبر بالنتائج ،،،

fuad
12-06-2013, 04:54 PM
نرجوا من د/ فؤاد والاستاذ كيرا والجميع وقف جميع التجارب لعدم دقة الاكسبرت في تنفيذ الاوامر المعلقة بشكل سليم على جميع الازواج الي ان يتم التعديل
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/13619_11371042613.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

وهذه الصورة توضح ان بعض الازواج لم يضع الاكسبرت
صفقات معلقة بالشكل الصحيح
هناك بعض الازواج يفتح بيع معلق فقط صفقه واحده
او يفتح شراء معلق فقط صفقة واحدة
والمفروض يفتح على كل زوج صفقتين معلقتين
باي ستوب وسيل ستوب
وهذا ما لم يحدث
كما ان هناك بعض الازواج يفتح صفقتين باي ستوب من نفس النقطة او صفقتين سيل ستوب من نفس النقطه
والصورة التي تم ارفاقها توضح جميع الاخطاء المذكورة

حبيبي احمد ،شكرا على اهتمامك ، كيرا متابع الاكسبيرت وهو يتابع اخطائه ، ومعنى اننا مستمرين في الاكسبيرت وفي التجارب هو لمعرف عثرات الاكسبيرت لا اكثر ، والشخص الذي يراقب الاكسبيرت هو صانعه كيرا ، فالاكسبيرت الى الان تحت التجربه ،، الى 3 اسابيع من الان سيتبين لنا اشياء كثيره وكثيره ،،، فلننتظر ماذا سيحدث .

abou osama
12-06-2013, 05:03 PM
وكما حدث بالامس وتقريباً فى نفس التوقيت
اربع صفقات يحققها الاكسبيرت وكلها ناجحة 100%
اليكم الدليل:

kira-h
12-06-2013, 05:16 PM
كيرا حبيب قلبي اضرررررررررررب بيد من حديد لكل زوج يريد ان يضيع ماربحناه :) :1 (4)::1 (4):

تقلصت الخسائر بعد استبعاد الباوند ين المجنون وعاد الحساب إلى توازنه :1 (4):
قمت بدراسة توالي الصفقات الخاسرة على كل زوج وجدت أن أقصى عدد خسائر هي أربع يعني بالمضاعفات ستكون المضاعفة التالثة كأقصى مضاعفة حتى الان والربح سيكون باعتبار الدخول بلوت 1% (8 مضاعفات) سيكون الربح الان حوالي 20% في يومين

هناك بعض الأخطاء كعدم تفعيل بعض الأوامر وهذا راجع لارتفاع السبريد أثناء الحركة البطيئة جدا أو أثناء الحركة السريعة جدا حيث يتعدى السبريد قيمة الستيب وبالتالي عدم وضع امر معلق

أيضا أغلب الأخطاء التي يشكو منها الأعضاء هي بسبب شارت الرينكو وليس الاكسبيرت أو إعدادات الماجيك نمبر
وأرجع وأقول أن الشارت العادي سيكون أكثر دقة لذلك أحاول ما أمكن برمجة الاكسبيرت عليه

وبانتظار رد مستر دولار في اقتراح حل برمجي لمشكلة الخطوط

هذا رد مستر دولار لاستفساري حول صحة الكود البرمجي
إستخدم الأمر coment أو print لعرض أسعار الخطوط على الشارت
for( i=1;i<=20;i++)
{
double LineL=ObjectGet("Li"+i,OBJPROP_PRICE1);
Print(LineL);

حتى تتأكد من أن الخطأ ليس من كود إستدعاء قيم المؤشر ثم تابع باقي أجزاء الكود
بالنسبه لطريقة إستدعاء الخطوط فهي صحيحه لا توجد بها مشاكل لذلك غالبا الخطأ في جزء آخر من الكود

وهذا ردي عليه وبانتظار التصحيح من مستر دولار بارك الله فيه

بارك الله فيك أستاذي الكريم

للأسف لم تظهر أسعار الخطوط على الشارت
والأسعار بالباكتيست تظهر فقط لمرة واحدة وهي خاصة بالمؤشر
كل ما أريده من الاكسبيرت أن يضع أمرين BuyStop و SellStop بالخط بمجرد أن يلمسه السعر وهكذا في كل ملامسة لأي خط من خطوط المؤشر
المشكلة أنه يضع فقط بخط الوسط N أما باقي الخطوط لا يضع الأمرين
مؤشر الخطوط بالمرفقات للمراجعة :asvc:

كود لجزء من الشروط لخطوط H
void OncePerBar()
{

if (BarTime < Time[0])
{
// we have a new bar opened
BarTime = Time[0]; // keep the new bar open time
TechnicalAnalysis();

}
}
void TechnicalAnalysis()
{
for(int i=1;i<=20;i++)
{
double LineH=ObjectGet("Hi"+i,OBJPROP_PRICE1);
Print(LineH);

if ((Open[1]<=LineH&&Close[1]>=LineH) || (Open[1]>=LineH&&Close[1]<=LineH))
{

LimitOpenOrders();

}
}
}

void LimitOpenOrders()
{
int count = 0;
for (int i=OrdersTotal()-1; i >= 0; i--)
if (OrderSelect(i, SELECT_BY_POS, MODE_TRADES))
{
if (OrderSymbol() == Symbol())
if (OrderMagicNumber() == MagicNo)
{
count++;
}
}
else
{
Print("OrderSend() error - ", ErrorDescription(GetLastError()));
}
if (count < OpenOrdersLimit)
{

IfOrderDoesNotExist1();
IfOrderDoesNotExist2();

}
}

void IfOrderDoesNotExist1()
{
bool exists = false;
{
if (OrderType() == OP_SELL && OrderSymbol() == Symbol() && OrderMagicNumber() != MagicNo)
{
exists = true;
}
}
else
{
Print("OrderSelect() error - ", ErrorDescription(GetLastError()));
}

if (exists == false)
{
SellOrderH();

}
}

void IfOrderDoesNotExist2()
{
bool exists = false;
{
if (OrderType() == OP_BUY && OrderSymbol() == Symbol() && OrderMagicNumber() != MagicNo)
{
exists = true;
}
}
else
{
Print("OrderSelect() error - ", ErrorDescription(GetLastError()));
}

if (exists == false)
{
BuyOrderH();
}
}

ثم دالة الشراء والبيع المعلقين
void BuyOrderH()
{

for( int i=1;i<=20;i++)
{
Print(LineH);
double price = (NormalizeDouble(LineH, NDigits) + (SellStep*PipValue*Point));
double SL = price - Stoploss*PipValue*Point;
if (Stoploss == 0) SL = 0;
double TP = price + Takeprofit*PipValue*Point;
if (Takeprofit == 0) TP = 0;
int Tries;
int ticket = -1;
if (ECNBroker)
{
ticket = OrderSend(Symbol(), OP_BUYSTOP, Lots, price, Slippage, 0, 0, "Kira-h", MagicNo, 0, Blue);
if(ticket>-1 && Tries<10)
{
OrderSelect(ticket, SELECT_BY_TICKET);
OrderModify(ticket, OrderOpenPrice(), SL, TP, 0, Blue);
Tries++;Sleep(1000);
}
}
else
ticket = OrderSend(Symbol(), OP_BUYSTOP, Lots, price, Slippage, SL, TP, "Kira-h", MagicNo, 0, Blue);
}
}

void SellOrderH()
{

for( int i=1;i<=20;i++)
{
Print(LineH);
double price = (NormalizeDouble(LineH, NDigits) - (SellStep*PipValue*Point));
double SL = price + Stoploss*PipValue*Point;
if (Stoploss == 0) SL = 0;
double TP = price - Takeprofit*PipValue*Point;
if (Takeprofit == 0) TP = 0;
int Tries;
int ticket = -1;
if (ECNBroker)
{
ticket = OrderSend(Symbol(), OP_SELLSTOP, Lots, price, Slippage, 0, 0, "Kira-h", MagicNo, 0, Red);
if(ticket>-1 && Tries<10)
{
OrderSelect(ticket, SELECT_BY_TICKET);
OrderModify(ticket, OrderOpenPrice(), SL, TP, 0, Blue);
Tries++;Sleep(1000);
}
}
else
ticket = OrderSend(Symbol(), OP_SELLSTOP, Lots, Bid, Slippage, SL, TP, "Kira-h", MagicNo, 0, Red);
}
}

بانتظارك أستاذي الغالي :eh_s(7):

aljadani
12-06-2013, 05:26 PM
اخوي كيرا
انا بصراحه جربت النسخ كلها حتى النسحه المعدله للاوامر المعلقه
ولكن من وجهة نظري القاصره انصح بتطوير النسخه Break Out-lines-EA5
فهي رائعه ولكن عيبها انها اذا فيه صفقه شغاله وكان هدفها الخط القادم مجرد ما تقفل عند سعر الخط القادم مع افتتاح الشمعه التى على الخد تاخذ صفقه في نفس الاتجاه مع ان المفروض تقفل السابقه على الخط والصفقه الجديده الدخول فيها بعد الخط بخمس نقاط يعني من اقفال البكس الخمس نقاط

fuad
12-06-2013, 05:40 PM
قمت بدراسة توالي الصفقات الخاسرة على كل زوج وجدت أن أقصى عدد خسائر هي أربع يعني بالمضاعفات ستكون المضاعفة التالثة كأقصى مضاعفة حتى الان والربح سيكون باعتبار الدخول بلوت 1% (8 مضاعفات) سيكون الربح الان حوالي 20% في يومين

هناك بعض الأخطاء كعدم تفعيل بعض الأوامر وهذا راجع لارتفاع السبريد أثناء الحركة البطيئة جدا أو أثناء الحركة السريعة جدا حيث يتعدى السبريد قيمة الستيب وبالتالي عدم وضع امر معلق

أيضا أغلب الأخطاء التي يشكو منها الأعضاء هي بسبب شارت الرينكو وليس الاكسبيرت أو إعدادات الماجيك نمبر
وأرجع وأقول أن الشارت العادي سيكون أكثر دقة لذلك أحاول ما أمكن برمجة الاكسبيرت عليه

شغل جاااااااااااااااااااااامد ، جاااااااااامد ،، شفتو ياشباب قلتلكم كيرا بيتابع الاكسبيرت ويحاول اصلاح الاخطاء ، فلا داعي للاستعجال ..كبير ياكيرا بجد :)

fuad
12-06-2013, 05:43 PM
اخوي كيرا
انا بصراحه جربت النسخ كلها حتى النسحه المعدله للاوامر المعلقه
ولكن من وجهة نظري القاصره انصح بتطوير النسخه Break Out-lines-EA5
فهي رائعه ولكن عيبها انها اذا فيه صفقه شغاله وكان هدفها الخط القادم مجرد ما تقفل عند سعر الخط القادم مع افتتاح الشمعه التى على الخد تاخذ صفقه في نفس الاتجاه مع ان المفروض تقفل السابقه على الخط والصفقه الجديده الدخول فيها بعد الخط بخمس نقاط يعني من اقفال البكس الخمس نقاط

كيرا حبيبي شو رأيك بهذا الاقتراح ، انا ايضا كنت عاشق هذه النسخه ، فهل ياترى يمكن تصحيح اخطائها ؟؟ وهل هي اسهل برمجيا من الاوامر المعلقه ؟؟ ارجو ان ترد على استفساري بخصوص هذه النسخه ...اذا ضبطت هذه النسخه ، سنرتاح من تغيير الشركه ، وسنشتغل على اي شركه حتى ولو كان فارق السعر اكبر من 10 ،، كيرا فكر في الامر ياعبقري ،،منتظر ردك.

abou osama
12-06-2013, 05:49 PM

ربنا يجعله فى موازيين حسناتك
متأكد ان شاء الله انك حتوصل

aljadani
12-06-2013, 05:52 PM
كيرا حبيبي شو رأيك بهذا الاقتراح ، انا ايضا كنت عاشق هذه النسخه ، فهل ياترى يمكن تصحيح اخطائها ؟؟ وهل هي اسهل برمجيا من الاوامر المعلقه ؟؟ ارجو ان ترد على استفساري بخصوص هذه النسخه ...اذا ضبطت هذه النسخه ، سنرتاح من تغيير الشركه ، وسنشتغل على اي شركه حتى ولو كان فارق السعر اكبر من 10 ،، كيرا فكر في الامر ياعبقري ،،منتظر ردك.:1 (87): تسلم ياغالي

kira-h
12-06-2013, 06:03 PM
كيرا حبيبي شو رأيك بهذا الاقتراح ، انا ايضا كنت عاشق هذه النسخه ، فهل ياترى يمكن تصحيح اخطائها ؟؟ وهل هي اسهل برمجيا من الاوامر المعلقه ؟؟ ارجو ان ترد على استفساري بخصوص هذه النسخه ...اذا ضبطت هذه النسخه ، سنرتاح من تغيير الشركه ، وسنشتغل على اي شركه حتى ولو كان فارق السعر اكبر من 10 ،، كيرا فكر في الامر ياعبقري ،،منتظر ردك.

إن شاء الله بعد رد مستر دولار ستتضح الأمور ونعمل أي تعديل تريد

fuad
12-06-2013, 06:50 PM
إن شاء الله بعد رد مستر دولار ستتضح الأمور ونعمل أي تعديل تريد

مشكور حبيبي على الرد ، منتظرين جواب مستر دولار على احر من الجمر :1 (103): :)

khaled_35
12-06-2013, 06:56 PM
أخي الفاضل كيرا

فكرة برمجية انا مبتدئ في البرمجة لاكن مايمنع نناقش الفكرة فقد تكون صحيحة

هل نستطيع برمجة الإكسبرت بالطريقة التالية :

نضع متغير بقيمة = 50 نقطة
ومتغير بقيمة = 75 نقطة
نقوم بتقريب السعر الحالي لواسطة الأمر NormalizeDuoble()
يعني نقول السعر مثلا 1.43221 سيتم تقريبة الى 1.43200
السعر المقرب + المتغير الأول = 12050
وهكذا بقية المستويات
تعمل if شرطية لفحص السعر فإذا كان أصغر من أوي يساوي 20 نقطة من أي من الأهداف المحددة يعمل أوامر البيع والشراء المعلقة حسب شروط الإسترتيجية.

كما قلت سابقاً هذي مناقشة مبتدئ مع أخي كيرا فأنا حتى الفكرة لا استطيع برمجتها.

أنتطر رد أخي كيرا

البدوي
12-06-2013, 07:13 PM
الاخ كيرا

اي اكسبيرت على شارت الرنكو يتوفر فيه خاصية الدخول مع كل شمعة او كل شمعتين

ماذا لو جعلنا حجم الشمعة 30 نقطة (نفس شروط استراتيجية فؤاد - 25 نقطة +5 نقاط- ) واصبح الاكسبيرت يدخل مع كل شمعة فلو كانت صاعده يفتح الشمعة التي بعدها شراء ولو كانت هابطة يفتح صفقة بيع

- هل تصلح هذه الفكره لهذه الاستراتيجية برمجيا ؟!

موفقين شباب

fuad
12-06-2013, 07:28 PM
الاخ كيرا

ماذا لو جعلنا حجم الشمعة 30 نقطة (نفس شروط استراتيجية فؤاد - 25 نقطة +5 نقاط- ) واصبح الاكسبيرت يدخل مع كل شمعة فلو كانت صاعده يفتح الشمعة التي بعدها شراء ولو كانت هابطة يفتح صفقة بيع

موفقين شباب

فكره رائعه جدا اخي بدوي ، ولاستيب ولاهم يحزنون ،، ياريت اخونا كيرا يلتفت الى هذه الفكره البسيطه (الدخول عند اغلاق شمعه رينكو بوكس (30) بالضبط والاغلاق عند الخط القادم بالضبط ، وكذلك البيع ، بيع عند اغلاق شمعه رينكو (30) (وهنا لن نحتاج للاستيب ) والدخول -على ما اعتقد سيكون دقيق - كيرا اتعبناك معنا بعرف حبيبي ،، تحملنا مالنا غيرك بعد الله :)

غريب محمد
12-06-2013, 07:35 PM
طيب لو افترضنا ان الشمعه 30 احنا مش هينفع تغلق الصفقه عند الشمعه القادمة لازم قبلها بخمس نقاط اللي ضفناهم علي الشمعه لو قفلت عليها كده الربح 30 بالاسبيريد تقريبا كده مش هتظبط والله اعلي واعلم

غريب محمد
12-06-2013, 07:38 PM
هو الاكبيرت حاليا يوجد به اخطاء بسيطة وان شاء الله يعدلها الاخ كيرا لكن الفكرة ممتازة وانا بحاول اتابع الاكسبيرت وبكمل اخطاءه بالحل يدوي وربنا يكرم لحد ما تحل مشاكله

fuad
12-06-2013, 07:45 PM
طيب لو افترضنا ان الشمعه 30 احنا مش هينفع تغلق الصفقه عند الشمعه القادمة لازم قبلها بخمس نقاط اللي ضفناهم علي الشمعه لو قفلت عليها كده الربح 30 بالاسبيريد تقريبا كده مش هتظبط والله اعلي واعلم

اخي غريب وانا لماذا قلت الهدف الخط القادم ؟؟!!! بعد اخذ الربح سيمشي السعر خمس نقاط ويغلق شمعه وبذلك ندخل صفقه جديده ،،، المشكله اذا ظهرت ستكون :هل يمكننا اخذ الربح عند الخط القادم ؟ اعتقد ان كيرا يقدر على ذلك مثلما عمل في الاكسبيرت النسخه رقم 5 ...تحياتي .

kira-h
12-06-2013, 08:14 PM
أخي الفاضل كيرا

فكرة برمجية انا مبتدئ في البرمجة لاكن مايمنع نناقش الفكرة فقد تكون صحيحة

هل نستطيع برمجة الإكسبرت بالطريقة التالية :

نضع متغير بقيمة = 50 نقطة
ومتغير بقيمة = 75 نقطة
نقوم بتقريب السعر الحالي لواسطة الأمر NormalizeDuoble()
يعني نقول السعر مثلا 1.43221 سيتم تقريبة الى 1.43200
السعر المقرب + المتغير الأول = 12050
وهكذا بقية المستويات
تعمل if شرطية لفحص السعر فإذا كان أصغر من أوي يساوي 20 نقطة من أي من الأهداف المحددة يعمل أوامر البيع والشراء المعلقة حسب شروط الإسترتيجية.

كما قلت سابقاً هذي مناقشة مبتدئ مع أخي كيرا فأنا حتى الفكرة لا استطيع برمجتها.

أنتطر رد أخي كيرا

أخي الكريم شكرا على الفكرة لكن نحن لدينا مؤشر الخطوط سهل علينا برمجة الاكسبيرت
وعلى فكرة انا كمان مبتدئ في البرمجة وبحاول أتذكر برمجة لغة السي++ الذي درسته منذ 10 سنين :1 (103):

الاخ كيرا

موفقين شباب
لن تصلح هذه الطريقة وليست تطبيق للاستراتيجة
استخرج شارت رينكو 30 وضع عليه الخطوط ستجد فقط صفقات عند إغلاق الشموع عندما تكون في اتجاه واحد
فكر فيها ودقق النظر بالشارت ستجد فرص ضائعة عند حصول إغلاق عكسي :D

فكره رائعه جدا اخي بدوي ، ولاستيب ولاهم يحزنون ،، ياريت اخونا كيرا يلتفت الى هذه الفكره البسيطه (الدخول عند اغلاق شمعه رينكو بوكس (30) بالضبط والاغلاق عند الخط القادم بالضبط ، وكذلك البيع ، بيع عند اغلاق شمعه رينكو (30) (وهنا لن نحتاج للاستيب ) والدخول -على ما اعتقد سيكون دقيق - كيرا اتعبناك معنا بعرف حبيبي ،، تحملنا مالنا غيرك بعد الله :)
ولا تعب ولا حاجة أخي الكريم فالاسلام يجمعنا والعروبة تجمعنا
كلنا أخوة في الله قبل كل شيء

البدوي
12-06-2013, 08:34 PM
استخرج شارت رينكو 30 وضع عليه الخطوط ستجد فقط صفقات عند إغلاق الشموع عندما تكون في اتجاه واحد
فكر فيها ودقق النظر بالشارت ستجد فرص ضائعة عند حصول إغلاق عكسي :D ( الابتسامه حلوه .. :1 (76): )

--------------------------------

حسن كيرا .. الايام بينا .. ورح تكتشف انها نفس الاستراتيجية تقريبا (فرق النقاط ) .. مطلوب اكسبيرت شمعتين رنكو صعود شراء والعكس بيع

(ربما ندور في حلقة مفرغه)

استراتيجيتي .. شيبت موفنج افرج وقدم استقالته .. ما اعرف استراتيجية فؤاد شو رح تعمل فيك .. :D
http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded/6743_11371058398.png (http://www.fx-arabia.com/vb)

fuad
12-06-2013, 09:00 PM

أخي الكريم شكرا على الفكرة لكن نحن لدينا مؤشر الخطوط سهل علينا برمجة الاكسبيرت
وعلى فكرة انا كمان مبتدئ في البرمجة وبحاول أتذكر برمجة لغة السي++ الذي درسته منذ 10 سنين :1 (103):

فكر فيها ودقق النظر بالشارت ستجد فرص ضائعة عند حصول إغلاق عكسي :D

ولا تعب ولا حاجة أخي الكريم فالاسلام يجمعنا والعروبة تجمعنا
كلنا أخوة في الله قبل كل شيء

الله محيي اصلك ،،كبير بجد ياكيرا ،، بالنسبه للفكره كلامك صح ، الشموع (30بوكس) بوادي والخطوط بوادي ،،خلينا ننتظر مستر دولار نشوف ايش المعلومه الي رح يضيفها منشان نعدل على احد الاكسبيرتات الاولى ،، تحياتي من القلب يازعيم

abdosoltan
12-06-2013, 09:47 PM
السلام عليكم ياجدع فوركسيه المعلم بعتن اقلكم الرساله دهي هوي قلي كده
وبعدين معكي يبنت ياسمون نادي اخوكي الي قاعد علي الفلوس وبيلعب بيه كده هوي مش عارف احن بنخسر الفلوس دي اذي طول النهار واليل واحن قعدين قدام الشات عملين بنخسر والفلوس مش عوزه تخلص ولاحنا عرفين نبطل خديه وروحي لفلكم لفه علي الورش قللهم احنا فتحنا قهوي لم تتعبوا وتحبو تفتفضوي تعالوي عندنا احكلنا نودركم وحكيتكم عن الفوركس والي عنده خبر يقوله والي عنده توصيه يوصيه و الافكر عندنا كثيره ومتنسيش تعدي علي الشرتات وتقللهم وانتي بعيد لحد يكون ممرجن مش نقصين اوعوا تبخلواعلينا وده السلام عليكم ياجدع فوركسيه المعلم بعتن اقلكم الرساله دهي هوي قلي كده
وبعدين معكي يبنت ياسمون نادي اخوكي الي قاعد علي الفلوس وبيلعب بيه كده هوي مش عارف احن بنخسر الفلوس دي اذي طول النهار واليل واحن قعدين قدام الشات عملين بنخسر والفلوس مش عوزه تخلص ولاحنا عرفين نبطل خديه وروحي لفلكم لفه علي الورش قللهم احنا فتحنا قهوي لم تتعبوا وتحبو تفتفضوي تعالوي عندنا احكلنا نودركم وحكيتكم عن الفوركس والي عنده خبر يقوله والي عنده توصيه يوصيه و الافكر عندنا كثيره ومتنسيش تعدي علي الشرتات وتقللهم وانتي بعيد لحد يكون ممرجن مش نقصين
السلام عليكم ياجدع فوركسيه المعلم بعتن اقلكم الرساله دهي هوي قلي كده
وبعدين معكي يبنت ياسمون نادي اخوكي الي قاعد علي الفلوس وبيلعب بيه كده هوي مش عارف احن بنخسر الفلوس دي اذي طول النهار واليل واحن قعدين قدام الشات عملين بنخسر والفلوس مش عوزه تخلص ولاحنا عرفين نبطل خديه وروحي لفلكم لفه علي الورش قللهم احنا فتحنا قهوي لم تتعبوا وتحبو تفتفضوي تعالوي عندنا احكلنا نودركم وحكيتكم عن الفوركس والي عنده خبر يقوله والي عنده توصيه يوصيه و الافكر عندنا كثيره ومتنسيش تعدي علي الشرتات وتقللهم وانتي بعيد لحد يكون ممرجن مش نقصينبورصه المعلم مارجني للخاسرين - الصفحة 2 (http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=523085&posted=1#post523085)

ENG.MOATASEM
12-06-2013, 11:04 PM
الإكسبيرت شغال تمام
لكن ليه في يعض الأحيان بضع أمر بيع بدون أمر شراء, أو العكس ؟

munaf55
12-06-2013, 11:16 PM

تمام يا دكتور بس انا لسا في عندي تحفظ على نقطة الدخول
المشكلة ليست في اغلاق الشمعة تحت او فوق المستوى لأن هذا الشرط لايكفي لتاكيد الدخول
بمعنى اوضح لو شغلت انا الاكسبيرت وفتح صفقة بيع مثلا وجيت انتا شغلت الاكسبيرت بعدي بفترة قصيرة وكانت الشمعة التالية لشمعة دخولي انا مرتفعة فوق نفس المسوى اللي انا دخلت عنده فالاكسبيرت عندك حياخد الصفقة شراء في هاي الحالة بيكون الاكسبيرت نفذ الصفقتين بالشكل الصحيح بس على الاغلب في واحد مننا حيخسر لانو كان توقيت الدخول غلط بسبب فرق وقت الدخول
لهذا لازم يكون في شرط تاني يأكد للاكسبيرت هل يدخل بالصفقة او لأ
شو رأك معلمي؟

fuad
12-06-2013, 11:31 PM
تمام يا دكتور بس انا لسا في عندي تحفظ على نقطة الدخول
المشكلة ليست في اغلاق الشمعة تحت او فوق المستوى لأن هذا الشرط لايكفي لتاكيد الدخول
بمعنى اوضح لو شغلت انا الاكسبيرت وفتح صفقة بيع مثلا وجيت انتا شغلت الاكسبيرت بعدي بفترة قصيرة وكانت الشمعة التالية لشمعة دخولي انا مرتفعة فوق نفس المسوى اللي انا دخلت عنده فالاكسبيرت عندك حياخد الصفقة شراء في هاي الحالة بيكون الاكسبيرت نفذ الصفقتين بالشكل الصحيح بس على الاغلب في واحد مننا حيخسر لانو كان توقيت الدخول غلط بسبب فرق وقت الدخول
لهذا لازم يكون في شرط تاني يأكد للاكسبيرت هل يدخل بالصفقة او لأ
شو رأك معلمي؟

هلا حبيبي مناف ، كلامك منطقي ، اخونا كيرا لو قرأت مشاركاته قام باستشاره مستر دولار من شان حل بعض المشاكل بالكود يعني في مشاكل في الاكسبيرت )...الى الان مستر دولار لم يرد بعد ،، اعتقد انو رح يتحسن حاله الاكسبيرت بشكل عام لان كيرا ارسله "عمق المشكله" في الاكسبيرت وهو "موشر الخطوط" ،، انا متفائل خير ، حبيبي يامناف.

fuad
12-06-2013, 11:33 PM
الإكسبيرت شغال تمام
لكن ليه في يعض الأحيان بضع أمر بيع بدون أمر شراء, أو العكس ؟

حبيبي معتصم ، اخونا كيرا ارسل استشاره الى عند مستر دولار لحل مشكله في كود موشر الخطوط ،، الاوضاع باذن الله ستتحسن ...تحياتي ياصاحبي

fxsmartsniper
12-06-2013, 11:53 PM
استراتيجية رابحة ان شاء الله ومجهود ممتازلصاحب الورشة د-فؤاد و للاخ كيراوكل الاعضاء
مارايكم باسقاط الاستراتيجية الي اصلها وهي الشارت العادي لانها استراتيجية رقمية بحتة
ونستغني عن مؤشر الخطوط واكسبرت الرنكو وشارتاته
وذلك بعمل دالة او عداد داخل الاكسبرت بالرقم 25 ومضاعفاتة
وعند الوصول لهذا الرقم او اي من مضاعفاتة يضع الامرين والمعلقين بمسافة 5 نقاط ويلغي احداهما الاخر في حالة تفعيله والهدف والستوب وباقي الخصائص كما هي
اتمني ان تكون سهلة برمجيا

fxsmartsniper
12-06-2013, 11:54 PM
استراتيجية رابحة ان شاء الله ومجهود ممتازلصاحب الورشة د-فؤاد و للاخ كيراوكل الاعضاء
مارايكم باسقاط الاستراتيجية الي اصلها وهي الشارت العادي لانها استراتيجية رقمية بحتة
وعند الوصول لهذا الرقم او اي من مضاعفاتة يضع الامرين والمعلقين بمسافة 5 نقاط ويلغي احداهما الاخر في حالة تفعيله والهدف والستوب وباقي الخصائص كما هي

hirodox
13-06-2013, 12:01 AM
السلام عليكم و رحمة الله . لقد قرات في هدا الموضوع الى الصفحة خمسين ..واود ان اشكر الدكتور فؤاد على هده الاستراتيجية الجميلة و ايضا الاخ اللدي يحاول برمجة اكسبيرت ناجح لها وجميع الاخوة الافاضل .لقد ركبت شارت الرينكو و مؤشر الخطوط و اشتغل تمام.ولكني لازلت مبتدا في الفوركس و كل ما اعرفه هو من دروس ويبنار رمضان للدكتور اسامة عادل الله يجعله في ميزان حسناته .سؤالي للدكتور فؤاد ..بما اني لا افهم و لا اثق في الاكسبرتات هل يمكنني العمل بهده الاستراتيجية يدويا و ما مدى نجاحها يدويا و متوسط النقاط التي يمكن ان احققها يوميا بتطبيقها يدويا ..? فلقد بدات احلم بجزر المالديف ايضا هههه ...شكرا لكم

fuad
13-06-2013, 12:16 AM

اهلا وسهلا اخي ،، اعتقد ان مثل هذا الفكره لم تمر على عبقري الورشه كيرا ،، ولاكن الموضوع اصعب -حسب اعتقادي- مما تتوقع اخي :) ،، شكرا على اجتهادك ومساعدتك لنا

fuad
13-06-2013, 12:19 AM
السلام عليكم و رحمة الله . لقد قرات في هدا الموضوع الى الصفحة خمسين ..واود ان اشكر الدكتور فؤاد على هده الاستراتيجية الجميلة و ايضا الاخ اللدي يحاول برمجة اكسبيرت ناجح لها وجميع الاخوة الافاضل .لقد ركبت شارت الرينكو و مؤشر الخطوط و اشتغل تمام.ولكني لازلت مبتدا في الفوركس و كل ما اعرفه هو من دروس ويبنار رمضان للدكتور اسامة عادل الله يجعله في ميزان حسناته .سؤالي للدكتور فؤاد ..بما اني لا افهم و لا اثق في الاكسبرتات هل يمكنني العمل بهده الاستراتيجية يدويا و ما مدى نجاحها يدويا و متوسط النقاط التي يمكن ان احققها يوميا بتطبيقها يدويا ..? فلقد بدات احلم بجزر المالديف ايضا هههه ...شكرا لكم

اهلا وسهلا اخي ،، قبل اي شئ ونصيحه مني لاتدخل على اي استراتيجيه سواءا هذه الاستراتيجيه او غيرها الان ، لانك مازلت مبتدأ ،، اشتغل ديمو اقل شي شهر ،، بالنسبه لسوالك نعم يمكنك الدخول يدويا ولاكن بشرط الدخول على اكثر من زوج وليس زوج واحد ، الطريق يدويا دقيقه جدا ولاكنها متعبه بعض الشئ .. اهلا وسهلا بك مره ثانيه في الورشه :) .

hirodox
13-06-2013, 12:55 AM
شكرا لك اخي فؤاد ..واضح جدا انك شخص طيب و تحب الخير للاخرين و انا سعيد بتواجدي معكم في هده الورشة التي ان شاء الله ستكون فاتحة خير و لدي احساس قوي بدلك ..بالفعل سابدا بتطبيق الاستراتيجية على الديمو و الله ولي التوفيق

fxsmartsniper
13-06-2013, 01:16 AM
اهلا وسهلا اخي ،، اعتقد ان مثل هذا الفكره لم تمر على عبقري الورشه كيرا ،، ولاكن الموضوع اصعب -حسب اعتقادي- مما تتوقع اخي :) ،، شكرا على اجتهادك ومساعدتك لنا
اهلا اخي الكريم ان شاء الله تكون سهلة في البرمجة كأي اكسبرت رقمي
بانتظار رد اخي العبقري الشاطر حسن

aziz fx
13-06-2013, 04:00 AM
السلام عليكم ياجماعة انا مفاهم والو ماذا يعني الأكسبريت هل يقصد به التداول الآلي وهل هو ناجح ممكن مساعدتي حول هذا الموضوع من فضلكم ياجماعة
وشكرا لكم

عصام 7
13-06-2013, 05:39 AM
جزاك الله خيراً أخي فؤاد ورشه موفقه كان بودي أن أشارك معكم لاكنني مشغول
حبيت أشارك على السريع هديه مني لكم
الذي يريد تدبيلات بأذن الله الدخول شراء يورو ين
126.30 وقف الخساره 126.00
وبالله التوفيق
وعذروني لا أستطيع أن أرد على أحد لأنني مشغول وموفقين إن شاء الله

fuad
13-06-2013, 10:32 AM
وبالله التوفيق

اهلا وسهلا اخي عصام شرفت الورشه اخي الكريم ، اتمنى لك التوفيق في صفقاتك وتكون رابحه على طول ...تحياتي

fuad
13-06-2013, 10:38 AM
سوال الى كيرا -عاجل- حبيبي كيرا هل قمت بحذف زوج GBPJPY كما اتفقنا ؟ الان شفت الاكسبيرت والنتائج حمراء بسبب هذا الزوج عامل -390 نقطه خساره على هذا الزوج النحس :1 (12)::1 (60)::1 (60)::1 (103):،،اضافه الى الزوج CADJPY كذلك هو الاخر عامل خساره فضيعه -139 لذا اقترح ان تستبعد الزوجين نهائيا ،بقيه الازواج عامل شغل ممتاز ولاكن هذين الزوجين دمروا الارباح واوجدوا خسائر فضيعه -38% الزوجين لاينفعو ابدا مع استراتيجيتنا ويقضي على الربح بسهوله ،، تحياتي ياحبي :).

fuad
13-06-2013, 10:58 AM
انتباه

الزوجين GBPJPY ، CADJPY مستبعدين تماما عن استراتيجيتنا ، الدخول عليهم خساره ، وذلك خلال 3 ايام اكتشفنا خسارتهم على الدوام وتدمير الارباح وايجاد خسائر ايضا ، لذا وجب التنبيه ان هذين الزوجين ممنوع الدخول عليهم وفق استراتيجيتنا .

hany44442002
13-06-2013, 11:06 AM
السادة الأفاضل أصحاب الورشة
لقد قرأت الموضوع من اوله الي الأن صفحة صفحة
أولا أحب أن أشكر القائمين علي هذه الورشة لما فيها من تعب ومصداقية وشغل من نار
ثانيا احب اشارككم بالنتائج التي توصلت اليها ولكن للأسف بدون كشف لأني في العمل الأن
انا اقوم بتجربة اكسبرت رقم 5 واكسبيرت الأوامر المعلقة
ولكن حقيقة كما قال البعض في الورشة الاكسبيرت 5 كان الافضل حتي الأن اما اكسبيرت لأوامر المعلقة فهو محقق خسائر حتي الأن

ولكم كل الشكر والتقدير لمجهودكم

fuad
13-06-2013, 11:09 AM
الاكسبيرت الى الان عامل 22 % ربح بدون الزوجين GBPJPY ، CADJPY ، وهذا ما لاحظناه ايضا في الايام الثلاثه السابقه ، فان هذين الزوجين هما المسؤولان عن تدمير الربح ...

fuad
13-06-2013, 11:16 AM
ثانيا احب اشارككم بالنتائج التي توصلت اليها ولكن للأسف بدون كشف لأني في العمل الأن
ولكن حقيقة كما قال البعض في الورشة الاكسبيرت 5 كان الافضل حتي الأن اما اكسبيرت لأوامر المعلقة فهو محقق خسائر حتي الأن

حبيب قلبي ،شكرا على تعبك ،كبرت بعيني بجد انك قرأت الموضوع كاملا وليس مثل البعض الذي يأتي اخر صفحه ويبدأ بالاسئله ،،بالنسبه اكسبيرت النسخه 5 فكانت فكرتي وكنت عاشق لها ولاكن للاسف يوجد فيها اخطاء برمجيه ، اخي وحبيبي وصديقي كيرا يحاول جاهدا لحل مشكله في الكود وهو قام باستشاره مستر دولار فعند حل هذه المشكله سيستطيع حل المشاكل الموجوده في الاكسبيرتات لان المشكله واحده على ما اظن ،،فلا تقلق باذن الله عبقرينا كيرا مابيقصر في شئ فهو انسان اكتر من رائع فعلا ويستاهل الدعاء منكم ايها الاعضاء لما يبذله من تفكير وتعب وبرمجه ووجع دماغ ،فارجوكم لاتنسوه من الدعاء ،،تحياتي اخي الكريم .

khaled_35
13-06-2013, 11:16 AM
احب اعتذر لأخي Fuad والأخوة الأعضاء الكرام عن عدم تمكني من المشاركة لحصول وفاة أحد أقربائي
لنا لقاء بعد فترة العزاء أسأل الله أن لايريكم مكره في من تحبون
أستودعكم الله

aljadani
13-06-2013, 11:22 AM
احب اعتذر لأخي Fuad والأخوة الأعضاء الكرام عن عدم تمكني من المشاركة لحصول وفاة أحد أقربائي
أستودعكم الله

انا لله وانا اليه راجعون
واحسن الله عزاكم
واسكنه فسيح جناته

opera
13-06-2013, 11:23 AM
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

الاخوه الافاضل القائمين على هذه الورشة الجميله و التى استمتعت بالقراءة و المشاركات البنائة فيها ولكن لى رأي بسيط ارجو من الاخوه الافاضل قبولها بصدر رحب . من خلال تجربتى فى هذا المجال و المقارنه بين المنتديات الغربية و العربية لى ملاحظة ووجدتها تكررت فى هذه الورشة و عديد من الورش الاخرى و هى عندما نعمل على طريقه و نجد منها الربح الطيب مع وجود بعض الخسائر طبعا وهذا شيئ طبيعى و منطقى لا نترك لانفسنا المجال للتطوير و الابتكار بل يدفعنا الكسل الى الجرى وراء تصميم الاكسبيرت وهذه تكون بداية الفشل للموضوع و اهماله اعذورونى مش حقدر اتكلم فصحه اكتر من كده اللى انا ملاحظه فى معظم الورش تلاقى الاستراتيجيه ماشيه زى الفل و تمام بدل ما نطور فيها نجرى على الاكسبيرت وده اللى بيخلى الموضوع يجف فيه النشاط و الفرص و مشاركة الراى لاننا بنجرى ورا الاكسبيرت و بنسيب الاستراتيجيه الاصليه بنجرى ورا اعدادات الاكسبيرت و اللى ممكن يكون فيه اخطاء برمجيه تخلى النتائج مختلفه و بالتالى تلاقى الموضوع سافر على الصفحات المتأخره طيب تعالوا ناخد امثله . الورشه اللى كانت شغاله على الرينكو قبل دى الخاصه بالاستاذ وليد كانت شغاله كخلية النحل كل واحد بيبتكر استراتيجيه جديده و كل يوم فى جديد فى الموضوع اللى قضى عليها الدخول فى مجال الاكسبيرتات و ده خلى الورشه نامت ناخد بقه مثال عكسى الورش اللى ما دخلش فيها الاكسبيرتات ورشه زى ورشة خبرتى للدكتور جمال ممدوح طبعا غنيه عن التعريف لو كان دخل فيها الاكسبيرتات كان زمانها نامت من زمان على العكس بسم الله ما شاء الله شغاله لحد يومنا هذا و فى عامها الثالث و ده ايضا اللى بنشوفه فى المنتديات الغربيه تلاقى الاستراتيجيه بدأت من سنين بشكل ووصل التطوير فيها لشكل تانى خالص المهم انا اسف للاطاله و ارجو ان تتقبلوا كلماتى بصدر رحب ونطلع الكسل اللى جوانا و نبدأ نطور و نجدد من الاستراتيجيه مع العلم ان ممكن يكون فى ورشه تانيه خاصه بتطوير و مناقشة و اصلاح الاكسبيرت بس تاخد تطويرها من هنا من العامل اليدوى و رفع الفرص و خلق روح و خليه عمل للورشه والشكر بعد الله عز وجل لكل الاخوه الاعضاء المشاركين فى الورشه و الدكتور فؤاد صاحب الورشه

fuad
13-06-2013, 11:24 AM
أستودعكم الله

عظم الله اجوركم ياصديقي خالد ،،الله يرحمه ويسكنه فسيح جناته ،، ولايهمك حبيبي خذ وقتك ،،الله يصبرك على هذا المصاب ،انا لله وانا اليه لراجعون،، اخواني لو سمحتم الفاتحه الى روح المرحوم ....

ahmednoooh
13-06-2013, 11:30 AM
انتباه

الزوجين GBPJPY ، CADJPY مستبعدين تماما عن استراتيجيتنا ، الدخول عليهم خساره ، وذلك خلال 3 ايام اكتشفنا خسارتهم على الدوام وتدمير الارباح وايجاد خسائر ايضا ، لذا وجب التنبيه ان هذين الزوجين ممنوع الدخول عليهم وفق استراتيجيتنا .

مش عارف النهاردة الاكسبيرت ماله , خسارة كبيره على معظم الازواج و هو عكس ما هو متوقع
خصوصا ان ما شاء الله الين النهاردة فى اقوى حالتة , علشان كدة هبط اليوم حوالى 300 نقطة مع الدولار و الباوند و اليورو بمجموع 900 نقطة على 3 ازواج فقط ؟
يعنى المفروض كان الاكسبيرت استغلهم و اقتنص على الاقل 500-600 نقطة على 3 ازواج فقط , لكن قدر الله ما شاء فعل
اضم صوتى الى الشباب اللى قالو لازم نتصرف و نعمل الاكسبيرت على الشارت العادى ( يا ترى الاستاذ جميل عمل اية )
تحياتى للجميع

fuad
13-06-2013, 11:31 AM

الاخوه الافاضل القائمين على هذه الورشة الجميله و التى استمتعت بالقراءة و المشاركات البنائة فيها ولكن لى رأي بسيط ارجو من الاخوه الافاضل قبولها بصدر رحب . من خلال تجربتى فى هذا المجال و المقارنه بين المنتديات الغربية و العربية لى ملاحظة ووجدتها تكررت فى هذه الورشة و عديد من الورش الاخرى و هى عندما نعمل على طريقه و نجد منها الربح الطيب مع وجود بعض الخسائر طبعا وهذا شيئ طبيعى و منطقى لا نترك لانفسنا المجال للتطوير و الابتكار بل يدفعنا الكسل الى الجرى وراء تصميم الاكسبيرت وهذه تكون بداية الفشل للموضوع و اهماله اعذورونى مش حقدر اتكلم فصحه اكتر من كده اللى انا ملاحظه فى معظم الورش تلاقى الاستراتيجيه ماشيه زى الفل و تمام بدل ما نطور فيها نجرى على الاكسبيرت وده اللى بيخلى الموضوع يجف فيه النشاط و الفرص و مشاركة الراى لاننا بنجرى ورا الاكسبيرت و بنسيب الاستراتيجيه الاصليه بنجرى ورا اعدادات الاكسبيرت و اللى ممكن يكون فيه اخطاء برمجيه تخلى النتائج مختلفه و بالتالى تلاقى الموضوع سافر على الصفحات المتأخره طيب تعالوا ناخد امثله . الورشه اللى كانت شغاله على الرينكو قبل دى الخاصه بالاستاذ وليد كانت شغاله كخلية النحل كل واحد بيبتكر استراتيجيه جديده و كل يوم فى جديد فى الموضوع اللى قضى عليها الدخول فى مجال الاكسبيرتات و ده خلى الورشه نامت ناخد بقه مثال عكسى الورش اللى ما دخلش فيها الاكسبيرتات ورشه زى ورشة خبرتى للدكتور جمال ممدوح طبعا غنيه عن التعريف لو كان دخل فيها الاكسبيرتات كان زمانها نامت من زمان على العكس بسم الله ما شاء الله شغاله لحد يومنا هذا و فى عامها الثالث و ده ايضا اللى بنشوفه فى المنتديات الغربيه تلاقى الاستراتيجيه بدأت من سنين بشكل ووصل التطوير فيها لشكل تانى خالص المهم انا اسف للاطاله و ارجو ان تتقبلوا كلماتى بصدر رحب ونطلع الكسل اللى جوانا و نبدأ نطور و نجدد من الاستراتيجيه مع العلم ان ممكن يكون فى ورشه تانيه خاصه بتطوير و مناقشة و اصلاح الاكسبيرت بس تاخد تطويرها من هنا من العامل اليدوى و رفع الفرص و خلق روح و خليه عمل للورشه والشكر بعد الله عز وجل لكل الاخوه الاعضاء المشاركين فى الورشه و الدكتور فؤاد صاحب الورشه

حبيبي اوبرا ، كلام منطقي ، ولو قرأت اول الموضوع كنت ابتعد عن الاكسبيرت ولا اتكلم عنه ،،، ولاكن ياصديقي الاستراتيجيه يدويا متعبه ،تريد شخص متفرغ ونشيط ، نعم الان اصبح اهتمامنا بالاكسبيرت وهو المطلوب حاليا ، ولاكن اذا فشل الاكسبيرت لن يكون نهايه الورشه اوعدك، فسنعود مره ثانيه الى اليدوي وهي تعطي نتائج ممتازه ومذهله فعلا ... بالنسبه للتطوير ان شالله لن اتوقف شخصيا عن التطوير والمتابعه ،، تحياتي من كل قلبي على ملاحظتك :).

opera
13-06-2013, 11:36 AM
حبيبي اوبرا ، كلام منطقي ، ولو قرأت اول الموضوع كنت ابتعد عن الاكسبيرت ولا اتكلم عنه ،،، ولاكن ياصديقي الاستراتيجيه يدويا متعبه ،تريد شخص متفرغ ونشيط ، نعم الان اصبح اهتمامنا بالاكسبيرت وهو المطلوب حاليا ، ولاكن اذا فشل الاكسبيرت لن يكون نهايه الورشه اوعدك، فسنعود مره ثانيه الى اليدوي وهي تعطي نتائج ممتازه ومذهله فعلا ... بالنسبه للتطوير ان شالله لن اتوقف شخصيا عن التطوير والمتابعه ،، تحياتي من كل قلبي على ملاحظتك :).

اخى الفاضل الدكتور فؤاد بالفعل انا قرأت الموضوع كله لانى ما بحطش رد الا لما بقرا الموضوع كله . اتمنى ان الموضوع فعلا يفضل مكمل و يكون فيه امتزاج ما بين العمل اليدوي و الالى علشان تفضل الورشه كل يوم يكون فيها جديد لان قوة الاكسبيرت من قوه تطوير الطريقه اللى مبنى عليها الاكسبيرت وشكرا على نفعك لاخوانك

ENG.MOATASEM
13-06-2013, 11:37 AM

و عليكم السلام و رحمه الله و بركاته
كيفك أخي أوبرا ؟

أشكرك على مشاركتك و التفاعل معنا , و كلامك فيه شيء من الصحه.
لكن أختلف معاك بشغله , هذي الإستراتيجيه تعتمد على تعدد الأزواج , بمعنى أنه لازم نشتغل على 5 أزواج و ما فوق لكي يكون الدخل مناسب.
و هذا بصراحه صعب جدا و ممل , صعب إنك تجلس قدام الشاشه من الساعه 9 الصباح إلى الساعه 9 الليل ! لذلك الإكسبيرت مهم جدا جدا في هذي الإستراتيجيه .

أشكرك على وجهت نظرك , و فعلا أغلب المواضيع المهمه أصبحت الأن مقابر .
إن شاء الله نستمر في هذي الورشه و نطورها .

لك كل التوفيق أخي أوبرا .

fuad
13-06-2013, 11:42 AM
مش عارف النهاردة الاكسبيرت ماله , خسارة كبيره على معظم الازواج و هو عكس ما هو متوقع
خصوصا ان ما شاء الله الين النهاردة فى اقوى حالتة , علشان كدة هبط اليوم حوالى 300 نقطة مع الدولار و الباوند و اليورو بمجموع 900 نقطة على 3 ازواج فقط ؟
يعنى المفروض كان الاكسبيرت استغلهم و اقتنص على الاقل 500-600 نقطة على 3 ازواج فقط , لكن قدر الله ما شاء فعل
اضم صوتى الى الشباب اللى قالو لازم نتصرف و نعمل الاكسبيرت على الشارت العادى ( يا ترى الاستاذ جميل عمل اية )
تحياتى للجميع

مستشارنا الحبيب الاكسبيرت لايعمل بالشكل المطلوب حاليا ويوجد فيه بعض الاخطاء ، واخونا كيرا لم يقصر فكما قلت فقد بعث استشاره الى مستر دولار بالنسبه للمشكله ،، سنعدل على الاكسبيرت النسخه رقم 5 فهو جيد ويطبق الاستراتيجيه ،فلو كان الدخول يدويا اليوم لكانت الارباح كثيره اليوم .. نحن منتظرين رد مستر دولار لحل مشكله الكود .

opera
13-06-2013, 11:47 AM
و عليكم السلام و رحمه الله و بركاته
كيفك أخي أوبرا ؟

أشكرك على مشاركتك و التفاعل معنا , و كلامك فيه شيء من الصحه.
لكن أختلف معاك بشغله , هذي الإستراتيجيه تعتمد على تعدد الأزواج , بمعنى أنه لازم نشتغل على 5 أزواج و ما فوق لكي يكون الدخل مناسب.
و هذا بصراحه صعب جدا و ممل , صعب إنك تجلس قدام الشاشه من الساعه 9 الصباح إلى الساعه 9 الليل ! لذلك الإكسبيرت مهم جدا جدا في هذي الإستراتيجيه .

أشكرك على وجهت نظرك , و فعلا أغلب المواضيع المهمه أصبحت الأن مقابر .
إن شاء الله نستمر في هذي الورشه و نطورها .

لك كل التوفيق أخي أوبرا .

حبيبى اخى معتصم اتمنى ان تكون بخير و شكرا على سؤالك اللى انا اقصده غير كده انا مش بقول ان احنا ما نعملش اكسبيرتات انا عارف ان الطريقه متعبه اللى انا اقصده التطوير اولا ثم الاكسبيرت لو نفترض ان الاستراتيجيه بحالتها الان نسبة نجاحها 60 % حنسيب الطريقه على نسبة النجاح دى و نعمل الاكسبيرت عليها و نهمل الطريقه خالص مع العلم ان ممكن ييجى يوم او اسبوع متتالى تلاقى الطريقه فشلت فشلع زريع و بالتالى الاكسبيرت اللى مبنى عليها و ده بيخلى الناس تسيب الطريقه اساسا و يقل التقاعل و الأمثله على كده كتير انما لو مثلا ادينا نفسنا فرصه نطور و نفلتر الطريقه حنوصل لاكسبيرت يعدى الايام الصعبه اللى اى استراتيجيه ممكن تمر بيها بمعنى اصح اللى انا اقصده ان الاكسبيرت ييجى بعد التطوير

fuad
13-06-2013, 11:56 AM
اخوتي الاعضاء بما ان شركاتكم لاتقبل بالاسبريد المنخفض وهذا لايتوافق مع الاكسبيرت الاخير كثيرا (الاوامر المعلقه) ، فانصح باستخدام الاكسبيرت النسخه 5 مؤقتا (يوجد به اخطاء ولاكنه جيد نسبيا)سنعمل على اصلاح الاخطاء بعد رد مستر دولار ،، فلتجربوه على الاستراتيجيه ...تحياتي

munaf55
13-06-2013, 12:28 PM
اخوتي الاعضاء بما ان شركاتكم لاتقبل بالاسبريد المنخفض وهذا لايتوافق مع الاكسبيرت الاخير كثيرا (الاوامر المعلقه) ، فانصح باستخدام الاكسبيرت النسخه 5 مؤقتا (يوجد به اخطاء ولاكنه جيد نسبيا)سنعمل على اصلاح الاخطاء بعد رد مستر دولار ،، فلتجربوه على الاستراتيجيه ...تحياتي

متابعين معاك حبيبنا الدكتور
بانتظار الاخ كيرا والاخ دولار
سلام يا صاحبي

aljadani
13-06-2013, 12:52 PM
كان بعض الاخوان يتكلمون عن اوقات الاتداول المناسبه للستراتيجيه
فايه هي اخر الاقتراحات من واقع التجربه لهذا الموضوع

fuad
13-06-2013, 01:34 PM
كان بعض الاخوان يتكلمون عن اوقات الاتداول المناسبه للستراتيجيه
فايه هي اخر الاقتراحات من واقع التجربه لهذا الموضوع

الى الان لم يتضح بعد ، فنحن منتظرين جواب مستر دولار لتصحيح على الاكسبيرت ، وبعد تجريب الاكسبيرت سيتبين لنا الاوقات المناسبه للتدوال من خلال موقع MYFXBOOK .تحياتي

abou osama
13-06-2013, 02:27 PM
انتباه

السلام عليكم ورحمة الله

اؤيد كلامك بقوة يادكتور وانا اشرت الى ذلك فى مشاركة سابقة من يومين تقريباً
شكرا لك اخى ولكل من يساهم ويتعب لنفع الاخرين

fuad
13-06-2013, 03:51 PM
الشغل على اليدوي عامل ارباح هائله وعلى الاكسبيرت خساره : انظروا لهذا المثال : على زوج GBPJPY الذي قلنا انه سبب الخسائر(وسنضل ننظر له بهذا النظره حاليا ولن ندخل عليه حتى نتأكد منه) ولاكن بالعكس عندما ذهبت الى الشارت وجدت انه كان مربح على استراتيجيتنا وعامل +500 نقطه ربح !!!!!!!!!! انظروا الصوره ،،

http://www.fx-arabia.com/vb/attachment.php?attachmentid=8452&stc=1&d=1371127861

غريب محمد
13-06-2013, 04:24 PM
علي فكرة في غلط عندك في الصورة الزوج لم ينزل بالطريقه دي انظر الي الشارت العادي ممكن تكون المنصه فيها مشكله عندك في االرينكو هو لم ينزل مباشرة كده كان في تصحيح لكن الاسكبيرت هو كويس بس به بعض المشاكل القليله وان شاء الله يحلها اخونا كيرا لكن هي شغاله يعني انا جربتها لمدة ثلاث ايام يوم كامل ولسه بجربها علي 5 ازواج اليورو ين وليورو دولار والباوند دولار والدولار ين والاسترالي دولار ليها ثلاث ايام اللي بتكسبه بتاخده يعني الحساب هو هو انا حاليا بفلتر الوقت ومن الازواج ايضا وهبعت ان شاء الله النتائج والوقت اول ما اظبط الدنيا

TREND_SEEKER
13-06-2013, 04:54 PM

أخيرا أتكلمت ؟
مرحب بحبيبي من زمان هاني السكره
ولونك مسألتش عليا
ولا حتى سلمت عليا
بس مش زعلان
كفايه أنك نورت الورشه
الاكسبيرت الى الان عامل 22 % ربح بدون الزوجين GBPJPY ، CADJPY ، وهذا ما لاحظناه ايضا في الايام الثلاثه السابقه ، فان هذين الزوجين هما المسؤولان عن تدمير الربح ...
الخسائر ليس لها علاقه
بالزوجين او اي زوج
ولا بالأكسبرت
المفروض ننفذ الأستراتيجيه بحذافيرها
وهذا ما لا يحدث ولا باليدوي ولا بالأكسبرت
الأستراتيجيه ليس فيها خطه للتذبذب
وهو موجود في اي زوج من الأزواج
ما هي إلا مسألة وقت ويأتي التذبذب ياكل الربح
سيبك من الترندات معروف فيها مكاسب
ونركز في حلول للتذبذب
وبالله التوفيق

شرفنا مرورك المعطر
حبيبي عصام7
أستودعكم الله

ألموت علينا حق أخي خالد
البقاء لله
واسكنه فسيح جناته

مرحب أوبيرا
منورنا هنا
ومنور كل المنتديات
موضوع الرينكو توقف
لأن جميع الأسئله تمت أجابتها الف مره لمبتدئين في أول الموضوع
ونجد نفس الأسئله تتكرر
ومحدش شاف أنها تم الأجابه عليها أكثر من مره قبل كده
ولا حد عايز يتعب ويقرأ الموضوع بالكامل
وألي أستفادوا من الموضوع معظمهم خلع
وأشتغل تحليل كلاسيكي و تحليل فني و تحاليلي يامه

وأكسبرتات موضوع الرينكو لو كنت حضرتك قرأته بالكامل
كنت هتلاقي ان في فتره طويله تعب فيها أخونا أ /كيرا جامد
وعمل أكسبرتات كتير في موضوع الرينكو جزاه الله خير الجزاء
وبيحاول هنا يساعدنا أيضا وبدون مقابل , كتر ألف خيره بصراحه
وبالرغم من هذا لم يتوقف حماس ورشة ألرينكو ولم يتوقف الشغل اليدوي فيها
وأستراتيجيات موضوع الرينكو محدثه بأخر شئ وبتحقق نتائج ومش محتاجه لتطوير
ولكن تقريبا الموضوع كمان وصل أكثر من 700 صفحه وهذا سبب عدم أستمراريته أخي
وده شئ صعب جدا لأي حد أنه يقرأه , واصبح الجميع يهرب من ضخامة الموضوع
وكنا طلبنا من صاحب الموضوع حبيبنا وليد
أنه يفتح موضوع مكمل لموضوع الرينكو وعمل ملخصات للموضوع الأول لسهولة متابعة الأعضاء
ولكنه تقريبا غير متفرغ ووقته ضيق
أما المواضيع التي لا زالت نشيطه كما قلت ووصلت لعامها الثالث
فلم ارى منها أو من غيرها أحد يربح طوال الوقت وبشكل مستمر
لذلك ربما تكون نشيطه بسبب ان الأعضاء لم يتوصلوا لطريقة الربح المستمر منها
ومواضيع تانيه مستمره الى الآن ومعظم من فيها شغالين حقيقي
وكل اسبوع نجد منهم من يتمرجن حسابه و بيسب ويلعن في أم الفوركس والي جاب الفوركس

أما هنا فالوضع يختلف , فلازم أكسبرت لأننا لازم نشتغل على جميع الأزواج
ولازم أكسبرت عشان كتير جدا معندهمش قدرة التحكم في الطمع والألتزام بشروط الدخول والخروج
ومعندهمش وقت ولا قدره لمتابعة 10 أزواج مثلا
ومحدش يقدر أصلا .

تحياتي لك يا كبير

fuad
13-06-2013, 05:29 PM
علي فكرة في غلط عندك في الصورة الزوج لم ينزل بالطريقه دي انظر الي الشارت العادي ممكن تكون المنصه فيها مشكله عندك في االرينكو هو لم ينزل مباشرة كده كان في تصحيح لكن الاسكبيرت هو كويس بس به بعض المشاكل القليله وان شاء الله يحلها اخونا كيرا لكن هي شغاله يعني انا جربتها لمدة ثلاث ايام يوم كامل ولسه بجربها علي 5 ازواج اليورو ين وليورو دولار والباوند دولار والدولار ين والاسترالي دولار ليها ثلاث ايام اللي بتكسبه بتاخده يعني الحساب هو هو انا حاليا بفلتر الوقت ومن الازواج ايضا وهبعت ان شاء الله النتائج والوقت اول ما اظبط الدنيا

لا يا اخي الصوره صحيحه ، ولاكنها على منصه اكسنس ،هذا هو الاختلاف ، ان شالله سـأحاول اليوم ان استطعت ان اعمل نتائج الاستراتيجيه لليوم بالباكتيست اليدوي متل قبل لنعرف ماذا عملت اليوم الاستراتيجيه ..تحياتي للجميع .

fuad
13-06-2013, 05:34 PM
أخيرا أتكلمت ؟
ولونك مسألتش عليا
ولا حتى سلمت عليا
بس مش زعلان
كفايه أنك نورت الورشه

الخسائر ليس لها علاقه
بالزوجين او اي زوج
ولا بالأكسبرت
ونركز في حلول للتذبذب

شرفنا مرورك المعطر
حبيبي عصام7

ألموت علينا حق أخي خالد
البقاء لله
واسكنه فسيح جناته

مرحب أوبيرا
منورنا هنا
ومنور كل المنتديات
موضوع الرينكو توقف
ونجد نفس الأسئله تتكرر

أنه يفتح موضوع مكمل لموضوع الرينكو وعمل ملخصات للموضوع الأول لسهولة متابعة الأعضاء

ولازم أكسبرت عشان كتير جدا معندهمش قدرة التحكم في الطمع والألتزام بشروط الدخول والخروج
ومحدش يقدر أصلا .

تحياتي لك يا كبير

كـــــــــــــــــــــــــــــــــلام وافي وملخص لكل ماحصل بالضبط ، بارك الله فيك يا بو يوسف ،،بالنسبه للتذبذب انا اوافقك ، ولاكن يابويوسف التذبذب مش الى هذه الدرجه انه يأخذ جميع ارباحنا ونخرج بخساره!! سأحاول اليوم ان انزل نتائج الاستراتيجيه بالباكتيست اليدوي وسأسعى ان ادقق قدر الامكان في النتائج واعرضها هنا ...تحياتي من كل قلبي استاذ ابويوسف.

ahmed moka
13-06-2013, 05:47 PM
السلام عليكم تسجيل متابعة هى متاخرة بس الحمد لله وشكرا لصاحب الموضوع:1 (87):

fuad
13-06-2013, 05:55 PM
السلام عليكم تسجيل متابعة هى متاخرة بس الحمد لله وشكرا لصاحب الموضوع:1 (87):

اهلا وسهلا ،شرفت الورشه :) ..

ENG.MOATASEM
13-06-2013, 06:03 PM
أخيرا أتكلمت ؟
ولونك مسألتش عليا
ولا حتى سلمت عليا
بس مش زعلان
كفايه أنك نورت الورشه

الخسائر ليس لها علاقه
بالزوجين او اي زوج
ولا بالأكسبرت
ونركز في حلول للتذبذب

شرفنا مرورك المعطر
حبيبي عصام7

ألموت علينا حق أخي خالد
البقاء لله
واسكنه فسيح جناته

مرحب أوبيرا
منورنا هنا
ومنور كل المنتديات
موضوع الرينكو توقف
ونجد نفس الأسئله تتكرر

ومحدش يقدر أصلا .

تحياتي لك يا كبير

من يومك حكيم يا أ.أبو يوسف
و الإستراتيجيه قويه جدا جدا , و بالإكسبيرت حتصير أقوى.

بالتوفيق للجميع .

crom
13-06-2013, 06:24 PM
الاخ خالد

عظم الله اجركم

Mohamed_tarek
13-06-2013, 06:28 PM
انا بشتغل يدوي علي الاستراتجية غعلي اليورو دولار والدولار فرنك وعاملين نتائج طيبة جداا
بس في حاجة انا بضيفها وهي نظرية داو المطورة طبعا كلنا عارفينا اخونا وليد عمل عنها شرح في موضوع عن الرينكو
ممكن نعتمد الاستراتجية كنوع من فلترة الصفقات الشراء بيكون اعلي اخر قمة 5 نقاط
والبيع اسفل اخر قمة ب5 نقاط ايضا وبما اننا نعتمد علي اغلاقات اعلي المستويات الصفرية فدة ممكن يكون عامل مساعد وموكد لنا لاختيار افضل الصفقات لنا
علي سبيل المثال
اليورو النهاردة كان في صفقة بيع من المستوي 1.3320 اسفل مستوي 1.3325 ب 5 نقاط
ولا لاحظنا هنشوف ان اخر قاع كان غند 1.3320
يعني لو حصل اختراق لمستوي 1.3320 اللي هو اورد بيع اصلا
السعر بدون شك هيروح عند 1.3315 اسفل القاع السابق 5 نقاط
وفعلا اليورو النهاردة وصل حتي 1.3285
كمان واضح ان الاستراتجية وقت الاخبار بتكون مربحة جداا النهاردة اخبار الدولار الامريكية التي جاءت ايجابية بشكل كبير اثرت بشكل واضح علي سعر اليورو وانخفض وجدا واحترم المستويات السعرية المشار اليها من خلال الاستراتجية
علي العموم غدا في اخبار مهمة بردوة علي اليورو او الدولار مؤشر ثقة المستهكلين بقيمتة الاساسية واعتقد هيكون فرصة كويسة للاستفاد من الاستراتجية
تحياتي

TREND_SEEKER
13-06-2013, 06:31 PM
كـــــــــــــــــــــــــــــــــلام وافي وملخص لكل ماحصل بالضبط ، بارك الله فيك يا بو يوسف ،،بالنسبه للتذبذب انا اوافقك ، ولاكن يابويوسف التذبذب مش الى هذه الدرجه انه يأخذ جميع ارباحنا ونخرج بخساره!! سأحاول اليوم ان انزل نتائج الاستراتيجيه بالباكتيست اليدوي وسأسعى ان ادقق قدر الامكان في النتائج واعرضها هنا ...تحياتي من كل قلبي استاذ ابويوسف.

طيب حبيبي د/ فؤاد
ركز معايا شويه الله يرزقك
خلي الهدف 30 والستوب 25 ( نسبة ألهدف : ألستوب لوز تحت ألتطوير )
وأشتغل بوكس 5 عشان خاطري
وأي شمعه تقفل فوق الخط أفتح شراء مهما كان التذبذب او الترند ومهما كان في صفقات بيع شغاله
وأي شمعه تقفل تحت الخط أفتح بيع مهما كان التذبذب او الترند ومهما كان في صفقات شراء شغاله
ومهما كان في صفقه مفتوحه ملناش دعوه بيها خالص تضرب استوب او تيك بروفت ملناش فيه
واي فرصه تتكون في وجود صفقه شغاله ندخل فيها فورا ونعمل مش شايفين الصفقه المفتوحه

يعني أي شمعه تقفل فوق أي مستوى خط نشتري بهدف 30 واستوب 25 حتى لو فيه صفقات بيع شغاله
و أي شمعه تقفل تحت أي مستوى خط نبيع بهدف 30 واستوب 25 حتى لو فيه صفقات شراء شغاله

أعمل باك تست على هذه الفكره بحذافيرها
في أشد الأيام التي خسرتم فيها
وفي أشد أيام التذبذب خطوره
وفي الترندات كمان
وشوف ايه مجمل الربح قصاد الخساره

المفروض ان الطريقه دي هتخرجنا من التذبذب تقريبا بدون ولا مكسب ولا خساره

وبكده هنحافظ على مكاسب الراليات

وتذكر
ألتيك بروفت 30 > ألستوب لوز 25
لازم التيك بروفت يبقى أكبر من الستوب لوز بأي شكل وبأي طريقه ذوق أو عافيه
صفقه تضرب أستوب معناها صفقه معاكسه أتكونت فرصتها ومدخلنهاش

وتذكر كلمة السر :

افتح مع أي شمعه تقفل فوق الخط أو تحت ألخط
بغض ألنظر عن وجود أي عدد صفقات شغاله

هي مجرد فكره
والله أعلى وأعلم بصحتها أو فشلها

aljadani
13-06-2013, 07:13 PM
طيب حبيبي د/ فؤاد
ركز معايا شويه الله يرزقك
خلي الهدف 30 والستوب 25 ( نسبة ألهدف : ألستوب لوز تحت ألتطوير )
وأشتغل بوكس 5 عشان خاطري
وأي شمعه تقفل فوق الخط أفتح شراء مهما كان التذبذب او الترند ومهما كان في صفقات بيع شغاله
وأي شمعه تقفل تحت الخط أفتح بيع مهما كان التذبذب او الترند ومهما كان في صفقات شراء شغاله
ومهما كان في صفقه مفتوحه ملناش دعوه بيها خالص تضرب استوب او تيك بروفت ملناش فيه
واي فرصه تتكون في وجود صفقه شغاله ندخل فيها فورا ونعمل مش شايفين الصفقه المفتوحه

يعني أي شمعه تقفل فوق أي مستوى خط نشتري بهدف 30 واستوب 25 حتى لو فيه صفقات بيع شغاله
و أي شمعه تقفل تحت أي مستوى خط نبيع بهدف 30 واستوب 25 حتى لو فيه صفقات شراء شغاله

أعمل باك تست على هذه الفكره بحذافيرها
في أشد الأيام التي خسرتم فيها
وفي أشد أيام التذبذب خطوره
وفي الترندات كمان
وشوف ايه مجمل الربح قصاد الخساره

المفروض ان الطريقه دي هتخرجنا من التذبذب تقريبا بدون ولا مكسب ولا خساره

وبكده هنحافظ على مكاسب الراليات

وتذكر
ألتيك بروفت 30 > ألستوب لوز 25
بما ان الهدف 30 يعني لو الصفقه شراء من فوق الخط بخمس نقاط الدخول وهدفنا 30 يعني معانا 20 نقطة لغاليه الخط القادم و10 نقاط من الهدف المتبقي فوق الخط القادم ب10 نقاط هل هذا صحيح
طيب يعني قبل ما يوصل لهدفنا الى هو فوق الخط القادم ب10 نقاط وقبل ما يوصل الهدف طبعا يكون اخترق الخط وبذلك ناخذ صفقة شراء ايضا وبعدها بخمس نقاط هيصيب السعر هدف الشراء السابق
هل هذا صحيح او انا التبس عليه الشرح
لازم التيك بروفت يبقى أكبر من الستوب لوز بأي شكل وبأي طريقه ذوق أو عافيه
صفقه تضرب أستوب معناها صفقه معاكسه أتكونت فرصتها ومدخلنهاش

وتذكر كلمة السر :

افتح مع أي شمعه تقفل فوق الخط أو تحت ألخط
بغض ألنظر عن وجود أي عدد صفقات شغاله

هي مجرد فكره
والله أعلى وأعلم بصحتها أو فشلها

اتمنى افادتي في الاستفسار الذي في الاقتباس

دائم السيف
13-06-2013, 07:14 PM
ممكن وضع الاكسبرت اخوانى الذي يحول الشارت الى دقيقتين

Learn4X
13-06-2013, 07:16 PM
عودة الى الموضوع مرة اخرى
انا كنت تحدثت عن اني اقوم بتطوير اكسبيرت للطريقة , ولكن للاسف اخر يومين توقفت عن التطوير لظرووف خاصة
جاري الان احداث بعض التعديلات على الكود البرمجي واضافة المزيد من الشروط لتغطية جميع شروط السوق
وابشركم البشرى السارة ان الاكسبيرت سيعمل بدون الاعتماد على شارت الرينكو , مع المحافظة التامة 100% على شروط الاستراتيجية
وهذا يفيدنا ايضا في امكانية عمل باكتست عالي الدقة
من هنا الى مرحلة وضع اللمسات النهائية عليه اريد منكم اقتراح اسم للاكسبيرت

دعواتكم لي بالتوفيق والنجاح

fuad
13-06-2013, 07:28 PM
انا كنت تحدثت عن اني اقوم بتطوير اكسبيرت للطريقة , ولكن للاسف اخر يومين توقفت عن التطوير لظرووف خاصة
جاري الان احداث بعض التعديلات على الكود البرمجي واضافة المزيد من الشروط لتغطية جميع شروط السوق
وابشركم البشرى السارة ان الاكسبيرت سيعمل بدون الاعتماد على شارت الرينكو , مع المحافظة التامة 100% على شروط الاستراتيجية

بدا ذكر يا اخونا :) !!! ما انا موجود !!! اقل شي احتفظ بحقوق الطبع والتوزيع .... اقترح تعمل الاسم مثل اسم اكسبيرت البدوي وليكن هكذا ،، Renko_Fuad_EA او Fuad_BreakOUT_Lines، اهم شئ اسمي حتى ولو الاكسبيرت مايشتغل حفاظا على حقوق الطبع والتوزيع :D:1 (82):،، اتمنى ان توفق في عمله ، الله يعطيك العافيه ويعطي حبيبنا كيرا الف الف عافيه ، منتظرينكم الاثنين ،تحياتي ياغالي .

ENG.MOATASEM
13-06-2013, 07:30 PM

ماشاء الله عليك , متأمل فيك الخير أخي .

بالتوفيق لك

fuad
13-06-2013, 07:34 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
بحثت عن اشد يوم تذبذب على اليورو دولار ،فوجدت يوم 26 فبراير هو الانسب لتجربه الاستراتيجيه على هذا اليوم لنعرف قوه الاستراتيجيه وهل يمكن ان تخرج بنجاح من هذا التذبذب في زوج واحد وهو اليورو دولار : سأبدا اولا باقتراح اخي ابويوسف (ان ندخل في كل مره تغلق الشمعه فوق المستوى بغض النظر عن وجود صفقه موجوده مسبقه او لا ، الهدف 30 ، الاستوب لوس 25) لنتابع ماذا حصل :
EURUSD(26 فبراير)

18 صفقه رابحه - 18 صفقه خاسره = 90 نقطه ربح صافي

الطريقه الاصليه

7صفقات ناجحه -6 صفقه خاسره = -40 نقطه خساره .

الاقتراح حلو جدا فهو مفيد لاوقات التذبذب (المسؤول عن تضييع الارباح وايجاد الصفقات الخاسره)، الصفقات رح تكون مليانه دائما لذلك تحتاج اكسبيرت ،لاكن الفكره على الطريقه اليدويه شبه مستحيله (فقد دوخت من باكتيست زوج واحد ليوم واحد :) ) .